Uutiset
Qualcomm julkaisi uuden Snapdragon 778G 5G -järjestelmäpiirin ja M.2-liitäntäisen 5G-modeemin
Uusi M.2-pohjainen 5G-modeemi käyttää pohjanaan aiemmin julkaistuja Snapdragon X65- ja X62-modeemeja.

Qualcomm on tänään julkaissut uuden 700-sarjalaisen järjestelmäpiirin ja 5G-yhteyksien entistä laajemman yleistymisen mahdollistavan M.2-liitäntäisen 5G-modeemin referenssiversion, jonka myötä 5G-yhteyksien toteuttaminen muun muassa tietokoneisiin pitäisi olla entistä helpompaa.
Qualcommin uusi M.2-liitäntäinen 5G-modeemi hyödyntää valmistajan aiemmin julkaistuja Snapdragon X65- ja X62-modeemeja. M.2-liitäntäisen referenssialusta on suunniteltu plug-and-play-tyyliseksi, minkä myötä OEM-valmistajien pitäisi olla helppo ottaa se käyttöön tuotteissaan. Samalla Qualcomm myös laajensi päivityksellä kaikkien X65-modeemiensa ominaisuuksia parantamalla virranhallintaa, tuomalla tuen 200 MHz:n mmWave-taajuudelle ja tuomalla tuen mmWave:n stand alone (SA) -tekniikalle.
Uusi Snapdragon 778G 5G -järjestelmäpiiri puolestaan sijoittuu nimensä mukaisesti maaliskuussa julkaistun Snapdragon 780G 5G:n alapuolelle. Niin ikään nimestä on myös pääteltävissä se, ettei piirien välillä kovinkaan suuria eroja ole odotettavissa. Snapdragon 778G käyttää AI-laskentaan 780G:stä tuttua AI Engineä ja Qualcomm Hexagon 770 -prosessoria ja tukee kolmen kuvaprosessorinsa myötä kolmen samanaikaisen kuvan tai videon kuvaamista.
Myös suorituskyvyn osalta Snapdragon 778G 5G:n pitäisi olla kohtalaisen lähellä sisarusmalliaan. Prosessoriydinten tarkempia tietoja valmistaja ei tiedotteessaan kertonut, mutta sisällä sykkii Kryo 670 -ytimiä Snapdragon 780G:n tapaan. Grafiikkasuorituskyvystä puolestaan huolehtii Adreno 642L-GPU, joka sijoittunee jonkin verran 780G:stä löytyvän Adreno 642:n alapuolelle.
Uudet M.2-pohjaiset Snapdragon X65- ja X62 -referenssialustat ovat tällä hetkellä Qualcommin kumppaneiden saatavilla, mutta niitä käyttävien laitteiden saatavuudelle Qualcomm ei ole vielä antanut aikatauluja. Snapdragon 778G 5G:tä käyttäviä laitteita puolestaan on odotettavissa markkinoille vielä kuluvan vuoden toisen neljänneksen aikana ainakin Honorilta, Motorolalta, Oppolta ja Xiaomilta.
Lähde: Qualcomm
Qualcomm julkaisi uuden Snapdragon 778G 5G -järjestelmäpiirin ja M.2-liitäntäisen 5G-modeemin
Uusi M.2-pohjainen 5G-modeemi käyttää pohjanaan aiemmin julkaistuja Snapdragon X65- ja X62-modeemeja.
Google esitteli tulevan Android 12 käyttöliittymän ja julkaisi ensimmäisen beetaversion valituille puhelimille
Yhtiön itsensä mukaan Android 12 tuo mukanaan suurimman design-muutoksen koko käyttöjärjestelmän historiassa.

Google esitteli eilen pitämässään Google I/O-tapahtumassa tulevan Android 12 -käyttöliittymänsä uusia uudistuksia ja päivitettyä ulkoasua. Samalla valmistaja myös julkaisi saataville ensimmäisen beetaversion käyttöjärjestelmästä omien Pixel-puhelintensa lisäksi myös valituille Asuksen, OnePlussan, Oppon, Realmeen, Sharpin, Tecnon, TCL:n, Vivon, Xiaomin ja ZTE:n laitteille.
