Uutiset
Qualcommin Snapdragon 1000:n huhutaan olevan alusta asti tietokonekäyttöön suunnattu järjestelmäpiiri
Tuore vuoto asettaa Snapdragon 1000:n haastamaan paitsi edullisimmat Celeronit ja Pentiumit, myös vähävirtaisimmat Core-U- ja -Y-sarjojen mallit.

Qualcomm valmistelee parhaillaan PC-markkinoille paitsi Snapdragon 850 -järjestelmäpiiriä, myös selvästi järeämpää Snapdragon 1000 -mallia. Huhujen mukaan toisin kuin älypuhelinten Snapdragon 845:stä viritelty SD850, SD1000 olisi alusta asti suunniteltu nimenomaan tietokonekäyttöön.
Snapdragon 1000 -järjestelmäpiiristä on toistaiseksi saatavilla vain hyvin vähän tietoa. WinFuture-sivuston lähteiden mukaan kannettaviin ja 2-in-1-laitteisiin suunnattu SD1000 olisi kuitenkin selvästi nykyisiä Snapdragoneita järeämpi ARM-prosessori ja se tulisi haastamaan mahdollisesti jopa Intelin kaikkein vähävirtaisimpia Core-U ja -Y-sarjojen prosessoreita. Lähteen mukaan prosessoriytimien TDP olisi 6,5 ja koko järjestelmäpiirin 12 wattia.
WinFuturen saamien tietojen mukaan Snapdragon 1000 -kehitysalustassa järjestelmäpiirin parina olisi maksimissaan 16 gigatavua LPDDR4X-muistia ja kaksi UFS 2.1 -väyläistä 128 gigatavun Flash-muistia. Järjestelmäpiirin kerrotaan lisäksi tukevan gigabitin WLANia ja käyttävän seuraavan sukupolven Snapdragon 855 -järjestelmäpiiriin kehitettyä modeemia. SD855:n huhutaan olevan muutenkin ainakin selvästi nykyjärjestelmäpiirejä läheisempää sukua SD1000:n kanssa.
Järjestelmäpiirin paketoinnin koko on raportin mukaan noin 20 x 15 millimetriä, mutta itse järjestelmäpiirin pinta-alaa on mahdotonta arvioida pelkän paketoinnin koon perusteella. WinFuture huhuaa myös mahdollisuudesta prosessorikantaan asennettavasta SD1000-versiosta, mutta se jäänee testialustan luonnolliseksi, testaamista helpottavaksi ominaisuudeksi.
Lähde: WinFuture
Qualcommin Snapdragon 1000:n huhutaan olevan alusta asti tietokonekäyttöön suunnattu järjestelmäpiiri
Tuore vuoto asettaa Snapdragon 1000:n haastamaan paitsi edullisimmat Celeronit ja Pentiumit, myös vähävirtaisimmat Core-U- ja -Y-sarjojen mallit.
Basemark GPU on uusi kotimainen alustariippumaton näytönohjaintesti
Kotimaisen Basemarkin uusi näytönohjaintesti on heti saatavilla Windowsille, Linuxille ja Androidille. Tuki Applen macOS- ja iOS-käyttöjärjestelmille ollaan lisäämässä mukaan myöhemmin.

