Googlen Project Streamista tuli Stadia

Stadia-streamauspalvelussa pelit pyörivät AMD:n semi-custom prosessorilla ja grafiikkapiirillä Googlen palvelimilla. Yhtiön laajat datakeskusverkostot takaavat hyvälaatuisen streamin ja pienet viiveet ympäri maailman.

Google käynnisti Game Developers Conference 2019 -tapahtuman omalta osaltaan esittelemällä Stadian. Stadia on uusi pelien streamauspalvelu, joka tunnettiin aiemmin Project Stream -nimellä.

Stadian tarkoitus on mahdollistaa laadukkaiden AAA-tason pelien pelaaminen missä ja millä laitteella tahansa. Virallisesti tuettuja alustoja julkaisussa ovat tietokoneet, televisiot, taulutietokoneet ja puhelimet, kunhan sille on saatavilla Googlen Chrome-selain. Pelejä voi ohjata ainakin kaikilla USB-liitäntäisillä ohjaimilla sekä hiirellä ja näppäimistöllä, mutta Google julkaisee myös oman Stadia-ohjaimen, joka ottaa yhteyden WiFin avulla suoraan pelipalvelimeen. Alusta tukee myös pelitilanteen tallentamista ja pelin jatkamista välittömästi toisella laitteella.

Googlen datakeskuksissa kutakin Stadia-pelisessiota varten on kustomoitua AMD:n rautaa. Google ei paljastanut raudan tarkkoja yksityiskohtia, mutta kukin tietokone sisältää kustomoidun 2,7 GHz:n x86-prosessorin yhteensä 9,5 Mt:n L2- ja L3-välimuisteilla sekä AVX2- ja SMT-tuella. Grafiikoista vastaa puolestaan kustomoitu 10,7 TFLOPSin suorituskykyyn yltävä grafiikkapiiri 56 Compute Unit -yksiköllä ja HBM2-muistilla. Muistia kussakin instanssissa on 16 Gt. UL Benchmarksin esittelemässä demossa esitettiin myös mahdollisuutta hyödyntää useampaa kuin yhtä grafiikkapiiriä, jonka lisäksi Google aikoo skaalata rautaa tarvittaessa ylöspäin tulevaisuudessa.

Stadian käyttöjärjestelmänä toimii Linux ja sen pelit tulevat pyörimään Vulkan-rajapinnalla. Alustalle on luvattu mm. täysi tuki Unreal Engineltä ja Unityltä. Ensimmäisten pelien joukkoon on saatu ainakin Doom Eternal, kunhan se julkaistaan. Pelit tullaan streamaamaan aluksi maksimissaan 4K-resoluutiolla 60 FPS:n nopeudella ja HDR-värimaailmalla. Tulevaisuudessa yhtiö aikoo kasvattaa maksimiresoluution 8K:hon ja ruudunpäivitysnopeudeen 120 FPS:ään tai yli. Äänipuolella on tuettuna Project Streamin stereoäänen lisäksi tarkemmin määrittelemättön surroundääni.

Yksi alustan mielenkiintoisista erikoisuuksista on moninpelit eri Stadia-käyttäjien välillä. Googlen palvelimilla pyörivät pelit mahdollistaisivat muun muassa nykyistä laajemmat fysiikkaan perustuvat efektit pelimaailmassa entistä korkeammin pelaajamäärin. Alusta on lisäksi täysin avoin alustojen välisille moninpeleille, mikäli kehittäjät haluavat tukea ominaisuutta.

Stadia hyödyntää myös Googlen muita palveluita. Stadia-ohjaimessa on esimerkiksi erillinen YouTube-painike, jota painamalla pelistä voi lähettää suoraan tallennettuja pätkiä YouTubeen parhaalla mahdollisella laadulla. Lisäksi esimerkiksi YouTubeen lisätään painike, jonka kautta voi käynnistää suoraan videolla näkyvän pelin. Myös esimerkiksi livestream-lähetyksiin hyppääminen onnistuu, mikäli pelissä on tilaa.

Google perustaa myös oman Stadia Games and Entertainment -jaoston, joka hoitaa paitsi yhtiön omien yksinoikeuspelien julkaisun, myös yhteistyön ulkopuolisten studioiden kanssa. Googlen mukaan se on lähettänyt kehitysrautaa jo yli sadalle eri kehittäjälle ympäri maailman.

