Uusi artikkeli: Testissä Radeon RX 6800 XT -custom-mallit (Asus, Gigabyte, Powercolor & XFX)

Testissä Asuksen, Gigabyten, PowerColorin ja XFX:n omaan suunnitteluun perustuvat Radeon RX 6800 XT -näytönohjaimet.

Saimme testiin Asukselta, Gigabyteltä, Powercolorilta ja XFX:ltä yhtiöiden omaan piirilevysuunnitteluun ja jäähdytysratkaisuun perustuvat Radeon RX 6800 XT -custom-mallit. Tutustumme tässä artikkelissa niiden ominaisuuksiin, suorituskykyyn, tehonkulutukseen, lämpötilaan ja melutasoon verrattuna AMD:n omaan 6800 XT -malliin. Taulukoissa on mukana myös tulokset io-techissä hiljattain testatulla MSI:n GeForce RTX 3080 Suprim X:llä.

Valitettavasti Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjaimien saatavuus on ollut käytännössä olematonta erityisesti näytönohjainvalmistajien custom-mallien osalta ja hintataso on jo nyt huomattavasti korkeammalla kuin AMD:n ilmoittamat alunperin ilmoittamat suositushinnat. Keskitymme artikkelissa näytönohjainten testituloksiin, emmekä niinkään hinta-laatu-suhteen arviointiin.

Lue artikkeli: Testissä Radeon RX 6800 XT -custom-mallit (Asus, Gigabyte, Powercolor & XFX)

Motorola julkisti alle 200 euron hintaisen Moto g30 -älypuhelimen

16.2.2021 - 12:57 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (2)

Uutuusmallissa käytetään yrityksen uudistettua nimeämispolitiikkaa.

Motorola jatkaa puhelinmallistonsa tiuhaa päivittämistä ja on julkistanut tänään uuden Moto g30 -älypuhelimen, joka on yrityksen kymmenennen Moto G -sukupolven vesa. Samalla yritys uudistaa pitkäikaisen G-mallistonsa nimeämistä ja käyttää nyt G-kirjaimen perässä kymmenlukuja kuvaamassa laitteen asemaa mallistossa.

Teknisesti uusi Moto g30 muistuttaa hyvin pitkälti loppukesästä julkaistua Moto G9 Play -mallia. Ulkomitoiltaan laitteet ovat käytännössä identtiset ja myös näyttö sekä järjestelmäpiiri ovat samat. Rakenteella on kuitenkin nyt IP52-roiskevesisuojaus, näyttö tukee 90 hertsin ruudunpäivitysnopeutta, tallennustila on tuplattu ja kameratoteutusta on parannettu.

Takapuolen neloiskamera koostuu nyt korkeamman resoluution 64 megapikselin pääkamerasta, 8 megapikselin ultralaajakulmakamerasta sekä 2 megapikselin makro-ja syvyystietokameroista. Etukameran resoluutiota on kasvatettu kahdeksasta 13 megapikseliin. Sisällä on edelleen tuttu suurehko 5000 mAh akku 15 watin lataustuella. Android-käyttöjärjestelmän versio on ilahduttavasti tuorein 11, joka on höystetty Motorolan My UX -kustomoinneilla.

Moto g30 tekniset tiedot:

  • Ulkomitat: 165,22 x 75,73 x 9,14 mm
  • Paino: 200 grammaa
  • 6,5” IPS TFT LCD -näyttö, 20:9, 1600 x 720, 269 ppi, 90 Hz
  • Rakenne: Muovi, IP52-suojaus
  • Qualcomm Snapdragon 662 -järjestelmäpiiri (4 x 2,0 GHz Kryo 260 Gold, 4 x 1,8 GHz Kryo 260 Silver, Adreno 610 GPU)
  • 4 tai 6 Gt RAM-muistia
  • 128 Gt tallennustilaa, microSD-korttipaikka (max 512 Gt)
  • LTE Cat.4 (150/50 Mbit/s), Dual SIM
  • Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, BT 5.0, GPS, LTEPP, SUPL, GLONASS, Galileo, NFC
  • Kolmoistakakamera:
    • 64 megapikselin laajakulmakamera (Quad Bayer, 0,7 um pikselikoko), f1.7
    • 8 megapikselin ultralaajakulma (1,12 um pikselikoko), 118 asteen kuvakulma, f2.2, kiinteä tarkennus
    • 2 megapikselin makrokamera (1,75 um pikselikoko), f2.4
    • 2 megapikselin syvyystietokamera (1,75 um pikselikoko), f2.4
    • Videokuvaus: 1080p 60 FPS pääkameralla, 1080p 30 FPS muut kamerat
  • 13 megapikselin etukamera (1,12 um pikselikoko), f2.2
  • Sormenjälkilukija, 3,5 mm kuulokeliitäntä, monokaiutin
  • 5000 mAh:n akku, USB Type-C (USB 2.0), 15 watin latausteho
  • Android 11

