Uutiset

NVIDIA julkaisi uudet GeForce 445.75 -ajurit näytönohjaimilleen

Uudet ajurit tuovat mukanaan muun muassa Game Ready -leiman Half-Life: Alyx -pelille sekä tuen DLSS 2.0 -teknologialle Control- ja MechWarrior 5: Mercenaries -peleissä.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 445.75 -ajurit ovat saatavilla Windows 7- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön työpöytänäytönohjaimia Kepler- ja mobiilinäytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien.

GeForce 445.75 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat Game Ready -leima Half-Life: Alyx -pelille, uudet optimoinnit Resident Evil 3:lle ja Ghost Recon: Breakpointin Ghost Experience -päivitykselle. Lisäksi ajurit tuovat tuen DLSS 2.0 -teknologialle Control- ja MechWarrior 5: Mercenaries -peleissä. Ainakin Control vaatii lisäksi erillisen päivityksen, joka julkaistaan 26. maaliskuuta.

Ajureissa on lisäksi mukana uudet tai päivitetyt SLI-profiilit Turing-arkkitehtuuriin perustuville näytönohjaimille Ace Combat 7: Skies Unknown-, Blacksad: Under the Skin, Blair Witch-, Close to the Sun-, Hell Let Loose-, Journey to the Savage Planet-, Monster Energy Supercross 3-, MotoGP 19-, MXGP 2019-, eFootball PES 2020- ja Worl War 3 -peleille. Lisäksi kaikille arkkitehtuureille yhteisesti julkaistiin uudet tai päivitetyt SLI-profiilit Druidstone: The Secret of the Menhir Forest-, Phoenix Point-, Tamarin-, Will To Live Online- ja Yakuza Kiwami 2 -peleille.

NVIDIA ei ole tällä kertaa ilmoittanut ajureiden yhteydessä ainoastakaan korjatusta ongelmasta. Tiedossa olevia ongelmia sen sijaan ovat esimerkiksi jo useamman ajurijulkaisun mukana viihtyneet World of Warcraft: Battle for Azerothin kaatuminen Windows 7 -käyttöjärjestelmällä DirectX 11- ja 12 -tilojen välillä vaihtaessa sekä Windows 10:llä Forza Motorsport 7 -pelissä kanttareissa näkyvät mustat raidat ja Call of Duty: Modern Warfaren valkoisena vilkkuva ruutu, kun pelaaja lähestyy seiniä. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

NVIDIA julkaisi DLSS 2.0 -teknologian

NVIDIAn DLSS 2.0 löytyy jo Wolfenstein: Youngblood- ja Deliver Us The Moon -peleistä, mutta virallisen lanseerauksen myötä se lisätään myös Control- ja MechWarrior 5: Mercenaries -peleihin.

NVIDIAn DLSS sai tullessaan ristiriitaisen vastaanoton. Toisille se tuntui olevan taivaan lahja, toiset näkivät taas yhden kuvanlaatua heikentävän reunojenpehmennyksen. Myös alkuperäisissä esitelmissä mukana ollut DLSS 2X -tila oli ja on edelleen hukassa.

Riippumatta siitä, oliko teknologia syntyessään hyvällä tasolla, sen matkalle on mahtunut kuoppia ja enemmän ja vähemmän onnistuneita julkaisuja. Osassa DLSS-versioista on lisäksi jätetty tensorit ja neuroverkot kokonaan välistä ja hyödynnetty sen sijasta CUDA-ytimiä ja varjostinohjelmaa, joka pyrki tuottamaan neuroverkon lopputuloksen kaltaisen kuvan.

Nyt NVIDIA on esitellyt virallisesti DLSS 2.0:n. DLSS 2.0 palaa takaisin hyödyntämän tensoriytimiä ja neuroverkkoa. Siinä missä aiemmat neuroverkkoja käyttäneet DLSS-versiot vaativat pelikohtaisen neuroverkon, luotetaan DLSS 2.0:ssa yhteiseen neuroverkkoon pelistä riippumatta, mikä nopeuttaa teknologian käyttöönottoa. Samalla DLSS 2.0:n uudistukset kuitenkin asettavat uusia vaatimuksia peleille. Sen uutuutena hyödyntämät liikevektorit vaativat pelimoottorilta erikseen tuen sille. Teknologia on nykypäivänä kuitenkin jo verrattain yleisessä käytössä ja esimerkiksi Temporal AA -reunojenpehmennyksen tuki kertoo pelin tukevan tarvittavaa tekniikkaa. Liikevektoreiden avulla voidaan NVIDIAn mukaan muun muassa parantaa teräviä yksityiskohtia sekä kuvan yleistä tasaisuutta ruudusta toiseen.

