Uutiset
Razer julkaisi modulaarisen ja langattoman Naga Pro -pelihiiren
Razerin uutuushiiren kylkipaneeliin voi vaihtaa mieltymystensä ja pelien mukaan 2-, 6- tai 12-painikkeisen moduulin.

Alun perin oheislaitteistaan tunnutuksi tullut Razer on julkaissut uuden pelihiiren. Naga-perheen tuorein tulokas on paitsi langaton, myös modulaarinen vasemman kyljen painikkeiden osalta.
Razer Naga Pro on oikeakätisille suunniteltu pelihiiri, mikä on optimoitu laajalle kirjolle erityyppisiä pelejä modulaarisen rakenteensa avulla. Käyttäjä voi vaihdella omien mieltymystensä mukaan hiiren vasemman kyljen painikkeita 2-, 6- ja 12-painikkeisten vaihtoehtojen välillä.
Siinä missä esimerkiksi ammuskelupeleissä pärjää useimmiten kahdella oikein hyvin, on 12-painikkeisellakin oma paikkansa esimerkiksi MMO-roolipeleissä (Massively Multiplayer Online) ja reaaliaikastrategioissa. Joukon keskimmäinen eli 6-painikkeinen kylkipaneeli on Naga-perheessä täysin uusi tuttavuus ja siinä painikkeet on asetettu kahteen päällekkäiseen kolmen painikkeen riviin.
Naga Pro hyödyntää Razerin omaa optista Focus+ 20K DPI -sensoria, mikä kykenee nimensä mukaisesti 20 000 DPI:n tarkkuuteen, 650 tuuman sekuntinopeuteen ja 50 G:n kiihtyvyyksiin. Hiiren pääpainikkeet on toteutettu yhtiön omilla optisilla kytkimillä ja sen rulla tukee kallistusta. Naga Pro käyttää oletuksena Razerin langatonta HyperSpeed-yhteystekniikkaa, mutta se tukee myös Bluetooth-yhteyksiä ja toimintaa langallisena Speedflex-kaapelin kera.
Hiiri tukee luonnollisesti myös Razerin Chroma RGB -valaistusta sekä eri laitteiden välistä valaistuksen synkronointia. Teknisten tietojen mukaan Naga Pron akku kestää parhaimmillaan 150 tuntia Bluetooth- ja 100 tuntia HyperSpeed-yhteyksillä, kun valaistus ei ole käytössä. Yhtiö ei ilmoita akun kestoa valaistus käytössä.
Razer Naga Pron strategiset mitat ovat 119 x 74,5 x 43 mm ja 117 grammaa. Se saapuu myyntiin välittömästi ainakin Razerin omassa verkkokaupassa 169,99 euron suositushintaan.
Razer julkaisi modulaarisen ja langattoman Naga Pro -pelihiiren
Razerin uutuushiiren kylkipaneeliin voi vaihtaa mieltymystensä ja pelien mukaan 2-, 6- tai 12-painikkeisen moduulin.
Micron julkaisi GDDR6X-muistit virallisesti
NVIDIAn GeForce RTX 30 -sarjan mukana markkinoille saapuvat muistit eivät ole ainakaan toistaiseksi JEDECin standardoimia.

NVIDIAn GeForce RTX 30 -sarjassa käytettävien GDDR6X-muistien olemassaolo varmistui jokin aika sitten, kun Micronin verkkosivuilta löydettiin dokumentteja koskien muisteja. Nyt yhtiö on julkaissut uudet muistinsa myös virallisesti.
Micronin GDDR6X-muistit ovat suurilta osin vastaavia kuin GDDR6-muistit. Niiden efektiivinen nopeus on saatu kuitenkin nostettua merkittävästi korkeammalle käyttämällä muistirintamalla uutta PAM4-signalointia (nelitasoinen pulssi-amplitudimodulaatio), mikä mahdollistaa neljän bitin siirtämisen kellojaksossa normaalin kahden sijasta. GDDR6X-muistit ovat myös hieman virtapihimpiä GDDR6-muisteihin verrattuna per siirretty bitti, mutta toisaalta suuremmat nopeudet kasvattavat kokonaiskulutuksen per muistisiru aiempaa korkeammaksi.
