NVIDIAn uudet GeForcet julkaistaan todennäköisesti vasta loppukesällä

NVIDIAn maaliskuussa järjestämässä GTC-tapahtumassa ei todennäköisesti tulla näkemään uusien pelinäytönohjaimien lanseerausta.

Kirjoitimme vajaa kuukausi sitten io-techin näkökulmassa, mitä NVIDIAlta seuraavaksi näytönohjaimiin? Tuolloin tuorein huhu oli uutistoimisto Reutersin uutinen, jonka mukaan yhtiö valmistelisi uuden Turing-koodinimellisen grafiikkapiirin julkaisua maaliskuussa, jolloin NVIDIA järjestää GPU Technology Conference- eli GTC-tapahtuman (26. – 29.3.). Kyseinen tapahtuma on kuitenkin suuntautunut entistä enemmän muun muassa tekoälyyn, koneoppimiseen, auto- ja lääketeollisuuteen sekä suorituskykyiseen laskentaan ja big dataan.

Tom’s Hardware uutisoi viime viikolla omiin lähteisiinsä perustuen, että NVIDIA ei tule julkaisemaan kyseisessä tapahtumassa mitään konkreettista seuraavan sukupolven pelinäytönohjaimiin liittyen. Kenties jonkinlainen alkupala tai kiusoittelu saatetaan kuitenkin nähdä toimitusjohtaja Jensen Huangin keynote-esityksen yhteydessä.

Lisäksi Tom’s Hardware uskoo kuulemansa perusteella näkemykseen, että yhtiö on erottamassa suorituskykyiseen laskentaan suunnatun Volta-arkkitehtuurin ja pelikäyttöön suunnatun arkkitehtuurin toisistaan. Tällä hetkellä tulevan seuraavan sukupolven peliarkkitehtuurin uskotaan kulkevan Turing-nimellä.

Näytönohjainvalmistajilta kuultujen tietojen perusteella valmistajien omiin suunnitelmiin pohjautuvien Turing-näytönohjaimien kehitys ja testaus aloitettaisiin toukokuussa ja massatuotanto kesäkuun puolivälissä. Näytönohjaimia olisi valmiina julkaistavaksi ja myyntiin asti heinäkuussa ja tällä hetkellä todennäköisin julkaisutapahtuma on 21. elokuuta starttaava pelialan Gamescom-messutapahtuma Kölnissä. Ensimaistiaisia Turing-näytönohjaimista voidaan kuitenkin saada jo kesäkuun alussa Taiwanissa järjestettävässä Computex-tapahtumassa.

Lähde: Tom’s Hardware

Khronos julkaisi Vulkan 1.1:n ja SPIR-V 1.3:n

Vulkan 1.1:ssä on vain kaksi todellista uutta ominaisuutta, mutta lukuisat 1.0-versiossa laajennoksina olleet ominaisuudet on otettu nyt osaksi itse rajapintaa.

Useita avoimia standardeja hallinnoiva Khronos on julkaissut version 1.1 Vulkan-rajapinnasta sekä version 1.3 SPIR-V-rajapinnasta. Vulkan on Khronoksen matalan tason alustariippumaton grafiikkarajapinta ja SPIR-V on toimii välittäjänä eri rajapintojen yhteensovittamiseksi.

Vulkan 1.1:n uusia ominaisuuksia ovat Subgroup Operations -toiminnot sekä mahdollisuus käyttää rajapintaa renderöimään ja näyttämään resursseja, joihin itse ohjelmalla ei ole oikeuksia. Käytännössä jälkimmäinen ominaisuus tarkoittaa erilaisten suojattujen videoiden ja muun multimedian toistoa. Subgroup Operations puolestaan mahdollistaa erittäin tehokkaan datan jakamisen ja käytön eri tehtävien välillä.

Edellä mainittujen ominaisuuksien lisäksi Vulkan 1.1 sisällyttää useita Vulkan 1.0:n laajennoksia, kuten tuen DirectX:n HLSL-varjostimille, suoraan osaksi rajapintaa.

