NVIDIA kommentoi GeForce RTX 3080:n julkaisun saatavuusongelmia

NVIDIA on vastannut joihinkin kiivaana käyvän GeForce RTX 3080 -julkaisu ja -saatavuuskeskustelun herättämiin kysymyksiin.

NVIDIAn GeForce RTX 30 -sarjan ensimmäisen mallin RTX 3080:n julkaisu ei sujunut niin kuin Strömsössä. Suuri osa kortin ostamista harkkineista jäi nuolemaan näppejään, sillä ne varastot mitä kaupoissa oli, katosivat silmänräpäyksessä.

NVIDIA on nyt julkaissut artikkelin, jossa se kertoo mitä julkaisussa oikein tapahtui. Yhtiön mukaan RTX 30 -julkaisu oli sekä yhtiön onnistunein julkaisu ikinä että turhauttavin julkaisu ikinä. NVIDIAn mukaan esimerkiksi sen verkkosivuilla vierailtiin neljä kertaa normaalia julkaisua useammin. Artikkelin mukaan yhtiö tai sen kumppanit eivät olleet varautuneet näin suureen kysyntään, mikä johti varastojen tyhjenemiseen silmänräpäyksessä.

Esimerkiksi Redditiin on postattu video, jossa NVIDIAn verkkokaupan sivuilla RTX 3080:n saatavuus muuttui ”Notify Me”:stä suoraan ”Out of stock” tilaan. Yhtiö kommentoikin heti tuoreeltaan, että botit ja niitä hyödyntävät kymmenittäin näytönohjaimia ostavat käyttäjät aiheuttivat isoja ongelmia sen omassa verkkokaupassa ja lupasi, että tilaukset käydään yksitellen läpi karsiakseen bottiostokset aitojen joukosta. Yhtiö tulee myös lisäämään uusia bottien vastaisia teknologioita verkkokauppaansa vastaisen varalle.

NVIDIAn mukaan se oli aloittanut grafiikkapiirien toimitukset näytönohjainvalmistajille elokuussa ja yhtiön oman verkkokaupan lisäksi näytönohjaimia oli myynnissä 50 suurella jälleenmyyjällä ympäri maailman. Suurta kysyntää selittää paitsi itse uuden arkkitehtuurin julkaisu kahden vuoden jälkeen, myös markkinoiden yleistilanne. Näytönohjainten myynti on pandemiatilanteen vuoksi selvästi koholla ja esimerkiksi tyypillisesti hiljaisella toisella vuosineljänneksellä kerrotaan myytäneen yhtä paljon näytönohjaimia, kuin yleensä vilkkaina viimeisinä vuosineljänneksinä.

Mutta millaista todellinen saatavuus sitten oli? GamersNexuksen AIB-valmistajilta saamien kommenttien mukaan näytönohjaimia olisi ollut julkaisussa valmiina suurin piirtein saman verran, kuin RTX 20 -julkaisussakin. Nimettömänä pysyvä pelitietokoneita valmistava yritys kertoi sivustolle saaneensa yhteensä 900 näytönohjainta julkaisua varten. VideoCardzin mukaan Zotac puolestaan on twiitannut, että se on vastaanottanut lähes 20 000 ennakkotilausta ja ettei yhtiö pysty täyttämään niitä niin nopeassa aikataulussa, kuin se toivoisi. Itse twiitti on jo poistettu. io-techin arvion mukaan Suomessa Jimm’s PC-Storessa oli noin 50 näytönohjainta varastossa ja muilla kaupoilla ei olisi ilmeisesti ollut näytönohjaimia saatavilla lainkaan. TechBBS-käyttäjistä kolmen tiedetään saaneen tilattua GeForce RTX 3080 Founders Editionin suoraan NVIDIAn verkkokaupasta.

Julkaisu on kiinnostanut käyttäjiä myös Suomessa. io-techin TechBBS-keskustelufoorumilla keskustelu käy vilkkaana paitsi itse arkkitehtuurin ja tuotteiden ketjuissa, myös GeForce RTX 3080 -tilausseurantaketjussa. Kerro kommenteissa, millainen maku sinulle jäi NVIDIAn julkaisusta.

Lähde: NVIDIA, GamersNexus, VideoCardz

Uusi artikkeli: Testissä Samsung Galaxy Note20 Ultra

22.9.2020 - 00:18 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (2)

Testissä Samsungin uusi Galaxy Note20 Ultra -huippumalli.

io-techin uusimmassa puhelinarvostelussa testataan Samsungin elokuun lopulla kauppoihin tuoma 1349 euron hintainen Galaxy Note20 Ultra -huippumalli. Laitteen keskeisimpiä ominaisuuksia ovat 6,9-tuumainen 120 hertsin AMOLED-näyttö, S Pen -kosketuskynä 9 ms viiveellä, Exynos 990 -järjestelmäpiiri, 12 Gt RAM-muisti, 256 tai 512 Gt tallennustila, 5G-yhteydet, edistynyt kolmoistakakamera sekä 4500 mAh akku 25 watin pikalatauksella.

