Uutiset

AMD julkaisi uudet Radeon Software 21.6.1 -ajurit FidelityFX Super Resolution -tuella

FidelityFX Super Resolutionin lisäksi ajureissa on mukana virallinen tuki Dungeons & Dragons: Dark Alliance -pelille ja Radeon RX 6800M -mobiilinäytönohjaimelle.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen. Radeon Software 21.6.1 -ajurit ovat saatavilla Windows 10 -käyttöjärjestelmälle. AMD on tiputtanut julkaisun myötä tuen vanhemmille näytönohjaimilleen ja ajurit tukevat nyt Radeon-näytönohjaimia Polaris-arkkitehtuurista (Radeon RX 400) lähtien.

Radeon Software 21.6.1 -ajureiden merkittävin uudistus on tuki tänään virallisesti julkaistavalle FidelityFX Super Resolution -skaalausteknologialle. Lisäksi ajureissa on virallinen tuki Dungeons & Dragons: Dark Alliance -pelille sekä Radeon RX 6800M -mobiilinäytönohjaimelle. Mahdollisista suorituskykyeroista aiempiin ajureihin verrattuna ei ole mainintaa.

Tuttuun tapaan ajureissa on myös korjattu aiempien julkaisujen ongelmia. Tällä kertaa liiskattuja bugeja ovat esimerkiksi Anno 1800 -pelin mahdollinen kaatuilu käynnistyksessä DirectX 12 -rajapinnalla, säteenseurannan käyttöönoton aiheuttama kaatuilu Ring of Elysiumissa sekä tietyillä näytönohjaimilla esiintynyt odotettua heikompi suorituskyky Destiny 2 -pelissä. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi Resident Evil Village -pelin kaatuilut Radeon VII -näytönohjaimella pelin ensimmäisessä tehtävässä, Oculus-palvelussa esiintyvä virhe RX 5000- ja RX 6000 -sarjojen näytönohjaimilla, mikä voi estää Oculus Linkin asentamisen, sekä Ryzen 5000 -sarjan mobiiliprosessoreilla esiintyvät odotettua suuremmat akun kulutukset unohtamatta vanhaa tuttua eli liian korkeita muistikellotaajuuksia Radeon Performance Metrics -välilehdellä. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa.

Lataa AMD:n ajurit täältä

Android-puhelinten Google-sovellus kaatuilee useilla käyttäjillä

Ongelmat vaikuttaisivat johtuvan sovelluksen viimeisimmästä päivityksestä.

Useilla Android-käyttäjillä on ilmestynyt ongelmia Android-puhelinten kanssa, sillä laitteiden Google-sovellus on alkanut kaatuilemaan satunnaisesti. Ongelmaa on raportoitu niin ulkomailla Twitterissä kuin myös TechBBS-foorumillakin. Sovelluksen kaatuilua vaikuttaisi tapahtuvan useimmilla Android-puhelimilla kuten esimerkiksi Samsungilla ja Sonyllä.

Ongelmaa näyttäisi aiheuttavan Google-sovelluksen viimeisin päivitys. Aiheesta uutisoinut Android Authority havaitsi ongelman koskevan 12.23.16.23.arm64 ja 12.22.8.23 -versioita, mutta Google Playn tietojen mukaan sovellusversio voi vaihdella puhelimittain, joten ongelmaa voi tulla myös muilla versionumeroilla.

Aiemmin maaliskuussa Googlen WebView aiheutti vastaavia kaatumisia, mutta Android Authority epäilee, ettei tällä kertaa kyse olisi samasta ongelmasta. Google on Twitterissä neuvonut käyttäjiään boottaamaan puhelimensa uudestaan soft reboot -toiminnolla eli pitämällä virtapainiketta pohjassa 30 sekuntia ja osalla käyttäjistä se on auttanut, mutta ei kaikilla. Yksi kokeilemisen arvoinen kikka on Google-sovelluksen viimeisimmän päivityksen poistaminen sovellusasetuksista (asetusvalikko->sovellukset->Google->oikean ylänurkan kolme pistettä->poista päivitykset).