GDDR6X-muistien nopeus on ensimmäisissä julkaistuissa tuotteissa 19 Gbps, mutta Micronin mukaan muistit tulevat venymään 21 Gbps:n nopeuteen asti. Käytännössä 21 Gbps:n muisteilla päästäisiin aavistuksen yli yhden teratavun sekuntinopeuden, kun käytössä on 384-bittinen muistiväylä. Aluksi muistisirujen kapasiteetti on 8 gigabittiä, mutta yhtiö uskoo saavansa 16 gigabitin versiot tuotantoon ensi vuonna. 384-bittisellä muistiväylällä 8 gigabitin siruilla tarkoittaa käytännössä 12 gigatavun muistimäärää, tai kuten RTX 3090:n tapauksessa, 24 Gt:n muistia clamshell-tilassa, jossa kaksi muistisirua jakaa yhden muistiväylän.
Muististandardeja hallinnoiva JEDEC ei ole ainakaan toistaiseksi ilmoittanut mitään virallista GDDR6X-muisteista, mitä voidaan pitää varsin poikkeuksellisena GDDR-muistien saralla. JEDEC on standardoinut esimerkiksi edellisen Micronin kehittämän GDDR5X-muistin. On kuitenkin mahdollista, että yhteenliittymän ilmoitus GDDR6X-standardista tultaisiin julkaisemaan vasta lähitulevaisuudessa. Micronin mukaan GDDR6X-muistit eivät ole kuitenkaan NVIDIAn yksinoikeustuote, vaan ne ovat saatavilla myös yhtiön muille kumppaneille.
Micron julkaisi GDDR6X-muistit virallisesti
NVIDIAn GeForce RTX 30 -sarjan mukana markkinoille saapuvat muistit eivät ole ainakaan toistaiseksi JEDECin standardoimia.
NVIDIAn huhutaan valmistelevan GeForce RTX 3070 Ti -näytönohjainta
Lenovon Legion T7 -mallin teknisissä tiedoissa on nähty viittaus RTX 3070 Ti -näytönohjaimeen 16 Gt:n GDDR6-muistilla.

NVIDIA julkaisi aiemmin tällä viikolla uudet Ampere-arkkitehtuuriin perustuvat GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimet. Ensimmäisenä julkaisuvuoron saivat RTX 3070, RTX 3080 ja RTX 3090, mutta huhujen mukaan lisää on luvassa.
VideoCardz ehti napata kuvankaappauksen Lenovon Legion T7 34IMZ5 -tietokoneen teknisistä ominaisuuksista sekä eri konfiguraatioista, joissa näkyi vielä julkaisematon RTX 30 -näytönohjain. Kuvankaappausten mukaan NVIDIA ei olisi suinkaan jättänyt Ti-liitettä historiaan, vaan luvassa olisi vielä ainakin GeForce RTX 3070 Ti 16 Gt:n GDDR6-muistilla.
Lenovo on sittemmin poistanut jo viitteet RTX 3070 Ti -näytönohjaimeen sivuiltaan, eikä tässä vaiheessa voida olla varmoja, onko kyseistä mallia tulossa todellisuudessa lainkaan. OEM-valmistajien laitteiden teknisiin tietoihin voi yleisellä tasolla luottaa myös vuotolähteenä, mutta historiaan on mahtunut myös virheellisiä tietoja.
Mahdollisen RTX 3070 Ti -mallin lisäksi markkinoille odotetaan vielä ainakin 20 Gt:n muistilla varustettuja versioita RTX 3080 -näytönohjaimesta. Lisäksi on spekuloitu mahdollisesta RTX 3080 Ti -mallista, mutta spekulaatio sen olemassaolosta perustuu tällä hetkellä lähinnä RTX 3080- ja RTX 3090 -mallien väliseen aukkoon muistin määrässä.
Lähde: VideoCardz
NVIDIAn huhutaan valmistelevan GeForce RTX 3070 Ti -näytönohjainta
Lenovon Legion T7 -mallin teknisissä tiedoissa on nähty viittaus RTX 3070 Ti -näytönohjaimeen 16 Gt:n GDDR6-muistilla.
Live: io-techin tekniikkakatsaus-podcast (36/2020)
io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä videopodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin viikon tekniikkakatsaus-podcast esitetään tänään perjantaina 4. syyskuuta noin klo 15:00 alkaen suorana live-streamina. Tekniikkakatsaus lähetetään suorana YouTubessa. Äänessä ovat tuttuun tapaan Juha Kokkonen ja Sampsa Kurri.