Artikkelissa tutustutaan puhelimeen runsaan kahden viikon testijakson pohjalta ja 5G-yhteydet käytössä.

Lue artikkeli: Testissä Samsung Galaxy Note20 Ultra

OnePlus julkistaa 8T-älypuhelimensa 14. lokakuuta

Yrityksen tiedotteessa ei puhuta mitään Pro-mallista.

OnePlus on tiedottanut tänään aikomuksistaan julkistaa OnePlus 8T -älypuhelin 14. lokakuuta kello 17 Suomen aikaa. Julkaisu järjestetään koronan vuoksi ainoastaan verkossa. Yritys mainostaa uutuuden julkaisua iskulauseella ”Ultra stops at nothing”. Yritys kertoo aikoavansa esitellä uusia ominaisuuksia, jotka nähdään ensimmäistä kertaa OnePlus-mallistossa. Tämänhetkisten viitteiden perusteella mukaan OnePlus 8T on saapumassa ilman erillistä Pro-mallia, sillä tiedotteessa puhutaan vain 8T-älypuhelimesta, ei mallistosta. Toki on mahdollista, että 8T Pro julkaistaan viime vuoden tapaan erikseen.

Vuotojen perusteella 8T näyttää etupuolelta tutulta, sillä kamerareiällinen näyttö on edelleen 6,55-tuumainen. Näytön virkistystaajuus on kuitenkin nostettu 120 hertsiin ja etukameran tarkkuus tuplattu 32 megapikseliin. Järjestelmäpiirin huhutaan olevan OnePlus 8:sta tuttu Snapdragon 865 ilman ”plussaa”, RAM-muistia on 8 tai 12 Gt, tallennustilaa 128 tai 256 Gt ja sisäinen 4500 mAh akku tukee huhujen mukaan uutta 65 watin pikalatausta. Takakamera sijaitsee kuvavuodon perusteella aiempaa suuremmassa kehyksessä. 48 megapikselin pääkamera käyttää aiempaa suurempaa kuvasensoria ja sen kaverina on 16 megapikselin ultralaajakulmakamera, viiden megapikselin makrokamera sekä 2 megapikselin syvyystietokamera.

Lähde: lehdistotiedote, OnePlus

Video: Testissä näytönohjainvalmistajien GeForce RTX 3080 -mallit

Käymme videolla läpi testitulokset Asuksen, Gigabyten ja MSI:n GeForce RTX 3080 -näytönohjaimilla.

io-techissä julkaistun kirjoitetun näytönohjainvalmistajien omien GeForce RTX 3080 -mallien testiartikkelin lisäksi julkaisimme videolla yhteenvedon testituloksista. Mukana ovat Asuksen TUF Gaming OC-, Gigabyten Gaming OC ja MSI:n Gaming X Trio -mallit.

Videolla käydään läpi testitulokset suorituskyvyn, grafiikkapiirin kellotaajuuden, lämpötilan, tehonkulutuksen ja melu osalta. Lopuksi kokeilimme kaikilla näytönohjaimilla ylikellottamista.

Jos pidit videosta niin tilaa io-techin YouTube-kanava ilmaiseksi, kiitos!

Katso video Youtubessa

EKWB:ltä ja Bykskiltä nestejäähdytysblokit GeForce RTX 30 -sarjan ”referenssimalleille”

NVIDIAn RTX 30 -sarjan ”referenssimalli” viittaa AIB-valmistajille suunnattuun referenssipiirilevyyn, jota käytetään vain tietyissä AIB-malleissa.

NVIDIAn uudet GeForce RTX 3080 -näytönohjaimet saapuivat myyntiin eilen niin yhtiön omien Founders Edition -mallien kuin AIB-valmistajien (Add-in-Board) custom-korttienkin osalta. Myös nestejäähdytinvalmistajat ovat valmiina uusiin haasteisiin ja ovat jo esitelleet omat blokkinsa uutuuksille.

