Microsoft esitteli Windows 10 21H1 -päivityksen virallisesti

Windows 10 21H1 tullaan julkaisemaan myöhemmin tämän kevään aikana ja sitä tuetaan tuttuun tapaan 18 kuukautta julkaisusta eteenpäin.

Microsoft noudattaa Windows 10:n kanssa puolivuosittaista päivityssykliä. Käyttöjärjestelmä saa siis normaalien päivitysten lisäksi kaksi merkittävämpää versiopäivitystä joka vuosi.

Windows 10:n seuraava merkittävä versiopäivitys tunnetaan virallisesti nimellä Windows 10 21H1, viitaten vuoden 2021 ensimmäisellä puoliskolla tapahtuvaan julkaisuun. 21H1:ssä on yhtiön mukaan keskitytty tietoturvan, etäkäyttöominaisuuksien ja yleisen laadun parantamiseen. Päivitys keskittyy Windowsin konepellin alle, eikä luvassa ole tällä kertaa helposti silmin nähtäviä uudistuksia.

Microsoftin Windows Servicing and Delivery -osaston johtaja John Cablen kirjoittaman blogin mukaan Windows 21H1:n uusia ominaisuuksia ovat Windows Defender Application Guardin optimoinnit, jotka parantavat sen suorituskykyä etenkin dokumentteja avatessa, Windows Management Instrumentation (WMI) Group Policy Servicen (GPSVC) päivittymisen nopeuttaminen etäkäyttötilanteisiin sekä Windows Hellon usean kameran tuen muutokset. Windows Hello tulee jatkossa käyttämään tunnistamiseen oletuksena erillistä kameraa, mikäli kokoonpanosta löytyy sekä sisäinen että erillinen yhteensopiva kamera.

21H1 päivityksen asennustapa riippuu alla olevasta käyttöjärjestelmäversiosta. Windows 10 2004- tai 20H2 -versiota käyttävät pääsevät helpoimmalla, sillä 21H1 asentuu kuin mikä tahansa peruspäivitys Windows Updaten kautta. Vanhempia Windows 10 -versioita käyttäville päivitysprosessi aloitetaan niin ikään Windows Updaten kautta, mutta se asennetaan vanhempaan tapaan päivitysasennuksena pitkän kaavan mukaan.

Windows 10 21H1 -päivitys tullaan julkaisemaan myöhemmin keväällä, aiempien vuosien perusteella todennäköisimmin toukokuussa.

Lähde: Microsoft

Google julkaisi ensimmäisen Android 12 -esiversion kehittäjille

19.2.2021 - 14:09 / Petrus Laine Mobiili Kommentit (0)

Android 12 uudistuu myös näkyvästi, mutta ainakaan ensimmäisessä kehittäjäversiossa ei ole mukana monia aiemmin vuotaneissa kuvankaappauksissa nähdyistä ominaisuuksista.

Android-käyttöjärjestelmä saa tätä nykyä uuden merkittävän julkaisun kerran vuodessa. Tänä vuonna vuorossa on Android 12, josta Google on nyt julkaissut ensimmäisen Developer Preview -esiversion kehittäjille.

Android 12 tulee tuomaan odotetusti mukanaan rutkasti uusia ja viilailtuja ominaisuuksia. Ainakin allekirjoittaneen näkökulmasta tervetullut uudistus on uusi rajapinta, joka mahdollistaa ns. rikastetun sisällön eli käytännössä tekstin, kuvien ja videoiden kopioinnin sovelluksesta ja paikasta toiseen joko vetämällä (drag’n’drop) tai leikepöydän kautta. Saman rajapinnan kautta liikkuvat myös näppäimistön kautta syötettävät rikastetut sisällöt kuten tarrat (stickers). Vastaavan toiminnallisuuden toteuttaminen oli mahdollista aiemminkin, mutta ne on nyt toteutettu yhdellä toiminnolla, joka tukee kaikkia liittämistapoja.

