MSI:n GeForce GTX 1660 -näytönohjaimia vuotokuvissa

VideoCardzin lähteiden mukaan GeForce GTX 1660 tullaan julkaisemaan ensi viikon torstaina 219 dollarin verottomaan suositushintaan.

NVIDIA julkaisi viime kuussa ensimmäisen Turing-näytönohjaimen ilman säteenseurantakiihdytystä, GeForce GTX 1660 Ti:n. NVIDIAn on huhuttu julkaisevan pian samaan TU116-grafiikkapiiriin perustuvan GTX 1660:n ja nyt nettiin on vuotanut ensimmäiset kuvat tulevista näytönohjaimista.

VideoCardzin käsiinsä saamissa kuvissa esiintyy kolme eri MSI GeForce GTX 1660 -näytönohjainta: Gaming X, Armor ja Ventus XS. Kaikki kolme on varustettu kahden tuulettimen jäähdyttimillä, mutta kuvien perusteella niiden alla piilevien jäähdytyssiilien erot ovat merkittäviä. Myös jäähdytinten muovikuoret eroavat luonnollisesti toisistaan.

Sivuston mukaan se on saanut samalla varmistettua, että GTX 1660:n TU116-grafiikkapiirissä tulisi olemaan käytössä 1408 CUDA-ydintä ja sen perus- ja Boost-kellotaajuudet olisivat referenssimallille 1530 ja 1785 MHz. MSI:n Gaming X -mallin Boost-kellotaajuudeksi mainitaan selvästi korkeampi 1860 MHz. Näytönohjaimen muistiohjaimen kerrotaan olevan isoveljensä tavoin 192-bittinen, mutta sen jatkeeksi on asennettu GDDR6:n sijasta 6 Gt GDDR5-muistia.

VideoCardzin lähteiden mukaan GeForce GTX 1660 tullaan julkaisemaan 14. maaliskuuta eli ensi viikon torstaina  ja sen veroton suositushinta olisi 219 dollaria.

Lähde: VideoCardz

Samsungin Galaxy S10 ja S10e iFixitin purettavina

Samsungin Galaxy S10 ja S10e yllättävät iloisesti pelkkien Phillips-ruuvien käytöllä, mutta mieli kääntyy nopeasti liiman määrän ja juotetun virtaliittimen myötä. Korjattavuusarvosanaksi puhelimet saivat 3 / 10.

Purkuoppaistaan ja työkaluistaan parhaiten tunnettu iFixit on saanut pöydälleen Samsungin uuden Galaxy S10 -sarjan puhelimia. Purkuartikkelin uhreiksi valittiin sekä edullisin Galaxy S10e että perusmalli S10:stä, mutta myös S10+ pääsi mukaan röntgenkuviin. S10+:sta julkaistiin lisäksi purkuvideo. iFixitin purkuartikkelin puhelimet ovat Pohjois-Amerikan markkinoille suunnattuja versioita Qualcommin Snapdragon 855 -järjestelmäpiirillä, kun esimerkiksi Suomessa on myynnissä Samsungin Exynos 9820 -järjestelmäpiiriä käyttävät versiot puhelimista.

Samsungin uudet puhelimet saavat iFixitiltä heti kiitosta pelkkien standardien Phillips-ruuvien käytöstä. Liian helpolla purkajia ei ole kuitenkaan päästetty, sillä esimerkiksi lasikannet niin puhelinten etu- kuin takapuolilla on liimattu kiinni. Takakannen irrottaminen on kuitenkin aiempaa helpompaa, koska aiemmin takakanteen kiinnitetty sormenjälkilukija kaapeleineen löytyy tällä kertaa näytön alta. Takakantta vasten on sijoitettu muutamia lämpötyynyjä helpottamaan lämmön johtumista.