NVIDIAn RTX 3080- ja RTX 3090 -näytönohjainten nestejäähdytys on yhtä pykälää monimutkaisempi tapaus, kuin aiemmat sukupolvet. Founders Edition -mallit perustuvat tällä kertaa täysin uniikkiin omaan piirilevyynsä, eikä referenssipiirilevyyn kuten aiemmin. NVIDIA on kuitenkin julkaissut myös ns. referenssipiirilevyn, jota AIB-valmistajat voivat halutessaan käyttää näytönohjaimissaan. Uutisen pääkuva on Bykskin julkaisema kuva referenssipiirilevystä. Sama piirilevy on käytössä sekä RTX 3080- että RTX 3090 -malleissa.

Nestejäähdytystä harkitseville isompi kysymys onkin selvittää, mitä piirilevyä oma näytönohjain käyttää. EKWB:n mukaan sen referenssipiirilevyille tarkoitettu RTX 3080 / 3090 -blokki on yhteensopiva Gainwardin Phoenix- ja Phoenix GS -mallien kanssa, Galaxin EX Gamer -mallien kanssa, KFA:n SG-mallien kanssa, Palitin Gaming Pro- ja Gaming Pro OC -mallien kanssa sekä PNY:n XLR8 Gaming Epic-X RGB Triple Fan Edition- ja Zotacin Trinity-mallien kanssa. Lisäksi EKWB:ltä on tarjolla Asuksen Strix-malleille suunniteltu versio blokista, mutta Founders Editioneille suunniteltu versio saapuu myyntiin vasta myöhemmin.

Päivitys: EKWB on poistanut Zotacin Trinity-mallit yhteensopivuuslistaltaan.

Bykski ei ole toistaiseksi kertonut kattavaa listaa sen referenssiblokin tukemista näytönohjaimista, mutta Aliexpress-kaupan sivuilla sen mainitaan tukevan ainakin Colorfulin ja Zotacin ”AIC Public Edition PCB” -näytönohjaimia. EKWB:n yhteensopivuuslistan perusteella voitaneen olettaa, että Zotacin kohdalla kyse on nimenomaan Trinity-malleista, mutta kaupoille lähtevän on syytä varmistaa yhteensopivuus myyjältä etukäteen. Bykskiltä on lisäksi saatavilla Founders Edition -malleille suunniteltu jäähdytysblokki, joka ottaa huomioon vinoon asennetun lisävirtaliittimen.

Lähteet: EKWB, Bykski, Bykski @ AliExpress

Gigabyte lipsautti julki NVIDIAn julkaisemattomia GeForce RTX 30 -sarjan malleja

Gigabyten mukaan luvassa on jo julkistettujen mallien lisäksi ainakin RTX 3060 Super 8 Gt, 3070 Super 16 Gt, 3080 20 Gt ja 3080 Super 20 Gt.

NVIDIA julkisti kuun alussa uudet Ampere-arkkitehtuuriin perustuvat GeForce-näytönohjaimet. Ensimmäisessä aallossa esiteltiin kolme mallia, mutta lisää on luvassa.

Netissä on liikkunut useita huhuja ja vuotoja muun muassa 20 gigatavun GeForce RTX 3080 -mallista, vaikka ensi alkuun NVIDIA esittelikin vain 10 Gt:n mallin. Lisää viitteitä 20 Gt:n mallista saatiin Ampere-arkkitehtuurin whitepaperista, jossa RTX 3080:iin viitattiin erikseen 10 Gt:n mallina, kun tyypillisesti kyseisissä julkaisuissa ei ole eritelty muistimäärää samaan tapaan.

Nyt VideoCardz on löytänyt Gigabyten Watch Dogs Legions -lunastussivuilta listauksen malleista, joilla käyttäjä voi olla oikeutettu pelin avainkoodiin. Listauksessa ei muutoin olisi mitään erikoista, mutta siinä listataan lukuisia vielä julkaisemattomia malleja tarkoilla tuotekoodeilla.

Gigabyten listauksen mukaan NVIDIAlta olisi tulossa GeForce RTX 30 -sarjaan jo julkistettujen RTX 3070 8 Gt:n, RTX 3080 10 Gt:n ja RTX 3090:n lisäksi RTX 3080 20 Gt, RTX 3080 Super 20 Gt, RTX 3070 Super 16 Gt ja RTX 3060 Super 8 Gt. Super-mallit tunnistaa tuotekoodeissa siitä, että tuotteen numeron viimeinen 0 on korvattu S-kirjaimella.

Lähde: VideoCardz, Gigabyte (Vaatii rekisteröinnin)

Live: io-techin tekniikkakatsaus-podcast (38/2020)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä videopodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin viikon tekniikkakatsaus-podcast esitetään tänään perjantaina 18. syyskuuta hieman tavallista myöhemmin noin klo 16:00 alkaen suorana live-streamina. Tekniikkakatsaus lähetetään suorana YouTubessa. Äänessä ovat tuttuun tapaan Juha Kokkonen ja Sampsa Kurri.