Päivitys 23.06.2021: Google on julkaissut Twitterissä Androidin virallisella kanavalla päivityksen, jonka mukaan yhtiö on tietoinen Google-sovelluksen kaatuilusta ja työskentelee korjatakseen ongelman. Jos käyttäjillä on ongelmia, eikä sovellukselle ole vielä tullut päivitystä, suosittelee Google tyhjentämään Google-sovelluksen tiedot.

Sovellustiedot on mahdollista tyhjentää Android-puhelinten asetuksista sovellukset ja ilmoitukset -osion alta valitsemalla Google-sovellus, jonka tallennus ja välimuisti -osiosta valitaan tyhjennä tallennustila. Asetusten rakenne ja osioiden suomennukset voivat vaihdella puhelimittain eri käyttöliittymämuokkausten myötä. Sovelluksen asetuksiin pääsee ainakin useimmiten myös suoraan sovellusvalikosta pitämällä kuvaketta hetken aikaa pohjassa ja valitsemalla sen jälkeen lisätiedot.

Lähde: Android Authority, Google@Twitter

Lian Li julkaisi kolme eri konfiguraatiota tarjoavan Odyssey X -kotelon

Nestejäähdytykseenkin panostava Odyssey X on O11 Dynamic -sarjan tapaan suunniteltu yhteistyössä saksalaisen ylikellottaja Der8auerin kanssa.

Lian Lin koteloiden tiet esittelystä kauppojen hyllylle ovat usein kuoppaisia ja täynnä mutkia. Poikkeusta tähän ei tee myöskään Odyssey X, jota esiteltiin alun perin jo vuoden 2019 Computex-messuilla ja uudelleen vuoden 2020 Lian Li Digital Expo -tapahtumassa. Nyt kotelo on vihdoin julkaistu myös myyntiin.

Odyssey X on Lian Lin markkinointiosaston mukaan kolme koteloa yhdessä. Käytännössä tämä tarkoittaa mahdollisuutta paitsi käyttää koteloa kahdessa eri asennossa, myös mahdollisuutta kääntää emolevykelkka toisessa asennoista mahdollistamaan kolme selvästi toistaan eroavaa konfiguraatiota. Lian Li on O11 Dynamic -sarjan tapaan konsultoinut saksalaista huippuylikellottaja Roman ’Der8auer’ Hartungia kotelon toteutuksessa.

Lian Li on panostanut tuttuun tapaansa myös nestejäähdytystukeen. Koteloon on sovitettavissa asennosta ja konfiguraatiosta riippuen kaksi 360 mm:n jäähdytintä tai yksi 280 ja yksi 480 mm:n jäähdytin. Pumpun kiinnikkeet on puolestaan asennettu silmämääräisesti sentin säätövaran mahdollistavalla kelkalla.

Lian Li Odyssey X:n tekniset ominaisuudet:

  • Ulkomitat
    • Dynamic / Dynamic Rotate: 575,5 x 234 x 558,5 mm
    • Performance: 537,1 x 368,6 x 596,7 mm
  • Materiaalit: Alumiini, Teräs, 4 mm:n karkaistu lasi
  • Etupaneelin liitännät: 2x USB-A 3.0, 1x USB-C 3.1, HD Audio
  • Yhteensopivat emolevyt: EEB, E-ATX, ATX, micro-ATX, Mini-ITX
  • 2,5” / 3,5” levypaikat: 3
  • Laajennuskorttipaikat: 8
  • Lisäkorttien maksimipituus: 423 mm
  • CPU-coolerin maksimikorkeus: 170 mm
  • ATX-virtalähteen maksimipituus: 280 mm
  • Tuuletinpaikat:
    • Dynamic:
      • Edessä 3x 120 mm / 2x 140 mm
      • Ylhäällä 3x 120 mm / 2x 140 mm
      • Sivulla 3x 120 mm / 2x 140 mm
    • Dynamic Rotate:
      • Edessä 3x 120 mm / 2x 140 mm
      • Pohjassa 4x 120 mm / 3x 140 mm
    • Performance:
      • Edessä 4x 120 mm / 3x 140 mm
      • Katossa 3x 120 mm / 2x 140 mm
  • Jäähdytinyhteensopivuus:
    • Dynamic:
      • Edessä max 360 mm
      • Sivussa max 360 mm
    • Dynamic Rotate:
      • Edessä max 360 mm
      • Pohjassa max 480 mm
    • Performance:
      • Edessä max 480 mm
      • Katossa max 360 mm

