Uutiset

Asuksen dia paljastaa tietoja Intelin tulevista Ice Lake- ja Cooper Lake -palvelinprosessoreista

Ice Lake tulee olemaan Intelin ensimmäinen 10 nanometrin palvelinprosessori, mutta järein Whitley-alustan prosessoreista tulee olemaan 14 nanometrin Cooper Lake.

Intel on jo julkaissut 10 nanometrin Ice Lake -arkkitehtuuriin perustuvat prosessorit kannettaviin tietokoneisiin. Nykyisten roadmappien mukaan arkkitehtuuria ei tulla näkemään työpöytäpuolella, mutta palvelinpuolelle se tullaan saamaan.

Korealainen Brainbox on napannut kuvan Asuksen pitämästä esityksestä, joka antaa uutta tietoa Ice Laken tulevasta palvelinversiosta, saman alustan Cooper Lakesta sekä ylipäätään yhtiön palvelinpuolen tarkemmasta aikataulusta. 14 nanometrin Cooper Lake julkaistaan alustalle ensi vuoden toisella ja 10 nanometrin Ice Lake kolmannella neljänneksellä. Cooper Lakesta tullaan julkaisemaan ainakin kaksi erilaista versiota, joista tässä uutisessa käsitellään oletettavasti kevyempää Cooper Lake-4 -versiota.

Sekä Cooper Lake- että Ice Lake -palvelinprosessorit tulevat sopimaan dian mukaan Socket P+:ksi ristittyyn prosessorikantaan, mutta aiemmista vuodoista tiedetään jo, että kannan todellinen nimi on Socket P4 (LGA 4189). LGA 4189 -kannasta tullaan julkaisemaan Whitley-alustan Socket P4:n lisäksi myös Cedar Island -alustan Socket P5 -versio, joka on tarkoitettu oletetusti järeämmille Cooper Lake-6 -prosessoreille.

Ice Lake -prosessorit tulevat sisältämään enimmillään 38 ydintä per prosessorikanta, kun Cooper Lake -ytimiä saadaan sopimaan enimmillään 48 samaan kantaan. Cooper Lake -prosessoreiden TDP-arvo voi olla korkeimmillaan 300 ja Ice Lake -prosessoreiden 270 wattia. Molemmissa on kahdeksan muistikanavaa, jotka tukevat nopeimmillaan DDR4-3200-muisteja, jonka lisäksi Ice Lake tukee 2. sukupolven Intel Persistent Memory- eli Optane-muistitikkuja.

Cooper Lakessa on Intelin UPI-linkkejä (Ultra Path Interconnect) neljä ja Ice Lakessa kolme kappaletta ja kumpikin on varustettu maksimissaan 64:llä PCI Express -linjalla. Cooper Laken PCIe-linjat ovat PCIe 3.0- ja Ice Laken PCIe 4.0 -versiota. Whitley-alustan myötä kumpikin prosessoreista tulee käyttämään nykyisten mallien tapaan C62x-piirisarjaa.

Lähde: Tom’s Hardware

CAT:ilta uusi jykevärakenteinen, mutta tavanomaisen näköinen S52-älypuhelin

30.10.2019 - 13:32 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (19)

Uutuusmalli tulee Suomessa kauppoihin marraskuun puolivälissä.

Lisenssillä CAT-puhelimia valmistava Bullitt Group on julkaissut uuden CAT S52 -älypuhelimen, joka on IP68-suojauksesta ja iskunkestävyydestä (MIL-810-STD, pudotus betonille 1,5 metristä) huolimatta melko tavanomaisen puhelimen näköinen. S52 on 9,7 mm paksu ja painaa 210 grammaa. Sen runko on alumiinia ja takakuori TPU-muovia (Termoplastinen polyuretaani).

