HP: BFGD-näytöt viivästyvät ensi vuoteen

NVIDIAn ja sen kumppaneiden toteuttamat Big Format Gaming Display -näytöt tulevat tarjoamaan 120 hertsin virkistystaajuuden, 65-tuuman paneelikoon ja 4K UHD -resoluution samassa noin 4000 – 5000 euron paketissa.

NVIDIA esitteli aiemmin tänä vuonna uudet BFGD- eli Big Format Gaming Display -näytöt yhteistyössä Acerin, Asuksen ja HP:n kanssa. Monet odottivat näyttöjä markkinoille jo kesällä ja virallinen aikataulu lupaili näyttöjä tälle vuodelle, mutta nyt näyttää siltä että kauppoihin näyttöjä on luvassa vasta ensi vuonna.

Gamescom-messuilla oli tuttuun tapaan esillä kaikkien kolmen valmistajan tulevat BFGD-näytöt. BFGD-näytöt ovat 65-tuumaisia 120 hertsin 4K UHD -näyttöjä, jotka kykenevät 1000 nitin maksimikirkkauteen, tukevat 10-bittistä väriavaruutta ja sisältävät G-Sync HDR -skaalaimen sekä NVIDIAn Shield-konsolin sisäänrakennettuna.

Hardware.info-sivuston mukaan HP:n edustaja paljasti Gamescom-messuilla, että näytöt tulisivat saataville vasta vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä. Näyttöjen hintojen HP odottaa osuvan noin 4000 ja 5000 euron välimaastoon, mutta siitä ei ole vielä täyttä varmuutta. Oletettavasti viivästyminen tulee koskemaan myös Aceria ja Asusta, sillä kaikkien näytöt rakentuvat samojen peruskomponenttien, paneelien ja muiden vastaavien ympärille.

Lähde: Hardware.info

Video: Suorituskyky 10000€ tietokoneella

Testasimme suorituskykyä aiemmin kasaamallamme 10000 euron arvoisella tietokoneella.

io-techin heinäkuussa julkaisemaa videota, jossa kasattiin 10000 euron tietokone, on katsottu Youtubessa jo yli 100 000 kertaa. Kommenteissa kysyttiin suorituskykyä eri peleissä niin runsaasti, että teimme videolle jatko-osan.

18-ytimisellä Core i9-7980XE -prosessorilla, 32 gigatavulla keskusmuistia ja kahdella GeForce GTX 1080 Ti -näytönohjaimella varustetulla kokoonpanolla testattiin suorituskykyä Crysiksessä, PUBGissa, Fortnitessä ja Minecraftissa 4k-resoluutiolla ja parhaimmilla kuvanlaatuasetuksilla. SLI-tuesta ei juurikaan ollut hyötyä ja pelit pyörivät noin 60 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella paitsi Minecraft, jossa ruudunpäivitysnopeus oli noin 400 FPS:ää.

Jos pidit videosta, käy tykkäämässä, tilaa io-techin YouTube-kanava, anna kommenteissa palautetta ja kehitämme videokonseptia lisää, kiitos!

Katso video Youtubessa

NVIDIA julkaisi uudet GeForce 399.07 -ajurit näytönohjaimilleen

NVIDIAn uudet ajurit lisäävät Game Ready -leimat muun muassa Battlefield V:n avoimelle beetaversiolle sekä F1 2018:lle.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 399.07 -ajurit ovat saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat GeForce 600 -sarjan Kepler-arkkitehtuuriin perustuvia näytönohjaimia ja sitä uudempia yhtiön näytönohjaimia.

GeForce 399.07 -ajureiden merkittävimmät uudistukset löytyvät odotetusti Game Ready -leimasimen takaa. Ajurit lupaavat optimaalisen pelikokemuksen Battlefield V:n avoimessa beetaversiossa sekä F1 2018:ssa, Immortal: Unchainedissa, Pro Evolution Soccer 2019:ssä, Strange Brigadessa ja Switchbladessa. Lisäksi ajureissa on uusi tai päivitetty SLI-profiili F1 2018:lle ja Immortal: Unchainedille, uusi tai päivitetty 3D Vision -profiili F1 2018:lle (Good) ja Strange Brigadelle (Not recommended) sekä uusi tai päivitetty 3D Compatibility -profiili Monster Hunter Worldille (Excellent).

