Uutiset

Uusi artikkeli: Testissä Valco VMK25 -vastamelukuulokkeet

Testasimme suomalaisen Valcon uudet VMK25 -vastamelukuulokkeet.

Olemme io-techissä testanneet kuulokerintamalta viimeisen parin vuoden aikana useita erilaisia pelikuulokkeita sekä langattomia Bluetooth-yhteydellä toimivia nappikuulokkeita. Nyt uusimmassa testiartikkelissamme laajennamme hieman uusille vesille, sillä testipenkkiin ovat päätyneet suomalaisen Valcon uudet VMK25-vastamelukuulokkeet, jotka kyllä yhdistyvät toistolaitteeseen Bluetoothilla, mutta ovat rakenteeltaan perinteiset kuppikuulokkeet.

Valco VMK25 -kuulokkeiden suositushinta on 199 euroa ja ne toimivat seuraajina yrityksen vanhemmille VMK20-malleille. Kuulokkeet tukevat Bluetooth 5.1 -yhteyksiä sekä AptX HD -koodekkia, tarjoavat sekä vastamelutoiminnon että läpikuuluvuustilan. Akunkestoksi luvataan yhdellä latauksella jopa 50 tuntia. Edeltäjämalliin verrattuna kuulokkeiden uudet 45 mm:n kuuloke-elementit ovat pykälän suuremmat ja äänenlaadun osalta valmistaja mainostaa VMK25:n tarjoavan studiomaisen neutraalin äänimaiseman.

Lue artikkeli: Testissä Valco VMK25 -vastamelukuulokkeet

Arvostelu on katsottavissa myös videomuotoon tiivistettynä YouTubesta.

 

Jos pidit videosta, niin tilaa io-techin YouTube-kanava ilmaiseksi, kiitos!

Katso video YouTubessa

Vuotokuvat: Motorolalta taittuvanäyttöinen puhelin lähes koko kannen kattavalla etunäytöllä

Vuotokuvissa esiintyvä laite on ilmeisesti Motorolan tuleva Razr-sarjan taittuvanäyttöinen puhelin.

Twitterissä evleaks-nimimerkillä tunnettu ja varsin hyvällä osumatarkkuudella toiminut Evan Blass on vuotanut kuvia simpukkamalliin taittuvasta älypuhelimesta, joka kansinäyttö peittää koko etupuolen tarjoten kannen kameroille ja niiden salamallekin vain reiät täysin oman tilansa sijaan.

Kuvien perusteella etunäyttöä on myös mahdollista käyttää varsin kattavasti. Kuvissa etunäytöllä on nähtävissä niin ilmoituksia kuin myös jonkinlainen aloitusnäyttö sovellusvalikon ikonin kera.

Kyseessä on ilmeisesti Motorolan seuraava Razr-sarjan älypuhelin, joka toimisi siis seuraajana viime vuoden lopulla nähdylle Razr 2022:lle. Viime vuoden laitteeseen verrattuna etunäyttö onkin kasvanut varsin merkittävästi, minkä lisäksi muotoilu näyttäisi muutenkin muuttuneen jonkin verran.

Lähteet: evleaks@Twitter, Android Police

Corsairilta kahden muistikamman 48 ja 96 gigatavun DDR5-muistikitit

Erikoiset koot ovat mahdollisia uusien 24 gigabitin muistisirujen ansiosta. Tietokoneissa on menty tähän asti kahden potensseissa, mutta mobiilipuolella perinne on rikottu jo vuosia sitten.

Tietokoneiden RAM-muistien kapasiteetti on kulkenut ikiaikaisesti kahden potensseissa. Muut kuin kahden potenssin kapasiteetit työnsivät nenänsä ensin mobiilimarkkinoille ja nyt ne on saatu lopulta myös kotikoneisiin.

Corsair on ilmoittautunut ensimmäiseksi valmistajaksi, joka tuo markkinoille 24 ja 48 gigatavun DDR5-muistikammat. Yksittäin kampoja tosin ei saa, vaan vaihtoehdot ovat joko kahden kamman 48 tai 96 gigatavun kitit. Muistikammoissa käytetään 24 gigabitin muistisiruja, mutta tällä hetkellä niiden valmistajasta ei valitettavasti ole varmuutta.

Sekä 48 että 96 Gt:n kiteistä tulee kummastakin saataville neljät versiot: DDR5-5200:t ja DDR5-5600:t, kummatkin sekä RGB:llä että ilman. DDR5-5200-kammoissa muistien asetukset ovat 38-38-38-84 (2T) ja DDR5-5600-kammoissa 40-40-40-77 (2T). Käyttöjännite on kaikilla malleilla sama 1,25V ja mukana on Intelin XMP-profiilit.

