Uutiset

Maanjäristys aiheutti tuhoja AU Optronicsin ja Nikkei Electric Glassin tehtailla

Näyttöpaneeleita valmistavan AUO:n ja -laseja valmistavan NEGin kohtaamat ongelmat voivat rajoittaa näyttöjen saatavuutta lähikuukausina.

Koronakriisi on aiheuttanut kuluneena vuonna merkittäviä ongelmia useiden komponenttien ja laitteiden saatavuuksiin. Tällä kertaa ikävien uutisten syynä ovat kuitenkin luonnonvoimat, jotka ovat aiheuttaneet tuhoja ainakin näyttöjen valmistuksessa.

DigiTimesin mukaan paneelivalmistaja AU Optronicsin toimitusjohtaja Paul Peng on varmistanut, että viime viikolla Taiwaniin osunut maanjäristys on vaikuttanut yhtiön tuotantoon. Tarkkoja lukuja hävikistä ei ole saatavilla, mutta Pengin mukaan yhtiöllä meni joitain tunteja järistyksen tuhojen siivoamiseen ja korjaamiseen, ennen kuin tuotanto voitiin käynnistää uudelleen. AUO valmistaa päivittäin satoja tuhansia LCD-paneeleita ja se on pystynyt palaamaan jo normaaliin tuotantojärjestykseen.

Maanjäristyksen kenties merkittävämmät vahingot kohdistuivat niin ikään näyttöihin tiukasti liittyvään Nippei Electric Glassin Shiga-Takatsukin tuotantolaitokseen. Järistyksen kerrotaan aiheuttaneen tuotantolaitokseen viiden tunnin katkoksen ja vahingoittaneen tuotantolaitteistoja. NEG:llä on hallussaan noin 10 % maailman näyttölasien valmistuksesta ja AUO:n Pengin kertoman mukaan yhtiöllä saattaa mennä jopa 3-4 kuukautta, ennen kuin tuotanto palaa normaaliksi. NEG:n valmistamia näyttölaseja käyttävät useat valmistajat, mutta yhtiöllä on yhteisyrityksen myötä erityisen lämpimät välit LG:n kanssa.

Lähde: Tom’s Hardware

Taiwanilaislähteet: Puolijohdevalmistajat ovat nostaneet hintojaan

Aasiasta kantautuvien tietojen mukaan useat pienemmät valmistajat ovat jo kohottaneet hintojaan, kun TSMC on puolestaan perunut alennuksia suurimmille asiakkailleen.

Kuluvan vuoden teema on ollut koronakriisi ja sen vaikutukset muun muassa viihdeteknologian kysyntään. Yritysten villeimmätkin toiveet ylittävä kysyntä aiheuttaa valtavia paineita läpi koko tuotantoketjujen, mikä näkyy myös hinnoissa.

Taiwanista kuuluvien huhujen mukaan useat puolijohdevalmistajista ovatkin nostaneet kriisin myötä hintojaan. Central News Agencyn mukaan ainakin UMC on myös vahvistanut omalta osaltaan huhujen pitävän paikkansa. Hinnankorotukset ovat keskittyneet etenkin vanhempiin valmistusprosesseihin ja pienempiin 200 mm:n piikiekkoihin, joita käytetään esimerkiksi virranhallintasirujen, piirisarjojen ja muiden ohjainpiirien valmistukseen.

Raporttien mukaan ylivoimaisesti suurin puolijohteiden sopimusvalmistaja TSMC ei ole lähtenyt varsinaisesti nostamaan hintojaan, mutta on käyttänyt tilaisuuden silti hyväkseen perumalla suurimmille asiakkailleen tarjoamansa alennukset. TSMC:n kerrotaan antaneen aiemmin valikoiduille asiakkailleen maksimissaan 3 %:n alennuksen normaalihinnoista, mutta ensi vuodesta lähtien kyseiselle alennukselle saadaan heittää hyvästit.

Lähde: Tom’s Hardware

Live: io-techin Tekniikkapodcast (51/2020)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin viikottainen Tekniikkapodcast esitetään tänään perjantaina 18. joulukuuta hieman tavallista myöhemmin noin klo 15:30 alkaen suorana live-streamina. Tekniikkapodcast lähetetään suorana YouTubessa. Äänessä ovat Juha Kokkonen ja Sampsa Kurri.

Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

Intel Visual Sensing Controller tuo älyominaisuuksia Evo-kannettaviin

Intel VSC:n tarkemmat kyvyt ovat vielä hämärän peitossa, mutta sen kerrotaan esimerkiksi mahdollistavan käyttäjän läsnäolon tunnistamisen ja siihen liitettyjä automaattisia ominaisuuksia.