Ajurit korjaavat tuttuun tapaan liudan edellisten ajureiden ongelmia, kuten TAA-reunojenpehmennyksen aiheuttaman koko kuvan sumentumisen Rainbow Six: Siegessä pelaajan pysyessä paikallaan ja BSOD-kaatumiset Oculuksen VR-sovelluksen kanssa. Mukana on luonnollisesti myös tiedossa olevia bugeja, kuten Battlefield 1:n kaatuminen HDR-tilassa jos käytössä on SLI-kokoonpano. Voit tutustua kaikkiin ajureiden muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

Kaikki AMD:n 7 nanometrin tuotteet tullaan valmistuttamaan TSMC:llä

GlobalFoundriesin peruutettua 7 nanometrin prosessinsa AMD vapautuu sopimuksistaan tuottaa mm. kaikki prosessorinsa ja APU-piirinsä GloFon tehtailla.

AMD on tähän asti kertonut tulevansa valmistuttamaan 7 nanometrin tuotteitaan sekä GlobalFoundriesilla että TSMC:llä. Nyt suunnitelmiin on tullut muutos, sillä GlobalFoundries on peruuttanut 7 nanometrin prosessinsa täysin. Keskustelua GlobalFoundriesin suunnitelmista käydään aktiivisesti TechBBS-keskustelufoorumilla.

AMD on ollut tiukasti naimisissa GlobalFoundriesin kanssa piirituotantonsa suhteen. Yhtiö on tehnyt aiemmin selväksi, että se on sopimusten vuoksi velvoitettu valmistuttamaan prosessorinsa ja APU-piirinsä sekä osan grafiikkapiireistään GloFolla, tietyin sovituin poikkeuksin. Jatkossa tekstiä tuskin tullaan enää näkemään, sillä yhtiö on ilmoittanut valmistuttavansa kaikki 7 nanometrin tuotteensa TSMC:llä GloFon peruutettua oman prosessinsa. Aiemmin tiedettiin, että AMD:n ensimmäiset 7 nanometrin tuotteet tulevat TSMC:ltä, mutta niiden odotettiin saavan seuraa GloFolla tuotetuista piireistä myöhemmin.

AMD:n tiedotteen mukaan se tulee panostamaan edelleen voimakkaasti 7 nanometrin prosessiin, jonka se uskoo pysyvän pitkään relevanttina valmistusprosessina useampine tulevine versioineen. Yhtiön mukaan sen seuraava merkittävä virstanpylväs tulee olemaan sen 7 nanometrin tuotteiden esittely. 7 nanometrin Zen 2 ja Vega 20 ovat jo vanhoja uutisia, mutta nyt yhtiö liittää myös Navi-grafiikka-arkkitehtuurin osaksi ensimmäisiä 7 nanometrin tuotteitaan.

Vega 20 tullaan julkaisemaan ammattikäyttöön myöhemmin tänä vuonna ja Zen 2 alkuvuodesta 2019 uusina Rome-koodinimellisinä Epyc-prosessoreina. Navin liittäminen mukaan ensimmäisiin 7 nanometrin tuotteisiin saattaisi viitata sen julkaisun tapahtuvan niin ikään ennemmin vuoden 2019 alkupuolella kuin lopulla, mutta asiasta saataneen tietää tarkemmin lähitulevaisuudessa.

AMD tulee jatkossakin tekemään yhteistyötä GlobalFoundriesin kanssa sen nykyisten 12 ja 14 nanometrin prosessien parissa. Tiedotteen mukaan 7 nanometrin peruuttamisen myötä GloFo tulee panostamaan aiempaa enemmän enemmän nykyisiin prosesseihinsa ja niiden kapasiteettiin.