Käyttäjälle helpommin näkyviä muutoksia edustaa puolestaan uudistunut ilmoitusvalikko, jonka ulkonäköä on modernisoitu aina animaatioita myöden. Käyttäjä voi myös hallita jatkossa, mitkä mediasoittimet voivat lisätä mediapainikkeet näkyviin ilmoitusvalikkoon. Aiemmin vuotaneissa ja usean tahon aidoiksi väittämissä kuvankaappauksissa näkyvistä yksityisyydensuojaa parantavista, mikrofonin ja kameran käytön paljastavista ikoneista ei valitettavasti ole ainakaan tässä vaiheessa mitään mainintaa Googlen Android 12 -sivuilla.

Niin ikään helposti näkyviä muutoksia oletetaan löytyvän puhelimen teemoista. Aiemmin vuotaneissa kuvankaappauksissa nähtiin beigeen taittuva vaalea teema, mutta ainakin ensimmäisessä Developer Preview -versiossa vaalea teema on sen sijasta sävytetty valkoiseksi ja haalean siniseksi. Tumma teema on puolestaan luopunut mustasta väristä erittäin tumman harmaan tieltä. AndroidPolice spekuloi, että vuotaneissa kuvankaappauksissa näkynyt beige teema saattaisi liittyä teeman mukautumiseen käytettävään taustakuvaan, mutta tämän ainakaan nyt julkaistu esiversio ei tue tällaista toiminnallisuutta.

Mediapuolella uutta ovat tuki HEVC- ja HDR10(+)-videoiden transkoodaus AVC-videoiksi paremman yhteensopivuuden nimissä. Lisäksi mukana on uusi AV1 Image File Format- eli AVIF-tuki, jonka luvataan tarjoavan selvästi esimerkiksi JPEG-kuvia parempaa kuvanlaatua suhteessa tiedoston kokoon. Kuvapuolta terästää Androidin päivitetty ImageDecoder-rajapinta, joka purkaa jatkossa animoitujen GIF- ja WebP-tiedostojen kaikki ruudut pelkän ensimmäisen sijasta. Lisäksi Android 12:ssa on tuettuna ääniin perustuva haptinen palaute, jota voidaan hyödyntää kaikkialla peleistä soittoääniin.

Käyttöjärjestelmätasolla Google on pyrkinyt siirtämään osia käyttöjärjestelmästä päivitettäviksi puhelimen merkistä riippumattomina suoraan Play-kaupan kautta. Tällä kertaa Play-kauppaan siirtyvät Android Runtime -päivitykset sekä uudet transkoodausominaisuudet. Muutosten myötä Google pystyy pitämään Android-puhelinkannan entistä paremmin ajan tasalla ja siten mahdollisimman tietoturvallisena.

Muita uudistuksia ovat esimerkiksi mahdollisuus soittaa hätäpuhelu painamalla virtapainiketta 5 kertaa peräkkäin nopeasti, paranneltu kuvankaappauseditori ja mahdollisuus piilottaa kuvankaappauksesta hetkeksi näkyviin tuleva pikkukuva pyyhkäisyeleellä, sekä uudistuvat navigointieleet. Voit tutustua muutoksiin tarkemmin lähdelinkkien takaa.

Android 12 Developer Preview 1 on saatavilla vain Googlen omille Pixel 3 -sarjan puhelimille ja sitä uudemmille Pixel-malleille. Android 12:n sisäinen jälkiruokakoodinimi on tiettävästi Snow Cone.

Lähteet: Google, Android Police

Live: io-techin Tekniikkapodcast (7/2021)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin viikottainen Tekniikkapodcast esitetään tänään perjantaina 19. helmikuuta noin klo 15:00 alkaen suorana live-streamina. Tekniikkapodcast lähetetään suorana YouTubessa. Äänessä ovat Sampsa Kurri ja Juha Kokkonen.

Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

Video: Testissä NOS C-450 Mini Pro RGB -näppäimistö

Testissä NOS-pelibrändin 60 % kokoisen näppäimistön kuusi eri väristä Limited Edition -mallia.

NOS-pelibrändin tuotteet on myynnissä Gigantissa ja värilliset Limited Edition -mallit C-450 Mini Pro RGB:stä maksavat 85 euroa. Saatavilla on myös musta ja valkoinen perusmalli 80 euron hintaan.

