Elgato julkaisi uuden Facecam MK.2 -webbikameran

Toisen sukupolven Facecam on päivittynyt mm. HDR-tuella, fyysisellä yksityisyyssuojalla sekä kallistus- ja panorointituella.

Oheislaite- ja komponenttijätti Corsairin talliin kuuluva, streamaustarvikkeisiin keskittyvä Elgato on julkaissut päivitysversion Facecam-webbikamerastaan. Facecam MK.2 -nimeä totteleva webbikamera lupaa tarjota kaiken saman kuin edeltäjänsä, sekä joukon uusia kaivattuja ominaisuuksia.

Elgato Facecam MK.2 on 1080p-tarkkuuteen ja 60 FPS:n ruudunpäivitysnopeuteen yltävä webbikamera, joka kätkee sisäänsä Sonyn Starvis-sarjan 1/2.5” -sensorin ja yhtiön oman Elgato Prime Lens -optiikan. Jos kamera on kytketty tietokoneeseen USB 3.0 -yhteydellä tarjolla on lisäksi 120 FPS:n ”slow-motion” tila 720p-tarkkuudella.

Uuden kameran luvataan tarjoavan sekä yksityiskohdiltaan että väreiltään tarkemman kuvan niin hyvässä kuin heikossakin valaistuksessa ja uutena mukaan tullut HDR-tuki auttaa varmistamaan, ettei kuva pala puhki. Toinen, epäilemättä kaivatumpi uutuus on fyysinen yksityissyyssuoja, joka liukuu kameran linssin eteen aina tarvittaessa.

Facecam MK.2:n kiinnitys on suunniteltu tuomaan itse kamera matalammalle, lähemmäs näytön reunaa, mikä helpottaa katsekontaktin ottamista kameran kanssa. Mukana on edelleen myös tuki standardille ¼-tuuman kiinnitykselle esimerkiksi tripodiin tai mikrofonivarteen. Kameran linssiä pystytään säätämään ohjelmallisesti ja tarjolla on sekä kallistus- että panorointomahdollisuudet. Kuvasta voi myös leikata pois haluamansa osan kätevästi.

Elgaton uutuuskamera erottuu massasta yhtiön mukaan siirtämällä kuvan pakkaamattomana tietokoneelle, kunhan käytössä on USB 3.0 -yhteys. Hitaammilla USB-versioilla kuva pakataan MJPEG-koodekilla.

Elgato Facecam MK.2 saapuu myyntiin välittömästi ja se on hinnoiteltu yhtiön omassa verkkokaupassa 149,99 euroon.

Lähde: Lehdistötiedote, tuotesivut

Applen Worldwide Developers Conference järjestetään jälleen kesäkuussa – odotettavissa myös tietoja iOS 18:sta

Applen kehittäjäkonferenssi järjestetään verkossa maailmanlaajuisesti, mutta 10. kesäkuuta on luvassa myös avajaistilaisuutena toimiva tapahtuma Apple Parkissa Kaliforniassa.

Elektroniikkajätti Applen perinteinen kehittäjille ja alan opiskelijoille suunnattu Worldwide Developers Conference (WWDC) järjestetään viisipäiväisenä verkkotapahtumana, jossa osallistujat pääsevät laajentamaan osaamistaan muun muassa Applen suunnittelijoiden ja insinöörien pitämien videoluentojen muodossa sekä vaihtamaan ideoita keskenään. Verkkototeutuksesta huolimatta Kalifornian Apple Parkissa järjestetään avajaispäivänä 10. kesäkuuta tapahtuma, jossa osallistujat voivat vaihtaa kuulumisia Applen henkilökunnan kanssa muiden aktiviteettien ohessa. Verkkotapahtumaan osallistuvat pääsevät seuraamaan sitä Apple Developer -sovelluksen, –verkkosivujen tai –Youtube-kanavan kautta.

