Uutiset
Razer Blade 14: Ensimmäinen Ryzen 7040HS -kannettava saapui myyntiin
AMD tiedotti aiemmin Phoenix-koodinimellisten prosessoreiden myöhästyvän hieman aiotusta, mutta nyt ensimmäiset kannettavat ovat saatavilla kaupoista.

Razer on julkaissut uuden Blade 14 -kannettavan ja sen myötä julkaissut maailman ensimmäisen Ryzen 7040HS -kannettavan. Ryzen 7040HS -sarja perustuu Phoenix-siruun, josta löytyy Zen 4 -prosessoriytimiä, XDNA-tekoälykiihdyttimiä sekä RDNA3-grafiikkaohjain.
Razer 14 on varustettu Ryzen 9 7940HS -lippulaivaprosessorilla, josta löytyy täydet kahdeksan prosessoriydintä 5,2 GHz:n maksimikellotaajuuksilla sekä 2,8 GHz:n Ryzen 780M -grafiikkaohjain 12 Compute Unit -yksiköllä. Prosessorin tukena on maksimissaan 32 Gt DDR5-5600-muistia ja kuvaa ruudulle pusketaan integroidun GPU:n lisäksi GeForce RTX 4060- tai RTX 4070 -näytönohjaimella.
Kuten kannettavan nimikin vihjaa, sen näyttö on 14-tuumainen. Tarkemmin näytön kuvasuhde on 16:10 ja sille päivittyy 2560×1600-resoluution kuva jopa 240 hertsin virkistystaajuudella. Näytölle luvataan 500 nitin maksimikirkkaus, täydet 100 % DCI-P3 -väriavaruudesta ja alle 3 millisekunnin vasteaika.
Razer Blade 14 saapuu myyntiin välittömästi. Sen suositushinta Euroopassa on alkaen 2799,99 euroa. Jos kannettavan ostaa suoraan Razerilta saa kaupan päälle rajoitetun painoksen Chroma Joyplot Razer -skinin. Tarjous on voimassa niin kauan kuin varastot riittävät.
Lähde: Razer
Razer Blade 14: Ensimmäinen Ryzen 7040HS -kannettava saapui myyntiin
AMD tiedotti aiemmin Phoenix-koodinimellisten prosessoreiden myöhästyvän hieman aiotusta, mutta nyt ensimmäiset kannettavat ovat saatavilla kaupoista.
AMD julkaisi 4. sukupolven Epycit 3D V-Cachella ja Zen 4c -ytimillä (Genoa-X & Bergamo)
Genoa-X- ja Bergamo -prosessoreiden julkaisun lisäksi esillä oli MI300X-kiihdytin, joissa CDNA3-sirujen parina on jopa 192 Gt HBM3-muistia, mutta josta ei löydy MI300A:n x86-ytimiä lainkaan.

AMD on pitänyt netissäkin livenä pyörineen AMD Datacenter & AI Technology Premiere -tapahtuman. Kuten nimestä saattaa arvata, tapahtumassa julkaistiin datakeskuksiin ja tekoälylaskentaan tarkoitettuja tuotteita.
AMD:n tekoälyarsenaalista löytyy jo aiemmin julkistettu MI300-kiihdytin, joka sisältää sekä Zen 4 -prosessoriytimiä että CDNA3 GPU-siruja. Nyt AMD:n maailman ensimmäiseksi APU-kiihdyttimeksi kutsuma piiri on nimetty uudelleen MI300A:ksi ja se saa rinnalleen MI300X:n. Toisin kuin MI300A, MI300X:stä löytyy pelkkiä CDNA3 GPU-siruja, joiden parina on jopa 192 Gt HBM3-muistia. Koko 153 miljardista transistorista rakentulla piirillä on muistikaistaa yhteensä jopa 5,2 Tt/s. Niiden tueksi julkaistiin myös AMD Instinct Platform, joka linkittää kahdeksan MI300X:ää yhteen entistä suurempien haasteiden ja kielimallien taklaamiseksi.
