Uutiset

Xiaomi esittelee videolla konseptipuhelinta vaihdettavilla kameraobjektiiveilla

Prototyyppilaite muistuttaa vaihdettavia kameraobjektiiveja lukuun ottamatta Kiinassa julkaistua Xiaomi 12S Ultraa.

Xiaomi julkaisi kesällä vain Kiinan markkinoille päätyneen Xiaomi 12S Ultra -älypuhelimen, joka käyttää 1” IMX989 -kamerasensoria, mutta valmistajan julkaiseman videon mukaan prototyyppiasteella nähtiin jotain vieläkin merkittävämmin kameroihin panostavaa.

Valmistajan tuore Weibo-palvelussa julkaistu Xiaomi 12S Ultra Concept Phone -video esittelee markkinoillekin nähdyn 12S Ultran näköisen laitteen, jonka kamerasaarekkeen keskellä on kuitenkin suuri leikkaus toista 1” sensoria varten. Leikkauksessa ei myöskään ole optiikkaa, vaan sensorin pariksi on tarkoitettu käytettävän vaihdettavia Leica M -objektiivejä, jotka voi liittää puhelimen kamerasaarekkeeseen.

Täysin paljas sensori ei kuitenkaan prototyyppipuhelimessa ole, jotta sinne ei pääsisi pölyä tai muutakaan likaa, vaan sen sijaan Xiaomi on peittänyt sen safiirilasilla. Lasin myötä puhelinta olisi voinut käyttää tavanomaisen laitteen tapaan ilman erillistä objektiivia niin halutessaan.

Markkinoille asti laite ei päätynyt ja toimivia prototyyppejäkin valmistaja tuotti vain 10 kappaletta.

Lähteet: Engadget, Notebookcheck@YouTube

Raijintek esitteli Morpheus 8069 -coolerin AMD:n RX 6000 -sarjan ja NVIDIAn RTX 30 -sarjan näytönohjaimille

Yhteensopivuuttaan lukuun ottamatta cooleri muistuttaa monin osin parin vuoden takaista Morpheus 8057:ää.

Raijintek on julkaissut uutuusmallin näytönohjaimille tarkoitetulle Morpheus-coolerivalikoimaansa. Uusi Morpheus 8069 on valmistajan mukaan yhteensopiva AMD Radeon RX 6700 XT:n, 6800:n, 6800 XT:n ja 6900:n kanssa. NVIDIA:n näytönohjaimista yhteensopivuus puolestaan luvataan GeForce RTX 3080-, 3080 Ti-, 3090- ja 3090 Ti -malleille.

Morpheus 8069 muistuttaa yhteensopivuuksiaan lukuun ottamatta monin osin parin vuoden takaista Morpheus 8057:aa, sillä cooleri tarjoaa edelleen 12 lämpöputkea sekä 129 ripaisen jäähdytysrivaston. Jäähdytystehoa valmistaja lupaa edeltäjästä tutut jopa 360 wattia. Coolerin mukana ei toimiteta tuulettimia, mutta siihen on mahdollista kiinnittää standardit 120 mm:n tuulettimet.

Raijintek ei ole vielä paljastanut Morpheus 8069:n hintaa.

Lähde: Raijintek

Ensimmäiset kotimaiset hinnat GeForce RTX 4080 -näytönohjaimille julki

NVIDIAn peruttua GeForce RTX 4080 12 Gt -mallin julkaisun tullaan 16. marraskuuta saamaan kauppoihin vain 16 Gt:n muistilla varustettuja RTX 4080 -näytönohjaimia.

NVIDIAn GeForce RTX 40 -sarjan julkaisu ei mennyt aivan nappiin, kun yhtiö joutui negatiivisen palauteryöpyn jälkeen vetämään RTX 4080 12 Gt:n julkaisun takaisin. 16. marraskuuta myyntiin onkin tulossa vain GeForce RTX 4080, jonka virallinen suositushinta on Suomessa 1509 euroa.

Vaikka myyntiin tuloon on aikaa vielä pari viikkoa, Proshop on ehtinyt jo listaamaan ensimmäiset GeForce RTX 4080 -mallit kauppansa listoille, eikä vain muuten vain kiusaamaan vaan yhtä mallia kerrotaan olevan jopa varastossa jo nyt. Ostoskoriin näytönohjainta ei voi kuitenkaan napata vielä, vaan joka kortin kohdalla lukee, että myynti alkaa 16. marraskuuta kello 16.00, joskin virheellisesti RTX 4090:iin viitaten.