Android 12 tuo mukanaan varsin vahvasti uudistetun käyttöliittymän. Googlen omien sanojen mukaan kyseessä on suurin design-muutos koko Androidin historiassa. Käyttöliittymässä vaikuttaisi esiteltyjen kuvien ja videoiden perusteella olevan käytössä entistä enemmän pastellisävyjä ja pyöristettyjä kaksiulotteisia muotoja. Ulkonäkö tuokin monin osin väistämättä mieleen Applen iOS-käyttöjärjestelmän. Kyseessä ei kuitenkaan ole missään nimessä kopio Applen käyttöjärjestelmästä, vaan käyttöliittymä on tunnistettavissa edelleen selvästi Googlen vanhaksi tutuksi Androidiksi.
Ulkonäköuudistuksen mukana Google on uusinut myös Widget-piensovelluksiaan lisäämällä mukaan interaktiivisia kontrolleja. Väri- ja muotomuutosten lisäksi ulkonäköä on päivitetty tuomalla mukaan ”stretch overscroll”, eli sivua laitansa yli liu’uttaessa mukana venyvä sovellusruutu vanhan hehkuefektin tilalle. Ulkonäön lisäksi audiopuolta on kehitetty sulavoittamalla transitioita ääniefektien välillä. Käyttöliittymän värienhallintaan on myös annettu vapaammat kädet, minkä lisäksi värit voi asettaa synkronoitumaan käytetyn taustakuvan mukaisiksi.
Päivitetystä ulkonäöstä huolimatta käyttöliittymän ei pitäisi olla puhelimille entistä raskaampi pyörittää, vaan sen sijaan Google lupailee prosessorikäytön peräti vähentyneen. Kokonaisuudessaan käyttöliittymän CPU:lta viemä aika on Googlen mukaan pudonnut 22 prosenttia ja tehoytimiltä vietyä aikaa on pudotettu reilut 15 prosenttia.
Apple herätti huomiota tuomalla uusimmassa iOS 14.5:ssä yksityisyyden suojaa parantaneen mahdollisuuden rajoittaa sovellusten tietojenkeräämistä, mutta ei Googlekaan yksityisyyttä ole unohtanut. Uuden Android 12:n myötä käyttöliittymän ylälaidassa on aina näkyvillä pieni merkki, jos puhelimen kameraa tai mikrofonia käytetään taustalla, minkä lisäksi suoraan ylälaidasta esiin vedettävästä pikavalikosta on mahdollista estää sovelluksen kameran tai mikrofonin käyttöoikeus.
Googlen käyttöjärjestelmässä Bluetooth-skannauksen käyttäminen on tähän asti vaatinut seurantapalveluiden hyväksymisen, mutta tähänkin on tulossa muutos Android 12:sta mukana, sillä uudessa käyttöjärjestelmäversiossa Bluetooth voi etsiä lähistön laitteita saamatta käyttöön tarkkoja sijaintitietoja. Seurantaominaisuuksiin on myös lisätty mahdollisuus antaa tarkan sijainnin sijaan sovelluksille vain summittainen arvio sijainnista.
Näiden käyttäjälle selvästi näkyvien uudistusten lisäksi tuorein Android-versio tuo totuttuun tapaan mukanaan myös päivitettyjä sovellusrajapintoja, joista yhtenä Google mainitsee parannetut ominaisuudet suurten näyttöjen laitteille, kuten tableteille ja Chromebookeille, suunniteltujen sovellusten luontiin.
Android 12:n beta-versio on saatavilla välittömästi uutisen alussa mainituille laitteille, mutta saatavuudessa voi olla vaihtelua alueittain. Tarkka lista laitteista valmistajittain löytyy Googlen sivuilta.
Google esitteli tulevan Android 12 käyttöliittymän ja julkaisi ensimmäisen beetaversion valituille puhelimille
Yhtiön itsensä mukaan Android 12 tuo mukanaan suurimman design-muutoksen koko käyttöjärjestelmän historiassa.
Video: Purimme AIO-nestecoolerin osiin
Puramme videolla Cryorigin ja Enermaxin nestecoolerit osiin ja tutustumme niiden rakenteeseen ja toimintaperiaatteeseen.

io-techissä testattiin hiljattain joukko 360 mm käyttövalmiita prosessorin nestecoolereita ja artikkeli on saamassa jatkoa Arcticin Liquid Freezer II 360 -mallin ja Noctua NH-D15 -ilmajäähdyttimen sisältävällä jutulla. Aihepiiriin liittyen tutustumme tällä videolla käyttövalmiin esitäytetyn AIO-nestecoolerin rakenteeseen ja sisuskaluihin. Esimerkkinä toimiva Cryorigin Asetek-pohjainen malli sekä huonon maineen saanut Enermaxin cooleri.