Stadia julkaistaan myöhemmin tänä vuonna Pohjois-Amerikassa, Isossa-Britanniassa ja suurimmassa osassa Eurooppaa. Tarkemmat tiedot julkaisuun mahtuvista Euroopan maista sekä hinnoittelusta julkaistaan lähempänä julkaisuajankohtaa.

Lähde: Google

Video: Tutustutaan pelituoleihin

Videolla tutustutaan pelituoleihin, pelataan ja yritetään nukkua tuolissa.

Video on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä Deltacon kanssa.

Tutustumme io-techin uusimmalla videolla pelituoleihin ja kokeiltavaksi saapui Deltacon reilun 200 euron hintainen kangaspäällysteinen GAM-051-malli. Kyseessä on allekirjoittaneen ensimmäinen kosketus pelituoleihin, joten videolla kasataan tuoli ja kokeillaan sitä käytännössä pelaamaalla.

Videon viihdearvon lisäämiseksi pelisession päätteeksi suoritettiin haaste, jossa yritettiin nukkua pelituolissa tietokoneen ääressä lanien hengessä. Deltacon pelituolit löydät muun muassa Jimm’sin valikoimasta.

Järjestimme io-techin Youtube-kanavalla hiljattain äänestyksen, jossa kysyttiin, mitkä pelitarvikkeet kiinnostavat eniten. Vastauksia tuli jopa 3000 ja eniten kiinnostusta keräsi pelinäppäimistöt 36 % osuudella, mutta  hyvänä kakkosena oli pelituolit 34 % osuudella. Youtube-kanavamme on kasvanut viime aikoina noin 1000 tilaajaa/viikko tahdilla ja nyt kanavalla on jo 25 000 tilaajaa.

Jos pidit videosta, käy tykkäämässä videota, tilaa io-techin YouTube-kanava, anna kommenteissa palautetta ja kehitämme videokonseptia lisää, kiitos!

Katso video Youtubessa

NVIDIA laajentaa säteenseurantatuen Pascal-arkkitehtuurille ja GeForce GTX 1660 -sarjalle

NVIDIAn mukaan säteenseuranta tulee toimimaan DXR- ja Vulkan-rajapinnoilla GeForce GTX 1060 6 Gt -näytönohjaimella ja sitä nopeammilla Pascal-, Volta- ja Turing-arkkitehtuureiden näytönohjaimilla.

NVIDIA julkaisi ensimmäiset virallisesti DirectX Raytracing -rajapintaa tukevat Turing-näytönohjaimet viime syksynä. DXR-kiihdytyksen vaatimuksista on kuitenkin riittänyt epäselvyyksiä liittyen muun muassa niin sanottuun Fallback Layeriin, jonka avulla minkä tahansa näytönohjaimen pitäisi voida hyödyntää DXR-rajapintaa, vaikkakin sitten hitaasti.

Nyt NVIDIA on omalta osaltaan selventänyt tilannetta kertomalla, että se tulee julkaisemaan ensi kuussa ajurit, joilla säteenseuranta niin DXR- kuin Vulkan-rajapinnoilla tulee olemaan tuettu RTX-näytönohjainten lisäksi Pascal-arkkitehtuuriin perustuvilla näytönohjaimilla, Volta-arkkitehtuurilla sekä Turing-arkkitehtuuriin perustuvilla GTX-näytönohjaimilla, joissa ei ole RT Core- tai Tensor-yksiköitä.

Tuki tulee saataville vähintään GeForce GTX 1060 6 Gt -näytönohjaimelle ja sitä nopeammille Pascaleille sekä kaikille GeForce GTX 1660 -sarjan näytönohjaimille. Myös Volta on virallisesti tuettu, mutta se tukee ainakin jollain tasolla DXR-kiihdytystä jo nykyisillä ajureilla.

