Uutiset
Windows 11 poistaa ja muuttaa monia tuttuja ominaisuuksia
Muutosvastarintaa tullee aiheuttamaan ainakin pysyvästi ruudun alalaitaan lukittu tehtäväpalkki.

Microsoftin uusi Windows 11 -käyttöjärjestelmä tuo mukanaan paljon uudistuksia ja uusia ominaisuuksia. Valitettavasti kolikolla on kuitenkin myös kääntöpuolensa ja tuttuja ominaisuuksia on poistettu tai muutettu perustavanlaatuisesti.
Microsoft on piilottanut Windows 11:n tarkempiin teknisiin ominaisuuksiin häpeälistan ominaisuuksista, joita on joko karsittu aiempaan nähden, muutettu muutoin merkittävästi tai poistettu kokonaan. Listalta löytyy ainakin allekirjoittaneelle pyhää lehmää lähentelevä ominaisuus, jolle on heitettävä hyvästit, jos päivittää Windowsin uuteen versioon: Tehtäväpalkki on lukittu pysyvästi näytön alareunaan.
Monien mielestä tervetulleemmasta päästä lienee virtuaaliassistentti Cortanan muutokset, joiden myötä se ei ole enää jatkossa oletuksena tehtäväpalkissa eikä osana ensimmäistä käynnistystä. Internet Explorer -selain on puolestaan oletuksena poistettu käytöstä ja matemaattisten kaavojen syöttämiseen tarkoitettu Math Input Panel on niin ikään heivattu pois. Sen korvaa erikseen asennettava Math Recognizer. Myös Wallet on poistettu käyttöjärjestelmästä.
Hiljattain tehtäväpalkkiin lisätty News & Interests -sovellus on muutettu nyt Widgetiksi ja Snipping Tool on edelleen olemassa, mutta sen toiminnallisuus vastaa nyt aiempaa Snip & Sketch -sovellusta. Erillinen Tablet-tila on poistettu, mutta käyttöjärjestelmä mukautuu edelleen näppäimistön irrotukseen ja Windows S -tila on jatkossa käytettävissä vain Home-versiolla käyttöjärjestelmästä.
Käynnistä-valikko on muuttunut perustavanlaatuisesti ja siihen ei voi enää lisätä nimettyjä kuvakeryhmiä tai kansioita, eikä sen tämänhetkinen koko ole muutettavissa. Valikkoon itse kiinnitetyt sovellukset ja linkit nettisivuille eivät kestä päivitystä, vaan ne tippuvat pois kyydistä Windows 10:stä päivitettäessä. Live-ruudut on niin ikään poistettu ja niiden toiminnallisuus on siirretty Widgetteihin. Windowsin esiversiossa Windows 10:n käynnistävalikon saa kuitenkin kaivettua edelleen käyttöön kaikkine ominaisuuksineen rekisteriä puukottamalla.
Toinen isoja muutoksia kokenut on tehtäväpalkki. Kuten jo aiemmin mainittiin, se on jatkossa lukittu ruudun alalaitaan. Ratkaisu on kova pala nieltäväksi käyttäjille, jotka allekirjoittaneen tavoin ovat laajakuvanäyttöjen aikana siirtäneet tehtäväpalkin näytön reunaan pystyyn. People-sovellus on poistettu tehtäväpalkista kokonaan ja jotkut System Trayn ikoneista voi puuttua päivityksen jäljiltä, etenkin jos käyttäjä on kustomoinut niiden näkyvyyttä. Sovelluksen eivät myöskään voi enää muokata tehtäväpalkin alueita omin päin.
3DViewer, OneNote for Windows 10, Paint 3D ja Skype eivät ole jatkossa osa Windows 11:n oletusasennusta, mutta ne ovat edelleen asennettavissa ilmaiseksi Storesta. Päivitettäessä Windows 10:stä sovellukset pysyvät mukana myös Windows 11:n puolelle.
Lähde: Microsoft
Windows 11 poistaa ja muuttaa monia tuttuja ominaisuuksia
Muutosvastarintaa tullee aiheuttamaan ainakin pysyvästi ruudun alalaitaan lukittu tehtäväpalkki.
Windows 11:n laitteistovaatimukset julki, Home-versio vaatii MS-tilin
Windows 11 tulee saataville ilmaisena päivityksenä joulukaudeksi, mutta porrastetun jakelun vuoksi osa käyttäjistä joutuu odottelemaan saatavuutta vuoden 2022 puolelle.

Microsoft esitteli aiemmin tänään Windows 11 -käyttöjärjestelmän, mutta moni seikka jäi itse julkaisuesityksessä vielä auki. Nyt moniin kysymyksiin on saatu myös vastauksia.