Moto g30:n suositushinta on 199 euroa ja saatavuudesta ilmoitetaan Suomen osalta myöhemmin. Värivaihtoehtoja ovat Phantom Black ja Pastel Sky (kuvassa).

Moto g30:n ohella Motorola julkisti myös edullisemman ja ominaisuuksiltaan karsitumman Moto g10 -mallin, joka ei kuitenkaan ainakaan toistaiseksi ole tulossa Suomen markkinoille.

Teknologiajättien raportoidaan nousseen NVIDIAn Arm-kauppoja vastaan

Bloombergin ja CNBC:n lähteiden mukaan ainakin Google, Microsoft ja Qualcomm ovat ilmaisseet huolensa kaupoista viranomaisille ympäri maailman.

NVIDIA ilmoitti viime syyskuussa ostavansa piirijätti Arm Holdingsin noin 40 miljardin dollarin kauppahintaan. Kuten suurissa yrityskaupoissa aina, kaupat pitää vielä hyväksyttää useiden maiden ja alueiden viranomaisilla.

NVIDIAn ja Armin kaupat herättivät kritiikkiä ennen kuin niistä oli ehditty edes virallisesti tiedottamaan, kun esimerkiksi Armin perustajiin lukeutuvat Hermann Hauser ja Tudor Brown kommentoivat NVIDIAn olevan sopimaton yhtiön uudeksi omistajaksi. Hauserin ja Brownin kannan mukaan Armin tulisi pysyä neutraalin tahon käsissä, jolla ei ole omaa lusikkaa arkkitehtuuria käyttävien piirien sopassa. Myös omistuksen siirtyminen Yhdysvaltoihin on herättänyt närää, vaikka NVIDIA onkin luvannut sitoutua Eurooppaan.

Sittemmin Ison-Britannian viranomaiset ilmoittivat tulevansa tutkimaan kaupat ja se on jo tiedustellut kolmansien osapuolten kantoja asiaan ennen omaa virallista kannanottoaan. Nyt myös Yhdysvaltain kauppakomissio FTC on avannut omat tutkimuksensa ja pyytänyt vastaavasti kommentteja kauppojen ulkopuolisilta alan yrittäjiltä heidän kantojaan kaupoista. Viranomaiset ovat luonnollisesti pyytäneet lisätietoja kaupoista myös sen osallisilta, eli NVIDIAlta, Arm Holdingsilta ja sen nykyiseltä omistajalta SoftBankilta.

Bloombergin lähteiden mukaan ainakin Alphabet eli Google, Microsoft ja Qualcomm olisivat kauppoja vastaan ja ainakin yksi kolmesta haluaa ehdottomasti estää kauppojen toteutumisen. CNBC puolestaan uutisoi jo aiemmin omiin lähteisiinsä perustuen, että Qualcomm olisi ilmoittanut olevansa kauppoja vastaan FTC:n lisäksi ainakin Euroopan, Brittien ja Kiinan viranomaisille. Lisäksi uutissivusto kertoo Graphcoren esittäneen omat huolensa kaupoista brittiviranomaisille ja useiden kiinalaisten piirivalmistajien Huawein johdolla puolestaan Kiinan viranomaisille. NVIDIAn edustajan mukaan yhtiö uskoo edelleen vakaasti viranomaisten näkevän kauppojen hyödyt koko alalle ja yhtiöiden asiakkaille, etenkin kun yhtiö on luvannut jatkaa Armin avointa lisensointimallia tuttuun tapaan.

