Uutiset

Uusi artikkeli: Testissä Intel Core i5-12600K

Testissä Intelin toistaiseksi julkaistuista Alder Lake -prosessoreista edullisin eli 320 euron hintainen Core i5-12600K.

Intelin uusien Alder Lake -koodinimellisten 12. sukupolven Core-prosessoreiden myynti alkoi pari viikkoa sitten ja testasimme aluksi suorituskykyisimmän Core i9-12900K -lippulaivamallin. Nyt vuorossa on edullisemman Core i5-12600K -prosessori testi, joka on varustettu 6 suorituskykyisemmällä P-ytimellä ja 4 energiatehokkaalla E-ytimellä. Yhteensä käytössä on 10 ydintä ja P-ytimien Hyper-Threading-tuen ansiosta prosessori kykenee käsittelemään samanaikaisesti 16 säiettä.

Tutustumme artikkelissa pikaisesti prosessorin ominasuuksiin, suorituskykyyn, tehonkulutukseen lämpötilaan ja lopuksi ajoimme ylikellotustestit. Vertailukohtina on AMD:n Zen 3 -arkkitehtuurin 6-ytiminen Ryzen 5 5600X ja Intelin kahden edellisen sukupolven Core i5 -mallit 10600KF ja 11600K.

Lue artikkeli: Testissä Intel Core i5-12600K

Qualcomm aikoo haastaa AMD:n, Applen ja Intelin uusilla Nuvian ytimiin perustuvilla järjestelmäpiireillä

Qualcommin ostama Nuvia esitteli Phoenix-ytimiään alun perin elokuussa 2020 ja sen hetkisten esitysten mukaan se tarjoaisi parhaimmillaan kaksinkertaista suorituskykyä aikansa x86-prosessoreihin nähden pienemmällä tehonkulutuksella.

Qualcommilla on vankka sija suorituskykyisten mobiilijärjestelmäpiirien rintamalla, mutta nyt yhtiö aikoo tähdätä tosissaan myös tietokonemarkkinoille. Aivan uudesta ideasta ei sinänsä ole kyse, sillä yhtiöllä on jo PC-käyttöön suunnattuja järjestelmäpiirejä, mutta aivan eri teholuokassa kuin uudet suunnitelmat.

Qualcommin mukaan PC-markkinoiden siirtyminen x86-arkkitehtuurista Arm-arkkitehtuuriin on väistämättömissä oleva tulevaisuus. Yhtiön mukaan se aikoo haastaa tulevaisuudessa sekä AMD:n, Applen että Intelin suorituskykyiset järjestelmäpiirit.

Yhtiön suunnitelmien ytimestä löytyy Qualcommin aiemmin tänä vuonna ostama Nuvia ja sen Phoenix-prosessoriytimet tai niiden jatkokehitelmät. Nuvia esitteli suunnitelmiaan täysin puhtaalta pöydältä suunnitellulle Phoenix-ytimelle jo loppukesästä 2020 ja silloin Googlen ja Applen entisten insinöörien perustama yritys kehui ydinten tarjoavan jopa lähes kaksinkertaista yhden säikeen suorituskykyä silloisiin x86-ytimiin verrattuna selvästi pienemmällä tehonkulutuksella. Qualcommin mukaan Nuvian ytimet on suunniteltu nimenomaan PC-käytössä tyypillisille kuormille.

Tulevan PC-järjestelmäpiirin Adreno-grafiikkaohjaimen luvataan tarjoavan tarkemmin määrittelemättä ”erillisnäytönohjainluokan suorituskykyä” ja johtavaa energiatehokkuutta. Myös AI Engine -kiihdyttimen luvataan olevan markkinoiden energiatehokkain päättelylaskuissa (inference). Mukana ovat myös mobiilijärjestelmäpiireistä tutut 5G-modeemit, Wi-Fi- ja Bluetooth-yhteydet, tuki paikannuspalveluille, huippuluokan Spectra-kuvaprosessori sekä kenties hieman hassusti tässä yhteydessä luokassaan parasta Android-kuvanlaatua tarjoava näyttö- ja mediayksiköt.