Windows 11 on ilmainen päivitys Windows 10 -käyttäjille, ja koska Windows 7- ja 8(.1) -lisenssit ovat edelleen päivitettävissä 10:iin, on myös vanhemmille Windowseille ilmainen päivitysreitti. Päivittäjien lisenssit pysyvät versionsa osalta ennallaan, eli Home-versiosta tulee Home, Prosta Pro ja niin edelleen. Tämä voi aiheuttaa ongelmia Home-käyttäjille, joilla on paikallinen tili, sillä Windows 11 Home tulee vaatimaan sekä Microsoft-tilin ja aktiivisen nettiyhteyden asennuksen aikana. Käyttöjärjestelmän päivityksen jälkeen käyttäjällä on 10 päivää aikaa perua päivitys ja palata Windows 10:n käyttäjäksi.
Käyttöjärjestelmä tulee saataville tämän vuoden joulukaudeksi, mutta tietokoneesta riippuen porrastetut päivitykset voivat merkitä päivityksen löytyvän monille vasta vuoden 2022 puolella. Microsoft hylkää myös puolivuosittaiset versiopäivitykset ja jatkossa vuodessa on luvassa vain yksi isompi päivitys. Toisaalta Microsoft tulee jatkossa julkaisemaan aiemmin isoihin päivityksiin upotettuja ominaisuuksia myös irrallisina pienempinä päivityksinä. Windowsin päivitysten ylipäätään kerrotaan olevan jatkossa jopa 40 % aiempaa pienempiä ja niiden asentuminen taustalla vie entistä vähemmän resursseja.
Itse käyttöjärjestelmän laitteistovaatimukset ovat raudan osalta muutoin perinteisen maltillisia päällisin puolin: vähintään kaksi 1 GHz:n 64-bittistä prosessoriydintä, 4 Gt muistia, 64 Gt tallennustilaa, DirectX 12 -yhteensopiva näytönohjain, 9” tai suurempi vähintään 720p-resoluution näyttö ja jo edellä mainittu nettiyhteys ja MS-tili, jos asennuksessa on Windows 11:n Home-versio. Uusia ja potentiaalisesti harmaampia hiuksia harrastajille aiheuttavat vaatimukset ovat UEFI-BIOS Secure Boot -tuella sekä Trust Platform Module 2.0 (TPM 2.0). Etenkin jälkimmäinen voi puuttua joistain kotikäyttäjille jälleenmyyntiin suunnatuista emolevyistä täysin tai se on ostettava erillisenä lisälaitteena. Toisissa emolevyissä ominaisuus on tuettuna suoraan, mutta se on erikseen aktivoitava BIOSista.
Vaikka prosessorivaatimukset ovat päällisin puolin yksinkertaisia, on tilanne taustalla toinen. Prosessorin on löydyttävä ainakin virallisen tiedon mukaan Microsoftin yhteensopivien prosessoreiden listalta, mikä tarkoittaa AMD:n kohdalla tukea vain Zen-arkkitehtuuriin perustuvista prosessoreista lähtien, Intelillä Core-sarjassa 8. sukupolvesta lähtien, Pentium- ja Celeron-puolella 4000-sarjasta lähtien ja kourallisella uusimpia Atom-prosessoreita, sekä lopulta Qualcommilla Snapdragon 850:tä ja sitä uudempia Windows-käyttöön tarkoitettuja järjestelmäpiirejä. Toistaiseksi ei ole tiedossa, pakotetaanko virallista yhteensopivuuslistaa myös käytännössä.
Windows 11:n laitteistovaatimukset julki, Home-versio vaatii MS-tilin
Windows 11 tulee saataville ilmaisena päivityksenä joulukaudeksi, mutta porrastetun jakelun vuoksi osa käyttäjistä joutuu odottelemaan saatavuutta vuoden 2022 puolelle.
UL Benchmarks julkaisi 3DMark CPU Profile -testin pistämään prosessorit järjestykseen
Testiohjelma ajaa saman kuorman eri määrällä aktiivisia säikeitä, mikä antaa realistisemman kuvan prosessorin suorituskyvystä eri kuormilla yksittäiseen testiin verrattuna.

Kotoisista maisemista lähtöisin oleva UL Benchmarks on julkaissut uuden testin 3DMark-testikokonaisuuteensa. 3DMark CPU Profile antaa monipuolisen kuvan prosessorin suorituskyvystä eri tilanteissa.