Loogisesti näin lähellä julkaisuaan peruutettavan prosessin olettaisi vaikuttavan myös AMD:n roadmappeihin, mutta yhtiön mukaan asia ei tule vaatimaan mitään muutoksia niihin. Moor Insightsin analyytikko Patrick Moorhead antaa tukensa tälle Twitterissä, todeten ettei AMD:lla ollut hänen tietojensa mukaan ainuttakaan oleellista piirisuunnitelmaa GloFon prosessilla.

Lähde: AMD

FreeSync saatiin vihdoin toimimaan GeForce-näytönohjaimella Radeonin avulla

Saadakseen FreeSyncin toimimaan GeForce-näytönohjaimella, on käyttäjällä näillä näkymin oltava AMD:n APU-piiri tietokoneensa prosessorina.

NVIDIAn G-Sync-teknologia tuo mukanaan ylimääräisiä kustannuksia näyttöjen valmistajille, mikä näkyy loppukäyttäjille vastaavia FreeSync- eli Adaptive-sync-näyttöjä kalliimpina hintoina. Monet ovat kiristelleet hampaita NVIDIAn jatkaessa standardia vastaan taistelua, mutta nyt survfate-nimimerkkiä käyttävä Reddit-käyttäjä on löytänyt tavan saada FreeSync toimimaan myös NVIDIAn näytönohjaimilla.

Survfate on saanut kikkailemalla Windowsin uusilla GPU-asetuksilla FreeSyncin toimimaan NVIDIAn GeForce GTX 1060 6 Gt -näytönohjaimella. Periaatteessa minkä tahansa NVIDIAn näytönohjaimen pitäisi kuitenkin toimia täysin samoin. Millä tahansa kokoonpanolla homma ei kuitenkaan toimi, vaan se vaatii näillä näkymin AMD:n APU-piirin kokoonpanon prosessoriksi.

Saadakseen FreeSyncin toimimaan NVIDIAn näytönohjaimella täytyy järjestelmän ensisijaiseksi näytönohjaimeksi valita AMD:n integroitu grafiikkaohjain ja kytkeä FreeSync-näyttö emolevyn liitäntään. FreeSync-näyttö on myös asennettava ykkösnäytöksi, mikäli kokoonpanossa on useampi näyttö.

Käyttäjän on asennettava ajurit sekä AMD:n integroidulle näytönohjaimelle että NVIDIAn erillisnäytönohjaimella, jonka jälkeen Radeon Settings -asetuksista asetetaan FreeSync käyttöön ja NVIDIAn ohjauspaneelista puolestaan valitaan käytettäväksi näytönohjaimeksi GeForce. Myös Windows 10:n versio 1803:n eli viime kevään päivityksen sisäänrakennetun näytönohjainvalitsimen pitäisi ajaa sama asia.

Tämän jälkeen minkä tahansa FreeSync-näytöllä pyörivän sisällön renderöinnin pitäisi hoitua GeForcella, joka lähettää kuvan AMD:n APU-piirin läpi näytölle. APU-piirin grafiikkaohjain pitää puolestaan huolen ruudunpäivitysnopeuden ja näytön virkistystaajuuden synkronoinnista.

Teoriassa myös AMD:n erillisnäytönohjainten käyttö saattaisi toimia, mutta tätä ei ole ilmeisesti kukaan ehtinyt vielä testaamaan. Ongelmaksi saattaisi muodostua se, että yllä kuvatussa skenaariossa NVIDIAn erillisnäytönohjain toimii kannettavista tutussa Optimus-tilassa, mikä on suunniteltu nimenomaan käyttämään integroitua grafiikkaohjainta näyttöohjaimena.

Päivitys 29.8:

Sama temppu toimii myös AMD:n erillisnäytönohjainten avulla.

