Uutiset
Intel julkisti 10. sukupolven Core X -prosessoreiden hinnat ja ominaisuudet (Cascade Lake-X)
Intel leikkaa tulevien HEDT-prosessoreidensa hintoja parhaimmillaan 50 % verrattuna aiempaan sukupolveen.

Intel valmistelee parhaillaan Cascade Lake-X -arkkitehtuuriin perustuvia HEDT-prosessoreita julkaistavaksi. Huhujen mukaan yhtiö julkaisee prosessorit 7. lokakuuta eli ensi viikon maanantaina.
10. sukupolven prosessoreissa käytettävä Cascade Lake-X perustuu edelleen Skylakeen ja valmistetaan 14 nanometrin prosessilla, mutta siihen on sisällytetty korjauksia useisiin viime vuosien sivukanavahyökkäyksistä. Intel julkaisi aiemmin dian, jonka mukaan uudet HEDT-prosessorit tulisivat tarjoamaan noin kaksinkertaista suorituskykyä hintaan nähden, kun verrokkina on viime edeltävän Skylake-X-arkkitehtuurin Core X -prosessorit. Nyt dialle on saatu myös selitys: rajusti leikatut hinnat. Hintoja on leikattu kautta malliston parhaimmillaan 50 %. Kokosimme alla olevaan taulukkoon prosessoreiden oleellisimmat tiedot hintoineen sekä niiden verrokkien tiedot viime sukupolvesta.
Intelin mukaan prosessorit tukevat nyt DDR4-2933-muisteja, kunhan muistikampoja on maksimissaan yksi per kanava. Turbo Boost Max 3.0 -teknologiaa on päivitetty, joskaan yhtiö ei tarkenna mikä siinä on varsinaisesti uutta; ero saattaa olla vain se, ettei Skylake-X-sukupolvi tukenut ominaisuutta lainkaan. Lisäksi prosessorit tukevat Intelin Deep Learning Boost -teknologiaa eli syväoppimiseen suunnattuja uusia käskyjä. Listattuna on myös tuki yhtiön omalle 2,5 gigabitin verkko-ohjaimelle, mutta koska kyse on erillisestä piiristä, on sen listaaminen alustan ominaisuudeksi erikoista. Alusta tukee myös Wi-Fi 6 -standardia, mutta jälleen kyse on ilmeisesti erillispiirillä toteutettavasta tuesta.
Lähde: AnandTech
Intel julkisti 10. sukupolven Core X -prosessoreiden hinnat ja ominaisuudet (Cascade Lake-X)
Intel leikkaa tulevien HEDT-prosessoreidensa hintoja parhaimmillaan 50 % verrattuna aiempaan sukupolveen.
NVIDIA julkaisi uudet GeForce 436.48 -ajurit näytönohjaimilleen
GeForce 436.48 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat viralliset tuet HTC:n Vive Cosmos -VR-laseille sekä Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint- ja Asgard’s Wrath -peleille.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 436.48 -ajurit ovat saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön työpöytänäytönohjaimia Kepler- ja mobiilinäytönohjaimia Maxwell-sukupolvesta lähtien.
GeForce 436.48 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat Game Ready -leimat Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint- ja Asgard’s Wrath -peleille sekä virallinen tuki HTC:n Vive Cosmos -virtuaalilaseille. Ajureissa ei ole uusia tai päivittyneitä SLI-profiileita.
Ajurit korjaavat jälleen myös aiempien julkaisujen bugeja. Korjattujen ongelmien listalle ovat löytäneet tiensä esimerkiksi Tom Clancy’s The Division 2 -pelin kaatuilu DirectX 12 -tilassa sekä GeForce Experience Freestylen ja Anselin aiheuttamat virheilmoitukset Vulkan-peleissä. Tiedossa olevia bugeja ovat puolestaan esimerkiksi Fifa 19- ja 20- sekä Star Wars: Battlefront II -pelien kaatuilu työpöydälle sekä Apex Legends -pelissä tapahtuva satunnainen ruudun vilkkuminen. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF).
NVIDIA julkaisi uudet GeForce 436.48 -ajurit näytönohjaimilleen
GeForce 436.48 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat viralliset tuet HTC:n Vive Cosmos -VR-laseille sekä Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint- ja Asgard’s Wrath -peleille.