Aiempi ratkaisu vaati myös erillisen tuen kullekin resoluutioparille, kun uudessa 2.0:ssa kaikki resoluutiot ovat käytettävissä. DLSS 2.0 sisältää kolme eri laatuasetusta, joista käyttäjä voi valita oman suosikkinsa. Performance-asetuksella pohjaresoluutio on ilmeisesti neljännes valitusta, Balanced- ja Quality-asetuksilla korkeampi, mutta NVIDIA ei ilmoittanut tarkkoja resoluutiosuhteita.

DLSS 2.0 -tuki löytyi jo valmiiksi kahdesta julkaistusta pelistä: Wolfenstein: Youngbloodista ja Deliver Us the Moonista. Tänään julkaistujen ajureiden ja DLSS 2.0:n virallisen lanseerauksen yhteydessä tuki on lisätty myös MechWarrior 5: Mercenaries -pelille, jossa ei ollut aiemmin tukea lainkaan, sekä Control-pelille, jossa käytettiin aiemmin CUDA-ytimiä hyödyntävää DLSS-versiota. Control-peli vaatii uusien ajureiden lisäksi päivityksen, joka julkaistaan kuluvan viikon torstaina eli 26. maaliskuuta.

Voit lukea teknologiasta lisää NVIDIAn artikkelista, jossa on mukana myös suorituskykymittauksia, videoita ja lisää vertailukuvia.

Lähde: NVIDIA

Uusi artikkeli: Kokeiltua – Huawei Mate 30 Pro & Huawei Mobile Services

io-tech kokeili miltä Mate 30 Pro -älypuhelin tuntuu ilman Googlen palveluita.

io-techin varsin mobiililaitepainotteinen maaliskuu jatkuu artikkelilla Huawein Mate 30 Pro -huippumallista sekä yrityksen omasta Huawei Mobile Services -palvelupaketista ja App Gallery -sovelluskaupasta.

Huawei toi viime syksynä julkaistun Mate 30 Pron Suomessa myyntiin 999 euron hintaan helmikuun puolivälissä, mutta ainoastaan hyvin rajatusti Helsingissä Huawei Experience Store- ja Power Stockmann –myymälöissä Facebook-yhteisöstä saatavan koodin avulla. Syynä hyvin poikkeukselliseen toteutukseen on Googlen mobiilipalvelut korvaava Huawei Mobile Services –palvelukokonaisuus, josta Huawei haluaa selvästi käyttäjäkokemuksia rajoitetun ennakkokokeilun muodossa.

Tässä artikkelissa kokeilemme Mate 30 Prota ensisijaisesti ulkoisten käyttötuntumien, Huawein mobiilipalveluiden toimivuuden sekä kameran näkökannalta. Jos laite tulee Suomessa laajemmin myyntiin, otamme sen mahdollisesti myöhemmin kattavampaan käyttötestiin.

Lue artikkeli: Kokeiltua – Huawei Mate 30 Pro & Huawei Mobile Services

Video: Rakensimme 300 euron pelitietokoneen käytetyistä osista

Rakensimme pelitietokoneen 300 euron budjetilla. Videolla käydään läpi osien ostaminen, kasaaminen ja ajetaan lopuksi testitulokset.

Projektia varten io-techin TechBBS-keskustelufoorumille rekisteröitiin salanimi ja kauppaa alettiin käydä käytetyistä osista 300 euron budjetilla. Ensimmäiseksi sovitut kaupat peruuntuivat, mutta vastaavat osat löydettiin lopulta Tori.fi:stä samaan hintaan. Uutena ostettiin 240 gigatavun SSD-asema ja 450 watin virtalähde.