Puramme videolla coolerit osiin, tutkimme ja vertailemme niiden rakenteellisia toteutuksia ja pohdiskelemme AIO-nestecoolerien heikkoja kohtia. Enermaxin coolerin sisältä löytyykin ikävä yllätys. Videon lopussa käymme läpi vinkkejä AIO-coolerin valintaan.
Jos tykkäsit videosta, niin tilaa io-techin YouTube-kanava ilmaiseksi, kiitos!
Video: Purimme AIO-nestecoolerin osiin
Puramme videolla Cryorigin ja Enermaxin nestecoolerit osiin ja tutustumme niiden rakenteeseen ja toimintaperiaatteeseen.
Microsoft julkaisi Windows 10 May 2021 Update (21H1) -päivityksen yleiseen jakoon
Päivityksessä ei ole juurikaan kuluttajalle näkyvää uutta, mutta pinnan alla on parannettu käyttöjärjestelmän tietoturvaa ja etäkäyttöominaisuuksia.

Microsoft on tänään julkaissut yleiseen jakoon Windows 10:n May 2021 Update -päivityksen. Uuden päivityksen myötä Windowsin versio muuttuu 21H1:ksi.
Windows 10 May 2021 Update tuo mukanaan muutoksia etenkin pinnan alle, jonne on saatu esimerkiksi terästettyjä tietoturvaominaisuuksia ja parannuksia etäkäyttöön. Windows Hello tukee nyt useampaa kameraa ja käyttää vakiona mahdollista ulkoista kameraa. Lisäksi Windows Defender Application Guardin suorituskykyä on optimitu entistä paremmaksi ja Windows Management Instrumentation (WMI) Group Policy Servicen (GPSVC) päivitysnopeus on aiempaa sutjakkaampi etäkäytössä.
Peruskuluttajille päivityksessä ei ole juuri näkyvää uutta, mutta esimerkiksi Windowsin sovelluksia päivitetään nyt käyttöjärjestelmän päivityssyklistä erillään Windows Storen kautta. Windows Feature Experience Pack -tittelin alle sisälletyillä sovelluspäivityksillä voidaan päivittää ainakin Windows 10:n Käynnistä-valikkoa, Snipping Tool -työkalua, Internet Exploreria, Xbox-integraatiota, Windows Subsystem for Linuxia, Notepadia, Paintia ja muita Optional Features -listasta löytyviä ominaisuuksia tai sovelluksia. Lisäksi seuraava päivitys eli Windows 10 21H2 tulee keskittymään enemmän näkyviin ominaisuuksiin.
Windows 10 May 2021 Update on ladattavissa Windows Updatesta tarkistamalla päivitykset manuaalisesti, ainakin teoriassa. Käytännössä alla olevan käyttöjärjestelmän on oltava vähintään versiota 2004 ja päivityksen saatavuutta on porrastettu, joten päivitys ei välttämättä ilmesty heti ladattavaksi edes manuaalisella tarkistuksella. Allekirjoittaneen kokoonpanolla päivitys löytyi heti ladattavaksi.
Lähde: Microsoft
Microsoft julkaisi Windows 10 May 2021 Update (21H1) -päivityksen yleiseen jakoon
Päivityksessä ei ole juurikaan kuluttajalle näkyvää uutta, mutta pinnan alla on parannettu käyttöjärjestelmän tietoturvaa ja etäkäyttöominaisuuksia.
NVIDIA julkaisi uudet GeForce 466.47 -ajurit
Ajurit tuovat Game Ready -leiman Days Gone- ja Knockout-peleille, jonka lisäksi tulevat LHR-versiot RTX 30 -sarjan 3060 Ti-, 3070- ja 3080 -malleista vaativat vähintään nämä ajurit toimiakseen.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 466.47 -ajurit ovat saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat kaikkia yhtiön mobiilinäytönohjaimia Maxwell- ja työpöytänäytönohjaimia Kepler-arkkitehtuurista lähtien.