Vaikka näytönohjaimia ei saa vielä ostettua, lupaa saatavuuden kannalta hyvää se, että Asuksen GeForce RTX 4080 TUF OC -malleja on jo nyt varastossa. Ennen julkaisua varastoon pitäisi saapua lisäksi Inno3D:n RTX 4080 iChill X3- sekä Asuksen ROG RTX 4080 Strix OC -näytönohjaimia ja julkaisupäiväksi vielä MSI:n RTX 4080 Suprim X:t, Asuksen RTX 4080 TUF:t ja MSI:n RTX 4080 Gaming X Triot. Näytönohjainten hintahaitari alkaa tällä hetkellä Inno3D RTX 4080 X3:n 1619,90 eurosta ja päättyy Asuksen ROG RTX 4080 Strix OC:n 1969,90 euroon, tosin Inno3D X3:n varastoon tulosta ei ole vielä mitään tietoa. Edullisin julkaisuksi varastoon odotettava on 1749,90 euron Inno3D RTX 4080 iChill X3.

Lähde: Proshop

Intelin vuotaneet Hot Chips diat kertovat tulevien sukupolvien Tile-arkkitehtuurista

Intel käyttää omista erillisistä siruistaan nimeä Tile siinä missä AMD:lla on käytössä Chiplet.

Intelin seuraavan sukupolven Core-prosessorit tottelevat tällä hetkellä koodinimeä Meteor Lake. WCCFTech on saanut nyt haltuunsa joitain Intelin Hot Chips -dioista, jotka kertovat paitsi Meteor Lakesta, myös sen seuraajista.

Diojen mukaan Intel aikoo käyttää samaa ”perusarkkitehtuuria” useamman sukupolven yli. Pakettiin kuuluvat Graphics-, SOC-, IO- ja Compute Tilet (kuvassa CPU), eli sirut, jotka Foveros-paketoidaan yhteen pakettiin. Jokainen osa on vaihdettavissa toisistaan riippumatta ja suunniteltu skaalautuviksi tarpeen mukaan. Sama asettelu tulee pysymään ainakin Arrow Lakessa ja todennäköisesti Lunar Lakessa, joskin sen sumennus voisi vihjata myös sirujen määrän muuttumiseen. Meteor Lake ja Arrow Lake hyödyntävät Intelin 36 µm Foveros-paketointia, kun Lunar Lakessa tullaan siirtymään 25 µm:n kontaktipintoja käyttävään Foveros-paketointiin.

Ainakin kolme seuraavaa sukupolvea tulevat hyödyntämään Intelin omien lisäksi myös ulkopuolisia prosesseja. Meteor Lakessa tiedettiin jo entuudestaan olevan käytössä Intel 4:n lisäksi yksi TSMC:n N5- ja kaksi N6-prosessilla varustettua sirua. Arrow Lakessa Intelin oma prosessi päivittyy 20A:ksi, mutta Lunar Laken prosessia ei vielä paljastettu.

WCCFTech on vetänyt artikkelissaan mutkia suoriksi dioissa esimerkkeinä käytetyistä ydinkonfiguraatioista suoraan seuraavan sukupolven ydinkonfiguraatioita arpomalla, mikä kannattaa jättää ainakin tässä vaiheessa omaan arvoonsa. Sivuston mukaan Meteor Lake- ja Arrow Lake -prosessoreissa tulee olemaan käytössä LGA1851-kanta, mutta tämän tiedon lähde ei ainakaan allekirjoittaneella osunut silmiin.

Intelin Compute Tile -diassa esitetään, kuinka ydinmäärät voivat skaalautua kahdesta P-ytimestä ja kahdesta E-ydinryppäästä kuuteen P-ytimeen ja kahteen E-ydinryppääseen. Ytimet asetellaan siis sirulla fyysisesti siten, että ensin on vastapäiset E-ydinryppäät ja sen jälkeen vastaavasti vastapäisiä P-ytimiä. Ytimiä voidaan myös päivittää eri mikroarkkitehtuureihin ja valmistusprosesseihin arkkitehtuurin perusasettelua muokkaamatta. Myös välimuistien määrät ovat skaalattavissa riippumatta muista osista. Graphics Tile -diassa esitetään puolestaan skaalautuvuutta neljästä Xe-ytimestä 12 Xe-ytimeen ja vastaavasti valmistusnoodin päivitettävyys sekä välimuistin koon skaalautuvuus.