Qualcommin mukaan se aikoo toimittaa ensimmäiset kannettaviin tietokoneisiin tarkoitetut sampleprosessorit asiakkailleen ensi vuoden elokuussa. Markkinoille uuden sukupolven PC-järjestelmäpiiriin perustuvia laitteita voidaan puolestaan odottaa vuoden 2023 puolella.

Lähteet: Tom’s Hardware, Andreas Schilling @ Twitter

Kuluttajariitalautakunta linjasi kalliin pelinäytön oletettavasta eliniästä

Kuluttajariitalautakunnan mukaan näyttöjen keskimääräiseksi oletettu elinikä on vähintään neljä vuotta, mutta kalliimpien mallien kohdalla on oletettavissa myös hieman pidempi elinikä.

Kuluttajariitalautakunta on antanut linjauksensa tietokoneen näytön kestoiästä. Kestoikä on tietyn tyyppisille laitteille oletettu elinikä takuuajasta riippumatta.

Kuluttajariitakunnan lausunto on annettu yleisesti näytöistä, mutta käsittelyssä olleessa tapauksessa kyse oli Asuksen PG279Q-näytöstä. Kuluttaja oli ostanut näytön 949 euron hintaan 20.10.2015 ja valmistaja myöntää näytölle 36 kuukauden takuun. Näyttö hajosi 17.7.2019 eli takuuajan jo päätyttyä.

Kuluttaja palautti laitteen myyjälle RMA-pyynnön kera virhevastuuseen vedoten. Näyttö otettiin tutkittavaksi ja myyjä totesi vian kuuluvan virhevastuun piiriin ja oli valmis hyvittämään näytöstä nykyarvon mukaan 98,85 euroa. Sitä ei korjattu eikä tarjottu vaihtoa uuteen vastaavaan, vaikka samaa näyttöä oli edelleen saatavilla. Kuluttaja oli vaatinut tapauksesta 400 euron hyvitystä, koska kalliin näytön voisi hänen mukaansa odottaan toimivan vähintään viisi vuotta normaalisti.

Myyjä kiisti kuluttajan vaatimukset, vedoten kuluttajariitalautakunnan vakiintuneisiin ratkaisukäytäntöihin perustuen tietokoneiden ja niihin rinnastettavissa olevien laitteiden oletettu käyttöikä on noin neljä vuotta. Myyjäliike oli laskenut 98,85 euron hyvityksen kohtuulliseksi, kun 949 euron alkuperäishinnasta vähennetään 3 vuoden ja 8 kuukauden käyttöhyöty. Asiakas myös hyväksyi hyvityksen liikkeen mukaan.

Lautakunnan ratkaisussa näyttöä ei rinnasteta tietokoneisiin vaan televisioihin, joiden oletettu käyttöikä on vähintään neljä vuotta. Lautakunnan mukaan kuluttajalla on ollut näytön korkean hinnan vuoksi aihetta olettaa, että kyseessä on normaalia selvästi laadukkaampi näyttö ja arvioi, että näytöllä olisi ollut odotettua elinikää jäljellä vielä noin neljännes. Tämän vuoksi lautakunta yksimielisesti suosittelee yhteensä 220 euron hinnanalennusta, josta voidaan vähentää jo maksettu alennus.

Lähde: Kuluttajariitalautakunta

Logitechilta uusi G303 Shroud Edition -pelihiiri

Nimensä mukaisesti uutuushiiri pohjautuu vanhempaan G303:een ja on suunniteltu yhteistyössä pelistriimaajana tunnetun Shroudin kanssa.

Logitech on julkaissut pelistriimaajana tunnetun Shroudin kanssa yhteistyössä luodun G303 Shroud Edition -pelihiiren, joka nimensä mukaisesti pohjautuu muotoilultaan valmistajan vanhempaan G303-hiireen.

Alkuperäinen G303 oli Shroudin lempihiiri, joka toimi Shroudin itsensä mukaan inspiraationa yhteistyöhiiren kehitystä varten. G303 Shroud Edition muistuttaa ensisilmäyksellä ulkoisesti alkuperäistä G303:a, mutta muotoilua on kuitenkin päivitetty Logitechin mukaan juuri Shroudin käteen sopivammaksi, minä lisäksi painikkeet on sijoitettu uusiksi. Mielenkiintoisena ulkonäöllisenä ratkaisuna hiiren kyljet ovat läpikuultavat.