S52:n 5,65-tuumainen HD+ IPS-näyttö on suojattu Gorilla Glass  6 -lasilla ja se on suunniteltu toimimaan myös hanskat kädessä sekä kosteilla sormilla. Suorituskyvystä vastaa alkuvuodesta julkaistu 12 nm:n FinFET-tekniikalla valmistettava ja teknisesti hieman jo vanhahtava Helio P35 -järjestelmäpiiri, joka perustuu Cortex-A53-prosessoriytimiin sekä Imaginationin grafiikkasuorittimeen. Mukaan on pakattu nykypäivän alemman keskihintaluokan puhelimelle tyypilliset 4 Gt RAM-muistia ja 64 Gt tallennustilaa muistikorttipaikan kera.

Takakamera käyttää Sonyn 12 megapikselin sensoria 1,4 um pikselikoolla, nopealla Dual Pixel -tarkennuksella ja f1.8-aukkosuhteen objektiivilla. Akun kapasiteetti on ulkomittoihin nähden melko pieni 3100 mAh ja se tukee tarkemmin mainitsematonta pikalatausta. Käyttöjärjestelmänä on Android 9 Pie, joka tulee valmistajan mukaan saamaan Android 10 -päivityksen lähitulevaisuudessa.

CAT S52 tekniset tiedot:

  • Ulkomitat: 158,1 x 76,6 x 9,69 mm
  • Paino: 210 grammaa
  • Rakenne: alumiinirunko, TPU-takakuori, Gorilla Glass 6 -näyttö, IP68, MIL-810-STD
  • 5,65” IPS LCD -näyttö, 18:9, 720 x 1440
  • MediaTek Helio P35 -järjestelmäpiiri (8 x 2,3 GHz Cortex-A53, IMG PowerVR GE8320 GPU)
  • 4 Gt RAM-muistia
  • 64 Gt -tallennustilaa, microSD-korttipaikka
  • LTE Cat.6 -yhteydet (300 Mbit/s), Dual SIM
  • WiFi 802.11 a/b/g/n/ac, BT 5.0, GPS, Glonass, Galileo, NFC
  • Takakamera:
    • 12 megapikselin Sony-sensori, 1,4 µm pikselikoko, f1.8, Dual Pixel -tarkennus, EIS
    • 1080p 30 FPS videokuvaus
  • Etukamera: 8 megapikseliä
  • Sormenjälkilukija, 3,5 mm kuulokeliitäntä, FM-radio, ilmoitusvalo
  • 3100 mAh:n Li-ion-akku, USB Type-C (USB 2.0), pikalataustuki
  • Android 9 Pie (Android 10 -päivitys tulossa)

CAT S52 tulee myyntiin Euroopassa 12. marraskuuta 499 euron suositushintaan. Laite on jo Suomessa ennakkotilattavissa muutamien jälleenmyyjien valikoimissa 529 euron hintaan.

Lähteet: CAT

NVIDIA julkaisi uudet GeForce 441.08 -ajurit näytönohjaimilleen tukulla uusia ominaisuuksia

Uudet GeForce -ajurit tuovat mukanaan muun muassa uuden kuvanterävöitystoiminnon, tuen ReShade-filttereille sekä G-Sync-tuen Ultra Low Latency Mode -tilaan.

NVIDIA on julkaissut uusien GeForce 16 Super -sarjan näytönohjainten lisäksi uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 441.08 -ajurit ovat saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön mobiilinäytönohjaimia Maxwell- ja työpöytänäytönohjaimia Kepler-arkkitehtuurista lähtien.

GeForce 441.08 -ajureissa on poikkeuksellisen paljon merkittäviä uudistuksia. Ajurit tukevat luonnollisesti vasta julkaistuja GeForce GTX 1660 Super -näytönohjaimia, jonka lisäksi niissä on uusi kuvanterävöitystoiminto, tuki 7:lle uudelle G-Sync Compatible- eli Adaptive-sync/FreeSync-näytölle, tuki ReShade-filttereille suoraan ajureissa sekä G-Sync-tuki aiemmin esitellylle Ultra Low Latency Mode -tilalle.