Bloomberg kertoo lisäksi, että FTC:n johdossa istuva Rebecca Kelly Slaughter on ilmoittanut jo viime joulukuussa komission ottavan aiemmin ilmoitettuja ohjelinjauksiaan tiukemman kannan vertikaalisiin yhdistymisiin, eli yrityskauppoihin, joiden avulla yritys laajentaa itseään tuotantoketjussa ylös- tai alaspäin. Tässä tapauksessa piirejä suunnitteleva NVIDIA laajentaisi siis toimintaansa tuotantoketjussa alaspäin sen piirien käyttämän Arm-arkkitehtuurin kehittämiseen.

Lähteet: Bloomberg, CNBC

Intelin dokumentit viittaavat julkaisemattomaan Core i9-10900KS -erikoismalliin

Aiempien sukupolvien perusteella voidaan olettaa, että i9-10900KS tulee olemaan aavistuksen K-mallia korkeammalle kellotettu erikoismalli. Lisäksi nettiin on saatu nyt ensimmäinen kuva Core i3-10105F -prosessorin paketoinnista Intelin uudella muotokielellä.

Intel valmistelee parhaillaan julkaistavaksi uusia Rocket Lake -koodinimellisiä 11. sukupolven Core -työpöytäprosessoreita. Tästä huolimatta yhtiöllä on valmisteilla vielä uusia Comet Lake -julkaisujakin.

WCCFTech on löytänyt Intelin Crysis Remastered -pelibundlen ehdoista mielenkiintoisen julkaisemattoman mallin, Core i9-10900KS:n. Nimen perusteella kyseessä tulee olemaan jatkoa Core i7-8086K- ja i9-9900KS -erikoismalleille, joiden saatavuus oli omissa sukupolvissaan varsin rajattua. Toistaiseksi ei ole tiedossa, miten 10900KS eroaa 10900K:sta, mutta aiempien merkkien perusteella prosessorilla lienee tiristetty viimeisetkin tipat korkeampien kellotaajuuksien perässä.

Redittiin on puolestaan lähetetty kuva Malesiassa esiin putkahtaneista Core i3-10105F -prosessoreiden paketoinneista. Myyntipakkaukset noudattavat Intelin uuden logon myötä uudistunutta yksinkertaista nelikulmioihin perustuvaa muotokieltä. Kuvassa näkyvistä paketeista toinen on selvästi isompi, joka voisi viitata sen olevan hyllylle asetettava esittelypaketointi aidon sijasta. Aiempien vuotojen perusteella i3-10105F:ssa on 100 MHz i3-10100-mallia korkeampi peruskellotaajuus, mutta Boost-kellotaajuuksista ei ole vielä tässä vaiheessa tietoa.

Lähteet: Intel, Reddit

Huippuylikellottaja Juhani Luumi hioi tiensä uuteen 3DMark Port Royal -ennätykseen

Hiomalla grafiikkapiiriä ohuemmaksi on mahdollista paitsi optimoida piirin ja jäähdyttimen välistä kontaktia, myös tuoda jäähdytys aavistuksen lähemmäs itse transistoreja.

Kotimainen huippuylikellottaja Juhani Luumi lienee jo tullut tutuksi io-techin lukijoille ylikellotuskenttien ennätysjahdeista. Viime kertaiset kisailut Port Royalin kärkipaikasta päättyivät australialaisen Escapeen tulosten hylkäämiseen väärennettyinä, mutta kärkikahinoihin on noussut sittemmin mukaan jo useampiakin hyvämaineisia ylikellottajia.

Luumin uusi 3DMark Port Royal -ennätys on 18710 pistettä. Kakkosena listoilla on kreikkailaisylikellottaja OGS 18672 ja kolmantena brasialainen TecLab 18637 pisteen tuloksilla. Kaikilla kolmella on ollut testeissä käytössään Intelin Core i9-10900K -prosessori ja NVIDIAn GeForce RTX 3090 -näytönohjain.

Luumin aiemmat ennätystulokset oli ajettu jo nestemäisellä typellä, mutta usein testiajot päättyvät ennen aikojaan lämpötahnan halkeiluun. Puristaakseen viimeisetkin tipat EVGA:n GeForce RTX 3090 Kingpin -näytönohjaimesta ennen halkeilua Luumi turvautui hiomapaperiin ja lasilevyyn, joka takaisi tasaisen hiomajäljen. Ohentamalla piisirua on mahdollista saada paitsi parempi kontakti sirun ja jäähdyttimen pohjan välille, myös tuoda jäähdytys aavistuksen lähemmäs transistoreja.

