Uutiset
Live: io-techin Tekniikkapodcast (21/2021)
io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin viikottainen Tekniikkapodcast esitetään tänään perjantaina 28. toukokuuta noin klo 15:00 alkaen suorana live-streamina. Tekniikkapodcast lähetetään suorana YouTubessa. Äänessä ovat Sampsa Kurri ja Juha Kokkonen.
Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.
io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:
Live: io-techin Tekniikkapodcast (21/2021)
io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.
Microsoftin Satya Nadella lupailee suuria tulevista Windows- ja Store-päivityksistä
Nadellan mukaan tuleva Windows-päivitys on yksi merkittävimmistä viimeiseen kymmeneen vuoteen, johon mahtuu kaikki Windows 8:sta lähtien.

Microsoftin Windows 10:n tuorein 21H1-päivitys ei tuonut juurikaan käyttäjälle näkyviä muutoksia ja kevyempi Windows 10X -versio käyttöjärjestelmästä hyllytettiin samaan aikaan turhana. Seuraavan 21H22 eli ”Sun Valley” -päivityksen pitäisi olla kuitenkin jotain ihan muuta.
Microsoftin toimitusjohtaja Satya Nadella on kertonut Build 2021 -tapahtuman alla yhtiön valmistautuvan lähiaikoina paljastamaan yhden viimeisen vuosikymmenen merkittävimmistä päivityksistä Windowsiin. Ottaen huomioon, että viimeiseen kymmeneen vuoteen on mahtunut Windows 8:sta lähtien kaikki suuret muutokset, on Nadellan lupauksella suurehkot saappaat täytettävikseen. Yhden varpaan saappaista tulee täyttämään Windowsiin odotetut ulkonäköpäivitykset, joiden odotetaan sisältävän esimerkiksi pyöristetympiä kulmia, modernisoidun File Explorer -tiedostoselaimen sekä muutoksia Käynnistä-valikkoon ja Toimintokeskukseen.
Tulevan Windows-päivityksen lisäksi Nadella viittasi puheissaan tulevaan Windows Store -päivitykseen. Uusi versio tulee Windows Centralin tietojen mukaan sallimaan esimerkiksi pakkaamattomat Win32-sovellukset, kolmansien osapuolten maksu- ja kauppapalvelujen käytön sovellusten sisällä sekä sovellusten ja päivitysten jakamisen Microsoftin sijasta oman CDN-sisällönjakeluverkon kautta. Etenkin kolmansien osapuolten maksu- ja kauppapalveluiden käytön salliminen tekisi Windows Storesta ennennäkemättömän avoimen samaan aikaan kun esimerkiksi Apple riitelee oikeudessa Epicin kanssa tästä nimenomaisesta asiasta.
Lähde: The Verge, Windows Central
Microsoftin Satya Nadella lupailee suuria tulevista Windows- ja Store-päivityksistä
Nadellan mukaan tuleva Windows-päivitys on yksi merkittävimmistä viimeiseen kymmeneen vuoteen, johon mahtuu kaikki Windows 8:sta lähtien.
Samsung palasi myydyimmäksi älypuhelinmerkiksi Suomessa
Viime vuoden lopulla markkinajohtajaksi kotimaassa nousseelle Applelle alkuvuosi oli tyly yhtiön osuuden tippuessa matalammalle kuin kertaakaan menneen vuoden aikana.

Suomi sai hellyyttä jokin aika sitten Counterpoint Researchilta, joka julkaisi poikkeuksellisesti maakohtaisia älypuhelinmyyntejä julkiseen jakoon myös kotimaan osalta. Tämä ei jäänyt kuitenkaan jäänyt säännön vahvistamaksi poikkeukseksi, vaan nyt Counterpoint on julkaissut kuluvan vuoden ensimmäisen neljänneksen lukemat myös Suomen osalta.
Suomen älypuhelinmarkkinoiden kerrotaan kasvaneen vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 28 % vuoden takaisiin myynteihin nähden. Myydyin puhelin ylipäätään oli Applen iPhone 12, kun Android-puolella eniten myi OnePlussan Nord. OnePlus oli vahvoilla myös OP8-sarjalla, joka on pitänyt myyntijohtajan paikkaa 400-599 dollarin kategoriassa jo kolmatta neljännestä peräkkäin.