Lian Lin uutuus tulee saataville mustana ja valkoisena versiona. Kotelon ennakkomyynti on jo aloitettu ja se on listattuna Suomessa ainakin Jimm’s PC-Storella 469,90 euron hintaan.

Lähde: Lian Li

NVIDIAn DLSS päivittyi 2.2-versioon ja laajenee Linuxin Protonille

Windows-pelejä Linuxilla pyörittävä Proton saa aluksi DLSS-tuen Vulkan-peleille ja tulevana syksynä DirectX-peleille.

AMD tulee julkaisemaan oman kuvan skaalaukseen suunnitellun FidelityFX Super Resolution -teknologian virallisesti huomenna. NVIDIA ei ole kuitenkaan levännyt laakereillaan DLSS-teknologiansa (Deep Learning Super Sampling) kanssa, vaan on julkaissut uuden artikkelin teknologian tiimoilta. DLSS on myös kaikessa hiljaisuudessa päivittynyt uuteen 2.2-versioon.

DLSS 2.2:n uudistukset ovat käytännössä täysin arvailujen varassa, sillä NVIDIA ei ole uudesta versiosta hiiskunut julkisesti mitään. Varmaa on tällä hetkellä se, että ensimmäinen DLSS 2.2 -peli on Rainbow Six Siege, joka sai hiljattain tuen NVIDIAn neuroverkkoja hyödyntävälle skaalausteknologialle.

Vaikka virallista muutoslistaa ei ole olemassa, ovat käyttäjät ehtineet jo etsimään eroja aiempiin DLSS 2.x -versioihin vaihtamalla tuen toteuttavan nvngx_dlss.dll-kirjaston tiedostoa päittäin Rainbow Sixin uuden version kanssa. Kaikki DLSS-kirjastot eivät ole automaattisesti yhteensopivia kaikkien DLSS-pelien kanssa, mutta ristiinsopivuus on ilmeisesti ainakin 2.0-versiosta lähtien yleisempää. Näkyvänä erona esimerkiksi Death Stranding -pelissä linnut, jotka jättivät DLSS-teknologian kanssa peräänsä pitkät ”hännät”, ovat jos nyt eivät täysin vapaita hännistään, ainakin todella paljon aiempaa parempia. Samankaltaisia haamukuvien vähenemistä on raportoitu DLSS-kirjaston 2.2-versiolla ainakin Cyberpunk 2077-, NIOH 2- ja No Man’s Sky -peleissä.

NVIDIAn uudessa DLSS-artikkelissa kerrotaan puolestaan uusista peleistä, jotka tulevat saamaan DLSS-tuen lähitulevaisuudessa. Yhteensä DLSS on nyt tuettuna yli 55 pelissä. Hiljattain tuki on lisätty Rainbow Six: Siegelle, No Man’s Skylle ja The Persistencelle, joiden lisäksi jo aiemmin kerrottiin LEGO Builder’s Joyneyn, Doom Eternalin ja Red Dead Redemption 2:n tulevan saaamaan tuen lähiaikoina.

Tänään NVIDIA kertoi DLSS tuen löytyvän välittömästi Necromunda: Hired Gun- ja Chernobylite-peleistä, joiden lisäksi Rust saa oman tukensa 1. heinäkuuta. Kenties merkittävämpää on kuitenkin huomenna julkaistavien uusien Linux-ajureiden mukana tuleva tuki DLSS:lle Vulkan-rajapinnalla Protonia hyödyntävissä peleissä. DirectX-pelien DLSS-tuki Protonilla on yhtiön mukaan tulossa saataville syksyllä. Lisäksi DLSS on tuotu helppokäyttöisenä liitännäisenä (plugin) Unreal Engine 5 -pelimoottoriin. Unity tulee saamaan oman tukensa pelimoottorin 2021.2-version mukana.

