Uutiset

NVIDIA julkaisi uudet GeForce 452.06 -ajurit näytönohjaimilleen

GeForce 452.06 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat Game Ready -leima Microsoft Flight Simulatorille sekä viimeisimmät optimoinnit Tony Hawk’s Pro Skater 1+2-, A Total War Saga: Troy ja World of Warcraft: Shadowlands -peleille.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 452.06 -ajurit ovat saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön työpöytänäytönohjaimia Kepler- ja mobiilinäytönohjaimia Kepler-arkkitehtuurista lähtien.

GeForce 452.06 -ajureiden merkittävin uudistus on virallinen Game Ready -leima Microsoft Flight Simulatorille. Lisäksi ajureissa on mukana viimeisimmät optimoinnit World of Warcraft: Shadowlandsin esiversiolle Public Test Realm -palvelimilla, Total War Saga: Troylle sekä Tony Hawk’s Pro Skater 1+ 2:lle. Ajurit tukevat myös uusimpia G-Sync Compatible -näyttöjä.

Tuttuun tapaan ajurit myös korjaavat aiempien julkaisujen ongelmia. Korjattujen bugien listalta löytyvät tällä kertaa muiden muassa Shadow of the Tomb Raiderin kaatuminen DirectX 12 -rajapinnalla Hardware-accelerated GPU scheduling -ominaisuus käytössä, Death Strandingin tekstuurien korruptoituminen sekä ainakin useita Assassin’s Creed -pelejä vaivannut hetkellinen jäätyminen. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi World of Warcraft: Shadowlandsissa hahmojen nykiminen ruudunpäivitysnopeuden ollessa yli 60 FPS ja hahmojen välkyntä SLI-tilassa, HDCP-virheilmoitukset Valven Index VR-laseilla, Call of Duty: Modern Warfaren satunnaisesti tippuva suorituskyky säteenseuranta käytössä sekä Fortniten kaatuminen Blue Screen of Deathiin 4K-resoluutiolla. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

Uusi artikkeli: Testissä Motorola Moto G 5G Plus

io-tech testasi Suomen edullisimman 5G-yhteyksillä varustetun älypuhelimen – Motorola Moto G 5G Plussan.

Motorola julkaisi heinäkuussa ensimmäisen 5G-yhteyksillä varustetun Moto G-sarjan älypuhelimensa. Moto G 5G Plus sijoittui julkaisuhetkellään Suomessa markkinoiden edullisimmaksi 5G-yhteyksillä varustetuksi puhelimeksi, eikä manttelia ole vielä kuukautta myöhemminkään onnistuttu riistämään. Motorolan keskihintaluokkaisen uutuuden keskeisimpiä ominaisuuksia ovat 6,7-tuumainen Full HD+-resoluution näyttö korkealla 21:9-kuvasuhteella, Qualcommin tuoreehko Snapdragon 765 -järjestelmäpiiri 5G-yhteyksien kera ja mallista riippuen joko 4 tai 6 gigatavua RAM-muistia ja vastaavasti 64 tai 128 gigatavua tallennustilaa. 48 megapikselin pääkameran seurana puhelimen takana sijaitsee 8 megapikselin ultralaajakulmakamera, 5 megapikselin makrokamera ja 2 megapikselin syvyystietokamera.

Artikkelissa perehdymme puhelimeen hieman täysimittaista testirutiinia lyhyemmin reilun viikon ympärivuorokautisten käyttökokemusten pohjalta.

Lue artikkeli: Testissä Motorola Moto G 5G Plus

ZTE Axon 20 5G maailman ensimmäisellä näytön alle upotetulla etukameralla julkaistaan 1. syyskuuta

Vaikka näytön alle sijoitettuja kameramoduuleita on esitelty ennenkin, tuo ZTE:n Axon 20 5G teknologian ensimmäistä kertaa myös kuluttajien saataville.

ZTE:n uutisoitiin viime viikolla valmistautuvan ensimmäisen näytön alle sijoitetulla etukameralla varustetun älypuhelimen julkistukseen. Nyt kyseinen älypuhelin on varmistettu Axon 20 Pro 5G:ksi, jonka julkistus tapahtuu 1. syyskuuta, eli reilun kahden viikon kuluttua.

Vaikka näytön alle sijoitettuja kameroita on esitelty jo ennenkin, on ZTE:n Axon 20 5G ensimmäinen kaupallinen toteutus kyseisestä teknologiasta. Kameran sijoituksessa näytön alle on kohdattu haasteita erityisesti valon läpäisevyyden suhteen, sillä läpinäkyvyydestäänkin huolimatta näyttöjen on todettu häiritsevän valoa huomattavan paljo, mikä on näkynyt kuvanjäljessä. ZTE:n käyttämän paneeliteknologian odotetaan tukevan näytön alle sijoitettua kameraa optimoimalla pikselijärjestystä linssin ympäristöstä, mikä voi kuitenkin teoriassa tarkoittaa nykyään usein totuttua 4K:ta tai Full HD:tä alempaa tarkkuutta. Etukameran resoluution odotetaan kuitenkin olevan 32 megapikseliä.

