AMD:n Lisa Su pitää Computex 2019 -messujen virallisen keynote-esityksen

Lisa Sun keynote-esityksessä saadaan lisätietoja sekä Zen 2- että Navi-arkkitehtuureista, eikä Ryzen 3000 -prosessoreiden varsinainen julkaisukaan ole pois suljettu vaihtoehto aiemmin ilmoitettujen aikataulujen perusteella.

AMD:n Lisa Su piti yhden vuoden alottaneiden CES-messujen virallisista keynote-esityksistä. Nyt Taiwan External Trade Development Council (TAITRA) on ilmoittanut Sun pitävän myös Computex 2019 -messujen virallisen keynote-esityksen.

Lehdistötiedotteen mukaan Computex-messut avataan tänä vuonna ensimmäistä kertaa ennen varsinaisia messuja pidettävällä keynote-esityksellä, jossa Su tulee kertomaan omia ajatuksiaan tulevan sukupolven teknologian ihmeistä. Sun esitys tulee sisältämään muun muassa uusia tietoja yhtiön tulevista tuotteista, kuten Zen 2 -arkkitehtuuriin perustuvista Epyc- ja Ryzen 3000 -prosessoreista sekä Navi-arkkitehtuurin näytönohjaimista.

Computex-messut tullaan pitämään touko- ja kesäkuun vaihteessa 28.5 – 1.6, mikä sopisi AMD:n aiemmin ilmoittamaan Ryzen 3000 -sarjan ”vuoden puolivälin tienoilla” -julkaisuaikatauluun. Myös Navia on huhuttu kesällä julkaistavaksi, mutta todennäköisimmin varsinaiset näytönohjainjulkaisut tulevat tapahtumaan myöhemmin ja tapahtumassa saataneen niiden sijasta katsaus itse arkkitehtuurin uudistuksiin.

Lähde: Computex

io-techin sisällöntuotanto siirtyy kokonaan YouTubeen (aprillipila)

Youtube tulee io-techiin, sisältöön panostetaan lisää, TechBBS jatkuu ennallaan ja käyttäjätutkimus on tekeillä. io-techin muutokset näkyvät sivustolla vähitellen.

Päivitys 2.4.2019: Kyseessä oli io-techin aprillipäivän pila. Suunnitelmissa ei ole kirjoitetun sisällön ja sivuston tekemisen lopettamista.

Olemme päättäneet panostaa jatkossa kaikki resurssit pelkästään Youtube-videosisällön tuottamiseen. Panostamme sisältöön lisää. Laajennamme sisältötarjontaa ja tuomme uudenlaisia juttutyyppejä mukaan. Muutoksia ei lähdetty tekemään kustannussyistä, vaan tarkoituksena on saada io-tech kasvamaan entistä kattavammaksi tietotekniikkasivustoksi.

TechBBS jatkuu olennaisena osana io-techiä. Foorumia ei olla missään tapauksessa lopettamassa. Kyseessä on kuitenkin Suomen suurin ja aktiivisin tietotekniikkayhteisö, jonka merkitystä muun muassa tutkivassa journalismissa ei ole kansallisesti täysin edes tajuttu.

Jatkossa io-techiä kiinnostavat juttumielessä myös aiheet, jotka nousevat TechBBS:n puolella merkittäviksi. Haluamme ottaa käyttäjiä mukaan myös sisältöjen tekemiseen ja testaamiseen.

Perinteisten medioiden läpilyöminen Youtubessa on ollut hankalaa varsinkin Pohjoismaissa sillä omalla kielellä tuotetuille videoille yleisöä löytyy varsin rajallinen katselijajoukko. Haasteena on myös bisnesmalli sillä pelkästään Youtuben omilla mainoksilla tuotantoa on lähes mahdoton rahoittaa, jos videot eivät kerää kuukaudessa miljoonia tai kymmeniä miljoonia katselukertoja, kuten suosituimmilla englanninkielisillä kanavilla. Englanniksi tuotettuna sisällölle on sitten taas kilpailua moninkertaisesti ja joukosta erottuminen on erittäin vaikeaa.