Hiotun grafiikkapiirin myötä Luumi sai ylikellotettua RTX 3090 Kingpinin nestemäisellä typellä kyllin vakaana Port Royal -testiajoon peräti 2805 MHz:n kellotaajuudelle, joka yhdistettynä reilun 23,1 Gbps:n nopeudella (1444 MHz) toimiviin muisteihin ja 5403 MHz:n kellotaajudella toimivaan i9-10900K-prosessoriin riitti uuteen ennätystulokseen.

Luumi on hionut ennätysajon jälkeen piiriä vielä lisääkin, mikä on riittänyt Unigine Superposition 8K Optimized -testissä uuteen henkilökohtaiseen ennätykseen. Grafiikkapiiri toimi testissä 2790 MHz:n kellotaajuudella ja muistit reilun 23,3 Gbps:n nopeudella (1462 MHz), mikä piisasi 10966 pisteen tulokseen. Tulos oikeuttaa HWBotin listoilla kirpaisevasti palkintopallin kynnykselle eli neljännelle sijalle.

Keskustelu Luumin ylikellotussessioista käy kuumana TechBBS:n uutiskommenttiketjussa.

Kiinalaiskanava julkaisi Core i9-11900K ES:n arvostelun YouTubessa ennen ensi kuun julkaisua

Intelin tulevan lippulaivamallin Engineering Sample sai vastaansa testeissä AMD:n Ryzen 7 5800X:n ja Ryzen 7 5700G ES:n.

Intel valmistelee parhaillaan uusia 11. sukupolven Rocket Lake -koodinimellisiä prosessoreita julkaistavaksi myyntiin ensi kuun aikana. Kiinalainen YouTube-kanava 二斤自制 on ottanut varaslähdön tulevaan julkaisuun julkaisemalla arvostelun huippumalli Core i9-11900K:n Engineering Sample -versiosta.

Intelin Core i9-11900K on varustettu kahdeksalla Cypress Cove- eli 14 nanometrin prosessille sovitetulla Sunny Cove -ytimellä. Prosessori on ilmeisesti aivan viimeisiä ES-versioita, sillä se tunnistuu jo oikealla nimellään (ES)-lisämerkinnällä ja sen ominaisuudet vaikuttaisivat identtisiltä lopullisen mallin kanssa. Ainut kysymysmerkki on tällä hetkellä Thermal Velocity Boostin läsnäolo, sillä CPU-Z raportoi maksimikellotaajuudeksi 5,2 GHz, ei 5,3 GHz. YouTube-arvostelussa se sai vastaansa AMD:n niin ikään 8-ytimiset Ryzen 7 5800X:n ja vielä julkaisemattoman Ryzen 7 5700G Engineering Samplen.

Testien mukaan Intelin Core i9-11900K peittosi AMD-verrokit lähes kaikissa synteettisissä testeissä. CPU-Z:ssa eroa 5800X:ään tuli yhdellä ytimelä 9,5 ja kaikilla 10,5 %. 5700G:n ollessa verrokkina 11900K oli yhdellä ytimellä 17,5 ja kaikilla ytimillä 10,3 % nopeampi. Cinebench R15:ssa nähtiin poikkeus, jossa Ryzen 7 5800X oli prosentin 11900K:ta nopeampi yhdellä ytimellä, mutta kaikilla ytimillä Ryzen jäi Coren taakse 7,3 %:n erolla. 5700G:n 11900K peittosi 11,3 ja 12,7 prosentin eroilla.

Cinebench R20 -testissä meno oli saman suuntaista kuin R15-versiossa, mutta 11900K voitti tällä kertaa myös yhden ytimen testissä 5800X:n 1,8 %:n erolla. Kaikilla ytimillä eroa tuli Intelin hyväksi 8,1 %. Julkaisemattoman 5700G-mallin 11900K jätti taakseen 12,5 ja 13,6 prosentin eroin. Cinebenchin tuoreimmassa R23 -versiossa 11900K voitti 5800X:n 5,9 ja 9,3 %:n ja 5700G:n 17,1 ja 16 %:n eroin.

