Live: io-techin tekniikkakatsaus-podcast (38/2020)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä videopodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin viikon tekniikkakatsaus-podcast esitetään tänään perjantaina 18. syyskuuta hieman tavallista myöhemmin noin klo 16:00 alkaen suorana live-streamina. Tekniikkakatsaus lähetetään suorana YouTubessa. Äänessä ovat tuttuun tapaan Juha Kokkonen ja Sampsa Kurri.

Käymme viikottaisissa tekniikkakatsauksissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon tekniikkakatsaus on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

Logitech päivitti Hero-sensorin tukemaan 25K DPI:n tarkkuutta

Koska kyseessä ei ole varsinaisesti uusi sensori, Logitech on tuomassa 25 600 DPI:n tarkkuuden myös nykyisiin Hero-sensorilla varustettuihin hiiriinsä firmware-päivityksenä.

Logitech on uutisoinut tänään erittäin positiivisesta yllätyksestä sen Hero-sensoria käyttävien hiirten käyttäjille. Hiirten ominaisuuksia parannetaan jälkikäteen Firmware-päivityksellä.

Logitechin mukaan sen High Efficiency Rated Optical- eli Hero-sensori onnistui vuonna 2016 tarjoamaan paitsi tarkimman seurannan, myös tekemään sen jopa 10-kertaa pienemmällä tehonkulutuksella kuin aiempien sukupolvien sensorit. Tuolloin sensoria mainostettiin myös Hero 16K -nimellä, sillä se kykeni maksimissaan 16 000 DPI:n tarkkuuteen.

Nyt Logitech on esitellyt blogissaan ”uuden” Hero 25K -sensorin. Todellisuudessa kyse ei ole uudesta sensorista, vaan Logitech on saanut firmware-päivityksellä viriteltyä vanhan sensorinsa uuteen iskuun. Yhtiön mukaan Hero on nyt maailman ensimmäinen alle mikrometrin tarkkuuteen yltävä sensori 25 600 DPI:n maksimitarkkuudellaan.

Mikä parasta, vaikka kyse on ”uudesta” sensorista, tuki 25K DPI:lle tulee saataville ainakin osalle Hero-sensoria käyttävistä hiiristä firmware-päivityksenä. Tällä hetkellä uuden firmwaren pitäisi olla saatavilla G Hubin kautta G903 Hero-, G502 Lightspeed-, Pro Wireless-, G703 Hero-, G604-, G502 Hero-, G403 Hero- ja Pro-hiirille.

Lähde: Logitech

Facebook julkisti Oculus Quest 2 -virtuaalilasit

Oculus Quest 2 lanseerattiin yhdessä Qualcommin uuden Snapdragon XR2 -virtuaalilasialustan kanssa.

Facebook on saanut osakseen viime aikoina kyseenalaista mainetta ilmoittamalla esimerkiksi Oculus-tilien tuen lopettamisesta ja Facebook-tilin pakollisuudesta. Lisäksi itse Oculus-nimeä on alettu hautaamaan esimerkiksi nimeämällä Oculus Connect -tapahtuman uudelleen Facebook Connectiksi ja Oculus Research -yksikön osaksi Facebook Reality Labsia.

Tästä riippumatta yhtiön uudet virtuaalilasit kantavat edelleen Oculus-nimeä. Quest-sarjaan esitellyt uudet Oculus Quest 2 -virtuaalilasit ovat edeltäjiensä tavoin täysin itsenäiset, mutta niitä voidaan käyttää myös PC:n kaverina Oculus Link -sovelluksen avulla.