Epycien puolelle AMD ei tyytynyt vain julkistamaan uutuuksia, vaan ne tulevat myös heti saataville. Uudet 4. sukupolven Epyict ovat 3D V-Cache -välimuistilla varustettu Genoa-X ja Zen 4c -ytimiä hyödyntävä Bergamo. Genoa-X-malleja tulee markkinoille kolme: 96-ytiminen 9684X 1152 Mt:n L3-välimuistilla, 32-ytiminen 9384X 768 Mt:n L3-välimuistilla ja 16-ytiminen 9184X 768 Mt:n L3-välimuistilla. Energiatehokkaampia ja tiiviimpiä Zen 4c -ytimiä käyttäviä Bergamo-malleja tulee niin ikään kolme: 128-ytiminen 9754 ja 112-ytiminen 9734 SMT-tuella (Simultaneous MultiThreading) sekä 128-ytiminen 9754S ilman SMT:tä. Kummatkin uutuudet sopivat samoihin tuttuihin SP5-prosessorikantoihin kuin muutkin 4. sukupolven Epycit.
AMD julkaisi 4. sukupolven Epycit 3D V-Cachella ja Zen 4c -ytimillä (Genoa-X & Bergamo)
Genoa-X- ja Bergamo -prosessoreiden julkaisun lisäksi esillä oli MI300X-kiihdytin, joissa CDNA3-sirujen parina on jopa 192 Gt HBM3-muistia, mutta josta ei löydy MI300A:n x86-ytimiä lainkaan.
NVIDIA julkaisi uudet GeForce 536.23 -ajurit
Ajureissa on mukana Game Ready -tuki F1 23- ja Aliens: Dark Descent -peleille.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 536.23 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien.
GeForce 536.23 -ajureiden merkittävin uudistus on Game Ready -leima F1 23 -pelille, joka tukee DLSS 2- ja Reflex-teknologioita. Lisäksi ajurit tukevat uutta Aliens: Dark Descent -pelieä. Mahdollisista suorituskykyeroista ei ole mainintoja. Voit tutustua pelitukeen tarkemmin Game Ready -artikkelissa.
Tuttuun tapaan ajureissa on ehditty myös liiskaamaan aiempien julkaisujen bugeja. Korjattujen ongelmien listalta löytyvät Microsoft Flight Simulatorin ja Red Dead Redemptionin vakausongelmat sekä joillain G-Sync-näytöillä näkynyt vilkunta, kun käytössä on useita näyttöjä. Tiedossa olevia onglemia ovat DPC-viiveen kasvu Latencymonissa sekä GeForce Experiencen Freestyle-filttereiden aiheuttamat kaatuilut. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF).
NVIDIA julkaisi uudet GeForce 536.23 -ajurit
Ajureissa on mukana Game Ready -tuki F1 23- ja Aliens: Dark Descent -peleille.
Uusi artikkeli: Testissä Corsair Xeneon 27QHD240 OLED -pelinäyttö
Testissä Corsairin 27-tuumainen ja 240 Hz:n Xeneon 27QHD240 -pelinäyttö, joka on varustettu 1440p-resoluutiolla ja OLED-paneelilla.

io-techin testissä on Corsairin noin 1400 euron suositushintainen 27-tuumainen OLED-pelinäyttö Xeneon 27QHD240, jossa on käytössä sama LG:n paneeli kuin aiemmin testaamissamme Asusksen ROG Swift PQ27AQDM- ja LG:n UltraGear 27GR95QE-B-näytöissä. Tasaisella OLED-paneelilla varustettu näyttö tukee 2560×1440-resoluutiota, 240 Hz:n virkistystaajuutta ja virkistystaajuuden synkronointiin tuettuina ovat AMD FreeSync Premium sekä NVIDIA G-Sync -yhteensopivuus.
Tutustumme tässä artikkelissa näytön ominaisuuksiin ja suoritimme sille kattavat mittaukset ja testit.
Lue artikkeli: Testissä Corsair Xeneon 27QHD240 OLED -pelinäyttö
Uusi artikkeli: Testissä Corsair Xeneon 27QHD240 OLED -pelinäyttö
Testissä Corsairin 27-tuumainen ja 240 Hz:n Xeneon 27QHD240 -pelinäyttö, joka on varustettu 1440p-resoluutiolla ja OLED-paneelilla.