Lisäksi ajureissa on uusi Ultra Low Latency G-Sync + V-sync -tila sekä tuki HDMI 2.1 VRR:lle, mitä voidaan pitää sikäli erikoisena, ettei yksikään yhtiön näytönohjaimista tue virallisesti HDMI 2.1 -standardia vaan rajoittuu HDMI 2.0b -tasolle. Image Sharpening -ominaisuudella on merkittävä määrä erilaisia rajoituksia käytettävästä kokoonpanosta riippuen, joten suosittelemme tutustumaan koko listaukseen ajureiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Ajureissa ei ole poikkeuksellisesti korjattu lainkaan aiempien ajureiden ongelmia, tai ainakaan mahdollisia korjauksia ei ole listattu ajureiden julkaisutiedotteessa. Tiedossa olevia ongelmia ovat julkaisutiedotteen mukaan Grand Theft Auto V -pelin tiheästi toistuvat kaatuilut, Super Robot Wars V:n kaatuminen valkoiseen ruutuun sekä War Thunderin kaatuilut ja Battlefield V:n kanssa esiintyvä ongelma, jossa HDR-tilassa G-Sync käytössä peliä ei voi enää laajentaa täyteen ruutuun jos sen on kerran pienentänyt tehtäväpalkkiin.

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

NVIDIA julkaisi GeForce GTX 1660 Super- ja GTX 1650 Super -näytönohjaimet

GeForce GTX 1660 Super vaihtaa perusmallin GDDR5-muistit GDDR6-muisteihin mutta pysyy muutoin ennallaan, mutta GTX 1650 Super on selvästi perusmalliaan järeämpi.

NVIDIA on julkaissut tänään odotetusti uusia Super-lisänimen saaneita näytönohjaimia. Nyt julkaisu vuoronsa saivat vuodoissakin jo esiintyneet GeForce GTX 1660 Super ja GTX 1650 Super, joista jälkimmäinen tosin saapuu myyntiin vasta vajaan kuukauden kuluttua.

GeForce GTX 1660 Super -näytönohjain perustuu edeltäjänsä tavoin TU116-grafiikkapiiriin, jonka ominaisuudet on jätetty pääosin ennalleen. GTX 1660:n tavoin Super-mallissa on käytössä 1408 CUDA-ydintä, joiden peruskellotaajuus on 1530 ja Boost-kellotaajuus 1785 MHz. Uutta näytönohjaimessa on siirtyminen GDDR5-muisteista nopeampiin GDDR6-muisteihin. GTX 1660 Superissa on 192-bittisen muistiväylän jatkeena 6 Gt 14 Gbps:n GDDR6-muistia, eli muistikaistaa on käytettävissä 336 Gt/s.

NVIDIAn omien testien mukaan GeForce GTX 1660 Super peittoaa GTX 1660:n Fortnitessä, Sniper Elite 4:ssä ja Rainbox Six Siegessä 1080p-resoluutiolla 17 – 26 prosentin erolla.

GeForce GTX 1650 Super on saanut osakseen enemmän virittelyä. Näytönohjaimessa on siirrytty TU117-grafiikkapiiristä GTX 1660 -mallien käyttämään TU116-grafiikkapiiriin. CUDA-ytimiä on nyt 1280, kun GTX 1650:ssä niitä oli 896. Grafiikkapiirin peruskellotaajuus on 1530 ja Boost-kellotaajuus 1725 MHz. 128-bittisen muistiväylän jatkeena on 4 Gt 12 Gbps:n GDDR6-muistia ja muistikaistaa on siten käytettävissä 192 Gt/s.

NVIDIAn omien testien mukaan GeForce GTX 1650 Super peittoaa GTX 1650:n Fortnitessä, Sniper Elite 4:ssä ja Rainbox Six Siegessä 1080p-resoluutiolla 28 – 55 prosentin erolla.