Kotimainen testisovelluksiin erikoistunut Basemark on julkaissut uuden näytönohjaimen suorituskykyä mittaavan testin. Basemark GPU pyrkii tarjoamaan vertailukelpoisen testituloksen alustasta riippumatta.
Basemark GPU on luotu testaamaan näytönohjaimia keveistä mobiililaitteista aina järeisiin PC-tietokoneisiin asti. Testiohjelma hyödyntää yhtiön omaa Rocksolid-renderöintimoottoria. Testissä on kaksi eri laatuvaihtoehtoa: Medium ja High.
Medium-asetuksilla testi ajetaan 1920×1080-resoluutiolla käyttäen maksimissaan 2048×2048-resoluution tekstuureja ja gigatavun edestä muistia. Kuhunkin ruutuun käytetään maksimissaan noin 2000 draw call -komentoa ja ruudut rakentuvat noin 700 000 kolmiosta. High-asetuksella resoluutio nousee 3840×2160:ksi, tekstuuriresoluutio 4096×4096:ksi ja muistia kuluu enimmillään 4 gigatavua. Kuhunkin ruutuun käytetään maksimissaan noin 10 000 draw call -komentoa ja ruudut rakentuvat noin 2 miljoonasta kolmiosta.
Testiohjelma tukee tällä hetkellä Vulkan 1.0-, OpenGL 4.5- ja OpenGL ES 3.1 -rajapintoja ja myöhemmin luvassa on vielä tuet ainakin Metal- ja DirectX 12 -rajapinnoille. Useamman rajapinnan tukemisen lisäksi Basemark GPU on käytännössä alustariippumaton: Se on saatavilla Windows-, Linux- ja Android-versioina välittömästi ja myöhemmin saataville tulee vielä ainakin macOS- ja iOS-versiot.
Basemarkin uudesta testiohjelmasta on saatavilla kaksi versiota: ilmainen Free ja maksullinen Corporate. Ilmaisversiossa käyttäjä ei pääse näkemään testituloksensa yksityiskohtia eikä ajamaan vain tiettyjä testin osia yksinään. Lisäksi ilmaisversiosta uupuu testien automatisointi, testidatan vientimahdollisuus muihin ohjelmiin sekä mahdollisuus renderöidä suoraan tietty haluttu ruutu testistä. Ilmaisversio lähettää tulokset myös automaattisesti Basemarkin omaan Powerboard-tulostietokantaan ja vaatii siten toimivan nettiyhteyden.
Lähde: Basemark
Basemark GPU on uusi kotimainen alustariippumaton näytönohjaintesti
Kotimaisen Basemarkin uusi näytönohjaintesti on heti saatavilla Windowsille, Linuxille ja Androidille. Tuki Applen macOS- ja iOS-käyttöjärjestelmille ollaan lisäämässä mukaan myöhemmin.
144 Hz 4K UHD -HDR-näyttöjen G-Sync-moduuli paljastui: Altera Arria GX 480 FPGA
Kalliiseen FPGA-ratkaisuun turvautuminen on mahdollistanut 144 hertsin 4K UHD -G-Sync-näyttöjen tuomisen markkinoille edullisiin ASIC-piireihin luottavia näyttöjä nopeammin.

Ensimmäiset 144 hertsin virkistystaajuutta tukevat 4K UHD -HDR-näytöt ovat saapuneet juuri markkinoille. Tuoreimmasta teknologiasta joutuu kuitenkin maksamaan pitkän pennin, sillä Acerin Predator X27 kustantaa Hinta.fi-hintavertailun mukaan noin 2500 euroa ja Asuksen ROG Swift PG27UQ noin 2600 euroa.
Yksi merkittävä tekijä uutuusnäyttöjen hintalapuissa on G-Sync-moduuli. Uudet näytöt käyttävät uuden sukupolven G-Sync-moduulia, jonka todellinen luonne paljastui PC Perspectiven saatua Asuksen ROG Swift PG27UQ -näytön testiin.
Sivusto purki näytön, jolloin uudeksi G-Sync-moduuliksi paljastui Intelin omistaman Alteran Arria GX 480 -FPGA-piiri, jonka parina on 3 gigatavua DDR4-2400-muistia. Arria GX 480 on Arria-FPGA-sarjan keskitason piiri, joka sisältää 480 000 ohjelmoitavaa logiikkaporttia ja 24 lähetin-vastaanotinta, joista kukin tarjoaa teoriassa 17,4 Gbps:n edestä kaistaa.
Tällä hetkellä ei ole tiedossa, kuinka paljon NVIDIA joutuu maksamaan Intelille Arria-FPGA-piireistä, mutta esimerkiksi PC Perspectiven arvion mukaan pelkän FPGA:n hinta saattaisi olla 500 dollarin paikkeilla, minkä päälle lisätään vielä muun muassa muistien hinnat. Jälleenmyyntihinta Arria GX 480:lle on kolmen kappaleen erissä ostettuna Mouser-kaupassa yli 2100 euroa per kappale ja Digikeyssä niin ikään kolmen erissä ostettuna yli 2600 dollaria per kappale.
FPGA-piirin käyttö antaa NVIDIAlle mahdollisuuden tuoda uusia teknologioita nopeammin markkinoille, mutta se nostaa myös tuotteen hintaa merkittävästi ASIC-piireihin verrattuna. Ero näkyy myös lopputuotteiden hinnoissa, kuten on nähty vertailemalla vastaavien FreeSync- ja G-Sync-näyttöjen hintoja keskenään. FPGA:n etu puolestaan näkyy välittömästi saatavuudessa: FreeSync-teknologiaa tukevien 144 hertsin 4K UHD -näyttöjen aikatauluista ei ole toistaiseksi saatavilla mitään tietoa.
Lähde: PC Perspective
144 Hz 4K UHD -HDR-näyttöjen G-Sync-moduuli paljastui: Altera Arria GX 480 FPGA
Kalliiseen FPGA-ratkaisuun turvautuminen on mahdollistanut 144 hertsin 4K UHD -G-Sync-näyttöjen tuomisen markkinoille edullisiin ASIC-piireihin luottavia näyttöjä nopeammin.
Suhde työntekijään paljastui, Intelin toimitusjohtaja erosi
Brian Krzanich on eronnut välittömästi toimitusjohtajan tehtävästä sekä jättänyt paikkansa hallituksessa.