Lähteet: NVIDIA, Reddit, Beyond3D

Uusi artikkeli: Testissä Asus Zenfone 8 Flip

io-tech testasi Asuksen lippulaivaksi sijoittuvan kääntyvällä kameraratkaisulla varustetun Zenfone 8 Flipin.

Asus julkisti uuden Zenfone 8 -mallistonsa toukokuun puolessa välissä. Uutuusmallisto koostuu aiemmin io-techin testissä käyneestä pienikokoisesta Zenfone 8:sta ja enemmän vanhempia malleja muistuttavasta kääntyvällä kamerajärjestelmällä varustetusta Zenfone 8 Flipistä, joka on nyt päätynyt io-techin testilaboratorioon.

Zenfone 8 Flip tarjoaa aiempiin malleihin tutustuneille varsin tutunnäköisen pakkauksen, sillä runko on käytännössä identtinen viime vuoden Zenfone 7 ja 7 Pro -malleihin nähden, minkä lisäksi kamerajärjestelmä on periytynyt semmoisenaan edullisemmasta Zenfone 7:stä. 7 Prosta löytyneistä optisista kuvanvakaimista pää- ja telekameroille uutuudessa on siis luovuttu. Kääntyvän kameran mekanismia on kuitenkin valmistajan mukaan kehitetty ja sen pitäisi olla sekä nopeampi että kestävämpi kuin viime vuoden malleissa.

Muihin Zenfone 8 Flipin perusominaisuuksiin kuuluvat Snapdragon 888 -järjestelmäpiiri, 8 Gt RAM-muisti, 256 Gt:n tallennustila ja 5000 mAh:n akku.

Tässä artikkelissa tutustumme Asus Zenfone 8 Flipiin runsaan viikon ympärivuorokautisten käyttökokemusten pohjalta.

Lue artikkeli: Testissä Asus Zenfone 8 Flip

Samsung laajensi Odyssey-pelinäyttövalikoimaansa kolmella uudella mallilla

Kaikki kolme uutuusmallia tarjoavat tasaisen näyttöpaneelin.

Samsung on julkistanut tänään kolme uutta näyttöä vuoden 2021 Odyssey-pelinäyttöjen tarjontaan – Odyssey G3 27” ja 24” (G30A), Odyssey G5 27” (G50A) ja Odyssey G7 28” (G70A). Uutuusnäytöt ovat korealaisvalmistajan viimeisimmistä pelinäyttötrendeistä poiketen tasanäyttöisiä kaarevien sijaan.

Kolmikon edullisin malli on uusi Odyssey G3, joka tulee saataville niin 24- kuin myös 27-tuumaisena. G3 tarjoaa Full HD -resoluution, 144 hertsin virkistystaajuuden, AMD FreeSync Premium -sertifikaatin, 1 ms:n vasteajat (MPRT, Moving Picture Response Time) ja 250 cd/m2 kirkkauden. Liitäntöjen osalta Odyssey G3 sisältää yhden Display Port 1.2:n ja yhden HDMI 1.4:n. Näyttö on toteutettu VA-paneelilla.

Odyssey G5 puolestaan tulee tarjolle vain 27-tuumaisena varianttina. Näytön resoluutio on edullisempaa mallia korkeampi 2560 x 1440, minkä lisäksi myös teknologia on vaihtunut IPS:ään ja virkistystaajuus on noussut 165 hertsiin. FreeSync-sertifikaatti on kehittyneempi Premium Pro ja Odyssey G5:llä on myös G-SYNC Compatible -sertifikaatti. Muita edullisemmasta mallista erottuvia ominaisuuksia ovat maksimissaan 350 cd/m2 kirkkaus, 1 ms:n GTG-vasteaika (Gray to Gray) sekä HDR10-tuki. Valmistaja ei kuitenkaan ole ilmoittanut näytölle minkäänlaista VESA DisplayHDR -sertifikaattia. Odyssey G5:n liitännät vastaavat muuten edullisempaa sisarusmallia, mutta HDMI-liitäntä on pykälän kehittyneempi 2.0-malli.