Käymme viikottaisissa tekniikkakatsauksissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.
io-techin viikon tekniikkakatsaus on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:
Live: io-techin tekniikkakatsaus-podcast (36/2020)
io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä videopodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.
NVIDIA vastasi useisiin uusia GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimia koskeviin kysymyksiin
NVIDIAn kyselytunnilla saatiin muun muassa selitys kaksinkertaistuneelle CUDA-ydinten määrälle sekä HDMI 2.1 -liitännän ominaisuuksille.

NVIDIA julkaisi edellispäivänä uudet Ampere-arkkitehtuuriin perustuvat GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimet. Itse keynote-tilaisuudessa näytönohjaimet ja niiden ominaisuudet esiteltiin lähinnä pintapuolisesti ja nyt yhtiö on vastannut joihinkin kysymyksiin uusista näytönohjaimista Redditissä.
NV_Tim -nimimerkillä Redditissä liikkuva NVIDIAn edustaja on koostanut yhteen postaukseen yhtiön muiden edustajien tiivistetyt vastaukset monien kysymiin kysymyksiin uusista GeForce-näytönohjaimista. Vastaukset antavat uutta tietoa myös arkkitehtuurin sisäisitä piirteistä, mutta paljon pureksittavaa on jäämässä myöhemmin julkaistavaan whitepaper-julkaisuun sekä näytönohjainten arvosteluihin.
NVIDIAn rajusti kasvanut CUDA-ydinten määrä nostatti useita kulmakarvoja ja Tony Tamasi avasi Ampere-arkkitehtuurissa tehtyjä muutoksia, mitkä johtivat uusiin lukuihin. Turing-arkkitehtuurissa NVIDIAn SM-yksiköt rakentuvat yhteensä neljästä elementistä, joista kussakin on kaksi datapolkua: yksi FP32-CUDA-ytimille ja toinen INT32-ytimille. Amperessa on edelleen samat kaksi datapolkua, mutta nyt toinen poluista voi laskea pelkkien INT32-laskujen sijasta joko INT32- tai FP32-laskuja. Turingin SM-yksikön elementit kykenivät siis yhdessä kellojaksossa 16 FP32- ja 16 INT32-laskuun, kun Amperen kykenevät joko 32 FP32-laskuun tai 16 FP32- ja 16 INT32-laskuun. NVIDIA laskee CUDA-ytimiksi vain FP32:een kykenevät yksiköt, minkä myötä niiden määrä siruissa on nyt kaksinkertaistunut. Tulemme pureutumaan aiheeseen tarkemmin Ampere-arkkitehtuuria käsittelevässä artikkelissamme myöhemmin.
Moni on ihmetellyt myös RTX 3080:n ”vain” 10 gigatavun muistia, etenkin kun RTX 3090 -mallissa sitä on peräti 24 Gt. NVIDIAn näkemyksen mukaan 10 Gt on riittävä nykyisille ja tuleville peleille 4K-resoluutiolle asti. Yhtiön mukaan useimmat pelit käyttäisivät todellisuudessa vain 4 – 6 Gt muistia kyseisellä resoluutiolla. Myös muistin hinnalla on ollut luonnollisesti merkitystä, eikä näytönohjainta olisi voitu julkaista samaan hintaan suuremmalla muistimäärällä.
NVIDIA varmisti lisäksi, että heidän käyttämänsä HDMI 2.1 -linkki tukee täyttä 48 Gbps:n nopeutta sekä Display Stream Compression -teknologiaa. Ne riittävät parhaimmillaan 8K-resoluution 60 hertsin virkistystaajuudella ja 12-bittisillä HDR-väreillä ilman kroman alinäytteistystä. Videonpakkauksesta Amperessa huolehtii sama 7. sukupolven NVENC-versio, kuin Turingeissa, mutta purkupuolesta on vastuussa uusi 5. sukupolven NVDEC, mihin on lisätty tuki AV1-purulle.
Väylänopeuksiin liittyvä ihmetyksen aihe on PCI Expressin nopeus, tai pikemminkin rajoittaako PCI Express 3.0 uusia näytönohjaimia. NVIDIAn edustajan mukaan suorituskykyero PCIe 3.0:n ja 4.0:n välillä on useimmiten vain muutamia prosentteja ja käytettävän prosessorin suorituskyvyn merkitsevän enemmän, kuin näytönohjaimen väylän nopeuden.