GeForce 466.47 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat Game Ready -leimat Days Gone ja Knockout City -peleille. Ajureiden julkaisutiedotteessa ei valitettavasti ole merkintöjä mahdollisista suorituskykyeroista. Lisäksi tulevat GeForce RTX 3060 Ti-, 3070- ja 3080 -näytönohjainten Lite Hash Rate- eli LHR-versiot vaativat nämä ajurit tai uudemmat toimiakseen.
Tuttuun tapaan ajureissa on korjattu jälleen aiempien julkaisujen bugeja. Tällä kertaa korjattuja ongelmia ovat Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint -pelin suorituskykyongelmat Resizable BAR käytössä ja Starbase-pelin kaatuilut GeForce GTX 16- ja RTX 20 -sarjojen näytönohjaimilla. Tiedossa olevia bugeja ovat puolestaan esimerkiksi World of Warcraft: Shadowlands -pelin vanha tuttu vilkkumisongelma, niin ikään pitkään ongelmalistalla roikkunut Batman Arkham Knightin kaatuilu Turbulence Smoke -käytössä sekä tuoreemmat tapaukset, kuten Ampere-arkkitehtuurin näytönohjaimilla vääristyvät värit, jos käytössä on terävöittävä Freestyle-filtteri ja HDR-tila ja tiettyjen HDMI-liitäntäisten näyttöjen vilkunta HDR-tilassa. Jälkimmäinen ongelmista on tiettävästi korjattavissa väliaikaisesti uudelleenkäynnistyksellä ja Freestyle-ongelma tullaan korjaamaan näillä näkymin seuraavissa ajureissa. Voit tutustua ajureiden kaikkiin uudistuksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF) ja NVIDIAn Game Ready -artikkelissa.
NVIDIA julkaisi uudet GeForce 466.47 -ajurit
Ajurit tuovat Game Ready -leiman Days Gone- ja Knockout-peleille, jonka lisäksi tulevat LHR-versiot RTX 30 -sarjan 3060 Ti-, 3070- ja 3080 -malleista vaativat vähintään nämä ajurit toimiakseen.
NVIDIA aloittaa uusien GeForce RTX 30 LHR -näytönohjainten toimitukset kuun lopulla
NVIDIA on jo aloittanut RTX 3060:n uuden LHR-version toimitukset ja RTX 3060 Ti:n, 3070:n ja 3080:n vastaavat versiot seuraavat perässä kuun lopussa.

NVIDIA on tänään varmistanut omalta osaltaan uudet Ethereum-louhintarajoitetut versiot GeForce RTX 3060 Ti-, RTX 3070 ja RTX 3080 -näytönohjaimista. Tulevat kortit ovat olleet pitkin kevättä vuotojen kohteena ja kiireisimmät valmistajat ovat ehtineet jo julkaista sivuillaan tietoja tulevista malleista.
NVIDIA ilmoitti helmikuussa tuovansa GeForce RTX 3060 -näytönohjaimet myyntiin Ethereum-louhintarajoittimen kera, jotta kortit päätyisivät louhintafarmien sijasta pelaajien käsiin. Rajoitin osoittautui ainakin alkuun toimivaksi, mutta pian NVIDIA möhli julkiseen jakoon ajurit, joissa rajoitinta ei ollut käytössä. Jäljelle jääneet rajoitteet, kuten esimerkiksi kytketyn näytön vaatiminen, kierrettiin pian ajureiden julkaisun jälkeen.
Nyt NVIDIA on ilmoittanut, että se tuo lisää GeForce-näytönohjaimia pelaajille lisäämällä louhintarajoittimen myös GeForce RTX 3060 Ti-, 3070- ja 3080 -malleihin. Louhintarajoitetut mallit tunnetaan jatkossa LHR- eli Lite Hash Rate -versioina korteista ja korttien paketteihin ja myyntilistauksiin tullaan lisäämään asiasta merkintä, vaikka varsinaisiin tuotenimiin sitä ei ilmeisesti ollakaan lisäämässä. Aiemmista vuodoista tiedetään, että korteissa tullaan käyttämään uusia GA10x-xx2-versioita piireistä, jonka myötä laitetunnukset menevät uusiksi. Tämän muutoksen myötä uudet LHR-versiot korteista vaativat kaverikseen vähintään tänään julkaistut GeForce 466.47 -ajurit.
Myös GeForce RTX 3060:sta julkaistiin jo uudet LHR-versiot, jotkat vaativat vähintään edelliset Release 465 -perheen ajurit. Lisäksi tulevat GeForce RTX 3070 Ti- ja RTX 3080 Ti -näytönohjaimet tulevat olemaan louhintarajoitettuja.