Kolmikon huipulle sijoittuu 28-tuumainen Odyssey G7. G7 tarjoaa 4K-resoluution, 144 hertsin virkistystaajuuden, 300 cd/m2 tyypillisen kirkkauden ja 400 cd/m2 pistemäisen maksimikirkkauden. Tämän myötä kolmikon kalleimmalla mallilla on myös VESA DisplayHDR 400 -sertifikaatti. Muilta ominaisuuksiltaan Odyssey G7 vastaa G5:ttä tarjoten G-SYNC Compatible -sertifikaatin, 1 millisekunnin GTG-vasteajat ja IPS-paneelin. Liitäntöjen osalta Odyssey G7 tarjoaa kolmikon kattavimman kokonaisuuden – yhden Display Port 1.4 -liitännän ja yhden HDMI 2.1 -liitännän lisäksi näyttö tarjoaa myös USB 3.0 jakajan kahdella liitännällä.

Uutuusnäytöt saapuvat tiedotteen mukaan myyntiin välittömästi, mutta hinnoittelua valmistaja ei tiedotteessaan vielä kertonut.

Lähde: Samsung

Uusi artikkeli: Testissä GeForce RTX 3070 Ti -custom-mallit (Asus & Gigabyte)

Testissä Asuksen ja Gigabyten omaan suunnitteluun perustuvat GeForce RTX 3070 Ti -mallit.

NVIDIAn uudet GeForce RTX 3070 Ti -näytönohjaimet saapuivat myyntiin viime viikolla ja testasimme heti tuoreeltaan NVIDIAn oman Founders Edition -mallin, joka ei kuitenkaan saavu Suomessa myyntiin. Nyt vuorossa on katsaus näytönohjainvalmistajien omiin custom-malleihin.

Saimme Asukselta testiin järeällä jäähdytyksellä varustetun ROG Strix OC -mallin, jonka hinta on noin 1100-1190 euroa ja Gigabyteltä 1050-1100 euron hintaisen Gaming OC -mallin. Ajoimme Asuksen ja Gigabyten 3070 Ti -näytönohjaimilla pikaiset suorituskykytestit sekä tehonkulutus, lämpötila- ja melumittaukset. Mukana on myös ylikellotustestit Asuksella.

Lue artikkeli: Testissä GeForce RTX 3070 Ti -custom-mallit (Asus & Gigabyte)

Intelin tulevat Xe-arkkitehtuurin DG2-pelinäytönohjaimet vuodon kohteena

DG2-vuotojen lisäksi nettiin on nyt saatu tiettävästi ensimmäiset kolmannen osapuolen tekniikkasivuston ajamat testit DG1-näytönohjaimen työpöytäversiolla.

Intelin ensimmäiset Xe-erillisnäytönohjaimet ovat jo markkinoilla, mutta varsinaiset pelinäytönohjaimet ovat edelleen piilossa yhtiön kehityslaboratorioissa. Nyt nettiin on kuitenkin saatu ensimmäisiä viitteitä niiden tulevasta suorituskyvystä.

Kerta toisensa jälkeen luotettavaksi vuotajaksi osoittautunut Tum Apisak on julkaissut twiitin koskien Intelin tulevia DG2-näytönohjaimia ja niiden suorituskykyä. Twiitin mukaan DG2 448 Execution Unit -yksiköllä ja 1,8 GHz:n kellotaajuudella tulisi tarjoamaan noin 92 % Radeon RX 6700 XT:n ja 95 % GeForce RTX 3070:n suorituskyvystä. 128 EU -yksikön malli 1,9 GHz:n kellotaajuudella yltää puolestaan vajaat 14 % parempaan tulokseen verrattuna GeForce GTX 1650 -näytönohjaimeen.