NVIDIA kertoo, että näytönohjaimet ilman RT Core -yksiköitä yksinkertaisesti laskevat samat laskutoimitukset CUDA-ytimillään. Tämä vahvistaa oletukset siitä, että DXR-rajapinnan hyödyntäminen täysmääräisesti onnistuu nykyisillä näytönohjaimilla myös ilman RT Core -yksiköiden kaltaisia kiihdyttimiä. NVIDIAn mukaan RT Core -yksiköillä varustetut RTX-näytönohjaimet tarjoavat noin 2 – 3 kertaista säteenseurantasuorituskykyä verrattuna näytönohjaimiin ilman niitä.

Lisäksi NVIDIA esitteli työstämänsä Quake II RTX -peliä. Quake II RTX perustuu kotikutoiseen Christoph Schiedin kehittämään Q2VKPT-toteutukseen, jossa hyödynnettiin polunseurantateknologiaa (Path tracing). Polunseuranta on perinteistä säteenseurantaa raskaampaa, sillä käytetään enemmän säteitä ja sen sijasta, että törmäyspisteistä laskettaisiin reitit valonlähteisiin, se heijastaa säteitä niin kauan kunnes ne saavuttavat todellisen valonlähteen (tai esiasetettu raja heijastuspisteille saavutetaan). Polunseurannan negatiivisena puolena kuvaan tulee huomattavasti enemmän häiriöitä (noise) samoilla sädemäärillä säteenseurantaan nähden ja lisäsäteiden laskenta luonnollisesti tekee työstä merkittävästi raskaampaa.

Quake II RTX:ssä NVIDIAn omat säteenseurantaekspertit ovat jatkaneet Schiedin työtä ja parannelleet pelin ulkonäköä merkittävästi. Projektia on kehitetty eteenpäin esimerkiksi eri materiaalien, kuten lasin ja metallin, käytön osalta tehden lopputuloksesta selvästi Q2VKPT:tä näyttävämmän. Quake II RTX hyödyntää DirectX 12:n ja DXR:n sijasta Vulkan-rajapintaa ja sen säteenseurantaominaisuuksia.

Lähteet: NVIDIA (1), (2), AnandTech

Crytekin Neon Noir -demo toteuttaa reaaliaikaista säteenseurantaa ilman DXR-kiihdytystä

Crytekin Neon Noir -demo pyörii sulavasti Radeon RX Vega 56 -näytönohjaimella, vaikkei siinä ole säteenseurantaa kiihdyttäviä yksiköitä tai muita ominaisuuksia.

Säteenseuranta on ideana ja teknologiana vanhaa perua, mutta se nousi jälleen kaikkien huulille Microsoftin DirectX Raytracing -rajapinnan ja NVIDIAn GeForce RTX -näytönohjainten myötä.

Nykyisissä säteenseurantatoteutuksissa saavutetaan fysiikan lakeja noudattavat heijastukset laskemalla valonsäteiden reittejä kamerasta kohti objekteja. NVIDIAn RTX-näytönohjaimet osaavat kiihdyttää BVH-puiden (Bounding Volume Hierarchy) laskentaa, mikä nopeuttaa säteenseurantalaskuja merkittävästi.

Crytek on nyt lisännyt oman lusikkansa säteenseurantasoppaan esittelemällä Neon Noir -demon. Poikkeuksellisen demosta tekee se, että se mahdollistaa säteenseurannan ilman erillisiä kiihdyttimiä menettämättä kuitenkaan suorituskykyään. Yhtiön julkaisemassa demossa nähdään futuristista noir-henkistä kaupunkia pitkin liikkuva drone. Kaupunki on ikkunoineen ja muineen täynnä heijastavia pintoja, joiden lisäksi myös dronen pinta on valmistettu heijastavasta materiaalista. Demo on toteutettu reaaliajassa CryEnginen omassa editorissa Radeon RX Vega 56 -näytönohjaimella.

Crytek on toteuttanut Neon Noir -demon säteenseurannan Total Illumination -työkaluilla hyödyntäen vokseleihin perustuvaa SVOGI-tekniikkaa (Sparse Voxel Octree Global Illumination). Tuki SVOGI-tekniikalle on löytynyt jo aiemmin CryEngine-pelimoottorista, mutta siihen perustuva säteenseurantatoteutus on uutta ja vielä kokeellisella asteella. Crytek on luvannut kertoa lisää demonsa teknisestä toteutuksesta lähitulevaisuudessa.