NVIDIAn eksoottinen jäähdytysratkaisu RTX 3080- ja RTX 3090 -malleissa on myös herättänyt paljon keskustelua ja kysymyksiä. NVIDIAn mukaan jäähdytys tulee toimimaan normaalisti kotelossa kuin kotelossa riippumatta näytönohjaimen varsinaisesta asennosta, kunhan kotelosta löytyy tuuletin syöttämään näytönohjaimelle viileää ilmaa ja toinen puhaltamaan kuumaa ilmaa ulos kotelosta, kun näytönohjaimen taaempi tuuletin on ensin imenyt sen jäähdytysrivaston läpi. RTX 3090:n ”The Silencer” -coolerin kerrotaan olevan hiljaisempi kuin Titan RTX:n tai RTX 2080 Superin Founders Edition -versiot, mutta yhtiö ei lähtenyt vertaamaan sitä näytönohjainvalmistajien omiin jäähdytysratkaisuihin.
RTX IO:n osalta yhtiö varmisti, että teknologia tulee olemaan tuettu vain Windows 10 -käyttöjärjestelmällä ja vaativan NVMe-teknologiaan perustuvan SSD-aseman. Syykin tälle on selvä, sillä RTX IO:n hyödyntämiseen vaadittu DirectStorage-rajapinta on tulossa vain Windows 10 -käyttöjärjestelmille. Lisäksi pelinkehittäjien pitää tukea DirectStorage-rajapintaa erikseen, eikä se ole automaattisesti tuettu kaikissa uusissa peleissä.
NVIDIA Broadcast -sovellus poikkeaa merkittävästi siitä kuvasta, mikä siitä annettiin keynote-lähetyksessä. Sen sijasta, että kyse olisi kilpailijasta esimerkiksi OBS:n streamaussovellukselle, kyse on lisätyökalusta Streamlabsin ja muiden vastaavien tueksi. NVIDIA Broadcastia käytetään välikerroksena, johon voidaan liittää esimerkiksi webbikameran ja mikrofonin sisääntulot erilaisten tekoälypohjaisten efektien, kuten virtuaalisen greenscreenin, käyttöön. Sen jälkeen sovellus luo virtuaalilaitteet, mitä voidaan käyttää lähteenä esimerkiksi Streamlabsissa tai muussa vastaavassa sovelluksessa.
Lähde: Reddit
NVIDIA vastasi useisiin uusia GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimia koskeviin kysymyksiin
NVIDIAn kyselytunnilla saatiin muun muassa selitys kaksinkertaistuneelle CUDA-ydinten määrälle sekä HDMI 2.1 -liitännän ominaisuuksille.
Arm julkaisi Cortex-R82:n, ensimmäisen 64-bittisen reaaliaikaprosessorin
Reaaliaikaprosessoreita käytetään muun muassa SSD-asemien ja kiintolevyjen ohjainpiirin ytiminä.

Arm tunnetaan luonnollisesti parhaiten Arm-prosessoreistaan, mutta yleensä huomio on kiinnittynyt lähinnä Cortex-A-sarjaan. Cortex-R-sarja on elänyt kuitenkin aina sen rinnalla ja useimpien kokoonpanoissa käyttäjän siitä edes tietämättä.
Cortex-R-sarjan prosessorit ovat ns. reaaliaikaprosessoreita, joita käytetään muun muassa SSD-asemien ja kiintolevyjen ohjainpiireissä. Armin arvion mukaan peräti 85 % kaikista tallennusratkaisujen ohjainpiireistä nykypäivänä perustuisi heidän ytimiinsä. Nyt julkaistu Cortex-R82 on yhtiön ensimmäinen 64-bittinen Cortex-R-prosessori ja samalla ensimmäinen 64-bittiseen ARMv8-käskykantaan perustuva prosessori. Sitä käyttävien tuotteiden lopullinen konfiguraatio on kiinni piirivalmistajasta, mutta Arm on suunnitellut R82:n tukemaan enimmillään kahdeksaa rinnakkaista ydintä.
