Uutiset

Motorolalta uusi edullinen Moto e6s -älypuhelin roiskesuojatulla rakenteella

16.3.2020 - 15:49 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (0)

Edullinen uutuusmalli asemoituu runsaan sadan euron hintaluokkaan.

Motorola on julkaissut tänään uuden Moto e6s -älypuhelimen, joka asemoituu yrityksen mallistossa edullisimpaan päähän. Teknisiltä ominaisuuksiltaan uutuus on hyvin pelkistetty. Liukuvärjätty muovirakenteinen laite on suojattu roiskeilta kalliimmista Motorolan puhelimista tutun nanopinnoitteen avulla. Näyttö on kooltaan 6,1 tuumaa ja tarkkuudeltaan HD-tasoa.

Moto e6s:n sisuskaluista löytyy Mediatekin Helio P22 -järjestelmäpiiri, kaksi gigatavua RAM-muistia ja 32 gigatavua tallennustilaa muistikorttimahdollisuudella. Yhteysominaisuudet ovat hyvin perustasoa – LTE-nopeudesta ei ole annettu tarkempia tietoja, Bluetooth tukee versiota 4.2 ja WiFi tukee vain 2,4 GHz:n taajuutta. NFC puuttuu varustuksesta. Takakamera käyttää 13 megapikselin pääsensoria PDAF-tarkennuksella sekä kahden megapikselin syvyystietokameraa bokeh-efektin muodostamiseen. 3000 mAh akku tukee vain lähtötason viiden watin latausta micro-USB-liitännän kautta. Käyttöjärjestelmäversiona on vanha Android 9.

Moto e6s tekniset tiedot:

  • Ulkomitat: 155,6 x 73,0 x 8,5 mm
  • Paino: 160 grammaa
  • Rakenne: muovirunko, vettä hylkivä pinnoite
  • 6,1” IPS LCD -näyttö, 19,5:9, 720 x 1560, 282 PPI
  • Mediatek Helio P22 -järjestelmäpiiri (8 x 2,0 GHz Cortex-A53, 650MHz IMG GE8320 GPU)
  • 2 Gt RAM-muistia
  • 32 Gt UFS-tallennustilaa, microSD-korttipaikka (max. 256 Gt)
  • LTE Cat.4 -yhteydet, Dual SIM
  • WiFi 802.11 b/g/n 2,4 GHz, BT 4.2, GPS, Glonass
  • Kaksoistakakamera:
    • 13 megapikselin pääsensori, 1,12 µm pikselikoko, PDAF, f2.2
    • 2 megapikselin syvyystietosensori, f2.4
    • Videokuvaus: 1080p 30 FPS
  • Etukamera: 5 megapikselin kuvasensori, 1,12 um pikselikoko, f2.2
  • Sormenjälkilukija, kuulokeliitäntä, monokaiutin, FM-radio
  • 3000 mAh:n akku, micro-USB 2.0, 5 W latausteho
  • Android 9 Pie

Moto e6s tulee Suomessa saataville toisen vuosineljänneksen aikana 129 euron suositushintaan. Värivaihtoehtoja ovat Peacock Blue sekä Sunrise Red.

Lähde: Motorola

Microsoft paljasti kaikki Xbox Series X:n tekniset ominaisuudet

Microsoftin Xbox Series X:ssä on tehty mielenkiintoisia ratkaisuja muun muassa epäsymmetrisen muistiratkaisun sekä prosessoriydinten kahden eri toimintatilan muodossa.

Microsoft paljasti hiljattain joitain teknisiä yksityiskohtia yhtiön tulevasta Xbox Series X -konsolista. Nyt yhtiö on paljastanut kaikki konsolin tekniset ominaisuudet.