Puhelinten komponenteista iso osa on valmistettu modulaarisesti, jolloin niiden vaihtaminen on helppoa. Purku antaa myös käsityksen siitä, kuinka pienestä säästöstä 3,5 mm:n kuulokeliitännän poisjättämisessä on kyse: Samsungin tuorein 3,5 mm:n liitin on vain 12 mm pitkä ja 8 mm kanttiinsa. Vaikka iso osa komponenteista on modulaarisia, on latausliitin juotettu aiemmista malleista poiketen suoraan kiinni piirilevyyn. Lämmönsiirrossa avustava kuparinen lämpöputki on läheisempää sukua Note 9:lle kuin S9:lle. Sekä S10:n että S10e:n takakamerat on paketoitu yhteen moduuliin.

Molempien puhelinten piirilevyt ovat pääosin samasta puusta veistettyjä. Käytännössä ainoat erot löytyvätkin juuri kameramoduulin kohdalta, jossa S10:n kolmen kameran ratkaisu vaatii leveämmän aukon sen ympärille tulevaan piirilevyyn. Ainakin iFixitin purkamissa yksilöissä S10e:n 128 Gt:n Flash-muisti on toteutettu Toshiban piirillä, kun S10:ssä on käytössä Samsungin omaa tuotantoa oleva 512 Gt:n Flash-muistipiiri. Toistaiseksi ei ole varmuutta, käytetäänkö tietyillä kapasiteeteille aina saman valmistajan muisteja. Snapdragon 855:n pariksi on paritetty Samsungin oma LPDDR4X-muistipiiri.

Puhelinten akut on liimattu tiukasti paikoilleen, joten akun vaihtaminen ei onnistu aivan käden käänteessä. S10e:n akun kapasiteetiksi ilmoitetaan 11,94 wattituntia ja S10:n 13,09 wattituntia. S10:n näytön alta löytyy S10e:n kohdalla virtapainikkeeseen piilotettu sormenjälkilukija. Valitettavasti ainakin iFixitin kokemuksen perusteella S10:n sormenjälkilukijaa on mahdotonta irrottaa hajottamatta sitä. Myös itse näyttöjen irrottaminen uudelleenkäytettäviksi vaikuttaa mahdottomalta tehtävältä ja S10e:n kohdalla esimerkiksi rikkoutuneen sormenjälkilukijan vaihtaminen vaatii näytön irrottamisen. Samsung on tuttuun tapaan käyttänyt myös näytön pinta-alaa hyödyksi jäähdytyksessä lisäämällä siihen mahdollisimman paljon kuparia ja grafiittia avustamaan lämmönsiirrossa.

Loppupäätelmänä iFixit antaa Samsung S10e- ja S10-puhelimille korjattavuusarvosanaksi 3 / 10. Kiitosta puhelimet saavat pelkkien Phillips-ruuvien käytöstä, neutraalina mainintana on muuten hyvä modulaarisuus, mutta juotettu latausliitin ja miinusmerkkejä jaettiin akun vaihdon hankaluudesta, kiinni liimatuista etu- ja takalaseista sekä näytön korjaamisen hankaluus.

iFixit Galaxy S10 and S10e Teardown

LIVE: io-techin tekniikkakatsaus-podcast (10/2019)

io-techin suorana lähetettävässä videopodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin tekniikkakatsaus-podcast esitetään tänään perjantaina 8. maaliskuuta poikkeuksellisesti hieman tavallista myöhemmin noin klo 16:30-17 alkaen suorana live-streamina Twitchissä ja Youtubessa. Äänessä ovat tuttuun tapaan io-techin perustajakaksikko Sampsa Kurri ja Juha Kokkonen.

Tekniikkakatsauksessa käymme läpi ajankohtaiset IT-alan asiat ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti Twitchin keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon tekniikkakatsaus on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

Video: 10 sukupolven kehitys – Samsung Galaxy S vs S10+

Näin Samsungin Galaxy S -mallisto on kehittynyt 10 sukupolvessa. Vertailussa ensimmäinen Galaxy S -puhelin ja uusi Galaxy S10+ -malli.