UL Benchmarksin mukaan yksittäinen testi ei voi antaa nykypäivänä realistista kuvaa prosessorin suorituskyvystä, koska ydinten määrä on kasvanut nopeammin kuin sovellukset ovat ottaneet niitä hyötykäyttöön. Tämän vuoksi 3DMark CPU Profile ajaa erilaisia fysiikka- ja muita simulaatioita sisältävän testin yhteensä kuusi kertaa. Ensin prosessorin maksimisäikeillä, sitten 16, 8, 4, 2 ja lopulta yhdellä säikeellä.
Myös tuloksia annetaan kuusi, jokaiselle testiajolle omansa, mutta ne ovat samaan aikaan vertailukelpoisia keskenään. Esimerkiksi erittäin nopea nelisäikeinen prosessori voi peitota testissä hitaamman prosessorin, jolla on käytössään kahdeksan säiettä. Jälkimmäisen tulos jatkaisi skaalautumistaan 8 säikeen testiin asti, mutta tulos jäisi silti pienemmäksi kuin vain neljään säikeeseen asti skaalautuvan nopeamman prosessorin tulos.
Tulokset auttavat rakentamaan kattavan kuvan prosessorin suorituskyvystä eri tilanteissa, mutta käyttäjän pitäisi silti edelleen tietää, kuinka montaa säiettä hänelle oleelliset sovellukset kykenevät hyödyntämään ja kuinka paljon resursseja taustaprosessit vievät. Tulos on visualisoitu palkille, jossa vihreä osuus on oman testiajon tulos, musta viiva mediaanitulos samalla prosessorilla ja harmaa osuus näyttää matkan parhaaseen tulokseen samalla prosessorilla.
3DMark CPU Profile on saatavilla ilmaisena päivityksenä 3DMark Advanced Edition- ja Professional Edition -versioihin. Uuden testin kunniaksi 3DMark on 85 %:n alennuksessa ja kustantaa sekä UL Benchmarksin omassa verkkokaupassa että Steamissa 3,74 euroa. Tarjous on voimassa 8. heinäkuuta asti.
Lähde: UL Benchmarks
UL Benchmarks julkaisi 3DMark CPU Profile -testin pistämään prosessorit järjestykseen
Testiohjelma ajaa saman kuorman eri määrällä aktiivisia säikeitä, mikä antaa realistisemman kuvan prosessorin suorituskyvystä eri kuormilla yksittäiseen testiin verrattuna.
Microsoft esitteli odotetusti Windows 11 -käyttöjärjestelmän
Microsoftin What’s Next for Windows -tapahtumassa esiteltiin odotusten mukaisesti seuraaja Windows 10:lle, viimeiselle Windows-versiolle ikinä.

Microsoft on esitellyt tänään odotetusti Windows 11 -käyttöjärjestelmän. Yhtiön mukaan sen tavoitteena on ollut luoda Windowsista kodinomainen paikka, joka on aina tuttu, vaikka se olisi matkan varrella muuttunutkin. Windows 10:n piti olla viimeinen Windows, mutta toisaalta Windows 11 oli alun perin tulossa Windows 10:n 21H2-päivityksenä, joten sitä voitaneen pitää remontoituna jatkumona edeltäjälleen.
Pinnan alla Microsoft on tehnyt tiivistä yhteistyötä AMD:n, Intelin ja Qualcommin kanssa, jotta Windows 11 on optimoitu yhtiöiden prosessoreille ja päinvastoin mahdollisimman hyvin. Käyttöjärjestelmän kerrotaan olevan nyt nopeampi ja ennen kaikkea vähävirtaisempi kuin aiemmin. Yhtiö on tehnyt lisäksi tiivistä yhteistyötä suurimpien tietokonevalmistajien kanssa optimoidakseen Windows-kokemusta entisestään. Kuten tyypillistä, Windows 11:n luvataan olevan sekä nopein että turvallisin Windows tähän mennessä ja sen päivittäminen tulee sujumaan entistä helpommin, sillä päivityspakettien koon kerrotaan olevan jopa 40 % aiempaa pienempi ja ne asentuvat entistä huomaamattomammin taustalla häiritsemättä tietokoneella työskentelyä.
Käyttöliittymässä huomio kiinnittyy ensimmäisenä keskitettyihin kuvakkeisiin tehtäväpalkissa. Yhtiön mukaan ne on haluttu tuoda keskiöön, jotta ne olisivat entistä helpommin tavoitettavissa eri laitteilla. Ainakin ennakkoversioissa ne on voinut kuitenkin halutessaan keskittää myös reunaan vanhaan tuttuun tapaan.