Olemme onnistuneet viimeisten kuukausien aikana Youtubessa löytämään tekniikasta kiinnostuneet suomalaiset. Kanavamme on kasvanut alkuvuoden aikana rajusti, kanavan on tilannut lähes 26 000 tilaajaa ja videoita on katsottu 3,3 miljoonaa kertaa. Kanavamme katsojista 96 % on miehiä. 50 % katsojista on 18-24-vuotiaita, 23 % 25-34-vuotiaita, 12,5 % 13-17-vuotiaita ja 10 % 35-44-vuotiaita.

Suomessa ainoa suurempi edes etäisesti tekniikka-aiheinen Youtube-kanava on MTV:llä pyörivän Teknavin kanava 26 281 tilaajalla ja Pohjoismaiden tasolla suurin tietotekniikka-aiheinen media on ruotsalainen Sweclockersin kanava 28 382 tilaajalla. io-tech on nykyisellä kasvutahdilla nousemassa kovaa vauhtia parissa kuukaudessa Pohjoismaiden suurimmaksi tekniikka-aiheiseksi mediaksi Youtubessa. (Huomiona: Pohjoismaista löytyy isommilla tilaajamäärillä yksittäisiä tubettajia, jotka käsittelevät videoissaan satunnaisesti tekniikkaa tai tekevät videoita englanniksi).

Aloitamme päivittäiset videouutiset tänään 1. huhtikuuta alkaen klo 17:00, viikkokatsaus pidetään normaalisti perjantaisin ja huomisesta lähtien julkaisemme uuden tuotetestivideon io-techin Youtube-kanavalla päivittäin.

Ensimmäiset uutiset ja lisää tietoa muutoksesta alla olevalla videolla:

Kiitos kaikille kirjoitettuja uutisia ja artikkeleita lukeneille käyttäjillemme, nyt on kuitenkin aika katsoa tulevaisuuteen, joten tilaa io-techin Youtube-kanava ja pysy matkassamme mukana.

Valve julkaisi ensimmäisen kiusoittelukuvan Index-virtuaalilaseistaan

Valven virtuaalilaseista ei toistaiseksi tiedetä juuri muuta, kuin kuvassa näkyvä tarkennusliukukytkin ja kaksi eteenpäin suunnattua kameraa.

Valve on julkaissut Steam-verkkosivuillaan ensimmäisen kiusoittelukuvan tulevista virtuaalilaseistaan. Yhtiön VR-lasit ovat saaneet nimekseen ”Index” ja ne tullaan julkaisemaan virallisesti toukokuussa.

Vaikkei Valve ole julkaissut aiemmin VR-laseja, sillä on vankka historia PC:n viimeisimmän aallon virtuaalilasien parissa. Valve löi aiemmin hynttyyt yhteen HTC:n kanssa, jonka tuloksena syntyivät Vive-virtuaalilasit ja Lighthouse-seurantajärjestelmä. Sittemmin Valve on panostanut virtuaalitodellisuuteen muun muassa SteamVR-alustan ja Knuckles-ohjainten kautta.

Viime aikoina netissä on liikkunut enemmänkin huhuja Valven virtuaalilasihankkeesta ja nyt ainakin itse virtuaalilasit on varmistettu todellisiksi. Samojen huhujen mukaan Index-virtuaalilasien mukaan on pistetty Knuckles-ohjainten EV3-versiot sekä myyntivaltiksi Half-Life-maailmaan sijoittuva VR-peli. Viimeisimpien huhujen mukaan peli sijoittuisi aikaan ennen ensimmäistä Half-Lifeä, mutta tästä ei ole toistaiseksi mitään varmistusta. Myöskään Index-virtuaalilasien ominaisuuksista ei toistaiseksi ole juuri tietoa kuvassa näkyvien eteen suunnattujen kameroiden ja tarkennusliukukytkimen lisäksi.

