Intel julkaisi uuden sukupolven SSD-asemia ja Optane-muisteja

Intelin kuluttajapuolen uutuudet ovat QLC-soluihin luottava SSD 670p sekä Optane-muistia ja QLC NAND-muistia hyödyntävä Optane Memory H20.

Intel on julkaissut uusia tallennusmedioita eilen Memory and Storage 2020 -tapahtumassaan. Yhtiöltä tuli uusia tuotteita niin NAND- kuin Optane-SSD-asemien ja -muistien rintamalle.

Kuluttajapuolen ensimmäinen uutuus on vähemmän yllättävästi nimetty SSD 670p, joka jatkaa 660p:n jalanjäljissä. Uusi asema käyttää 144-kerroksista NAND-sirua QLC-soluilla sekä päivittynyttä ohjainpiiriä. 670p tulee saataville 512 Gt – 2 Tt:n kapasiteeteissa M.2-väylään kuluttajille sekä U.2-väylään yrityspuolelle.

Ohjelmistopuolella Intel on kasvattanut aseman SLC-tilassa toimivan välimuistin määrää keskimäärin 11 %, kun asema on osittain täynnä. 512 Gt:n asemassa SLC-välimuistia on maksimissaan 64 ja minimissään 6 Gt, teratavun versiossa 128 ja 12 ja 2 teran versiossa 256 ja 24 Gt.

Intel SSD 670p -SSD-asemat tulevat saataville vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana.

Toinen kuluttajapuolen uutuus on Optane Memory H20. Kyseessä on M.2-väyläinen hybridiasema, johon on integroitu sekä QLC-soluja hyödyntävä NAND-muisti sekä 3D XPoint -muisti. Tiettävästi asemassa on uusi Optane-ohjain sekä 670p-asemasta lainatut uudistukset NAND-puolelle. Optane Memory H20 -asemissa on 32 Gt Optane-muistia ja 512 Gt tai teratavu NAND-muistia.

Optane Memory H20 -hybridi-SSD:t tulevat saataville ensi vuoden toisen neljänneksen aikana.

Datakeskuspuolelle Intel julkaisi 144-kerroksisia TLC NAND-muisteja käyttävät SSD D7-P5510 -asemat, niin ikään 144-kerroksisia QLC NAND-muisteja käyttävät SSD D5-P5316 -asemat, toisen sukupolven 3D XPoint -muisteja käyttävät Optane SSD P5800X -asemat sekä Optane Persistent Memory 300 Series -sarjan Crow Pass -koodinimelliset 3D XPoint -DIMM-muistit.

Lähde: Intel

NVIDIA pitää GeForce RTX: Game On -virtuaalitapahtuman tammikuussa

NVIDIA lupaa kertoa tapahtumassa viimeisimmistä pelimaailman ja grafiikan innovaatioista, mutta huhujen mukaan se sopisi myös RTX 3060 -mallin julkaisutilaisuudeksi.

NVIDIA on ilmoittanut verkkosivuillaan pitävänsä virtuaalisen GeForce RTX: Game On -tilaisuuden. 12. tammikuuta kello 19.00 Suomen aikaa pidettävä tilaisuus osuu päällekkäin CES 2021 -virtuaalimessujen kanssa ja onkin todennäköisesti osa yhtiön messuohjelmaa.

GeForce RTX: Game On -tapahtuman yksityiskohdat ovat vielä tiukasti hämärän peitossa. Yhtiö kertoo ylimalkaisesti kertovansa tapahtumassa viimeisimmistä innovaatioista pelimaailmassa ja grafiikassa. Tapahtuman tulee juontamaan GeForce-osaston johtohahmo Jeff Fisher.

Tapahtuman ajankohta sopisi hyvin viimeisimpien huhujen povaaman GeForce RTX 3060 -näytönohjaimen tai näytönohjainten julkaisutilaisuudeksi. NVIDIAn toimitusjohtaja Jensen Huang on yleensä esitellyt yhtiön uudet näytönohjaimet, mutta etenkään edullisempien mallien kohdalla se ei ole itsestäänselvyys. On myös mahdollista, että Jensen vierailisi Fisherin juontamassa virtuaalilähetyksessä.