Viime vuoden viimeisellä neljänneksellä uuden iPhone-sukupolven myötä kärkeen nousseelle Applelle herätys uuteen vuoteen oli karu: markkinaosuus tippui kuin lehmän häntä alle 25 %:iin, kun se on ollut koko viime vuoden yli 25 ja parhaimmillaan lähes 35 %. Ykköspaikalle kiilasi odotetusti Samsung, jonka osuus on nyt lähes 40 % markkinoista.
Kolmossijasta taistelu käy vielä tiukkana, mutta OnePlus pitää paikkaa niukasti ennen Xiaomia. OnePlussan osuus markkinoista on laskenut jonkin verran, mutta se on silti merkittävästi parempi kuin vuosi sitten. OP:n kintereiltä löytyvä Xiaomi oli vielä viime vuoden lopulla jäljessä Huaweita, mutta sen osuus on liki kaksinkertaistunut yhden neljänneksen aikana. Huawein alamäki näytti viime vuoden lopulla pieniä hidastumisen merkkejä, mutta vuoden ensimmäisellä neljänneksellä lasku alkoi jälleen kiihtymään.
Lähde: Counterpoint Research
Samsung palasi myydyimmäksi älypuhelinmerkiksi Suomessa
Viime vuoden lopulla markkinajohtajaksi kotimaassa nousseelle Applelle alkuvuosi oli tyly yhtiön osuuden tippuessa matalammalle kuin kertaakaan menneen vuoden aikana.
NVIDIA pitää GeForce-julkaisutilaisuuden 31. toukokuuta
Suomen aikaa 1. kesäkuuta kello 8.00 käynnistyvässä tilaisuudessa julkaistaan vuotojen mukaan GeForce RTX 3070 Ti- ja 3080 Ti -näytönohjaimet.

NVIDIAn GeForce RTX 3070 Ti- ja RTX 3080 Ti -näytönohjaimet ovat olleet esillä lukuisten vuotojen muodossa viime syksystä lähtien. Matkanvarrella suunnitelmat ovat ehtineet muuttua jo ainakin yhden piirirevision verran, mutta nyt hommasta alkaa viimeinkin tulla valmista.
NVIDIAn on twiitannut GeForce-tilillään kiusoitteluvideon 31. toukokuuta pidettävän julkaisutilaisuuden tiimoilta ja vaikkei sitä suoraan sanota, on kyse epäilemättä GeForce RTX 3070 Ti:n ja RTX 3080 Ti:n julkistamisesta. Vuotojen mukaan RTX 3080 Ti tulisi saapumaan myyntiin asti 3. kesäkuuta ja RTX 3070 Ti viikkoa myöhemmin 10. kesäkuuta.
Vuotojen mukaan GeForce RTX 3070 Ti tulisi perustumaan GA104-400-A1-grafiikkapiiriin, jossa olisi käytössä 6144 CUDA-ydintä, 48 RT-ydintä ja 256-bittinen muistiväylä. Muistiväylän jatkeena olisi viimeisimpien huhujen mukaan 8 Gt GDDR6X-muistia, kun aiemmat GA104-piiriä käyttävät näytönohjaimet ovat käyttäneet GDDR6-muistia.
GeForce RTX 3080 Ti tulee puolestaan vuotojen mukaan sisältämään GA102-225-A1-grafiikkapiirin, jossa on aktiivisena 10240 CUDA-ydintä, 80 RT-ydintä ja 384-bittinen muistiväylä. Muistiväylän jatkeena on 12 Gt GDDR6X-muistia.
GeForce-julkaisutilaisuus tullaan lähettämään livenä netissä NVIDIAn Twitch- ja YouTube-kanavilla. Vaikka julkaisutilaisuus on virallisesti 31. päivä, alkaa lähetys aikaerosta johtuen vasta 1. kesäkuuta kello 8.00 aamulla Suomen aikaa.
Lähde: GeForce @ Twitter
NVIDIA pitää GeForce-julkaisutilaisuuden 31. toukokuuta
Suomen aikaa 1. kesäkuuta kello 8.00 käynnistyvässä tilaisuudessa julkaistaan vuotojen mukaan GeForce RTX 3070 Ti- ja 3080 Ti -näytönohjaimet.