Lähde: Reddit

Uusi artikkeli: Testissä Xiaomi Mi A2

28.8.2018 - 10:18 / Juha Uotila Mobiili Kommentit (31)

io-tech testasi Xiaomin uuden kustomoimattomalla Androidilla varustetun Mi A2 -älypuhelimen.

io-techissä on viime aikoina nautittu erilaisista tietokoneaiheisista artikkeleista, joten tähän väliin voi hyvillä mielin julkaista taas hieman mobiiliaiheista sisältöä. Uusimmassa artikkelissamme tutustumme Xiaomin Mi A2 -älypuhelimeen, jonka keskeisimpänä ominaisuutena on kustomoimaton Android One -käyttöjärjestelmä. Noin 300 euron hintaisen puhelimen muita keskeisiä ominaisuuksia ovat kuusituumainen IPS-näyttö, Snapdragon 660 -järjestelmäpiiri, neljän gigatavun RAM-muisti, 64 Gt tallennustilaa, 12 + 20 megapikselin takakamera sekä 3000 mAh akku.

Tässä artikkelissa tutustumme noin parin viikon testijakson pohjalta laitteen teknisiin ominaisuuksiin, käyttöjärjestelmään, kameraan, suorituskykyyn ja akkukestoon. Selvitämme, tarjoaako aggressiivinen alle 300 euron suositushinta ennakko-odotusten mukaista vastinetta rahoille.

Lue artikkeli: Testissä Xiaomi Mi A2

Useat verkkokaupat lipsauttivat Intelin tulevat 9000-sarjan Core-prosessorit listoilleen

Julki lipsahtaneiden hintojen mukaan Core i7-9700K tulisi maksamaan selvästi yli 550 euroa ja i9-9900K yli 700 euroa.

Intel valmistelee parhaillaan julkaistavaksi uusia 9000-sarjan Core-prosessoreita. Edelleen Coffee Lake -arkkitehtuuriin perustuvat prosessorit tulevat nostamaan Intelin kuluttaja-alustan maksimiydinmäärän kuudesta kahdeksaan ytimeen.

Guru3D:n mukaan useampi kuin yksi verkkokauppa on listannut sivuillaan tulevat Core i5-9600K-, i7-9700K- ja i9-9900K -prosessorit hintoineen päivineen. Sivuston mukaan i5-9600K:n hinta on ollut useamman verkkokaupan mukaan 299 euroa, i7-9700K:n 567 euroa ja i9-9900K:n 732 euroa. Näistä hinnoista ei ole kuitenkaan olemassa kuvankaappauksia.

Sen sijaan hollantilaisen CentralPoint-verkkokaupan hinnoista on myös kuvankaappaukset i7-9700K:n ja i9-9900K:n osalta. CentralPoint on hinnoitellut i7-9700K:n 539 euroon ja i9-9900K:n 689 euroon verottomina, jolloin Hollanin 19 %:n ALV:lla prosessoreiden todelliset hinnat olisivat noin 641 ja noin 820 euroa, eli selvästi Guru3D:n muualla näkemiä hintoja korkeammat. Valitettavasti myös CentralPoint on jo poistanut listaukset sivuiltaan.

Verrokiksi ilmoitettuihin hintoihin nähden Intelin 6-ytiminen LGA 2066 -alustan Core i7-7800X on hinnoiteltu Suomessa Hinta.fi-hintaseurannan mukaan edullisimmillaan 389 euroon ja 8-ytiminen i7-7820X 519 euroon. Kuluttajapuolen 6-ytimiset i5-8600K ja i7-8700K on hinnoiteltu puolestaan edullisimmillaan 248 ja 349 euroon.

Päivitys kello 19.10:

Ranskalainen PC21 on puolestaan listannut Core i9-9900K:n selvästi edullisempaan 512 euron hintaan ja tarjoaa siitä vielä liki 20 %:n alennusta tällä hetkellä, vaikkei prosessoria voikaan ostaa.

Lähde: Guru3D

 

AMD julkaisi uudet Radeon Software -ajurit Strange Brigadesille

AMD on poikkeuksellisesti julkaissut ajurit puhtaasti pyhitettynä Strange Brigades -pelille, mutta ajuritiedoston nimi paljastaa versionumeroksi 18.8.2:n.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. Radeon Software Adrenalin Edition 18.8.2 -ajurit ovat saatavilla Windows 7-, ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat kaikkia yhtiön GCN-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia.