Yhtiön lehdistötiedotteen mukaan Cortex-R82 on parhaimmillaan kaksi kertaa niin nopea, kuin Cortex-R8 ja 64-bittisen arkkitehtuurinsa avulla se tukee parhaimmillaan jopa teratavun muistiavaruutta. Uuteen pakettiin kuuluu valinnaisina lisäosina Arm Neon -tuki sekä muistinhallintayksikkö (MMU, Memory Management Unit), mikä mahdollistaa prosessoreiden käytön reaaliaikaisten käyttöjärjestelmien lisäksi myös perinteisemmillä Linux-käyttöjärjestelmillä. Idea raskaampien käyttöjärjestelmien takana on mahdollistaa tiettyjen sovellusten ajo suoraan esimerkiksi SSD-asemalla, mikä voi paitsi nopeuttaa tehtävää, vapauttaa resursseja muualta.
Lähde: Arm
Arm julkaisi Cortex-R82:n, ensimmäisen 64-bittisen reaaliaikaprosessorin
Reaaliaikaprosessoreita käytetään muun muassa SSD-asemien ja kiintolevyjen ohjainpiirin ytiminä.
Intel uudistaa brändiään uusilla logoilla
Intelin uusi logo perustuu yhtiön alkuperäiseen ”Dropped e” -logoon, mutta e on nyt nostettu samalle tasalle muiden kirjainten kanssa.

Intel julkaisi tänään uudet Tiger Lake -arkkitehtuuriin perustuvat 11. sukupolven Core -prosessorit Iris Xe -grafiikkaohjaimella. Samassa yhteydessä yhtiö uudisti myös imagoaan uusilla logoilla ja brändäyksillä.
Intelin uusi logo on yhdistelmä vanhaa ja uutta. Se käyttää samaa fonttia, kuin yhtiön alkuperäinen ”Dropped e” -logo, mutta e-kirjain on nostettu samalle tasalle muiden kanssa. Lisäksi i:n piste on värjätty siniseksi tai vaaleansiniseksi, kun muun tekstin fontti on sininen, vaalean sininen, musta tai valkoinen taustasta riippuen. Yhtiö vaihtoi logoaan viimeksi vuonna 2006, jolloin se otti käyttöön modernisoidun fontin ja Intel Inside -logosta inspiraatiota hakeneet kaaret logon ympärille.
Core-prosessoreiden uusi logo rakentuu sinisestä neliöstä, jonka sisäosa on jaettu kahdella pienemmällä neliöllä osiin. ”Core” on kirjoitettu tyylitelty isoin kirjaimin, pois lukien Intelin logosta tuttu pikku-e, logon keskelle ja pienempi ”intel”-logo on asetettu valkoisena vasempaan ylänurkkaan. Prosessorin perheen merkitsevä iX-merkintä löytyy taas oikean alakulman pikkuneliöstä.
Iris Xe -logo on vastaavasti neliö, mutta värimaailma on hyvin poikkeava. Intel-logo löytyy normaalissa värityksessään vasemmasta yläkulmasta ja sen alla on tyylitelty iRIS xe -teksti. Alareunasta löytyy lisämaininta Graphics ja reunukset on värjätty kattamaan koko väriskaala punaisesta siniseen, poislukien oikean alanurkan tumman sininen kuutio.
Intel Evo on suorakaiteeksi venytetty kokonaisuus. Siihen on upotettu Core-logosta tuttu laatikkoasettelu sekä muihin logoihin nähden ylimääräinen kaistale yläreunassa. Logo on musta ja tummanharmaa ja varustettu valkoisella intel-logolla, suurella vaaleansinisellä evo-logolla ja sen alla pienemmällä präntillä olevalla ”powered by Core” -merkinnällä. Prosessorin perhe on merkitty vaaleansiniseen alanurkan neliöön. Evo-brändäys on tulossa käyttöön toisen sukupolven Project Athena -kannettavissa.
Lähde: Intel
Intel uudistaa brändiään uusilla logoilla
Intelin uusi logo perustuu yhtiön alkuperäiseen ”Dropped e” -logoon, mutta e on nyt nostettu samalle tasalle muiden kirjainten kanssa.
Intel julkaisi uudet 11. sukupolven Core -prosessorit Iris Xe -grafiikkaohjaimella (Tiger Lake)
Tiger Lake -arkkitehtuurin prosessoreissa on uuden sukupolven Willow Cove -prosessoriytimet ja Xe-arkkitehtuuriin perustuva grafiikkaohjain.