Samsungin ultraleveä lippulaivanäyttö Odyssey OLED G9 saapui myyntiin
Odyssey OLED G9 tarjoaa peräti 5120×1440-resoluution ja Multi View -toiminnolla sen voi jakaa halutessaan myös kahdeksi näytöksi.

Samsung on julkistanut tämän vuoden lippulaivapelinäyttönsä jo vuoden alkumetreillä, mutta nyt se on saapunut myös myyntiin. Odyssey OLED G9 on erittäin laajakuvainen OLED-näyttö 32:9-kuvasuhteella.
Samsung Odyssey OLED G9 jatkaa siitä mihin G8 jäi leventäen kuvasuhdetta entisestään ja tarjoten käyttäjälle 5120×1440-resoluution 1800R kaarevuudella. Ruudut päivittyvät parhaimmillaan 240 hertsin virkistystaajuudella ja vaihtelevat virkistystaajuudet ovat tarjolla AMD FreeSync Premium Pro -sertifioidusti. Näytölle luvataan DisplayHDR True Black 400 -sertifikaatti ja vaivainen 0,03 millisekunnin GtG-vasteaika.
Odyssey G9 on varustettu uudella Neo Quantum Pro -prosessorilla, joka hyödyntää tekoälyä kuvan analysoimiseksi ja kirkkauden sekä kontrastin parantamiseksi. Näytön sisäänrakennetun skaalauksen kerrotaan olevan jo toisen sukupolven tekoälyskaalain, mutta tarkempia tietoja siitä ei kerrota. Erittäin leveän kuvasuhteen hyödyntämistä on mietitty myös mahdollistamalla näytön jako kahdeksi erilliseksi Multi View -toiminnon avulla. Sisäänrakennettuina ovat myös älytelevision ominaisuudet, mukaan lukien pelien striimauspalveluita.
Samsungin uutuus on varustettu CoreSync- ja Core Lighting+ -ominaisuuksilla, jotka valaisevat näytön taustapuolelta näytön sisällön mukaisesti. Ja jotta kuva myös saadaan näytölle, on tarjolla HDMI 2.1-, micro-HDMI 2.1- ja DisplayPort 1.4 -liittimet.
Odyssey OLED G9:stä tulee myyntiin kaksi eri versiota, joista G95SC on kuvattu yllä ja on heti saatavilla. Näytön suositushinta on 2249 euroa. Myöhemmin vuoden kolmannen neljänneksen aikana myyntiin tulee G93SC-malli, josta on karsittu älytelevisio-ominaisuudet ja Neo Quantum Pro -prosessori. G93SC:n hinta ilmoitetaan myöhemmin.
Lähde: Lehdistötiedote
Samsungin ultraleveä lippulaivanäyttö Odyssey OLED G9 saapui myyntiin
Odyssey OLED G9 tarjoaa peräti 5120×1440-resoluution ja Multi View -toiminnolla sen voi jakaa halutessaan myös kahdeksi näytöksi.
Live: io-techin Tekniikkapodcast (23/2023)
io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin Tekniikkapodcast esitetään tänään perjantaina 9. kesäkuuta noin kello 15:00 alkavana suorana live-streamina YouTubessa ja äänessä ovat tällä viikolla Petrus Laine ja Sampsa Kurri.
Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.
io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:
Live: io-techin Tekniikkapodcast (23/2023)
io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.
Ylikellottaja viritti ISA-väylän liki 3,5-kertaiselle nopeudelle #ISADoom25FPS-haasteessa
Haasteessa tavoiteltiin 25 FPS:n suorituskykyä ISA-väyläisellä näytönohjaimella, mihin riitti 12,5 MHz:n väyläkellotaajuus, mutta lopulta testit saatiin pyörimään jopa 25 MHz:n väylätaajuudella.

Nettiin ilmestyy aina silloin tällöin mielenkiintoisia retroprojekteja. Tällä kertaa menneitä parempia aikoja muistelleiden sydäntä lämmittää VswitchZero, joka on lähtenyt testaamaan ISA-väylän rajoja.