GeForce GTX 1660 Super saapuu kauppoihin välittömästi AIB-valmistajien omaan suunnitteluun perustuvan malliston voimin. Näytönohjainten veroton lähtöhinta on Yhdysvalloissa 229 dollaria. Suomen hinnoittelua ei ole julkistettu erikseen, mutta listaa viralliseksi myyntikanavaksi tällä hetkellä Dustin.fi-kaupan, jossa edullisin malli on PNY:n GeForce GTX 1660 Super Dual Fan 269,50 euron hinnallaan. GeForce GTX 1650 Super -näytönohjaimet saapuvat kauppoihin 22. marraskuuta ja niiden hinnoittelu paljastetaan myöhemmin.

Odotamme GeForce GTX 1660 Super -näytönohjainta myös io-techin testilaboratorioon.

Lähde: NVIDIA

Apple julkaisi iOS 13.2 -päivityksen – tuo mukanaan Deep Fusion -kameraominaisuuden iPhone 11 -malleihin

29.10.2019 - 13:45 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (2)

Deep Fusion -ominaisuuden luvataan parantavan kuvien yksityiskohtia ja tekstuureita.

Apple on julkaissut 13.2 -päivityksen iOS-mobiilikäyttöjärjestelmälleen. Kyseessä on jo viides päivitys iPhone 11 -puhelimien markkinoille saapumisen jälkeen runsaan kuukauden aikana. Päivityksen koko on laitteesta riippuen noin 500-600 megatavua. Päivityksen merkittävin uudistus on iPhone 11 -käyttäjien odottama Deep Fusion -kameraominaisuus.

Deep Fusion hyödyntää iPhone 11 -mallien uutta A13 Bionic -järjestelmäpiiriä ja yhdistää yhteensä yhdeksän kuvaa yhdeksi yksityiskohtien, tekstuurin ja kohinan parantamiseksi. Deep Fusion prosessoi yhteen parhaat neljästä ennen sulkimen painamista tallennetusta lyhyellä valotuksella otetusta, neljästä normaalilla valotuksella otetusta ja yhden pitkällä valotuksella otetusta kuvasta. Käyttäjälle kamerasovelluksessa täysin näkymätön Deep Fusion aktivoituu automaattisesti lähes aina telekameraa käyttäessä sekä pääkameraa sisävalaistuksessa tai hämärässä käyttäessä. Smart HDR on käytössä kirkkaassa valaistuksessa ja yötila erittäin heikossa valossa. Ultralaajakulmakamera ei kuitenkaan tue Deep Fusionia.

Toisena odotettuna kamerasovelluksen päivityksenä Apple on lisännyt mahdollisuuden vaihtaa videokuvan resoluutiota sekä ruudunpäivitysnopeutta suoraan kamerasovelluksesta. Jostain syystä uudistus on kuitenkin tarjolla vain tämän vuoden iPhone 11 -malleissa.

Muita päivityksen mukanaan tuomia uudistuksia ovat yli 70 uutta emojia (Unicode 12), Ilmoita viestit -toiminto AirPodseille, AirPods Pro -tuki, parannukset HomeKitin toimintaan ja Sirin sanelun tallentamisen tietosuoja-asetukset. Päivitys sisältää myös muita pienempiä bugikorjauksia ja parannuksia.

Samassa yhteydessä Apple julkaisi 13.2-päivityksen myös iPadOS:lle ja HomePodille.

io-tech julkaisee vertailukuvat ilman Deep Fusionia ja Deep Fusion käytössä iPhone 11 Pro Max -kokeiltua-artikkelin yhteydessä.

Lähteet: Apple

Intelin Core i9-9900KS Special Edition -prosessori saapuu myyntiin 30. lokakuuta

Core i9-9900KS:n Turbo-kellotaajuus on kaikkien ydinten rasituksessa 5 GHz, kun esimerkiksi i9-9900K:n kohdalla 5 GHz:n Turbo-kellotaajuus luvataan yhden ytimen rasituksessa.