Keväästä 2013 lähtien Intelin toimitusjohtajana toiminut Brian Krzanich on jäänyt kiinni suhteesta yhtiön työntekijään. Yhtiön sisäisten käytäntöjen mukaisesti johtotehtävissä työskentelevän henkilö ei saa olla suhteessa alaisensa kanssa.
”An ongoing investigation by internal and external counsel has confirmed a violation of Intel’s non-fraternization policy, which applies to all managers. Given the expectation that all employees will respect Intel’s values and adhere to the company’s code of conduct, the board has accepted Mr. Krzanich’s resignation.”
Suhde ei ole enää ajankohtainen, mutta yhtiö sai tietää siitä vasta hiljattain ja vahvisti asian omalla tutkinnalla. Lopputuloksena Krzanich erosi yhtiön palveluksesta viime viikon lopulla välittömästi.
Krzanich oli viimeksi otsikoissa tämän vuoden alussa, kun hän myi osakkeitaan noin 39 miljoonalla dollarilla sen jälkeen, kun yhtiölle oli kerrottu sen prosessoreihin liittyvistä vakavista tietoturvaongelmista. Krzanichin toimia kritisoitiin sisäpiirikaupoiksi.
Taloudellisesti Intelillä menee nykyään todella hyvin ja yhtiö on rikkonut omia ennätyksiään lähes joka neljännes. Viime vuonna yhtiö teki 62,8 miljardin dollarin liikevaihdolla 17,9 miljardia dollaria voittoa.
Krzanichin aikakaudella on kuitenkin törmätty isoihin ongelmiin 10 nanometrin valmistusprosessinsa kanssa ja viimeisen vuoden aikana työpöytäprosessoreiden saralla kilpailu on kiristynyt AMD:n Zen-arkkitehtuuriin perustuvien Ryzen-prosessoreiden myötä.
Intelin väliaikaiseksi toimitusjohtajaksi on nimitetty talousjohtaja Robert Swan. Yhtiön hallitus on aloittanut uuden toimitusjohtajan etsinnän yhtiön sisältä ja ulkopuolelta.
Lähde: Intel
Suhde työntekijään paljastui, Intelin toimitusjohtaja erosi
Brian Krzanich on eronnut välittömästi toimitusjohtajan tehtävästä sekä jättänyt paikkansa hallituksessa.
io-tech toivottaa hyvää juhannusta!
Toimitus siirtyy juhannuksen viettoon.

io-techin toimitus vetäytyy torstain päätteeksi muutaman päivän juhannustauolle ja palaa tositoimiin jälleen maanantaina.
Toivotamme kaikille lukijoille ja yhteisön jäsenille mukavaa juhannusta mahdollisesta sadesäästä huolimatta! Nauttikaa vuoden valoisimmista öistä, muistakaa pysyä pinnalla ja katsoa myös kaverin perään!
T: Sampsa, Juha, Petrus & Juha U.
io-tech toivottaa hyvää juhannusta!
Toimitus siirtyy juhannuksen viettoon.
AMD uudistaa FreeSync 2:n aiempaa tiukemmilla minimivaatimuksilla
FreeSync 2 HDR:ksi uudelleennimettävä teknologia tulee vaatimaan näytöiltä jatkossa mm. vähintään DisplayHDR 600 -tuen.