ARM:in mobiiliprosessorit siirtyvät pelkästään 64-bittiseen aikaan vuonna 2023
Vajaan parin vuoden päästä 32- ja 64-bittisyyden rinnakkaisaikakausi on mobiililaitteissa ohi.

ARM esitteli uusimman sukupolven Cortex-prosessoriytimensä sekä Mali-grafiikkasuorittimensa ja ilmoitti samassa yhteydessä, että sen mobiiliprosessorit tulevat olemaan ainoastaan 64-bittisiä vuodesta 2023 alkaen. Yrityksen mukaan nykyisessä ARMv9-prosessoriarkkitehtuurissa pelkkään 64-bittiseen käskykantaan siirtyminen mahdollistaa jopa 20 % paremman suorituskyvyn sekä kehittyneemmät tietoturvaominaisuudet mm. MTE-laajennusten avulla. Lisäksi tulee sopimaan paremmin tekoälyn, laajennetun todellisuuden sekä virtuaalitodellisuuden tarpeisiin.
Siirtymää tulee avustamaan mm. Google, joka on pyrkinyt kasvavissa määrin priorisoimaan 64-bittisten sovellusten kehitystä. Google on jo hetken aikaa vaatinut sovelluskehittäjiltä kaikista uusista sovelluksista ja päivityksistä 64-bittisen version sekä aikoo ensi elokuusta lähtien lopettaa Play-kaupassa 32-bittisten sovellusten jakamisen 64-bittisyyttä tukeviin mobiililaitteisiin.
ARM esitteli ensimmäiset 64-bittiset suorittimensa vuonna 2011 ja Android-laitteissa 64-bittisyys on ollut läsnä vuodesta 2014 alkaen. Tähän asti yrityksen suorittimet ovat tukeneet sekä 32-bittistä ARM32-käskykantaa että 64-bittistä A64-käskykantaa.
Lähde: ARM
Kuva: ARM
ARM:in mobiiliprosessorit siirtyvät pelkästään 64-bittiseen aikaan vuonna 2023
Vajaan parin vuoden päästä 32- ja 64-bittisyyden rinnakkaisaikakausi on mobiililaitteissa ohi.
ARM esitteli uudet Cortex-X2-, A710- ja A510-prosessoriytimet sekä uudet Mali GPU:t
ARM:in tämänvuotinen julkaisu käsittää kolme prosessoriydintä ja neljä grafiikkasuoritinta. Lisäksi nimeäminen on uudistettu.

ARM on esitellyt uuteen ARMv9-arkkitehtuuriin perustuvat uusimman sukupolven versiot mobiililaitteisiin suunnatuista Cortex-sarjan prosessoriytimistään sekä uudet Mali-sarjan grafiikkasuorittimet, joita tullaan näkemään ensi vuoden järjestelmäpiireissä. Uutuudet on suunniteltu skaalautuvaksi niin suorituskykyisiin kannettaviin tietokoneisiin, älytelevisioihin, multimedialaitteisiin kuin mobiililaitteisiin ja älypuhelimiinkin. Erilaisista prosessoriytimistä koostuvan ryppään selkärankana toimii uusi DynamIQ Shared Unit-110 -yksikkö, joka tarjoaa moninkertaistuneen kaistan, kasvaneen yhteisen L3-välimuistin ja paremman skaalattavuuden eri käyttötarkoituksiin.
Prosessorivalikoimansa huipulle ARM esitteli uuden toisen sukupolven Cortex-X2-ytimen, jonka luvataan tarjoavan 16 % suorituskykyparannus Cortex-X1-ytimeen nähden samalla kellotaajuudella ja tekniikalla valmistettuna. Modernimmalla valmistustekniikalla ja korkeammalla kellotaajuudella suorituskykyetu nousee jopa 30 %:iin. Koneoppimissuorituskyvyn luvataan tuplaantuneen edelliseen sukupolveen nähden. Cortex-X2-ytimiä voidaan hyödyntää korkeamman suorituskyvyn sovelluksissa (kuten kannettavissa tietokoneissa) jopa kahdeksan ytimen ryppäänä.