Lähde: WCCFTech

Uusi artikkeli: Testissä Motorola Edge 30 Fusion

31.10.2022 - 17:55 / Oskari Manninen Mobiili Kommentit (1)

Testasimme Motorolan 599 euron hintaisen Edge 30 Fusionin Snapdragon 888+ -järjestelmäpiirillä.

io-techin tuoreimmassa artikkelissa puhelinten testipenkkiin on päätynyt jo neljäs Edge 30 -malli kuluvan vuoden aikana. Edge 30 Fusion sijoittuu hinnaltaan aiemmin testattujen edullisemman Edge 30:n ja kalliimpien Edge 30 Pron sekä 30 Ultran väliin ja tarjoaa viime vuoden lippulaivarautaa edustavan Snapdragon 888+ -järjestelmäpiirin.

Lippulaivapiirinsä pariksi Edge 30 Fusion tarjoaa 50 megapikselin pääkameran ja 13 megapikselin ultralaajakulmakameran sekä reunoiltaan kaareutuvan näytön. Laitteen 4400 mAh:n akku latautuu 68 watin TurboPower-pikalatauksella, joka on toteutettu USB PD -standardin mukaisesti.

Testiartikkelissa tutustumme Motorola Edge 30 Fusioniin reilun viikon ympärivuorokautisten testikokemusten pohjalta.

Lue artikkeli: Testissä Motorola Edge 30 Fusion

AMD:n RDNA3-näytönohjain vuotokuvissa

Vuotokuvassa oleva Engineering Sample -näytönohjain on joka suuntaan vähän RX 6900 -sarjan referenssimallia kookkaampi ja varustettu kahdella 8-pinnisellä PCIe-lisävirtaliittimellä sekä ATi-ajoista muistuttavalla punaisella piirilevyllä.

AMD tulee julkaisemaan uuden RDNA3-arkkitehtuurin 3. marraskuuta eli kuluvan viikon torstaina. Julkaisutapahtuma tullaan lähettämään netissä torstaina kello 22.00 ja lähetystä seurataan myös io-techin kisastudiossa.

Oikeat vuodot AMD:n RDNA3-arkkitehtuurin ympärillä ovat olleet vähissä. Yhtiö on onnistunut pitämään näytönohjaimensa hyvin salassa, ja kaikki mitä niistä tiedetään, on AMD:n itsensä varmistamaa. Ulkonäön osalta AMD on julkaissut aiemmin kiusoittelukuvan, mikä on nyt varmistunut myös lopullisen referenssimallin mukaiseksi.

Luottovuotaja 9550 Pro eli HXL on twiitannut julkaisemattomasta Radeon-näytönohjaimesta, jonka cooleri käy yksiin aiemman kiusoittelukuvan kanssa. Ensimmäisenä huomio kiinnittyy ainakin tämän yksilön punaiseen piirilevyyn, joka muistuttaa ATi-ajoista. Näytönohjaimen kuoret on muotoiltu aiempaa voimakkaimmin linjoin ja sen kolme tuuletinta ovat aiempaa kookkaampia. Näytönohjain on joka suuntaan hieman kookkaampi, kuin Radeon RX 6900 -verrokkimallinsa.

Kyljestä päin katsellessa muovikuoret ovat aiempaa ohuemmat ja jäähdytysrivasto on muotoiltu kulmistaan pyöristetyksi. Kiusoittelukuvassa näkyneet kolme punaiseksi anodisoitua ripaa löytyy myös oikeasta kortista. Vauhtiraitojen oikealta puolen löytyy, kuten Scott Herkelman ehtikin jo varmistaa, perinteisiä 8-pinnisiä PCIe-lisävirtaliittimiä kaksin kappalein. Näytönohjaimen maksimitehonkulutuksen voidaan siis olettaa olevan korkeintaan 375 wattia, eli 150 wattia per 8-pin ja 75 wattia PCIe-liittimestä.

Näytönohjaimen takapuolen pinnien pituuden perusteella voitaneen olettaa, että kyse on ns. Engineering Sample -tason kortista, eikä valmiista referenssimallista, mikä selittänee taustalevyn puuttumisen.

Mitä torstaina on sitten luvassa? Virallisesti ei tiedetä, kuin arkkitehtuurin julkaisu, mutta oletettavasti AMD tulee samalla julkistamaan vähintään RDNA3-huippumallit, jotka saapunevat myyntiin myöhemmin marras- tai joulukuussa. Ainakin huippugrafiikkapiiri tulee perustumaan chiplet-arkkitehtuuriin, eli käytössä on useampia pieniä siruja.