300 euron budjetilla prosessoriksi kartoitettiin joko Intelin 3. sukupolven Ivy Bridge tai 4. sukupolven Haswell. Lopulta päädyimme neliytimiseen Core i5-4690K -prosessoriin, joka saatiin ostettua yhdessä DDR3-muistien ja Z97-emolevyn kanssa 100 euron hintaan. Näytönohjaimeksi valikoitui 80 euron budjetilla MSI:n GeForce GTX 970 Gaming, josta maksettiin postikulut päälle. Ensimmäisten sovittujen kauppojen peruuntumisen jälkeen Tori.fi:stä 200 eurolla ostetun tietokoneen rungon mukana tuli Cooler Masterin Hyper 212 -prosessorijäähy ja Bitfenixin Neos-kotelo, mutta Asuksen GeForce GTX 960 Strix -näytönohjain myytiin eteenpäin 60 eurolla.

250 gigatavun tai suurempia SSD-asemia ei valitettavasti käytettynä tuntunut löytyvän kovinkaan helposti ja sama koski virtalähdettä. Lopulta päädyimme ostamaan Gigantista Kingstonin A400 240 Gt SSD-aseman 34 eurolla ja Corsairin VS450-virtalähdeen 43 eurolla. Molemmat osat ovat käytön ja vakauden kannalta oleellisia ja uutena niissä on ainakin takuu tallella. Pelitietokoneen kokonaishinnaksi tuli yhteensä 303,80 euroa.

Jos pidit videosta, käy tykkäämässä, tilaa io-techin YouTube-kanava. Yli 37 000 tilaajalla io-tech on noussut Pohjoismaiden suurimmaksi tekniikkamediaksi Youtubessa.

Katso video Youtubessa

Intelin vuotanut dia paljastaa Rocket Lake-S:n ja 500-sarjan piirisarjat

Diassa varmistetaan myös aiemmissa vuodoissa esiintyneitä yksityiskohtia Rocket Lake -arkkitehtuurista oikeiksi.

Intelin Comet Lake -työpöytäprosessoreita odotellaan edelleen markkinoille, mutta VideoCardz on saanut jo käsiinsä seuraavan sukupolven alustaa kuvaavan dian. Rocket Lake -dia näyttäisi samalla varmistavan aiempia vuotoja oikeiksi.

Dian mukaan Rocket Lake-S -prosessorit tuovat lopulta myös työpöydälle uuden ydinarkkitehtuurin. 14 nanometrin prosessille siirrettyä uutta arkkitehtuuria on lupailtu aiemmin muun muassa Kiinasta kantautuneessa vuodossa. Vuotojen mukaan prosessoreiden maksimiydinmäärä tippuu takaisin kahdeksaan, mutta uutena tulee lopultakin kauan työpöytämalleihin odotettu AVX-512-tuki.

Todennäköisimmin prosessorissa tullaan käyttämään Willow Cove -ytimiä. Willow Cove -ytimen parannuksiksi nykyisissä Ice Lakeissa käytettävään Sunny Coveen nähden on listattu välimuistien uudelleensuunnittelu, transistoritason optimoinnit ja uudet tietoturvaominaisuudet.

Uutta on myös Xe-grafiikkaohjain, mutta pienoisena pettymyksenä voidaan pitää HDMI-tuen rajoittumista edelleen HDMI 2.0b -tasolle. Mediayksiköt on päivitetty tukemaan 12-bittistä AV1- ja HEVC -purkua ja pakkausta sekä E2E-pakkausta.

Rocket Lake-S tuo dian mukaan PCI Express 4.0 -tuen vihdoin myös Intel-alustalle. Tom’s Hardwaren raportin mukaan sen oli tarkoitus tulla jo Comet Lake -prosessoreissa, mutta erinäisten emolevypuolen ongelmien vuoksi tuki oltaisiin jouduttu viime metreillä kytkemään pois käytöstä. Prosessorilta lähtevien PCI Express -linjojen määrää on kasvatettu neljällä, joten nyt sekä M.2-SSD-aseman että näytönohjaimen voi kytkeä täydellä nopeudella suoraan prosessoriin. Rocket Lake-S:n kaksikanavaisen muistiohjaimen luvataan tukevan aiempaa nopeampia DDR4-muisteja ja koko alustalle luvataan uusia ylikellotusominaisuuksia.
500-sarjan piirisarjojen puolella uutta ovat tuki erillisellä sirulla toteutettavalle USB4-yhteensopivalle Thunderbolt 4 -ohjaimelle, integroitu tuki USB 3.2 Gen 2×2:lle sekä USB Audio Offload -ominaisuudelle, josta ei tällä hetkellä ole tarkempaa tietoa.