Käymme viikottaisissa tekniikkakatsauksissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon tekniikkakatsaus on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

Logitech päivitti Hero-sensorin tukemaan 25K DPI:n tarkkuutta

Koska kyseessä ei ole varsinaisesti uusi sensori, Logitech on tuomassa 25 600 DPI:n tarkkuuden myös nykyisiin Hero-sensorilla varustettuihin hiiriinsä firmware-päivityksenä.

Logitech on uutisoinut tänään erittäin positiivisesta yllätyksestä sen Hero-sensoria käyttävien hiirten käyttäjille. Hiirten ominaisuuksia parannetaan jälkikäteen Firmware-päivityksellä.

Logitechin mukaan sen High Efficiency Rated Optical- eli Hero-sensori onnistui vuonna 2016 tarjoamaan paitsi tarkimman seurannan, myös tekemään sen jopa 10-kertaa pienemmällä tehonkulutuksella kuin aiempien sukupolvien sensorit. Tuolloin sensoria mainostettiin myös Hero 16K -nimellä, sillä se kykeni maksimissaan 16 000 DPI:n tarkkuuteen.

Nyt Logitech on esitellyt blogissaan ”uuden” Hero 25K -sensorin. Todellisuudessa kyse ei ole uudesta sensorista, vaan Logitech on saanut firmware-päivityksellä viriteltyä vanhan sensorinsa uuteen iskuun. Yhtiön mukaan Hero on nyt maailman ensimmäinen alle mikrometrin tarkkuuteen yltävä sensori 25 600 DPI:n maksimitarkkuudellaan.

Mikä parasta, vaikka kyse on ”uudesta” sensorista, tuki 25K DPI:lle tulee saataville ainakin osalle Hero-sensoria käyttävistä hiiristä firmware-päivityksenä. Tällä hetkellä uuden firmwaren pitäisi olla saatavilla G Hubin kautta G903 Hero-, G502 Lightspeed-, Pro Wireless-, G703 Hero-, G604-, G502 Hero-, G403 Hero- ja Pro-hiirille.

Lähde: Logitech

Facebook julkisti Oculus Quest 2 -virtuaalilasit

Oculus Quest 2 lanseerattiin yhdessä Qualcommin uuden Snapdragon XR2 -virtuaalilasialustan kanssa.

Facebook on saanut osakseen viime aikoina kyseenalaista mainetta ilmoittamalla esimerkiksi Oculus-tilien tuen lopettamisesta ja Facebook-tilin pakollisuudesta. Lisäksi itse Oculus-nimeä on alettu hautaamaan esimerkiksi nimeämällä Oculus Connect -tapahtuman uudelleen Facebook Connectiksi ja Oculus Research -yksikön osaksi Facebook Reality Labsia.

Tästä riippumatta yhtiön uudet virtuaalilasit kantavat edelleen Oculus-nimeä. Quest-sarjaan esitellyt uudet Oculus Quest 2 -virtuaalilasit ovat edeltäjiensä tavoin täysin itsenäiset, mutta niitä voidaan käyttää myös PC:n kaverina Oculus Link -sovelluksen avulla.

Quest 2 -virtuaalilasien sisällä sykkii Qualcommin uusi Snapdragon XR2 -alusta, joka on suunniteltu nimenomaan virtuaalilasikäyttöön. Uuden XR2:n kerrotaan tarjoavan sekä kaksinkertaista prosessori- että grafiikkaohjainsuorituskykyä Snapdragon 835 -järjestelmäpiiriin perustuneeseen alkuperäiseen XR-alustaan verrattuna, minkä lisäksi tekoälytehtävien kerrotaan sujuvan nyt 11 kertaa nopeammin. Alustaan on lisätty myös erillinen EVA-prosessori (Engine for Visual Analytics), joka on erikoistunut konenäkötehtäviin ja siirtää niihin liittyvää kuormaa pois prosessorilta. Qualcomm FastConnect 6800 -yhteyksien myötä se tukee myös Wi-Fi 6 -standardia. Quest 2:ssa XR2:n parina on 6 Gt muistia.

Itse virtuaalilaseissa on varattu näytöstä kummallekin silmälle 1832×1920 pikselin osuus ja uuden järjestelmäpiirin myötä näytön virkistystaajuustuki on nostettu nyt 90 hertsiin. 90 hertsin virkistystaajuus on kuitenkin ilmeisesti vielä osin kokeellinen, sillä Facebookin mukaan ominaisuus avataan kehittäjille vasta vähän lasien julkaisun jälkeen. 90-hertsin tuki on tulossa myös Oculus Link -sovellukseen, jonka kerrotaan valmistuvan tämän syksyn aikana.