Vaikka WWDC24:ssä käsitellään varsin laajasti Applen eri tuotteiden uusimpia tuulia, kenties kuumeisimmin kesän tapahtumalta odotetaan lisätietoja tulevasta iOS 18 -päivityksestä iPhone-älypuhelimille. Ensi syksyn tienoilla saapuvaksi odotetusta iOS 18:sta on povattu Applen historian merkittävintä ohjelmistopäivitystä, jossa tekoäly näyttelee oletetusti keskeistä osaa. Applen on raportoitu tekevän yhteistyötä Googlen ja OpenAI:n kanssa käyttäjien jokapäiväistä elämää helpottavien generatiivisten tekoälypalveluiden saamiseksi tuotteisiinsa sen sijaan, että se kehittäisi kokonaan oman tekoälymallinsa.

Lähde: Apple, GSMArena

Uusi artikkeli: Testissä Nothing Phone (2a)

io-tech testasi Nothingin uuden aiempia edullisemman Phone (2a) -älypuhelimen.

io-techin maaliskuun todennäköisesti viimeisessä puhelinartikkelissa tutustutaan Nothingin tuoren Phone (2a) -mallin testikokemuksiin. 359 euron lähtöhintainen Phone (2a) on Nothingin kolmas ja samalla myös tähän mennessä edullisin älypuhelinmalli. Laitteen design on jälleen massasta erottuvaa, mutta kykeneekö laite älypuhelimena nousemaan esiin kovasti kilpaillussa markkinassa?

Lue artikkeli: Testissä Nothing Phone (2a)

Huawei toi myyntiin täyslangattomat ja muotoilullaan erottuvat FreeClip-nappikuulokkeet

Huawei lupailee 199 euron avoimille ja symmetrisesti muotoilluille FreeClip-nappikuulokkeille kahdeksan tunnin akunkestoa jatkuvassa musiikintoistossa.

Kiinalainen Huawei on tuonut Suomessa myyntiin täyslangattomat FreeClip-nappikuulokkeet, joita se mainostaa korvakäytävät avoimena pitävällä muotoilulla ja kaarevalla ”C-bridge-rakenteella”, joka on joustavaa nikkeli-titaaniseosta. Lisäksi Huawei on nimennyt korvakäytävän suulle asettuvan osan ”Acoustic Balliksi” ja korvan taakse asettuvan osan ”Comfort Beaniksi”. Muotoilu nappikuulokkeissa on symmetrinen eikä niissä ole varsinaista oikea-vasen-jaottelua.

FreeClipit pitävät sisällään 10,8 millimetrin kaksimagneettiset kaiutinelementit ja äänten vuotamista ulospäin ehkäistään ”käänteisillä ääniaalloilla”. Molemmissa kuulokkeissa on puhemikrofonin lisäksi kaksi lisämikrofonia, jotka tekoälyn avulla selkeyttävät puheluita vaimentamalla taustaääniä. Varsinaista vastamelutoiminnallisuutta FreeClipit eivät kuitenkaan tarjoa. Kosketuskomennot toimivat kuulokkeiden kaikissa kolmessa osassa, eli käyttäjä voi napauttaa mihin kohtaan kuulokkeita tahansa esimerkiksi tauottaakseen musiikin tai vastatakseen puheluun.

Nappikuulokkeilla on IP54-luokitus, eli ne ovat pöly- ja roiskesuojatut, mutta latauskotelolla ei IP-luokitusta ole. Yksi nappikuuloke painaa 5,6 grammaa ja kotelo 45 grammaa. Kotelon USB-C-liitännällä onnistuu kahden watin lataus ja täyteen ladatun kotelon kanssa kuulokkeiden akunkestoksi luvataan yhteensä 36 tuntia. Yhdellä kotelolatauksella FreeClipeille luvataan kahdeksan tuntia jatkuvaa musiikintoistoa.

Huawei FreeClip -nappikuulokkeet ovat myynnissä 199 euron suositushintaan mustan ja violetin värisenä. Hinta.fi-sivustolla kuulokkeiden alin hinta on 179 euroa.