Xbox X Series -konsolin sydämenä sykkii Project Scarlett -nimellä tunnettu AMD:n semi-custom järjestelmäpiiri. Järjestelmäpiirissä on kaksi neljän ytimen kustomoitua Zen 2 CCX:ää eli yhteensä kahdeksan ydintä. Ytimistä yksi on varattu käyttöjärjestelmän tarpeisiin ja seitsemän on pelien käytössä. Prosessoriytimet toimivat tarpeen mukaan joko 3,8 GHz:n kellotaajuudella kaikilla ytimillä ilman SMT-teknologiaa (Simultaneous MultiThreading) tai 3,6 GHz:n kellotaajuudella SMT käytössä, jolloin kukin ydin voi suorittaa samanaikaisesti kahta säiettä. Järjestelmäpiiri on valmistettu tarkemmin määrittelemättömällä TSMC:n ”parannetulla 7 nanometrin valmistusprosessilla”, mikä käytännössä tarkoittaa joko 2. sukupolven N7P- tai N7+ EUV -prosessia. Järjestelmäpiiri on kooltaan 360 mm2 ja se rakentuu yhteensä 15,3 miljardista transistorista.

Grafiikkaohjaimessa on sirulla 56 Compute Unit -yksikköä, mutta saantojen parantamiseksi neljä niistä on poistettu käytöstä. Yhteensä 3328 Stream-prosessoria perustuvat kustomoituun RDNA2-arkkitehtuuriin ja ne toimivat lukitulla 1825 MHz:n kellotaajuudella, mikä tarkoittaa 12,155 TFLOPSin raakaa laskentavoimaa. Grafiikkaohjain tukee luonnollisesti kaksinkertaista nopeutta FP16-tarkkuudella, jonka lisäksi se tukee tekoälytehtäviin soveltuvia 4- ja 8-bittisiä tarkkuuksia sekä INT4-tarkkuutta maksimissaan 95 TOPSin nopeudella. Tuki säteenseurannan kiihdytykselle on paljastettu jo aiemmin ja uutiseen upotetussa Digital Foundryn videossa näytetään joitain säteenseurantaa hyödyntäviä pelejä pyörimässä Xbox Series X -konsolilla. Uutta tietoa on puolestaan varmistettu tuki Mesh-varjostimille.

Microsoft ei käytä PC-puolelta tuttua Boost-kellotaajuusoptiota prosessoriydinten tai grafiikkaohjaimen kohdalla taatakseen saman kokemuksen olosuhteista riippumatta.

Järjestelmäpiirin tukena on yhteensä 16 gigatavua GDDR6-muistia. Muistikonfiguraatio on muutoinkin erikoinen. Microsoft on päätynyt käyttämään 320-bittistä muistiohjainta, jonka jatkeena on kahden kokoisia ja eri nopeuksilla toimivia GDDR6-muistisiruja. 10 Gt muistista on optimoitu GPU:n käyttöön tarjoten muistikaistaa 560 Gt/s ja lopuille 6 gigatavulle kaistaa on 336 Gt/s. 10 gigatavun muistiosuus on täysin pelien käytössä ja 6 gigatavun siivusta 2,5 Gt on varattu käyttöjärjestelmälle ja loput 3,5 Gt peleille. Muistiavaruus on kuitenkin nopeuseroistaan huolimatta yhtenäinen. Microsoftin mukaan koko 16 gigatavun toteuttaminen nopeana ei ollut teknisesti mahdollista, mutta sen kohdalla lienee osittain kyse myös konsolille asetetuista kustannusrajoista ennemmin kuin suorasta teknisestä mahdottomuudesta.

Tallennustilasta on vastuussa kustomoitu Seagaten valmistama yhden teratavun NVMe SSD -asema, joka tarjoaa 2,4 Gt/s raakaa kaistaa pakkaamattomalle ja 4,8 Gt/s pakatulle datalle. Nopeus on päätetty sen perusteeella, ettei SSD-asema pääse hidastumaan kuumenemisen vuoksi. Kuvissa aiemmin nähty leveä portti konsolin takana on ulkoista, saman nopeuden tarjoavaa SSD-asemaa varten. Microsoft hyödyntää tallennustilassa myös pakkausteknologioita ja niitä varten suunniteltuja dedikoituja purkuyksiköitä, jotka kykenevät 6 Gt/s nopeuteen, mutta mysteeriksi jää ovatko ne vain ylimitoitettuja, vai mistä on kyse kun pakatulle datalle mainitaan erikseen nopeudeksi 4,8 Gt/s. Pelinkehittäjille tarjotaan mahdollisuutta käyttää SSD-asemaa virtuaalimuistina ja DirectX-rajapintaan on lisätty uusi DirectStorage osa, minkä luvataan vähentävän tallennustilan käytön prosessorikuormaa ja mahdollistavan entistä paremman tekstuureiden streamaamisen lataamalla tekstuureista vain ne osat, joita käytetään. Microsoft lisäsi Xbox One X:n järjestelmäpiiriin yksiköitä, jotka tarkkailivat ladattujen tekstuurien käyttöä ja yhtiön mukaan pelit käyttivät ruudulla todellisuudessa vain noin 1/3 – 1/2 lataduista tekstuureista. Kun käyttäjä sulkee pelin, sen tilanne tallennetaan SSD-asemalle ja videolla nähtävissä esimerkeissä pelistä toiseen vaihtaminen vie ainakin vanhempien pelien kohdalla pelistä riippuen noin kuutisen sekuntia siten, että peli on välittömästi tämän jälkeen pelattavissa kohdasta, jossa siitä poistuttiin. Kuinka monta peliä voidaan pitää samanaikaisesti ”muistissa” SSD-asemalla riippuu pelin käyttämästä muistin määrästä. Myös USB-väyläiset kiintolevyt ja SSD-asemat ovat tuettuja, mutta ne soveltuvat ilmeisesti lähinnä Xbox One -sarjan peleille.

Lähde: Eurogamer

Microsoftin perustaja Bill Gates siirtyy syrjään yhtiön hallituksesta

Gatesin mukaan hän haluaa omistaa enemmän aikaansa filantrooppisille tavoitteilleen, mutta tulee jatkossakin tekemään yhteistyötä Microsoftin kanssa teknisen neuvonantajan roolissa.

Bill Gates on monen mielessä synonyymi Microsoftille. Gates perusti yhtiön 4. huhtikuuta 1975 yhdessä Paul Allenin kanssa ja oli sen toimitusjohtaja aina vuoteen 2000 asti, jolloin hän siirsi toimitusjohtajan vastuun Steve Ballmerille. Gates kuitenkin pysyi edelleen yhtiön hallituksen jäsenenä.

Viime viikon lopulla Bill Gates ilmoitti LinkedIn-palvelussa pitämänsä blogin välityksellä siirtyvänsä nyt syrjään paitsi Microsoftin, myös Berkshire Hathaway -konsernin hallitustehtävistä. Gatesin mukaan päätös syntyi halusta omistaa lisää aikaansa filantrooppisille pyrkimyksilleen maailman parantamiseksi. Gates kuuluu hyväntekeväisyysjärjestö Bill & Melinda Gates Foundationin johtoon ja on ollut perustamassa muun muassa The Giving Pledge -kampanjaa, joka rohkaisee maailman varakkaimpia tahoja lahjoittamaan vähintään puolet omaisuudestaan hyväntekeväisyyteen.

Gatesin mukaan siirtyminen syrjään Microsoftin hallituksesta ei kuitenkaan tarkoita, ettei hän jatkossakin olisi osallisena yrityksen toiminnassa. Gatesin mukaan hän tulee jatkossakin olemaan aktiivisesti yhteistyössä sekä nykyisen toimitusjohtaja Satya Nadellan että yhtiön teknisten johtajien kanssa muovatakseen yhtiön tulevaisuuden suuntia teknisenä neuvonantajana.

Lähteet: LinkedIn, Microsoft

Uusi artikkeli: Testissä Samsung Galaxy S20 Ultra

io-tech testasi Samsungin uunituoreen Galaxy S20 Ultra -huippumallin.

io-techin tuoreimmassa älypuhelinartikkelissa tutustutaan Samsungin tänään myyntiin saapuneeseen Galaxy S20 Ultra -huippumalliin. 1399 euron hintaisen uutuuden keskeisimpiä ominaisuuksia ovat 6,9-tuumainen QHD+ AMOLED-näyttö 120 hertsin virkistystajuudella, Exynos 990 -järjestelmäpiiri, 5G-yhteydet, 12 Gt RAM-muistia, 128 Gt tallennustilaa, 40 megapikselin etukamera, 108 megapikselin pääkamera, 12 megapikselin ultralaajakulmakamera, 48 megapikselin telekamera 4x zoomilla sekä suuri 5000 mAh akku 45 watin pikalataustuella.

Artikkelissa pureudutaan puhelimen ominaisuuksiin ja toimintaan kattavasti parin viikon testijakson pohjalta.

Lue artikkeli: Testissä Samsung Galaxy S20 Ultra

Live: io-techin tekniikkakatsaus-podcast (11/2020)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä videopodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin viikon tekniikkakatsaus-podcast esitetään tänään perjantaina 13. maaliskuuta normaaliin aikaan noin klo 15 alkaen suorana live-streamina. Tekniikkakatsaus lähetetään suorana YouTubessa. Äänessä ovat tuttuun tapaan Juha Kokkonen ja Sampsa Kurri.

Käymme viikottaisissa tekniikkakatsauksissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon tekniikkakatsaus on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

Nubian Red Magic 5G on maailman ensimmäinen 144 hertsin näytöllä varustettu pelipuhelin

12.3.2020 - 23:06 / Petrus Laine Mobiili Kommentit (20)

Nubian uutuus käyttää aiemmista malleista tuttuun tapaan tuuletinta pitääkseen puhelimen lämmöt kurissa.

Nubia on esitellyt Red Magic -pelipuhelinsarjaan uuden jäsenen. Red Magic 5G tuo mukanaan paitsi nimensä mukaisesti tuen 5G-verkoille, myös älypuhelinmaailman ensimmäisen yli 120 hertsin näytön.

Nubia Red Magic 5G rakentuu 6,65-tuumaisen E-Sports-brändätyn AMOLED-näytön ympärille. Kyseessä on maailman ensimmäinen 144 hertsin puhelimen näyttö. Näytön kosketuksentunnistus toimii kuitenkin useista 120 hertsin näytöistä tutulla 240 hertsin taajuudella. Pelaajia on ajateltu myös muutoin kuin laitteen osien brändäämisessä, sillä puhelimen oikealta kyljeltä löytyy kaksi kapasitiivista olkapainiketta, joiden kosketuksentunnistuksen luvataan toimivan 300 hertsin nopeudella.

Nubian uutuus on omiaan herättämään huomiota myös ulkonäöltään. Sen takakannen läpi kulkaa musta kaistale, jonka ylälaidassa on kolmoistakakamera. Väritys on niin ikään silmiinpistävä ainakin räikeän punaisessa kultaisin koristeluin varustellussa Mars Red -värityksessä sekä Cyber Neonissa, jossa puhelimen takakannen vasen laita on punainen ja oikea turkoosi.

Takakanteen on tyylitelty suurikokoinen X-kirjain ja sen rinnalla tiheästi rei’itetyt alueet. Rei’ityksiä tuskin on kuitenkaan tehty jäähdytystä varten, sillä puhelimeen upotettu tuuletin ottaa vaihtoilmansa yhdeltä kyljeltä ja puhaltaa kuuman ulos toiselta. Yhtiön mukaan tuuletin madaltaa puhelimen lämpötilaa parhaimmillaan 18 asteen edestä ja sitä käytetään muun muassa varmistamaan, ettei puhelin ylikuumene 55 watin pikalatauksessa. Pikalataukselle tullee myös käyttöä, sillä 4500 mAh:n akku on verrattain pieni 5G-puhelimelle ja 144 hertsin näyttö kuluttanee jälleen 120 hertsin näyttöjä enemmän.

Nubia Red Magic 5G:n tekniset ominaisuudet:

  • Ulkomitat: 168,6 x 78 x 9,8 mm
  • Paino: 218 grammaa
  • Rakenne: Alumiinirunko, Gorilla Glass edessä, lasi takana.
  • 6,65″ AMOLED-näyttö, 19,5:9-kuvasuhde, 1080 x 2340 pikseliä
  • Snapdragon 865 -järjestelmäpiiri (1 x 2,84 GHz Kryo 585, 3 x 2,42 GHz Kryo 585, 4x 1,8 GHz Kryo 585 CPU, Adreno 630 GPU), X55 -5G-modeemi
  • 8, 12 tai 16 Gt LPDDR5 RAM-muistia
  • 128 tai 256 Gt UFS 3.0 -tallennustilaa
  • Kolmoistakakamera:
  • 64 megapikselin pääkamera (Sony IMX686, 1/1.72” sensori, 0.8 µm PDAF)
  • 8 megapikselin ultralaajakulmakamera
  • 2 megapikselin makrokamera
  • Etukamera: 8 megapikseliä, f/2.0, HDR
  • LTE-A, Dual SIM
  • Wi-Fi 6 dual-band, Wi-Fi Direct, Bluetooth 5.0, NFC
  • (A-)GPS, GLONASS, BeiDou, Galileo
  • 3,5 mm ääniliitäntä, stereokaiuttimet, sormenjälkitunnistin näytön alla
  • 4500 mAh litiumpolymeeriakku, USB Type-C, 55 W pikalataus
  • Android 10 / Redmagic 3.0

Nubia Red Magic on hinnoiteltu 8 / 128 Gt -mallina 3799 yuaniin, 12 / 128 Gt -mallina 4099 yuaniin, 12 / 256 Gt -mallina 4399 yuaniin ja 16 / 256 Gt -mallina 4999 yuaniin. Euroissa hinnat ovat noin 484, 522, 560 ja 636 euroa. 12 / 256 Gt- ja 16 / 256 Gt -mallit tulevat saataville myös Transparent-värityksessä noin 585 ja 662 euron hintalapuilla. Muut värivaihtoehdot ovat musta, Mars Red ja Cyber Neon.

Puhelin tulee ennakkotilattaviksi Kiinassa nyt ja sen toimitusten pitäisi alkaa viikon kuluttua. Maailmanlaajuisen julkaisun pitäisi tapahtua huhtikuun aikana.

Päivitys 10.4.2020: Red Magic on ilmoittanut laitteen maailmanlaajuisen ennakkomyynnin alkavan 14. huhtikuuta ja varsinaisen myynnin viikkoa myöhemmin 21. huhtikuuta. 8 & 128 Gt:n mallin hinta on Euroopassa 579 euroa ja 12 & 256 Gt:n Pulse-mallin 649 euroa.

Lähde: GSMArena

Uusi artikkeli: Testissä Samsung Galaxy S10 Lite

12.3.2020 - 17:07 / Juha Uotila Mobiili Kommentit (7)

io-tech testasi Samsungin Galaxy S10 -mallistoon jälkikäteen lisätyn Lite-version.

io-techin maaliskuun toisessa älypuhelinartikkelissa jatketaan Samsung-linjalla ja tutustutaan yrityksen tammikuussa julkaisemaan Galaxy S10 Lite -malliin. Kuten artikkelissa tullaan huomaamaan, puhelimella on lopulta varsin vähän tekemistä viime vuonna julkaistujen ”alkuperäisten” Galaxy S10 -mallien kanssa, vaikka kyseessä ei olekaan lainkaan hassumpi puhelin. Galaxy S10 Liten keskeisimpiä ominaisuuksia ovat 6,7-tuumainen Super AMOLED Plus -näyttö, Snapdragon 855 -järjestelmäpiiri, 8 Gt RAM-muisti, 128 Gt tallennustila, kolmoistakakamera sekä 4500 mAh akku 25 watin pikalataustuella.

Tutustumme artikkelissa puhelimeen hieman lyhyempien noin viikon käyttökokemusten pohjalta. Mukana on kuitenkin tilastoa akkukestosta sekä normaalit synteettiset suorituskykytestit.

Lue artikkeli: Testissä Samsung Galaxy S10 Lite

Xiaomi esitteli uudet Snapdragon 720G -piiriä käyttävät Redmi Note 9 -älypuhelimensa

Xiaomi siirtyi edeltäjämallissa käytetystä Mediatekin järjestelmäpiiristä Qualcommin uutuuspiiriin.

Xiaomi on esitellyt odotetusti tänään Intiassa uudet Redmi Note 9 -älypuhelinmallinsa Pron ja Pro Maxin, joiden erot löytyvät kamerasta ja latausnopeudesta. Kyseessä ovat seuraajamallit viime kesänä julkaistulle ja io-techinkin testissä hyvin pärjänneelle Redmi Note 8 Pro -mallille. Perusmalli ei ainakaan vielä toistaiseksi nähnyt päivänvaloa.