Intel on julkistanut pitkään itseään odotuttaneen Core i9-9900KS Special Edition -prosessorin tarkat tiedot ja saatavuuden. Core i9-9900KS saapuu myyntiin 30. lokakuuta eli kuluvan viikon keskivikkona. Myös io-tech on saamassa prosessorin testiin tällä viikolla Jimm’s PC-Storen toimittamana.

Core i9-9900KS Special Edition on 8-ytiminen prosessori, joka voi suorittaa Hyper-threading-teknologian avulla 16 säiettä samanaikaisesti. Prosessorin peruskellotaajuus on nostettu 9900K-mallin 3,6 GHz:sta 4,0 GHz:iin ja Turbo-kellotaajuus on pysynyt entisellään 5 GHz:ssä, mutta se koskee tällä kertaa kaikkien ydinten Turbo-kellotaajuutta yhden ytimen sijasta. Prosessorin peruskellotaajuus on ilmoitettu erikoisesti ”up to” eli parhaimmillaan 4 GHz:inä, kun tyypillisesti se ilmoitetaan täsmällisenä arvona.

Prosessorin TDP-arvo on nostettu 9900K:n 95 watista 127 wattiin ja se sopii nykyisiin Z390-emolevyihin. Intel on tiputtanut prosessorin takuun kolmesta vuodesta yhteen vuoteen vedoten prosessorin rajalliseen saatavuuteen.

Intelin mukaan Core i9-9900KS tarjoaa parhaimmillaan 27 % parempaa suorituskykyä, kun käyttäjä pelaa, striimaa ja nauhoittaa pelivideota samanaikaisesti, parhaimmillaan 35 % parempaa ruudunpäivitysnopeutta yleisesti ja parhaimmillaan 78 % parempaa suorituskykyä 4K-videoeditoinnissa, kun verrokkina on kolme vuotta vanha tietokone. Pienestä präntistä selviää, että verrokkiprosessorina toimi Core i7-6700K, jolla oli käytössään hitaampaa muistia kuin 9900KS:llä.

Lähde: Intel

Intel: Xe-arkkihtetuurin DG1-näytönohjain on käynnistetty ensimmäistä kertaa

DG1-koodinimellisen näytönohjaimen julkaisun odotetaan tapahtuvan vuoden 2020 jälkimmäisellä puoliskolla.

Intel valmistautuu parhaillaan julkaisemaan ensimmäiset modernit erillisnäytönohjaimensa. Yhtiö aikoo julkaista Gen12-arkkitehtuuriin perustuen paitsi integroidun mallin, myös useita erillisnäytönohjainmalleja ja sekä laskentakortteja datakeskuksiin.

Intelin Xe:ksi ristitystä Gen12-arkkitehtuurista on saatu jo useita pieniä vuotoja ja esimerkiksi ajureihin on jo lisätty ensimmäiset tulevien näytönohjainten vaatimat muutokset. Lisäksi samaan arkkitehtuuriin perustuva integroitu näytönohjain on jo nähty ensimmäisessä testivuodossa.

Nyt Intelin toimitusjohtaja Bob Swan on paljastanut sijoittajille yhtiön käynnistäneen onnistuneesti Xe-arkkitehtuuriin perustuvan DG1-erillisnäytönohjaimen. Yhtiön kelkkaan viime vuonna hypännyt markkinointimies Chris Hook juhlisti tapahtumaa twiittaamalla ”It’s alive!” viime perjantaina. Hook on lisäksi twiitannut, että näytönohjain tullaan julkaisemaan ennen vuoden 2020 loppua, mikä sopii aiempiin tietoihin vuoden puolivälin jälkeen tapahtuvasta julkaisusta.