VswitchZero on ottanut vastaan CPU Galaxyn #ISADoom25FPS-haasteen ja lähtenyt metsästämään 25 FPS:n rajapyykkiä alkuperäisessä Doomissa ISA-väyläisellä näytönohjaimella. Tavoite kuulostaa ensi alkuun helpolta, mutta äärimmäisen hitaalla ISA-väylällä aikansa nopeatkin näytönohjaimet pääsivät helpolla vain noin 20 FPS:ään.
VswitchZero valitsi haasteeseensa MSI:n emolevyn SiS:n piirisarjalla, johon asennettiin Evergreenin ”päivitysprosessori” AMD:n Am5x86-prosessori, joka on käytännössä nopein mahdollinen 486-luokan prosessori. Prosessoria ajettiin testeissä 150 MHz:n kellotaajuudella (3 x 50 MHz). Näytönohjaimena toimi ATi Mach32. Tallennustilaksi asennettiin VESA Local Busiin sopivalla kortilla ja adapterilla CompactFlash-muistia.
Videolla käydään läpi VswitchZeron matkalla kohtaamia ongelmia muun muassa BIOSin kanssa, sillä oikotie onneen ja 25 FPS:n Doomiin vaati ISA-väylän ylikellotusta, mikä ei onnistunut ensi alkuun. BIOS-päivityksen ja sen muokkaamisen jälkeen VswitchZero sai kuitenkin ylikellotuksen toimimaan ja sen myötä hän pääsi tavoittelemaan sulavaa Doomia.
Vakiona ISA-väylä toimii noin 8 MHz:n kellotaajuudella, mutta tässä tapauksessa vakiona se tippui erillisen kellopiirin myötä 7,16 MHz:iin. Tulostaulukossa se tuotti vaivaisen 18,7 FPS:n suorituskyvyn. 8,33 MHz väylänopeus nosti tuloksen 21,1 FPS:ään ja 10 MHz jostain syystä vain 21,6 FPS:ään. 12,5 MHz:n ISA-väylä tuotti jo parempaa tulosta ja hän saavutti 25 FPS:n tavoitteensa, tarkemmin 25,1 FPS. Kun rauta on kuumaa, sitä kuuluu takoa, ja ylikellotustestit saivat jatkoa. 16,67 MHz:iin ylikellotetulla ISA-väylällä kokoonpano ylti jo 30,4 FPS:ään ja lopulta 25 MHz:n kellotaajuudella jopa 35,7 FPS:n suorituskykyyn. Käytännössä siis ISA-väylän kellotaajuuden noin 3,5-kertaistaminen tuotti kokoonpanolla 90 % paremman suorituskyvyn Doomissa. Lisäksi videolta löytyy Doom-tuloksia eri asetuksilla ja puhtaalla ISA-kokoonpanolla ilman VLB-väyää sekä 3DBench 1.0c -testiohjelman tulokset. Samat kellotukset toivat 3DBenchissä noin 70 % parannuksen.
Lähde: Tom’s Hardware
Ylikellottaja viritti ISA-väylän liki 3,5-kertaiselle nopeudelle #ISADoom25FPS-haasteessa
Haasteessa tavoiteltiin 25 FPS:n suorituskykyä ISA-väyläisellä näytönohjaimella, mihin riitti 12,5 MHz:n väyläkellotaajuus, mutta lopulta testit saatiin pyörimään jopa 25 MHz:n väylätaajuudella.
Aya Neo Next II tuo erillisen GPU:n käsikonsoliluokan tietokoneisiin
Next II on ehtinyt muuttua viime vuoden ensijulkistuksen jälkeen jonkin verran ja nyt prosessoriksi on suunnitteilla Ryzen 7000 -sarjan malli, jonka pariksi tulee vielä nimeämätön erillinen GPU.

Käsikonsolikokoluokan tietokoneita on ollut olemassa jo pidempään, mutta todelliseen nousuun ne lähtivät Valven Steam Deckin myötä. Alalla jo pidempään vaikuttanut Aya Neo on julkistanut nyt seuraavan sukupolven Next II -tietokoneensa.