Alustalta on myös karsittu joitain ominaisuuksia. Intelin SGX- eli Software Guard Extensions -laajennokset on poistettu täysin Rocket Lake-S -alustalta, jonka lisäksi 500-sarjan piirisarjoilta on tiputettu pois tuet eMMC-, SD 3.0- ja SDXC-standardeille sekä Low Pin Count- eli LPC-väylille.

VideoCardzin mukaan prosessoreita odotettaisiin markkinoille jo vuoden loppuun mennessä, mutta tätä voidaan pitää erittäin epätodennäköisenä. Aiemmat roadmap-vuodot asettavat Rocket Lake-S:n julkaisun ensi vuoden toiselle vuosineljännekselle, mikä sopii paremmin myös Comet Lake-S:n julkaisuaikataulun jatkeeksi.

Lähde: VideoCardz

Live: io-techin tekniikkakatsaus-podcast (12/2020)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä videopodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin viikon tekniikkakatsaus-podcast esitetään tänään perjantaina 20. maaliskuuta normaaliin aikaan noin klo 15 alkaen suorana live-streamina. Tekniikkakatsaus lähetetään suorana YouTubessa. Äänessä ovat tuttuun tapaan Juha Kokkonen ja Sampsa Kurri.

Käymme viikottaisissa tekniikkakatsauksissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon tekniikkakatsaus on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

Microsoft julkaisi uuden DirectX 12 Ultimate -rajapinnan

DirectX 12 Ultimate tulee olemaan käytössä Windowsin lisäksi yhtiön tulevassa Xbox Series X -pelikonsolissa ja se kokoaa yhteen uudet DirectX-ominaisuudet kuten säteenseurannan.

Microsoft on esitellyt tänään netissä pidettävässä DirectX Developer Day 2020 -tapahtumassa uuden version DirectX-rajapinnasta. DirectX 12 Ultimate kokoaa yhteen kaikki DirectX-rajapintaan viime vuosina lisätyt uudet ominaisuudet ja se on käytössä myös yhtiön tulevassa Xbox Series X -konsolissa.

Microsoftin mukaan uuden DirectX 12 Ultimate -brändäyksen takana on ajatus siitä, että kuluttaja tietää jo ennen ostopäätöksen tekemistä paketista löytyvän merkinnän perusteella pelin tukevan kaikkia uuden sukupolven ominaisuuksia. Merkittävimmät rajapinnan uudet ominaisuudet perusmuotoisen DirectX 12:n päälle ovat DirectX Raytracing, Variable Rate Shading, Mesh-varjostimet ja Sampler Feedback. Microsoftin mukaan pelit tulisivat kuitenkin edelleen tuttuun tapaan toimimaan myös vanhemmilla DirectX 12 -näytönohjaimilla ilman uusia ominaisuuksia.

DirectX Raytracing -rajapinta päivittyy DX12 Ultimaten myötä 1.1-versioon. Uusi versio sisältää kolme uutta isoa ominaisuutta: GPU:lla on nyt mahdollisuus luoda itse säteenseurantatehtäviä käymättä prosessorin kautta, tehokkaampi säteenseurantavarjostinten streamaus sekä Inline raytracing, mikä antaa kehittäjille entistä laajemmat vapaudet hallita säteenseurantaa, kun 1.0:ssa rajapintaan rakennetut rutiinit käskyttävät työt automaattisesti.

Variable Rate Shading on puolestaan ominaisuus, jonka avulla varjostuksen tarkkuutta voidaan laskea osassa ruutua. Esimerkiksi taustalla olevan tasavärisen seinän varjostuksissa ei tarvita samaa tarkkuutta, kuin etualalle hyppäävän xenomorphin terävissä hampaissa.

Mesh-varjostimet on suunniteltu antamaan kehittäjille vapaammat kädet geometrian kanssa. Nykyiset verteksivarjostimet antavat verrattain yksinkertaiset työkalut, jotka sinänsä toimivat hyvin, mutta jättävät osan raudan tarjoamasta suorituskyvystä ja mahdollisuuksista käyttämättä. Mesh-varjostinten käyttö muistuttaa Microsoftin mukaan yleisiä laskentavarjostimia (Compute shader).