SPIR-V 1.3 puolestaan päivittää Vulkan-rajapinnan varjostimien kääntämättömät versiot tukemaan edellä mainittuja Subgroup Operations -tehtäviä ja lisää tuen varjostinkääntäjän uusille optimoinneille.

Khronos aikoo tulevaisuudessa lisäksi ajaa Vulkania ja tarkemmin Vulkan Portablea universaaliksi rajapinnaksi, jota voisi käyttää riippumatta siitä mitä rajapintaa lopullinen sovellus käyttää. Khronoksen mukaan esimerkiksi Direct3D 12- ja Metal-rajapintoja voidaan matalan tason rajapintojen samankaltaisuuden vuoksi ajatella Vulkanin osina; kehittäjä kehittäisi sovelluksen Vulkan-rajapinnalla ja lopuksi kääntäisi sen helposti ajettavaksi Metal- tai Direct3D 12 -rajapinnalla.

Vulkan 1.1 -yhteensopivat ajurit on julkaistu tähän mennessä AMD:n, ARM:n, Imaginationin, Intelin, NVIDIAn ja Qualcommin toimesta, eli käytännössä jok’ikisen Vulkan-rajapintaa ylipäätään näytönohjaimillaan tukevan valmistajan toimesta.

Lähde: Khronos

AMD:n tulevan Ryzen 7 2700X:n ensimmäiset ulkopuoliset testitulokset vuotivat

Koreasta vuotaneiden tulosten mukaan ”Future Processor” eli Ryzen 7 2700X parantaa muun muassa muistilatensseja ja yleistä suorituskykyä selvästi.

Uutisoimme aiemmin tänään nettiin ennen aikojaan vuotaneista Ryzen 2000 -sarjan Pinnacle Ridge -koodinimellisten prosessoreiden teknisistä tiedoista. Nettiin on päässyt nyt vuotamaan myös ensimmäiset kolmannen osapuolen ajamat testit Ryzen 7 2700X -mallilla.

Testit vuotivat useasti aiemminkin luotettavaksi vuotosivustoksi osoittautuneen Hardware Battlen kautta. Sivusto on sittemmin ehtinyt jo poistamaan tulokset, mutta muun muassa TechPowerUp ehti napata testin kuvat talteen.

AIDA64:n muisti- ja välimuistitestissä Ryzen 7 2700X on onnistunut parantamaan viiveitä lähes kaikilla osa-alueilla. Muistiviiveet ovat parantuneet testin mukaan 4 GHz:n kellotaajuudella ja DDR4-2666-nopeudella Ryzen 7 1700X:n 85,7 nanosekunnista 76,4 nanosekuntiin. L1-, L2- ja L3-välimuistien viiveet ovat puolestaan uutuudessa 1,0, 3,0 ja 9,4 ns kun Ryzen 7 1700X:llä ne olivat 1,0, 4,3 ja 11,2 ns.

SiSoftware Sandran Whetstone-liukulukulaskuissa suorituskyky on 16,91 GFLOPSia ja Dhrystone-kokonaislukulaskuissa 42 GFLOPSia. Cinebenchin yhden ytimen testissä pisteitä ropisee 178 ja moniydintestissä 1783. 3DMark Fire Strike- ja Fire Strike Ultra -testien fysiikkaosiossa prosessori nettoaa 20431 ja 20803 pistettä.

Lähde: TechPowerUp

Googlen Quantum AI Lab julkaisi 72 qubitin Bristlecone-kvanttiprosessorin

Googlen uusi kvanttiprosessori noudattaa samaa perusrakennetta yhtiön edellisen 9 qubitin kvanttiprosessorin kanssa skaalaten sen kuitenkin selvästi suuremmaksi.