Lähde: Huawein lehdistötiedote, Tuotesivu, Hinta.fi

Intelin oletetut ensimmäiset Battlemage-näytönohjaimet SiSoft-vuodossa

Mikäli SiSoft on lukenut piirien konfiguraatiot oikein, vaikuttaa tulokset erittäinkin lupaavilta, mutta mukana on mahdollisuus myös väärintulkinnoille ja pettymyksille.

Intel valmistelee parhaillaan toisen sukupolven Xe-arkkitehtuuria julkaistavaksi kuluvan vuoden aikana. Battlemage-koodinimellä tunnettu arkkitehtuuri tullaan näkemään ensimmäisenä joko Lunar Lake -prosessoreissa tai epätodennäköisemmin Arc-erillisnäytönohjaimissa, mutta jälkimmäiset ovat päässeet jo esiintymään SiSoft Sandra -vuodossa.

SiSoft Sandran tulostietokantaan on ilmestynyt kaksi tuntematonta Intelin näytönohjainta, joiden oletetaan kuuluvan Battlemage- eli Xe2-arkkitehtuuriin. Piireissä on joko 10 ja 12 tai 20 ja 24 Xe-ydintä, mutta osa tiedoista on omiaan herättämään lähinnä kysymyksiä ja yleistä ihmetystä. Julkaisemattoman arkkitehtuurin kohdalla on kuitenkin mahdollista, että SiSoft Sandra myös tulkitsee tietoja joko osittain tai kokonaankin väärin.

SiSoft Sandran tulosten mukaan Intelin julkaisemattomissa näytönohjaimissa olisi 160 ja 192 ”ydintä” ja niissä 1440 ja 1728 varjostinta. Lukemat eivät aukene välttämättä heti, mutta mikäli uusissa piireissä on edelleen yksi ”ylimääräinen” erikoisoperaatioita suorittava ALU-yksikkö per vektoriprosessori, ne täsmäävät. SiSoftin tiedetään jo Alchemist-sukupolvessa laskeneen ”ylimääräisen” mukaan alemman pään piireillä, mutta ei nopeamman pään, mikä sotkee pakkaa entisestään. Olettaen kuitenkin, että lukemat täsmäävät, tarkoittaisi 1440 ja 1728 varjostinta 10 ja 12 Xe-ydintä. Mikäli suhteet ovat muuttuneet Alchemistista, ne voivat kuitenkin tarkoittaa sen sijasta 20 ja 24 Xe-ydintä. Mystereriominaisuudet jatkuvat 8 Mt:n L2-välimuistilla ja 12 Gt:n muistilla, mitkä eivät ole samassa suhteessa Alchemist-arkkitehtuurin kanssa. 12 Gt nykyisillä muisteilla tarkoittaisi oletuksena 192-bittistä muistiväylää. Jälleen on kuitenkin mahdollista, ettei Sandra lue julkaisemattoman arkkitehtuurin tietoja täysin oikein.

Mitä suorituskykyyn tulee, lukemat vakuuttavat lupaavilta 10 ja 12 ytimelle, mutta mahdollisille 20 ja 24 ytimelle ei niinkään. 10-ytiminen versio saa yhteispisteikseen eli ”SiSoft Scoreksi” 6030 Mpix/s ja 12-ytiminen 7231 Mpix/s. Lukemat sijoittuvat suurin piirtein Arc A580:n (24 Xe-ydintä) ja A750:n (28 ydintä) tienoille, vaikka kellotaajuuksiksi uutuuksille on raportoitu varsin matala 1,8 GHz. Kellotaajuus voi kuitenkin selittyä vielä aikaisella piiriversiolla eikä välttämättä kerro lopullisten tuotteiden kellotaajuuksista vielä mitään.

Mikäli tulkinta 10 ja 12 ytimestä sekä SiSoftin antamat viitteet suorituskyvystä pitävät paikkansa, Intelin tuleva Battlemage-sukupolvi tulisi kohentamaan Arc-näytönohjainten asemaa markkinoilla merkittävästi. Mikäli kyse taas on 20 ja 24 ytimestä, on suorituskyky kyllä parantunut, mutta vain maltillisesti.