Valitettavasti twiiteistä ei käy ilmi, missä testissä suorituskykylukemat on saavutettu. Ottaen huomioon, että GeForce RTX 3070 on keskimäärin kuitenkin nopeampi kuin Radeon RX 6700 XT, voidaan olettaa kyseessä olevan vain yhdestä testisovelluksesta, jossa näytönohjainten suorituskyky ei noudata keskimääräistä eroa. Intelin DG2-sirussa on yhteensä 512 EU-yksikköä ja sen kooksi on arvioitu noin 396 mm^2, eli aavistuksen isompi kuin NVIDIAn GA104, joka on käytössä muun muassa edellä mainitussa RX 3070:ssä.

ETA Prime on puolestaan saanut käsiinsä CyberPower PC:n rakentaman tietokoneen, joka on varustettu Asuksen valmistamalla Intel DG1 4 Gt -erillisnäytönohjaimella. Näytönohjain 96 Execution Unit -yksikköineen toimii tasaisella 1,5 GHz:n kellotaajuudella, mikä riittää vastaamaan 3DMark-testeissä suurin piirtein AMD:n Ryzen 7 5700G:n integroiduin grafiikkaohjaimen suorituskykyyn. Lukemaa voidaan pitää odotettuna näytönohjaimen ominaisuudet huomioiden. Mukana on myös pelitestejä, jotka TechPowerUpin mukaan vastaavat suurin piirtein Radeon HD 7870- tai GeForce GTX 760 -näytönohjainta, mutta luonnollisesti selvästi pienemmällä kulutuksella. Käytännössä kyse on FullHD-pelaamiseen matalilla asetuksilla riittävästä näytönohjaimesta.

Lähde: Tum Apisak @ Twitter

Live: io-techin Tekniikkapodcast (24/2021)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin viikottainen Tekniikkapodcast esitetään tänään perjantaina 18. kesäkuuta noin klo 15:00 alkaen suorana live-streamina. Tekniikkapodcast lähetetään suorana YouTubessa. Äänessä ovat Sampsa Kurri ja Juha Kokkonen.


AOC-jalusta
Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

ASRock: Näytönohjainten hinnat ovat laskusuunnassa

Näytönohjainten hintojen laskun takana on useita syitä, mutta piiripulan loppumisesta on turha vielä haaveilla.

Kryptolouhinta on yhdessä koronapandemian kasvattaman kysynnän kanssa nostanut näytönohjainten hinnat suorastaan järjettömille tasoille. Näytönohjainten jälleenmyyntihinnat ovat mallista riippuen pahimmillaan jopa kaksin tai kolminkertaisia niiden suositushintoihin nähden.

DigiTimesin mukaan tunnelin päässä alkaa jo pilkottamaan valoa. Sivuston mukaan ASRock on kertonut odottavansa yhtiön myyntien jatkavan kasvuaan vuoden kolmannellakin neljänneksellä, huolimatta komponenttipulasta, näytönohjainten hintojen laskusuhdanteesta ja Kiinan kryptolouhintamarkkinoiden heikkenemisestä.

Kryptolouhintamarkkinoiden heikkenemisen takaa löytyy useita eri syitä. Ethereumin aikeet siirtyä Proof of Stake -malliin, mikä tekee näytönohjaimista vähemmän houkuttelevia louhintaan, mutta merkittävämpi tekijä on itse Kiinan valtio. Maan hallinto näkee muun muassa kryptolouhinnan ja -valuuttakaupan laittomana talouden vakautta uhkaavana toimintana, johon se aikoo puuttua järein keinoin. Esimerkiksi maailman suurimpiin kryptovaluuttapalveluihin kuuluva Huobi on tämän myötä lopettanut louhintapalvelinten vuokrauksen ja myynnin Kiinassa.

Vaikka ASRockin mukaan näytönohjainten hinnat ovat jo laskusuunnassa, ei piiripula ole katoamassa mihinkään. Yhtiön mukaan esimerkiksi sen emolevytoimitukset tulevat näillä näkymin takkuamaan jatkossakin prosessoripulan vuoksi. Yhtiön lausunnon mukaan se uskoo AMD:n ja Intelin prosessoripulan pysyvän nykyisellä tasollaan vielä ainakin vuoden loppuun saakka.

Lähde: DigiTimes, Fortune