Quest 2 -virtuaalilasien sisällä sykkii Qualcommin uusi Snapdragon XR2 -alusta, joka on suunniteltu nimenomaan virtuaalilasikäyttöön. Uuden XR2:n kerrotaan tarjoavan sekä kaksinkertaista prosessori- että grafiikkaohjainsuorituskykyä Snapdragon 835 -järjestelmäpiiriin perustuneeseen alkuperäiseen XR-alustaan verrattuna, minkä lisäksi tekoälytehtävien kerrotaan sujuvan nyt 11 kertaa nopeammin. Alustaan on lisätty myös erillinen EVA-prosessori (Engine for Visual Analytics), joka on erikoistunut konenäkötehtäviin ja siirtää niihin liittyvää kuormaa pois prosessorilta. Qualcomm FastConnect 6800 -yhteyksien myötä se tukee myös Wi-Fi 6 -standardia. Quest 2:ssa XR2:n parina on 6 Gt muistia.

Itse virtuaalilaseissa on varattu näytöstä kummallekin silmälle 1832×1920 pikselin osuus ja uuden järjestelmäpiirin myötä näytön virkistystaajuustuki on nostettu nyt 90 hertsiin. 90 hertsin virkistystaajuus on kuitenkin ilmeisesti vielä osin kokeellinen, sillä Facebookin mukaan ominaisuus avataan kehittäjille vasta vähän lasien julkaisun jälkeen. 90-hertsin tuki on tulossa myös Oculus Link -sovellukseen, jonka kerrotaan valmistuvan tämän syksyn aikana.

Facebook on lisäksi uudistanut Questi 2:n Touch-ohjaimia. Yhtiön mukaan ne ovat nyt entistä ergonomisemmat, mutta oleellisempi uudistus on energiatehokkaampi ohjainten seuranta, jonka myötä niiden akkujen luvataan kestävän nyt parhaimmillaan 4 kertaa pidempään, kuin alkuperäisen Questin Touch-ohjaimet.

Oculus Quest 2 -virtuaalilasit ovat nyt ennakkotilattavissa ja niiden toimitukset aloitetaan 13. lokakuuta. Virtuaalilasien hinta on Suomessa 349 euroa 64 Gt:n tallennustilalla ja 449 euroa 256 Gt:n tallennustilalla.

Lähteet: Oculus, Qualcommm

NVIDIA julkaisi uudet GeForce 456.38 -ajurit näytönohjaimilleen

Uudet GeForce-ajurit tuovat mukanaan tuen uusille Ampere-arkkitehtuuriin perustuville GeForce RTX 3080- ja RTX 3090 -näytönohjaimille.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 456.38 ovat saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat kaikkia yhtiön työpöytänäytönohjaimia Kepler- ja mobiilinäytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien.

GeForce 456.38 -ajureiden merkittävin uudistus on luonnollisesti tuki uusille GeForce RTX 30 -sarjan RTX 3080- ja RTX 3090 -malleille. Sen lisäksi ajureissa on Game Ready -leima Fortnite RTX:lle. Fortnite RTX viittaa pelin tuoreeseen päivitykseen, jossa siihen lisättiin tuki muun muassa säteenseurannalle, DLSS:lle sekä NVIDIA Reflex -ominaisuudelle. Ajureissa on myös uutena tuki CUDA 11.1 -rajapinnalle, sekä uudet tai päivittyneet SLI-profiilit Baldur’s Gate 3:lle, Crusader Kings 3:lle ja Population Zerolle kaikilla näytönohjaimilla sekä Comanche-, Disintegration-, Ride 4-, Rocket Arena- ja The Blackout Club -peleissä Turingilla tai uudemmilla. Merkittävänä muutoksena Ampere-sukupolven näytönohjaimet eivät tue lainkaan perinteistä SLI:tä edes 3090:n osalta, vaan SLI on tuettuna vain mikäli peli erikseen tukee DirectX 12:n, Vulkanin tai muun rajapinnan ”explicit multiGPU”-tilaa.

Lisäksi uutta on GeForce Experiencen Automatic Performance Tuning -toiminto RTX 20- ja RTX 30 -sarjan näytönohjaimille sekä pelin suorituskyvyn tarkkailu kaikilla näytönohjaimilla. Mukana on myös tuki viidelle uudelle G-Sync Compatible -näytölle, ShadowPlayn HDR-tallennukselle GTX 900 -sarjasta lähtien ja NVIDIA Broadcast -sovellukselle.