Facebook on lisäksi uudistanut Questi 2:n Touch-ohjaimia. Yhtiön mukaan ne ovat nyt entistä ergonomisemmat, mutta oleellisempi uudistus on energiatehokkaampi ohjainten seuranta, jonka myötä niiden akkujen luvataan kestävän nyt parhaimmillaan 4 kertaa pidempään, kuin alkuperäisen Questin Touch-ohjaimet.

Oculus Quest 2 -virtuaalilasit ovat nyt ennakkotilattavissa ja niiden toimitukset aloitetaan 13. lokakuuta. Virtuaalilasien hinta on Suomessa 349 euroa 64 Gt:n tallennustilalla ja 449 euroa 256 Gt:n tallennustilalla.

Lähteet: Oculus, Qualcommm

NVIDIA julkaisi uudet GeForce 456.38 -ajurit näytönohjaimilleen

Uudet GeForce-ajurit tuovat mukanaan tuen uusille Ampere-arkkitehtuuriin perustuville GeForce RTX 3080- ja RTX 3090 -näytönohjaimille.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 456.38 ovat saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat kaikkia yhtiön työpöytänäytönohjaimia Kepler- ja mobiilinäytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien.

GeForce 456.38 -ajureiden merkittävin uudistus on luonnollisesti tuki uusille GeForce RTX 30 -sarjan RTX 3080- ja RTX 3090 -malleille. Sen lisäksi ajureissa on Game Ready -leima Fortnite RTX:lle. Fortnite RTX viittaa pelin tuoreeseen päivitykseen, jossa siihen lisättiin tuki muun muassa säteenseurannalle, DLSS:lle sekä NVIDIA Reflex -ominaisuudelle. Ajureissa on myös uutena tuki CUDA 11.1 -rajapinnalle, sekä uudet tai päivittyneet SLI-profiilit Baldur’s Gate 3:lle, Crusader Kings 3:lle ja Population Zerolle kaikilla näytönohjaimilla sekä Comanche-, Disintegration-, Ride 4-, Rocket Arena- ja The Blackout Club -peleissä Turingilla tai uudemmilla. Merkittävänä muutoksena Ampere-sukupolven näytönohjaimet eivät tue lainkaan perinteistä SLI:tä edes 3090:n osalta, vaan SLI on tuettuna vain mikäli peli erikseen tukee DirectX 12:n, Vulkanin tai muun rajapinnan ”explicit multiGPU”-tilaa.

Lisäksi uutta on GeForce Experiencen Automatic Performance Tuning -toiminto RTX 20- ja RTX 30 -sarjan näytönohjaimille sekä pelin suorituskyvyn tarkkailu kaikilla näytönohjaimilla. Mukana on myös tuki viidelle uudelle G-Sync Compatible -näytölle, ShadowPlayn HDR-tallennukselle GTX 900 -sarjasta lähtien ja NVIDIA Broadcast -sovellukselle.

Tuttuun tapaan ajurit myös korjaavat edeltävien julkaisujen ongelmia. Tällä kertaa liiskattujen bugien listalta löytyvät muun muassa Call of Duty: Modern Warfaren ylimääräiset suorituskyvyn heikkenemiset säteenseuranta käytössä, Detroit: Become Human -pelin kaatuilut, World of Warcraft -pelissä esiintyvät objektien välkkymiset sekä Batman Arkham Knight -pelin suorituskyvyn lasku PhysX-käytössä, kun Windowsissa otetaan käyttöön Hardware-accelerated GPU Scheduling -ominaisuus. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi HDCP-virheet Valven Index-virtuaalilaseilla, Fortniten kaatuilu BSOD-ruutuun 4K-resoluutiolla, hahmojen nykiminen World of Warcraft Shadowlandsissa kun ruudunpäivitysnopeus on yli 60 FPS sekä vanha tuttu Forza Motorsport 7:n tiettyjen ratojen kanttareilla näkyvät mustat raidat. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin NVIDIAn artikkelista ja ajureiden julkaisutiedotteesta (PDF).

Ajureista tuli samalla saataville myös Studio 456.38 -versiot. Studio-ajurit on suunnattu lähinnä sisällöntuottajille ja uusissa ajureissa merkittävimmät uudistukset ovat tuki RTX 30 -sarjalle, tuki D5 Render- ja SheenCity Mars -sovellusten uusille päivityksille sekä NVIDIA Broadcast -sovellukselle.

Lataa NVIDIAn ajurit täältä