Lähde: Crytek

Eksaluokan supertietokone Aurora hyödyntää Intelin Xe-arkkitehtuuria

Intelin ja Crayn toteuttama supertietokone tulee olemaan varmuudella Yhdysvaltain ensimmäinen eksaFLOPSin suorituskykyyn yltävä supertietokone, mutta riippuen Kiinan Tianhe-3:n toteutuvasta aikataulusta siitä voi tulla myös maailman ensimmäinen rajapyykin rikkova supertietokone.

Intel esitteli viime joulukuussa tulevan erillisnäytönohjainten ja laskentakorttiensa arkkitehtuurin Xe:n. Jo tuolloin yhtiö kertoi, että arkkitehtuuri tulee skaalautumaan integroiduista aina datakeskuksiin asti.

Nyt Intel on kertonut yhteistyössä Yhdysvaltain energiahallinnon (U.S. Department of Energy, DOE) sopimuksesta rakentaa maan ensimmäinen eksaluokan supertietokoneen, Auroran. Riippuen lähinnä Kiinan Tianhe-3-supertietokoneen lopullisesta aikataulusta Aurorasta saattaa tulla myös maailman ensimmäinen eksaluokan supertietokone. Eksaluokalla viitataan supertietokoneen exaFLOPSiin eli 1 000 000 TFLOPSiin yltävään laskentatehoon.

Yksin Intel ei ole leikkiin lähdössä, vaan Aurora perustuu Crayn Shasta-supertietokonerunkoon. Se tulee perustumaan Intelin Optane DC -muisteihin, tarkemmin määrittelemättömän tulevan sukupolven Xeon Scalable -prosessoreihin sekä Xe-arkkitehtuurin laskentakortteihin ja se hyödyntää Crayn Slingshot-verkkoa. Supertietokoneen on tarkoitus valmistua vuoden 2021 aikana. Toistaiseksi ei ole tiedossa minkälaisessa suhteessa esimerkiksi Xeon Scalable -prosessoreita ja Xe-laskentakortteja tullaan käyttämään. Tyypillisesti kuitenkin valtaosa supertietokoneiden suorituskyvystä tulee nimenomaan laskentakorteista.

Luvatusta suorituskykyluokasta antaa hyvän kuvan se, että tällä hetkellä maailman tehokkaimman supertietokoneen Summitin teoreettinen maksimisuorituskyky on 200 000 TFLOPSia eli 0,2 eksaFLOPSia. Suomeen rakenteilla olevan Tieteen Tietotekniikan Keskuksen BullSequana-supertietokone yltää lopullisessa konfiguraatiossaan noin 11 600 TFLOPSiin eli vaivaiseen 0,0116 eksaFLOPSiin.

Lähde: Intel, Tom’s Hardware

Uusi artikkeli: Kokeiltua – Moto G7 Plus

15.3.2019 - 19:23 / Juha Uotila Mobiili Kommentit (15)

io-tech kokeili Motorolan keskihintaista Moto G7 Plus -älypuhelinta.

io-techin maaliskuun ensimmäisessä älypuhelintestissä kokeillaan Motorolan tuoretta Moto G7 Plus -mallia, joka tuli kauppoihin maaliskuun taitteessa. Noin 300 euron hintaisen puhelimen keskeisimpiä ominaisuuksia ovat 6,2-tuumainen Full HD IPS-näyttö, Snapdragon 636 -järjestelmäpiiri, 4 Gt RAM-muistia, 64 Gt tallennustilaa, 12 megapikselin etukamera, 16 + 5 megapikselin takakamera optisella vakaimella sekä 3000 mAh akku 27 watin pikalatauksella.

Artikkelissa tutustutaan Moto G7 Plussan ominaisuuksiin noin viikon kestäneen kokeilujakson pohjalta. Verrokkina on käytetty Moto G6 Plus -edeltäjämallia.

Lue artikkeli: Kokeiltua – Moto G7 Plus

Huawei P30:n ja P30 Pron tekniset ominaisuudet vuotivat julki

15.3.2019 - 15:56 / Petrus Laine Mobiili Kommentit (32)

Sekä P30 että P30 Pro noudattavat muotokieletään varsin tuttua ja turvallista liki koko etupuolen peittävällä näytöllä, jonka yläreuna rikkoutuu pisaratyyppisellä etukameran sisältävällä lovella, mutta P30 Pron takapuolelta löytyy mielenkiintoinen 10-kertaista häviötöntä zoomia lupaava hybridizoom-kamera.