Kvanttiprosessoreita kehitetään nykyään monella toisistaan täysin riippumattomilla tahoilla. Yksi prosessoreita kehittävistä yrityksistä on Google, jonka Quantum AI Labin kunnianhimoisena tavoitteena on rakentaa kvanttitietokone, jota voitaisiin soveltaa todellisten ongelmien ratkaisuun.

Nyt Quantum AI Lab (QuAIL) on ottanut yhden lisäaskeleen kohti tavoitettaan julkaisemalla Bristlecone-prosessorin. Bristlecone on 72 qubitin prosessori, mikä on melkoinen harppaus yhtiön edellisestä 9 qubitin prosessorista.

QuAILin mukaan heidän 9 qubitin prosessorinsa saavutti jo erittäin alhaisia virhelukemia. Parhaimmillaan prosessorilla päästiin tulosten lukemisvaiheessa prosentin virhelukemiin, kun yhden qubitin porteilla virhepotentiaali oli vain 0,1 % ja kahden qubitin porteilla 0,6 %. Yhtiön tavoitteena on yltää nyt samoihin lukemiin 72 qubitin prosessorilla.

Saavuttaakseen yhtä matalat virheprosentit Bristlecone noudattaa samaa perusrakennetta, mutta skaalaa sen selvästi isommaksi. Prosessorin rakenteessa on periaatteessa kaksi lomittaista 6 x 6 qubitin ruudukkoa, joissa kukin qubitti on yhteydessä lähimpiin naapureihinsa.

QuAILin sisällä ollaan tällä hetkellä varovaisen toiveikkaita ”quantum supremacyn” saavuttamisesta Bristleconella. ”Quantum supremacy” viittaa tilanteeseen, jossa kvanttitietokone kykenee ratkaisemaan todellisen ongelman selvästi nopeammin, kuin perinteiset supertietokoneet.

Lähde: Google Research Blog

NZXT:ltä uudet Kraken X72- ja -M22-nestecoolerit prosessorin jäähdytykseen

X72 on uusi 360 mm jäähdytintä käyttävä malli ja M22 puolestaan uuden edullisemman M-sarjan ensimmäinen jäsen.

NZXT on laajentanut nestejäähdytteisten prosessoricoolereidensa valikoimaa kahdella uudella mallilla. Kraken X72 on yrityksen ensimmäinen 360 mm:n jäähdyttimellä varustettu esitäytetty nestecooleri ja Kraken M22 on puolestaan uuden edullisempaan hintakategoriaan sijoittuvan Kraken M -sarjan ensimmäinen tuote.

X72 on jatkoa NZXT:n Kraken X-mallistoon ja se on ensimmäinen kolmen tuulettimen jäähdytintä käyttävä malli sekä samalla jäähdytysteholtaan valikoiman huippumalli. Aiempien Kraken X -mallien tapaan tuulettimia ja blokin RGB-valaistusta voi säätää CAM-ohjelmiston avulla. 27 mm paksu 360 mm:n kenno jäähtyy kolmella Aer P120 -tuulettimella (500-2000 RPM).

Uusi Kraken M22 -malli käyttää 32 mm paksua yhden 120 mm tuulettimen (Aer P120) jäähdytintä sekä sylinterimäistä kuparipohjaista blokkiyksikköä, jonka kannessa on X-sarjan malleista tuttu RGB-valaistu infinite-mirror-valaistusefekti. Kalliimmista X-sarjan malleista poiketen M-sarjalaisista puuttuu mm. sisäänrakennettu tuuletinsäädin sekä nesteen lämpötilan seuranta. NZXT lupaa Kraken M -sarjan coolereille kolmen vuoden takuun (X-sarja 6 vuotta).

Euroopassa uutuusmallit tulevat saataville maaliskuun lopulla 99,99 euron (M22) ja 199,90 euron (X72) suositushintaan.

Lähteet: NZXT (1)(2)

Tiedot AMD:n tulevista Ryzen 2000 -sarjan työpöytäprosessoreista vuoti julki

AMD on julkaisemassa 2. sukupolven Ryzen-työpöytäprosessorit huhtikuussa. Uusien prosessoreiden ominaisuudet ovat nyt vuotaneet julki.