Kehitys ei luonnollisestikaan pääty ensimmäisiin erillisnäytönohjaimiin. Swan kertoi sijoittajille lisäksi, että yhtiö on pysynyt aikataulussaan myös seuraavan sukupolven suhteen ja aikovansa julkaista 7 nanometrin prosessilla valmistettavat näytönohjaimet vuonna 2021. Myös 5 nanometrin kehitystyön kerrotaan olevan hyvässä vauhdissa.

Lähde: Legit Reviews, Chris Hook @ Twitter

AMD julkaisi uudet Radeon Software 19.10.2 -ajurit näytönohjaimilleen ja APU-piireilleen

Uudet Radeon Software 19.10.2 -ajurit tarjoavat Call of Duty: Modern Warfaressa parhaimmillaan 18 % ja Outer Worldsissa parhaimmillaan 8 % aiempaa parempaa suorituskykyä Radeon RX 5700 XT -näytönohjaimella.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja APU-piireilleen. Radeon Software Adrenalin 2019 Edition 19.10.2 -ajurit ovat saatavilla Windows 7- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat kaikkia yhtiön GCN- ja RDNA-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia ja APU-piirejä.

Radeon Software 19.10.2 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat virallinen tuki Call of Duty: Modern Warfare, The Outer Worlds -peleille sekä Chernobyliten Early Access -versiolle. Call of Dutylle luvataan RX 5700 XT -näytönohjaimella Ultra-asetuksin 1080p-resoluutiolla parhaimmillaan 18 % parempaa suorituskykyä ja Outer Worldsissa samalla näytönohjaimella 1440p-resoluutiolla Very High -asetuksin parhaimmillaan 8 % parempaa suorituskykyä. Verrokkina molemmissa oli aiemmat 19.10.1-ajurit.

Tuttuun tapaan ajureissa korjataan myös aiempien julkaisujen ongelmia. Tällä kertaa korjauslistalle ovat päässeet muiden muassa Radeon Chillin mahdollisesti tekemät väärät rekisterimerkinnät päälle tai pois kytkettäessä, Borderlands 3:n kaatuilut pelin sisäisen testirutiinin ajon tai resoluution vaihdon jälkeen sekä mahdollinen vilkunta toistettaessa videomateriaalia USB Type-C -liitäntäisillä näytöillä. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi mahdollisesti ilmenevä Outer Worldsin hahmon renderöinti väärin pelin Inventory-ruudussa, RX 5700 -sarjan näytönohjaimilla mahdollisesti katoavat näytöt uni- tai horrostilasta palattaessa usean näytön konfiguraatioilla. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa.

Lataa AMD:n ajurit täältä

Intel esitteli Tremont-arkkitehtuurin yksityiskohdat

Tremont on Intelin seuraavan sukupolven Atom-ydin ja se saapuu markkinoille osana Lakefield-prosessoria, joka yhdistää neljä Tremont-ydintä ja yhden Sunny Cove -ytimen samaan pakettiin.

Intel on esitellyt uuden sukupolven Atom-arkkitehtuurinsa yksityiskohtia Linley Fall Processor Conference -tapahtumassa. Tremontiksi ristityssä arkkitehtuurissa on tehty lukuisia merkittäviä muutoksia aiempiin Atom-arkkitehtuureihin nähden.
Intelin mukaan yhtiön tavoitteet Tremont-arkkitehtuurissa oli parantaa sen yhden säikeen suorituskykyä, soveltuvuutta verkkolaitteisiin sekä viilata kulutusta pienemmäksi. Yhden säikeen suorituskyvyn parantamiseksi Tremont-ytimistä on tehty selvästi aiempia Atomeita leveämpi. Tremont-ytimet valmistetaan Intelin 10 nanometrin prosessilla (10+).