Näppäimistö on varustettu Outemun lineaarisilla punaisilla kytkimillä, mattapintaisilla maalatuilla ABS-näppäinhatuilla ja irrotettavalla USB Type-C -kaapelilla. Pohjan kaikua ja kytkinten resonointia on pyritty vaimentamaan minimiin. Pohjasta ei löydy säätöjalkoja korkeudelle ja käytettävissä on Windows- ja Mac-tila.

Jos pidit videosta niin tilaa io-techin YouTube-kanava ilmaiseksi, kiitos!

Katso video Youtubessa

NVIDIA julkisti uuden kryptovaluutan louhintakäyttöön suunnatun CMP-sarjan

NVIDIA pyrkii parantamaan GeForce-näytönohjainten saatavuutta uusilla louhintakorteilla ja rajoittamalla GeForce RTX 3060 -näytönohjaimen louhintanopeuden puoleen normaalista.

Kryptolouhinta on nostanut taas ikävästi päätään näytönohjainmarkkinoilla ja yhdessä koronapandemian kasvattaman kysynnän kanssa tehnyt uusien näytönohjainten ostamisesta liki mahdottomalta tuntuvan tehtävän. NVIDIA ilmoitti jo aiemmin harkitsevansa uusia nimenomaan louhintakäyttöön suunnattuja tuotteita helpottaakseen painetta GeForce-markkinoilla ja nyt se on myös toteuttanut aikeensa.

NVIDIA CMP tai pidemmin Cryptocurrency Mining Processor on yhtiön uusi, tässä vaiheessa neljästä mallista rakentuva sarja louhintakortteja. Louhintakorteista puuttuu näytönohjainten näyttöulostulot ja NVIDIAn mukaan niiden kellotaajuuksia ja jännitteitä on rajoitettu energiatehokkuuden parantamiseksi. Yhtiön mukaan niihin käytettäisiin vain grafiikkapiirejä, jotka eivät kelpaa GeForce-mallistoon, minkä pitäisi helpottaa pelaajien tilannetta entisestään. Yhtiö tulee lisäksi rajoittamaan GeForce RTX 3060 -näytönohjaimen louhintanopeuden ajureiden kautta puoleen normaalista, mutta vastaavista aikeista muiden RTX 30 -mallien osalta ei ole ollut puhetta.

NVIDIA ei ole virallisesti paljastanut mihin grafiikkapiireihin uudet louhintakortit perustuvat, mutta niille ilmoitettujen louhintanopeuksien perusteella vain huippumalli perustuu uuteen Ampere-arkkitehtuuriin ja loput vanhempaan Turing-arkkitehtuuriin. Huippumalli CMP 90HX:n louhintanopeus Ethereum-pohjaisille virtuaalivaluutoille on 86 MHash/s. Oletettavasti GA102-grafiikkapiiriin perustuvassa laskentakortissa on 10 Gt tarkemmin määrittelemätöntä muistia ja 320 watin TDP-arvo.

45 MHash/s nopeuteen yltävän CMP 50HX:n on spekuloitu perustuvan viime sukupolven TU102-grafiikkapiiriin. Se on 90HX:n tavoin varustettu 10 Gt:n muistilla, mutta louhintakortin TDP-arvo on matalampi 250 wattia. 40HX perustuu mahdollisesti TU104-grafiikkapiiriin. 8 Gt:n muistilla varustettu louhintakortti on varustettu 185 watin TDP-arvolla ja 36 MHash/s:n louhintavauhdilla. Porukan pohjimmaisena löytyvä 30HX tarjoaa 26 MHash/s laskentanopeutta ja sen oletetaan perustuvan TU106-grafiikkapiiriin. Louhintakortin TDP-arvo on 125 wattia ja siinä on 6 Gt muistia.

AnandTech on huomannut kuitenkin yhden selkeän ongelman NVIDIAn uudessa CMP-sarjassa: Suorituskyky wattia kohden. Minerstat-sivuston statistiikkojen mukaan RTX 3080 ja 3090 tarjoavat 0,44 ja 0,42 MHash/s per watti, RTX 3060 Ti 0,50 Mhash/s per watti ja RTX 3070 peräti 0,53 MHash/s per watti; kaikkien luvut ovat siis selvästi korkeammat kuin parhaimmillaankin vain 0,27 MHash/s per watti tasolle yltävillä CMP-louhintakorteilla. Mikäli louhintakorttien hinnoittelu ei ole selvästi GeForce-sarjaa edullisempi, voi niiden hankinnan perustelu olla vaikeaa.