AMD julkaisi uudet Radeon Software 19.9.3 -ajurit näytönohjaimilleen ja APU-piireilleen
Radeon Software 19.9.3 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat Radeon Image Sharpening -tuen laajentaminen Vega 10- ja 20 -grafiikkapiireihin perustuvilla näytönohjaimilla DirectX 12- ja Vulkan-rajapinnoille sekä tuki Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint -pelille.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja APU-piireilleen. Radeon Software Adrenalin 2019 Edition 19.9.3 -ajurit ovat saatavilla Windows 7- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat kaikkia yhtiön GCN- ja RDNA-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia ja APU-piirejä.
Radeon Software 19.9.3 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat virallinen tuki Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint -pelille sekä Radeon Image Sharpening -tuen laajentaminen Radeon VII-, RX Vega- ja Vega Frontier Edition -näytönohjaimille DirectX 12- ja Vulkan-rajapinnoilla.
Tuttuun tapaan ajureissa korjataan myös aiempien julkaisujen ongelmia. Tällä kertaa korjauslistalle ovat päässeet Discordin kaatuilu Radeon RX 5700 -sarjan näytönohjaimilla, kun ohjelma käyttää laitteistokiihdytystä, sekä Sekiro: Shadows Die Twice -pelin loppupuolella korruptoituvat tekstuurit. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi artifaktit tietyillä 75 Hz:n näytöillä, kun käytössä on RX 5700 -sarjan näytönohjain, Call of Duty: Black Ops 4:n mahdollinen nykiminen sekä Open Broadcasting Softwaren kanssa tietyillä kokoonpanoilla tapahtuvat nykimiset ja ruutujen tippumiset välistä, kun käytössä on AMF-enkoodaus. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa.
AMD julkaisi uudet Radeon Software 19.9.3 -ajurit näytönohjaimilleen ja APU-piireilleen
Radeon Software 19.9.3 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat Radeon Image Sharpening -tuen laajentaminen Vega 10- ja 20 -grafiikkapiireihin perustuvilla näytönohjaimilla DirectX 12- ja Vulkan-rajapinnoille sekä tuki Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint -pelille.
HyperX:ltä langattomasti latautuva Pulsefire Dart -pelihiiri
Uutuushiiri on ladattavissa millä tahansa Qi-yhteensopivalla langattomalla laturilla.

HyperX on lanseerannut langatonta latausta tukevan Pulsefire Dart -pelihiirensä, jonka prototyyppiä se esitteli Gamescom-messuilla loppukesästä. Hiiri tukee yleistä Qi-lataustandardia, eli se on ladattavissa millä tahansa Qi:ta tukevalla langattomalla laturilla. HyperX tarjoaa myös oman langattoman ChargePlay Base -laturin, joka voi ladata kahta Qi-yhteensopivaa laitetta samanaikaisesti 10 watin teholla.
2,4 GHz:n taajuudella langattomasti kommunikoiva hiiri käyttää Omroninen mekaanisia pääkytkimiä sekä Pixartin PMW3389-sensoria, joka kykenee jopa 16 000 CPI:n herkkyyteen. 112 gramman painoisen Pulsefire Dartin sisäänrakennettu akku tarjoaa jopa 50 tuntia toiminta-aikaa yhdellä latauksella valaistus päällä tai 90 tuntia ilman valaistusta. Palm- tai claw-otteelle muotoiltu hiiri on varustettu pitoa parantavilla kylkipehmusteilla, kuudella ohjelmoitavalla painikkeella sekä RGB-valaistulla logolla sekä rullalla.
HyperX Pulsefire Dart -hiiren suositushinta on 119,99 euroa ja ChargePlay Base -latausalusta maksaa 69,99 euroa. Uutuudet tulevat saataville välittömästi HyperX:n jälleenmyyjäverkoston kautta.
Lähde: HyperX
HyperX:ltä langattomasti latautuva Pulsefire Dart -pelihiiri
Uutuushiiri on ladattavissa millä tahansa Qi-yhteensopivalla langattomalla laturilla.
Logitechiltä vaihdettavilla mekaanisilla kytkimillä varustettu G Pro X -pelinäppäimistö
Uuden G Pro X -näppäimistön mekaaniset kytkimet ovat käyttäjän vaihdettavissa.