ZTE:n uskotaan käyttävän uudessa älypuhelimessaan Visionixin valmistamaa OLED-paneelia. TENAA:sta jo löytyvien puhelimen speksien valossa näyttö on kooltaan 6,92 tuumaa ja resoluutioltaan 2460 x 1080. Kuvasuhteeltaan näyttö olisi tällöin varsin omaperäinen 20,5:9.

ZTE Axon 20 5G:n sisällä sykkii vielä nimeämätön järjestelmäpiiri kahdeksalla prosessoriytimellä, jotka yltää korkeimmillaan 2,4 GHz:n kellotaajuuksiin. GSMArenan mukaan piiri voisi todennäköisesti olla Snapdragon 765G, mikä kuulostaa järkevältä, sillä nimensä mukaisesti puhelin tukee 5G:tä, mutta järjestelmäpiirin kellotaajuudet eivät ole lippulaivaluokassa. Järjestelmäpiirin parina puhelimessa on 128 tai 256 gigatavua tallennustilaa ja 4120 mAh:n akku. Puhelimen takana vaikuttaisi TENAA:n kuvien perusteella olevan neljä kameraa, joista päätakakameran resoluutio on tietojen mukaan 64 megapikseliä.

ZTE Axon 20 5G saatavuus Suomessa on vielä täysi kysymysmerkki, eikä valmistajan aiemmista puhelimista voi suurempia johtopäätöksiäkään vetää. io-techin testissäkin käynyt ZTE Axon 10 Pro julkaistiin Kiinan markkinoiden lisäksi Lähi-Idässä ja Pohjoismaissa, joten teoriassa tulevan uutuuden saatavuus pohjoismaissa ei ole täysi mahdottomuus. Valitettavasti kesällä julkaistua ZTE Axon 11 SE 5G:tä ei ole ainakaan toistaiseksi tavattu kotimaamme markkinoilla, vaikka Eurooppaan se onkin julkaistu.

Lähteet: GSMArena, Android Community, ZTE

GeForce RTX 3080:ksi oletettu näytönohjain ensimmäisessä testivuodossa

Vuodon mukaan tunnistamaton NVIDIAn näytönohjain toimi korkeimmillaan 2100 MHz:n kellotaajuudella ja oli varustettu 10 gigatavulla 19 Gbps:n GDDR6X-muistia.

NVIDIAn uuden Ampere-sukupolven GeForce-näytönohjainten julkaisu lähestyy ja samalla kiihtyvät myös vuodot. Tällä kertaa vuodossa on RTX 3080 -malliksi oletettu näytönohjain.

Tuttu luottovuotaja _rogame on löytänyt UserBenchmark-sivustolta ensimmäisen palveluun lähetetyn tuloksen tunnistamattomalla ”NVIDIA 10DE 1467” -näytönohjaimella. Sivuston mukaan näytönohjain on tunnistunut 10 Gt:n muistilla, mikä sopii huhuihin GeForce RTX 3080 -mallista, mutta varmuutta tästä ei ole.

Näytönohjaimen maksimikellotaajuus on ollut testin aikana korkeimmillaan 2100 MHz ja muistien kellotaajuus 4750 MHz. Kellotaajuuksien perusteella uuden sukupolven kellotaajuudet eivät olisi muuttuneet merkittävästi Turing-sukupolvesta ja ainakin kyseisessä mallissa olisi käytössä 19 Gbps:n GDDR6X-muistit. Itse testin heikoille tuloksille voi tässä vaiheessa viitata kintaalla, etenkin huomioiden kyseisen sivuston kyseenalaisen maineen tulosten painotuksissa.

Lähde: _rogame @ Twitter

Deepcoolilta tehokkaaseen ilmankiertoon keskittyvä CL500-miditornikotelo

CL500:ssa on pikakiinnitteiset paneelit ja etupaneelin USB Type-C -liitäntä.

Deepcool on esitellyt uuden CL500-miditornikotelon, jonka suunnittelussa on keskitytty ensisijaisesti tehokkaaseen ilmankiertoon. CL500:n etupaneeliin ja kattoon toteutetut suuret ritiläpaneelit mahdollistavat vapaan ilmavirtauksen kotelon läpi. Kotelon kylkipaneelit ovat kiinni magneettikiinnityksellä ja kattopaneelissa on näppärä pikalukitus.

Kotelon sisään mahtuu ATX-kokoiset emolevyt, 330 mm pitkät lisäkortit sekä kaksi 3,5- ja 2,5 tuuman tallennusasemaa. Prosessoricoolerien maksimikorkeus on 165 mm. Jäähdytyksestä vastaa yksi takapaneeliin esiasennettu 120 mm tuuletin ja käyttäjällä on mahdollisuus asentaa koteloon kaikkiaan kuusi tuuletinta. Varustukseen kuuluu myös integroitu PWM-keskitin neljälle tuulettimelle. Etupaneeliin on mahdollista asentaa jopa 280 tai 360 mm jäähdyttimen ja kattopaneeliin 240 mm jäähdyttimen.