Front endissä Intel on varustanut Tremontin uudella ”Core-luokan” haarautumisen ennustajalla sekä out-of-order käskynhakuyksiköllä. Käskyjen purkuyksikkö rakentuu nyt kahdesta 3:n leveästä linjasta, joista toinen voidaan sammuttaa virran säästämiseksi, kun käskyissä ei ole haarautumista. AnandTechin mukaan Intel kertoi myös voivansa konfiguroida mikrokoodilla purkuyksiköt toimimaan yhtenä 6:n levänä yksikkönä, mikäli joku sen asiakkaista sellaista tarvitsee. Lähetysyksikkö on vain 4:n leveä, kun yleensä ne ovat vähintään yhtä leveitä kuin purkuyksiköt. Tremontin käskyjen uudelleenjärjestelypuskuri on myös saanut osakseen merkittävän päivityksen, sillä siihen mahtuu kerrallaan 208 käskyä eli yli kaksi kertaa enemmän kuin aiemmissa Atomeissa.

Intel on kasvattanut myös Tremontin välimuisteja aiempiin Atomeihin nähden. Goldmont(+)-ytimissä oli 24 kilotavua 6-assosiatiivista välimuistia, kun Tremontissa on 32 kilotavua 8-assosiatiivista välimuistia. L2-välimuisti on nyt 12 – 18 -assosiatiivista ja sitä on 1,5 – 4,5 Mt per moduuli, kun aiemmin käytössä oli 1 Mt 16-assosiatiivista per ydin. Yksi moduuli viittaa 1 – 4 Tremont-ytimeen tuotteesta riippuen.

Varsinaisella suorituspuolella kokonaislukulaskuihin Tremontissa on kolme ALU:a, joista yksi kykenee shift-laskuihin, yksi kertolaskuihin ja yksi jakolaskuihin, kaksi AGU:a, yksi hyppy-yksikkö ja yksi store-yksikkö. Liukulukupuolella on kolme suoritusporttia, joiden takaa löytyy kaksi ALUa, joista toinen tukee FADD-käskyjä (Fused addition, summauslaskut) ja toinen FMUL-käskyjä (Fused Multiply/Division, kerto- ja jakolaskut). Molemmat tukevat 128-bittisiä SIMD- ja AES-käskyjä.

Intelin mukaan Tremontissa on uutta myös tuki Accelerator interfacing -käskyille, prosessoriin pohjautuva turvallinen käynnistys (Intel Trusted Execution Technology, Boot Guard), Speed Shift -teknologia sekä Total Memory Encryption -muistinsalaustekniikka.

Kaikkine muutoksineen Intelin mukaan Tremont-arkkitehtuuri on yhdellä säikeellä keskimäärin 30 % nopeampi, kuin aiempi Goldmont+. Suorituskykyeroa on mitattu SPECint- ja SPECfp-testeillä. Yksittäisissä testeissä ero oli pienimmillään reilut 10 % Tremontin eduksi ja suurimmillaan lähes 80 %.

Intelin Tremont-arkkitehtuuri saapuu markkinoille ensimmäiseksi osana Lakefield-prosessoreita, jotka sisältävät neljä Tremont-ydintä sekä yhden Core-arkkitehtuurista tutun Sunny Cove -ytimen. Yhtiö julkaisi Tremontin esittelypaketissa myös dian, jossa esitellään nimenomaan Lakedfieldin suorituskykyä suhteessa tehonkulutukseen yhden säikeen suorituksessa.

Lähde: Intel

LIVE: io-techin tekniikkakatsaus-podcast (43/2019)

io-techin suorana lähetettävässä videopodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin tekniikkakatsaus-podcast esitetään tänään perjantaina 25. lokakuuta noin klo 15:00 alkaen suorana live-streamina Twitchissä. Restream-palvelu ei ole tällä viikolla käytössä, joten YouTubeen video tulee myöhemmin tallenteena. Äänessä ovat tällä viikolla Juha Kokkonen ja lomailevaa Sampsaa tuuraava uutistoimittaja Petrus Laine.

Käymme viikottaisissa tekniikkakatsauksissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti Twitchin keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon tekniikkakatsaus on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa: