Uutiset
Computex 2020 -messut siirretään syyskuulle COVID-19-pandemian vuoksi
TAITRA pitkitteli päätöstä pitkään, vaikka se on joutunut tekemään vastaavan päätöksen aiemminkin SARS-edidemian vuoksi.

Maailmanlaajuiseksi pandemiaksi levinnyt COVID-19 on aiheuttanut lukuisten eri messujen ja julkaisutapahtumien perumisen, siirtämisen digitaaliseksi tai siirtämisen hamaan tulevaisuuteen, kunnes kriisi on ohi. Computex-messujen järjestäjä TAITRA on seisonut tähän asti vastarannankiiskinä vakaana aikomuksenaan järjestää messut ajallaan.
Nyt myös TAITRA on tullut kuitenkin järkiinsä ja ilmoittanut siirtävänsä Computex 2020 -messut pidettäväksi syksyllä. Ratkaisun perusteluiksi kerrottiin jo yli 300 000 varmistettua SARS-CoV-2:n aiheuttamaa COVID-19-tartuntaa ympäri maailman, mikä vaikuttaa kaikkiin elinkeinotoiminnan osa-alueisiin.
Taatakseen messuvierailijoiden ja esillepanijoiden turvallisuuden, mutta samalla taatakseen myös alalle merkittävien messujen pitämisen, Computex-messut tullaan järjestämään tänä vuonna poikkeuksellisesti 28. – 30. syyskuuta. Kyseessä ei ole kuitenkaan täysin ainutlaatuinen tapaus, sillä vuonna 2003 Computex-messut jouduttiin siirtämään niin ikään syyskuulle, silloin SARS-epidemian vuoksi.
Lähde: Computex
Computex 2020 -messut siirretään syyskuulle COVID-19-pandemian vuoksi
TAITRA pitkitteli päätöstä pitkään, vaikka se on joutunut tekemään vastaavan päätöksen aiemminkin SARS-edidemian vuoksi.
Samsung julkisti alemman keskiluokan Galaxy A31 -älypuhelimen 5000 mAh akulla
Uutuusmallin Suomen saatavuudesta tai hinnoittelusta ei ole vielä tietoa.

Samsungin julkistanut tänään uuden Galaxy A31 -älypuhelimen. joka asemoituu alempaan keskihintaluokkaan io-techissäkin jo testatun Galaxy A51:n sekä Aasiassa viime viikolla julkaistun A41:n alapuolelle.
A31:n 6,4-tuumaisen näytön kuvasuhde ja tarkkuus ovat samoja kuin A51:ssä, mutta 20 megapikselin etukamera on sijoitettu reiän sijasta pieneen loveen. Sormenjälkitunnistin sijaitsee näyttöpaneelin alla. Samsung ei kerro suoraan järjestelmäpiirin mallia, mutta tiettävästi kyseessä on viime kesänä julkaistu MediaTekin Helio P65 -piiri. RAM-muistivaihtoehtoja ovat 4 ja 6 Gt ja tallennustilavaihtoehtoja 64 ja 128 Gt.
Takakamera rakentuu 48 megapikselin pääkamerasta, 8 megapikselin ultralaajakulmasta, 5 megapikselin makrokamerasta sekä syvyystietokamerasta. Laitteen akun kapasiteetti on peräti 5000 mAh ja sen lataaminen on tuettu 15 watin tehoon asti.
Samsung Galaxy A31 tekniset ominaisuudet:
- Ulkomitat: 159,3 x 73,1 x 8,6 mm
- Paino: 185 grammaa
- Näyttö: 6,4” Infinity U Super AMOLED, 2400×1080, 20:9-kuvasuhde
- Mediatek Helio P65(?) -järjestelmäpiiri (2x 2,0 GHz Cortex-A75 + 6x 1,7 GHz A55, Mali-G52 GPU)
- 4 tai 6 Gt RAM-muistia
- 64 tai 128 Gt tallennustilaa, microSD-korttipaikka (max. 512 Gt)
- Takakamerat:
- 48 megapikselin pääkamera, f2.0
- 8 megapikselin ultralaajakulma, f2.2, 123 asteen kuvakulma
- 5 megapikselin makrokamera, f2.4
- 5 megapikselin syvyystietokamera, f2.4
- Etukamera: 20 megapikseliä, f2.2
- 5000 mAh akku, USB Type-C, 15 watin pikalataus
- Android 10 + One UI 2
Värivaihtoehtoja on neljä – musta, valkoinen, punainen ja sininen. Hinnoittelusta tai saatavuudesta ei ole toistaiseksi tarkempaa tietoa.
Lähde: Samsung
Samsung julkisti alemman keskiluokan Galaxy A31 -älypuhelimen 5000 mAh akulla
Uutuusmallin Suomen saatavuudesta tai hinnoittelusta ei ole vielä tietoa.
Xiaomi esitteli Redmi-tuoteperheensä uudet K30 Pro -huippumallit
Redmi-malliston kärki tulee saataville K30 Pro- ja K30 Pro Zoom -versioina.

Xiaomi on esitellyt tänään odotetusti uudet K30 Pro– ja K30 Pro Zoom -älypuhelimet, jotka asettuvat Redmi mallistossa joulukuussa julkaistujen K30- ja K30 5G -mallien yläpuolelle. Molemmat K30 Pro -mallit käyttävät Qualcommin Snadpragon 865 -lippulaivapiiriä sekä X55 5G-modeemia ja ovat yhtä takakameraa lukuun ottamatta identtisiä keskenään.
Xiaomin mukaan järjestelmäpiiri ja modeemi ovat jäähdytetty suurikokoisella lähes 3500 mm2 jäähdytyspinta-alan tarjoavalla höyrykammioratkaisulla, jonka eri kohtien lämpötilaa seurataan yhdeksällä lämpötila-anturilla. 5G-yhteydet tulevat SA- ja NSA-verkkotekniikoita ja maininnan arvoinen on myös WiFi 6 -tuki, joka on löytynyt aiemmin lähinnä Samsungin ja Applen huippumalleista. Käytössä on uusimman sukupolven LPDDR5-muisti sekä UFS 3.1 -tallennustila, joskin maininnan arvoisena seikkana K30 Pron hinnat-alkaen-versiossa (6 & 128 Gt) käytetään kuitenkin vanhempaa LPDDR4X-RAM-muistia sekä UFS 3.0 -tallennusratkaisua.
Näyttö on Samsungin valmistama 6,67-tuumainen AMOLED-paneeli, jolle luvataan huippuluokan 1200 nitin maksimikirkkaus sekä HDR10+-tuki. Näytössä ei ole lovea tai reikää, sillä 20 megapikselin etukamera on sijoitettu yläpäädystä nousevaan mekanismiin. Takana on neljän kameran toteutus, joka koostuu Sonyn 64 megapikselin sensoria käyttävästä pääkamerasta, 13 megapikselin ultralaajakulmakamerasta, viiden megapikselin telemakrokamerasta sekä 2 megapikselin syvyystietokamerasta. Zoom-mallissa makrokamera on korvattu kahdeksan megapikselin telekameralla. 4700 mAh akun kerrotaan latautuvan 33 watin pikalatauksella tyhjästä täyteen 63 minuutissa.
Redmi K30 Pro & K30 Pro Zoom tekniset tiedot:
- Ulkomitat: 163,3 x 75,4 x 8,9 mm
- Paino: 218 grammaa
- 6,67″ AMOLED-näyttö, 20:9-kuvasuhde, 1080 x 2400 pikseliä, HDR10+, 1200 nit
- Järjestelmäpiiri: Qualcomm Snapdragon 865
- 6 tai 8 Gt LPDDR5 RAM-muistia
- 128 tai 256 Gt UFS 3.1 -tallennustilaa
- X55 5G-modeemi, 5G-yhteydet (NSA, SA) 2,92 Gbit/s (n1 / n3 / n41 / n78 / n79)
- LTE-A, Dual SIM, WiFi 6, Bluetooth 5.1, NFC
- GPS (L1 & L5), GLONASS, Galileo (E1+E5a), BeiDou (B1+B2a), QZSS (L1+L5)
- 3,5 mm ääniliitäntä, SmartPA-älyvahvistin
- Takakamera:
- 64 megapikselin Sony IMX686 -sensori, 0,8 um pikselikoko (Zoomissa 7-linssinen objektiivi ja OIS)
- 13 megapikselin ultralaajakulmakamera, 123 asteen kuvakulma
- Pro-mallissa: 5 megapikselin makrokamera, 50 mm polttoväli, tarkennusetäisyys 3-7 cm
- Zoom-mallissa makrokameran tilalla: 8 megapikselin telekamera, OIS, 3x optinen zoom
- 2 megapikselin syvyystietokamera
- 8K 24 FPS & 4K 60 FPS videokuvaus, 720p 960 FPS hidastuskuvaus
- Etukamera: 20 megapikselin sensori, nouseva mekanismi
- 4700 mAh akku, USB Type-C, 33 W USB PD -pikalataus
- MIUI 11 & Android 10
Molemmat uutuusmallit ovat ennakkotilattavissa Kiinassa ja ne tulevat saataville huhtikuun 4. päivä. K30 Pron hinnat alkavat 2999 yuanista (~390 eurosta) ja K30 Pro Zoomin vastaavasti 3799 yuanista (~495 euroa). Uutuudet saatetaan nähdä myöhemmin myös Suomessa, sillä edellisen sukupolven Redmi K20 Pro -malli on myynnissä Euroopassa Mi 9T Pro -nimellä. io-tech on testannut kumpaisenkin Mi 9T -mallin.
Xiaomi esitteli Redmi-tuoteperheensä uudet K30 Pro -huippumallit
Redmi-malliston kärki tulee saataville K30 Pro- ja K30 Pro Zoom -versioina.
Video: Yhteenveto pelinäyttöjen avainominaisuuksista
Tutustumme videolla yhteenvedon muodossa pelinäyttöjen avainominaisuuksiin ja eri näyttöpaneeleihin.

Olemme testanneet useita pelinäyttöjä io-techissä reilun vuoden aikana. Näytöissä ja erityisesti eri tyyppisissä näyttöpaneeleissa on runsaasti ominaisuuksia, joiden myötä ne eroavat toisistaan, vaikka niitä yleisesti markkinoidaan samoilla luvuilla.
Tutustumme videolla yleisellä tasolla pelinäyttöihin ja niiden ominaisuuksiin. Mitä eri ominaisuudet tarkoittavat käytännössä, mitä eroa on eri näyttöpaneeleissa ja mihin kannattaa kiinnittää huomiota.
Videolla muistutetaan myös tarkistamaan, toimiiko oma pelinäyttösi varmasti korkeimmalla mahdollisella eikä 60 Hz virkistystaajuudella.
Jos pidit videosta, käy tykkäämässä, tilaa io-techin YouTube-kanava. Yli 37 000 tilaajalla io-tech on noussut Pohjoismaiden suurimmaksi tekniikkamediaksi Youtubessa.
Video: Yhteenveto pelinäyttöjen avainominaisuuksista
Tutustumme videolla yhteenvedon muodossa pelinäyttöjen avainominaisuuksiin ja eri näyttöpaneeleihin.
NVIDIA julkaisi uudet GeForce 445.75 -ajurit näytönohjaimilleen
Uudet ajurit tuovat mukanaan muun muassa Game Ready -leiman Half-Life: Alyx -pelille sekä tuen DLSS 2.0 -teknologialle Control- ja MechWarrior 5: Mercenaries -peleissä.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 445.75 -ajurit ovat saatavilla Windows 7- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön työpöytänäytönohjaimia Kepler- ja mobiilinäytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien.
GeForce 445.75 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat Game Ready -leima Half-Life: Alyx -pelille, uudet optimoinnit Resident Evil 3:lle ja Ghost Recon: Breakpointin Ghost Experience -päivitykselle. Lisäksi ajurit tuovat tuen DLSS 2.0 -teknologialle Control- ja MechWarrior 5: Mercenaries -peleissä. Ainakin Control vaatii lisäksi erillisen päivityksen, joka julkaistaan 26. maaliskuuta.
Ajureissa on lisäksi mukana uudet tai päivitetyt SLI-profiilit Turing-arkkitehtuuriin perustuville näytönohjaimille Ace Combat 7: Skies Unknown-, Blacksad: Under the Skin, Blair Witch-, Close to the Sun-, Hell Let Loose-, Journey to the Savage Planet-, Monster Energy Supercross 3-, MotoGP 19-, MXGP 2019-, eFootball PES 2020- ja Worl War 3 -peleille. Lisäksi kaikille arkkitehtuureille yhteisesti julkaistiin uudet tai päivitetyt SLI-profiilit Druidstone: The Secret of the Menhir Forest-, Phoenix Point-, Tamarin-, Will To Live Online- ja Yakuza Kiwami 2 -peleille.
NVIDIA ei ole tällä kertaa ilmoittanut ajureiden yhteydessä ainoastakaan korjatusta ongelmasta. Tiedossa olevia ongelmia sen sijaan ovat esimerkiksi jo useamman ajurijulkaisun mukana viihtyneet World of Warcraft: Battle for Azerothin kaatuminen Windows 7 -käyttöjärjestelmällä DirectX 11- ja 12 -tilojen välillä vaihtaessa sekä Windows 10:llä Forza Motorsport 7 -pelissä kanttareissa näkyvät mustat raidat ja Call of Duty: Modern Warfaren valkoisena vilkkuva ruutu, kun pelaaja lähestyy seiniä. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF).
NVIDIA julkaisi uudet GeForce 445.75 -ajurit näytönohjaimilleen
Uudet ajurit tuovat mukanaan muun muassa Game Ready -leiman Half-Life: Alyx -pelille sekä tuen DLSS 2.0 -teknologialle Control- ja MechWarrior 5: Mercenaries -peleissä.
NVIDIA julkaisi DLSS 2.0 -teknologian
NVIDIAn DLSS 2.0 löytyy jo Wolfenstein: Youngblood- ja Deliver Us The Moon -peleistä, mutta virallisen lanseerauksen myötä se lisätään myös Control- ja MechWarrior 5: Mercenaries -peleihin.

NVIDIAn DLSS sai tullessaan ristiriitaisen vastaanoton. Toisille se tuntui olevan taivaan lahja, toiset näkivät taas yhden kuvanlaatua heikentävän reunojenpehmennyksen. Myös alkuperäisissä esitelmissä mukana ollut DLSS 2X -tila oli ja on edelleen hukassa.
Riippumatta siitä, oliko teknologia syntyessään hyvällä tasolla, sen matkalle on mahtunut kuoppia ja enemmän ja vähemmän onnistuneita julkaisuja. Osassa DLSS-versioista on lisäksi jätetty tensorit ja neuroverkot kokonaan välistä ja hyödynnetty sen sijasta CUDA-ytimiä ja varjostinohjelmaa, joka pyrki tuottamaan neuroverkon lopputuloksen kaltaisen kuvan.
Nyt NVIDIA on esitellyt virallisesti DLSS 2.0:n. DLSS 2.0 palaa takaisin hyödyntämän tensoriytimiä ja neuroverkkoa. Siinä missä aiemmat neuroverkkoja käyttäneet DLSS-versiot vaativat pelikohtaisen neuroverkon, luotetaan DLSS 2.0:ssa yhteiseen neuroverkkoon pelistä riippumatta, mikä nopeuttaa teknologian käyttöönottoa. Samalla DLSS 2.0:n uudistukset kuitenkin asettavat uusia vaatimuksia peleille. Sen uutuutena hyödyntämät liikevektorit vaativat pelimoottorilta erikseen tuen sille. Teknologia on nykypäivänä kuitenkin jo verrattain yleisessä käytössä ja esimerkiksi Temporal AA -reunojenpehmennyksen tuki kertoo pelin tukevan tarvittavaa tekniikkaa. Liikevektoreiden avulla voidaan NVIDIAn mukaan muun muassa parantaa teräviä yksityiskohtia sekä kuvan yleistä tasaisuutta ruudusta toiseen.
Aiempi ratkaisu vaati myös erillisen tuen kullekin resoluutioparille, kun uudessa 2.0:ssa kaikki resoluutiot ovat käytettävissä. DLSS 2.0 sisältää kolme eri laatuasetusta, joista käyttäjä voi valita oman suosikkinsa. Performance-asetuksella pohjaresoluutio on ilmeisesti neljännes valitusta, Balanced- ja Quality-asetuksilla korkeampi, mutta NVIDIA ei ilmoittanut tarkkoja resoluutiosuhteita.
DLSS 2.0 -tuki löytyi jo valmiiksi kahdesta julkaistusta pelistä: Wolfenstein: Youngbloodista ja Deliver Us the Moonista. Tänään julkaistujen ajureiden ja DLSS 2.0:n virallisen lanseerauksen yhteydessä tuki on lisätty myös MechWarrior 5: Mercenaries -pelille, jossa ei ollut aiemmin tukea lainkaan, sekä Control-pelille, jossa käytettiin aiemmin CUDA-ytimiä hyödyntävää DLSS-versiota. Control-peli vaatii uusien ajureiden lisäksi päivityksen, joka julkaistaan kuluvan viikon torstaina eli 26. maaliskuuta.
Voit lukea teknologiasta lisää NVIDIAn artikkelista, jossa on mukana myös suorituskykymittauksia, videoita ja lisää vertailukuvia.
Lähde: NVIDIA
NVIDIA julkaisi DLSS 2.0 -teknologian
NVIDIAn DLSS 2.0 löytyy jo Wolfenstein: Youngblood- ja Deliver Us The Moon -peleistä, mutta virallisen lanseerauksen myötä se lisätään myös Control- ja MechWarrior 5: Mercenaries -peleihin.
Uusi artikkeli: Kokeiltua – Huawei Mate 30 Pro & Huawei Mobile Services
io-tech kokeili miltä Mate 30 Pro -älypuhelin tuntuu ilman Googlen palveluita.

io-techin varsin mobiililaitepainotteinen maaliskuu jatkuu artikkelilla Huawein Mate 30 Pro -huippumallista sekä yrityksen omasta Huawei Mobile Services -palvelupaketista ja App Gallery -sovelluskaupasta.
Huawei toi viime syksynä julkaistun Mate 30 Pron Suomessa myyntiin 999 euron hintaan helmikuun puolivälissä, mutta ainoastaan hyvin rajatusti Helsingissä Huawei Experience Store- ja Power Stockmann –myymälöissä Facebook-yhteisöstä saatavan koodin avulla. Syynä hyvin poikkeukselliseen toteutukseen on Googlen mobiilipalvelut korvaava Huawei Mobile Services –palvelukokonaisuus, josta Huawei haluaa selvästi käyttäjäkokemuksia rajoitetun ennakkokokeilun muodossa.
Tässä artikkelissa kokeilemme Mate 30 Prota ensisijaisesti ulkoisten käyttötuntumien, Huawein mobiilipalveluiden toimivuuden sekä kameran näkökannalta. Jos laite tulee Suomessa laajemmin myyntiin, otamme sen mahdollisesti myöhemmin kattavampaan käyttötestiin.
Lue artikkeli: Kokeiltua – Huawei Mate 30 Pro & Huawei Mobile Services
Uusi artikkeli: Kokeiltua – Huawei Mate 30 Pro & Huawei Mobile Services
io-tech kokeili miltä Mate 30 Pro -älypuhelin tuntuu ilman Googlen palveluita.
Video: Rakensimme 300 euron pelitietokoneen käytetyistä osista
Rakensimme pelitietokoneen 300 euron budjetilla. Videolla käydään läpi osien ostaminen, kasaaminen ja ajetaan lopuksi testitulokset.

Projektia varten io-techin TechBBS-keskustelufoorumille rekisteröitiin salanimi ja kauppaa alettiin käydä käytetyistä osista 300 euron budjetilla. Ensimmäiseksi sovitut kaupat peruuntuivat, mutta vastaavat osat löydettiin lopulta Tori.fi:stä samaan hintaan. Uutena ostettiin 240 gigatavun SSD-asema ja 450 watin virtalähde.
300 euron budjetilla prosessoriksi kartoitettiin joko Intelin 3. sukupolven Ivy Bridge tai 4. sukupolven Haswell. Lopulta päädyimme neliytimiseen Core i5-4690K -prosessoriin, joka saatiin ostettua yhdessä DDR3-muistien ja Z97-emolevyn kanssa 100 euron hintaan. Näytönohjaimeksi valikoitui 80 euron budjetilla MSI:n GeForce GTX 970 Gaming, josta maksettiin postikulut päälle. Ensimmäisten sovittujen kauppojen peruuntumisen jälkeen Tori.fi:stä 200 eurolla ostetun tietokoneen rungon mukana tuli Cooler Masterin Hyper 212 -prosessorijäähy ja Bitfenixin Neos-kotelo, mutta Asuksen GeForce GTX 960 Strix -näytönohjain myytiin eteenpäin 60 eurolla.
250 gigatavun tai suurempia SSD-asemia ei valitettavasti käytettynä tuntunut löytyvän kovinkaan helposti ja sama koski virtalähdettä. Lopulta päädyimme ostamaan Gigantista Kingstonin A400 240 Gt SSD-aseman 34 eurolla ja Corsairin VS450-virtalähdeen 43 eurolla. Molemmat osat ovat käytön ja vakauden kannalta oleellisia ja uutena niissä on ainakin takuu tallella. Pelitietokoneen kokonaishinnaksi tuli yhteensä 303,80 euroa.
Jos pidit videosta, käy tykkäämässä, tilaa io-techin YouTube-kanava. Yli 37 000 tilaajalla io-tech on noussut Pohjoismaiden suurimmaksi tekniikkamediaksi Youtubessa.
Video: Rakensimme 300 euron pelitietokoneen käytetyistä osista
Rakensimme pelitietokoneen 300 euron budjetilla. Videolla käydään läpi osien ostaminen, kasaaminen ja ajetaan lopuksi testitulokset.
Intelin vuotanut dia paljastaa Rocket Lake-S:n ja 500-sarjan piirisarjat
Diassa varmistetaan myös aiemmissa vuodoissa esiintyneitä yksityiskohtia Rocket Lake -arkkitehtuurista oikeiksi.

Intelin Comet Lake -työpöytäprosessoreita odotellaan edelleen markkinoille, mutta VideoCardz on saanut jo käsiinsä seuraavan sukupolven alustaa kuvaavan dian. Rocket Lake -dia näyttäisi samalla varmistavan aiempia vuotoja oikeiksi.