Lähde: Valve

NVIDIAn Tom Petersen jätti yrityksen liki 14 vuoden jälkeen

Tom Petersen toimi NVIDIAlla pääasiassa teknisen markkinoinnin pomona, mutta teki myös insinöörityötä ja miehen nimi löytyykin mm. G-Sync- ja MFAA-patenteista. Huhujen mukaan Petersenin uusi osoite tulee löytymään Inteliltä.

NVIDIAlla pitkään vaikuttanut insinööri ja markkinointipomo Tom Petersen on jättänyt yrityksen. Alan veteraanin vyön alle ehti kertyä pitkä historia mm. IBM:n, Broadcomin ja MIPSin leireissä ennen NVIDIAlle siirtymistä, jossa hän teki 13 vuotta ja 9 kuukautta kestäneen uran.

Tom Petersen lienee io-techinkin tukijoille tuttu kasvo, sillä teknisen markkinoinnin pomon roolissa hän on antanut muun muassa useita haastatteluja NVIDIAn tuotejulkaisujen yhteydessä kertoen syvällisemmin tuotteiden uusista ominaisuuksista. Vaikka Petersenin pääpesti onkin ollut teknisessä markkinoinnissa, hän on toiminut NVIDIAlla sen rinnalla myös merkittävissä insinööritehtävissä. Petersenin nimi löytyykin arviolta noin 50 eri patentista, joista ainakin lähihistorian nimekkäimmät lienevät G-Sync-teknologia ja MFAA-reunojenpehmennys (Multi-Frame Anti-Aliasing).

HotHardwaren mukaan Petersen ilmoitti lähteneensä NVIDIAlta alun perin Facebookissaan perjantaina ja sama tieto löytyy myös miehen LinkedIn-sivuilta. Hän ei ole kommentoinut toistaiseksi tulevaisuuden suunnitelmistaan virallisesti, mutta kertoi HotHardwaren päätoimittajalle että he tulisivat kyllä näkemään vielä tulevaisuudessa. Sivuston mukaan Petersen tulee todennäköisimmin siirtymään Intelin leipiin.

Intel on ollut erittäin aktiivinen viime aikoina napaten riveihinsä lukuisia työntekijöitä mm. AMD:n riveistä. Intel on vahvistanut joukkojaan muun muassa insinööripuolen Jim Kellerillä ja Raja Kodurilla sekä markkinointipuolen Chris Hookilla ja Damien Trioletilla.

Lähteet: LinkedIn, HotHardware

Xiaomin tuore Black Shark 2 -pelipuhelin on nyt virallisesti tilattavissa myös Suomeen

RGB-valaistun puhelimen sisällä ”tikittää” järeästi jäähdytetty Snapdragon 855 -järjestelmäpiiri.

Xiaomin viime viikon alussa Kiinassa pelibrändinsä alle julkistama Black Shark 2 -pelipuhelin on saatavilla nyt myös Euroopassa. Yritys lanseerasi laitteen Euroopan nettikauppaansa eilen. Pelikokemusta ovat elävöittämässä stereokaiuttimet, värinäefektit sekä takakuoren ja kylkien RGB-valaistus.

Black Shark 2:n etupuolella on Samsungin valmistama 6,39-tuumainen AMOLED-näyttö, jonka kosketuksentunnistuksen päivitysväli on 240 Hz ja vasteaika on optimoitu 43,5 millisekuntiin. Näytöstä löytyy myös paineentunnistavat alueet, joihin käyttäjä voi asettaa useita eri pelitoimintoja vain kahdella peukalolla käytettäviksi. Näyttö tukee myös SDR-kuvan reaaliaikaista muuttamista HDR-muotoon.