GeForce RTX 3060:n LHR-versioiden toimitukset on kaikella todennäköisyydellä jo aloitettu, sillä NVIDIA puhui niiden osalta toukokuun puolivälistä. Lisäksi Gigabyte on jo julkaissut tuotesivut kolmelle RTX 3060 LHR -mallille. GeForce RTX 3060 Ti-, RTX 3070- ja RTX 3080 -näytönohjainten uusien LHR-versioiden toimitukset alkavat kuluvan kuun lopulla.
Lähde: NVIDIA
NVIDIA aloittaa uusien GeForce RTX 30 LHR -näytönohjainten toimitukset kuun lopulla
NVIDIA on jo aloittanut RTX 3060:n uuden LHR-version toimitukset ja RTX 3060 Ti:n, 3070:n ja 3080:n vastaavat versiot seuraavat perässä kuun lopussa.
AMD julkaisi uudet Radeon Software Adrenalin 21.5.2 -ajurit
Uudet ajurit tuovat mukanaan tuen Days Gone -pelille, DirectX 12 Agility SDK:lle ja Shader Model 6.6:lle.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen. Radeon Software Adrenalin 21.5.2 -ajurit ovat saatavilla Windows 7- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön kaikkia GCN- ja RDNA-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia sekä APU-piirejä eli prosessoreita integroidulla grafiikkaohjaimella.
Radeon Software 21.5.2 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat viralliset tuet Days Gone -pelille sekä Microsoftin DirectX 12 Agility SDK:lle ja Direct3D:n Shader Model 6.6:lle. Mahdollisista suorituskykyeroista aiempiin ajureihin ei ole mainintaa.
Tuttuun tapaan ajurit korjaavat myös aiempien julkaisujen ongelmia. Tällä kertaa korjattujen ongelmien listalta löytyy esimerkiksi Cyberpunk 2077:ssä satunnaisesti esiintynyt varjojen korruptoituminen RX 6000 -sarjan näytönohjaimilla, kun säteenseuranta on käytössä, Radeon Softwaren mahdolliset kaatumiset, jos näyttö irrotetaan tai kytketään, kun Record & Stream -välilehti on auki, ja AMD Linkin signaalin kadottamisongelmat, jos käytössä on HEVC-koodekki ja RX 5000 -sarjan näytönohjain tai uudempi. Tiedossa olevia bugeja ovat puolestaan esimerkiksi Resident Evil Villagen satunnainen kaatuilu Radeon VII -näytönohjaimilla ensimmäisessä tehtävässä, Radeon Performance Metricsin mahdollisesti raportoimat liian korkeat muistikellotaajuudet ja näyttöjen mahdollinen vilkunta, jos RX Vega -sarjan näytönohjaimeen kytketään useita merkittävästi eri resoluutioilla tai virkistystaajuuksilla varusttuja näyttöjä. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa.
AMD julkaisi uudet Radeon Software Adrenalin 21.5.2 -ajurit
Uudet ajurit tuovat mukanaan tuen Days Gone -pelille, DirectX 12 Agility SDK:lle ja Shader Model 6.6:lle.
Samsung esitteli uusia taittuvia paneeleita ja OLED-näytön alle asentuvan kameran
Kaksi Samsungin uusista paneeleista on suunniteltu puhelimiin ja yksi helposti liikuteltatavaksi ulkoiseksi näytöksi esimerkiksi kannettavan kaveriksi.

Samsung Display on esitellyt SID 2021 -tapahtuman tiimoilta uusia näyttöpaneeleita. Mukaan mahtui erilaisten OLED-näyttöjen lisäksi myös paneelin alle asennettava etukamera.
Ensimmäinen kolmikosta kääntyy joko S-foldable tai S-folder kääntäjästä riippuen. Kyseessä on kahdesta eri pisteestä taittuva OLED-paneeli, jonka maksimikoko on avattuna 7,2 tuumaa. Vaikka prototyyppi on muotoiltu puhelimen kaltaiseksi, se näyttää myös, miten alimmaiseksi taittelussa jäävän näytön osan vierelle jää reilusti tyhjää tilaa, mikä on katettu prototyypissä kirkkaalla pleksillä.
