Uutiset

Live: io-techin Tekniikkapodcast (11/2021)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin viikottainen Tekniikkapodcast esitetään tänään perjantaina 19. maaliskuuta noin klo 15:00 alkaen suorana live-streamina. Tekniikkapodcast lähetetään suorana YouTubessa. Äänessä ovat Sampsa Kurri ja Juha Kokkonen.

Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

Cherry julkaisi uudet mekaaniset MX Ultra Low Profile -kytkimet ultrabook-luokan kannettaviin

Vain 3,5 mm korkea kytkin tulee ensimmäisenä käyttöön Alienwaren m15 R4- ja m17 R4 -sarjojen kannettavissa.

Saksalainen näppäimistö- ja kytkinvalmistaja Cherry on nauttinut pitkään de facto -valmistajan paikkaa mekaanisten kytkinten parissa, vaikka viime vuosina yhä useampi uusi kilpailija on alkanut tarjoamaan varteenotettavia ja jopa parempia vaihtoehtoja. Yhtiön kytkimet ovat löytäneet tiensä myös kannettaviin, mutta niiden koko muodostuu ohuemmiksi ja ohuemmiksi pyrkivissä tietokoneissa ongelmaksi.

Cherryn kytkinvalikoiman kulmakivi on luonnollisesti MX-sarja. 18,5 millimetriä korkeana se on kuitenkin auttamatta liian kookas useimpiin kannettaviin. Yhtiöltä löytyy myös matalampi, 11,9 millimetriä korkea MX Low Profile -sarja, mikä on jo selkeää edistystä, mutta edelleen turhan korkea. Yhtiön uusin tulokas MX Ultra Low Profile heittää korkeusongelmille lopulta todelliset hyvästit, sillä koko kytkin kaikkineen on vain 3,5 millimetriä korkea.

Cherry MX Ultra Low Profile -kytkimet on suunniteltu mahdollistamaan mekaaniset kytkimet ultrabook-luokan kannettavissa. Niiden rakenne poikkeaa täysin aiemmista MX-sarjalaisista, joten kytkimen nimivalintaa voidaan pitää vähintään erikoisena. Kytkin myös asennetaan piirilevylle poikkeuksellisesti pintaliitoskomponenttien (SMD, Surface-mounted device) tapaan.

Näppäinhattu kiinnitetään kahteen teräksiseen jalkaan, jotka on yhdistetty toisiinsa jousella tarkan tuntuman takaamiseksi ja ylipainalluksen pehmentämiseksi. Näppäinpainallus painaa samalla Gold crosspoint -kytkinmekanismia, joka rekisteröi itse näppäinpainalluksen. Kytkimen kytkeytymissyvyys on vaivaiset 0,8 millimetriä ja koko liikerata 1,8 millimetriä. Kytkimen muoviosat ovat läpikuultavia RGB-valaistuksen mahdollistamiseksi. Kytkimen luvataan lisäksi pitävän Cherryn kytkimille ominaista ”klik”-ääntä.

Cherry MX Ultra Low Profile -kytkimet tulevat ensimmäisenä käyttöön Alienwaren kannettavissa. Ensimmäisenä uuden kytkimet saavat m15 R4- ja m17 R4 -sarjojen kannettavat.

Lähde: Cherry

AMD:n Radeon-johtaja: FidelityFX Super Resolution julkaistaan tämän vuoden aikana

Haastattelun mukaan toistaiseksi ei ole edes varmaa, tuleeko AMD:n skaalausteknologia hyödyntämään koneoppimista.

AMD kertoi jo viime vuonna valmistelevansa uutta FidelityFX Super Resolution -skaalausta kilpailemaan NVIDIAn DLSS:n kanssa. Yhtiö ei ole kuitenkaan hiiskunut asiasta sen jälkeen käytännössä yhtään mitään.

Nyt yhtiön Radeon-siiven johtaja Scott Herkelman on kertonut PCWorldin haastattelussa uutta tietoa ominaisuudesta. Herkelmanin mukaan virallisesti SFR-lyhennettä käyttävä ominaisuus on todennäköisesti yhtiön suurin ohjelmistopuolen projekti tällä hetkellä ja että yhtiö uskoo saavansa julkaistua sen tämän vuoden aikana. Valitettavasti sen tarkempaa aikataulua haastattelussa ei herunut.