Logitech on esitellyt Pro-pelituotemallistoonsa uuden G Pro X -näppäimistön, joka tarjoaa yrityksen ensimmäisenä mallina vaihdettavat näppäinkytkimet. Näppäimistöstä tulee saataville myös kiinteillä näppäinkytkimillä varustettu versio. Uutuudet perustuvat samaan tenkeyless-runkoon vuonna 2017 esitellyn G Pro -näppäimistön kanssa.
Toisin kuin useimmissa muissa markkinoilta löytyvissä vaihdettavilla kytkimillä varustetuissa näppäimistöissä, G Pro X:ssä kytkimet ovat optisen sijaan perinteiset mekaaniset. Tarjolla on kolme erilaista Kaihuan valmistamaa kytkinvaihtoehtoa: GX Blue Clicky-, GX Red Linear- ja GX Brown Tactile. Kytkimet ovat käyttäjän vaihdettavissa mukana toimitettavan työkalun avulla. Näppäimistön runkorakenne on pelkistetty, pohjan korokejalat tarjoavat kolme eri kallistuskulmaa, vääntösuojatulla micro-USB-liittimellä varustettu johto on irrotettavaa mallia ja näppäimissä on G Hub -ohjelmistolla mukautettava RGB-valaistus.
Logitech G PRO -pelinäppäimistöt tulevat saataville lokakuussa. Vaihdettavilla kytkimillä varusteltu Logitech G PRO X tulee saataville aluksi vain valmistajan omasta verkkokaupasta 149 euron hintaan. Vaihtokytkinpaketit maksavat 49 euroa. Jos näppäintuntuman vaihtamiselle ei ole tarvetta, on vaihtoehtona myös GX Blue Clicky -kytkimillä varustettu Logitech G PRO 129 euron hintaan.
Logitechiltä vaihdettavilla mekaanisilla kytkimillä varustettu G Pro X -pelinäppäimistö
Uuden G Pro X -näppäimistön mekaaniset kytkimet ovat käyttäjän vaihdettavissa.
Video: Esittelyssä Asus ROG Phone II -pelipuhelin
Esittelemme videolla Asuksen uuteen ROG Phone II -pelipuhelimeen, joka on varustettu suorituskykyisellä raudalla ja 120 hertsin näytöllä.

Video on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä Asuksen kanssa.
Asuksen toisen sukupolven ROG Phone -pelipuhelin esiteltiin viime kuussa IFA 2019 -messuilla ja se on saapumassa myyntiin 899 euron hinnalla. Tutustumme videolla puhelimen myyntipakkaukseen, käymme läpi muutamia avainominaisuuksia ja testaamme 3DMark-suorituskykyä.
Puhelin on varustettu 6,6-tuumaisella AMOLED-näytöllä, joka tukee 120 hertsin virkistystaajuutta. Sisuksista löytyy suorituskykyinen Qualcommin Snapdragon 855+ -järjestelmäpiiri, 12 gigatavua käyttömuistia, 512 gigatavua tallennustilaa ja 6000 mAh akku. Takapuolella on kaksoiskamera ja RGB-valaistu ROG-logo. Mukana toimitettava erillinen tuuletin jäähdyttää puhelinta parilla asteella ja ilmavirtaus viilentää sormia laitteen lämmetessä pidemmissä pelisessioissa.
Varsinainen testiartikkeli puhelimesta julkaistaan io-techissä myöhemmin.
Jos pidit videosta, käy tykkäämässä, tilaa io-techin YouTube-kanava, anna kommenteissa palautetta ja kehitämme videokonseptia lisää, kiitos!
Video: Esittelyssä Asus ROG Phone II -pelipuhelin
Esittelemme videolla Asuksen uuteen ROG Phone II -pelipuhelimeen, joka on varustettu suorituskykyisellä raudalla ja 120 hertsin näytöllä.
CompuBench-vuoto paljasti tietoja Intelin Gen12- eli Xe-arkkitehtuurin integroidusta versiosta
CompuBench-tulosten mukaan mobiilikäyttöön suunnatun Engineering Sample -prosessorin Gen12-grafiikkaohjaimessa on 96 Execution Unit -yksikköä, kun tämän hetken tehokkaimmassa Iris Pro P580:ssa on 72 EU:ta.