Video on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä Samsungin kanssa.

Älypuhelimia julkaistaan nykyään hurjaa tahtia ja välillä saattaa tuntua siltä ettei uudessa mallissa ole juurikaan uudistuksia tai uusia ominaisuuksia. Kaivoimme kaapista 9 vuotta vanhan ensimmäisen sukupolven Galaxy S -puhelimen ja vertasimme sitä uuteen Galaxy S10+ -lippulaivapuhelimeen, joka saapuu Suomessa myyntiin tänään.

Tutustumme videolla, miten Samsungin Galaxy S -mallisto on kehittynyt yhdeksässä vuodessa ja 10 sukupolvessa. Käymme läpi laitteiden keskeisimmät ominaisuudet eli rakenteen, näytön, kameran, akun, suorituskyvyn ja ohjelmiston.

Jos pidit videosta, käy tykkäämässä, tilaa io-techin YouTube-kanava, anna kommenteissa palautetta ja kehitämme videokonseptia lisää, kiitos!

Katso video Youtubessa

Corsair julkaisi olohuoneisiin suunnatun K83 Wireless ”Lounge Wizard” -näppäimistön

Corsairin uusi K83 Wireless -näppäimistö lupaa soveltua mediakäytön lisäksi muun muassa sohvalta käsin pelaamiseen. Se on varustettu touchpadin lisäksi hiirenäkin toimivalla tikkuohjaimella, mikä toiminee etenkin FPS- ja seikkailupeleissä touchpadia paremmin.

Komponentti- ja oheislaitevalmistaja Corsair on julkaissut uuden mediakäyttöön suunnatun näppäimistön. K83 Wireless Entertainment Keyboard on langaton näppäimistö, johon on integroitu lisäksi muun muassa touchpad-hiiri.

Corsair K83 Wireless näppäimistö hyödyntää yhtiön omia matalaprofiilisia Gaming Scissor -saksikytkimiä. Kompakti 78-näppäiminen ratkaisu on tiivistänyt näppäimistön kannettavamaiseen muotoon ja esimerkiksi nuolinäppäimet on sijoitettu oikean Shift-näppäimen alle ylös- ja alas-näppäinten ollessa vain puolen näppäimen korkuisia. Vaikka näppäimistö on selvästi suunnattu lähinnä mediakäyttöön, on vahvasti pelipuolelle profiloituva yhtiö korostanut WASD-näppäimet muita vaaleammin näppäinhatuin ja saanut saksikytkimet tukemaan 20 yhtäaikaista näppäinpainallusta (20KRO). Mainosvideon lupaa näppäimistön sopivan myös sohvapelailuun mainiosti. Koko näppäimistö on taustavalaistu valkoisin LED-valoin.

Varsinaisen näppäimistön oikealta puolelta löytyy erikoisesti pyöreäksi muotoiltu touchpad-kosketushiiri, jonka painikkeet on sijoitettu erillisinä sen alapuolelle. Kosketushiiri tukee enimmillään neljän sormen eleitä. Näppäimistön oikeasta yläkulmasta löytyy hiirenäkin toimiva joystick-tikkuohjain ja sen vasemmalta puolen äänenvoimakkuusrulla, valaistusnäppäin sekä näppäinlukko. Näppäimistön päätyyn ja alapuolelle on sijoitettu hiiren vasempana ja oikeana näppäimenä toimivat lisäkytkimet, joihin on helppo yltää tikkuohjainta käytettäessä.

Corsair K83 Wireless -näppäimistön voi kytkeä eri laitteisiin 1 millisekunnin vasteajan lupaavalla 2,4 GHz:n taajuutta käyttävällä langattomalla yhteydellä, Bluetooth 4.2:lla tai langallisena USB Type-A -kaapelilla. Näppäimistöön integroitu akku ladataan USB-kaapelilla ja sen luvataan kestävän himmeällä valaistuksella 18 tai ilman valaistusta 40 tuntia yhtämittaista käyttöä.