NVIDIA CMP -sarjan 30HX ja 40HX saapuvat myyntiin vuoden ensimmäisen neljänneksen ja 50HX sekä 90HX toisen neljänneksen aikana.

Lähteet: NVIDIA (1), (2)

Lian Li esitteli neljä uutta prototyyppitietokonekoteloa vuodelle 2021

Tulevien koteloiden joukossa on muun muassa Saksalaisen Dan Cases -koteloista tunnetun Daniel Hansenin kanssa yhteistyössä luotu A4-H2O -mini-ITX-kotelo.

Lian Li on esitellyt tänään pitämässään YouTubeen suoralähetetyssä virtuaalisessa Digital Expo -tapahtumassa neljä uutta tietokonekoteloa – täystornikokoisen V3000+:n, suosittua O11D-sarjaa jatkavan O11D Evon sekä Mini-ITX-emolevyjä tukevat A4-H2O ja Q58.

Molemmat mini-ITX-kotelot luottavat niin sanottuun sandwich-asetteluun, jossa näytönohjain asetetaan emolevyn taustapuolelle PCIe-riser-kaapelin avulla. Asettelu on tuttu muun muassa Dan Cases A4-SFX:stä. A4-H2O onkin eräänlainen henkinen seuraaja edellä mainitulle kotelolle. Lian Li on suunnitellut uutuuskotelon yhteistyössä Dan Casesin Daniel Hansenin kanssa.

A4-H2O muistuttaa ulkoisesti huomattavan paljon alkuperäistä A4-SFX:ää alumiinisine rakenteineen, mutta reilun 7 litran tilavuuden sijaan sen koko on kasvanut 10,4 litraan. Kasvaneen koon myötä koteloon mahtuu 315 mm pitkät ja maksimissaan 2,7 korttipaikan paksuiset näytönohjaimet, minkä lisäksi kattoon on tuotu tuki 240 mm:n jäähdytinkennolle. Tallennustilan osalta koteloon mahtuu kaksi 2,5-tuumaista levyä. Virtalähdetuki on säilynyt ennallaan SFX-kokoluokassa.

Lian Lin mukaan A4-H2O:n hintaa on myös pyritty tuomaan mahdollisimman alas, mutta virallista myyntihintaa ei vielä paljastettu. Lian Lin pienvalmistajaa suuremman valmistuskapasiteetin vaikutuksen hintaan odotetaan olevan merkittävä. Koteloa jo testaamaan päässeen OptimumTech-nimellä tunnetun YouTubettajan mukaan kotelo on tulossa myyntiin vuoden kolmannella neljänneksellä 120 dollarin suositushintaan PCIe 3.0 -riserilla. Lisäksi 30–40 euron lisäpanostuksella myyntiin olisi hänen mukaan tulossa myös PCIe 4.0 -riser.

Q58 puolestaan edustaa täysin Lian Li:n omaa tuotantoa. Kotelolla on kokoa 14,3 litraa, eli vajaa neljä litraa enemmän kuin A4-H2O:llä. Suuremman kokonsa vastapainona Q58 tuo mukanaan tuen maksimissaan 320 mm:ä pitkille kolmen korttipaikan paksuisille näytönohjaimille ja kahdelle kortin eteen asetettavalle slim-tuulettimelle, tai vaihtoehtoisesti ATX-virtalähteille. Molempien käyttäminen yhtä aikaa on mahdotonta, sillä ATX-virtalähdetuki on mahdollistettu modulaarisella rakenteella ja sen hyödyntäminen pienentää näytönohjaimelle jäävää tilaa.

Myös nestecoolerille varattua tilaa on mahdutettu koteloon A4-H2O:tä enemmän. Q58:n katossa on nyt tilaa maksimissaan 280 mm:n tai ATX-virtalähteen kera maksimissaan 140 mm:n jäähdytinkennolle. Kotelon kylkipaneelit ovat yläosastaan lasia ja alaosastaan verkkopaneelia, mikä mahdollistaa kotelon sisälle näkemisen, mutta kuitenkin myös ilman kiertämisen. Kylkipaneelit aukeavat saranoiden varassa lasisen yläosan auetessa ylös- ja alasosan alaspäin. Etu- ja kattopaneelit Q58:ssa ovat alumiiniset.