Sampler Feedback puolestaan parantaa useissa pelimoottoreissa käytettävää streaming-teknologiaa, jossa pelimaailman materiaaleja, varjostimia ja muuta ladataan reaaliajassa. Sampler Feedbackin avulla varjostinohjelma pystyy selvittämään, mikä osa ladatusta tekstuurista olisi todellisuudessa pitänyt ladata oikean tuloksen saamiseksi ja välittämään sen tiedon pelimoottorille, joka voi sitä hyödyntämällä tehdä tarkempia päätöksiä seuraavaksi ladattavasta datasta ja säästää muistia lataamalla vain juuri oikeat osat tekstuureista. Se mahdollistaa lisäksi Texture-space -varjostuksen, mikä mahdollistaa monimutkaisempien ja suorituskykyisempien valaistuslaskujen teon erottamalla objektien varjostamisen ja rasteroinnin toisistaan täysin erillisiksi vaiheiksi.

AMD tulee tukemaan DirectX 12 Ultimate -rajapintaa tulevilla RDNA2-arkkitehtuuriin perustuvilla Navi2X-näytönohjaimillaan. Arkkitehtuuriin perustuvia näytönohjaimia odotetaan markkinoille vuoden jälkimmäisen puoliskon aikana. RDNA2 on käytössä lisäksi joulumarkkinoihin mennessä julkaistavissa PlayStation 5- ja Xbox Series X -konsoleissa. Uutiseen on upotettu AMD:n RDNA2-näytönohjaimella ajettu DXR 1.1 -demovideo.

NVIDIA tukee DirectX 12 Ultimate -rajapintaa jo nyt Turing-arkkitehtuuriin perustuvilla RTX-sarjan näytönohjaimillaan. Huhujen mukaan NVIDIA tulisi tukemaan kaikkia vaadittuja ominaisuuksia seuraavassa sukupolvessa edullisimpia mallejaan myöten, eikä Turingin kaltaista GTX/RTX-erottelua olisi enää tulossa. Tästä ei kuitenkaan ole vielä minkäänlaista varmuutta, mutta asiasta kuultaneen lisää kun NVIDIA avaa sanaisen arkkunsa peruutetuista GTC-tuotejulkistuksista. Uutiseen on upotettu NVIDIAn video DirectX 12 Ultimate -rajapinnasta.

Lähteet: Microsoft, AMD, NVIDIA

HMD Global esitteli ensimmäisen 5G-Nokialaisen sekä kolme muuta Nokia-puhelinta

Uutuuspuhelimien ohessa yritys esitteli HMD Connect Global data roaming -palvelun.

HMD Global on julkaissut odotetusti Lontoosta lähetetyssä livelähetyksessä kolme uutta Nokia-älypuhelinta, yhden Originals-sarjan peruspuhelimen sekä HMD Connect -palvelun. Uutuusmallien nimet ovat Nokia 8.3 5G, 5.3, 1.3 ja 5310. Kaikki Android-mallit käyttävät uusinta Android 10 -käyttöjärjestelmäversiota ja niille luvataan kaksi vuotta Android-versiopäivityksiä ja kolme vuotta tietoturvakorjauksia.

Uutuusmalleista edistynein on uusi Nokia 8.3 5G, jonka myötä 8-mallisto hyppää suoraan 8.2-mallinumeron yli. Nokia 8.3 5G:ssä käytetään alumiinista sisärunkoa ja polykarbonaattikomposiittikehystä sekä Gorilla Glass -lasia molemmin puolin. 20:9-kuvasuhteen kamerareiällinen näyttö on peräti 6,8-tuumainen ja tukee lisäksi HDR-materiaalia ja SDR-materiaalin automaattista muuttamista HDR-muotoon.

Nokia 8.3 5G käyttää Qualcommin joulukuussa julkaisemaa Snapdragon 765G -järjestelmäpiiriä, joka sisältää integroidun 5G-modeemin. Sen parina käytetään Qualcommin RF Front-end -moduuleita, joiden avulla puhelin tukee kaikkia maailmanlaajuisesti tarjolla olevia 5G-taajuuskaistoja alle 6 GHz:n alueella. Puhelimesta löytyy myös non-standalone (NSA) ja standalone (SA) -verkkotuki, mutta mmWave-taajuusaluetta ei ole tuettuna.