Cortex-X-ytimien alapuolelle sijoittuva A78-ytimen seuraaja on saanut nyt uuden nimeämistavan ja se tunnetaan Cortex-A710-mallina. Sen suunnittelussa on keskitytty suorituskyvyn ja energiatehokkuuden tasapainottamiseen sekä pitkäkestoiseen moniydinsuorituskykyyn. Sille luvataan 10 %:n suorituskykykasvu sekä peräti 30 % parannus energiatehokkuudessa. Pitkäkestoisessa rasituksessa suorituskyvyn luvataan kuitenkin kasvavan jopa yli 30 %.
Cortex-A510 on puolestaan aiemman A55-ytimen seuraaja ja se on suunniteltu puhtaasti kevyempiin tehtäviin ja alhaiseen virrankulutukseen. Sen kerrotaan tarjoavan mukavan 35 % suorituskykyparannuksen, jonka myötä tehtäviä voidaan ajaa pidempään ”pienillä ytimillä” siirtämättä niitä A710-ytimille. Lisäksi energiatehokkuuden kerrotaan parantuneen 20 % ja koneoppimissuorituskyvyn kolminkertaiseksi.
Myös Mali-grafiikkasuorittimien nimeämispolitiikkaa on uudistettu ja Mali-G78:n seuraaja on nimeltään Mali-G710. Sen kerrotaan olevan 20 % nopeampi sekä energiatehokkaampi kuin edeltäjänsä sekä 35 % etevämpi koneoppimistehtävissä. G710:ssä on uusi CSF (command stream frontend), jonka kerrotaan vähentävän prosessoriytimille kohdistuvaa kuormaa. Lisäksi shader-ytimiä on uudistettu merkittävästi ja niiden suorituskykytiheyttä on saatu kasvatettua. G710:ssä voi olla 7-16 shader-ydintä. Myös tekstuuriyksiköiden suorituskyky on tuplattu, vaikka pinta-ala on kasvanut vain 50 %:lla.
Mali-G68:n seuraajana Mali-G610 asemoituu G710:n alapuolelle ja perustuu samaan rakenteeseen karsitussa muodossa. Se on suunnattu hieman edullisempiin premium-puhelimiin ja shader-ytimien määrä on rajattu 1-6 kappaleeseen. Seuraava pykälä alaspäin on uusi Mali-G510, joka on puolestaan seuraaja Mali-G57-mallille. Se tarjoaa peräti 100 % suorituskykyparannuksen sekä 22 % energiasäästön. Ensimmäinen Valhall-arkkitehtuuriin perustuva edullisimman luokan laitteisiin suunnattu uutuus on Mali-G310 (seuraaja Mali-G31:lle) ja se kykenee kuusinkertaiseen suorituskykyyn teksturoinnissa, 4,5-kertaiseen suorituskykyyn Vulkan-sovelluksissa ja kaksinkertaiseen suorituskykyyn Android-käyttöliittymän pyörittämisessä.
ARM esitteli uudet Cortex-X2-, A710- ja A510-prosessoriytimet sekä uudet Mali GPU:t
ARM:in tämänvuotinen julkaisu käsittää kolme prosessoriydintä ja neljä grafiikkasuoritinta. Lisäksi nimeäminen on uudistettu.
Ars Technica: Valve aikoo julkaista käsikonsolimaisen ”SteamPal”-tietokoneen
Ainakin yhden prototyypin kerrotaan sisältävän kosketusnäytön, perinteiset peliohjainpainikkeet, molemmat peukalotikut sekä vähintään yhden peukalo-kosketuslevyn.

Valven Gabe Newell herätti netin keskustelupalstojen spekulaatiomyllyt horteestaan aiemmin tässä kuussa antamassaan haastattelussa. Haastattelija kysyi Newelliltä yhtiön tulevaisuuden suunnitelmista konsolipelien suhteen, johon hän vastasi kiertelevästi, että asiasta kerrottaisiin myöhemmin tänä vuonna eikä vastaus ole sellainen, mitä ihmiset odottavat.