AMD:n uudet Pinnacle Ridge -koodinimelliset 2. sukupolven Ryzen-prosessorit tullaan julkaisemaan Ryzen 2000 -sarjan mallinimillä. Prosessorit pohjautuvat päivitettyyn Zen+-arkkitehtuuriin, mutta kyseessä ei kuitenkaan ole vielä isompi Zen 2 -arkkitehtuuripäivitys. 8-ytiminen Pinnacle Ridge -piisiru valmistetaan Globalfoundriesin 12 nanometrin prosessilla, Ryzen 7 -prosessoreissa on käytössä kaikki kahdeksan ydintä ja Ryzen 5 -prosessoreissa puolestaan kuusi ydintä. Kaikissa Ryzen 2000 -prosessoreissa on käytössä Simultaneous Multithreading- eli SMT-tuki eli ne kykenevät käsittelemään samanaikaisesti 16 tai 12 säiettä.

Ryzen 2000 -sarjan työpöytäprosessorit tuovat mukanaan päivitetyt Precision Boost 2- ja XFR 2 -ominaisuudet, joiden avulla prosessorin kellotaajuutta säädetään käytettyjen ytimien, lämpötilan ja virrankulutuksen mukaan. X-mallit on lisäksi varustettu Precision Boost Overdrive -ominaisuudella, jonka avulla kellotaajuus pysyy rasituksessa XFR 2 -taajuutta korkeammalla.

Mukana ei ole integroitua grafiikkaohjainta, kuten G-mallisissa Raven Ridge -koodinimellisissä Ryzen 5 2400G- ja Ryzen 3 2200G -malleissa, ytimien kesken jaettua L3-välimuistia on 16 megatavua, muistituki on päivitetty DDR4-2933-nopeuteen ja prosessoriin integroituja PCI Express -linjoja on edelleen 16 kappaletta.

Suorituskykyisin kahdeksanytiminen malli on tällä kertaa nimetty Ryzen 7 2700X:ksi, joka on 369 dollarin verottomalla suositushinnallaan suora vastine Intelin Core i7-8700K:lle. 105 watin TDP-arvolla varustetun 2700X:n perustaajuus on 3,7 GHz ja maksimi Boost-taajuudeksi yhdellä ytimellä on ilmoitettu 4,35 GHz.

Kuusiytiminen X-malli on 249 dollarin suositushintainen Ryzen 5 2600X, jonka TDP-arvo on 95 wattia, perustaajuus 3,6 GHz ja  maksimi Boost-taajuus 4,25 GHz.

Saataville on tulossa molemmista prosessoreista myös ei-X-mallit, joiden TDP-arvo on 65 wattia, kellotaajuudet ovat alhaisemmat ja Precision Boost Overdrive -ominaisuus ei ole tuettuna.

Uutuusprosessoreiden rinnalle julkaistaan ensin X470-piirisarja ja myöhemmin edullisempi B450-piirisarja. Vaikka AM4-kantaiset Ryzen 2000 -prosessorit ovat yhteensopivia nykyisten emolevyjen kanssa BIOS-päivityksellä niin XFR2 Enhanced- ja Precision Boost Overdrive -ominaisuudet eivät ole tuettuna kuin uusilla piirisarjoilla.

Hyötykäytössä Ryzen 7 2700X on kahden lisäytimensä ansiosta suorituskykyisempi kuin Core i7-8700K, mutta AMD:n omien suorituskykymittausten mukaan Ryzen 7 2700X on peleissä 1080p-resoluutiolla keskimäärin 7,7 prosenttia hitaampi. Verrattuna 1. sukupolven Ryzen 7 1800X:ään uusi Ryzen 7 2700X:n on 5 % suorituskykyisempi.