Tuttuun tapaan ajurit myös korjaavat edeltävien julkaisujen ongelmia. Tällä kertaa liiskattujen bugien listalta löytyvät muun muassa Call of Duty: Modern Warfaren ylimääräiset suorituskyvyn heikkenemiset säteenseuranta käytössä, Detroit: Become Human -pelin kaatuilut, World of Warcraft -pelissä esiintyvät objektien välkkymiset sekä Batman Arkham Knight -pelin suorituskyvyn lasku PhysX-käytössä, kun Windowsissa otetaan käyttöön Hardware-accelerated GPU Scheduling -ominaisuus. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi HDCP-virheet Valven Index-virtuaalilaseilla, Fortniten kaatuilu BSOD-ruutuun 4K-resoluutiolla, hahmojen nykiminen World of Warcraft Shadowlandsissa kun ruudunpäivitysnopeus on yli 60 FPS sekä vanha tuttu Forza Motorsport 7:n tiettyjen ratojen kanttareilla näkyvät mustat raidat. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin NVIDIAn artikkelista ja ajureiden julkaisutiedotteesta (PDF).

Ajureista tuli samalla saataville myös Studio 456.38 -versiot. Studio-ajurit on suunnattu lähinnä sisällöntuottajille ja uusissa ajureissa merkittävimmät uudistukset ovat tuki RTX 30 -sarjalle, tuki D5 Render- ja SheenCity Mars -sovellusten uusille päivityksille sekä NVIDIA Broadcast -sovellukselle.

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

AMD julkaisi uudet Radeon Software 20.9.1 -ajurit näytönohjaimilleen ja APU-piireilleen

AMD on keskittynyt uusissa ajureissa ratkomaan aiempien julkaisujen ongelmia uusien ominaisuuksien tai sovellustukien sijasta.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja APU-piireilleen. Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 20.9.1 -ajurit ovat saatavilla Windows 7- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat kaikkia yhtiön GCN- ja RDNA-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia ja APU-piirejä.

Radeon Software 20.9.1 -ajureissa ei ole poikkeuksellisesti mukana lainkaan merkittäviä uusia ominaisuuksia. Sen sijasta ajureissa keskitytään aiempien julkaisujen ongelmien ratkomiseen. AMD on myös lopettanut mahdollisten mustan ruutuun kaatumisten erillisen seurannan, mikä kertoo ongelmien joko ratkenneen lopuillakin käyttäjillä tai niiden olevan niin harvinaisia, ettei mitään yksittäistä syytä ole enää olemassa.

Tällä kertaa korjattujen bugien listalta löytyvät esimerkiksi joitain Ryzen 3- ja Ryzen 5 -APU-piirejä vaivanneet virheilmoitukset ajureiden asennnuksessa, mustaan ruutuun, järjestelmän- tai ajurin kaatumiseen johtavat tilanteet tehtävänvaihdossa, Performance Metrics overlayn päällle kytkennässä ja toissijaisella näytöllä videoita pyörittäessä RX 5000 -sarjan näytönohjaimilla, Performance Tuning -tuuletinprofiileiden jääminen lataamatta sekä kirkkauden vaihtelut VP9-videoita toistettaessa RX 5000 -sarjalla. Tiedossa olevia bugeja ovat puolestaan muun muassa Project Cars 3 -pelissä esiintyvä graafikan korruptoituminen VR-tilassa, Enhanced Syncin aiheuttamat mustat ruudut tietyillä kokoonpanoilla ja RX 5000 -sarjalla satunnaisesti joissain peleissä tapahtuvat nykimiset. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa.

Lataa AMD:n ajurit täältä

Uusi artikkeli: Testissä GeForce RTX 3080 -näytönohjaimet (Asus, Gigabyte & MSI)

Testissä Asuksen, Gigabyten ja MSI:n omaan piirilevyyn ja jäähdytysratkaisuun pohjautuvat GeForce RTX 3080 -näytönohjaimet.