Itse Battlemagen kehitystyö on käytännössä jo valmista kauraa ja Intel ilmoittikin jo aiemmin jopa 70 % sen GPU-insinööreistä siirtyneen seuraavan sukupolven Celestialin pariin.

Lähde: Tom’s Hardware

LG:ltä viisi uutta OLED-pelinäyttöä myyntiin kevään ja kesän aikana

LG tuo myyntiin peräti viisi uutta OLED-pelinäyttöä, joista kiinnostavin on 32GS95UE resoluution ja virkistystaajuuden vaihtokytkimellä.

Korealainen LG tuo Pohjoismaissa ja Suomessa myyntiin viisi uutta OLED-pelinäyttöä. Näytöistä on ehditty uutisoimaan joitain ennakkotietoja jo joulukuussa. Ultragear-näyttömalliston huomionarvoisin uutuus lienee 32-tuumainen 32GS95UE, jonka 240 hertsin 4k UHD -tilan pystyy yhtä nappia painamalla vaihtamaan 480 hertsin Full HD -tilaan. LG:n mainostaman Dual-Hz-ominaisuuden on tarkoitus palvella yhdessä paketissa sekä korkeaa ruudunpäivitysnopeutta tavoittelevia kilpapelaajia että näyttävää grafiikkaa arvostavia pelaajia. Lisäksi siinä on OLED-paneelin päällä olevan ohuen kalvon avulla toteutettu ”Pixel Sound Technology”, joka tuottaa ääntä suoraan käyttäjää kohti tärinän avulla.

Leveän kuvasuhteen ja 3440×1440-resoluution uutuudet ovat 34-, 39- ja 45-tuumaiset 34GS95QE, 39GS95QE ja 45GS95QE, joista olemme uutisoineet aiemmin tässä kuussa. Lisäksi mallistoon kuuluu 27-tuumainen 2560×1440-resoluution näyttö 27GS95QE. Kolme ultrawide-näyttöä sekä 27GS95QE ovat maksimivirkistystaajuudeltaan 240 hertsiä. Koko uutuusmallistolla on sekä G-Sync Compatible- että FreeSync Premium Pro -tuki, 0,03 millisekunnin GtG-vasteaika ja 98,5-prosenttinen DCI-P3-väriavaruuden kattavuus sekä VESA DisplayHDR True Black 400 -sertifiointi.

Uusissa näytöissä on kaksi HDMI 2.1 -liitäntää, yksi DisplayPort 1.4 -liitäntä, kahden liitännän USB 3.0 -keskitin ja kuuloke-mikrofoni-komboliitäntä. Ergonomiasäätöinä uutuusmalleissa on kallistuskulman ja korkeuden säätö sekä näytön kääntö sivulle. 32- ja 27-tuumaisissa malleissa näytön pystyy myös kääntämään pystyasentoon pivot-ominaisuudella.

34- ja 39-tuumaiset 34GS95QE ja 39GS95QE saapuvat myyntiin ensin huhtikuun lopulla. 32- ja 45-tuumaiset 32GS95UE ja 45GS95QE tulevat myyntiin myöhemmin kesäkuussa. 27-tuumainen 27GS95QE tulee saataville heti. Malliston suositushinnat ovat seuraavat:

LG tarjoaa näytöilleen 2 vuoden takuun, joka ei kata kuvan kiinnipalamista.

Lähde: LG:n sähköpostitiedote

Microsoft esitteli skaalaimet yhden varjon alle kasaavan Direct Super Resolutionin

DirectSR:n mukana tulee valmistajasta riippumatta toimiva AMD:n FSR 2, mutta sen kautta tuetaan myös kaikkien valmistajien omia skaalaimia.