Vuotaneiden diojen mukaan AMD:n 2. sukupolven Ryzen-työpöytäprosessorit julkaistaan 19. huhtikuuta klo 16 Suomen aikaan.

Lähde: El Chapuzas Informatico

Uusi artikkeli: Kokeiltua: Chuwi Lapbook Air

io-tech kokeili kiinalaisen Chuwin edullista metallirakenteista kannettavaa tietokonetta.

Maaliskuun alkajaisiksi kokeilimme io-techissä hieman erikoisempaa kannettavaa tietokonetta, joka on peräisin länsimarkkinoilla varsin tuntemattoman kiinalaisen Chuwin mallistosta. Houkuttelevasti runsaan 350 euron hintainen Chuwi Lapbook Air on koottu tyylikkääseen alumiinirunkoon ja siitä löytyy 14-tuumainen IPS-näyttö, kahdeksan gigatavua RAM-muistia, 128 Gt tallennustilaa sekä neliytiminen Celeron N3450 -prosessori.

Tutustumme tässä artikkelissa laitteeseen lyhyemmän kokeiltua-juttutyypin muodossa.

Lue artikkeli: Kokeiltua: Chuwi Lapbook Air

AMD julkaisi Radeon Software 18.3.1 -ajurit ja Project ReSX:n

AMD:n Project ReSX on pidemmältä nimeltään Radeon eSports Experience ja se pyrkii parantamaan pelikokemusta mm. vasteaikoja parantamalla.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. Radeon Software Adrenalin Edition 18.3.1 -ajurit ovat saatavilla Windows 7- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat kaikkia yhtiön GCN-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia.

Radeon Software 18.3.1 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat viralliset tuet Final Fantasy XV:lle, Warhammer: Vermintide II:lle sekä DOTA 2:lle. Viimeisimmälle kolmikosta luvataan parhaimmillaan 6 % parempaa suorituskykyä verrattuna 17.12.1 -ajureihin, kun käytössä on Radeon RX 580 -näytönohjain.

Perinteisten pelitukien lisäksi ajurit tuovat mukanaan ensimmäisen version Radeon eSports Experiencestä eli Project ReSX:stä. Project ReSX lupaa parantaa paitsi suorituskykyä, myös vasteaikoja ja 99. persentiilin renderöintiaikoja. AMD:n julkaiseman dian mukaan Radeon Software 18.3.1 -ajurit parantavat suorituskykyä PUGB:ssa parhaimmillaan 11 %, Overwatchissa 3 % ja DOTA 2:ssa 6 %, kun niitä verrataan 17.12.1-ajureihin. 99. persentiilin renderöintiaikojen kerrotaan parantuneen samoissa peleissä parhaimmillaan 9, 2 ja 7 prosenttia ja vasteaikojen Overwatchissa 4 ja DOTA 2:ssa 8 prosenttia.

Tuttuun tapaan ajurit korjaavat edeltävien ajureiden ongelmia, kuten Sea of Thieves -pelin satunnaiset kaatumiset. Mukana on myös tiedossa olevia ongelmia ja voit tutustua niihin sekä täyteen muutoslogiin ajureiden julkaisutiedotteessa.

Lataa AMD:n ajurit täältä

ARM esitteli uudet Mali-G52- ja -G31-grafiikkasuorittimet keski- ja edullisen hintaluokan mobiililaitteisiin

Grafiikkasuorittimien ohella ARM julkaisi myös uuden videoprosessorin ja näyttöprosessorin.

ARM on esitellyt uudet edullisen- ja keskihintaluokan laitteisiin tarkoitetut grafiikkasuorittimet (GPU). Keskihintaluokan laitteisiin tarkoitettu Mali-G52 on seuraaja olemattoman suosion saaneelle G51-mallille ja Mali-G31:n tarkoituksena on korvata ikivanha Mali-400-malli lähtötason mobiililaitteissa.