Toinen uutuusnäytöistä eli 17” Folder on suunniteltu käytettäväksi esimerkiksi kannettavan tietokoneen kanssa helposti liikuteltavana ulkoisena näyttönä. Nimensä mukaisesti 17-tuumaisen OLED-paneelin kuvasuhde on avattuna jo kuvaputkiajoilta tuttu 4:3.
Kolmas ja viimeinen esitelty paneeli on Slider tai Slidable on esiin liu’utettava OLED-paneeli, jollaisia on nähty jo aiemmin esimerkiksi TCL:n prototyyppipuhelimissa. Puhelimeen tarkoitettu näyttö rullautuu reunasta puhelimen sisään tai kääntyy sen taakse, josta sitä voi vetää tarpeen mukaan esiin lisää. Tiedotteesta ei käy ilmi, kummasta tässä tapauksessa on kyse. Esimerkkikuvassa Instagram-sovellus jää näkyviin aina näkyvissä olevalle alueelle, kun esiin vedetyssä kaistaleessa näytetään pikakuvakkeita.
Viimeinen esitelty uutuus on OLED-näyttöjen alle asennettavaksi UPC eli Under Panel Camera. Prototyypissä kamera oli asennettu kannettavan etukameraksi näyttöpaneelin ylälaitaan, mutta valitettavasti lähikuvia toteutuksesta ei ollut mukana tiedotteessa.
Lähde: Lehdistötiedote
Samsung esitteli uusia taittuvia paneeleita ja OLED-näytön alle asentuvan kameran
Kaksi Samsungin uusista paneeleista on suunniteltu puhelimiin ja yksi helposti liikuteltatavaksi ulkoiseksi näytöksi esimerkiksi kannettavan kaveriksi.
Igor’s Lab julkaisi kattavan Radeon RX 6600 -vuotopaketin (Navi23)
Navi23:ssa on aiempien sukupolvien edullisimman pään grafiikkapiirien tapaan rajoitettu PCIe 4.0 -tuki kahdeksaan kaistaan.

AMD:n laboratorioissa valmistellaan kiivasta tahtia sekä kannettaviin, pöytätietokoneisiin ja ainakin Teslan autoihin suunnattuja Navi23-grafiikkapiiriin perustuvia näytönohjaimia. Igor’s Lab on julkaissut nyt kattavan tietopaketin tulevista Radeon RX 6600 -sarjan näytönohjaimista.
Igor Wallosekin useista eri vuodoista koostama paketti varmistaa Navi23-grafiikkapiirin kooksi 16,51 x 14,28 millimetriä eli sen pinta-ala on 235,76 mm2. Grafiikkapiiri rakentuu 32 Compute Unit -yksiköstä, eli 2048 stream-prosessorista, 128 teksturointiyksiköstä ja oletettavasti 32 ROP-yksiköstä. 128-bittistä muistiohjainta on tukemassa 64 Mt:n Infinity Cache -välimuisti ja GDDR6-muistia odotetaan olevan oletuksena 8 Gt, vaikka teknisesti myös 4 ja 16 Gt ovat mahdollisia konfiguraatioita. Grafiikkapiiri tukee PCIe 4.0 -standardia, mutta maksimissaan kahdeksaa linjaa (PCIe x8).
Radeon RX 6600:n Boost-kellotaajuudeksi raportoidaan alle 2600 ja 6600 XT:n alle 2700 MHz, mutta ne perustuvat toistaiseksi kuulopuheisiin eikä virallisiin dokumentteihin. Kannettaviin suunnattujen grafiikkapiirien TGP-arvoksi (Total Graphics Power, pelkkä grafiikkapiiri) voidaan asettaa ainakin 90, 80 tai 65 wattia ja niiden Boost-kellotaajuuksien odotetaan olevan noin 300 – 400 MHz työpöytämalleja matalampia. 90 watin TDP-arvolle konfiguroidun beeta-BIOSin maksimi Boost-kellotaajuus oli asetettu 2350 MHz:iin. RX 6600:n työpöytäversion odotetaan olevan alle 100 ja 6600 XT:n alle 130 wattia.
Navi23:n näyttöohjain tukee kuutta kanavaa ja viittä ulostuloa. Kaikki viisi ulostuloa voidaan konfiguroida DisplayPortiksi, HDMI:ksi tai SL-DVI:ksi ja lisäksi yksi ulostuloista tukee USB-C DP Alt mode -tilaa eli DisplayPort-signaalia USB-C:n yli.