Huawein tulevat P30 ja P30 Pro ovat esiintyneet jo lukuisissa vuodoissa, mutta niiden tekniset ominaisuudet ovat pysyneet tähän asti osittain salassa. Nyt tuttu luottovuotaja WinFuturen Roland Quandt on vuotanut 26. päivä kuluvaa kuuta julkaistavien puhelinten kaikki tekniset yksityiskohdat.

Siinä missä Huawei P30 on varsin perinteinen lippulaivaluokan puhelin, on P30 Pro varustettu poikkeuksellisella enimmillään 10-kertaisella hybridizoom-kameraratkaisulla, joka hyödyntää periskooppirakennetta. Todellisuudessa periskooppikameran zoom-kerroin on 7,8x, mutta ohjelmiston ominaisuuksien avulla sen kerrotaan vastaavan käytännössä 10-kertaista häviötöntä zoomia. Kamerat on toteutettu tuttuun tapaan yhteistyössä Leican kanssa.

Huawei P30:n ja P30 Pro:n tekniset ominaisuudet:

  • Näyttö:
    • P30: 6,1” 2340×1080 OLED-näyttö
    • P30 Pro: 6,47” 2340×1080 OLED-näyttö, reunoilta kaareva
  • Järjestelmäpiiri: HiSilicon Kirin 980
    • Muisti ja tallennustila:
    • P30: 6 Gt / 128 Gt, NM-korttipaikka
    • P30 Pro: 8 Gt / 128, 256 tai 512 Gt, NM-korttipaikka
  • Etukamera: 32 megapikseliä
  • Takakamera:
    • P30: 40 megapikseliä (f/1.8), 16 MP laajakulma (f/2.2), 8 MP kauko-objektiivi (f/2.4)
    • P30 Pro: 40 megapikseliä (f/1.6, OIS), 20 MP laajakulma (f/2.2), 8 MP 10x Hybrid Zoom -kamera, Time of Flight -kamera
  • Muuta: IP68-suojaus pölyltä ja vedeltä, näyttöön upotettu sormenjälkilukija, NFC
    • P30: Kuulokeliitäntä
    • P30 Pro: IR-lähetin
  • Akku:
    • P30: 3650 mAh, Huawei SuperCharge -lataus, USB Type-C
    • P30 Pro: 4200 mAh, Huawei SuperCharge -lataus, USB Type-C

Puhelimet tulevat saataville mustina, Twilight- ja Aurora Blue -väreissä, jonka lisäksi P30 Prosta julkaistaan Sunrise Red -värivaihtoehto.

Lähteet: WinFuture, GSMArena

AMD julkaisi Radeon Software 19.3.2 -ajurit näytönohjaimilleen ja APU-piireilleen

Uudet Radeon Software -ajurit tuovat mukanaan liudan uusia Vulkan-laajennoksia sekä virallisen tuen The Division 2 -pelille, Civilization VI:n Gathering Storm -lisäosalle sekä DirectX 12 -rajapinnalle sitä tukevissa Windows 7 -peleissä.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja APU-piireilleen. Radeon Software Adrenalin 2019 Edition 19.3.2 -ajurit ovat saatavilla Windows 7- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat kaikkia GCN-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia ja APU-piirejä.

Radeon Software 19.3.2 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat viralliset tuet Tom Clancy’s The Division 2- ja Sid Meier’s Civilization VI: Gathering Storm -peleille. Jälkimmäiselle luvataan myös parhaimmillaan 4 % parempaa suorituskykyä Radeon VII -näytönohjaimella, kun verrokkina ovat 19.2.3-ajurit. Lisäksi ajureissa on tuki DirectX 12 -rajapinnalle Windows 7 -käyttöjärjestelmällä sitä tukevissa peleissä, eli tällä hetkellä World of Warcraftissa.

Ajureiden mukana tulee myös pitkä liuta uusia Vulkan-laajennoksia. Uusia tuettuja laajennoksia ovat VK_EXT_depth_clip_enable, VK_EXT_memory_priority, VK_EXT_memory_budget, VK_KHR_vulkan_memory_model, VK_EXT_debug_utils, VK_KHR_depth_stencil_resolve, VK_KHR_shader_float16_int8 ja VK_EXT_transform_feedback. Voit lukea kuvaukset uusista laajennoksista ajureiden julkaisutiedotteesta.