Kamerapuolella Nokia 8.3 5G tarjoaa neloiskameran, joka rakentuu 64 megapikselin laajakulmaisesta pääkamerasta, 12 megapikselin 16:9-kuvasuhteen sensoria käyttävästä ultralaajakulmakamerasta, makrokamerasta sekä syvyystietokamerasta. Tarjolla on myös OZO Audio -tilaäänitallennus, ultralaajakulmakameran 2,8 mikrometrin ”superpikseleitä” hyödyntävä Low Light -videotallennus sekä Action Cam -tila, jolla voi kuvata erityisen vakaata videokuvaa. Laitteessa on virtapainikkeeseen sijoitettu sormenjälkitunnistin sekä 3,5 mm ääniliitäntä. Akun kapasiteetti on 4500 mAh ja se tukee 18 watin pikalatausta.

Nokia 8.3 5G tekniset tiedot:

  • Ulkomitat: 171,9 x 78,6 x 9 mm
  • Paino: 220 grammaa
  • 6,81” PureDisplay LCD-näyttö, 1080 x 2400, HDR, 20:9-kuvasuhde
  • Qualcomm Snapdragon 765G -järjestelmäpiiri
  • 6 tai 8 Gt LPDDR4X RAM-muistia
  • 64 tai 128 Gt tallennustilaa, microSD-korttipaikka (max. 400 Gt)
  • 5G NSA & SA -yhteydet, DSS, 2,4 Gbit/s latausnopeus
  • LTE Cat.18 -yhteydet (1200/150 Mbit/s), Dual SIM
  • WiFi 802.11 a/b/g/n/ac, BT 5.0, GPS, Glonass, Beidou, NFC
  • FM-radio, 3,5 mm:n kuulokeliitäntä
  • Neloistakakamera (Zeiss):
    • 64 megapikselin sensori, PDAF, f1.89 Zeiss-laajakulmaobjektiivi
    • 12 megapikselin sensori, 1,4 um pikselikoko, 16:9 kuvasuhde, f2.2, 120-asteen ultralaajakulmaobjektiivi, automaattitarkennus
    • 2 megapikselin makrokamera, 3,6 cm tarkennusetäisyys
    • 2 megapikselin syvyystietokamera
  • Etukamera: 24 megapikseliä, f2.0 Zeiss-objektiivi
  • 4500 mAh:n akku, USB Type-C (USB 2.0), 18 W latausteho
  • Android 10 (Android One)

Nokia 5.3 on puolestaan tarjokas noin 200 euron hintaluokkaan ja se lainaa etenkin kameramuotoilunsa kalliimmasta sisarmallistaan. Puhelimen runko ja takakuori ovat valmistettu lämpömuotoillusta polymeerikomposiitista. Näyttö on kooltaan 6,55 tuumaa ja tarkkuudeltaan HD-tasoa. Suorituskyvystä vastaa Snapdragon 665 -järjestelmäpiiri, jonka LTE-modeemi on valjastettu vain lähtötason Cat.4-nopeuksille. Muistivaihtoehtoja on useita – lähtötason vaihtoehdossa on 3 Gt RAM-muistia ja 64 Gt tallennustilaa. Neloistakakamera tarjoaa 13 megapikselin pääkameran, viiden megapikselin ultralaajakulmakameran, makrokameran ja syvyystietokameran. 4000 mAh akun luvataan tarjoavan kahden päivän akunkeston.

Nokia 5.3 tekniset tiedot:

  • Ulkomitat: 164,3 x 76,6 x 8,5 mm
  • Paino: 180 grammaa
  • 6,55” LCD-näyttö, 720 x 1600, HDR, 20:9-kuvasuhde, Gorilla Glass 3, 450 nit
  • Qualcomm Snapdragon 665 -järjestelmäpiiri
  • 3, 4 tai 6 Gt LPDDR4X RAM-muistia
  • 64 tai 128 Gt eMMC5.1 -tallennustilaa, microSD-korttipaikka (max. 512 Gt)
  • LTE Cat.4 -yhteydet (150/50 Mbit/s), Dual SIM
  • WiFi 802.11 b/g/n/ac, BT 4.2, aptX, GPS, Glonass, Beidou, NFC
  • FM-radio, 3,5 mm:n kuulokeliitäntä, ilmoitus-LED
  • Neloistakakamera:
    • 13 megapikselin sensori, PDAF, f1.8 laajakulmaobjektiivi
    • 5 megapikselin sensori, 118-asteen ultralaajakulmaobjektiivi
    • 2 megapikselin makrokamera
    • 2 megapikselin syvyystietokamera
  • Etukamera: 8 megapikseliä, f2.0
  • 4000 mAh:n akku, USB Type-C (USB 2.0), 10 W latausteho
  • Android 10 (Android One)