GeForce RTX 3080 -näytönohjaimet saapuivat myyntiin tänään 17. syyskuuta klo 16. Julkaisimme io-techissä eilen testiartikkelin NVIDIAn omasta GeForce RTX 3080 Founders Edition -näytönohjaimesta testiartikkelin kattavilla testeillä eri näyttöresoluutioilla ja useilla vertailunäytönohjaimilla. Nyt vuorossa on näytönohjainvalmistajien omiin suunnitelmiin perustuvien ”custom-mallien” testi.

Tutustumme artikkelissa Asuksen, MSI:n ja Gigabyten GeForce RTX 3080 -näytönohjaimien ominaisuuksiin ja ajamme pikaiset suorituskykytestit sekä tehonkulutus, lämpötila- ja melumittaukset. Mukana on myös ylikellotustestit. Testissä ovat mukana:

Lue artikkeli: Testissä GeForce RTX 3080 -näytönohjaimet (Asus, Gigabyte & MSI)

Yhdysvaltalainen Iceberg Thermal pyrkii uutena kilpailijana tietokoneiden jäähdytysmarkkinoille

Iceberg Thermalin valikoimista löytyy tällä hetkellä prosessoricoolereiden lisäksi tuulettimia, lämpötahnaa ja lämpötyynyjä.

Yhdysvalloissa tietokoneiden jäähdytysmarkkinoille on ilmaantunut uusi kilpailija – Iceberg Thermal. Valmistaja mainostaa taustalla olevan yli 15 vuoden kokemus alalta ja kuluttajille suunnattujen jäähdytyskomponenttien lisäksi yritys tarjoaa jäähdytysratkaisuja tilauksesta niin prototyyppien ja osien kuin myös täyden tuotantovalmistuksen muodossa.

Iceberk Thermalin valikoimissa on tarjolla kuusi prosessorijäähdytintä, kolme tuuletinmallia useassa eri koossa, kaksi erilaista lämpötahnaa ja lämpötyynyjä. Kaikkia valmistajan tuotteita yhdistää yhtenäinen värimaailma – niin tuulettimissa kuin myös prosessorijäähyissä käytetään vallitsevana värinä valmistajan logostakin löytyvää turkoosinsinistä.

Valmistajan tuulettimet ovat saatavilla silmään pistävän turkoosinsinisen lisäksi myös mustana ja harmaana. Valikoimaan kuuluu 80, 120 ja 140 mm:n koossa saatavilla olevat IceGALE nimeä kantava perusmalli nestelaakeroidulla (fluid dynamic bearing) moottorilla sekä IceGALE Xtra nimeä kantava pykälän kalliimpi malli kaksoiskuulalaakeroidulla moottorilla. Näiden lisäksi valmistajalta löytyy myös ARGB-valaistu kuulalaakeroitu IceGALE ARGB 120 ja 140 mm:n koossa.

Erityisesti prosessoricoolerit erottuvat varsin näyttävästi yleisestä massasta värien ja muotoiluratkaisujensa osalta. Kaikissa paitsi pienimmässä jäähdyttimessä käytössä on valmistajan ”Iceberg Shell” -kuori (T95-mallissa tuulettimen kehyksessä ”Iceberg Fan Cover”). Käytännössä kyseessä on turkoosinsininen kulmikkaasti muotoiltu kotelointi, joka peittää mallin mukaan tuulettimen kehyksiä tai jopa koko jäähdytinrivaston. Kuoren materiaalia ei ole tuotesivuilla mainittu, mutta todennäköisesti se on jonkinlaista muovia.

Prosessoricoolereista pienin on IceFLOE T65, joka on vain 38 mm korkea. T65:ssä on kuparipohja ja kolme 6 mm:n kuparista lämpöputkea. Jäähdyttimen turkoosinsininen 80 mm:n tuuletin on upotettu jäädyttimen keskelle ja jäähdyttimen laidat nousevat tuulettimen pinnan tasolle. Toiseksi pienin malli valmistajalta on IceFLOE T95, joka käyttää valmistajan Iceberg-kehikkoa 92 mm:n tuulettimensa reunojen peittona. T95 on korkeudeltaan 78,5 mm ja se valmistettu kokonaan alumiinista, eikä siinä ole erillisiä lämpöputkia.