AMD:n teknisen markkinoinnin pomoihin lukeutuva Antal Tungler on ollut PC Perspectiven haastattelussa ja paljastanut muutoksia yhtiön FreeSync 2 -teknologiaan. FreeSync 2 on AMD:n kehittämä ratkaisu, joka yhdistää FreeSyncin repeilemättömän kuvan ja HDR-sisällön toistamisen kilpailijoita pienemmin viivein.
AMD:n julkaistua FreeSync 2:n se sai osaltaan kritiikkiä matalista vaatimuksistaan. Tunglerin haastattelun mukaan asiasta on otettu opiksi ja yhtiö on päätynyt uudistamaan teknologian FreeSync 2 HDR:ksi ja nostaa sen minimivaatimuksia.
Saadakseen FreeSync 2 HDR -sertifikaatin, näytön on jatkossa tuettava vähintään DisplayHDR 600 -standardia ja katettava vähintään 99 % BT.709- ja 90 % DCI P3 -väriavaruuksista. Lisäksi näytöille on asetettu maksimivasteajat, mutta Tungler ei paljastanut vielä tarkkoja numeroita vasteaikojen osalta. Uusi nimi on käytännössä välttämätön, sillä näyttövalmistajat ovat ehtineet jo julkaisemaan FreeSync 2 -näyttöjä, jotka eivät yllä esimerkiksi DisplayHDR 600:n vaatimuksiin eivätkä siten myöskään FreeSync 2 HDR:n vaatimuksiin.
AMD uudistaa FreeSync 2:n aiempaa tiukemmilla minimivaatimuksilla
FreeSync 2 HDR:ksi uudelleennimettävä teknologia tulee vaatimaan näytöiltä jatkossa mm. vähintään DisplayHDR 600 -tuen.
Uusi artikkeli: Asus ROG Strix Flare, Gladius II Origin & Fusion 500
io-techin kokeiltavaksi saapui Asuksen pelaajille suunnattuun ROG-tuoteperheeseen keväällä lanseeratut mekaaninen näppäimistö, hiiri ja headset.

Olemme testailleet kevään aikana PUBG-peleissä Asuksen ROG Strix Flare -näppäimistöä, Gladius II Origin -hiirtä ja Fusion 500 -headsettiä. Pikaisessa katsauksessa käydään tuotteiden ominaisuudet läpi kuvien ja käyttökokemusten kera.
Lue artikkeli: Kokeiltua: Asus ROG Strix Flare, Gladius II Origin & Fusion 500
Uusi artikkeli: Asus ROG Strix Flare, Gladius II Origin & Fusion 500
io-techin kokeiltavaksi saapui Asuksen pelaajille suunnattuun ROG-tuoteperheeseen keväällä lanseeratut mekaaninen näppäimistö, hiiri ja headset.
LIVE: io-techin viikon tekniikkakatsaus videopodcast (25/2018)
io-techin suorana lähetettävässä videopodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin viikon 25 tekniikkakatsaus esitetään tänään torstaina poikkeuksellisesti noin klo 11:00 alkaen suorana live-streamina Twitchissä.
Tekniikkakatsauksessa käymme Sampsan ja Juhan toimesta läpi ajankohtaiset IT-alan asiat ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta. Lisäksi kerromme, mitä juttuaiheita ja päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti Twitchin keskusteluikkunan välityksellä.
io-techin viikon tekniikkakatsaus on jälkikäteen katsottavissa/kuunneltavissa:
LIVE: io-techin viikon tekniikkakatsaus videopodcast (25/2018)
io-techin suorana lähetettävässä videopodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.
32-ytimisen Ryzen Threadripper 2990X:n tekniset yksityiskohdat vuotivat
Ryzen Threadripper 2990X:n julkaisua aikaistettiin HKEPC:n lähteiden mukaan Intelin 28-ytimisen prosessorin esittelyn vuoksi.