Intel valmistelee parhaillaan Gen12- eli Xe-näytönohjainarkkitehtuuria. Kyseessä on Intelin kohdalla merkittävästä tapauksesta, sillä se tulee olemaan yhtiön ensimmäinen konkreettinen askel takaisin erillisnäytönohjainmarkkinoille.
CompuBench-testitietokantaan on ilmestynyt Intelin kannettaviin suunnatulla Engineering Sample -prosessorilla ajettu testitulos, jossa on käytössä yhtiön tuleva Gen12- eli Xe-arkkitehtuurin integroitu grafiikkaohjain. Testituloksen Info-välilehti paljastaa muun muassa sen, että grafiikkaohjain raportoi sisältävänsä 96 Compute Unit- eli Intelin termein Execution Unit -yksikköä. Verrokiksi tähän asti Intelin tehokkaimmassa integroidussa grafiikkaohjaimessa, Iris Pro P580:ssa, on 72 yksikköä. Lisäksi sama Info-välilehti paljastaa grafiikkaohjaimen kellotajuuden olevan ainakin tässä vaiheessa 1,1 GHz.
Intel on aiemmin tässä kuussa paljastanut, että Gen12 tulee olemaan merkittävä muutos myös muutoin kun erillisnäytönohjainten suorituskykyisten piirien muodossa. Francisco Jerezin GitHub-viesti kertoo sen ISA:n (Instruction Set Architecture, käskykanta-arkkitehtuuri) menevän käytännössä täysin uusiksi jokaisella mahdollisella tasolla, mutta luultavasti merkittävin yksittäinen muutos ainakin kääntäjän kannalta on rekistereiden scoreboard-logiikan poisto arkkitehtuurista. Itse viesti oli suunnattu Mesa-projektille pyyntönä liittää Gen12:n vaatimia päivityksiä sen i965 / Iris -kääntäjään.
Lähde: CompuBench
CompuBench-vuoto paljasti tietoja Intelin Gen12- eli Xe-arkkitehtuurin integroidusta versiosta
CompuBench-tulosten mukaan mobiilikäyttöön suunnatun Engineering Sample -prosessorin Gen12-grafiikkaohjaimessa on 96 Execution Unit -yksikköä, kun tämän hetken tehokkaimmassa Iris Pro P580:ssa on 72 EU:ta.
LIVE: io-techin tekniikkakatsaus-podcast (39/2019)
io-techin suorana lähetettävässä videopodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin tekniikkakatsaus-podcast lähetetään tänään perjantaina 27. syyskuuta tavanomaiseen aikaan noin klo 15:00 alkaen suorana live-streamina Twitchissä. Äänessä ovat io-techin perustajat Juha Kokkonen sekä Sampsa Kurri.
Käymme läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti Twitchin keskusteluikkunan välityksellä.
io-techin viikon tekniikkakatsaus on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:
LIVE: io-techin tekniikkakatsaus-podcast (39/2019)
io-techin suorana lähetettävässä videopodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.
NVIDIA esitteli RTX Broadcast Engine -kokoelman streamaajille
RTX Broadcast Engine sisältää RTX Greenscreen-, RTX AR- ja RTX Style Filters -teknologiat, jotka hyödyntävät Turing-arkkitehtuurin tensoriytimiä.

NVIDIA on ilmoittanut kehittäneensä uuden streamaajille suunnatun RTX Broadcast Engine -ratkaisun. Kyseessä on kokoelma erilaisia teknologioita, jotka hyödyntävät Turing-arkkitehtuurin tensoriytimiä ja tekoälyä livestreamien parantamiseen.
RTX Broadcast Engine rakentuu aluksi kolmesta palasesta: RTX Greenscreen, RTX AR ja RTX Style Filters. RTX Greenscreen on teknologia, joka mahdollistaa chroma key -erikoistehosteen käytön ilman oikeaa taustakangasta. NVIDIAn mukaan sen tekoälymalli osaa tulkita mikä kuvassa on taustaa ja siten poistaa sen näkyvistä, jättäen esiin vain itse streamaajan.
RTX AR on puolestaan kasvojen seurantaan erikoistunut teknologia. Se mahdollistaa kasvojen seurannan yleisellä tasolla, eri kiinnepisteiden avulla sekä karkean 3D-mallin luomisen kasvoista suoraan videokuvan perusteella. RTX AR mahdollistaa esimerkiksi virtuaalihahmojen ilmeiden synkronoinnin streamaajan ilmeisiin.