Haastattelun perusteella AMD ei ole vielä lyönyt lukkoon FidelityFX Super Resolutionin skaalausmetodia, vaan se punnitsee edelleen eri metodien hyötyjä ja haittoja keskenään. Herkelmanin mukaan ei ole esimerkiksi itsestään selvää, että se tulisi käyttämään koneoppimista, vaan tärkeintä on löytää toteutus, jota pelinkehittäjät ja pelaajat haluavat käyttää. Hänen viestinnästään on tulkittavissa myös mahdollisuus, että yhtiö mahdollisesti esittelisi useampia vaihtoehtoisia tekniikoita ennakkoon, joista yksi valittaisiin lopulliseksi FSR:ksi. FidelityFX Super Resolutionin on tarkoitus tulla myös konsoleille, mutta tällä hetkellä PC-julkaisu on prioriteettilistalla korkeammalla.

FSR-osuus alkaa PCWorldin haastattelussa ajassa 32 minuuttia ja 42 sekuntia.

 

AMD julkaisi Radeon Software 21.3.1 -ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen

Ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat tuki RX 6700 -näytönohjaimille, uusille Vulkan-laajennoksille, Doom Eternalin uudelle lisäosalle ja Radeon Boost- ja Anti-Lag-ominaisuuksien DirectX 12 -päivitykset.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja grafiikkaohjaimella varustetuille prosessoreilleen. Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 21.3.1 -ajurit ovat saatavilla Windows 7- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat kaikkia yhtiön GCN- ja RDNA-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia ja integroituja grafiikkaohjaimia.

Radeon Software 21.3.1 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat virallinen tuki Radeon RX 6700 -sarjan näytönohjaimille ja Doom Eternal -pelin The Ancient Gods – Part Two -lisäosalle. Radeon Boost -ominaisuus tukee nyt Variable Rate Shading -ominaisuutta tietyissä DirectX 12 -peleissä, Radeon Anti-Lag tukee nyt myös DirectX 12 -rajapintaa ja Radeon Software -hallintapaneeliin on lisätty Performance Tuning Stress Test helpottamaan vakaiden kellotaajuuksien ja jännitteiden etsintää. Ajureihin on lisätty myös tuki neljälle uudelle Vulkan-laajennokselle: VK_KHR_synchronization2, VK_EXT_4444_formats, VK_EXT_conditional_rendering ja VK_KHR_sampler_ycbcr_conversion. Löydät laajennosten kuvaukset ajureiden julkaisutiedotteesta.

Tuttuun tapaan ajurit korjaavat myös aiempien julkaisujen ongelmia. Tällä kertaa liiskattuja bugeja ovat esimerkiksi Radeon Softwaren normaalia korkeampi prosessorin käyttöaste lepotilassa, Call of Duty: Modern Warfaren mahdollinen kaatuilu säteenseuranta käytössä, näytön korruptoituminen tai vilkkuminen Vega-sarjan näytönohjaimilla tietyillä korkean virkistystaajuuden ja resoluution yhdistelmillä sekä Minecraft DXR:ssä satunnaisesti esiintyneet grafiikan korruptoitumiset ja puuttuvat tekstuurit, kun säteenseuranta on käytössä. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi RX 400- ja 500 -sarjan näytönohjaimilla mahdollisesti tapahtuva ajurin kaatuminen (TDR) pitkissä videonkatselusessioissa, kirkkauden mahdollinen vaihtelu FreeSync käytössä, jos peli on asetettu reunattomaan ikkunatilaan (Borderless windowed) ja uuden Performance Tuning Stress Test -ominaisuuden Start- ja Cancel-painikkeiden mahdollinen katoaminen, jos Radeon Softwaren ikkunaa pienennetään liikaa. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteesta.