Intel julkaisi menneenä syksynä uuden Evo-brändin kannettaviin tietokoneisiin. Kaikki brändin alla julkaistut kannettavat noudattavat tiukkoja vaatimuksia ominaisuuksiensa ja kokonsa suhteen.

Nyt yhtiö on julkistanut uuden Clover Falls -koodinimellisen Intel Visual Sensing Controller -ohjainpiirin tuleviin Evo-kannettaviin. VSC on yhtiön mukaan tietoturvallinen erillinen siru, jota hyödynnetään tuomaan alustalle uusia älyominaisuuksia.

Intel Visual Sensing Controller -piirin tarkat ominaisuudet ovat vielä valitettavasti hämärän peitossa. Maistiaisena ominaisuuksista yhtiö mainitsi kuitenkin esimerkiksi mahdollisuuden tunnistaa käyttäjän läsnäolo kannettavalla, ja säätää sen perusteella kannettavan näytön kirkkautta ylös tai alas automaattisesti. Lisäksi piirin kerrotaan tuovan kannettaviin uusia ominaisuuksia vähävirtaisessa tilassa, oletettavasti viitaten valmiustilaan.

Lähde: Intel

vivo ja Zeiss solmivat yhteistyösopimuksen

18.12.2020 - 03:06 / Petrus Laine Mobiili Kommentit (1)

Yhtiöt perustavat yhteisen vivo Zeiss Imaging Lab -kehityskeskuksen, jonka lisäksi Zeissin nimi tulee jatkossa näkymään vivon älypuhelinten kameroissa.

Kiinalainen älypuhelinvalmistaja vivo kuuluu OnePlussan, Realmen ja Oppon tapaan BBK Electronicsin talliin. Vaikka yhtiöiden emoyritys on sama, kilpailevat ne myös keskenään ja kukin etsii tahoillaan omia tapojaan erottua edukseen massasta.

Nyt vivo on julkistanut pitkäaikaisen yhteistyösopimuksen optiikkaan erikoistuneen Zeissin kanssa. Yhteistyön tarkoituksena on tuottaa entistä parempia kameraratkaisuja älypuhelimiin ja ensimmäiset yhteistyössä Zeissin kanssa kehitetyt kamerat tullaan näkemään vivon tulevissa X60-sarjan puhelimissa.

Yhteistyö ei jää pelkästään valmiiden kameraratkaisujen kehittämiseen, vaan yhtiöt perustavat lisäksi yhteisen vivo Zeiss Imaging Lab -tutkimus- ja kehitysohjelman. Kehitysohjelman puitteissa on tarkoitus innovoida etenkin vivon tulevien lippulaivamallien kameraratkaisuja. Kameraratkaisut ovat olleet jo pidempään lähellä vivon sydäntä, sillä se on perustanut ympäri maailman useita nimenomaan kuvaamiseen keskittyvää kehityskeskusta, joissa työskentelee yli 700 insinööriä.

Päivitys:

Nettiin on vuotanut myös ensimmäiset tiedot tulevista X60-mallien kameroista. GSMArenan raportoimien vuotojen mukaan X60- ja X60 Pro -malleissa tulisi olemaan Zeiss Vario-Tessar -brändätyt kameraratkaisut. Kummassakin puhelimessa kerrotaan olevan 48 megapikselin pääsensorin, 13 megapikselin ultralaajakulmakamera ja 13 megapikselin potrettikamera. Pro-mallissa on lisäksi 8 megapikselin periskooppikamera, joka tarjoaa parhaimmillaan 5-kertaisen optisen ja 60-kertaisen digitaalisen zoomin.

Lähde: vivo

Phanteks laajentaa osaamistaan AIO-nestecoolereihin Glacier One -sarjalla

Glacier One -sarja pyrkii erottumaan massasta prosessoriblokin muotoilulla ja Infinity Mirror -efektipeilillä.

Koteloistaan tunnettu Phanteks on laajentanut osaamistaan myös virtalähteisiin ja erilaisiin jäähdytystuotteisiin. Nyt yhtiö on julkaissut ensimmäiset suljettuun nestekiertoon perustuvat AIO-nestecoolerinsa.

Glacier One -sarjan AIO-prosessoricoolereiden blokki on muotoiltu massasta poikkeavan kulmikkaaksi ja sen keskeltä löytyy RGB-valaistu ns. Infinity Mirror -efektipeili. Kulmikkaan muodon alta löytyy kuitenkin useista kilpailijoista tuttu ja turvallinen Asetekin 7. sukupolven pumppublokki. Phanteks pyrkii erottumaan joukosta paitsi muotokielensä, myös esimerkiksi ylimääräisten putkia yhdessä pitävien sovittimien avulla.