AMD on usein ollut vahvoilla nimenomaan Cinebencheissä, joten kenties hieman yllättävästikin Intelin voittokulku ei jatkunut pelien puolelle. Radeon RX 6900 XT -näytönohjaimella ajetuissa pelitesteissä Intel vei pidemmän korren vain PUBG:ssa AMD:n viedessä 5800X:llä nimiinsä loput kolme. Valitettavasti videolta on haastavaa tunnistaa pelejä varmuudella, mutta allekirjoittaneen silmään yksi peleistä vaikutti olevan Wolfenstein-sarjasta ja yksi mahdollisesti uusi Cyperpunk 2077.

Lähde: VideoCardz

NVIDIA varmisti GeForce GTX 1050 Ti- ja RTX 2060 -näytönohjainten paluun myyntiin

NVIDIAn edustajan mukaan kumpaakaan mallia ei virallisesti poistettu ikinä yhtiön valikoimista, vaikka käytännössä niiden toimitukset olivatkin loppuneet.

Netissä pyöri hiljattain huhuja, joiden mukaan NVIDIA olisi aloittanut toimittamaan näytönohjainvalmistajille uudelleen GeForce RTX 2060 -siruja täyttämään kauppojen tyhjinä ammottavia hyllyjä. Myös vanhemman GeForce GTX 1050 Ti:n nimi on mainittu vastaavien huhujen yhteydessä.

PCWorld on lähtenyt tiedustelemaan NVIDIAn edustajalta huhujen paikkansapitävyyttä ja saanut kenties yllättävästikin myös vastauksen. NVIDIAn edustajan mukaan huhut pitävät sinänsä paikkansa, mutta niiden käyttämät termit ovat teknisesti vääriä.

NVIDIAn mukaan GeForce GTX 1050 Ti- ja RTX 2060 -näytönohjaimet ovat, kuten huhut kertoivatkin, palaamassa kauppojen hyllylle. Huhuissa käytetty terminologia niiden herättämisestä uudelleen eloon on kuitenkin sinänsä väärä, sillä kumpaakaan mallia ei ikinä virallisesti haudattu (EOL, End of Life). Käytännössä niiden toimitukset oli kuitenkin jo lopetettu, GTX 1050 Ti:n kohdalla ilmeisesti jo pari vuotta sitten. Näytönohjainten toimitukset on nyt aloitettu uudelleen yksinkertaisesti täyttämään koronapandemian ennen näkemättömän kovaksi kasvattaman kysynnän tyhjentämiä hyllyjä.

Lähde: PCWorld

Xiaomi Mi 11 Ultran vuotanut esittelyvideo paljastaa kookkaan kamerasaarekkeen erillisellä näytöllä

12.2.2021 - 13:11 / Petrus Laine Mobiili Kommentit (20)

Poikkeuksellisen kookkaasta kamerasaarekkeesta löytyy pienikokoisen näytön ja 50 megapikselin pääkameran lisäksi 48 megapikselin laajakulmaobjektiivi ja 48 megapikselin periskooppikamera.

Xiaomi julkaisi hiljattain Mi 11 -puhelimen myös Euroopan markkinoille, mutta lisää on luvassa. Sarjaan on huhuttu perusmallin lisäksi Lite-, Pro- ja Ultra-malleja, joista viimeinen on päätynyt esiteltäväksi YouTubessa ennen aikojaan.

YouTube-kanava Tech Buff PH julkaisi ennen aikojaan videon, jossa hän esittelee Xiaomi Mi 11 Ultra -puhelinta, tai tarkemmin kahta sellaista. Puhelimet erottaa toisistaan värin lisäksi kamerasaarekkeen teksteistä; Valkoisessa versiossa kamerasaarekkeessa lukee ”120X Ultra Pixel AI Camera”, kun mustassa versiossa lukee ”120X, 12-120mm, 1:1,95-4.1 AI Camera”.