AMD antoi ensimaistiaiset tulevista 2. sukupolven Ryzen Threadripper -prosessoreista Computex-messuilla. Yhtiö paljasti, että prosessoreissa tulee olemaan maksimissaan 32 ydintä ja ne suorittavat maksimissaan 64 säiettä, mutta muun muassa kellotaajuudet jäivät edelleen hämäränpeittoon.
Hongkongilainen HKEPC on ehtinyt saamaan käsiinsä ensimmäisiä kuvankaappauksia 2. sukupolven Threadripper-prosessorista. Sivuston mukaan lippulaivamalli tulee olemaan nimeltään Threadripper 2990X. Taiwanilaisella emolevyvalmistajalla työskentelevän lähteen mukaan AMD aikoi alun perin julkaista aluksi vain 16- ja 24-ytimiset 2950X- ja 2970X-versiot, mutta Intelin esiteltyä 28-ytimistä prosessoria se päätti julkaista myös 32-ytimisen version samassa yhteydessä.
Ryzen Threadripper 2990X on 32-ytiminen prosessori ja se hyödyntää 12 nanometrin B2-steppingin Pinnacle Ridgeistä tuttuja siruja. Prosessorin peruskellotaajuus on 3,0 GHz, kaikkien ydinten Boost-kellotaajuus 3,4 GHz ja maksimi Boost-kellotaajuus 4 GHz, joskin XFR-teknologian avulla kellotaajuus voi nousta aina 4,2 GHz:iin asti. Prosessoriydinten yhteydessä on 3 megatavua L1-, 16 Mt L2- ja 64 Mt L3-välimuistia. Prosessorin TDP-arvo on 250 wattia.
Ylikellotustesteissä saavutettiin nestejäähdytyksellä maksimissaan 4,12 GHz:n kellotaajuus, mikä riitti Cinebench R15 -testiohjelmassa 6399 pisteen tulokseen. Kuvankaappauksen tuloksista löytyy myös 4,2 GHz:n kellotaajuudella ajettu tulos, mutta se on liki 300 pistettä pienempi. Samalla vuotajalla on käsissään ilmeisesti myös jokin muu vielä julkaisematon prosessori, sillä tuloksista on pikselöity viimeisin tulos, joka sijoittuu aavistuksen 3,32 GHz:n Core i9-7900X:n tuloksen yläpuolelle.
Lähde: HKEPC
32-ytimisen Ryzen Threadripper 2990X:n tekniset yksityiskohdat vuotivat
Ryzen Threadripper 2990X:n julkaisua aikaistettiin HKEPC:n lähteiden mukaan Intelin 28-ytimisen prosessorin esittelyn vuoksi.
Samsung aikoo kehittää oman grafiikka-arkkitehtuurinsa
Samsungin GPU-kehityssuunnitelmat paljastuivat laajan LinkedInissä toteutettavan rekrytointikampanjan kautta.

Samsungin on huhuttu jo puolen vuosikymmentä harkitsevan oman grafiikkaohjaimensa rakentamista. Matkalle on mahtunut niin huhuja täysin omasta arkkitehtuurista, AMD:n tai NVIDIAn arkkitehtuurien lisensoinnista kuin AMD:n tai AMD:n Radeon Technologies Groupin ostostakin.
Nyt huhut voidaan lykätä syrjään, sillä Samsung on julkaissut LinkedIn-palvelussa lukuisia työpaikkailmoituksia grafiikkaohjaimen kehittämiseksi. Yhtiön mukaan se aikoo kehittää täysin oman arkkitehtuurinsa, sen käskykannan ja ohjelmistot. Työpaikkailmoituksilla haetaan kehittäjiä niin rauta- kuin ohjelmistopuolellekin ja täytettävät työpaikat löytyvät Yhdysvaltojen Austinista, San Diegosta ja San Josesta.
Samsungin viestintä tulevista grafiikkaohjaimistaan on kuitenkin vähintäänkin ristiriitaista. Yhtiön mukaan sen lippulaivagrafiikkaohjaimet tulisivat aluksi edullisemman pään mobiililaitteisiin, mikä kuulostaa varsin erikoiselta yhtälöltä. Tulevien sukupolvien kanssa yhtiö aikoo laajentaa portfoliotaan muun muassa itseajaviin autoihin ja koneoppimiseen.
Aika näyttää, millä aikataululla Samsung saa kehitettyä oman arkkitehtuurinsa, mutta sen voidaan olettaa vievän tyhjästä aloittaen vähintään 2 – 3 vuotta. Täysin uuden grafiikka-arkkitehtuurin kehittämistä nykyisessä patenttiviidakossa on pidetty yleisesti liki mahdottomuutena ilman lisensointiratkaisuja, mutta ainakaan toistaiseksi Apple ei tiettävästi lisensoi muiden patentteja omaan grafiikkaohjaimeensa eikä sen ole osoitettu tähän mennessä rikkovan muiden patentteja, joten sama voi hyvin onnistua muiltakin yrityksiltä.
Lähteet: LinkedIn (1), (2), WinFuture, TechPowerUp
Samsung aikoo kehittää oman grafiikka-arkkitehtuurinsa
Samsungin GPU-kehityssuunnitelmat paljastuivat laajan LinkedInissä toteutettavan rekrytointikampanjan kautta.