Toinen nopeasti esiin tuleva muutos on pyöristetyt kulmat paitsi ikkunoissa, myös käyttöliittymän muissa elementeissä. Käyttöliittymässä käytetään myös voimakkaasti hyväksi läpikuultavuusefektejä, jotka helpottavat esimerkiksi eri ikkunoiden järjestyksen hahmottamista. Mukana on myös erilaisia teemoja, jotka vaikuttavat koko käyttöjärjestelmän ilmeeseen, sekä tuttuun tapaan light- ja dark mode, joita on optimoitu tuomaan sisältö esiin entistä paremmin.
Ikkunoiden Snap-ominaisuus on saanut joukon uusia käyttöä helpottavia ominaisuuksia. Viemällä hiiren ikkunan maksimointipainikkeen päälle avautuu uusi Layouts-valikko, josta ikkunan voi asettaa sopivaan esiasetettuun kokoon ja osaksi Snap Group -ryhmää. Snap Layouts tarjoaa nyt entistä laajemman valikoiman erilaisia ikkunaryhmittelyjä ja parhaimmillaan kolme rinnakkaista ikkunaa. Snap Group -ryhmät ikkunoineen ja asetteluineen pysyvät myös muistissa ja ne asettuvat yhden kuvakkeen alle tehtäväpalkissa.
Ikkunoiden hallintaa on paranneltu muutenkin ja esimerkiksi jos käyttäjä irrottaa näytön, sillä olleet ikkunat pienenevät automaattisesti tehtäväpalkkiin ja hyppäävät uudelleen esiin oikealla näytöllä, kun se kytketään tietokoneeseen uudelleen. Snap Group -ryhmät osaavat sopeutua myös näytön asentoon ja siirryttäessä vaakatilasta pystytilaan kaksi vierekkäin ollutta ikkunaa siirtyvät päällekkäin. Aiheen läheltä liippaavat myös virtuaalityöpöydät, jotka on nyt brändätty yksinkertaisesti Työpöydiksi (Desktop). Työpöydät on helposti kustomoitavissa ja niissä voi olla käytössä esimerkiksi eri teemat tuomaan aiheeseen sopivaa tunnelmaa.
Kun Windowsia käytetään kosketusnäyttötilassa, eli ilman näppäimistöä ja hiirtä, on ikkunoiden reunojen ankkureita sekä kuvakkeiden välejä kasvatettu aiemmasta, jonka lisäksi esiin hyppää myös visuaalisia vihjeitä eri toiminnoista. Kannettavien touchpad-kosketushiiriin tottuneiden siirtymistä kosketusnäytön käyttöön on puolestaan helpotettu tuomalla samat tutut elekomennot suoraan kosketusnäytölle, joidenkin tarpeellisten optimointien kera. Stylusta suosivien iloksi on tuotu puolestaan haptinen palaute, joka tekee käytöstä entistä luonnollisempaa. Virtuaalinäppäimistö osaa sopeutua sekä vanhaan malliin suurena ja helppokäyttöisenä tai mobiililaitteista tutulla yhdellä kädellä käytettävänä pienoisnäppäimistönä.
Uusia suoraan käyttöjärjestelmään integroituja sovelluksia ovat esimerkiksi Teams, jolla helpotetaan pandemian aikana monille tutuksi tullutta videopuheluiden soittelua, ja Widgets, joka tuo tekoälyn käyttäjän mieltymysten mukaan valikoimia uutisia sekä esimerkiksi sään, muistiinpanoja ja muuta vastaavaa informaatiota helposti esiin erillisen ”lasin” päällä näytön vasemmasta reunasta. Niin ikään suoraan käyttöjärjestelmään integroitu Xbox-sovellus tuo GamePass-tilauspalvelun entistä suoremmin tarjolle Windows-käyttäjille.
Microsoft Store on suunniteltu alusta asti uudestaan mahdollisimman nopeaksi ja helppokäyttöiseksi. Kenties oleellisempaa on kuitenkin kauppapaikan sääntöjen muutokset. Jatkossa kolmannet osapuolet voivat käyttää Microsoft Storessa omia kauppajärjestelmiään, eikä Microsoft silloin vedä välistä mitään. Esimerkkinä Adoben kerrotaan tarjoavan omia Creative Cloud -palveluitaan suoraan Storesta käsin käyttäen omia kauppapalveluitaan. Store tukee nyt myös Win32-sovelluksia ja kenties koko tapahtuman suurimpana yllätyksenä Android-sovelluksia, jotka toimivat natiivien Windows-sovellusten tapaan ikkunointijärjestelmän kanssa. Microsoft Storesta löytyykin esimerkiksi Amazon Appstore Android-sovelluksia varten. Android-tuki perustuu Intelin Bridge-teknologiaan, mutta sen tarkemmin asiaa ei käsitelty esityksessä.