Lataa AMD:n ajurit täältä

Intelin 11. sukupolven Core i9 -prosessorit saavat uuden Adaptive Boost -teknologian

Adaptive Boost -teknologia mahdollistaa parhaimmillaan jopa 5,1 GHz:n kellotaajuuden kaikilla kahdeksalla ytimellä.

Intel on ehtinyt jo julkaista uudet Rocket Lake -arkkitehtuuriin perustuvat 11. sukupolven Core -työpöytäprosessorit myyntiin, mutta niiden toimitukset aloitetaan vasta 30. päivä kuluvaa kuuta. Yhtiö onkin päättänyt käyttää väliajan vetämällä hihastaan esiin vielä viime hetken ässän.

HardwareLuxx-sivusto raportoi Intelin päättäneen julkistaa uusille Core i9-11900K- ja i9-11900KF-malleille vielä yhden uuden Boost-teknologian. Intel Adaptive Boost -teknologia mahdollistaa Core i9 -prosessoreilla parhaimmillaan jopa 5,1 GHz:n kellotaajuuden kaikilla kahdeksalla ytimellä, kunhan tietyt ehdot täyttyvät.

Käytännössä Intelin ehdot viittaavat koko alustan lämpö- ja tehonkulutusrajoihin. Adaptive Boost -teknologian kattolämpötila on Turbo Boost- ja Turbo Boost Max 3.0 -teknologioiden tapaan 100 °C, kun Thermal Velocity Boost -teknologian raja menee jo 70 asteessa. Adaptive Boost -teknologia on käytössä kolmesta ytimestä ylöspäin, joskin kolmella ja neljällä ytimellä se ei tuo lisäetua Thermal Velocity Boostiin verrattuna. Ominaisuuden tarjoamat hyödyt ovat riippuvaisia jäähdytyksen lisäksi myös emolevyn virransyötöstä. Asukselta saadun kommentin mukaan tukea ominaisuudelle ei olla välttämättä lisäämässä kaikkiin emolevyihin.

Lähde: HardwareLuxx

Uusi artikkeli: Testissä Suunto 7

io-tech testasi Suunnon noin vuoden takaisin Suunto 7 -älykellon Googlen Wear OS -käyttöjärjestelmällä

io-tech käynnisti viime vuoden lopulla pitkähkön tauon jälkeen uusiksi älykellojen testaukset. Testiin ehtivät Applen tuorein Watch 6 ja Huawein sekä Honorin pykälän vähemmällä älyllä, mutta vastapainona erinomaisella akunkestolla varustetut Watch GT 2 Pro ja Watch GS Pro. Android-maailman vastinetta Apple Watchin monipuolisemmille älyominaisuuksille ja kolmannen osapuolen sovellusten tuelle ei vielä viime vuonna ehditty kokeilemaan.

Nyt io-techin testilaboratorioon on päätynyt Suunnon reilu vuosi sitten myyntiin tuoma Suunto 7 -älykello, jonka sisällä pyörii Googlen älykellokäyttöjärjestelmä Wear OS. Kellon rakenteen luvataan olevan iskunkestävä ja vedenpitävä 50 metrin syvyyteen saakka ja sen sisällä sykkii Qualcommin vuonna 2018 julkaisema Snapdragon Wear 3100. Applen Watch OS:n tapaan Wear OS tukee kolmannen osapuolen sovelluksia ja edustaa siten puhtaampaa älypuhelinkäyttöjärjestelmää, kuin aiemmin testissä käyneet enemmän terveys- ja liikuntaominaisuuksiin panostaneet Huawein ja Honorin laitteet.

Testiartikkelissa tutustumme Suunto 7 -älykellon fyysisiin ominaisuuksiin, ohjelmistoon, akunkestoon ja käytettävyyteen reilun kahden viikon ympärivuorokautisten käyttökokemusten pohjalta.

Lue artikkeli: Testissä Suunto 7

Uusi yhteistyökumppani TechBBS-foorumille: Datatronic

18.3.2021 - 13:30 / Sampsa Kurri Mainos Kommentit (0)

Datatronic avasi oman viestiketjun TechBBS-foorumille.