Microsoft ilmoitti aiemmin esittelevänsä DirectX-rajapintaan uuden Direct Super Resolution -ominaisuuden GDC 2024 -tapahtumassa. Nyt messut ovat ohi ja DirectSR:n yksityiskohdat alkavat olemaan selvillä.

Microsoftin uusi Direct Super Resolution on tarkoitettu tekemään paitsi pelinkehittäjien, myös pelaajien arkipäivästä astetta helpompaa. Ominaisuuden idea on tarjota kehittäjille yksi yhteinen rajapinta, jonka kautta tuetaan suoraan kaikkia skaalaustekniikoita. Tekniikan avulla tullaan pääsemään ainakin DirectX-pelien osalta eroon tilanteesta, jossa peli tukee vain tiettyjä skaalaimia.

Vaikka DirectSR on pohjimmiltaan rajapinta, jonka kautta voidaan tukea suoraan kaikkia skaalaimia, sen mukana tullaan myös toimittamaan ainakin yksi kaikilla toimiva skaalain, eli AMD:n FidelityFX Super Resolution 2. Tarkemmin kyse on FSR 2:n tuoreimman 2.2.2-version pohjalta kehitetystä versiosta, jossa luvataan olevan mukana kaikki tuoreimmat parannukset skaalauksen laatuun. Microsoftin diassa puhutaan kuitenkin mukana tulevista skaalaimista monikossa, mikä vihjaisi FSR 2:n saavan rinnalleen myös toisen kaikilla toimivan skaalaimen, mutta yksityiskohdat siitä jäävät selvitettäviksi myöhemmin.

Siinä missä FSR 2 ja mahdolliset muut mukana tulevat skaalaimet tulevat toimimaan kaikilla, DirectSR tukee luonnollisesti myös kaikkien omia skaalaustekniikoita, kuten DLSS ja XeSS. Loppukäyttäjä pääsee siis valitsemaan vielä pelissä haluamansa skaalaimen. Microsoftin diassa mainitaan myös erikseen NPU:t, mikä vihjaa ainakin jonkin valmistajan olevan kehittämässä GPU:n sijasta prosessorin tekoälykiihdyttimellä toimivaa skaalainta.

Lähde: 4Gamer

Qualcomm lupaa Snapdragon X Eliten pyörittävän x86-pelejä sellaisenaan

Suorituskyvyn luvataan olevan hyvää jo sellaisenaan x86-emuloinnilla, parempaa ARM64EC-käännettynä hybridinä ja parasta natiivina ARM64-käännöksenä.

Qualcomm on tuomassa kesän aikana myyntiin uuden Snapdragon X Elite -järjestelmäpiiriin Windows-kannettaviin. Järjestelmäpiirissä on pääosassa viime vuosien Cortex-ydinten sijasta uudet yhtiön omat Oryon-ytimet.

Qualcomm on pitänyt GDC 2024 -messuilla ”Windows on Snapdragon, a Platform Ready for your PC Games” -esityksen, jossa on käyty läpi tulevaa alustaa pelinkehittäjien näkökulmasta. Samalla se antoi katsauksen myös kuluttajille siitä, mitä AMD:n ja Intelin prosessoreihin tottuneet PC-pelaajat voivat odottaa yhtiön Arm-uutuudelta.

Uusi Snapdragon X Elite tulee pyörittämään yhtiön pelipuolen johtavan insinöörin Issam Khalilin mukaan x86(-64)-prosessoreille suunniteltuja pelejä lähes täydellä nopeudella huolimatta emuloinnista. Khalilin mukaan pelien pitäisi oletuksena toimia suoraan sellaisenaan niin kauan, kuin ne eivät käytä kernelitason ajureita, kuten huijauksenestotekniikat. Emulointi tukee x86-64:n laajennoksia SSE4-tasoon asti ja yhtiön mukaan erilaisten skriptien kanssa on syytä olla varuillaan. Yhtiön mukaan välimuistien hyödyntäminen koodin ensimmäisen kääntämisen jälkeen tekee emuloinnista erittäin tehokasta ja GPU-puoli ei välitä tuon taivaallista emuloidaanko jotain vai ei.