Vanhasta mallista poiketen G303 Shroud Edition on myös langaton Logitechin Lightspeed-teknologialla, minkä lisäksi sensori on päivitetty Logitechin muistakin hiiristä tuttuun Hero 25K:hon. Hiiren akun luvataan kestävän 145 tuntia ja lataus tapahtuu etuosan USB-C-liitännän kautta. Painoa pelaamiseen suunnatulla uutudella on 75 grammaa.

Logitech G303 Shroud Edition -pelihiiri tulee myyntiin välittömästi 129 euron suositushintaan. Lisäksi saataville tulee myös hiiren kuljettamiseen tarkoitettu Shroud Edition pussi, mutta ainakaan toistaiseksi pussin hintaa ei löydy Logitechin Suomen sivuilta. Yhdysvalloissa pussin suositushinta on 9,99 dollaria.

Lähde: Logitech

NVIDIA julkaisi uudet GeForce 496.76 -ajurit NVIDIA Image Scaling -ominaisuudella

NVIDIA Image Scaling eli NIS on perinteinen spatiaalinen kuvanskaalain ja se toimii GeForce-näytönohjaimilla universaalisti DirectX 11- ja 12 -sovelluksilla.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 496.76 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien. Samaan syssyyn yhtiö julkaisi myös DLSS 2.3 -version sekä NVIDIA Image Scaling -teknologian.

GeForce 496.76 -ajureiden merkittävin uudistus on virallinen Game Ready -leima Battlefield 2042 -pelille. Lisäksi ajureissa on viimeisimmät päivitykset Assetto Corsa Competizionelle, Bright Memory: Infinitelle, Farming Simulator 22:lle, Hot Wheel Unleashedille, Myth of Empiresille sekä Ruined King: A League of Legends Storylle.

NVIDIA Image Scaling (NIS) on perinteinen spatiaalinen kuvanskaalausmenetelmä sisäänrakennetulla terävöitysfiltterillä. Tällä hetkellä on vielä hieman epäselvää, onko kyse todella uudesta ominaisuudesta, vai ajureista jo löytyneen skaalaimen yhdistämisestä terävöitykseen ja viemisestä saman kohdan alle ajurien hallintapaneelissa. Kun NIS otetaan käyttöön, ajurit luovat viisi uutta resoluutiota käytössä olevan työpöytäresoluution perusteella: 50 %, 59 %, 67 %, 77 % ja 85 % natiivista. Ominaisuus otetaan käyttöön kytkemällä se päälle ajureista tai GeForce Experiencestä ja valitsemalla pelissä jokin uusista resoluutiosta. Tämän jälkeen ajurit hoitavat kuvan skaalauksen ja terävöityksen yhdellä vedolla koko kuvalle.

NVIDIAn mukaan NIS on universaali ja toimii kaikille GeForce-näytönohjaimilla. Käyttäjäraporttien mukaan ominaisuus ei kuitenkaan toimi aivan kaikissa peleissä ja mikäli ajureiden ja erillisen, pelinkehittäjille GitHubissa jaossa olevan avoimen lähdekoodin ohjelmistokehityskitin käyttämät metodit ovat identtiset, toimii ominaisuus vain DirectX 11- ja DirectX 12 -rajapinnoilla. Ohjelmistokehityskitti mahdollistaa NIS:n lisäämisen peleihin FSR:n tapaan ja se toimii myös silloin myös muiden valmistajien näytönohjaimilla. Lisäämällä ominaisuuden suoraan peliin voidaan esimerkiksi välttää UI-elementtien ja tekstin skaalaaminen, vaikka raskaat osuudet renderöitäisiinkin matalammalla resoluutiolla.

DLSS:n uusi 2.3 -versio tuo mukanaan parannuksia etenkin partikkelien renderöintiin vähentämällä niiden muodostamia ”häntiä”. Uusi versio DLSS:stä on käytössä nyt 16 eri pelissä. Voit lukea lisää DLSS:n uusista tuulista ja NVIDIA Image Scaling -ominaisuuksista yhtiön artikkelista.