Snapdragon 855 -järjestelmäpiirin jäähdytyksessä käytetään järeää höyrykammioratkaisua, erillista lämpöputkea sekä kupari- ja grafeenikerrosta lämmön levittämiseen. RAM-muistia on raskaaseenkin käyttöön riittävät 8 tai 12 gigatavua ja tallennustilaa 128 tai 256 Gt. Puhelimessa on päätyantennit sekä takakuoreen sijoitettu X-antenni parhaan mahdollisen yhteyslaadun takaamiseksi kaikissa käyttöasennoissa. Takapuolen kaksoiskamera tarjoaa 48 megapikselin pääkameran ja 13 megapikselin zoom-kameran. Akun kapasiteetti on 4000 mAh ja se tukee tehokasta 27 W pikalatausta.

Ohjelmistopuolelta löytyy useita pelaamiseen suunnattuja ominaisuuksia, kuten pelien käynnistämiskeskuksena toimiva Shark Space, pelisuorituskykyyn ja -asetuksiin keskittyvä Gamer Studio, suorituskykyä optimoiva Ludicrous Mode sekä pelinaikaisia toimintoja tarjoava Game Dock. Lisähintaan puhelimelle on tarjolla Bluetooth-liitäntäiset puhelimen päätyihin kiinnittyvät peliohjaimet.

Black Shark 2 tekniset tiedot:

  • Ulkomitat: 163,6 x 75,0 x 8,8-9,6 mm
  • Paino: 205 grammaa
  • Rakenne: alumiiniunibody
  • 6,39″ AMOLED-näyttö, 19,5:9-kuvasuhde, 1080 x 2340 pikseliä, HDR, 240 Hz kosketuksentunnistus
  • Qualcomm Snapdragon 855 -järjestelmäpiiri
  • 8 tai 12 Gt 2133 MHz LPDDR4X RAM-muistia
  • 128 tai 256 Gt UFS 2.1 -tallennustilaa
  • LTE-yhteydet, 3CA, 4×4 MIMO, Dual SIM, VoLTE
  • WiFi 802.11ac dual-band, Bluetooth 5.0, NFC
  • GPS (L1 & L5), GLONASS, BeiDou
  • Kolmoistakakamera:
    • 48 megapikselin 1/2-tuumainen IMX586-sensori 0,8 um pikselikoolla, f1.75, PDAF
    • 13 megapikselin sensori 1,0 um pikselikoolla, f2.2, 2x zoom, PDAF
    • 4K 60 FPS videokuvaus, 1080p 960 FPS hidastuskuvaus
  • 20 megapikselin etukamera, 0,9 um pikselikoko, f2.0
  • 4000 mAh akku, USB Type-C 2.0, 27 W pikalataus, Quick Charge 4.0
  • Android 9 Pie

Black Shark 2:n hinta on Euroopassa 549 euroa 8 & 128 Gt:n muistiyhdistelmästä ja 649 euroa 12 & 256 Gt:n variantista. Edullisemman version väri on Shadow Black ja kalliimman Frozen Silver. Toimituskulut yrityksen verkkokaupasta Suomeen ovat ilmaiset.

Lähde: Black Shark

Shadow of the Tomb Raider sai DXR- ja DLSS-tuen, Anthem DLSS-tuen

Shadow of the Tomb Raiderissa säteenseurantaa hyödynnetään realististen varjojen luontiin

NVIDIA on listannut verkkosivuillaan pitkän liudan pelejä, jotka tulevat ennemmin tai myöhemmin saamaan tuen säteenseurannalle, DLSS-reunojenpehmennykselle tai molemmille. Nyt tuen valmiiksi saaneiden listaan on lisätty jo syksyllä julkaistu Shadow of the Tomb Raider sekä tuoreempi Anthem.