Kaupallinen yhteistyö Datatronicin kanssa

Datatronic on tietotekniikkaan keskittyvä verkkokauppa, joka on toiminut alalla 20 vuotta. Yhtiö on erikoistunut laajaan komponentti- ja tietokonevalikoimaan ja edustettuna on kaikki suosituimmat merkit ja valikoimaa laajennetaan jatkuvasti. Datatronicin myymälä ja huolto löytyy Lahdesta ja se on avoinna arkisin 9-20 ja lauantaisin 10-16.

Yhtiön uusi verkkokauppa julkaistiin tänä vuonna, jonka kehitykseen tullaan panostamaan erityisen paljon. Kaikki tilaukset toimitetaan ilmaiseksi ja tuotteilla on 14 päivän palautusoikeus. Viestiketjussa voi antaa palautetta verkkokaupasta ja parhaat ideat verkkokaupan parantamiseksi palkitaan antamalla bonusta tilille.

TechBBS-foorumilla Datatronicin edustajat vastailevat käyttäjien kysymyksiin ja viestiketjusta löytyy myös käyttäjille tarjoustuotteita. Viestiketjun avajaistarjouksessa ovat Silentium Fera 3 -prosessoricooleri, ASUS TUF Gaming VG27VH1B -pelinäyttö ja Corsair RM850x 850W -virtalähde.

Linkki: Datatronic-viestiketju TechBBS-foorumilla

Tervetuloa mukaan!

MSI esitteli uuden Liberator-monitoimipolkimen pelaajille

Liberator-poljin on varustettu kolmella kytkimellä ja niitä voidaan ketjuttaa neljä rinnan.

Aina silloin tällöin oheislaitemarkkinoille ilmestyy uudenlaisia laitteita. Osa laitteista päätyy vähintään pienen joukon suosioon ja markkinoille, mutta viimeisestä alaa todella mullistaneesta uudistuksesta on jo ainakin allekirjoittaneen muistin mukaan vierähtänyt pitkät tovit.

Tällä kertaa uutta mullistajaa on ehdottamassa MSI, joka on kuitenkin päättänyt turvautua ainakin osittaiseen joukkorahoitukseen uuden Liberatorinsa kanssa. Liberator on käytännössä pelaajille suunnattu poljin, joka tuo kolme kytkintä jalkaterän ulottuville. Se tukee maksimissaan neljän polkimen ketjuttamista peräkkäin, jolloin käytännössä kytkimiä on mahdollista lisätä kaksitoista.

Liberatorin kolme kytkintä ovat itse poljinmekanismi sekä kaksi jalkaterän sivujille asettuvaa kytkintä. Sivukytkimiä on saatavilla eri leveyksisille lesteille sopivina ja ne kiinnittyvät paikoilleen magneeteilla. Ainakin itse polkimen alta löytyy Omronin yli 10 miljoonalle klikkauskerralle sertifioitu kytkin, mutta sivukytkimistä ei tässä vaiheessa ole vielä varmuutta. Kytkinten funktiot ovat luonnollisesti täysin käyttäjän ohjelmoitavissa eri peleihin ja ohjelmiin sopiviksi.

Nykymaailman vaatimusten mukaisesti MSI Liberator -poljin on varustettu RGB-valaistuksella. RGB-valonauhat on sijoitettu itse polkimen reunoihin sekä koko laitteen etulaitaan. Lisäksi polkimen pohjasta löytyy liukuesteet ja poljinmekanismia keventää vastapaino.

Tällä hetkellä ei ole tiedossa, aikooko MSI tuoda Liberatorin myös länsimaisille markkinoille. Poljin on hinnoiteltu Early-bird-hintaan 2790 Taiwanin dollariin eli reiluun 82 euroon. Varsinaisen julkaisun jälkeen hinta nousee 3900 TWD:een eli noin 115 euroon. Kerro kommenteissa olisitko sinä innokas kasvattamaan oheislaitevalikoimaasi polkimilla?

Lähde: MSI Taiwan @ Facebook, MSI Liberator, Hexus

Uusi toimitusjohtaja Pat Gelsinger esiintyy Intel Unleashed: Engineering the Future -tapahtumassa

Intel Unleashed -tapahtuma lähetetään livenä netissä 23. maaliskuuta kello 23.00 Suomen aikaa.