Lähde: NVIDIA

NVIDIAn huhutaan julkaisevan kaksi GeForce RTX 3060 -mallia tammikuussa, RTX 3080 Ti helmikuussa

Huhujen mukaan GeForce RTX 3060 tulee saataville 6 ja 12 Gt:n muisteilla, mutta mallien välillä saattaa olla myös muita eroja.

Spekulaatio tulevista Ampere-arkkitehtuuriin perustuvista näytönohjaimista on käynyt kuumana aina arkkitehtuurin julkaisusta lähtien. Huhujen mukaan NVIDIA on soutanut ja huovannut useiden eri GeForce-mallien julkaisun ja julkaisematta jättämisen välillä useaankin eri otteeseen.

Viimeisimpien huhujen mukaan NVIDIAn GeForce RTX 30 -sarja tulee kasvamaan seuraavaksi kadhdella erilaisella GeForce RTX 3060 -näytönohjaimella sekä vähän myöhemmin RTX 3080 Ti -mallilla. Sen sijaan huhutuista 16 Gt:n 3070- ja 20 Gt:n 3080 -mallien mahdollisesta julkaisusta ei ole tällä haavaa tietoa.

Muun muassa Igor’s Labin lähteiden mukaan NVIDIA tulee julkaisemaan GeForce RTX 3060 12 Gt -näytönohjaimen virtuaalisilla CES 2021 -messuilla (11.-14.1.2021). Näytönohjainten myynnin on tarkoitus alkaa puolestaan tammikuun lopulla tai viimeistään kiinalaisen uudenvuoden tienoilla.

Sen lisäksi Igorin mukaan RTX 3050 Ti:ksi huhuttu näytönohjain tultaisiin näkemään markkinoilla RTX 3060 6 Gt -nimellä. Eri vuotolähteiden paljastamissa tiedoissa kerrotaan olevan jonkin verran eroja yksityiskohdissa, joten toistaiseksi 6 Gt- ja 12 Gt -mallien eroista tiedetään vain muistin määrä.

GeForce RTX 3080 Ti -mallin Igor kertoo tulevan 20 Gt:n muistilla. Näytönohjaimen tekniset yksityiskohdat ovat vielä hämärän peitossa, sillä vuotojen yksityiskohdissa on ollut eroja esimerkiksi CUDA-ydinten lopullisen määrän suhteen. Igor’s Labin mukaan RTX 3080 Ti saapuu markkinoille aikaisintaan helmikuun lopulla, mahdollisesti myöhemminkin.

Lähde: Igor’s Lab

Harrastajan kehittämä SuperRT tuo reaaliaikaisen säteenseurannan Super Nintendo -pelikonsolille

SuperRT:ksi ristitty kiihdytin on toteutettu FPGA-piirillä ja se toimii SNES-konsolin kanssa samalla periaatteella, kuin esimerkiksi Star Foxin SuperFX-siru.

Reaaliaikainen säteenseuranta on tekemässä hyvää vauhtia tuloaan pelimaailmaan. Harva kuitenkaan olisi uskonut, että yksi säteenseuraavaa tukevista pelialustoista olisi Super Nintendo -konsoli.

Shironeko Labs -sivustoa pyörittävä Ben Carter on työstänyt opiskelumielessä omaa säteenseurantakiihdytintään Cyclone V -FPGA-piirille DE10-Nano-kehitysalustalla. FPGA:lla on toteutettu kolme rinnakkaista 50 MHz:n kellotaajuudella toimivaa CISC-periaatteella toimivaa säteenseurantkiihdytintä.

Yksinkertaisesti kiihdyttimestä muotoutui kuitenkin erikoisempi projekti, kun hän sai päähänsä toteuttaa sillä säteenseurantaa Super Nintendo -pelikonsolilla. Carterin idea lainaa Star Fox -pelistä tuttua ideaa, jossa itse pelimoduuliin on lisätty erillinen SuperFX-siru tarjoamaan teknologiaa, joka oli pelkän SNESin ulottumattomissa.