Täysin emuloinnin varassa Qualcommin uutuusjärjestelmäpiiri ei tule kuitenkaan olemaan. Yhtiön mukaan kehittäjillä on kolme tapaa tukea Snapdragon X Eliteä: pelin kääntäminen natiiviksi ARM64-koodiksi, pelin kääntäminen lähes natiivin nopeuden tarjoavaksi ARM64EC-koodiksi, tai olla tekemättä yhtään mitään, jolloin pelin pitäisi toimia edellisen kappaleen rajoitteet huomioiden. ARM64EC-tapauksessa Windows kirjastoineen sekä Qualcommin ajurit pyörivät natiivisti Armilla ja loput emuloidaan, minkä pitäisi yhtiön mukaan tuottaa lähes natiivia vastaava nopeus. Myös ARM64EC:n tapauksessa kernelitason kikkailut ovat pannassa.

Integroitun Adreno-näytönohjaimen suorituskyvyn osalta ennakkotiedot povaavat suurin piirtein AMD:n integroidun Radeon 780M:n tasoa, mutta luonnollisesti vasta kolmansien osapuolten varmistetut testit tulevat kertomaan koko totuuden. Qualcommilta löytyy ajurit DirectX 11 ja 12- sekä Vulkan- ja OpenCL-rajapinnoille, joiden lisäksi DirectX 9:iä ja OpenGL:ää versioon 4.6 asti tuetaan käännöskerrosten kautta. Yhtiön tuotehallinnon johtoon kuuluvan Micah Knappin mukaan hän on nähnyt Arm-prosessorin, viitaten oletettavasti Snapdragon X Eliteen, pyörittävän pelejä vastaavaa x86-prosessoria nopeammin tai pienemmällä tehonkulutuksella, mutta ei kertaakaan sekä että.

Lähde: The Verge

Applen prosessoreista löytyi vakava haavoittuvuus

Salausavaimia nuuhkivaa haavoittuvuutta ei voida korjata esimerkiksi mikrokoodipäivityksellä ja siltä suojautuminen jää ohjelmistokehittäjien tehtäväksi suorituskyvyn kustannuksella.

Sivukanavahyökkäykset ovat olleet viime vuosina etenkin useiden x86-prosessoreiden harmina, vaikkei muutkaan arkkitehtuurit ole säästyneet niiltä täysin. Nyt vuorossa on yksinomaan Applen Arm-prosessoreita koskeva vakavamman pään haavoittuvuus.

GoFetchiksi nimetty sivukanavahyökkäys mahdollistaa kryptografisten tietojen nuuskimisen prosessorin välimuisteista ja sen myötä sopivan avaimen luomisen salatun datan avaamiseen. Erityisen haastavan ongelmasta tekee se, että sitä ei voida korjata eikä se vaadi toimiakseen edes korotettuja käyttäjäoikeuksia – ainut vaatimus on, että GoFetch-hyökkääjä ja kohteena oleva kryptografinen sovellus pyörivät samassa prosessoriryppäässä.

Hyökkäyssovelluksen kerrotaan ottavan yhteyden kohteena olevaan kryptografiseen sovellukseen ja syöttää sille itse sopivaa dataa joko allekirjoitettavaksi tai purettavaksi. Kun sovellus sitten prosessoi kyseistä toimintoa, varastaa GoFetch tarvitsevansa datan välimuisteista.

GoFetch-hyökkäyksen kerrotaan toimivan sekä perinteisiä salausalgoritmeja että kvanttikoneiden hyökkäysten varalta terästettyjen salausalgoritmien kanssa. Sovelluksen kerrotaan kykenevän nappaamaan 2048-bittisen RSA-avaimen alle tunnissa ja niin ikään 2048-bittisen Diffie-Hellman-avaimen reilussa parissa tunnissa. Kyber-512-avaimen se kykenee luomaan varastetusta datasta 54 minuutissa ja Dilithium-2-avaimen noin 10 kymmenessä tunnissa, kertoo Ars Technica. Kahdessa viimeisessä esimerkissä ei ole huomioitu raa’an datan prosessointiin menevää aikaa, jota ei artikkelissa tarkennettu.