Valve on julkaissut aiemmin Steam Machine -konseptin, jonka piti olla konsolimainen tietokone, mutta joka floppasi ja katosi hiljaa markkinoilta. Steam Link -mediajatke on niin ikään kadonnut markkinoilta. Lisäksi yhtiö kastoi varpaitaan ohjainpuolelle ensin Steam Controllerilla ja sittemmin VR-ohjaimilla. VR-puolella yhtiö teki ensin tiivistä yhteistyötä HTC Viven tiimoilta ja kaksi vuotta sitten yhtiö julkaisi omat Index-virtuaalilasinsa.
Nyt Ars Technica kertoo varmistaneensa useiden eri lähteiden kautta, että Newellin vihjaama odottamaton vastaus tulisi olemaan ”SteamPal”, käsikonsolimainen tietokone. SteamDB:n tietojen mukaan SteamPal olisi jatkoa viime syksynä nähdylle Neptunelle, jota varten Steamiin oli lisätty viite ”Neptune Optimized Games”. Itse SteamPal nimi on Ars Technican mukaan vielä epävarma.
Ars Technican mukaan itse rautatoteutus on vielä puhtaasti spekulaatiota, mutta Valven odotetaan noudattavan muista vastaavista tietokoneista tuttua formaattia AMD:n tai Intelin prosessorilla ja integroidulla grafiikkaohjaimella. NVIDIAnkaan osallisuutta ei ole kuitenkaan suljettu pois mahdollisuuksista ilmeisesti.
Ainakin yhden prototyypeistä kerrotaan olevan selvästi esimerkiksi Nintendo Switchiä leveämpi. Kosketusnäytön lisäksi siitä kerrotaan löytyvän perinteiset peliohjainpainikkeet kahdella peukalotikulla ja vähintään yhdellä peukalo-kosketuslevyllä. Yhdestä prototyypistä ei voida kuitenkaan vetää vielä johtopäätöksiä lopullisen tietokoneen ominaisuuksista.
Lähde: Ars Technica
Ars Technica: Valve aikoo julkaista käsikonsolimaisen ”SteamPal”-tietokoneen
Ainakin yhden prototyypin kerrotaan sisältävän kosketusnäytön, perinteiset peliohjainpainikkeet, molemmat peukalotikut sekä vähintään yhden peukalo-kosketuslevyn.
Razerilta uusi 65 % kokoinen langaton Blackwidow V3 Mini -näppäimistö
Uutuus tarjoaa lisää käyttömukavuutta pieneen kokoluokkaan lisänäppäimien avulla.

Razer on laajentanut Blackwidow-näppäimistöperhettään uudella V3 Mini -mallilla. Kyseessä on kooltaan 65 %:n näppäimistö, jossa on 60 % näppäimistöhin verrattuna lisänä nuolinäppäimet sekä lisänäppäinsarake oikeassa reunassa.
Yhteysmahdollisuuksia on kolme – langaton 2,4 GHz:n Hyperspeed-tekniikka, Bluetooth sekä USB-C-kaapeli. Sisäisen akun lataaminen tyhjästä täyteen ottaa viisi tuntia ja yhdellä latauksella akun luvataan kestävän jopa 200 tuntia. NKRO-tuella varustettu näppäimistö on saatavilla Razerin omilla klikkaavilla vihreillä sekä lineaarisilla vaimennetuilla keltaisilla kytkimillä. Näppäinhatut ovat paksuseinämäiset ja kaksoisruiskuvalettua ABS-muovia.
Razer Blackwidow V3 Minin suositushinta on 189,99 euroa ja se tulee saataville välittömästi. Näppäimistölle annetaan kahden vuoden takuu.
Lähde: Razer
Razerilta uusi 65 % kokoinen langaton Blackwidow V3 Mini -näppäimistö
Uutuus tarjoaa lisää käyttömukavuutta pieneen kokoluokkaan lisänäppäimien avulla.
Googlen Fuchsia OS on vihdoin valmis ja matkalla käyttäjien käsiin
Fuchsia OS tulee saataville aluksi päivityksenä ensimmäisen sukupolven Nest Hub -laitteille, jotka ovat tähän asti käyttäneet Cast OS -käyttöjärjestelmää.