K83 Wireless Entertainment Keyboard tukee luonnollisesti Corsairin omaa iCue-hallintaohjelmistoa (versiosta 3.13 lähtien). Näppäimistön runko on valmistettu harjatusta alumiinista.

Corsair K83 Wireless Entertainment Keyboard -tuotesivut

AMD julkaisi uudet Radeon Software 19.3.1 -ajurit näytönohjaimilleen ja APU-piireilleen

Uusien ajureiden merkittävin uudistus on virallinen tuki Devil May Cry 5 -pelille, jolle luvataan samalla parantunutta suorituskykyä ainakin Radeon RX Vega 64 -näytönohjaimella.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja APU-piireilleen. Radeon Software Adrenalin 2019 Edition 19.3.1 -ajurit ovat saatavilla Windows 7- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön kaikkia GCN-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia ja APU-piirejä.

Radeon Software 19.3.1 -ajureiden merkittävin uudistus on virallinen tuki Devil May Cry 5 -pelille, jolle luvataan samalla parhaimmillaan 4 % parempaa keskimääräistä suorituskykyä Radeon RX Vega 64 -näytönohjaimella 4K-resoluutiolla ja Ultra-asetuksin. Verrokkiajureina toimivat edeltävät Radeon Software 19.2.3 -ajurit.

Tuttuun tapaan ajureissa on korjattu edellisten julkaisujen ongelmia. Korjattujen bugien listalta löytyvät muun muassa WattMan-asetusten mahdollinen toimimattomuus Radeon VII -näytönohjaimella sekä jo kertaalleen aiemminkin korjattu hiiren mahdollinen hidastelu useamman näytön järjestelmissä, kun yksi tai useampi näytöistä on kytketty pois päältä. Tiedossa olevien ongelmien listalle mahtuvat esimerkiksi Rainbow Six Siegen tekstuureissa satunnaisesti näkyy korruptoitumista ja vilkuntaa sekä Radeon VII:n muistikellotaajuuksien lukittuminen satunnaisesti 800 MHz:iin, kun muistikellotaajuutta yritetään muuttaa WattManin kautta. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteesta.

Lataa AMD:n ajurit täältä

Fujitsun dia paljasti julkaisemattomia 9. sukupolven Core-prosessoreita

Intel tulee laajentamaan nykyistä mallistoaan mm. kerroinlukituilla 65 watin TDP-arvolla varustetuilla prosessoreilla sekä vain 35 watin TDP-arvolla varustetuilla T-malleilla.

Intel on julkaissut tähän mennessä vasta kourallisen 9. sukupolven Core-prosessoreja. Tuoreimmat Core-sarjan edustajat perustuvat Coffee Lake Refresh -arkkitehtuuriin, jonka erot aiempiin Coffee Lakeihin jäävät kahden Meltdown-haavoittuvuuden paikkaamiseen, kasvaneeseen ydinten määrään sekä huippumallien juotettuun lämmönlevittäjään.

Intel julkaisi 9. sukupolven Core-prosessorit alun perin kolmen mallin voimin: Core i5-9600K, i7-9700K ja i9-9900K. Sittemmin prosessoriperhettä on kasvatettu muun muassa F-malleilla, joiden grafiikkaohjain on disabloitu, sekä uusilla i3- ja i5-malleilla.

FanlessTech on saanut käsiinsä Fujitsun dian, jossa listataan ilmeisesti kaikki tulevat Coffee Lake Refresh -prosessorit. Dian mukaan huippupään i7- ja i9-sarjat saavat nykyisten K(F)-mallien rinnalle tulevaisuudessa kerroinlukitut 65 watin TDP:llä varustetut i7-9700:n ja i9-9900:n, joista ensin mainitusta julkaistaan myös F-versio, sekä T-kirjaimella merkityt 35 watin TDP:llä varustetut i7-9700T- ja i9-9900T-prosessorit. T-versiot piireistä tulevat löytymään myös i3- ja i5-sarjoista.