Kenties io-techin lukijoiden kannalta mielenkiintoisinta on kuitenkin pelipuolen uudistukset. Integroidun Xbox-sovelluksen ohella Windows 11 tuo nyt Auto HDR -ominaisuuden kaikille käyttäjille. Aiemmin Windows Insider -käyttäjien testattavana ollut ominaisuus on tuttu aiemmin Xbox-puolelta ja se pyrkii älykkäillä algoritmeilla sovittamaan SDR-väriavaruuden pelit HDR-väriavaruuteen. Suorituskykyä parantaa puolestaan DirectStorage -teknologia, joka on niin ikään ennestään tuttu Xbox-maailmasta. Teknologia mahdollistaa datan siirtämisen näytönohjaimelle rasittamatta prosessoria ja sitä tukevat Windows 11 -valmistietokoneet on erikseen merkitty DirectStorage Optimized -merkinnällä. Microsoftin entistä suoremmin tarjoama GamePass-tilauspalveluun tullaan julkaisemaan kaikki Xbox Game Studiosin ja Bethesdan pelit julkaisupäivänään, jonka lisäksi se sisältää EA Play -tilauksen ilman lisähintaa. Xbox-sovellus tukee myös pilvipelaamista, eli hitainkin kokoonpano voi saada viiveiden ja kuvanlaadun kustannuksella raskaat pelit pyörimään sulavasti.
Microsoft on varmistanut Windows 11:n olevan ilmainen päivitys Windows 10 -kokoonpanoille, ja koska Windows 7- ja 8(.1)-lisenssit käyvät edelleen Windows 10:lle, on myös vanhemmille käyttöjärjestelmille avoinna ilmainen päivitysreitti. Microsoft tarjoaa myös ilmaista PC Health Check -sovellusta Windows 11 -sivuillaan, jolla voi tarkastaa sen hetkisen kokoonpanon päivityskelpoisuuden..
Lähde: Microsoft
Microsoft esitteli odotetusti Windows 11 -käyttöjärjestelmän
Microsoftin What’s Next for Windows -tapahtumassa esiteltiin odotusten mukaisesti seuraaja Windows 10:lle, viimeiselle Windows-versiolle ikinä.
RISC-V-kehittäjä SiFive ja Intel yhteistyöhön
Yhteistyön myötä Intel Foundry Services tulee tarjoamaan kolmansille osapuolille SiFiven IP:tä Intelin oman lisensointiportfolion rinnalla. Lisäksi Intel tulee kehittämään SiFiven ytimiin perustuvan kehitysalustan.

Avoimen RISC-V-arkkitehtuurin johtaviin kehittäjiin lukeutuva SiFive on ilmoittanut tänään merkittävistä uutisista. Yhtiö on aloittanut yhteistyön Intelin kanssa sekä kehitysalustojen että tuotannon puolella.
Intel tulee tarjoamaan SiFiven IP-portfoliota (Intellectual Property, immateriaalioikeudet) jatkossa Intel Foundry Services -tuotantolaitosten asiakkaille 7 nanometrin prosessilla toteutettuna. Intel pyrkii IFS:n kautta kilpailemaan vakavasti TSMC:n, Samsungin ja muiden puolijohdevalmistajien kanssa asiakaspiirien tuotannosta ja on ilmoittanut aiemmin tulevansa lisensoimaan jopa x86-ytimiään asiakaspiireihin.
SiFiven RISC-V IP on ensimmäinen kolmannen osapuolen IP, jota tullaan tarjoamaan IFS:n asiakkaille. Pakettiin kuuluvat tässä vaiheessa ainakin SiFive Performance P550- ja P270-ytimet. P550 eli RV64GBC on pinta-alaoptimoitu arkkitehtuuri, jonka ytimet vievät 7 nanometrin prosessilla tilaa vain 0,38 mm2. Ytimet ovat 13-vaiheisia kolme käskyä kerralla liikuttaviaa Out-of-Order-tyyppisiä RISC-V-ytimiä, joilla on oma L1- ja L2-tason välimuistinsa. P550 on suunniteltu maksimissaan neliytimiseksi ja ytimet jakavat L3-välimuistin keskenään. Kevyempi P270 eli RV64GBCV vie tilaa vaivaiset 0,175 mm2 ja ne ovat 8-vaiheisia kahta käskyä kerralla liikuttavia In-Order-tyyppisiä RISC-V-ytimiä.
Toinen aiheeseen liittyvä merkittävä uutinen on puolestaan Intelin päätös julkaista SiFiven Performance P550 -kehitysalusta. Horse Creek -koodinimellä ja 7 nanometrin prosessilla valmistettava kehitysalusta tulee hyödyntämään P550-ytimiä, mutta esimerkiksi PCIe-ohjaimet ja DDR-muistiohjaimet tulevat olemaan Intelin käsialaa. Kehitysalusta tuodaan markkinoilla ensi vuoden aikana.