Shadow of the Tomb Raider tukee sekä DirectX 12:n DXR-säteenseurantaa että DLSS-reunojenpehmennystä. DXR-säteenseurannalla on toteutettu pelissä pelkästään varjostukseen ja se tarjoaa kolme eri tasoa: medium, jossa säteenseurantaa hyödynnetään vain pistemäisisten valojen luomissa varjoissa (Point Light), High, jossa mukaan tulee myös spottivalojen ja auringonvalon luomat varjot ja lopulta Ultra, jossa varjoihin on lisätty läpikuultavuuskomponentti, jolloin esimerkiksi aluskasvillisuuden jättämissä varjoissa varjojen syvyys kertautuu, jos useampi lehti luo varjon samaan kohtaan. Lisäksi Ultra-tasolla käytetään useampaa kuin yhtä sädettä per pikseli per valonlähde, mikäli säde osuu jonkin objektin silhuettiin.

DLSS on puolestaan käytettävissä kaikilla RTX-näytönohjaimilla 4K-resoluutiolla riippumatta säteenseurannasta ja 1440p-resoluutiolla säteenseurannan kanssa. RTX 2060 ja 2070 voivat lisäksi käyttää DLSS:ää 1440p-resoluutiolla ilman säteenseurantaa ja 1080p-resoluutiolla säteenseurannan kanssa.

Anthem ei tue säteenseurantaa, mutta myös siihen on lisätty nyt tuki DLSS-reunojenpehmennykselle. NVIDIAn mukaan ominaisuus parantaa suorituskykyä parhaimmillaan 40 % 4K-resoluutiolla, joskin esimerkkilukujen mukaan RTX 2080 Ti jää tästä tavoitteesta jonkin verran. Pelin DLSS-tuki on käytettävissä 4K- ja 1440p-resoluutioilla sekä joillakin ultraleveillä resoluutioilla, joista mainittiin esimerkiksi 3440×1440.

io-tech tulee testaamaan ainakin Shadow of the Tomb Raider -pelin säteenseurantaa ja DLSS-reunojenpehmennystä myös käytännössä.

Lähteet: NVIDIA (1), (2)

NVIDIAn Jensen Huang: Meillä ei ole kiirettä 7 nanometriin siirtymisen kanssa

NVIDIAn toimitusjohtaja Jensen Huangin mukaan yhtiö kykenee suunnittelemaan maailman energiatehokkaimmat näytönohjaimet ja pyrkii tekemään sen mahdollisimman edullisella valmistuprosessilla.

NVIDIA piti viime viikolla GPU Technology Conference -tapahtumansa, jossa se esitteli muun muassa tekoälyn uusimpia sovellutuksia ja muuta vastaavaa. Kuluttajien kannalta tapahtuman sisältö jäi odotetusti laihanlaiseksi, mutta yksi haastattelu pääsi livahtamaan tutkan alta.

NVIDIAn toimitusjohtaja Jensen Huang kertoi Synced-sivustolle tapahtuman yhteydessä, ettei sillä ole mitään kiirettä aloittaa 7 nanometrin piirien massatuotantoa. Huangin mukaan yhtiö kykenee luomaan milloin tahansa maailman energiatehokkaimmat GPU:t ja näkee parhaaksi ratkaisuksi tehdä ne edullisemmalla prosessilla, verraten Turingia ”jonkun muun 7 nm -tuotteeseen”.

Tämän hetkisten huhujen mukaan NVIDIAn seuraava arkkitehtuuri tulee tottelemaan aiemminkin huhuissa pyörinyttä Ampere-koodinimeä. Tällä hetkellä ei myöskään tiedetä, tuleeko NVIDIA julkaisemaan tulevan grafiikka-arkkitehtuurinsa Voltan tavoin lähinnä laskentapuolelle, vai tuleeko sieltä Turingin tapaan joka markkinoille sopiva arkkitehtuuri.

NVIDIAn viimeisen vuosineljännestuloksen mukaan Turing-arkkitehtuurin myynnit ovat jääneet kauas tavoitteista muun muassa varastossa myyntiä edelleen odottavien Pascal-arkkitehtuurin näytönohjainten vuoksi. Huangin mukaan yhtiö uskoo saavansa varastoonsa kryptolouhintabuumin jäljiltä jääneet Pascal-näytönohjaimet myydyksi yhtiön kuluvan fiskaalivuosineljänneksen aikana.