Q58 on nähtävissä ennakkoon koteloa testaamaan päässeen Hardware Canucksin YouTube-videossa. Hardware Canucksin mukaan kotelo on tulossa myyntiin kesällä 119 dollarin suositushintaan.

V3000+-nimeä kantava täystornikotelo on jatkokehitetty malli valmistajan alkuperäisestä V3000:sta ja jakaa myös monin osin tutun ulkonäön. Kotelon etupaneeli on saatavilla joko verkkopaneelina tai kiinteänä alumiinisena paneelina. Molempien kylkien alaosat on rei’itetty, kun muu kylki on vasemmalla puolella karkaistua lasia ja oikealla puolella alumiinia.

V3000+:n sisään mahtuu täystornikotelolle odotettavaan tapaan varsin monipuolisesti erilaisia komponentteja. Sisään mahtuu eATX-kokoiset emolevyt, maksimissaan kolme 480 mm:n nestejäähdytintä yhdessä yhden 360 mm:n jäähdyttimen kanssa ja kaiken kaikkiaan 16 120 mm:n tuuletinta ja 16 3,5- tai 19 2,5-tuumaista asemaa. ATX-emolevyjen kanssa koteloon on mahdollista asentaa myös toinen tietokonekokoonpano ITX-emolevyllä. Virtalähteitäkin koteloon mahtuu kaksi – yksi ATX- ja yksi SFX-virtalähde. V3000+ on päätynyt ennakkoon testiin GGF-nimellä kulkevalle YouTubettajalle. 3000+:n tarkkaa julkaisuajankohtaa tai hintaa Lian Li ei ole vielä paljastanut.

Viimeisenä Lian Li esitteli Digital Expossaan suosittua O11D-sarjaansa jatkavan O11D Evon. Ulkomitoiltaan uutuus vastaa vanhempaa O11 Dynamicia. Käytännössä kyseessä on ilmankiertoon optimoitu versio alkuperäisestä O11 Dynamicista. O11D Evo:n katto ja oikea kylkipaneeli ovat kokonaisuudessaan alumiinista verkkoa, jonka yhteydessä on myös pölysuodattimet. Etupaneeli ja vasen kylki puolestaan ovat edelleen karkaistua lasia.

Verkkopaneelien lisäksi O11D Evon uudistuksia ovat etupaneelin ja katon lasi- ja alumiiniosat erottava osoitettava RGB-valonauha sekä uudistettu näytönohjaimen sijoitusmahdollisuus – O11D Evossa näytönohjain on mahdollista asentaa riser-kaapelilla pystyyn emolevyn viereen. Jo alkuperäisen O11D:n suunnitteluapuna ollut Der8auer-nimellä tunnettu saksalainen ylikellottaja Roman Hartung on tehnyt YouTubeen videon tulevasta uutuuskotelosta. Virallista julkaisupäivää tai hinnoittelua O11D Evolle ei ole vielä julkaistu.

Tarkemmin Lian Lin uutuusprototyyppeihin voit tutustua myös lähdelinkin takaa löytyvästä Digital Expo -YouTube-videosta.

Lähde: Lian Li, TechPowerUp

Googlen Chrome OS ohitti Applen macOS:n markkinaosuuksissa

Chrome OS kiilasi viime vuoden aikana Applen macOS:n ohi ja pitää nyt hallussaan 14,4 prosenttia markkinoista. Microsoftin Windows jatkaa ylhäisessä yksinäisyydessään 76,7 prosentin markkinaosuudella.

Perinteiset Windowsilla varustetut tietokoneet jylläävät markkinaosuuksissa aivan omilla luvuillaan. Apple on haalinut macOS:llaan verrattain tasaisena pysyneen vähemmistöosuuden, mutta viime vuonna se tippui kenties hieman yllättävästikin kolmannelle sijalle.

IDC:n julkaisemien lukujen mukaan koronapandemian vuosi 2020 on saanut tietokoneiden markkinaosuudet elämään normaalia voimakkaammin. Yhtiön luvut sisältävät perinteiset pöytätietokoneet, kannettavat sekä työasemat.