Aya Neo Next II -konseptia esiteltiin jo liki vuosi sitten, jolloin yhtiö kertoi aikovansa tuoda markkinoille ensimmäisen käsikonsolimaisen tietokoneen erillisnäytönohjaimella. Tarjolle oli tarkoitus tulla versioita AMD:n Ryzen 6000 -sarjan prosessoreilla ja Radeon RX 6000M -sarjan näytönohjaimilla sekä Intelin 12. sukupolven Core-prosessoreilla ja Arc-mobiilinäytönohjaimilla.
Alkuperäiset suunnitelmat on sittemmin haudattu, mutta itse konsepti ei kadonnut mihinkään. Kuten alkuperäisessä konseptissa, mukana ovat Steam Deckin inspiroimat kosketustasot D-padin, peukalotattien ja toimintopainikkeiden rinnalla. Kosketustasojen lisäksi laite on saanut lisää mittoja, sillä sen keskiössä on nyt yli 8-tuumainen IPS-näyttö, kun aiemmissa malleissa on ollut suurimmillaan 7” näyttöjä.
Next II aikoo myös täyttää lupauksen ensimmäisestä erillisnäytönohjaimella varustetusta käsikonsoliluokan tietokoneesta. Aiempien suunnitelmien sijasta siitä tulee löytymään AMD:n Ryzen 7000 -sarjan prosessori sekä toistaiseksi nimeämättömäksi jäänyt erillinen grafiikkapiiri. NotebookCheckin mukaan yhdistelmä voisi vaatia suurimmillaan jopa 100 watin edestä tehoa, minkä jäähdyttäminen ei ole etenkään käsikonsoliformaatissa mikään yksinkertainen tehtävä. Aika näyttää, onko kyse vain käännösvirheestä, sillä yhtiön dioissa ei ole mainintaa sen kaltaisista kulutuksista ja julkistuslähetys YouTubessa pidettiin kiinaksi.
Lähde: NotebookCheck
Aya Neo Next II tuo erillisen GPU:n käsikonsoliluokan tietokoneisiin
Next II on ehtinyt muuttua viime vuoden ensijulkistuksen jälkeen jonkin verran ja nyt prosessoriksi on suunnitteilla Ryzen 7000 -sarjan malli, jonka pariksi tulee vielä nimeämätön erillinen GPU.
Näytönohjainten myynnit sakkasivat ennätyspieniin lukemiin
Näytönohjainten myynnit ovat olleet viimeksi näin matalalla 90-luvulla, kun niiden myynnit ylipäätään alkoivat nousemaan miljooniin myytyihin kortteihin.

Näytönohjainten myynnit ovat sakanneet kryptolouhinnan suosion romahdettua ja koronakaranteenien loputtua. Vuoden ensimmäinen neljännes toistaa samaa tuttua kaavaa ja myynnit jatkavat edelleen laskuaan.
Erillisnäytönohjainten myynnit laskivat vuoden ensimmäisellä ennätyksellisen alas, vaivaiseen 6,3 miljoonaan näytönohjaimeen. Luku on pienin millekään neljännekselle ainakin sitten vuoden 2006. Neljänneksittäisiä myyntilukuja löytyy nihkeästi tuota aiemmalta ajalta, mutta vuosittaisia toimituksia katsellessa yhtä matalia myyntejä pitänee etsiä jostain 90-luvun alkumetreiltä ajalta ennen 3D-kiihdytystä.
Vuoden ensimmäisen neljänneksen 6,3 miljoonaa toimitettua näytönohjainta on 12,6 % vähemmän, kuin neljännestä aiemmin, ja jopa 38,2 % vähemmän kuin vuotta aiemmin. AMD:n toimitukset laskivat 7,5 % viime neljänneksen nähden ja NVIDIAn 15,2 %. Intelin toimituslukujen muutoksista ei tiedotettu. Markkinaosuuksissa NVIDIAn osuus tippui 86 %:sta 83,7 %:iin, AMD:n pysyi ennallaan 12 %:ssa ja Intelin osuus kaksinkertaistui 4 %:iin.