Googlen Fuchsia OS -käyttöjärjestelmä on kuultu tipottain tietoja pitkin vuosia, mutta valmista käyttöjärjestelmästä ei ole tuntunut tulevan. Fuchsia on Googlen näkemys uudesta käyttöjärjestelmästä, joka skaalautuu sulavasti älylaitteista aina tietokoneisiin asti.
Tänään jakeluun julkaistun päivityksen myötä Fuchsia OS on vihdoin julkaisuvalmis kuluttajien käsiin. Ensimmäisenä uusi käyttöjärjestelmä tulee ensimmäisen sukupolven Nest Hub -laitteisiin, jotka julkaistiin jo vuonna 2018. Päivitystä aletaan jakemaan ensimmäisenä Googlen Preview Program -ohjelmaan kuuluville käyttäjille, mutta lähikuukausina sen pitäisi löytää tiensä kaikkiin ensimmäisen sukupolven Nest Hubeihin. Toistaiseksi ei ole tiedossa, onko käyttöjärjestelmä löytämässä tietään myös muihin Googlen laitteisiin lähitulevaisuudessa.
Vaikka päivitys täysin uuteen käyttöjärjestelmään kuulostaa luonnollisesti isolta, käyttäjän näkökulmasta Nest Hubissa ei muutu mikään. Sen sijasta Fuchsia OS yksinkertaisesti korvaa laitteen aiemmin käyttämän Linux-pohjaisen Cast OS:n.
Lähde: 9to5 Google
Googlen Fuchsia OS on vihdoin valmis ja matkalla käyttäjien käsiin
Fuchsia OS tulee saataville aluksi päivityksenä ensimmäisen sukupolven Nest Hub -laitteille, jotka ovat tähän asti käyttäneet Cast OS -käyttöjärjestelmää.
Video: Testissä Lenovo Legion T5 -valmispelikone
1599 euron hintainen Lenovon valmispelikone on hintaansa nähden hyvä ostos.

Normaalisti io-techissä ei ole testattu valmistietokoneita, mutta komponenttien ja varsinkin näytönohjaimien saatavuus on viimeisten kuukausien aikana ollut todella heikko ja hinnat ovat samalla nousseet pilviin. Valmistietokoneen voi hyvällä tuurilla saada ostettua nopealla aikataululla jopa tarjouksesta ja yleisellä tasolla hinnat eivät ole nousseet samassa suhteessa kuin erillisissä näytönohjaimissa.
Testiin saapuneen Lenovo Legion T5 -tietokoneen 26AMR5-mallin sisuksissa on AMD:n 8-ytiminen Ryzen 7 3700X -prosessori ja GeForce RTX 3070 -näytönohjain. Muut ominaisuudet ovat 16 gigatavua DDR4-3200-nopeudella toimivaa keskusmuistia, 512 gigatavun NVMe M.2 SSD, 550-wattinen virtalähde (80 Plus Bronze), Wi-Fi 6 ja Windows 10 Home -käyttöjärjestelmä.
Prosessorin jäähdytys on melko onneton ja lämpötila nousi rasituksessa päälle 85 asteeseen. Cinebench R20- ja Handbrake-testeissä suorituskyky oli io-techin testilaboratorion optimiolosuhteissa Ryzen 7 3700X:llä 10-30 % parempi kuin Legion T5:llä. GeForce RTX 3070:n grafiikkapiirin lämpötila pysytteli 75 asteessa, rasituksessa kokoonpano oli kohtalaisen hiljainen ja kokoonpanon tehonkulutus oli vajaa 350 wattia.
Päivitettävyyden osalta emolevy tukee uusia Ryzen 5000 -sarjan prosessoreita, keskusmuistia pysyy lisäämään runsaasti, kotelossa on tuuletinpaikkoja ja emolevyllä liittimiä jäähdytyksen parantamiseksi, tallennustilaa voi laajentaa SATA-liittimillä ja yhdellä ylimääräisellä M.2 SSD -liittimellä. 550-wattisessa virtalähteessä on varaa komponenttipäivityksille.
Jos tykkäsit videosta, niin tilaa io-techin YouTube-kanava ilmaiseksi, kiitos!
Video: Testissä Lenovo Legion T5 -valmispelikone
1599 euron hintainen Lenovon valmispelikone on hintaansa nähden hyvä ostos.