RISC-V-kehittäjä SiFive ja Intel yhteistyöhön
Yhteistyön myötä Intel Foundry Services tulee tarjoamaan kolmansille osapuolille SiFiven IP:tä Intelin oman lisensointiportfolion rinnalla. Lisäksi Intel tulee kehittämään SiFiven ytimiin perustuvan kehitysalustan.
Uusi artikkeli: Testissä Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513 -pelikannettava
Testissä Asuksen ROG Strix G15 Advantage Edition G513 -pelikannettava, joka on varustettu AMD:n Ryzen-prosessorilla ja Radeon-näytönohjaimella.

AMD julkaisi kesäkuun alussa uudet Radeon RX 6800M -sarjan mobiilinäytönohjaimet ja samalla esiteltiin uusi AMD Advantage -kannettavakonsepti, joissa prosessori ja näytönohjain molemmat ovat yhtiön käsialaa. AMD Advantage -kannettavat tukevat Smartshift- ja Smart Access Memory -teknologioita, jotka parantavat pelisuorituskykyä.
Tutustumme tässä artikkelissa Asuksen uuteen ROG Strix G15 Advantage Edition G513 -pelikannettavaan, jossa on käytössä suorituskykyisin Radeon RX 6800M -mobiilinäytönohjain ja sen kaverina 8-ytiminen Ryzen 9 5900HX -prosessori tai tarkemmin ottaen APU-piiri, johon on integroitu myös Vega-grafiikkaohjain. Mukana on katsaus pelikannettavan ominaisuuksiin, suorituskykyyn, lämpötiloihin, melutasoon, tehonkulutukseen ja akkukestoon. Vertailukohtana testeissä on muun muassa MSI:n GeForce RTX 3080 -mobiilinäytönohjaimella varustettu GE76 Raider -pelikannettava.
Lue artikkeli: Testissä Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513 -pelikannettava
Uusi artikkeli: Testissä Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513 -pelikannettava
Testissä Asuksen ROG Strix G15 Advantage Edition G513 -pelikannettava, joka on varustettu AMD:n Ryzen-prosessorilla ja Radeon-näytönohjaimella.
AMD julkaisi FidelityFX Super Resolution -skaalausteknologian
Vaikka FSR asettuu monin tavoin kilpailemaan DLSS:n kanssa, se on toteutettu täysin eri periaatteita noudattaen.

AMD julkaisi tänään uudet ajurit, jotka sisälsivät tuen yhtiön FidelityFX Super Resolution -skaalausteknologialle. Myöhemmin tänään teknologia lanseerattiin myös virallisesti.
FSR eli FidelityFX Super Resolution on spatiaalinen skaalain, eli se huomioi vain kulloisenkin ruudun. Markkinoilta löytyy spatiaalisten skaalainten lisäksi myös ns. temporaalisia skaalausteknologioita, joissa hyödynnetään myös aiempien ruutujen dataa. FSR:n tukeminen vaatii työtä myös pelinkehittäjältä, sillä se pitää tulee sijoittaa renderöintipolulle ennen kohinaa kuvaan aiheuttavia jälkikäsittelyefektejä sekä luonnollisesti pelin käyttöliittymää, joka nykypäivänä renderöidään muutoin valmiin kuvan päälle viimeisenä. FSR on toteutettu yhtenä laskentavarjostimena (compute shader), jolla ei ole mitään ulkopuolisia riippuvaisuuksia.
Käyttäjälle on tarjolla neljä eri asetusta: Ultra Quality, Quality, Balanced ja Performance. Yhtiön omien sanojen mukaan Ultra Quality tarjoaa lähes natiivin tasoisen kuvan, kun Performance heikentää kuvanlaatua selvästi ja tulisi käyttää vain tilanteissa, jossa puhdas ruudunpäivitysnopeus on ainut merkitsevä asia. Ultra Quality -resoluutiolla kuvaa skaalataan 1,3-kertaiseksi suuntaansa, Qualityllä 1,5-, Balancedilla 1,7- ja Performancella 2,0-kertaiseksi. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi 4K-resoluutiolla (3840×2160) Ultra Qualityn todellisen resoluution olevan 2954×1662 ja Performancella 1920×1080. FSR tukee myös muuttuvia resoluutioita muuttuvalla skaalauskertoimella ja teoriassa skaalaus voi olla mitä tahansa väliltä 1-4-kertainen suuntaansa, mutta tämän hyödyntäminen on pelinkehittäjien käsissä.