Myös integroidut näytönohjaimet sisällään pitävissä luvuissa trendi oli sama. GPU-toimitukset laskivat 14 % viime neljänneksestä ja jopa 43 % vuoden takaisesta. Tarkemmin lukua peratessa työpöytänäytönohjainten toimitukset laskivat 40 ja mobiilinäytönohjainten 45 %. Markkinaosuuksissa AMD kasvatti osuuttaan prosenttiyksiköllä 13 %:iin, NVIDIA kahdella 19 %:iin ja Intelin laski vastaavasti kolmella prosenttiyksiköllä 68 prosenttiin.
Näytönohjainten myynnit sakkasivat ennätyspieniin lukemiin
Näytönohjainten myynnit ovat olleet viimeksi näin matalalla 90-luvulla, kun niiden myynnit ylipäätään alkoivat nousemaan miljooniin myytyihin kortteihin.
Applen uusi Game Porting Toolkit tuo Windows-pelit Macille
Game Porting Toolkit perustuu Wineen ja se on tarkoitettu lähinnä pelinkehittäjille helpottamaan pelien kääntämistä, mutta käytännössä sillä voi ajaa jo nyt Windowsin DirectX-pelejä ainakin jollain tasolla.

Huomio Applen WWDC:ssä keskittyi odotetusti uusiin Maceihin ja niiden prosessoreihin, Vision Pro -XR-laseihin sekä käyttöjärjestelmäpäivityksiin. Tapahtumassa julkaistiin kuitenkin myös muuta mielenkiintoista, kuten Game Porting Toolkit.
Apple Game Porting Toolkit on Wineen perustuva käännöskerros macOS:lle, joka mahdollistaa Windows-pelien kääntämisen Maceille sopivaksi nopeasti ja yksinkertaisesti. Apple käyttää ratkaisussaan CodeWeaversin CrossOver-paketin avointa lähdekoodia, joka perustuu Wineen ja useaan muuhun avoimen lähdekoodin sovellukseen. Lisäksi mukana on uusi Metal Shader Converter, joka kääntää HLSL-varjostimet Metal-rajapinnalle.
Game Porting Toolkit mahdollistaa ns. ”yhden klikkauksen taktiikan” pelien kääntöön suoraan macOS:lle sopiviksi, mitä on testattu jo käyttäjienkin toimesta. Ominaisuus on kuitenkin tarkoitettu pelinkehittäjille, jotta nämä voivat arvioida miten peli pyörii ennen, kuin sitä erikseen lähdetään optimoimaan uudelle arkkitehtuurille ja käyttöjärjestelmälle.
Innokkaimmat ovat ehtineet jo liittyä 80-luvulta lähtien aktiiviseen liikkeeseen, jonka mukaan PC-pelaaminen on kuolemassa heti huomenna. Käytännössä pelkkä pelin kääntäminen macOS-yhteensopivaksi ei kovinkaan pitkälle riitä. Esimerkiksi Applen suorituskykyisin M2 Max -siru pyöritti Redditissä julkaistulla videolla Hogwarts Legacy -peliä 40 FPS:n tuntumassa ja alle, kun käytössä oli Medium-asetukset ilman säteenseurantaa ja 1512×982-resoluutio FSR2 Quality -asetuksilla, jolloin renderöintiresoluutio on 1008×655. PC-puolelta vastaavilla asetuksilla ei löydy valitettavasti verrokkitestejä, mutta yli kolminkertaisesti pikseleitä sisältävällä 1080p-resoluutiolla ajettujen testien mukaan tulosta ei voi pitää mitenkään mairittelevana Applen jättiläismäiselle järjestelmäpiirille. On kuitenkin huomioitavaa, että tällä hetkellä kyse on yksinkertaisesti käännöskerroksen läpi ajamisesta, eikä Hogwarts Legacya tai muita ole optimoitu vielä erikseen macOS:lle tai Applen siruille.
Lähteet: Verge
Applen uusi Game Porting Toolkit tuo Windows-pelit Macille
Game Porting Toolkit perustuu Wineen ja se on tarkoitettu lähinnä pelinkehittäjille helpottamaan pelien kääntämistä, mutta käytännössä sillä voi ajaa jo nyt Windowsin DirectX-pelejä ainakin jollain tasolla.