Haavoittuvuus koskee Applen M1-, M2- ja M3-piirejä ja kuten jo todettu, se ei ole korjattavissa. Sen sijasta suojautuminen hyökkäykseltä jää sovelluskehittäjien harteille. Ikävämmän tilanteesta tekee se, että tiedossa olevat suojaukset tapaavat myös olemaan myrkkyä suorituskyvylle. M3-piirien kohdalla on ilmeisesti periaatteessa mahdollista suojautua hyökkäykseltä täysin, mutta se tarkoittaa samalla prefetcherin DMP-ominaisuuden kytkemistä pois päältä, mikä taas vaikuttaa suorituskykyyn kaikkialla. Teoriassa riittävä suojaus olisi myös kryptografisen sovelluksen pyörittäminen energiatehokkailla ytimillä, jotka eivät tue DMP:tä, mutta se taas hidastaa niiden toimintaa merkittävästi suorituskykyisiin ytimiin verrattuna.

Syvemmin GoFetchistä kiinnostuneille suosittelemme lämpimästi esimerkiksi ArsTechnican syväluotaavaa artikkelia aiheesta.

Lähde: ArsTechnica

InnoGritin uusi RISC-V-pohjainen SSD-ohjain lupaa huippusuorituskykyä pienellä tehonkulutuksella

Länsimaissa InnoGritinä tunnetun Yingren Technologyn uuden ohjainpiirin on näytetty yltävän yli 14 Gt/s luku- ja 12 Gt/s kirjoitusnopeuksiin ja sen luvataan pärjäävän ilman aktiivista jäähdytystä.

Kiinalainen SSD-ohjaimiin erikoistunut Yingren Technology tunnetaan länsimaissa paremmin nimellä InnoGrit. Yhtiön uusi PCIe Gen 5 -SSD-ohjain YRS820 lupaa markkinoiden johtavia nopeuksia maltillisella tehonkulutuksella.

InnoGrit YRS820 -SSD-ohjainpiiristä tiedetään toistaiseksi verrattain vähän. Varmuudella voidaan tässä vaiheessa sanoa vain, että se perustuu RISC-V-arkkitehtuuriin, tukee neljää PCIe Gen 5 -linjaa ja kahdeksaa kanavaa maksimissaan 2667 MT/s 3D TLC- tai QLC NAND-piireille, mikä mahdollistaa tällä hetkellä parhaimmillaan 8 teratavun kapasiteetin. Lisäksi yhtiö on kehaissut sen sisältävän tarkemmin määrittelemättömiä tekoälyominaisuuksia parantamaan suorituskykyä ja pienentämään viiveitä.

Oli YRS820:ssa sitten miten monta RISC-V-ydintä tahansa, sen on näytetty yltävän markkinoiden terävimpään kärkeen nopeutensa osalta. YMTC:n 232-kerroksisilla X3-9070 TLC NAND -piireillä (2400 MT/s) ja YRS820:lla varustettu SSD ylsi CrystalDiskMarkissa 14205 Mt/s perättäisluku- ja 12498 Mt/s -kirjoitusnopeuksiin. Satunnaisluku- ja -kirjoituspuolella nopeudet olivat 2 miljoonaa ja 1,5 miljoonaa IOPSia.

Huippusuorituskyvyn lisäksi InnoGrit YRS820:lle luvataan myös johtavaa energiatehokkuutta. Yhtiön mukaan ohjainpiiri ei tarvitse lainkaan aktiivista jäähdytystä, vaan se pärjää tarkemmin määrittelemättömällä passiivisella jäähdytyksellä. Ohjainpiiri on parhaillaan NAND- ja DRAM-piirien valmistajien validoitavana, mutta myös massatuotanto on jo käynnistetty.

Lähde: Tom’s Hardware