Corsair ei ole ilmoittanut vielä muistien hinnoittelua tai milloin ne tulevat laajemmin saataville. Muistit on kuitenkin jo listattu PC Canadan verkkosivuilla. PC Canadan hinnastossa 48 Gt:n Corsair Vengeance DDR5-5200-kitti on ilman RGB-valoja hinnoiteltu Tom’s Hardwaren mukaan noin 180 euroon, kun RGB-valoilla hintaa on vajaa 192 euroa. DDR5-5600-kitti ilman valoja kustantaa samat vajaat 192 euroa ja valoilla hinta nousee 203 euroon. 96 Gt:n koossa DDR5-5200 ilman valoja kustantaa 368 euroa ja valoilla vajaa 380 euroa. DDR5-5600 toistaa kaavaa ja ilman valoja hinta on samat noin 380 euroa ja valoilla reilut 390 euroa. Tom’s Hardwaren mukaan hintoja katsellessa pitää ottaa huomioon, että Kanadassa komponentit ovat tiettävästi suhteellisen kalliita esimerkiksi Yhdysvaltoihin verrattuna.

Päivitys: Corsair on julkaissut muistit myös virallisesti. Jo mainittujen lisäksi myyntiin tulee neljän kamman 192 Gt:n kitti, joka saapuu myyntiin 7. maaliskuuta. Muut kitit saapuvat myyntiin välittömästi.

Lähde: Tom’s Hardware

AMD:n grafiikkapomot kertoivat näkemyksiään alan kehityksestä ja tulevaisuuden suunnitelmistaan

AMD ei esimerkiksi aio jatkossakaan lisätä isoa matriisikiihdytintä grafiikkapiireihinsä ja toivoo, että tekoälyä käytettäisiin pelillisten ominaisuuksien parantamiseen, koska kuvan voi skaalata ilmankin.

AMD:n grafiikkapuolen johtaja David Wang ja Computing and Graphics -yksikön johtaja Rick Bergman ovat olleet japanilaisen 4Gamers-julkaisun haastateltavana. Haastattelussa sivuttiin mm. nykypäivän teknologioita ja miten niihin on päädytty sekä yhtiön ajatuksia ja toiveita lähitulevaisuudesta. Myös RDNA4 ehdittiin ottamaan puheeksi.

Haastattelussa käytiin ensin läpi AMD:n Vegassa esittelemää Primitive Shader -teknologiaa ja Mesh Shadereita. Kummatkin teknologioista on luotu korvaamaan tehottomaksi haukuttu geometriaosuus grafiikkalinjastosta. AMD toi omat Primitive Shader -varjostimet markkinoille ensin ja NVIDIA seurasi perässä vuotta myöhemmin Mesh Shadereilla, jotka Microsoft valitsi myös osaksi DirectX-rajapintaa. Wangin mukaan aikainen standardointi on kaikkien etu, vaikka MS valitsikin tässä tapauksessa kilpailijan esittelemän teknologian, ja olevansa tyytyväinen geometriapuolen edistyksiin.

Myös AMD loikkasi luonnollisesti Mesh Shader -kelkkaan ja moni olikin ihmeissään, kun Sony ilmoitti PlayStation 5 -konsolin käyttävän nimenomaan Primitive Shadereita, kun saman konsolisukupolven Xbox Series -konsolit käyttävät Mesh Shadereita. Wangin mukaan Primitive Shaderit eivät todellisuudessa ikinä kadonneetkaan mihinkään, vaan kaikissa yhtiön Vega- ja RDNA-grafiikkapiireistä löytyy rautatoteutuksen osalta nimenomaan Primitive Shaderit, jotka kattavat myös Mesh Shader -toiminnallisuuden. 4Gamers toi haastattelussa ilmi myös sen, ettei pelit juurikaan vaikuta käyttävän Mesh Shadereita ja Wang laskeskelikin, että kiitos PlayStationin, Primitive Shader -pelejä onkin luultavasti markkinoilla enemmän.