Tuttuun tapaan ajureissa on korjattu myös aiempien julkaisujen ongelmia. Tällä kertaa liiskattuja bugeja ovat esimerkiksi WRC 8:n ja 9:n sekä Transport Feverin kaatuilu käynnistyksessä, Marvel’s Avengers Xbox Game Pass for PC -version satunnainen kaatuilu sekä Detroit Become Humanin satunnainen jumittelu ja jäätyily. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi vanha tuttu Sonic & All Stars Racing Transformedin satunnainen kaatuilu veden läpi ajettaessa, Deathloopissa esiintyvät ongelmat HDR käytössä ja uuden Image Scaling -ominaisuuden ongelmat, joihin on onneksi olemassa ainakin jonkilaiset purkkakorjaukset. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteesta (PDF) ja NVIDIAn Game Ready -artikkelista.

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

Uusi artikkeli: Testissä Noctua NH-P1 -prosessoricooleri

Testasimme Noctuan ensimmäisen passiivisen prosessoricoolerin.

io-techin cooleritestipenkkiin saapui tällä kertaa jotain aiemmasta poikkeavaa, nimittäin täysin passiivinen Noctuan NH-P1, joka luottaa siis luonnolliseen konvektioon, eikä hyödynnä vakiotilassaan lainkaan tuulettimia. NH-P1:n suositushinta on 109,90 euroa, eli kyseessä on pykälän valmistajan tuulettimia käyttävää NH-D15-lippulaivacooleria kalliimpi malli.

Tässä artikkelissa tutustumme Noctua NH-P1:n rakenteeseen ja suorituskykyyn. Verrokkina passiivicoolerille testeissä on mukana Noctuan NH-D15.

Lue artikkeli: Testissä Noctua NH-P1 -prosessoricooleri

Bloomberg: Huawei suunnittelee puhelinmalliensa lisensointia toisille valmistajille

16.11.2021 - 12:32 / Oskari Manninen Mobiili Kommentit (2)

Huawei on Bloombergin raportin mukaan suunnittelemassa omien puhelinmalliensa lisensointia kolmannen osapuolen valmistajille, sillä Yhdysvaltain pakotteet rajoittavat yrityksen omaa puhelintuotantoa.

Huawei on paininut Yhdysvaltojen asettamien pakotteiden kanssa jo parisen vuotta, minkä aikana valmistajan puhelinmyynti on kohdannut väistämättä haasteita, eikä yrityksen näkyvyys länsimaissa ole ollut enää entisensä tasolla ja ennen maailman suurin puhelinvalmistaja on tippunut kotimaassaankin kärkikolmikon alapuolelle.

Bloombergin mukaan Huawei on kuitenkin löytänyt keinon parantaa taloudellista asemaansa: uutissivustoin mukaan Huawei suunnittelisi puhelintensa lisensointia kolmansille osapuolille. Bloombergin nimettömän tietolähteen mukaan Huawei suunnittelisi puhelinten lisensointia China Postal and Telecommunications Appliance Co.:lle, joka sitten ostaisi tarvittavat osat, joihin Huawei ei yrityksenä itse pääse käsiksi. Bloombergin toisen lähteen mukaan myös kiinalainen TD Tech Ltd. olisi myymässä Huawein suunnitteluun pohjautuvia puhelimia omalla brändillään.

Suunnittelemiensa puhelinten eteenpäin lisensoiminen voikin Huawein tilanteessa olla varsin houkutteleva vaihtoehto, sillä valmistajan omaa tuotantoa rajoittaa nykyisin Googlen palveluiden puuttumisen lisäksi muun muassa se, ettei yritys kykene valmistamaan Kirin-järjestelmäpiirejään TSMC:n tehtailla. Huawei on ostanut jonkin verran Yhdysvaltaisen Qualcommin piirejä, mutta noistakin kiinalaisyrityksen on käytettävä vain 4G-yhteyksiä tukevia malleja, sillä Huaweille ei pakotteiden myötä voi myydä 5G-modeemin sisältäviä piirejä.