Nokia 1.3 on kolmikon edullisin vaihtoehto ja asemoituu yrityksen älypuhelinvalikoiman alapäähän hiljattain julkaistun ja io-techissäkin testatun Nokia 2.3:n alapuolelle. Laite käyttää Android 10 Go Edition -käyttöjärjestelmää, jonka toimintoja on karsittu ja kevennetty laitteen suorituskyky huomioiden. Nokia 1.3 käyttää Qualcommin lähtötason Snapdragon 215 -järjestelmäpiiriä, joka tarjoaa neljä 1,3 GHz Cortex-A53-ydintä, Adreno 308 GPU:n sekä Cat.4-nopeusluokan X5 LTE-modeemin. 16 Gt:n tallennustilaa on mahdollista laajentaa muistikortilla.

5,71-tuumainen näyttö käyttää modernia 19:9-kuvasuhdetta ja tarjoaa HD-tason tarkkuuden. Etukameran tarkkuus on viisi ja takakameran kahdeksan megapikseliä. Sisäinen akku on kapasiteetiltaan 3000 mAh ja tukee perustason 5 W latausta micro-USB-liitännän kautta.

Nokia 1.3 tekniset tiedot:

  • Ulkomitat: 147,3 x 71,2 x 9,4 mm
  • Paino: 155 grammaa
  • 5,71″ näyttö, 19:9-kuvasuhde, 720 x 1520 pikseliä, 400 nit
  • Qualcomm Snapdragon 215 -järjestelmäpiiri (4 × 1,3 GHz Cortex-A53-ydintä, Adreno 308)
  • 1 Gt LPDDR3 RAM-muistia
  • 16 Gt eMMC 5.1 -tallennustilaa, muistikorttipaikka (jopa 400 Gt)
  • LTE Cat.4 -yhteydet (150/50 Mbit/s), Dual SIM
  • Wi-Fi 802.11 b/g/n, Bluetooth 4.2, GPS, Glonass, Beidou
  • Takakamera: 8 megapikseliä, automaattitarkennus LED-salama
  • Etukamera: 5 megapikseliä, kiinteä tarkennus
  • FM-radio, 3,5 mm ääniliitäntä
  • 3000 mAh akku, Micro-USB 2.0, 5 W lataus
  • Android 10 Go Edition

Originals-mallistoon yritys esitteli uuden Nokia 5310 -peruspuhelimen, jonka toteutuksessa on ammennettu vaikutteita XpressMusic-malleista. Puhelimen varustukseen kuuluu MP3-soitin, FM-radio sekä käyttäjään suunnatut stereokaiuttimet ja yhdellä latauksella 1200 mAh akun luvataant tarjoavan jopa kuukauden verran valmiusaikaa. Sisällä pyörii aiemmasta 3310-mallista tuttu S30+ -käyttöliittymä.

Nokia 5310 tekniset tiedot:

  • Ulkomitat: 123,7 x 52,4 x 13,1 mm
  • Paino: 88,2 grammaa
  • 2,4″ QVGA näyttö
  • Mediatek MT6260A -järjestelmäpiiri
  • 8 Mt RAM-muistia
  • 16 Mt tallennustilaa, muistikorttipaikka (jopa 32 Gt)
  • GSM 900/1800 tuki, Dual SIM
  • Bluetooth 3.0
  • Takakamera: VGA-tarkkuus, LED-salama
  • FM-radio, 3,5 mm ääniliitäntä, stereokaiuttimet 105 sonin äänenvoimakkuudella
  • irrotettava 1200 mAh akku, Micro-USB 1.1, 550 mA lataus
  • Nokia Series30+

Uusien laitteiden lisäksi HMD Global esitteli uuden HMD Connect -palvelun, joka mahdollistaa maailmanlaajuisen verkkovierailun (roaming service) 9,95 euron gigatavuhintaan. HMD ostaa palvelun kautta käytettävän datan maailmanlaajuisesta operaattorikauppapaikasta ja jokaisessa maassa on käytössä useita verkkovierailupalveluntarjoajia, joita HMD Connect automaattisesti hyödyntää. Palvelun kerrotaan toimivan tällähetkellä yli 120 maassa.