Kysyttäessä mitä uudenlaisia tekniikoita Wang toivoisi grafiikkamarkkinoille seuraavaksi, hän kertoi yhtiön työskentelevän parhaillaan aktiivisesti GPU:n itsenäisen toiminnan parissa. Tarkoituksena ei ole vähentää vain muistiliikennettä prosessorin ja näytönohjaimen välillä, vaan myös erilaisten piirtokomentojen lähettelyä prosessorilta suoritettavaksi näytönohjaimella. RDNA3:n mukana esitelty MultiDraw Indirect (MDI) Accelerator on sekin osaltaan samaa ajatusta. Draw (Instance) Indirect mahdollistaa GPU:lla saman 3D-mallin piirtämisen itsenäisesti useita kertoja käyttäen eri parametrejä ja MultiDraw Indirect on pidemmälle viety versio samasta ajatuksesta, mahdollistaen useiden eri DrawInstanceIndirect-pakettien lähetyksen GPU:lle yhdellä kertaa. Sitä voidaan hyödyntää esimerkiksi partikkelien renderöinnissä.

AMD pysyy edelleen kannassaan, jonka mukaan tekoälyprosessointia ei ole järkeä pistää GPU:lle ainakaan siinä määrin, mitä NVIDIA ja Intel tekee. Wangin mukaan prosessorit hoitavat isossa kuvassa edelleen lähes kaiken tekoälyprosessoinnin ja GPU:lle nähdään käyttöä lähinnä neuroverkkojen opetustehtävissä, ei niinkään päättelyssä. AMD käyttää CDNA-laskentapiireissään NVIDIAn tensoriyksiköiden ja Intelin XMX-yksiköiden kaltaisia matriisikiihdyttimiä, mutta RDNA-puolella on hiljaisempaa. RDNA3 toi mukanaan pienimuotoista kiihdytystä myös grafiikkapuolelle, mutta kyse on vain tiettyjen WMMA-käskyjen kiihdytyksestä ja se hyödyntää koko Compute Unit -yksikköä, ei vain kiihdytintä.

Wangin näkemyksen mukaan tekoälyä ei pitäisi ylipäätään rajoittaa lähinnä kuvanprosessointitehtäviin, kuten nykyään tehdään. Hän uskookin, että esimerkiksi DLSS on olemassa kiihdytettynä vain siksi, että kiihdytin oli jo olemassa ja osa GPU:ta, eikä siksi että se olisi tarpeellinen. AMD:n oma kuvaskaalain FidelityFX Super Resolution ei käytä tekoälylaskentaa ja sen nykyversioita pidetään yleisesti kilpailukykyisenä DLSS:ään ja XeSS:iin verrattuna. Intelin XeSS on kiihdytetty Arc-näytönohjaimilla, mutta siitä on myös kiihdyttämätön versio yksinkertaistelulla skaalausmallilla. Kuvaprosessoinnin sijasta Wang haluaisi nähdä grafiikkapiirien tekoälykykyjä hyödynnettävän pelillisissä ominaisuuksissa, kuten NPC-hahmojen parantamisessa.

Koko Computing and Graphics -osaston pomo Bergman osallistui haastatteluun lähinnä kertoakseen yhtiön aiemmasta menestyksestä ja että RDNA4 tulisi jatkamaan RDNA-arkkitehtuurin evoluutiota entistä suorituskykyisemmäksi lähitulevaisuudessa. Sen konkreettisempaa julkaisuaikataulusta ei kuitenkaan irronnut. Wang lisäsi aiheeseen lähinnä maininnan siitä, että yhtiö aikoo jatkossakin kehittää erillisiä CDNA- ja RDNA-arkkitehtuureita. AMD:n tärkeimpänä ajatuksena on varustaa grafiikkapiirinsä ominaisuuksilla, joita pelaajat tarvitsevat, eikä niinkään tuoda niihin ominaisuuksia toivoen, että niille löydettäisiin käyttöä.

Lähteet: 4Gamers, HotHardware

Huhu: NVIDIA valmistelee jopa kolmea eri GeForce RTX 4070 -mallia

Mikäli Gigabyten Thaimaan sivustolla nähdyt tiedot pitävät paikkansa, tulisi markkinoille RTX 4070 10 Gt, 12 Gt ja 16 Gt.

NVIDIAn Ada Lovelace -sukuopolven AD104-grafiikkapiiriä tiedetään käytettävän ainakin kahdessa työpöytämallissa, jo julkaistussa GeForce RTX 4070 Ti:ssä ja vielä omaa julkaisuaan odottavassa RTX 4070:ssä. Viimeisimmän vuodon mukaan piiriä käyttäviä malleja olisi kuitenkin luvassa vielä useampiakin, vaikkei se mallinimissä näkyisikään.