Tornicoolereita valikoimaan kuuluu neljä mallia – IceSLEET X5, IceSLEET X6, IceSLEET X7 Dual ja IceSLEET X9 Dual TR. Kaksi ensiksi mainittua ovat rakenteeltaan yhden tornin ja kaksi viimeistä kahden tornin coolereita. Kaikkia tornimallisia jäähdyttimiä yhdistää koko rivaston peittävä Iceberg-kuori ja osoitettavat RGB-valaistukset tuulettimissa. X5 ja X6 sisältävät molemmat 120 mm:n tuulettimen ja niiden erottavana ominaisuutena toimii X6:sta löytyvä kuudes lämpöputki X5:n tyytyessä viiteen. X7 Dualin edessä on edullisemmista malleista tuttu 120 mm:n tuuletin, mutta jäähdytinrivastojen väliin on sijoitettu suurempikokoinen 140 mm:n tuuletin. Lisäksi tuplatornicoolereiden Iceberg-kehykseen on intogroitu RGB-valaistus coolerin päälle. Lämpöputkia X7:ssa on nimensä mukaisesti 7. X9 Dual TR on puolestaan AMD:n Threadripper-prosessoreille tarkoitettu jäähdytin ja sen myötä siinä on suurempi kuparipohja kuin muissa malleissa, eikä se tue muiden alustojen kiinnitysmekanismeja. Suuremman pohjan lisäksi X9 Dual TR eroaa X7 Dualista myös lämpöputkien määrän mukaan. X9 Dual TR:stä löytyy nimensä mukaisesti peräti yhdeksän 6 mm:n paksuista kuparista lämpöputkea.

Iceberg Thermalin valikoima on tulossa saataville Yhdysvalloissa Amazonin kautta. Toistaiseksi ei ole tietoa tuotteiden hinnoista tai onko valmistaja laajentamassa saatavuuttaan Eurooppaan tai Suomeen.

Lähde: Iceberg Thermal

Microsoft perustaa uuden Surface-laitteistokehitykseen keskittyvän tuotekehitysyksikön Tampereelle

Uusi Tampereen yksikkö keskittyy kamera-, kuvantamis-, elektroniikka- ja langattoman verkon ratkaisuihin.

Microsoft on tänään kertonut perustavansa Tampereelle uuden Surface-laitteisiin keskittyvän tuotekehitysyksikön. Uusi yksikkö keskittyy suunnittelemaan kamera-, kuvantamis-, elektroniikka- ja langattoman verkon ratkaisuja Surface-sarjan tuotteisiin.

Yhdysvaltalaisjätin tiedotteen mukaan Tampereen tuotekehitysyksikkö tulee olemaan tiiviissä yhteistyössä pääkallopaikalla Yhdysvaltojen Redmondissa sijaitsevan Devices-tiimin kanssa. Tampereen uuden yksikön tiimi koostuu alkuun 20–30 asiantuntijasta. Vastaavaksi johtajaksi yksikölle on nimitetty Liisa Peltonen, joka on toiminut aiemmin muun muassa Intelin Tampereen yksikössä sen kamerakehityksen vastaavana johtajana.

Microsoft Surfacen johtava tuotekehitysinsinööri Pavan Davuluri kuvaa tiedotteessa Suomen olleen aina innovaatioiden keskus ja yhtiön haluavan luoda uusia mahdollisuuksia sekä Microsoftille että paikalliselle alueelle. Suomen Microsoftin toimitusjohtaja Jussi Tolvanen myötäili Davulurin lausuntoa kuvailemalla kotimaista tuotekehitysosaamista maailman huipuksi.