Xeon-puolelle ollaan julkaisemassa puolestaan uudet E-2200-sarjan mallit. Core-sarjan tavoin Xeonit tulevat saataville 4-, 6- ja 8-ytimisinä versioina ja niistä tulee saataville sekä perusversiot ilman grafiikkaohjainta että G-versiot UHD Graphics P630 -grafiikkaohjaimella. Erikoisesti diassa ovat listattuina myös tuoreimmat Celeron-prosessorit, vaikka ne perustuvat aiempaan Coffee Lake-arkkitehtuuriin.

Lähde: FanlessTech

Maxon julkaisi uuden Cinebench R20 -testiohjelman prosessoreille

Cinebench R20 on tervetullut päivitys, sillä siinä missä sen pohjana toimiva Cinema 4D on saanut päivityksiä joka vuosi, julkaistiin Cinebenchin edellinen R15-versio jo vuonna 2013.

Cinebench on yksi suosituimmista testiohjelmista prosessoreiden testauksessa. Maxonin testiohjelma testaa prosessoreita sekä yhden ytimen että kaikkien säikeiden rasituksessa ja se perustuu todelliseen hyötyohjelmaan, Cinema 4D:hen synteettisten testialgoritmien sijasta.

Maxon on päivittänyt Cinema 4D -sovellustaan aktiivisesti, mutta Cinebenchin tuorein versio on R15 vuodelta 2013. Nyt myös Cinebench on päässyt ajan tasalle, kun yhtiö julkaisi siitä uuden R20-version.

Cinebench R20 eroaa R15:sta useallakin tasolla. Testiohjelmasta on tiputettu pois tuki näytönohjainten testaamiselle ja siinä käytetään selvästi aiempaa suurempaa ja monimutkaisempaa testiskenaariota. Yhtiön mukaan testiskenaarion renderöinnin pitäisi olla noin 8-kertaa niin raskasta, kuin R15:n testiskenaarion, jonka lisäksi se vaatii nelinkertaisen määrän muistia. Raskaampi testi kestää luonnollisesti pidempään nykyprosessoreilla, mikä helpottaa esimerkiksi lämpötilarajoitteisten laitteistojen testaamista pitkässä rasituksessa.

Cinema 4D:n tavoin Cinebench R20 on saanut tuen Intelin Embree-säteenseurantateknologialle ja sen luvataan hyödyntävän sekä AMD:n että Intelin prosessoreiden kehittyneimpiä ominaisuuksia. Uudistusten myötä edeltävän version kanssa identtisen testiskenaarion pitäisi pyöriä uudessa versiossa noin kaksinkertaisella nopeudella.

Minimivaatimukseksi Maxon ilmoittaa PC:llä Windows 7 SP1 -käyttöjärjestelmän tai uudemman, 4 Gt muistia sekä 64-bittisen Intelin tai AMD:n prosessorin. Mac-alustalla vaaditaan MacOS 10.11.6 tai uudempi, 64-bittinen Intelin prosessori ja 4 Gt muistia. Testiohjelma on virallisesti ladattavissa vain Microsoft Storesta ja App Storesta, mutta TechPowerUp on julkaissut sivuillaan ns. ”portable-version” testiohjelmasta PC:lle.

Lähde: Maxon

NVIDIA julkaisi uudet GeForce 419.35 -ajurit näytönohjaimilleen

Uudet GeForce-ajurit lisäävät Game Ready -leimat Apex Legends-, Devil May Cry 5- ja The Division II -peleille, jonka lisäksi ne laajentavat virallisesti tuettujen G-Sync Compatible -näyttöjen listaa kolmella uudella näytöllä.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 419.35 -ajurit ovat saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat Kepler-arkkitehtuuria ja sitä uudempia yhtiön näytönohjaimia.