Glacier One sarjaan kuuluu yhteensä neljä mallia: 240 MP, 240 MPH, 280 MP ja 360 MP. 240 MP:n ja 360 MP:n jäähdytin on varustettu kahdella tai kolmella 120 MP v2 -tuulettimella ja 280 MP:n kahdella 140 MP v2 -tuulettimella. 240MPH-mallissa käytetään niin ikään 120 MP v2 -tuulettimia, mutta koko kokonaisuus on valkoinen ja tuulettimet valaistaan kahdella D-RGB HALOS -tuuletinkehyksellä. Kaikkien mallien mukana toimitetaan PH-NDC -lämpötahnaa.

Glacier One 240 MP:n suositushinta on 124,90, 240 MPH:n 149,90, 280 MP:n 139,90 ja 360 MP:n 169,90 euroa. Kaikkien mallien pitäisi saapua myyntiin joulukuun aikana.

Lähde: Phanteks

Intel julkaisi uuden sukupolven SSD-asemia ja Optane-muisteja

Intelin kuluttajapuolen uutuudet ovat QLC-soluihin luottava SSD 670p sekä Optane-muistia ja QLC NAND-muistia hyödyntävä Optane Memory H20.

Intel on julkaissut uusia tallennusmedioita eilen Memory and Storage 2020 -tapahtumassaan. Yhtiöltä tuli uusia tuotteita niin NAND- kuin Optane-SSD-asemien ja -muistien rintamalle.

Kuluttajapuolen ensimmäinen uutuus on vähemmän yllättävästi nimetty SSD 670p, joka jatkaa 660p:n jalanjäljissä. Uusi asema käyttää 144-kerroksista NAND-sirua QLC-soluilla sekä päivittynyttä ohjainpiiriä. 670p tulee saataville 512 Gt – 2 Tt:n kapasiteeteissa M.2-väylään kuluttajille sekä U.2-väylään yrityspuolelle.

Ohjelmistopuolella Intel on kasvattanut aseman SLC-tilassa toimivan välimuistin määrää keskimäärin 11 %, kun asema on osittain täynnä. 512 Gt:n asemassa SLC-välimuistia on maksimissaan 64 ja minimissään 6 Gt, teratavun versiossa 128 ja 12 ja 2 teran versiossa 256 ja 24 Gt.

Intel SSD 670p -SSD-asemat tulevat saataville vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana.

Toinen kuluttajapuolen uutuus on Optane Memory H20. Kyseessä on M.2-väyläinen hybridiasema, johon on integroitu sekä QLC-soluja hyödyntävä NAND-muisti sekä 3D XPoint -muisti. Tiettävästi asemassa on uusi Optane-ohjain sekä 670p-asemasta lainatut uudistukset NAND-puolelle. Optane Memory H20 -asemissa on 32 Gt Optane-muistia ja 512 Gt tai teratavu NAND-muistia.

Optane Memory H20 -hybridi-SSD:t tulevat saataville ensi vuoden toisen neljänneksen aikana.

Datakeskuspuolelle Intel julkaisi 144-kerroksisia TLC NAND-muisteja käyttävät SSD D7-P5510 -asemat, niin ikään 144-kerroksisia QLC NAND-muisteja käyttävät SSD D5-P5316 -asemat, toisen sukupolven 3D XPoint -muisteja käyttävät Optane SSD P5800X -asemat sekä Optane Persistent Memory 300 Series -sarjan Crow Pass -koodinimelliset 3D XPoint -DIMM-muistit.

Lähde: Intel

NVIDIA pitää GeForce RTX: Game On -virtuaalitapahtuman tammikuussa

NVIDIA lupaa kertoa tapahtumassa viimeisimmistä pelimaailman ja grafiikan innovaatioista, mutta huhujen mukaan se sopisi myös RTX 3060 -mallin julkaisutilaisuudeksi.

NVIDIA on ilmoittanut verkkosivuillaan pitävänsä virtuaalisen GeForce RTX: Game On -tilaisuuden. 12. tammikuuta kello 19.00 Suomen aikaa pidettävä tilaisuus osuu päällekkäin CES 2021 -virtuaalimessujen kanssa ja onkin todennäköisesti osa yhtiön messuohjelmaa.

GeForce RTX: Game On -tapahtuman yksityiskohdat ovat vielä tiukasti hämärän peitossa. Yhtiö kertoo ylimalkaisesti kertovansa tapahtumassa viimeisimmistä innovaatioista pelimaailmassa ja grafiikassa. Tapahtuman tulee juontamaan GeForce-osaston johtohahmo Jeff Fisher.

Tapahtuman ajankohta sopisi hyvin viimeisimpien huhujen povaaman GeForce RTX 3060 -näytönohjaimen tai näytönohjainten julkaisutilaisuudeksi. NVIDIAn toimitusjohtaja Jensen Huang on yleensä esitellyt yhtiön uudet näytönohjaimet, mutta etenkään edullisempien mallien kohdalla se ei ole itsestäänselvyys. On myös mahdollista, että Jensen vierailisi Fisherin juontamassa virtuaalilähetyksessä.