Uudet Radeon Software -ajurit on nimetty versionumeron sijasta Adrenalin Edition for Strange Brigade Early Accessiksi, mutta asennuspaketin tiedostonimi paljastaa ajuriversion 18.8.2:ksi. Julkaisu on muutoinkin poikkeuksellinen, sillä esimerkiksi tiedossa oleviin ongelmiin on listattu vain Strange Brigadeen liittyviä bugeja.

Ajurit eivät löytyneet ainakaan nopeasti AMD:n ajurisivuilta, mutta ne on ladattavissa tämän tukisivulinkin takaa.

Thermalrightilta ”retrohenkinen” täyskuparinen versio vaakamallisesta AXP-100-prosessoricoolerista

Thermalright AXP-100 Full Copperin rakenne on entisaikojen kunniaksi täyttä kuparia.

Prosessorin ilmajäähdytysratkaisuiden veteraani Thermalright on esitellyt uuden täyskuparisen version AXP-100-prosessoricooleristaan. ”Retro Collection” -mallistoon kuuluva uutuus tuo mieleen yrityksen kupariset menestysmallit (mm. SK-7, SLK800 ja SP94) noin 15 vuoden takaa.

AXP-100 Full Copper vastaa rakenteeltaan alkuperäistä alumiinista AXP-100-mallia, mutta sen materiaali on vaihdettu kauttaaltaan kupariksi. Coolerin rakenne koostuu vaakamallisesta 39-osaisesta kuparirivastosta, kuudesta kuparisesta lämpöputkesta sekä kuparipohjasta, johon lämpöputket on juotettu. Coolerin mukana toimitettava 100 mm:n PWM-tuuletin on vain 14 mm paksu ja tarjoaa 900-2500 RPM kierrosalueen. Uudistettu kiinnityskehys mahdollistaa tuulettimen sijainnin hienosäätämisen 15 mm:n verran.

Tekniset tiedot:

  • Ulkomitat: 108 x 121 x 44 mm (P x L x K)
  • Paino: 640 g (tuulettimen kanssa)
  • Jäähdytyskapasiteetti: 180 W TDP
  • Materiaali: kuparirivasto, -pohja ja -lämpöputket
  • Jäähdytysrivat: 39 kappaletta; paksuus 0,5 mm; väli 1,9 mm
  • Lämpöputket: 6 x 6 mm
  • 100 mm TY-100BP PWM-tuuletin (900-2500 RPM; 16-44,5 CFM; 22-30 dBA; 0,21-1,6 mm H2O)
  • Yhteensopivuus: Intel LGA 775, 115x, 1366, 2011-3, 2066; AMD AM4
  • Takuu: 3 vuotta

Uutuusmallin saatavuudesta tai hinnasta ei ole vielä toistaiseksi tarkempaa tietoa. Hinta tulee kuitenkin olemaan todennäköisesti kalliimpi kuin AXP-100:n noin 50 euron hintaisessa alumiiniversiossa.

Lähde: Thermalright

Päivitys testilabrasta: Threadripper 2 manuaalisesti ylikellotettuna & DaVinci Resolve -testit

Päivitimme 2. sukupolven Ryzen Threadripper -artikkeliin manuaaliset ylikellotustestit ja suorituskykymittaukset DaVinci Resolve -videoeditointiohjelmalla.

Alkuperäisessä testissä kokeilimme uutuusprosessoreiden ylikellottamista AMD:n omalla TDP-arvoa nostavalla Precision Boost Overdrive -ominaisuudella, joka säilyttää Boost-profiilin huomioiden kuinka monta ydintä on käytössä. Manuaalisesti ylikellottaessa kaikki prosessoriin sisäänrakennetut rajoittimet ja Boost-ominaisuus poistuvat käytöstä ja kellotaajuus on sama rasitettavien ytimien määrästä riippumatta. Asetimme Wraith Ripper -coolerin tuulettimen pyörimään täysillä kierroksilla ja lisäsimme kylkeen myös ylimääräisen 120 mm:n tuulettimen jäähdyttämään virransyöttöä.