Mi 11 Ultrassa huomio kiinnittyy väkisinkin suorastaan jättimäiseen kamerasaarekkeeseen. Saareke on paitsi erittäin korkea, myös liki koko puhelimen levvyinen. Siihen on upotettu Tech Buff PH:n mukaan 50 megapikselin pääkamera, 48 megapikselin laajakulmaobjektiivi ja 48 megapikselin periskooppirakenteeseen perustuva zoomilla varustettu kauko-objektiivi. Lisäksi kamerasaarekkeesta löytyy pienikokoinen näyttö, joka ainakin vielä tässä vaiheessa peilaa päänäytön sisältöä. Oletettavasti se on tarkoitettu käytettäväksi selfiekuvien kohdistimena takakameran varalta, mikäli 20 megapikselin etukamera ei tuota kyllin laadukkaita kuvia.

Muutoin puhelin on varsin perinteistä lippulaivatason rautaa. Sen sisällä sykkii Qualcommin Snapdragon 888 -järjestelmäpiiri ja puhelimen 6,8-tuumainen OLED-näyttö on varustettu WQHD+-resoluutiolla ja 120 hertsin mukautuvalla virkistystaajuudella. XDA Developers -sivuston mukaan näyttö kaareutuisi neljältä sivulta, mutta tämä on ainakin videon perusteella virheellistä tietoa ja Gorilla Glass Victus -lasilla päällystetty näyttö näyttäisi taipuvan aavistuksen vain sivuiltaan. Lisäksi puhelimesta kerrotaan löytyvän 5000 mAh:n akku, Harman/Kardonin tuunaamat kaiuttimet ja 67 watin pikalataus ja langaton pikalatus sekä tuki 10 watin käänteiselle langattomalle lataukselle. Mi 11 Ultra on lisäksi varustettu vuodon mukaan IP68-suojauksella vettä ja pölyä vastaan.

Tech Buff PH:n video on poistettu jo YouTubesta, mutta löydät XDA Developersin peilaaman, listaamattoman videon ainakin vielä uutista kirjoittaessa lähdelinkin takaa.

Lähde: XDA Developers

Live: io-techin Tekniikkapodcast (6/2021)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin viikottainen Tekniikkapodcast esitetään tänään perjantaina 12. helmikuuta noin klo 15:00 alkaen suorana live-streamina. Tekniikkapodcast lähetetään suorana YouTubessa. Äänessä ovat Sampsa Kurri ja Juha Kokkonen.

Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

AMD julkaisi uudet Radeon Software 21.2.2 -ajurit

Julkaisutiedotteessa ei ole mainittu ainuttakaan merkittävää muutosta bugikorjausten lisäksi, mutta tiettävästi ajureiden pitäisi parantaa suorituskykyä uudessa 3DMark Mesh Shader -ominaisuustestissä.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja grafiikkaohjaimella varustetuille prosessoreilleen eli APU-piireilleen. Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 21.2.2 -ajurit ovat saatavilla Windows 7- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat kaikkia yhtiön integroituja ja erillisiä GCN- ja RDNA-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia.

Radeon Software 21.2.2 -ajureissa ei ole mainittu lainkaan merkittäviä uudistuksia ja sen sijasta ajureissa on keskitytty korjaamaan aiempien julkaisujen ongelmia. Tiettävästi ajureiden pitäisi kuitenkin tarjota selvästi aiempaa parempaa suorituskykyä tänään julkaistussa 3DMark Mesh Shader -ominaisuustestissä.

Uusissa ajureissa listataan korjaukset kolmeen aiempien ajureiden ongelmaan: Tiettyjen objektien renderöityminen väärin Blenderissä RX 400- ja RX 500 -näytönohjaimilla, Quake III Arena -pelissä mahdollisesti esiintyvä graafiikan korruptoituminen ja Wolfenstein: Youngblood -pelin odotettua heikompi suorituskyky, kun käytössä on AMD Smart Access Memory eli Resizable BAR -tuki. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi ruudun kirkkauden vilkunta tietyissä peleissä reunattomassa ikkunassa (Borderless Windowed), kun FreeSync on käytössä, FreeSyncin mahdollinen toimimattomuus Forza Horizon 4 -pelissä sekä tiettyjen resoluutioiden puuttuminen Counter-Strike: Global Offensive -pelistä, kun käytössä on 4:3-kuvasuhde. Lisäksi AMD kertoo tutkivansa raportteja Radeon Softawren odotettua korkeammasta prosessorin käyttöasteesta työpöydällä. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa.

Lataa AMD:n ajurit täältä