Uusien Redmi Note 9 -mallien ulkomitat ja paino ovat kasvaneet hieman edeltäjämalliin nähden. Ulkoisesti Pro ja Pro Max ovat keskenään identtisiä. Molempia malleja vauhdittaa Qualcommin hiljattain julkaisema 8 nanometrin prosessilla valmistettava Snapdragon 720G -piiri, jonka parina on Pro-mallissa 4 tai 6 Gt ja Pro Maxissa 6 tai 8 Gt RAM-muistia. Tallennustilaa löytyy versiosta riippuen 64 tai 128 Gt. 6,67-tuumainen LCD-näyttö tukee Full HD+ -tarkkuutta ja 16 tai 32 megapikselin etukamera on sijoitettu reikään näytön yläreunaan.

Molemmissa puhelimissa on neljä takakameraa, mutta eroa on pääkameran toteutuksessa – Prossa se perustuu 48 megapikselin ja Pro Maxissa 64 megapikselin sensoriin. Kolme muuta kameraa ovat identtisiä. Molemmissa malleissa on suurikokoinen 5020 mAh akku, mutta latausnopeudessa on eroa. Pro-mallin latausteho on 18 W, kun taasen Maxin 33 watin pikalatauksen luvataan täyttävän akun puolilleen 30 minuutissa. Käyttöliittymänä toimii MIUI 11, mutta Android-versiosta ei löydy tuotesivuilta tarkempaa tietoa.

Redmi Note 9 Pro (Max) tekniset tiedot:

  • Ulkomitat: 165,8 x 76,7 x 8,8 mm
  • Paino: 209 grammaa
  • Rakenne: Gorilla Glass 5 edessä ja takana, P2i-roiskesuojaus
  • 6,67″ IPS LCD-näyttö, 20:9-kuvasuhde, 1080 x 2400 pikseliä, 450 nit
  • Snapdragon 720G -järjestelmäpiiri (2 x 2,3 GHz Cortex-A76, 6 x Cortex A55 CPU, Adreno 618 GPU, X15-modeemi)
  • 4, 6 tai 8 Gt LPDDR4X RAM-muistia
  • 64 tai 128 Gt UFS 2.1 -tallennustilaa, microSD-muistikorttipaikka (max. 512 Gt)
  • LTE-A, Dual SIM, VoLTE
  • WiFi 802.11a/b/g/n/ac dual-band, Bluetooth 5.0, NFC
  • GPS, GLONASS, BeiDou, Galileo
  • 3,5 mm ääniliitäntä, IR-lähetin, älyvahvistin, monokaiutin, sormenjälkitunnistin kyljessä
  • Pron neloistakakamera:
    • 48 megapikselin laajakulmakamera, 1/2,25″ sensori, f1.79
    • 8 megapikselin ultralaajakulmakamera, f2.2, 119-asteen kuvakulma
    • 5 megapikselin makrokamera, 2 cm tarkennusetäisyys
    • 2 megapikselin syvyystietokamera
    • Videokuvaus: 4K 30 FPS; 1080p 120 FPS ja 720p 960 FPS hidastuskuvaus
  • Pro Maxin neloistakakamera:
    • 64 megapikselin laajakulmakamera, 1/1,7″ sensori, f1.89
    • 8 megapikselin ultralaajakulmakamera, 119 asteen kuvakulma, f2.2
    • 5 megapikselin makrokamera, 2 cm tarkennusetäisyys
    • 2 megapikselin syvyystietokamera
    • RAW-kuvaus, kehittyneempi yötila
    • Videokuvaus: 4K 30 FPS; 1080p 120 FPS ja 720p 960 FPS hidastuskuvaus
  • Etukamera: 16 megapikseliä, (Pro Max: 32 megapikseliä)
  • 5020 mAh litiumpolymeeriakku, USB 2.0 Type-C, 18 W pikalataus (Max: 33 W)
  • Android, MIUI 11

Note 9 Pron myynti alkaa Intiassa maaliskuun 17. päivä 12999 rupian (155 euroa) lähtöhintaan. Note 9 Pro Maxin myynti alkaa puolestaan 16. maaliskuuta 14999 rupian (180 euroa) lähtöhintaan. Laitteet tulevat suurella todennäköisyydellä myyntiin myös Suomessa ja hintataso tulee Aasian hintojen perusteella olemaan samaa luokkaa edellisen sukupolven mallien kanssa.

NVIDIA julkaisi uudet GeForce 442.59 -ajurit näytönohjaimilleen

Uusien ajureiden merkittävin uudistus on tuki uudelle Call of Duty: Warzone -Battle Royale -pelille.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 442.59 -ajurit ovat saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön työpöytänäytönohjaimia Kepler- ja mobiilinäytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien.