Microsoft on tuttu nimi Tampereella jo entuudestaan, sillä yhtiöllä on ollut kaupungissa tuotekehitysyksiköitä aiemminkin. Viimeksi kaupungissa keskityttiin kehittämään Nokia-kauppojen myötä Microsoftille siirtyneen Lumia-perheen keskihintaluokan malleja. Tälle tuli kuitenkin loppu vuonna 2016, kun yhtiö käytännössä sulki koko Microsoft Mobilen Suomessa. Yhteensä Microsoft Mobilen irtisanomiset vähensivät Suomesta useita tuhansia työpaikkoja vuosina 2014 – 2016.

Lähde: Microsoft

Sony esitteli toisen sukupolven version ”kompaktista” Xperia 5 -älypuhelimesta

Sony on suunnitellut Xperia 5 II:n erityisesti multimedia-, valokuvaus- ja pelikäyttöön.

Sony on esitellyt odotetusti tänään uuden ”Mark II” -version Xperia 5 -älypuhelimestaan. Kyseessä on kooltaan nykypäivän markkinoiden pienempään päähän asemoituva älypuhelin, jonka fyysiset mitat ovat pienentyneet aavistuksen verran edeltäjästä. Puhelimen runko on alumiinia, kuoret Gorilla Glass 6 -lasia ja koko rakenne on IP65/68-suojattu. Ulkoisesti Xperia 5 II muistuttaa hyvin paljon edeltäjäänsä. 6,1-tuumainen OLED-näyttö käyttää edelleen 21:9 kuvasuhdetta ja uutena ominaisuutena se tukee nyt 120 hertsin ruudunpäivitysnopeutta.

Järjestelmäpiiri on Snapdragon 865 -perusversio Xperia 1 II -mallin tapaan. Järjestelmäpiirin jäähdytystä on parannettu grafeenikerroksella, joka levittää lämmön suuremmalle alalle puhelimen runkoon. Järjestelmäpiirin parina on kahdeksan gigatavua RAM-muistia sekä 128 gigatavua UFS 3.0 -tallennustilaa. Sony brändää Xperia-mallejaan vahvasti multimediapuhelimiksi ja Xperia 5 II onkin varustettu mm. eteen suunnatuilla stereokaiuttimilla, 3,5 mm ääniliitännällä sekä LDAC-tuella.

Akun kapasiteettia on kasvatettu merkittävästi 4000 mAh:in, joka on puhelimen ulkomitat huomioiden hyvä lukema. Sony kertoo saavuttaneensa merkittävän akun kapasiteetin lisäyksen mm. kerrostamalla pääpiirilevyn kahdesta osasta, pienentämällä antennien ja kaiuttimien vaatimaa tilaa sekä optimoimalla puhelimen kehyksen muotoilua. Akun luvataan latautuvan 18 watin laturilla puolessa tunnissa 50 %:iin.

Kolmoistakakamera on suunniteltu yhteystyössä Zeissin kanssa ja se tarjoaa kolme eri polttoväliä: kinovastaavat 16, 24 ja 70 mm. Pääkameran 12 megapikselin sensorin fyysistä kokoa on suurennettu ja pikselikoko on nyt todella suuri 1,8 mikrometriä. Aiemmista Sonyn lippulaivoista tuttuna ominaisuutena Eye AF- silmätarkennus osaa pitää tarkennuksen lukittuna myös nopeasti liikkuvissa ihmisissä ja eläimissä. Uutena videokuvausominaisuutena puhelin tulee 120 FPS:n HDR-hidastusvideon tallennusta 4K-tarkkuudella.

Xperia 5 II tekniset tiedot:

  • Ulkomitat: 158 x 68 x 8 mm
  • Paino: 163 grammaa
  • Rakenne: alumiinirunko, Gorilla Glass 6 -kuoret, IP65/68-suojaus
  • 6,1” OLED-näyttö, 1080 x 2520, HDR, 21:9-kuvasuhde, 120 Hz, 240 Hz kosketuksentunnistus
  • Qualcomm Snapdragon 865 -järjestelmäpiiri
  • 8 Gt RAM-muistia
  • 128 Gt UFS 3.0 -tallennustilaa, microSDXC-korttipaikka (max. 1 Tt)
  • 5G, NSA & SA, alle 6 GHz taajuusalue (n1, n3, n8, n28, n77, n78)
  • LTE Cat.18/13, Dual SIM
  • WiFi 802.11 b/g/n/ac/ax, BT 5.1, NFC
  • A-GPS, A-GLONASS, Beidou, Galileo, QZSS
  • Stereokaiuttimet, Dolby Atmos, 3,5 mm ääniliitäntä, LDAC, Dolby Atmos, DSEE Ultimate, aptX HD
  • Kolmoistakakamera:
    • 12 megapikselin laajakulmakamera, 24 mm, 1,8 um pikselikoko, OIS, f1.7, 10 ms lukunopeus
    • 12 megapikselin ultralaajakulmakamera, 1/2,55″ Exmor R -sensori, 16 mm, f2.2
    • 12 megapikselin telekamera, 1/3,4″ sensori, 70 mm, OIS­, f2.4
    • 4K 60 FPS videokuvaus, 4K 120 Hz hidastuskuvaus
  • Etukamera: 8 megapikseliä, 1/4″ sensori, f2.0
  • 4000 mAh:n akku, USB Type-C (USB 3.1), 21 W maksimilatausteho (USB PD)
  • Android 10

Xperia 5 II tulee saataville 20. lokakuuta 899 euron suositushintaan, eli hinta nousee edeltäjämallista sadalla eurolla. Ennakkotilaukset alkavat 29. syyskuuta. Värivaihtoehtoja ovat musta, harmaa ja sininen.

Lähde: Sony

Samsung julkaisi uusia 0,7 µm:n ISOCELL Plus -kamerasensoreita

16.9.2020 - 20:49 / Petrus Laine Mobiili Kommentit (11)

Samsungin uudet sensorit ovat yhtiön mukaan parhaimmillaan 15 % pienempiä ja 10 % matalampia, kuin 0,8 µm:n ja saman megapikselilukeman sensorit.

Vaikka Sonyä pidetään kännykamerasensoreiden kuninkaana, on myös Samsungin valikoimissa useita varteenotettavia sensoreita. Nyt yhtiö on julkaissut ISOCELL-sarjaansa kerralla peräti neljä uutta aiempia pienikokoisempaa sensoria.

Samsung ISOCELL -perheen neljä uutta jäsentä ovat 108 megapikselin HM2, 64 megapikselin GW3, 48 megapikselin GM5 ja 32 megapikselin JD1. Kaikille neljälle yhteistä on 0,7 mikrometrin pikselikoko, jonka Samsung otti ensimmäistä kertaa käyttöön viime vuonna julkaistussa ja Galaxy S20 Ultrassa selfiekamerana käytetyssä 40 megapikselin GH1-sensorissa.

Samsungin mukaan 0,7 µm:n pikselikoon myötä yhtiön uudet sensorit ovat parhaimmillaan 15 % pienempiä fyysisiltä mitoiltaan, kuin samaan resoluution mutta 0,8 µm:n pikselikokoon perustuvat sensorit. Myös kameramoduulin korkeutta on onnistuttu kutistamaan yhtiön mukaan parhaimmillaan 10 prosentilla. Etenkin suurimman 108 megapikselin sensorin tapauksessa pienempi fyysinen koko helpottaa myös objektiivin suunnittelemista sensorin pariksi. Samsungin mukaan sen ISOCELL Plus- ja Smart-ISO-teknologiat varmistavat, että sensorit saavat pienentyneestä pikselikoosta huolimatta edelleen tarpeeksi valoa luettavaksi.

Samsungin mukaan ISOCELL HM2, GW3 ja JD1 ovat jo sarjatuotannossa, mutta GM5 on vielä samplausvaiheessa. Samassa yhteydessä yhtiö kisuoitteli myös ensi vuoden uutuusteknologioilla. Samsungin mukaan sen uusi ISOCELL 2.0 -teknologia tulee kasvattamaan sen sensoreiden valoherkkyyttä 12 % nykyiseen ISOCELL Plus -teknologiaan verrattuna.