NVIDIAn nimeämispolitiikka on saanut historian lehdillä ikävää valoa osakseen ennenkin, harva esimerkiksi on unohtanut GeForce MX -sarjan näytönohjaimia, joiden ominaisuudet oli kaukana ”saman sukupolven” perusmalleista. GeForce RTX 30 -sukupolvessa kritiikki sai uutta pontta, kun yhtiö alkoi julkaisemaan samalla mallinumerolla useita selvästi toisistaan poikkeavia malleja esimerkiksi muistiväylän- ja sen myötä -konfiguraation osalta.

GeForce RTX 40 -sarjassa NVIDIA julkisti aluksi GeForce RTX 4080 12- ja 16 Gt -mallit, joista ensin mainittu perustui jopa täysin eri piiriin kuin 16 Gt:n malli. Kritiikki yltyikin niin äänekkääksi, että yhtiö päätti perua koko näytönohjaimen julkaisun ja julkaista sen myöhemmin samoin ominaisuuksin RTX 4070 Ti -nimellä.

Virheistä ei ole kaikesta päätellen opittu, sillä Gigabyten Thaimaan sivustolta löytyy peräti kuusi erilaista GeForce RTX 4070 -mallia, joista kaikki ei mene vain eri mallisarjojen ja tehtaalla valmiiksi ylikellotettujen OC-versioiden piikkiin. Tarkemmin kyse on pelibundlen lunastussivustosta, jolla pitää valita oman näytönohjaimen malli. Listattuina ovat RTX 4070 Aorus Master 12 Gt kahteen kertaan, RTX 4070 Eagle OC 12 Gt, RTX 4070 Gaming OC 10 Gt, RTX 4070 Gaming OC 12 Gt ja RTX 4070 Gaming OC 16 Gt.

Listatut 10, 12 ja 16 Gt:n muistimäärät kertovat, että yhdenkään näytönohjaimen muistiohjain ei voi olla konfiguroitu identtisesti. Ottaen huomioon tiedossa olevat piirikonfiguraatiot, 12 Gt:n version voidaan olettaa olevan täydellä 192-bittisellä muistiväylällä. 16 Gt:n versio olisi toteutettavissa AD104:n muistiohjaimella vain 128-bittisessä konfiguraatiossa ja 10 Gt:n 160-bittisessä. Mahdollisista eroista esimeriksi CUDA-ydinten määrässä ei ole tällä hetkellä tietoa.

Pieni suola-annos on kuitenkin syytä nauttia huhun kyytipoikana, sillä Gigabyten Thaimaan sivut listaavat samassa paikkaa edelleen myös GeForce RTX 4080 12 Gt:n. On siis mahdollista esimerkiksi, että myös osa RTX 4070 -malleista jää julkaisematta ja saapumatta markkinoille.

Lähde: VideoCardz

Logitechilta Playseatin kanssa yhteistyössä luotu ajotuoli simulaattorikäyttöön

Tuoli vaikuttaisi pohjautuvan Playseatin omaan Trophy-ajotuoliin.

Logitech on lanseerannut Playseatin kanssa yhteistyössä luodun Playseat Trophy-Logitech G Edition -ajotuolin simulaattorikäyttöön. Nimen ja ulkonäön perusteella uutuusistuin vaikuttaisi pohjautuvan hyvin vahvasti Playseatin omaan Trophy-ajotuoliin.

Logitech mainostaa Playseat Trophy-Logitech G Editionin istuimen muotoilun ottaneen vaikutteita oikeista kilpa-ajoneuvoista ja sen ActiFit-kankaan luvataan olevan kestävä, ergonominen ja tehokkaasti lämpöä haihduttava. Ajotuolin kehikko on valmistettu hiiliteräksestä.

Poljinalusta on säädettävä ja siten istuinta voi säätää käyttäjän tarpeisiin sopivaksi. Playseat Trophy-Logitech G Edition on valmistajan mukaan helppo taittaa kasaan ja siirtää pois tilaa viemästä, kun sitä ei tarvita, sillä painoa kokonaisuudella on vain 17 kilogrammaa.

Playseat Trophy-Logitech G Edition -ajotuoli saapuu myyntiin välittömästi 599 euron suositushintaan.

Lähde: Logitechin lehdistötiedote

Philipsiltä 34-tuumainen QD-OLED-näyttö pelaajille

Näyttö on perusominaisuuksiltaan tuttu muistakin 34-tuumaisista QD-OLED-paneelia käyttävistä ultrawide-näytöistä.

Philips on lähtenyt mukaan OLED-pelinäyttöjen markkinoille uudella Evnia 34M2C8600-näytöllään. Kyseessä on Samsungin QD-OLED-paneelia käyttävä 34-tuumainen 1800R-kaarevuuden ultrawide-näyttö 3440 x 1440 -resoluutiolla.