Intel on julkaissut tänään odotetusti Tiger Lake -koodinimelliset uudet 11. sukupolven Core -prosessorit Iris Xe -grafiikkaohjaimella kannettaviin tietokoneisiin. Uudet prosessorit valmistetaan Intelin 10 nanometrin SuperFin-valmistusprosessilla.
Tiger Lake -koodinimelliset uudet prosessorit rakentuvat uusien Willow Cove -ydinten ja Xe-arkkitehtuurin integroidun grafiikkaohjaimen ympärille. Prosessoreissa on enintään neljä ydintä Hyper-threading-SMT-tuen kera ja GT2-tason Iris Xe -grafiikkaohjain 96 Execution Unit -yksiköllä. Lisäksi ne on varustettu Intel Gaussian and Neural Accelerator 2.0 -kiihdyttimellä (Intel GNA) nopeuttamaan tekoälytehtäviä.
Tiger Laken prosessoriytimet toimivat huippumalli Core i7-1185G7:ssä 3,0 GHz:n perus- ja 4,8 GHz:n Turbo-kellotaajuuksilla. Kaikkien ydinten samanaikainen Turbo-kellotaajuus on maksimissaan 4,3 GHz. Iris Xe -grafiikkaohjain toimii nopeimmillaan 1,35 GHz:n kellotaajuudella. Prosessoriydinten tukena on 12 Mt L3 -välimuistia ja prosessoreiden konfiguroitava TDP-arvo on 12 – 28 wattia. Löydät kaikkien mallien tarkemmat tiedot alla olevasta taulukosta.
Yhtiön testien mukaan prosessori olisi parhaimmillaan sisällöntuotannossa, jossa se tarjoaa Intelin testien mukaan jopa 2,7-kertaa parempaa suorituskykyä, kuin kilpailevat prosessorit. Prosessorin luvataan olevan myös parhaimmillaan kaksi kertaa nopeampi kuin kilpailijat, kun kannettavalla striimataan peliä nettiin.
Intelin kumppaneilta on luvassa markkinoille yhteensä yli 150 erilaista Tiger Lake -kannettavaa. Niitä odotetaan saataville sekä Windows- että Chromebook-kannettavissa. Prosessorit tullaan näkemään kannettavissa sekä perinteisellä Core-brändäyksellä, että uudella Evo powered by Core -brändäyksellä. Evo-brändäys on käytössä toisen sukupolven Project Athena -kannettavissa.
Lähde: Intel
Intel julkaisi uudet 11. sukupolven Core -prosessorit Iris Xe -grafiikkaohjaimella (Tiger Lake)
Tiger Lake -arkkitehtuurin prosessoreissa on uuden sukupolven Willow Cove -prosessoriytimet ja Xe-arkkitehtuuriin perustuva grafiikkaohjain.
Pikakatsaus näytönohjainvalmistajien RTX 30 -tarjontaan: EVGA ja MSI
EVGA esitteli yhteensä 11 erilaista RTX 30 -sarjan mallia, kun MSI:n valikoimista löytyy heti peräti 14 erilaista uutta GeForcea.

NVIDIA julkaisi eilen odotetut Ampere-arkkitehtuuriin perustuvat GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimet. Myös AIB-valmistajat ovat nyt julkaisseet omia mallistojaan ja ne ovat tulossa myyntiin samaan aikaan NVIDIAn omien Founders Edition -mallien kanssa. Esittelemme tässä uutisartikkelissa pikaisesti EVGA:n ja MSI:n uutuusmallit.
EVGA
EVGA esitteli kerralla koko GeForce RTX 3070-, RTX 3080- ja RTX 3090 -mallistonsa. Kaikki kolme tulevat saataville edullisimpana XC3-mallina ja FTW3-mallina, joiden lisäksi RTX 3080- ja RTX 3090 -malleista tulee saataville hybridijäähdytetty Hybrid-malli sekä nestejäähdytettynä Hydro Copper -malli. RTX 3090:stä on lisäksi luvassa erillinen hybridijäähdytetty Kingpin-malli.