Lähde: NVIDIA

NVIDIAn huhutaan julkaisevan kaksi GeForce RTX 3060 -mallia tammikuussa, RTX 3080 Ti helmikuussa

Huhujen mukaan GeForce RTX 3060 tulee saataville 6 ja 12 Gt:n muisteilla, mutta mallien välillä saattaa olla myös muita eroja.

Spekulaatio tulevista Ampere-arkkitehtuuriin perustuvista näytönohjaimista on käynyt kuumana aina arkkitehtuurin julkaisusta lähtien. Huhujen mukaan NVIDIA on soutanut ja huovannut useiden eri GeForce-mallien julkaisun ja julkaisematta jättämisen välillä useaankin eri otteeseen.

Viimeisimpien huhujen mukaan NVIDIAn GeForce RTX 30 -sarja tulee kasvamaan seuraavaksi kadhdella erilaisella GeForce RTX 3060 -näytönohjaimella sekä vähän myöhemmin RTX 3080 Ti -mallilla. Sen sijaan huhutuista 16 Gt:n 3070- ja 20 Gt:n 3080 -mallien mahdollisesta julkaisusta ei ole tällä haavaa tietoa.

Muun muassa Igor’s Labin lähteiden mukaan NVIDIA tulee julkaisemaan GeForce RTX 3060 12 Gt -näytönohjaimen virtuaalisilla CES 2021 -messuilla (11.-14.1.2021). Näytönohjainten myynnin on tarkoitus alkaa puolestaan tammikuun lopulla tai viimeistään kiinalaisen uudenvuoden tienoilla.

Sen lisäksi Igorin mukaan RTX 3050 Ti:ksi huhuttu näytönohjain tultaisiin näkemään markkinoilla RTX 3060 6 Gt -nimellä. Eri vuotolähteiden paljastamissa tiedoissa kerrotaan olevan jonkin verran eroja yksityiskohdissa, joten toistaiseksi 6 Gt- ja 12 Gt -mallien eroista tiedetään vain muistin määrä.

GeForce RTX 3080 Ti -mallin Igor kertoo tulevan 20 Gt:n muistilla. Näytönohjaimen tekniset yksityiskohdat ovat vielä hämärän peitossa, sillä vuotojen yksityiskohdissa on ollut eroja esimerkiksi CUDA-ydinten lopullisen määrän suhteen. Igor’s Labin mukaan RTX 3080 Ti saapuu markkinoille aikaisintaan helmikuun lopulla, mahdollisesti myöhemminkin.

Lähde: Igor’s Lab

Harrastajan kehittämä SuperRT tuo reaaliaikaisen säteenseurannan Super Nintendo -pelikonsolille

SuperRT:ksi ristitty kiihdytin on toteutettu FPGA-piirillä ja se toimii SNES-konsolin kanssa samalla periaatteella, kuin esimerkiksi Star Foxin SuperFX-siru.

Reaaliaikainen säteenseuranta on tekemässä hyvää vauhtia tuloaan pelimaailmaan. Harva kuitenkaan olisi uskonut, että yksi säteenseuraavaa tukevista pelialustoista olisi Super Nintendo -konsoli.

Shironeko Labs -sivustoa pyörittävä Ben Carter on työstänyt opiskelumielessä omaa säteenseurantakiihdytintään Cyclone V -FPGA-piirille DE10-Nano-kehitysalustalla. FPGA:lla on toteutettu kolme rinnakkaista 50 MHz:n kellotaajuudella toimivaa CISC-periaatteella toimivaa säteenseurantkiihdytintä.

Yksinkertaisesti kiihdyttimestä muotoutui kuitenkin erikoisempi projekti, kun hän sai päähänsä toteuttaa sillä säteenseurantaa Super Nintendo -pelikonsolilla. Carterin idea lainaa Star Fox -pelistä tuttua ideaa, jossa itse pelimoduuliin on lisätty erillinen SuperFX-siru tarjoamaan teknologiaa, joka oli pelkän SNESin ulottumattomissa.

SuperRT:ksi ristitty kiihdytin toimii täysin muokkaamattoman Super Nintendon parina. Välikappaleena toimii pelimoduuli, josta on poistettu itse ROM-siru. SuperRT on johdotettu ROM-sirun paikalle ja se syöttää pelimoduulin läpi dataa, kuin mikä tahansa SNES-peli. Carterin rakentama säteenseurantasovellus renderöi ruudun 200×160-resoluutiolla parhaimmillaan 30 FPS:n nopeudella. Se toimii sisäisesti 24-bittisillä väreillä, mutta SNESin rajoitusten vuoksi lopputulos ditheröidään 256-väriseksi.

Lähde: Shironeko Labs