Tuttuun tapaan ajurit korjaavat myös aiempien ajureiden ongelmia, kuten WattManin manuaalisen tuuletinkäyrän mahdollinen toimimattomuus, jos vakioasetukset ovat edelleen oletusvalintana sekä Radeon Overlayn kautta tehtyjen säätöjen toimimattomuus satunnaisesti sen sulkemisen jälkeen. Ajureista edelleen löytyviä ongelmia ovat puolestaan Rainbow Six Siegen satunnainen grafiikan korruptoituminen tai vilkkuminen ja Radeon WattManin mittareiden epäluotettavuus Radeon VII:llä. Voit tutustua kaikkiin ajureiden muutoksiin niiden julkaisutiedotteesta.

Lataa AMD:n ajurit täältä

LIVE: io-techin tekniikkakatsaus-podcast (11/2019)

io-techin suorana lähetettävässä videopodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin tekniikkakatsaus-podcast esitetään tänään perjantaina 15. maaliskuuta tavanomaiseen aikaan noin klo 15 alkaen suorana live-streamina Twitchissä ja Youtubessa. Äänessä ovat tuttuun tapaan io-techin perustajakaksikko Sampsa Kurri ja Juha Kokkonen.

Tekniikkakatsauksessa käymme läpi ajankohtaiset IT-alan asiat ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti Twitchin keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon tekniikkakatsaus on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

Intelin Linux-päivitykset varmistivat huhut Comet Lake -prosessoreista

Intelin päivitykset ovat varmistaneet Comet Lake -prosessoreiden tulevan markkinoille parhaimmillaan 10-ytimisinä. Lisäksi päivityksissä varmistettiin muun muassa tulevan Atom-arkkitehtuurin nimeksi Elkhart Lake.

Ensimmäiset vihjeet Intelin Comet Lake -prosessoreista saatiin jo viime kesänä, mutta varsinaisesti otsikoihin ne löysivät tiensä vasta marraskuun lopulla. Nyt tulevista prosessoreista on tihkunut lisää tietoa kiitos Intelin omien Linux-päivitysten.

Intelin tuoreet Linux-päivitykset ovat antaneet lopullisen varmistuksen Comet Lake -arkkitehtuurin olemassaololle. Viime vuosilta tuttuun tapaan kyseessä on jälleen yksi Skylake-arkkitehtuurin päivitys, joka valmistetaan 14 nanometrin valmistusprosessilla. Tälle varmistus saatiin grafikkaohjainpäivityksessä, joissa INTEL_CML_GT1_IDS ja INTEL_CML_GT2_IDS on merkitty Coffee Lake -arkkitehtuuriin kuuluviksi ja Gen9-grafiikkaohjaimella varustetuiksi.

CoreBoot-päivitys puolestaan paljasti Comet Lake -prosessoreiden tulevia konfiguraatioita sekä työpöydän että kannettavien puolelta. Kannettaviin luvassa on sekä tehokkaat H-sarjan prosessorit että vähävirtaiset U-sarjalaiset. U-sarjaan saadaan ilmeisesti kolme mallia: 6-ytiminen ja GT2-grafiikkaohjaimella varustettu A0, saman konfiguraation K0 sekä neljän ytimen ja GT2-grafiikkaohjaimen S0. H-sarjan sirut ovat identtiset työpöydälle saatavien S-sarjan sirujen kanssa. Kummatkin tulevat saataville 6- ja 10-ytimisinä malleina GT2-grafiikkaohjaimilla.

Grafiikkaohjainpäivitysten puolella listattiin myös tulevia Gen11-grafiikkaohjaimella varustettuja prosessoreita. Mukana oli odotetusti Icelake ja nyt uutena Elkhart Lake. Elkhart Lake on tuleva Atom-luokan arkkitehtuuri, jossa hyödynnetään Gen11-grafiikkaohjaimen lisäksi Tremont-arkkitehtuuriin perustuvia prosessoriytimiä.

Lähteet: Golem.de, Phoronix