Markkinoiden kärjessä jatkaa odotetusti Microsoft, mutta Windowsin markkinaosuus uusista kokoonpanoista tippui viime vuoden aikana selvästi. Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä yhtiöllä oli hallussaan vielä 87,5 % markkinoista, kun Applen macOS:n osuus oli 5,8 % ja Googlen Chrome OS:n 5,3 %. Toisella vuosineljänneksellä alkoi kuitenkin tapahtumaan ja Microsoftin osuus tippui 81,7 prosenttiin ja vuoden loppuun mennessä vain 76,7 prosenttiin.

Windowsin tiputuksessa olivat osallisina sekä macOS että Chrome OS, mutta jälkimmäinen käytti tilaisuuden tehokkaammin hyväkseen. Chrome OS:n osuus nousi ensimmäisen neljänneksen 5,3 %:sta ensin 10 prosenttiin ja vuoden loppuun mennessä peräti 14,4 prosenttiin. Samaan aikaan macOS nosti omaa osuuttaan ensin toisella neljänneksellä 7,6 ja kolmannella 8,4 prosenttiin, mutta vuoden viimeisellä neljänneksellä käyttöjärjestelmän osuus tippui aavistuksen 7,7 prosenttiin markkinoista.

Lähde: GeekWire

Mydrivers: Rocket Laket myyntiin 15. maaliskuuta, Alder Laket julkaistaan syyskuussa

Aiemmista luotettaviksi osoittautuneista vuodoistaan tutun MyDriversin mukaan Alder Lake -prosessorit julkaistaisiin sekä työpöydälle että kannettaviin syyskuussa ja ne tulisivat varsinaisesti saataville joulukuussa.

Intel valmistelee parhaillaan julkaistavaksi uusia 11. sukupolven Rocket Lake -koodinimellisiä työpöytäprosessoreita. Lisäksi yhtiöllä on työn alla sekä työpöydälle että kannettaviin julkaistavat Alder Lake -prosessorit, joiden julkaisun pitäisi tapahtua syksyllä.

Intel tulee julkaisemaan 11. sukupolven Core -prosessorit vuodoistaan tutun Mydrivers-sivuston mukaan 15. maaliskuuta, joka sopii hyvin aiemmin vuotaneeseen tietoon maaliskuun julkaisusta. Prosessorit tulevat sopimaan nykyisiin Z490- ja H470-emolevyihin, mutta ei muihin 400-sarjalaisiin. Lisäksi niiden rinnalle tulee Z590-, H570-, B560- ja H510 -piirisarjoihin perustuvia uusia emolevyjä.

Saman lähteen mukaan myös Intelin Alder Lake -prosessoreiden aikataulut olisivat nyt selvillä. Sivuston mukaan prosessorit julkaistaisiin sekä kannettaviin että työpöytäpuolelle syyskuussa ja ne tulisivat varsinaisesti saataville joulukuussa. Alder Lake -prosessorit ovat Intelin ensimmäiset suorituskykyiset hybridiprosessorit, joissa on sekä tehokkaita Core-sarjan ytimiä että energiapihejä Atom-sarjan ytimiä.

Mydriversin mukaan Alder Laken tehokkaat Golden Cove -ytimet parantaisivat IPC:tä vähintään 20 % Tiger Lakessa käytettäviin Willow Cove -ytimiin nähden. Energiatehokkaat Atom-ytimet mukaan lukien prosessoreiden IPC:n pitäisi olla sivuston mukaan noin 16 – 18 % parempi, kuin Tiger Lakeilla.

Intelin Alder Lake -prosessorit tullaan valmistamaan 10ESF-prosessilla, eli parannellulla 10 nanometrin SuperFin-prosessilla. Ne tulevat rakentumaan enintään kahdeksasta Golden Cove -ytimestä, kahdeksasta Gracemont-ytimestä sekä Xe-arkkitehtuuriin perustuvasta grafiikkaohjaimesta. Prosessorit tukevat sekä DDR4- että DDR5-muisteja, mutta toistaiseksi ei ole tiedossa tulevatko molemmat tuet olemaan käytössä kuluttajamarkkinoilla. Työpöytäprosessorit tulevat vaatimaan kaverikseen LGA1700-kantaa tukevan 600-sarjan emolevyn.