Lähde: Bloomberg

Intel kertoi lisätietoa Sapphire Rapidsin ja Ponte Vecchion supertietokoneversioista

Sapphire Rapidsin supertietokoneversiossa on DDR5-muistien lisäksi 64 Gt HBM2e-muistia ja Ponte Vecchioon 128 Xe-ytimeen sisältyy 128 säteenseurantayksikköä.

Intel on ehtinyt kertomaan tulevista piireistään niin prosessori- kuin GPU- ja kiihdytinrintamillakin jo useisiin eri otteisiin. Yhtiöllä oli kuitenkin jälleen muutama uusi tiedonjyvänen jaettavaksi Supercomputing 21 -tapahtumassa.

Intel on esitellyt Supercomputing-tapahtumassa tulevien Sapphire Rapids -palvelinprosessoreidensa järeintä versiota sekä Ponte Vecchiota. Sapphire Rapids HBM ja Ponte Vecchio ovat molemmat käytössä supertietokone Auroran laskentanoodeissa.

Sapphire Rapidsin järeimpään versioon on asennettu neljän prosessorisirun lisäksi neljä HBM2e-muistipinoa. Neljän 16 Gt:n muistipinon myötä prosessorilla on käytössään yhteensä 64 Gt nopeaa muistia 1,4-1,6 Tt/s:n muistikaistan päässä. HBM-muistipinot on yhdistetty prosessosiruihin EMIB-silloilla.

Ponte Vecchion paljastukset liittyvät myös osaltaan muisteihin, mutta mukaan mahtui muutakin uutta. Laskentasirut noudattavat kenties odotettua lähemmin Xe-HPC:n mallia, sillä 128 Xe-ytimen mukana on yhteensä 128 Ray Tracing -yksikköä. Laskentasiruilla on käytössään yhteensä 64 Mt L1-välimuistia ja 408 Mt L2-välimuistia. Ponte Vecchion käyttämät piirit valmistetaan Intel 7-, TSMC N7- ja TSMC N5-valmistusprosesseilla.

Lähde: AnandTech

Steam Deckin sisällä sykkii AMD Aerith

Aiempien tietojen mukaan Van Gogh -arkkitehtuuriin perustuva järjestelmäpiiri perustuu AMD:n Zen 2- ja RDNA2-arkkitehtuureihin.

Valve piti viime viikon lopulla Steam Deck -käsitietokoneeseen keskittyvän Steamworks Virtual Conference -tapahtuman. Kaikki tapahtumanesitykset ovat katsottavissa myös jälkikäteen YouTubessa.

Kenties suurin mielenkiinto tapahtumassa kohdistui AMD:n ja Valven yhteisosuuteen Steam Deckin järjestelmäpiirin tiimoilta. Käsitietokoneen tiedettiin jo ennakkoon käyttävän Van Gogh -koodinimellistä järjestelmäpiiriä, joka kehitettiin tiettävästi alun perin Microsoftin tarpeisiin Surface-perheeseen, mutta kyseinen projekti peruutettiin.

Vaikka siru on edelleen Van Gogh, tottelee piiri nyt virallisemmin nimeä AMD Aerith. AMD:n semi-custom-yksikön johtaja Sebastien Nussbaumin esittelemä järjestelmäpiiri perustuu tuttuihin Zen 2- ja RDNA2 -arkkitehtuureihin.

Järjestelmäpiirin neljä Zen 2 -prosessoriydintä toimivat tilanteesta riippuen 2,4-3,5 GHz:n kellotaajuudella. Niiden tukena on kahdeksan RDNA2 Compute Unit -yksikköä, joiden kellotaajuus liikkuu puolestaan 1-1,6 GHz:n välimaastossa. Integroitu grafiikkaohjain on sikäli täysverinen RDNA2-edustaja, että se tukee DirectX 12 Ultimate -rajapinnan mukaisia ominaisuuksia, kuten säteenseuranta. Järjestelmäpiirin tukena on 16 Gt LPDDR5-muistia 88 Gt/s muistikaistan jatkeena.