Intel ilmoitti alkuvuodesta yhtiön toimitusjohtajana vuodesta 2018 toimineen Bob Swanin siirtyvän sivuun. Uudeksi toimitusjohtajaksi valittiin pitkän linjan Intel-veteraani Pat Gelsinger, joka astui tehtäviinsä virallisesti 15. helmikuuta.

Nyt Intel on ilmoittanut pitävänsä 23. maaliskuuta eli ensi viikon tiistaina Intel Unleashed: Engineering the Future -tapahtuman, jossa toimitusjohtaja Gelsinger tulee kertomaan yhtiön lähitulevaisuuden suunnitelmista. Tapahtuma lähetetään livenä netissä alkaen kello 23.00 Suomen aikaa.

Itse tapahtuman tarkempi sisältö on edelleen auki. Virallisen kuvauksen mukaan tapahtumassa tullaan kertomaan yleisluontoista päivitystä Intelin liiketoiminnasta sekä yhtiön uudesta innovaation ja johtajuuden aikakaudesta. Virallisen kuvauksen ohella tapahtuman sisältö on vielä arvailujen varassa. AnandTechin Ryan Smith pitää mahdollisena, etenkin koska tapahtuma pidetään pörssin sulkeutumisen jälkeen, että Gelsinger kertoisi tapahtumassa Intelin valmistuspuoleen ja ulkopuolisten puolijohdevalmistajien käyttöön liittyviä uutisia. Tähän voisi viitata myös Intelin tapahtuman mainoskuvaan valitsema piikiekko.

Lähde: Intel

Microsoft tuo Auto HDR -ominaisuuden PC-peleihin

Ominaisuus on tuttu Xbox Series -konsoleista, joilla se on niittänyt kiitosta toimiessaan oikein.

Microsoft esitteli Xbox Series -konsoleiden yhteydessä Auto HDR:ksi ristimäänsä teknologiaa, joka päivitti automaattisesti vanhoja SDR-pelejä HDR-värimaailmaan. Nyt sama teknologia tuodaan myös PC-puolelle.

DirectX Developer Blogin tuoreen postauksen mukaan Auto HDR on tuotu tänään Windows Insider -käyttäjille. Tarkemmin Windows Insider -käyttäjien on oltava Dev Channel -päivityssyklissä, mutta ominaisuus valuu luonnollisesti myös muihin päivitystasoihin myöhemmin.

Auto HDR ominaisuus toimii oletuksena DirectX 11- ja 12 -rajapintoja käyttävillä SDR-peleillä, mutta ainakin toistaiseksi yhteensopivien pelien lista on rajoitettu eikä blogipostaus paljasta tällä hetkellä listaa peleistä, joissa ominaisuus toimii. Auto HDR:n tulos ei luonnollisestikaan vastaa kehittäjien käsin tuunaamaa HDR-värimaailmaa, mutta ominaisuus on kerännyt kehuja ainakin Xbox-puolella, vaikka luonnollisestikaan ominaisuus ei kaikkien pelien kanssa toimi oikein.

Windows Insider -käyttäjät saavat ominaisuuden käyttöön Windows 10:n asetusten Windows HDR Color settings -sivulta, kunhan käytössä on HDR:ää tukeva näyttö. Mukana on myös demokäyttöön tarkoitettu puolen ruudun tila, jossa vasen puoli ruudusta renderöidään normaalisti ja oikea puoli Auto HDR:llä. Ominaisuuden saa käyttöön komentokehotteen kautta seuraavalla käskyllä:

reg add HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\GraphicsDrivers /v AutoHDR.ScreenSplit /t REG_DWORD /d 1

Pois jaetun ruudun demo-ominaisuuden saa muutoin samalla käskyllä, mutta ”add” korvataan ”delete”:llä.

Auto HDR vaatii jonkin verran suorituskykyä grafiikkaohjaimelta, mutta Microsoftin mukaan sen ei pitäisi vaikuttaa pelien suorituskykyyn merkittävästi.

Lähde: DirectX Developer Blog