Teknologia on tällä hetkellä tuettuna Godfall-, RiftBreaker-, 22nd Century Racing Series-, Anno 1800-, Evil Genius 2: World Domination-, Terminator: Resistance- ja Kingshunt-peleissä. Lähiaikoina tuki on luvassa puolestaan FarCry 6-, Resident Evil Village-, Forspoken-, Myst-, DOTA 2-, Necromunda: Hired Gun-, Baldur’s Gate 3-, Sordsman Remake-, Farming Simulator 22-, Asterigos-, Vampire: Bloodhunt- ja Edge of Eternity -peleihin. Lisäksi yhteensä 44 kehittäjää tai julkaisijaa on jo ilmoittanut tukevansa FSR-teknologiaa.
AMD:n sisäiset suorituskykytestit on ajettu valitettavasti vertaamalla natiivia vain suorituskykyisimpään Performance-tilaan, jota edes yhtiö itse ei suosittele käytettäväksi, joten komeista luvuista huolimatta niiden käytännön arvo on lähes mitätön. Kolmansien osapuolten ensimmäiset testit tuetuilla peleillä on kuitenkin jo julkaistu ja esimerkiksi keskimäärin laadullisesti hyvän vastaanoton saanut Ultra Quality -asetus tarjoaa tuetuissa peleissä näytönohjaimesta riippuen keskimäärin 25 – 40 % lisää suosituskykyä TechPowerUpin testeissä. FSR on parhaillaan myös io-techin testilaboratorion käsittelyssä.
AMD:n mukaan FSR-teknologia on testattu virallisesti toimivaksi yhtiön Radeon-näytönohjaimilla Polaris-arkkitehtuurista eli RX 460, 470 ja 480 -näytönohjaimista lähtien sekä kaikilla Ryzen-prosessoreilla, joissa on integroitu grafiikkaohjain. Kilpailevan NVIDIAn leiristä toimiviksi on testattu GeForce GTX 10-, GTX 16-, RTX 20- ja RTX 30 -sarjat.
Vaikka FidelityFX Super Resolution tulee olemaan avoin, se ei ole sitä vielä. Yhtiön mukaan lähdekoodi tullaan julkaisemaan GPUOpen-sivustolla heinäkuun puolivälin tienoilla.
AMD julkaisi FidelityFX Super Resolution -skaalausteknologian
Vaikka FSR asettuu monin tavoin kilpailemaan DLSS:n kanssa, se on toteutettu täysin eri periaatteita noudattaen.
AMD lopettaa ajurituen Windows 7:lle ja kolmelle GCN-sukupolvelle
Käytännössä kolme GCN-sukupolvea tarkoittaa viimeisiä Radeon HD -malleja, R9 Fury- ja Nano -malleja sekä Rx 200- ja 300 -sarjojen näytönohjaimia.

AMD:n julkaistua uudet Radeon Software Adrenalin 21.6.1 -ajurit näytönohjaimilleen monilta meni täysin ohi normaalia lyhyempi tuettujen näytönohjainten listaus. Yhtiö on siirtänyt uusien ajureiden myötä lukuisia GCN-versioita Legacy-tilaan. Myös Windows 7 -tuki sai väistyä.
NVIDIA ilmoitti hiljattain lopettavansa ajurituen Windows 10:ä vanhemmille käyttöjärjestelmille, jonka lisäksi sen on huhuttu siirtävän Kepler-arkkitehtuurin eläkepäiville myös työpöytäpuolella. AMD oli tiputtanut Windows 8(.1) -tuen pois kyydistä jo aiemmin, mutta nyt myös Windows 7 on päässyt yhtiön viikatteen alle.
Näytönohjainpuolella eläkeläisbingoon tuli kerralla tungosta, kun AMD tiputti tuen kolmelle GCN-sukupolvelle kerralla. Käytännössä tämä tarkoittaa Radeon HD 7000- ja 8000 -sarjoja sekä Rx 200- ja 300 -sarjoja, R7 M400 -mobiilimalleja ynnä Fury- ja Nano-näytönohjaimet. Integroitujen näytönohjainten osalta tuki lähti alta kaikilta muilta, kuin Ryzen-sarjojen prosessoreilta.
Lähde: AMD
AMD lopettaa ajurituen Windows 7:lle ja kolmelle GCN-sukupolvelle
Käytännössä kolme GCN-sukupolvea tarkoittaa viimeisiä Radeon HD -malleja, R9 Fury- ja Nano -malleja sekä Rx 200- ja 300 -sarjojen näytönohjaimia.