Grafiikkaytimen sisällä on suunniteltu Compute Unit -yksikköjä uudelleen, optimoitu yleisesti koko grafiikkalinjastoa ja paranneltu säteenseurantaominaisuuksia. Seuraavan sukupolven Infinity Cache -välimuistin on luvattu olevan aiempaa ”viisaampaa” ja huhujen mukaan sen käyttö olisi jopa kehittäjien hallittavissa.

AMD on myös varmistanut 5 nanometrin luokan prosessin käytön, joskin huhujen mukaan tämä pätee vain osaan siruista. Suorituskyvystä AMD ei ole hiiskunut vielä mitään, mutta energiatehokkuuden on luvattu parantuvan vähintään 50 % nykyiseen nähden.

Lähde: HXL @ Twitter

Igor’s Lab: NVIDIA pyytää AIB-valmistajia lähettämään 12VHPWR-ongelmaiset RTX 4090 -näytönohjaimet tutkittaviksi

Igor Wallossekin mukaan vaikka osa ongelmista menee taipuvien kaapeleiden piikkiin, on myös NVIDIAn virallisen adapterin rakenne kelvoton.

Uutisoimme aiemmin käyttäjien alkaneen raportoimaan NVIDIAn GeForce RTX 4090 -näytönohjainten sulaneista virtaliittimistä. Ensimmäisten analyysien mukaan ongelmia aiheutuu, jos johtoja taivutetaan liian läheltä liitintä, mutta osansa syystä kantaa myös kelvottomaksi kuvailtu liittimen sisäinen rakenne.

Igor’s Labin Igor Wallossek raportoi saaneensa tietää AIB-valmistajien lähteiltään, että NVIDIA on ottanut asian ilmeisen vakavasti, vaikkei se julkisesti olekaan asiaa kommentoinut. Wallosekin mukaan NVIDIA on kertonut AIB-valmistajille, että jok’ikinen vahingoittunut RTX 4090 tulee lähettää suoraan NVIDIAn itsensä tutkittavaksi. Lähteiden mukaan kyseessä on ensimmäinen kerta, kun NVIDIA toimii näin.

PCI-SIG julkaisi aiemmin tänä vuonna varoituksen, jonka mukaan osa 12VHPWR-adaptereista ovat vaarallisia muun muassa epätasaisesti jakautuvan virransyötön vuoksi. Dioissa epäiltiin syyksi liittimien pinnejä, jotka johdon vääntyessä eivät istu tasaisesti paikallaan, vaan kontaktia otetaan vain osalta matkaa. Muun muassa tämän vuoksi kustomoituja kaapeleita valmistava Cablemodskin ohjeistaa, ettei sen 12VHPWR-johtoja saa taittaa ensimmäisen 35 mm:n matkalta liittimestä. NVIDIA kertoi tuolloin löytäneensä ongelman käyttämistään adaptereista ja korjanneen sen, sekä jakaneen korjausohjeet myös muille mahdollisille valmistajille. Totuus vaikuttaa kuitenkin toiselta, sillä Astronin valmistamat NVIDIAn viralliset 4 x 8-pin > 12VHPWR -adapterit ovat olleet juuri niitä, jotka ovat sulaneet paikoilleen.

Igor’s Labin graafin mukaan kunkin 8-pinnisen lisävirtaliittimen 12 voltin linjat vedetään yhdessä 14 AWG:n johdolla 12VHPWR-liittimeen, eli sen kuutta 12 voltin pinniä syötetään yhteensä neljällä johdolla. Vaikka NVIDIA kertoi löytäneensä ongelman ja korjanneensa sen, Wallossek epäilee, ettei yhtiö ole todellisuudessa edes tietoinen adapterin sisäisestä rakenteesta, sillä hänen mukaansa sitä ei olisi pitänyt missään vaiheessa hyväksyä. Ongelmat alkavat neljästä 14 AWG:n johdosta, joista reunimmaiset ruokkivat kumpikin yhtä pinniä ja keskimmäiset kumpikin kahta pinniä. Paksut johtimet on juotettu vain 0,2 millimetriä paksuun ja 2 millimetriä (per johdin) leveään kupariliuskaan, joka on yhteydessä yhteen tai kahteen pinniin. Suojateippien poisto saa kontaktit myös irtoamaan paikoiltaan pienestäkin voimasta, mikä voisi tapahtua myös teipit paikoillaan johdon vääntyessä.

Ongelmat jatkuvat itse liittimen sisällä, jossa edellä mainitut kuparijohtimet ovat yhteydessä kuorman joka pinnille tasaisesti jakavalle ”foliolle”, joka on ainakin Wallossekin mukaan auttamatta liian heppoista tavaraa. Uudelleenjako varmistaa, että virta kulkee kyllä verrattain tasaisesti 12VHPWR:n joka pinnistä, mutta samaan aikaan jos yksikin aiemmin kuvatuista heikoista kontakteista pettää, se repii virtansa jäljellä olevista liittimistä mikä nostaa jälleen lämpötilaa.