Yhtiö nostaa esille sen uuden ICX3 Interactive Cooling -coolerin, jota käytetään yhtiön FTW3-malleissa. ICX3:n sydämenä on sekä grafiikkapiirin että piirilevyn etupuolen muistit alleen peittävä kupariblokki, johon on kiinnitetty yhteensä seitsemän lämpöputkea. Kortin etupuolelle lämpöputkien päälle tulee koko kortin mittainen jäähdytysrivasto ja sen päälle kolme asymmetrisesti sijoitettua HDB 2.0 0dB -tuuletinta. Etupuolen kruunaa RGB-valaistu sivupalkki ja tuuletinten tapaan asymmetriset kuoret.
FTW3-mallin piirilevy ei pääty ennen kortin päätyä, mutta myös siitä löytyy läpileikkauksia, jotta yksi tuulettimista voi puhaltaa osan ilmasta läpi näytönohjaimen. Piirilevyn takapuolelta löytyy suojalevy, johon on upotettu erittäin ohuita lämpöputkia levittämään lämpö tehokkaasti koko suojalevyn alueelle.
MSI
MSI ei ole kursaillut malliston koossa ja julkisti kerralla yhteensä kuusi Gaming-sarjan mallia ja peräti kahdeksan Ventus-mallia. Varsinaisesti erilaisia malleja on kuitenkin vain puolet, sillä toinen puolisko on ylikellotettuja versioita edellisistä.
Gaming-sarja kattaa GeForce RTX 3070:n, RTX 3080:n ja RTX 3090:n ja kaikista kolmesta tulee saataville Gaming Trio -perusversiot ja tehdaskellotetut Gaming X Trio -mallit. Gaming-sarjan uudistuneessa Tri Frozr 2 -coolerissa hyödynnetään kolmea Torx 4.0 -tuuletinta, uusia koneistettuja Core Pipe -lämpöputkia sekä Fin + Airflow Control -rakenteita itse jäähdytysrivastossa.
Ventus -sarjaan kuuluvat niin ikään kaikki kolme uutta RTX 30 -sarjan näytönohjainta. Kaikista kolmesta tulee saataville Ventux 3X -mallit ja niiden ylikellotusversiot, joiden lisäksi RTX 3070:stä tulee saataville Ventus 2X perus- ja ylikellotusversioina. Ventus-sarjan coolerissa käytetään kahta tai kolmea vanhempaa Torx 3.0 -tuuletinta sekä Gaming-sarjasta tuttuja uusia Core Pipe -lämpöputkia.
Pikakatsaus näytönohjainvalmistajien RTX 30 -tarjontaan: EVGA ja MSI
EVGA esitteli yhteensä 11 erilaista RTX 30 -sarjan mallia, kun MSI:n valikoimista löytyy heti peräti 14 erilaista uutta GeForcea.
Pikakatsaus näytönohjainvalmistajien GeForce RTX 30 -tarjontaan: Asus ja Gigabyte
Sekä Asus että Gigabyte ovat uusineet coolereitaan uuden näytönohjainsukupolven myötä ja molemmat hyödyntävät piirilevyä pidempiä jäähdytysrivastoja, jotta osa ilmavirrasta pääsee suoraan läpi näytönohjaimesta.

NVIDIA julkaisi eilen odotetut Ampere-arkkitehtuuriin perustuvat GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimet. Myös AIB-valmistajat ovat nyt julkaisseet omia mallistojaan ja ne ovat tulossa myyntiin samaan aikaan NVIDIAn omien Founders Edition -mallien kanssa. Esittelemme tässä uutisartikkelissa pikaisesti Asuksen ja Gigabyten uutuusmallit.
Asus
Asus on suunnitellut uuden näytönohjainsarjan kunniaksi jo pitkään käytössä olleen ROG Strix -coolerin uudelleen. Yhtiön mukaan uusi kolmituulettiminen cooleri tarjoaa entistä cooleria enemmän ilmavirtaa sekä laajemman jäähdytysrivaston pinta-alan. Pinta-alaa on kasvatettu tekemällä näytönohjaimesta 2,9 korttipaikan korkuinen, kun aiempi cooleri vaati 2,7 korttipaikkaa.