Lähde: Synced

LIVE: io-techin tekniikkakatsaus-podcast (13/2019)

io-techin suorana lähetettävässä videopodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin tekniikkakatsaus-podcast esitetään tänään perjantaina 29. maaliskuuta noin klo 15 alkaen suorana live-streamina Twitchissä ja Youtubessa. Äänessä ovat tuttuun tapaan io-techin perustajakaksikko Sampsa Kurri ja Juha Kokkonen.

Tekniikkakatsauksessa käymme läpi ajankohtaiset IT-alan asiat ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti Twitchin keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon tekniikkakatsaus on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

Video: Testissä Cooler Masterin SK650-näppäimistö

Testaamme videolla Cooler Masterin matalaprofiilisilla punaisilla Cherry MX -kytkimillä varustetun noin 130 euron hintaisen SK650-näppäimistön nopeutta, kirjoittamista ja pelaamista.

io-techin YouTube-kanavalla näppäimistövideot ovat saavuttaneet suuren suosion ja nyt testivuorossa on Cooler Masterin uuden SK600-sarjan täysikokoinen SK650-näppäimistö, jonka hinta Suomessa on alkaen 130 euroa.

Videolla esitellään näppäimistön rakenne, kytkimet, valaistus ja ominaisuudet sekä suoritimme käytännön nopeus-, kirjoitus- ja pelitestit.  Kyseessä on ulkoisesti ja valaistukseltaan näyttävä näppäimistö, jossa on käytössä Cherryn matalaprofiiliset punaiset MX-kytkimet. Näppäinhatut ovat symmetriset ja tyylikkäät, mutta ilman profilointia, porrastusta tai ylöspäin kapenevaa muotoilua, joka aiheutti ongelmia käytössä. Ominaisuuksiin kuuluu ARM Cortex M3 -prosessori sekä kattavat mahdollisuudet hallita valaistusta ja makroja ilman ohjelmistoa.

Jos pidit videosta, tilaa io-techin YouTube-kanava ja anna kommenteissa palautetta niin kehitämme videokonseptia lisää, kiitos!

Katso video Youtubessa

Uusi artikkeli: Testissä MSI Optix MAG271CQR -pelinäyttö

Testissä MSI:n kaareva Optix MAG271CQR -pelinäyttö, jossa VA-paneeli, 1440p-resoluutio ja 144 hz:n virkistystaajuus.

Testiimme saapui MSI:n joulukuussa lanseeraama  saapunut Optix MAG271CQR -pelinäyttö, joka on varustettu kaarevalla 27-tuumaisella 2560×1440-resoluution ja 144 hertsin VA-paneelilla. Näytön ominaisuuksiin lukeutuvat myös RGB-valaistus ja Freesync-tuki. Hinta Suomessa on tällä hetkellä noin 450 euroa.

Tutustumme artikkelissa näytön ja paneelin ominaisuuksiin sekä ajoimme näytölle edellisestä näyttötestistämme tutut mittaukset näyttö ilman kalibrointia ja kalibroituna.

Lisäksi pureuduimme tämän artikkelin testeissä näytön viiveeseen kuvaamalla sitä ns. pursuit camera -tekniikalla UFO-testissä, jolla saimme tulokseksi mahdolliset ihmissilmän havaitsemat liikesumeudet, jos sellaisia näytöllä liikkuvassa kuvassa ilmenee. Tämän lisäksi kuvasimme ja mittasimme 960 FPS:n kuvataajuuden hidastuskameralla, kuinka kauan aikaa kuluu hiiren painalluksesta siihen, että Counter Strike: Global Offensive -pelissä ase laukeaa.

Lue artikkeli: Testissä MSI:n kaareva Optix MAG271CQR -pelinäyttö