Lähde: Igor’s Lab

NVIDIA julkaisi uudet GeForce 526.47 -ajurit näytönohjaimilleen

Ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat Game Ready -leima Sackboy: A Big Adventurelle ja viimeisimmät päivitykset Victoria 3-, WRC Generations- ja F1 22 -peleille.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 526.47 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Maxwell-sukupolvesta lähtien.

GeForce 526.47 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat virallinen Game Ready -leima Sackboy: A Big Adventure -pelille. Lisäksi ajureissa on viimeisimmät päivitykset Victoria 3:lle, WRC Generationsille ja F1 22:een DLSS 3:n lisäävälle päivitykselle. Ilmeisesti NVIDIA on lisäksi päättänyt hylätä DLSS 2.x -termit ja käyttää niistä sen sijasta DLSS 3:sta tuttua termiä DLSS Super Resolution. Ajureissa on myös tuki GeForce RTX 3060 8 Gt- ja RTX 3060 Ti GDDR6X -näytönohjaimille.

Tuttuun tapaan ajureissa on myös korjattu aiempien julkaisujen ongelmia. Tällä kertaa liiskattuja bugeja ovat esimerkiksi Cyberpunk 2077:n kartan korruptoitumiset, RTX 30 -sarjan odotettua heikompi suorituskyky Minecraft Java Editionissa ja vihreät videot Edge-selaimella, kun NVIDIA Image Scaling on käytössä ja tietokone on herännyt horrostilasta tai käynnistetty Fast Boot käytössä. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi HDR:n päälle tai pois kytkemisen aiheuttamat vakausongelmat, jos käytössä on muu kuin natiiviresoluutio, Call of Duty: Modern Warfare II:n vilkkuvat grafiikan korruptoitumiset sekä Forza Horizon 5:ssä joillain esiintyvät sateenkaarimaiset artifaktit. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin tarkemmin NVIDIAn Game Ready -artikkelissa ja ajureiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

Live: io-techin Tekniikkapodcast (43/2022)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin viikottainen Tekniikkapodcast esitetään tänään perjantaina 28. lokakuuta noin klo 15:00 alkaen suorana live-streamina. Tekniikkapodcast lähetetään suorana YouTubessa ja äänessä ovat tällä viikolla Oskari Manninen ja Juha Kokkonen.

Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

Elon Musk omistaa nyt Twitterin

Oston jälkeen Musk on antanut New York Timesin mukaan potkut ainakin neljälle Twitterin johtotason henkilölle.

Elon Musk ilmoitti alkujaan huhtikuussa ostavansa sosiaalisen median palvelu Twitterin 41 miljardin euron hintaan, mutta vetäytyi kaupastaan kuitenkin heinäkuussa, minkä jälkeen miljardööri ja Twitter ovat käyneet oikeustaistoa, sillä Twitter vaati Muskia saattamaan aloittamansa kaupat loppuun. Oikeustoimet tuottivat selvästi tulosta, sillä nyt lokakuun lopulla Musk viimeisteli kauppansa ja omistaa sen seurauksena Twitterin.

Oston myötä Musk julkaisi Twitterissä twiitin ”the bird is freed”, eli ”lintu on vapautettu” ja muutti lisätietolaatikkonsa muotoon ”Chief Twit”. Pelkkään oman arvonsa muuttamiseen Muskin oston seuraukset eivät jääneet, vaan New York Timesin mukaan Musk on antanut potkut ainakin neljälle yrityksen johtotason henkilölle, joihin lukeutuvat muun muassa yrityksen entinen toimitusjohtaja Parag Agarwal sekä talousjohtaja Ned Segal.

Päivitys 1.11.2022: Musk on Yhdysvaltain arvopaperi- ja pörssikomissiolle (SEC) toimitettujen dokumenttien mukaan erottanut koko Twitterin hallituksen ja on nyt yhtiön ainoa johtaja. Samoista dokumenteista käy myös ilmi, että yhtiön toiseksi suurin osakkeenomistaja on Saudi-Arabian kuningasperheeseen kuuluva liikemies Al-Walid ibn Talal.

Musk on myös ilmoittanut vetävänsä Twitterin pois pörssistä ja osakkeilla kaupan käyminen on keskeytetty perjantaina 28.10.

Lähde: Android Authority, TechCrunch, New York Times, Yle