Ilmavirtaa on kasvatettu tuulettimiin kohdistuneilla muutoksilla. Uudessa coolerissa ulommaisimmat tuulettimet ovat 11-lapaisia ja pyörivät vastapäivään, kun keskimmäisessä ja myötäpäivään pyörivässä tuulettimessa on 13 lapaa. Asus on myös lyhentänyt piirilevyä NVIDIAn tapaan ja viimeinen kolmesta tuulettimesta puhaltaa ilmaa osittain näytönohjaimen läpi. RGB-valaistus on toteutettu koko näytönohjaimen esiin jäävän sivun kattavalla RGB-nauhalla. LEDit valaisevat samalla tuuletinten yhden reunan coolerin kuorien sisäpuolelta. Piirilevyllä on enimmillään kolme 8-pinnistä PCI Express -lisävirtaliitintä ja Asus kertoo ottavansa niistä kaiken irti tarjoten maksimissaan 400 watin kulutuksen.
Myös TUF Gamingin puolella on uusittu cooleriratkaisua ainakin RTX 3080- ja RTX 3090 -mallien osalta. Uusi TUF Gaming -cooleri on varustettu mustalla metallikuorella ja teollisuus-estetiikkaa hakevalla muotoilulla. Coolerilla on korkeutta 2,7 korttipaikkaa ja siinä on kolme tuuletinta, joista keskimmäinen pyörii myötä- ja reunimmaiset vastapäivään.
Asuksella on varastossaan luonnollisesti myös muita malleja, kuten Dual GeForce RTX 3070, joka on varustettu vähän yli kahden korttipaikan korkuisella 2-tuulettimisella coolerilla. Yhtiö ei kuitenkaan kertonut vielä näistä tai esiteltyjen ROG Strix- ja TUF Gaming -mallien teknisistä yksityiskohdista kuten kellotaajuuksista. Asus on myös lisännyt jokaiseen malliinsa toisen HDMI-liittimen, kun Founders Edition -malleissa niitä on vain yksi.
Gigabyte
Gigabyte on esitellyt puolestaan uudet RTX 3080- ja RTX 3090 -mallit sekä perus- että Aorus-sarjoihin. Aorus-puolella on jalostanut tuulettimet limittäin asettavaa Max-Covered Fan -teknologiaansa ja uudessa ratkaisussa lähimpänä näytönohjaimen I/O-liittimiä oleva tuuletin pysyy 100 millimetrisenä, kun keskimmäinen ja perimmäinen tuuletinten koko on kasvatettu 115 millimetriin. Reunimmaiset tuulettimista pyörivät vastapäivään ja keskimmäinen myötäpäivään pyörteidden minimoimiseksi. Yhtiön Wind Claw -lavat on suunnitteltu parantamaan etenkin ilmavirtaa tuuletinten reunoilla ja perimmäinen tuulettimista pääsee puhaltamaan ilmaa näytönohjaimen läpi, sillä rivastoa on jatkettu selvästi itse piirilevyä pidemmälle.
Perusmallisto jakautuu Gaming- ja Eagle-malleihin, joista kummassakin on käytössä Windforce 3X -cooleri, josta löytyy kaksi vastapäivään pyörivää 90 mm:n tuuletinta ja yksi myötäpäivään pyörivä 80 mm:n tuuletin. Tuulettimissa käytetään grafeenipohjaista voitelua, minkä kerrotaan parantavan tuulettimien elinikää peräti 2,1-kertaiseksi normaaleihin voiteluaineisiin verrattuna. Coolerin perä tulee yli itse piirilevyn mitan ja se antaa perimmäiselle tuulettimelle mahdollisuuden puhaltaa ilmaa suoraan näytönohjaimen läpi.
Gigabyten esiteltyyn mallistoon lukeutuu neljä tuotesarjaa, joista kustakin on sekä GeForce RTX 3080- että RTX 3090 -versiot: Aorus Master, Aorus Extreme, Gaming ja Eagle. Asuksen mallien tapaan myös Gigabyten mallistosta löytyy Founders Editioneiden kolmen DP- ja yhden HDMI-liittimen sijasta kolme DP- ja kaksi HDMI-liitintä.
Pikakatsaus näytönohjainvalmistajien GeForce RTX 30 -tarjontaan: Asus ja Gigabyte
Sekä Asus että Gigabyte ovat uusineet coolereitaan uuden näytönohjainsukupolven myötä ja molemmat hyödyntävät piirilevyä pidempiä jäähdytysrivastoja, jotta osa ilmavirrasta pääsee suoraan läpi näytönohjaimesta.