Koko järjestelmäpiirin TDP-arvo on virallisissa kirjoissa 4-15 wattia eikä järjestelmäpiirille ole asetettu mitään kiinteää lämpötilarajaa. Valven tavoitteena on ollut tarjota aina yhtä hyvä suorituskyky tilanteesta riippumatta ja Steam Deckin kerrotaan osaavan tarvittaessa skaalata laitteen akun latausnopeuksia, tiedonsiirtonopeuksia ja tallennustilan nopeutta, ettei prosessorin tai näytönohjaimen suorituskyky vaarannu. Yhtiö on välittänyt lisäksi pelinkehittäjille viestin FPS-rajoittimien tärkeydestä ja harkitsee itse sellaisen asettamista Steam Deckiin suoraan, mikäli se nähdään tarpeelliseksi.

Valve tulee aloittamaan Steam Deck -käsitietokoneiden toimitukset nykyaikataulun mukaan ensi vuoden helmikuussa, kaksi kuukautta aiottua myöhemmin. Tietokoneeseen on esiasennettu SteamOS 3.0 Linux, mutta siihen voi halutessaan asentaa myös muita käyttöjärjestelmiä, mukaan lukien Windowsin.

Antecilta micro-ATX-kokoluokan Dark Phantom DP31 -kotelo

Dark Phantom DP31 hakee balanssia tehokkaan ilmankierron ja tyylitellyn ulkonäön väliltä.

Kotelovalmistajana parhaiten tunnettu Antec on julkaissut uuden minitorniluokan Dark Phantom DP31 -kotelon. Micro-ATX-kokoluokan kotelo hakee ulkoäöllä balanssia hyvän ilmankierron ja tyylitellyn ulkonäön välillä.

Dark Phantom DP31:ssa huomio kiinnittyy luonnollisesti ensimmäisenä kotelon ulkonevaan etupaneeliin. Etupaneeli on puoliksi peitossa ja puoliksi rei’itetty paremman ilmankierron toivossa. Rei’itettyä osuutta halkovat kynsimäiset ulokkeet ja sama teema löytyy myös peitossa olevan osan RGB-koristeen muotoilusta. Kotelon kylkipaneeli on karkaistua lasia ja se pysyy kiinni magneetein. Saranoilla istuvan ikkunan voi irrottaa nostamalla avaamalla sen ensin ilman ainoankaan ruuvin irrotusta.

Kotelon ilmanvaihdosta on vastuussa etupaneelin kaksi 120 / 140 mm:n tuuletinpaikkaa, katon kaksi 120 mm:n paikkaa ja takapaneelin yksi 120 mm:n paikka. Lisäksi virtalähde luonnollisesti saa napattua oman ilmansa kotelon pohjasta. Jäähdytinpuolella tuki ei ole kuitenkaan samalla tasolla, vaan koteloon voi asentaa vain 120 mm:n jäähdyttimen takapaneeliin tai maksimissaan 240 mm:n jäähdyttimen etupaneeliin.

Antec Dark Phantom DP31:n tekniset ominaisuudet:

  • Kotelon mitat: 378 x 200 x 398 mm (Syvyys x Leveys x Korkeus) (Sivupaneelin kahva lisää leveyttä 1,2 mm), 2,9 kg
  • Materiaalit: Teräs, Karkaistu lasi, Muovi
  • Emolevytuki: mATX, ITX
  • Etupaneelin I/O: Virta- ja valaistuspainikkeet, 1x USB-A 3.0, 2x USB-A 2.0, 3,5 mm mikrofoni- ja kuulokeliittimet
  • Laajennuskorttipaikat: 4
  • Asemapaikat: 1 x 2,5”, 1 x 2,5”/3,5”, 1 x 3,5”
  • Tuuletinpaikat:
    • Edessä 2 x 120 / 140 mm
    • Katossa 2 x 120 mm
    • Takana 1 x 120 mm
  • Jäähdytintuki:
    • Edessä 120 / 140 240 mm
    • Takana 120 mm
  • Lisäkorttien maksipituus 275 mm etutuulettimilla tai 300 mm ilman
  • Prosessoricoolerin maksimikorkeus 150 mm
  • Virtalähteen maksimipituus 175 mm kiintolevyillä tai 300 mm ilman

Antec Dark Phantom DP31 tulee myyntiin välittömästi. Suomessa sen on listannut Hinta.fi-hintaseurannan mukaan vasta yksi tanskalaiskauppa, jossa hinta on 73,61 euroa.

Lähde: Antec