SuperRT:ksi ristitty kiihdytin toimii täysin muokkaamattoman Super Nintendon parina. Välikappaleena toimii pelimoduuli, josta on poistettu itse ROM-siru. SuperRT on johdotettu ROM-sirun paikalle ja se syöttää pelimoduulin läpi dataa, kuin mikä tahansa SNES-peli. Carterin rakentama säteenseurantasovellus renderöi ruudun 200×160-resoluutiolla parhaimmillaan 30 FPS:n nopeudella. Se toimii sisäisesti 24-bittisillä väreillä, mutta SNESin rajoitusten vuoksi lopputulos ditheröidään 256-väriseksi.

Lähde: Shironeko Labs

Uusi artikkeli: Testissä Apple iPhone 12 Pro & 12 Pro Max

16.12.2020 - 20:14 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (19)

Testasimme Applen tuoreet iPhone 12 Pro- ja 12 Pro Max -huippumallit.

Aikataulultaan rehellisesti sanottuna törkeän paljon viivästynyt Apple iPhone 12 Pro -artikkeli on vihdoin luettavissa. Pahoittelut kaikille artikkelia useamman viikon odottamaan joutuneille. Artikkelissa testataan sekä iPhone 12 Pro että iPhone 12 Pro Max runsaan parin viikon testijaksojen pohjalta. Laitteet ovat keskenään suurilta osin identtisiä, mutta Maxissa on 6,1-tuumaisen sijaan 6,7-tuumainen näyttö, suurempi akku ja teknisesti edistyneempi takakamera.

Laitteiden hinnat alkavat 1179 ja 1279 eurosta. Värivaihtoehtoja on neljä – valko-hopea, grafiitinharmaa, kulta, sekä testikappaleidemme edustama uutuusväri tyynenmeren sininen.

Lue artikkeli: Testissä Apple iPhone 12 Pro & 12 Pro Max

Vulkan-rajapinta sai säteenseurantaa tukevan SDK:n ja ensimmäisen virallisen säteenseurantapelin

Vulkan-rajapinnalle on julkaistu jo useampia NVIDIAn laajennoksia käyttäviä säteenseurantapelejä, mutta Quake II RTX:n päivitys teki siitä ensimmäisen rajapinnan virallisia laajennoksia tukevan pelin.

Useita avoimia rajapintoja ylläpitävä Khronos on julkaissut merkittävän päivityksen Vulkan-rajapintaan. Viime kuussa julkaistut säteenseurantalaajennokset saivat nyt tuekseen muun muassa SDK:n (Software Development Kit, ohjelmistokehityspaketti).

Valven rahoittama LunarG on julkaissut Vulkan-rajapinnan virallisesta SDK:sta uuden 1.2.152.0-version, joka tuo mukanaan täyden tuen rajapinnan tuoreille säteenseurantalaajennoksille. Samalla Microsoftin avoimen lähdekoodin HLSL-kääntäjä DXC on päivitetty Vulkan-rajapinnan säteenseurantatuella, mikä mahdollistaa selvästi helpomman DirectX Raytracing-rajapintaa hyödyntävien sovellusten kääntämisen Vulkan-rajapinnalle.

Khronos on julkaissut lisäksi uusia avoimen lähdekoodin Vulkan-säteenseurantaa hyödyntäviä esimerkkisovelluksia sekä päivittänyt Vulkan Guide -oppaan sisältämään tietoa säteenseurannasta.