Manuaalisesti ylikellotettuna 16-ytimisellä 2950X:llä saatiin ajettua Cinebench R15 -testi läpi 4,15 GHz:n kellotaajuudella ja 1,3 voltin käyttöjännitteellä, mutta pidempiaikaisessa Blender Gooseberry -testissä prosessori oli vakaa 4,1 GHz:n kellotaajuudella ja 1,325 voltin käyttöjännitteellä.  Prosessorin lämpötila nousi 76 asteeseen (+11 astetta) ja kokoonpanon tehonkulutus 334 wattiin (+98W).

Manuaalisesti ylikellotettuna 32-ytimisellä 2990WX:llä saatiin ajettua Cinebench R15 -testi läpi myös 4,15 GHz:n kellotaajuudella, mutta 1,4 voltin käyttöjännitteellä. Pidempiaikaisessa Blender Gooseberry -testissä prosessori oli vakaa 4,05 GHz:n kellotaajuudella ja 1,35 voltin käyttöjännitteellä.  Prosessorin lämpötila nousi 87 asteeseen (+21 astetta) ja kokoonpanon tehonkulutus 593 wattiin (+250W).

Molemmille prosessoreille voi ylikellotettaessa suositella järeää custom-vesijäähdytystä ja hyvää ilmavirtausta kotelon sisälle, jotta lämmöt pysyisivät niin prosessorin kuin emolevyn virransyötön osalta kurissa.

Precision Boost Overdrive -ominaisuudella 32-ytimisen 2990WX:n suorituskyky parani kaikkia ytimiä tukevissa testeissä noin 12-15 % ja 2950X:n 3-9 %. Manuaalisesti ylikellottaessa 2990WX:n suorituskyky parani noin 15-22 % ja 2950X:n 10-13 %.

Cinebenchin 1T-testi näyttää hyvin, mitä hyötyä PBO-ominaisuudesta ja Boost-profiilista on manuaaliseen ylikellottamiseen verrattuna, kun kaikki ytimet eivät ole käytössä. Manuaalisesti ylikellottaessa 2950X:llä 4,05 GHz jää yhden ytimen rasituksessa 350 MHz alhaisemmaksi kuin Boost-profiilin teoreettinen 4,4 GHz:n yhden ytimen kellotaajuus.

DaVinci Resolve 15 on suosittu videoeditointiohjelma, josta on saatavilla ilmainen ja maksullinen Studio-versio. Testasimme editoidun videon renderöintiä kahdella eri koodekilla. Ensimmäisessä testissä renderöimme editoidun videon mp4-formaattiin H.264-koodekilla ja toisessa testissä RED Weapon -kameralla kuvattua 8k-materiaalia IMF-formaattiin Kakadu JPEG 2000 Dolby Vision UHD -koodekilla.

Lopuksi ajoimme Handbrake-testit uusiksi uusimmalla 1.1.0-versiolla ja enkoodasimme 4k-videon 1080p-resoluutiolle x264- ja x265-koodekeilla.

Kuten tuloksista näkyy, 32-ytiminen Ryzen Threadripper 2990WX ei kykene tällä hetkellä hyödyntämään täysin ytimiään videoenkoodauksessa ja 16-ytimiset Threadripper-mallit ovat suorituskykyisempiä. DaVinci Resolvella Kakadu JPEG 2000 Dolby Vision UHD -koodekillakin etu jäi varsin pieneksi. Toistamme edelleen, että 32-ytimistä Threadripperiä  hankittaessa on syytä selvittää etukäteen, hyötyykö oma työskentely-ympäristö tarjolla olevista ytimistä ja säikeistä.

Lue koko artikkeli: Testissä AMD Ryzen Threadripper 2950X & 2990WX