RTX Style Filters on puolestaan tekoälyä hyödyntävä kokoelma filttereitä, joilla voi muuttaa streamin ulkonäköä. Sen sijasta, että sama filtteri ajettaisiin vain raa’alla voimalla koko videon päälle, se osaa tekoälyn avulla tulkita kuvaa ja sovittaa filtterin ympäristöön paremmin sulautuvaksi.
Yhtiön blogin mukaan RTX Greenscreen tullaan integroimaan suoraan osaksi Open Broadcaster Software- eli OBS-sovellusta. Lisäksi Streamlabs ja XSplit ovat ilmoittaneet olevansa innoissaan uusista teknologioista ja tulevansa tukemaan niitä omilla tahoillaan.
RTX Broadcast Engine tulee pääsemään parrasvaloihin 27. – 29. syyskuuta eli tulevana viikonloppuna San Diegossa Yhdysvalloissa pidettävillä TwitchCon-messuilla. Kehittäjät voivat hakea NVIDIAn kehittäjäsivujen kautta pääsyä uusiin teknologioihin ennen varsinaista julkaisua vapaaseen jakoon.
Lähde: NVIDIA
NVIDIA esitteli RTX Broadcast Engine -kokoelman streamaajille
RTX Broadcast Engine sisältää RTX Greenscreen-, RTX AR- ja RTX Style Filters -teknologiat, jotka hyödyntävät Turing-arkkitehtuurin tensoriytimiä.
Intel kertoi NAND-teknologioidensa tilasta ja kehityssuunnista
Intelin mukaan sen Floating Gate Cell -teknologiaan perustuvat QLC-solut ovat selvästi perinteiseen Charge Trap Cell -teknologiaan perustuvia QLC-soluja luotettavampia.

Intel on kertonut Memory/Storage Day -tapahtumassaan yhtiön lähitulevaisuuden suunnitelmista muistiteknologioiden saralla. Yhtiö silmäileekin tällä hetkellä jo 5 bittiä soluun tallentavien NAND-solujen suuntaan.
Intelin mukaan sen Floating Gate Cell -teknologia on monin tavoin perinteisiä Charge Trap Cell -teknologioita parempi. Sen kerrotaan esimerkiksi parantavan jännitetasojen erottelua eri solujen välillä ja parantavan datan säilyvyyttä. Yhtiön mukaan sen CMOS Under Array -teknologian käyttö yhdessä FG-teknologian kanssa tekee yhtiön 96-kerroksisista NAND-siruista markkinoiden tiheimpiä. Kehitys ei kuitenkaan ole pysähtynyt ja yhtiö uskoo aloittavansa 144 kerroksisten NAND-sirujen valmistuksen ensi vuonna.
Markkinoille on tuotu askel askeleelta enemmän bittejä per solu tallentavia ratkaisuja. Useampien bittien tallenus solua kohti parantaa muistien kapasiteettia, mutta samalla heikentää niiden luotettavuutta. Nykyisellä neljä bittiä soluun tallentavalla QLC-tekniikalla solussa on jo 16 eri jännitetasoa ja mitä enemmän jännitetasoja on, sitä pienempi on solun lukuikkuna ja sitä pienemmät vuotovirrat voivat vaikuttaa datan lukemisen tarkkuuteen. Intelin mukaan sen FG-teknologia mahdollistaa paitsi alun alkaen suuremman lukuikkunan, myös pitkässä juoksussa kymmeniä prosentteja suurempana pysyvän lukuikkunan, mikä parantaa datan säilyvyyttä. Yhtiön mukaan se uskoo FG-teknologian taipuvan myös seuraavaan askeleeseen eli viiteen bittiin per solu. Viisi bittiä tallentavissa soluissa on jo 32 erillistä jännitetasoa.
Lähde: Intel
Intel kertoi NAND-teknologioidensa tilasta ja kehityssuunnista
Intelin mukaan sen Floating Gate Cell -teknologiaan perustuvat QLC-solut ovat selvästi perinteiseen Charge Trap Cell -teknologiaan perustuvia QLC-soluja luotettavampia.