Samassa yhteydessä NVIDIAn kehittämä Quake II RTX päivitettiin tukemaan NVIDIAn laajennosten lisäksi Vulkan-rajapinnan virallisia laajennoksia. Päivityksen myötä kehittynyttä path tracing -säteenseurantaa hyödyntävä peli toimii nyt myös AMD:n Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjaimilla ja tulee toimimaan ensi vuonna julkaistavilla Intelin Xe-HPG-pelinäytönohjaimilla. PC Gamer on ehtinyt ottaa uudella versiolla jo pikaiset testit, joiden mukaan RX 6800 XT saavuttaa yli 60 FPS:n suorituskyvyn 1080p-resoluutiolla ja RTX 3080 1440p-resoluutiolla, mutta 4K-resoluutiolla se jää kaukaiseksi haaveeksi kummaltakin.

Vulkan-rajapinnan viralliset säteenseurantalaajennokset ovat tuettuna AMD:n Radeon Software 20.11.3- ja NVIDIAn Release 460 -ajureista lähtien.

Lähde: Khronos

NVIDIA julkaisi näytönohjaimilleen uudet GeForce- ja Studio 460.89 -ajurit

GeForce ajureissa on mukana Game Ready -leima Quake II RTX -pelin tuoreelle päivitykselle, joka lisää peliin tuen Vulkan-rajapinnan virallisille säteenseurantalaajennoksille.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 460.89 -ajurit ovat saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat kaikkia yhtiön työpöytänäytönohjaimia Kepler- ja mobiilinäytönohjaimia Maxwell-sukupolvesta lähtien. Ajureiden rinnalla julkaistiin myös uudet Studio 460.89 -ajurit.

GeForce 460.89 -ajureiden merkittävin uudistus on virallinen Game Ready -leima tänään julkaistulle Quake II RTX -päivitykselle. Pelin uusi päivitys lisää siihen tuen Vulkan-rajapinnan virallisille säteenseurantalaajennoksille. Lisäksi ajureissa on uutta tuki CUDA 11.2 -rajapinnalle ja Vulkan-rajapinnan lopullisille säteenseurantalaajennoksille.

Ajureissa ei ole poikkeuksellisesti ilmoitettu ainoastakaan korjatusta bugista. Tiedossa olevia ongelmia ovat esimerkiksi työpöydän mahdollinen vilkunta GeForce GTX 1080 Ti -näytönohjaimilla, väärät mustan tasot, kun HDR on käytössä, joillain G-Sync-näytöillä esiintyvä normaalia korkeampi tehonkulutus Ampere-arkkitehtuurin näytönohjaimilla sekä Steam VR -peleissä esiintyvät ylimääräiset viiveet ja nykimiset pelin käynnistyksen yhteydessä. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin NVIDIAn artikkelista ja niiden julkaisutiedotteesta (PDF).

Studio 460.89 -ajureissa on mukana viimeisimmät optimoinnit Chaos Vantage-, OctaneRender 2020.2-, V-Ray 5 Benchmark- ja Boris FX Sapphrie 2021 -sovelluksille, Unreal Engine 4.26 -pelimoottorille ja NVIDIA Omniversen avoimelle beetaversiolle. Lisäksi ajureissa on uutta tuki vasta julkaistulle NVIDIA RTX A6000 -ammattilaisnäytönohjaimelle 48 gigatavulla muistia. Voit tutustua Studio-ajureihin tarkemmin NVIDIAn artikkelissa ja niiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

HMD Global julkisti Nokia 5.4 -älypuhelimen

15.12.2020 - 12:19 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (22)

HMD Globalin uutuus tulee myyntiin noin 200 euron hintaluokkaan.

HMD Global on julkaissut tänään uuden Nokia 5.4 -älypuhelimensa seuraajaksi viime maaliskuussa julkaistulle 5.3-mallille. Hieman erikoisesti osa laitteen ominaisuuksista on jopa heikentynyt edeltäjämalliin nähden.

Polykarbonaattikuorin varustettu Nokia 5.4 on pienentynyt hieman ulkomitoiltaan edeltäjämalliin nähden. Pääsyynä tähän on hieman pienentynyt 6,39-tuumainen näyttö, jonka kuvasuhde on myös muuttunut hieman yleistä kehityssuuntaa vastaan, eli 20:9:stä 19,5:9:ään. Myös näytön muut ominaisuudet ovat hieman heikentyneet edeltäjämallista, sillä maksimikirkkaus on pienentynyt.