Lähde: Mydrivers, toinen uutiskuva: VideoCardz

NVIDIAn näytönohjaimet saavat tuen hotspot-lämpötilojen raportoinnille

Hotspot-lämpötilojen raportointi piirin reunalta mitattavien rinnalla aloitettiin alun perin AMD:n toimesta Vega-arkkitehtuuriin perustuvien näytönohjainten myötä.

AMD aloitti grafiikkapiirien kuumimman pisteen eli ns. hotspotin lämpötilan raportoinnin perinteisemmän piirin reunalta mitattavan lämpötilan ohella Vega-arkkitehtuuriin perustuvien näytönohjainten myötä. Totuttua korkeammat ilmoitetut lämpötilat olivatkin pitkään omiaan herättämään hämmennystä keskustelupalstoilla.

Nyt Igor’s Lab raportoi myös NVIDIAn grafiikkapiireistä löytyvän vastaava mahdollisuus mitata piirin kuumimpia pisteitä reunalämpöjen sijasta. Sinänsä ominaisuuden olemassaoloa ei voida pitää yllätyksenä, sillä vaikkei NVIDIA kuluttajalle lukemia paljastakaan, on kuumimpien pisteiden lämpötilat kriittistä tietoa piirien kehittäjille.

Igor Wallosekin tekemien mittausten mukaan NVIDIAn GeForce RTX 3090 Founders Edition -näytönohjaimella piirin hotspot-lämpötila oli lyhyehkössä mittauksessa 11 – 14 astetta korkeampi, kuin piirin normaalisti raportoima reunalämpötila. Verrokiksi oli tarjolla MSI:n RX 6800 XT Gaming X Trio, jossa ero hotspot- ja reunalämpötilojen välillä oli vastaavassa testissä 12 – 20 astetta. Wallosek jättää auki tulkinnan siitä, johtuvatko erot sensorien asettelusta vai todellisista eroista. Graafeissa näkyy selvästi myös erilainen lähestymistapa lämpöjen hallintaan; siinä missä AMD:lla lämpötila nousee tiettyyn tasoon ja jää sille, nousee NVIDIAlla lämmöt aluksi jopa 10 astetta korkeammiksi, kuin mihin lämpötila lopulta asettuu.

Wallosek ei paljastanut, millä metodeilla hän on saanut mitattua NVIDIAn hotspot-lämpötilat, mutta todennäköisimmin kyse on yhteistyöstä HWiNFOn kanssa. HWiNFOn pian julkaistava uusi beetaversio tuo NVIDIAn hotspot-lämpötilojen mittaamisen kaiken kansan saataville.

Lähde: Igor’s Lab

Uusi artikkeli: Testissä Motorola Moto G9 Play

io-tech testasi Motorolan alle 200 euron hintaisen Moto G9 Playn.

io-techin edullisten alle 200 euron älypuhelinten testit jatkuvat ja tällä kertaa vuorossa on Motorolan viime syksynä julkaisema Moto G9 -sarjan alunperin käynnistänyt Moto G9 Play. Puhelin tuli Suomessa myyntiin 199 euron suositushintaan 16. syyskuuta yhtenä tumman sinisenä Sapphire Blue -värivaihtoehtona. Laitteen sisällä sykkii Qualcommin Snapdragon 662 -järjestelmäpiiri, jonka parina on 4 Gt RAM-muistia, 64 Gt tallennustilaa ja 5000 mAh:n akku. 48 megapikselin pääkameran kaverina takana on 2 megapikselin makrokamera ja 2 megapikselin syvyystietokamera.

Julkaisun jälkeen puhelimen hinta on pudonnut 150 euron tietämille ja artikkelin kirjoitushetkellä voimassa oli tarjouksia jopa 99 euron hintaan.

Artikkelissa tutustumme Motorola Moto G9 Play -älypuhelimeen hieman täysimittaista testirutiinia lyhyemmin vajaan viikon ympärivuorokautisten käyttökokemusten pohjalta.

Lue artikkeli: Testissä Motorola Moto G9 Play