Igorin mukaan vuotodokumentit antavat lisäksi ymmärtää, että näytönohjaimen lämmöntarkkailussa oltaisiin ilmeisesti palaamassa perinteisempään ”GPU diode” -lämpötilaan sisäisten hotspot-mittausten sijasta. Diodi tarjoaa ±3 °C:n tarkkuuden ja sitä voidaan hyödyntää PWM-tuuletinten säätämiseen. Diodia voidaan lukea ACPI-standardin mukaisesti ohjelmistolla tai suoraan SMBus-väylän yli ns. ”raudalla”.
Lähde: Igor’s Lab
Igor’s Lab julkaisi kattavan Radeon RX 6600 -vuotopaketin (Navi23)
Navi23:ssa on aiempien sukupolvien edullisimman pään grafiikkapiirien tapaan rajoitettu PCIe 4.0 -tuki kahdeksaan kaistaan.
MSI:n diavuoto varmistaa Suprim-sarjan GeForce RTX 3070 Ti- ja RTX 3080 Ti -näytönohjaimet
GeForce RTX 3070 Ti:ssä on näillä näkymin käytössä 6144 ja 3080 Ti:ssä 10240 CUDA-ydintä.

NVIDIAn tiedetään valmistelevan uusia GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimia julkaistavaksi lähitulevaisuudessa. Suuri osa etenkin RTX 3080 Ti -mallin tiedoista on jo vuotanut, mutta nyt tuore MSI-vuoto varmistaa myös RTX 3070 Ti:n ominaisuuksia.
MSI:n diavuodon mukaan RTX 3070 Ti- ja RTX 3080 Ti tulevat olemaan kortin takapuolelta katsoen identtisiä lisänimettömien malliensa kanssa. 3080 Ti:ssä on metallinen taustalevy, joka peittää koko näytönohjaimen mitan, kun 3070 Ti:ssä takalevy on rei’itetty kortin päädystä läpipuhalluksen mahdollistamiseksi. Dia varmistaa lisäksi 3070 Ti:n käyttävän odotetustikin GA104-grafiikkapiiriä. Yhtiö tulee julkaisemaan kummastakin Suprim-perusmallin ja vähän korkeammalle ylikellotetun Suprim X -mallin. Näytönohjaimissa tulee tämän hetkisten tietojen perusteella olemaan louhintarajoitin.
VideoCardzin haltuunsa saamat diat varmistavat jälleen kerran GeForce RTX 3080 Ti:n tulevan 12 gigatavun muistilla. Aiemmat vuodot ovat varmistaneet sen käyttävän GA102-225-grafiikkapiiriä ja olevan näillä näkymin varustettu 10240 CUDA-ytimellä eli 80 SM-yksiköllä. VideoCardzin mukaan referenssimallin peruskellotaajuus olisi 1365 ja Boost-kellotaajuus 1665 MHz, eli hieman RTX 3080- ja RTX 3090 -malleja matalammat. Muistien pitäisi tällä tietoa toimia RTX 3080:n tapaan 19 Gbps:n nopeudella, mikä yhdessä 384-bittisen muistiväylän kanssa tuottaa 912 Gt/s muistikaistaa.
GeForce RTX 3070 Ti perustuu puolestaan GA104-grafiikkapiiriin ja tiettävästi tarkemmin GA104-400-malliin. Piirissä on VideoCardzin tietojen mukaan käytössä piirin täysi konfiguraatio eli 48 SM-yksikköä ja 6144 CUDA-ydintä. Muistiväylä on 256-bittinen ja sen jatkeena olisi sivuston mukaan kenties hieman yllättävästikin 8 gigatavua 19 Gbps:n GDDR6X-muistia, kun 3070:ssä käytetään vanhempaa GDDR6-muistia. Konfiguraatio merkitsisi 608 Gt/s muistikaistaa. VideoCardz kuitenkin huomauttaa, että MSI:n diat eivät varmista GDDR6X-muistia, vaan se on ilmeisesti vähemmän luotettavasta lähteestä saatuun tietoon perustuva väite.
Lähde: VideoCardz
MSI:n diavuoto varmistaa Suprim-sarjan GeForce RTX 3070 Ti- ja RTX 3080 Ti -näytönohjaimet
GeForce RTX 3070 Ti:ssä on näillä näkymin käytössä 6144 ja 3080 Ti:ssä 10240 CUDA-ydintä.