Nokia 5.4:n sisällä on vanhahtavalla 11 nanometrin prosessilla valmistettu Snapdragon 662 -järjestelmäpiiri, joka on ainakin teoriassa hieman heikompi kuin edeltäjämallissa käytetty Snapdragon 665. RAM-muistivaihtoehtoja on hieman parannettu ja ne ovat nyt 4 ja 6 Gt. Tallennustilaa on vastaavasti tarjolla 64 ja 128 Gt muistikorttipaikan kera. Akun kapasiteetti on edeltäjän tapaan 4000 mAh ja se tukee maltillista 10 watin latausnopeutta USB Type-C:n kautta.

Takakamera on sijoitettu muiden yrityksen viimeaikaisten mallien tapaan pyöreään kehykseen ja kameroita on kaikkiaan neljä kappaletta. Pääkamera käyttää 48 megapikselin sensoria ja sen parina on 5 megapikselin ultralaajakulmakamera. Lisänä on kahden megapikselin makro- ja syvyystietokamerat. Näyttöreiässä sijaitseva etukamera on tuplannut resoluutionsa 16 megapikseliin.

Käyttöjärjestelmänä on harmillisesti edelleen vanha Android 10, mutta laitteelle myönnetään sentään vanhaan tapaan kaksi Android-versiopäivitystä sekä kolme vuotta tietoturvakorjauksia. Puhelimella on lisäksi Android Enterprise Recommended -sertifiointi. Lasten käyttöä varten puhelimessa on HMD Globalin Family Link -sovellus, jolla vanhempi voi valvoa ja opastaa puhelimen käyttöä.

Nokia 5.4 tekniset tiedot:

  • Ulkomitat: 161 x 76 x 8,7 mm
  • Paino: 180 grammaa
  • 6,39” LCD-näyttö, 720 x 1560, NTSC 70 %, 19,5:9-kuvasuhde, 400 nit
  • Qualcomm Snapdragon 662 -järjestelmäpiiri
  • 4 tai 6 Gt LPDDR4X RAM-muistia
  • 64 tai 128 Gt tallennustilaa, microSD-korttipaikka (max. 512 Gt)
  • LTE Cat.4 -yhteydet, Dual SIM
  • WiFi 802.11 b/g/n, BT 4.2, aptX Adaptive, GPS, Glonass, Beidou, NFC
  • FM-radio, 3,5 mm:n kuulokeliitäntä
  • Neloistakakamera (ZEISS optics):
    • 48 megapikselin sensori
    • 5 megapikselin sensori
    • 2 megapikselin makrokamera
    • 2 megapikselin syvyystietokamera
    • OZO-tilaääni
  • Etukamera: 16 megapikseliä
  • 4000 mAh:n akku, USB Type-C (USB 2.0), 10 W latausteho
  • Android 10 (Android One), 2 vuoden versiopäivitykset, 3 vuoden tietoturvakorjaukset, Enterprise Recommended

Nokia 5.4 tulee saataville Pohjoismaissa 15. tammikuuta alkaen, väreinä ovat Polar Night (sininen) ja Dusk (lila). Globaali suosituslähtöhinta on 189 euroa, mutta Suomessa myyntiin tulevan 4 & 64 Gt:n variantin hinnasta ilmoitetaan myöhemmin.

Lähde: HMD Global, lehdistötiedote

Kahdella 64-ytimisellä Milan-prosessorilla varustettu järjestelmä testivuodoissa (Zen 3)

ExecutableFixin ajamissa testeissä asetetaan rinnakkain 64-ytimiset Zen 2- ja Zen 3 -Epycit sekä ajetaan Cinebench R23 128 ytimellä.

AMD julkaisi Zen 3 -arkkitehtuurin työpöydälle suunnattujen Vermeer-koodinimellisten Ryzen 5000 -prosessoreiden mukana. Yhtiö on aiemmin jo varmistanut, että se aloittaa myös samaan arkkitehtuuriin perustuvien Milan-koodinimellisten Epyc-prosessoreiden toimitukset kuluvan neljänneksen aikana, vaikka virallinen julkaisu saattaakin siirtyä ensi vuoden puolelle.