Dian mukaan Rocket Lake-S -prosessorit tuovat lopulta myös työpöydälle uuden ydinarkkitehtuurin. 14 nanometrin prosessille siirrettyä uutta arkkitehtuuria on lupailtu aiemmin muun muassa Kiinasta kantautuneessa vuodossa. Vuotojen mukaan prosessoreiden maksimiydinmäärä tippuu takaisin kahdeksaan, mutta uutena tulee lopultakin kauan työpöytämalleihin odotettu AVX-512-tuki.
Todennäköisimmin prosessorissa tullaan käyttämään Willow Cove -ytimiä. Willow Cove -ytimen parannuksiksi nykyisissä Ice Lakeissa käytettävään Sunny Coveen nähden on listattu välimuistien uudelleensuunnittelu, transistoritason optimoinnit ja uudet tietoturvaominaisuudet.
Uutta on myös Xe-grafiikkaohjain, mutta pienoisena pettymyksenä voidaan pitää HDMI-tuen rajoittumista edelleen HDMI 2.0b -tasolle. Mediayksiköt on päivitetty tukemaan 12-bittistä AV1- ja HEVC -purkua ja pakkausta sekä E2E-pakkausta.
Rocket Lake-S tuo dian mukaan PCI Express 4.0 -tuen vihdoin myös Intel-alustalle. Tom’s Hardwaren raportin mukaan sen oli tarkoitus tulla jo Comet Lake -prosessoreissa, mutta erinäisten emolevypuolen ongelmien vuoksi tuki oltaisiin jouduttu viime metreillä kytkemään pois käytöstä. Prosessorilta lähtevien PCI Express -linjojen määrää on kasvatettu neljällä, joten nyt sekä M.2-SSD-aseman että näytönohjaimen voi kytkeä täydellä nopeudella suoraan prosessoriin. Rocket Lake-S:n kaksikanavaisen muistiohjaimen luvataan tukevan aiempaa nopeampia DDR4-muisteja ja koko alustalle luvataan uusia ylikellotusominaisuuksia.
500-sarjan piirisarjojen puolella uutta ovat tuki erillisellä sirulla toteutettavalle USB4-yhteensopivalle Thunderbolt 4 -ohjaimelle, integroitu tuki USB 3.2 Gen 2×2:lle sekä USB Audio Offload -ominaisuudelle, josta ei tällä hetkellä ole tarkempaa tietoa.
Alustalta on myös karsittu joitain ominaisuuksia. Intelin SGX- eli Software Guard Extensions -laajennokset on poistettu täysin Rocket Lake-S -alustalta, jonka lisäksi 500-sarjan piirisarjoilta on tiputettu pois tuet eMMC-, SD 3.0- ja SDXC-standardeille sekä Low Pin Count- eli LPC-väylille.
VideoCardzin mukaan prosessoreita odotettaisiin markkinoille jo vuoden loppuun mennessä, mutta tätä voidaan pitää erittäin epätodennäköisenä. Aiemmat roadmap-vuodot asettavat Rocket Lake-S:n julkaisun ensi vuoden toiselle vuosineljännekselle, mikä sopii paremmin myös Comet Lake-S:n julkaisuaikataulun jatkeeksi.
Lähde: VideoCardz
Intelin vuotanut dia paljastaa Rocket Lake-S:n ja 500-sarjan piirisarjat
Diassa varmistetaan myös aiemmissa vuodoissa esiintyneitä yksityiskohtia Rocket Lake -arkkitehtuurista oikeiksi.
Live: io-techin tekniikkakatsaus-podcast (12/2020)
io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä videopodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin viikon tekniikkakatsaus-podcast esitetään tänään perjantaina 20. maaliskuuta normaaliin aikaan noin klo 15 alkaen suorana live-streamina. Tekniikkakatsaus lähetetään suorana YouTubessa. Äänessä ovat tuttuun tapaan Juha Kokkonen ja Sampsa Kurri.
Käymme viikottaisissa tekniikkakatsauksissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.
io-techin viikon tekniikkakatsaus on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:
Live: io-techin tekniikkakatsaus-podcast (12/2020)
io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä videopodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.