Uusi 16 nm viivanleveydellä valmistettavaksi tarkoitettu Mali-G52 tarjoaa 30 % paremman suorituskykytiheuyden (fps/mm²) ja 15 % paremman hyötysuhteen samalla tuotantoprosessilla edeltäneeseen G51-malliin verrattuna. Tästä on etua piirivalmistajille edullisempien piirien toteuttamisessa ja valmistamisessa. Koneoppimiseen liittyvissä tehtävissä suorituskyvyn kerrotaan parantuneen 3,6-kertaiseksi. ARM on tuplannut suoritinytimen sisäisten suoritusyksiköiden (execution engine) ALU-linjojen määrän neljästä kahdeksaan, jonka kerrotaan olevan suurin tekijä suorituskykyparannuksiin. G52 on mahdollista toteuttaa 1-4-ytimisinä versioina, joista jokaisessa ytimessä voi olla joko kaksi tai kolme suoritusyksikköä.

Bifrost-arkkitehtuuriin perustuva ja 28 nm prosessilla valmistettavaksi tarkoitettu Mali-G31 tarjoaa yhteensopivuuden OpenGL ES 3.2:n sekä Vulkanin kanssa, toisin kuin sen edeltäjä Mali-400. Yksinkertaistetusti Mali-G31 perustuu G51-malliin, mutta se mahdollistaa maksimissaan vain kahden ytimen sekä kahden suoritusyksikön käytön ydintä kohden. Kaksiytimisen G31 MP2:n kerrotaan olevan kuitenkin 20 % pienempi kuin G51 MP2, tarjoten silti saman suorituskyvyn.

Lisäksi ARM esitteli myös uuden Mali-V52-videoprosessorin, joka tukee 4K 60 FPS videopurkua ja pakkausta, sekä Mali-D51-näyttöprosessorin, joka voi ottaa käyttöliittymän renderöinnin kokonaan GPU:n harteilta ja suorittaa sen 30 % pienemmällä virrankulutuksella.

Lähde: Anandtech, ARM (1)(2)

Vivon virallisesti julkaisema Apex-älypuhelin on etupuolelta lähes pelkkää näyttöä

Vivo siirsi edistyneen Apex-konseptipuhelimensa pikavauhtia osaksi virallista mallistoaan.

Kiinalainen Vivo on julkistanut eilen virallisesti Apex-älypuhelimensa, jota se esitteli vielä viime viikolla MWC:ssä vasta konseptimallina. Apex on teknisesti yksi tämän hetken edistyneimpiä älypuhelimia.

Apexin yksi edistyneimmistä ominaisuuksista on lähes koko laitteen etupuolen peittävä näyttö, jonka reunat ovat ylhäällä ja sivuilla vain 1,8 mm leveät ja alhaalla 4,3 mm leveä. 5,99-tuumainen Full HD+ -näyttö perustuu Flexible OLED -tekniikkaan. Puhelimen sisältä löytyy Snapdragon 845 -järjestelmäpiiri ja DAC-muuntimen sekä kolme kuulokevahvistinta sisältävä SIP-ratkaisu (System in Package). Muista teknisistä ominaisuuksista ei ole vielä julkaistu tarkempia tietoja.

Reunoille asti ulottuvan näytön mahdollistamiseksi etukamera pomppaa tarvittaessa esiin laitteen yläpäädystä ja valoisuus- sekä etäisyyssensorit on sijoitettu näytön alle. Myös kuuloke ja kaiutin ovat sijoitettu näyttöpaneelin taakse. Lisäksi näytön alapuolisko toimii sormenjälkitunnistimena, eli toisin kuin Vivo X20 Plus UD:ssa, käyttäjän ei tarvitse asettaa sormeaan tiettyyn pieneen kohtaan näytöllä. Ratkaisua voi käyttää myös usean sormen tunnistamiseen.

Vivo Apexin hinnoittelusta tai saatavuudesta ei ole toistaiseksi tarkempia tietoja.

Lähde: ITHome (1)(2)
Kuvat: GSMArena