Nyt Twitterissä ExecutableFix-nimimerkillä tunnettu henkilö on saanut käsiinsä palvelimen 64-ytimisellä Milan-prosessorilla ja ajanut sillä testejä Zen 2 -arkkitehtuuriin perustuvaa 64-ytimistä Rome-prosessoria vastaan.

Yhdellä säikeellä Cinebench R15-testissä Milan tarjoaa ExecutableFixin mukaan 18 %:n parannuksen Romeen nähden, kun R20:ssa ero on 11 % ja CPU-Z:n testissä 13 %. Molemmat prosessorit toimivat testissä lukitulla 2,4 GHz:n kellotaajuudella. Kun kellotaajuus vapautetaan, kasvaa Zen 3 -arkkitehtuuriin perustuvan Milanin etumatka selvästi. Prosessorin Boost-kellotaajuus on peräti 400 MHz korkeampi, kuin vastaavan Romen, minkä myötä R15:n ero kasvoi 32 %:iin, R20:n 22 %:iin ja CPU-Z:n 27 prosenttiin. Kaikkien ydinten testissä erot jäivät pieniksi, sillä R15:ssa ero oli vain 11 ja R20:ssa 9 %, vaikka Milan toimi testissä noin 12 % Romen 3,3 GHz:iä korkeammalla 3,7 GHz:n kellotaajuudella.

Lisäkuriositeettina ExecutableFix ajoi vielä Cinebench R23 -testin 128-ytimisellä eli kaksi 64-ytimistä Milan-prosessoria sisältävällä järjestelmällä. Kokoonpanon yhden säikeen tulos oli testissä 1215 pistettä, kun kaikkia ytimiä hyödyntävässä testissä maksimissaan 3,7 GHz:n kellotaajuudella toimivat prosessorit nappasivat yhteistuumin 87878 pistettä. Kuvankaappauksen tuloksesta löydät uutisen pääkuvasta.

Lähde: ExecutableFix @ Twitter

Tukes: USB-latureissa jatkuvasti turvallisuuspuutteita

Tukesin vuosina 2018-2020 testaamasta 126 USB-laturista peräti 105 oli tavalla tai toisella puuttellisia ja standardinvastaisia.

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes on julkaissut tänään tiedotteen koskien USB-latureiden turvallisuutta. Viraston mukaan valvonnassa ilmenee vuodesta toiseen vakavia puutteita suurimmassa osassa testattuja latureita.

Tukesin tiedotteen mukaan se on testannut vuosina 2018-2020 yhteensä 126 USB-laturia, joista peräti 105 on ollut puutteellisia siten ja standardinvastaisia. Sähköiskun tai tulipalovaaran aiheuttavia vakavia puutteita löytyi 28 laturista. Viraston tietoon on tullut myös latureiden aiheuttamia käytännön vaaratilanteita ja tapaturmia.

Ongelmat keskittyvät viraston mukaan etenkin EU:n ulkopuolelta tilattuihin latureihin. Tyypillisimpiä puutteita ovat vaadittujen dokumenttien eli käyttöohjeiden ja valmistajatietojen puute, mikä vaikeuttaa kuluttajan asemaa esimerkiksi takuutilanteissa.

Tukes kertoo tehneensä kivijalkaliikkeistä löydetyille puutteellisille tuotteille jo myyntiä rajoittavia päätöksiä ja velvoittanut maahantuojaa keräämään tuotteet pois käyttäjiltä. Viraston valta ei kuitenkaan yllä verkkokaupan puolelle, jossa se on voimaton. Tukes suosittelee lataamaan laitteet niiden alkuperäislatureilla valvottuina ja turvassa esimerkiksi lasten ulottuvilta.

Tutustu Tukesin listaan vaarallisista USB-latureista täällä.

Lähde: Tukes