NVIDIA julkaisi GeForce 471.11 -ajurit näytönohjaimilleen
Ajureissa on Doom Eternalin uuden DLSS-päivityksen Game Ready -leiman lisäksi viimeisimmät päivitykset Lego Builder’s Journeyyn, Rustiin, F1 2021:een sekä Escape from Tarkovin DLSS-päivitykselle.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 471.11 -ajurit ovat saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön mobiilinäytönohjaimia Maxwell- ja työpöytänäytönohjaimia Kepler-arkkitehtuurista lähtien.
GeForce 471.11 -ajureiden merkittävin uudistus on virallinen Game Ready -leima Doom Eternaliin säteenseurannan ja DLSS-tuen tuoneille päivityksille. Lisäksi ajureissa on viimeisimmät päivitykset Lego Builder’s Journey-, Rust- ja F1 2021 -peleille sekä Escape from Tarkovin uudelle NVIDIA Reflex-päivitykselle. Ajureihin on lisätty myös virallinen tuki Windows 10:n May 2021 Update- eli 21H1-päivitykselle.
Tuttuun tapaan ajureissa on liiskattu aiempien julkaisujen bugeja. Tällä kertaa korjattuja ongelmia ovat muun muassa pitkään mukana roikkuneet vilkkumisongelmat World of Warcraft: Shadowlandsissa, Ampere-arkkitehtuurin näytönohjaimilla vääristyneet värit Sharpen Freestyle-filtterillä, joitain HDMI-näyttöjä HDR päällä vaivannut vilkunta sekä Steam VR -pelien nykiminen, jos taustalla pyörii jokin näytönohjaimen tietoja lukeva sovellus. Tiedossa olevia bugeja ovat puolestaan Batman Arkham Knightin kaatuminen, jos Turbulent Smoke -ominaisuus on käytössä, YouTube-videoiden tökkiminen, kun ruutua vieritetään sekä 8-bittisillä väreillä korkeammat DPC-viiveet, kuin 10-bittisillä väreillä. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin NVIDIAn Game Ready -artikkelista ja ajureiden julkaisutiedotteesta (PDF).
NVIDIA julkaisi GeForce 471.11 -ajurit näytönohjaimilleen
Ajureissa on Doom Eternalin uuden DLSS-päivityksen Game Ready -leiman lisäksi viimeisimmät päivitykset Lego Builder’s Journeyyn, Rustiin, F1 2021:een sekä Escape from Tarkovin DLSS-päivitykselle.
Tulevan Samsung Exynos -järjestelmäpiirin AMD RDNA2 -pohjainen GPU on jopa 30 prosenttia nykyisiä Mali-piirejä nopeampi
Lupaavan suorituskyvyn vastapainona aikaiset testitulokset ovat näyttäneet myös haasteita suorituskyvyn ylläpitämisessä.

Koreasta tulleiden aikaisten testiraporttien perusteella AMD:n RNDA2-pohjainen grafiikkapiiri Samsungin tulevissa Exynos-järjestelmäpiireissä on jopa 30 prosenttia tehokkaampi kuin Galaxy S21 Ultran sisällä sykkivästä Exynos 2100:sta löytyvä Mali-G78.
Toki Mali-grafiikkapiireissäkin ollaan tulevaisuudessa näkemässä jälleen kehitystä uusissa huippumalleissa, mutta seuraavan sukupolven Mali-G710:n lupaa vain 20 prosenttia edeltäjäänsä parempaa suorituskykyä. Näin ollen tulevan RDNA2-piirin pitäisi onnistua päihittämään kilpaileva Mali vielä kohtalaisen selvällä erolla. Lisäksi AMD:n grafiikkapiirin on luvattu tuovan mobiililaitteille tietokoneista ja pelikonsoleista tuttuja teknologioita kuten säteenseuranta ja Variable-Rate Shading.
Valitettavasti testeissä on tullut vastaan myös ongelmia, sillä piirin on havaittu throtlaavan, eli laskevan kellotaajuuksiaan pidemmissä suorituksissa. Toisella testivedolla piirin suorituskyky oli laskenut 20 prosentilla ja kolmannella jo 30 prosentilla alkuperäiseen tulokseen nähden.
Uuden RDNA2-grafiikkapiirin odotetaan löytyvän Samsungin tulevasta Exynos 2200 -lippulaivapiiristä.
Lähde: GSMArena
Uutiskuva: AMD
Tulevan Samsung Exynos -järjestelmäpiirin AMD RDNA2 -pohjainen GPU on jopa 30 prosenttia nykyisiä Mali-piirejä nopeampi
Lupaavan suorituskyvyn vastapainona aikaiset testitulokset ovat näyttäneet myös haasteita suorituskyvyn ylläpitämisessä.