GeForce 442.59 -ajureiden merkittävin uudistus on Game Ready -leima Call of Duty: Warzone -pelille. Sen lisäksi mukana on korjaus NBA 2K20 -pelin kaatumiselle vilkkuvan ruudun kera sekä kannettavien kaatumiselle BSOD-virheeseen, kun niihin liitetään VR-lasit. Windows 7 -käyttöjärjestelmällä ajurit varmistavat lisäksi, että käyttöjärjestelmään on asennettu Microsoftin SHA2-tuki, jonka ajurit tulevat vaatimaan jatkossa aina.

Ajureiden tiedossa olevia ongelmia ovat esimerkiksi kanttareissa näkyvä musta palkki Forza Motorsport 7 -pelissä joillain radoilla ja Rainbow Six: Siegen vilkkuminen Vulkan-rajapinnalla, jos käytössä on G-Sync ja käyttäjä on vaihtanut täyden ruudun ja ikkunoidun tilan välillä. Lisäksi Windows 7 -käyttöjärjestelmässä Call of Duty: Warzonessa ei voida käyttää ShadowPlay- tai Screenshot-ominaisuuksia. Freestyle-ominaisuus taas ei toimi kyseisessä pelissä vielä lainkaan. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

NVIDIA peruutti ensin GTC-messut ja nyt GTC Digital -verkkotapahtuman keynote-esityksen

Toimitusjohtaja Jensen Huang on pitänyt perinteisesti keynote-esityksen GTC-tapahtumassa, mutta digitaaliseksi siirretyn keynoten sijasta tänä vuonna saadaan joukko uutisjulkaisuja sekä konferenssipuhelu sijoittajille.

Maailmalla jylläävä koronavirusepidemia on aiheuttanut jo useiden tekniikka-alan messujen siirtymisen tai peruuntumisen. NVIDIA ehti muiden joukossa jo perua tälle kuulle suunnatun GTC-konferenssin (GPU Technology Conference), mutta nyt suunnitelmiin on tullut jo uusi muutos.

NVIDIA aikoi järjestää tämänvuotisen GTC-tapahtuman 22. – 26. päivä kuluvaa kuuta San Josessa Yhdysvalloissa. Reilu viikko sitten 2. maaliskuuta yhtiö ilmoitti peruvansa tapahtuman koronavirusepidemian vuoksi ja järjestävän sen sijasta GTC Digital -tapahtuman verkossa. GTC Digital -tapahtuman piti pitää sisällään kaikki, mitä GTC:ssä pitikin esitellä, mutta digitaalisessa muodossa.

Nyt NVIDIA on ilmoittanut uudesta muutoksesta suunnitelmiin. GTC Digital tullaan järjestämään kuten yhtiö aikoikin, mutta ilman yhtä merkittävää osuutta. NVIDIAn toimitusjohtaja Jensen Huangin perinteinen keynote-esitys on nimittäin joutunut nyt leikkuupölkylle. Sen sijasta NVIDIA aikoo julkaista joukon uutisia asioista, joita keynotessa oli tarkoitus esitellä. Sen jälkeen yhtiö tulee pitämään sijoittajille suunnatun konferenssipuhelun Huangin kanssa, mitä pääsee kuuntelemaan kuka tahansa.

Netin keskustelupalstoilla on odotettu GTC-tapahtumaa innokkaasti, sillä NVIDIAn uskotaan julkaisevan tapahtumassa Ampere-koodinimellisen arkkitehtuuriin korvaamaan Volta-arkkitehtuurin laskentakortit sekä mahdollisesti myös Turing-arkkitehtuurin näytönohjaimet. Tähän mennessä varmoja vuotoja on kuitenkin vain jättimäisestä 128 SM-yksikköä sisältävästä laskentapiiristä, mutta huhuja koko malliston osalta riittää senkin edestä.

Kerro kommenteissa, uskotko keynoten peruuntumisen samalla tarkoittavan Amperen esittelyn siirtoa ainakin mahdollisten pelimallien osalta, vai tuleeko NVIDIA asettamaan uuden arkkitehtuurinsa parrasvaloihin ilman keynote-esitystä?

Lähde: NVIDIA