Nokia 8.3 5G tulee saataville kesällä 599 euron globaaliin lähtöhintaan (6 & 64 Gt). 8 & 128 Gt:n versiosta joutuu maksamaan 50 euroa enemmän. Nokia 5.3:n myynti alkaa huhtikuun lopulla 4 & 64 Gt:n mallin 189 euron globaaliin lähtöhintaan. Nokia 1.3:n myynti alkaa huhtikuussa 95 euron globaaliin suositushintaan. Nokia 5310 tulee saataville vielä tässä kuussa 39 euron suositushintaan.

Lähde: HMD Global

NVIDIA julkaisi uudet GeForce 442.74 -ajurit näytönohjaimilleen

Uusien GeForce-ajureiden merkittävin uudistus on virallinen tuki Doom Eternal -pelille.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 442.74 -ajurit ovat saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön työpöytänäytönohjaimia Kepler-arkkitehtuurista ja mobiilinäytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien.

GeForce 442.74 -ajureiden merkittävin uudistus on virallinen Game Ready -leima Doom Eternal -pelille. Yhtiön julkaisemassa Game Ready -artikkelissa kerrotaan myös yhtiön viralliset suositukset Doom Eternal -pelin asetuksille erilaisilla kokoonpanoilla.

Ajurit korjaavat lisäksi edellisissä ajureissa olleen ongelman, jossa Red Dead Redemption 2 -pelistä vaihtaessa työpöydälle (Alt + Tab) ja takaisin, oli edessä vain musta ruutu. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi Doom Eternal -pelin erilaiset ongelmat, joiden joukossa mielenkiintoisena yksityiskohtana mainitaan erikseen, että Steamin FPS-mittarin käyttö aiheuttaa suorituskyvyn tippumista myös muiden valmistajien näytönohjaimilla, Call of Duty: Modern Warfaren valkoinen välkyntä muureja lähestyttäessä ja Forza Motorsport 7:n tietyillä radoilla kanttareissa näkyvät mustat raidat. Voit tutustua kaikkiin ajureiden muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

AMD julkaisi uudet Radeon Software 20.3.1 -ajurit näytönohjaimilleen ja APU-piireilleen

Uusien Radeon Software -ajureiden merkittävimpiä uudistuksia ovat viralliset tuet Doom Eternalille, Half-Life: Alyxille ja Vulkan-rajapinnalle Ghost Recon: Breakpoint -pelissä.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja APU-piireilleen. Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 20.3.1 -ajurit ovat saatavilla Windows 7- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat kaikkia yhtiön GCN- ja RDNA-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia ja APU-piirejä.

Radeon Software 20.3.1 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat viralliset tuet Doom Eternal-, Half-Life: Alyx -peleille sekä Vulkan-rajapinnalle Ghost Recon: Breakpointissa. Doom Eternal -pelissä ajureiden kerrotaan parantavan suorituskykyä parhaimmillaan 5 % 1920×1080-resoluutiolla Ultra Nightmare -asetuksilla RX 5700 XT -näytönohjaimella 20.2.2 -ajureihin verrattuna. Lisäksi ajureihin on lisätty tuet VK_EXT_post_depth_coverage, VK_KHR_shader_non_semantic_info, VK_EXT_texel_buffer_alignment ja VK_EXT_pipeline_creation_cache_control Vulkan-laajennoksille.

Ajureissa on korjattu jälleen pitkä liuta aiempien julkaisujen ongelmia. Liiskattujen bugien listalle ovat päässeet muun muassa joukko Radeon ReLive -ongelmia, Red Dead Redemption 2:n satunnainen käynnistyminen tyhjään ruutuun Vulkan-rajapinnalla, Monster Hunter World: Icebornen normaalia heikompi suorituskyky RX 5700 -sarjan näytönohjaimilla tietyillä pelin alueilla sekä Zero RPM -kytkimen toimintaongelmat. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi joissain peleissä esiintyvä nykiminen RX 5000 -sarjan näytönohjaimilla, grafiikan mahdollinen korruptoituminen työpöydällä tai pelissä pitkän ajan kuluessa, jos HDR on käytössä sekä järjestelmän satunnainen kaatuilu katsottaessa Netflixiä Edge-selaimella. Voit tutustua kaikkiin ajureiden muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa.

Lataa AMD:n ajurit täältä