Philips Evnia 34M2C8600 tukee maksimissaan 175 hertsin virkistystaajuutta ja Adaptive Synciä. Näytöllä oin Display HDR True Black 400 -sertifikaatti ja pelaajien iloksi valmistaja lupaa näytön yltävän 0,1 ms:n vasteaikaan. Näytön takaa löytyy valmistajan Ambiglow-tehostevalot ja liitännöiksi näyttöön on tarjolla kaksi HDMI 2.0:aa, yksi DisplayPort 1.4 sekä USB-hubi KVM-kytkimellä.

Philips Evnia 34M2C8600 saapuu kauppoihin helmikuun aikana 1299 euron suositushintaan.

Lähde: Philipsin lehdistötiedote, Philips

Tulevasta iPhone 15 Prosta on vuotanut CAD-renderöintejä – pohjassa USB-C-liitäntä

Renderöintikuva muistuttaa yleisilmeeltään vanhempia malleja, mutta on kuitenkin hieman pyöristetympi ja tarjoaa USB-C-liitännän.

Applelta odotetaan tuttuun tapaan loppuvuodesta iPhone 15 -mallistoa ja niin ikään tuttuun tapaan puhelimet ovat jo hyvissä ajoin kattavasti erilaisten huhujen ja vuotojen kohteena. Tällä kertaa iPhone 15 Pro -mallista on vuotanut mahdollinen CAD-renderöinti, joka paljastaa laitteen ulkonäöllisiä ominaisuuksia. Vuotojen CAD-renderöinnit ovat, mikäli totuuden mukaisia, todennäköisesti peruja tiedostoista, jotka on tarkoitettu puhelimen kuoria valmistaville tehtaille.

iPhone 15 Pron renderöintikuvat paljastavat sinänsä varsin tutunnäköisen laitteen suuren kamerasaarekkeen kera. Laitteen kyljet ovat edelleen tasaiset, mutta kylkien reunoilla näyttäisi olevan kuitenkin hieman enemmän pyöristystä kuin aiemmissa malleissa.

Kenties kiinnostavin muutos renderöinneissä on pohjan USB-C-liitäntä, joka on toki osin jo odotettavissakin, sillä Apple on vahvistanut jo tottelevansa EU:n vaatimuksia yhteisen liittimen käytöstä.

Lähde: 9to5Mac

Video: Testissä Samsung Galaxy S23 Ultra

Videolla arvostelemme Samsungin 1449 euron hintaisen Galaxy S23 Ultra -älypuhelimen.

Tuoreimmalla YouTube-videollamme tiivistämme aiemmin kirjoitetussa muodossa julkaistun Samsung Galaxy S23 Ultran arvostelun videoformaattiin.

1449 euron suositushintaa kantava Galaxy S23 Ultra tarjoaa aiemmista vuosista poiketen myös Euroopan markkinoilla Exynos-järjestelmäpiirin sijaan Qualcommin valmistaman Snapdragon 8 Gen 2 for Galaxyn, joka erottuu perusmallin Snapdragonista pykälän korkeammilla kellotaajuuksilla. Lisäksi Samsungin uusi huippumalli on korealaisvalmistajan ensimmäinen laite 200 megapikselin resoluutioon yltävällä pääkameralla.

Jos pidit videosta, niin tilaa io-techin YouTube-kanava ilmaiseksi, kiitos!

Katso video YouTubessa

Uusi artikkeli: Testissä Asus ROG Strix Scar 18 -pelikannettava

Testissä 4800 euron hintainen Asus ROG Strix Scar 18 -pelikannettava Core i9-13980HX -prosessorilla, GeForce RTX 4090 -näytönohjaimella ja 18-tuumaisella 2560×1600-resoluution näytöllä varustettuna.

Saimme testiin Asuksen pelikannettavien lippulaivan Asus ROG Strix Scar 18:n, jonka G834J-konfiguraation sisuksissa on tämän hetken suorituskykyisintä mobiilirautaa. Sisuksista löytyy NVIDIAn GeForce RTX 4090 -mobiilinäytönohjain ja Intelin 24-ytiminen Core i9-13980HX -prosessori ja vertaamme muun muassa niiden suorituskykyä vastaaviin työpöytäosiin.

Tutustumme tässä artikkelissa pelikannettavan ominaisuuksiin, ajamme suorituskyky- ja akkutestit sekä suoritamme lämpötila- ja melumittaukset.

Lue artikkeli: Testissä Asus ROG Strix Scar 18 -pelikannettava