GeForce 419.35 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat Game Ready -leimat Apex Legendsille, Devil May Cry 5:lle ja Tom Clancy’s The Division II:lle. Lisäksi ajureissa on uudet tai päivitetyt 3D Vision -profiilit Devil May Cry 5:lle (Not recommended) ja Total War: Three Kingdomsille (Fair).

Uudet ajurit lisäävät myös tuettujen G-Sync Compatible -näyttöjen listalle kolme uutta FreeSync / Adaptive-sync -näyttöä: Acerin ED273 Abidpx:n ja XF250Q Cbmiiprfx:n sekä BenQ:n XL2540-B:n. Löydät ajantasaisen listan tuetuista G-Sync Ultimate, G-Sync ja G-Sync Compatible -näytöistä GeForce.com-sivuston G-Sync Monitors -sivulta.

Tuttuun tapaan ajureissa on korjattu aiemmista löytyneitä bugeja. Korjattujen ongelmien listoilta löytyvät mm. G-Sync-näytöissä esiintyvä vilkunta, kun G-Sync- ja G-Sync Compatible -näyttöjä pidetään kloonitilassa, Apex Legendsin DXGI_ERROR_DEVICE_HUNG -virheilmoitukseen kaatuminen ja Batman: Arkham Originsin PhysX-kiihdytettyjen sumuefektien ongelmat. Tiedossa olevien ongelmien listalta löytyvät puolestaan esimerkiksi Ark: Survival Evolved -pelin kaatuminen BSOD:iin, Star Citizen pelin vilkunta ja kaatuilu Turing-arkkitehtuurin näytönohjaimilla sekä vanha tuttu hiiren osoittimen korruptoituminen Firefoxissa tiettyjen linkkien päällä. Voit tutustua kaikkiin muutoksiin ajureiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

USB Promoter Group esitteli Intelin Thunderbolt-teknologiaa hyödyntävän USB4:n

USB4 tulee olemaan taaksepäin yhteensopiva sekä Thunderbolt 3:n että nykyisten USB 2.0- ja 3.x -standardien kanssa.

Thunderbolt on USB Type-C -liitintä käyttävä teknologia, joka on ollut tähän asti Intelin yksinoikeus. Viime vuonna yhtiö kuitenkin kertoi, että teknologia tuotaisiin kaikkien saataville rojaltivapaana vuonna 2019. Nyt näistä suunnitelmista saatiin lisätietoa, kun USB Promoter Group esitteli USB4-standardin.

USB Promoter Groupin tänään esittelemä USB4-standardi tulee perustumaan Intelin Thunderbolt-protokollaan, jonka yhtiö on antanut ryhmittymän käyttöön ilmaiseksi. Thunderboltin lisäksi uusi USB-standardi tukee luonnollisesti aiempia USB 2.0- ja 3.2 -standardeja, joista jälkimmäinen sisältää myös nykyiset USB 3.1 Gen 1- (USB 3.0) ja Gen 2 -tuet, sekä Thunderbolt 3 -teknologiaa.

Siinä missä pian markkinoille saapuvan USB 3.2:n nopein variantti, Gen 2×2, tukee maksimissaan 20 Gbps:n tiedonsiirtonopeuksia, tukee USB4 Thunderbolt 3:n tapaan maksimissaan 40 Gbps:n nopeuksia. Uusi standardi tulee hyödyntämään yksinomaan USB Type-C -liitäntää ja se tulee toimimaan nykyisillä kaapeleilla, mutta 40 Gbps:n nopeudet taataan vain erikseen sertifioiduilla kaapeleilla. Yksi kaapeli sisältää kaksi kaistaa ja mahdollistaa esimerkiksi yhtäaikaisen data- ja kuvasignaalin samaa kaapelia pitkin.

USB Promoter Groupin mukaan USB4-standardin viimeistelyn parissa työskentelee tällä hetkellä yli 50 eri yritystä ja se uskoo saavansa julkaistua standardin lopullisen version vuoden puolivälin tienoilla.

Lähteet: USB (PDF), Intel