Deepcool CL500 tekniset tiedot:

  • Ulkomitat: 226 x 519 x 473 mm (L x K x S)
  • Paino: 8,4 kg
  • Materiaali: teräs, ABS-muovi, karkaistu lasi
  • Etupaneeli: USB Type-C 3.1 Gen.2, 2 x USB Type A 3.0, 3,5 mm mikrofoni/kuuloke
  • Yhteensopivat emolevyt: ATX, micro-ATX, mini-ITX
  • 3,5 tuuman levypaikat: 2 kpl
  • 2,5 tuuman levypaikat: 2 kpl
  • Laajennuskorttipaikat: 7 kpl
  • Lisäkorttien maksimipituus: 330 mm
  • Prosessoricoolerin maksimikorkeus: 165 mm
  • Virtalähteen maksimipituus: 160 mm
  • Tuuletinpaikat:  3 x 120/ 2 x 140 mm edessä, 1 x 120 mm takana, 2 x 120 mm katossa
  • Tuulettimet: 1 x 120 mm
  • Jäähdytinyhteensopivuus: 280/360 mm edessä, 120 mm takana, 240 mm katossa

CL500:n verollinen suositushinta on 89,90 euroa ja se tulee Suomessa myyntiin syyskuussa.

Lähde: Deepcool

Video: Sokkokokeilussa 60 vs 144 vs 240 Hz virkistystaajuus

Testaamme Counter Strikessä tunnistammeko näytön 60, 144 ja 240 hertsin virkistystaajuuden vaikutuksen pelikokemukseen.

Kaupallinen yhteistyö AOC:n kanssa

Sokkokokeilu tehtiin niin, että näytön virkistystaajuus arvottiin ja vaihdettiin 60, 144 ja 240 hertsin välillä. Pelissä ruudunpäivitysnopeus oli rajoitettu 400 FPS:ään ja Adaptive Sync eli näytön virkistystaajuuden tahdistus ruudunpäivitysnopeuteen oli pois päältä, koska se lisää input lagia eli sisääntuloviivettä.

Jokainen sai pelata Counter Strikeä kolme minuuttia kaikilla eri virkistystaajuuksilla, jotka arvottiin satunnaiseen järjestykseen. Kun kaikilla kolmella virkistystaajuudella oli pelattu, piti arvata, mikä sessio oli milläkin virkistystaajuudella.

Päivitys: Videon testit on toteutettu uudelleen sillä ensimmäisellä kerralla virkistystaajuus ei vaihtunut testisessioiden välillä.

Jos pidit videosta laita yläpeukku, tilaa io-techin YouTube-kanava, kiitos!

Katso video Youtubessa

Micronilta vuotanut dokumentti vahvistaa GDDR6X-muistit GeForce RTX 3090:lle

Osassa GeForce-vuodoista on mainittu GDDR6X-muistit, joiden olemassaolo on salattu onnistuneesti normaalia pidempään.

NVIDIAn tuleviin Ampere-arkkitehtuuriin perustuvien näytönohjainten teknisistä yksityiskohdista on ollut erilaisia väitettyjä vuotoja ja muita huhuja jo pitkään. Iso osa niistä on sivuutettu muun muassa väitettyjen muistien vuoksi; GDDR6X-muistin olemassaolo näin lähellä julkaisua, ilman, että JEDEC tai muistivalmistaja olisi asiasta missään maininnut, vaikutti erittäin epätodennäköiseltä.

Nyt VideoCardz on kuitenkin löytänyt Micronin verkkosivuilta dokumentin, jossa varmistetaan GDDR6X-muistien olevan totta. Yhtiön ultranopeita muisteja käsittelevässä dokumentissa kerrotaan yhtiön kehittäneen uudet GDDR6X-muistit tiiviissä yhteistyössä NVIDIAn kanssa nimenomaan Ampere-sukupolven näytönohjaimille.

Muistien kerrotaan toimivan 21 Gbps:n nopeudella, mikä 384-bittisellä muistiväylällä tarkoittaisi yli yhden teratavun sekunnissa muistikaistaa. Toistaiseksi tuotannossa olevat muistit tarjoavat 8 Gb:n kapasiteetin, mutta tulevaisuudessa yhtiö aikoo tarjota myös 16 Gb:n muistimoduuleita ensi vuoden aikana. GDDR6X-muistien on tarkoitus venyä parhaimmillaan 24 Gbps:n nopeudelle. GDDR6X on myös hieman energiatehokkaampaa kuin nykyiset GDDR6-muistit.

Samassa dokumentissa Micron myös vahvistaa ainakin alustavasti nimen RTX 3090 olevan oikeaa. Yhtiön mukaan siinä tulisi olemaan käytössä 12 kappaletta 19 – 21 Gbps:n nopeudella toimivia muisteja. Käytännössä se tarkoittaa 12 gigatavun muistia ja 912 – 1008 Gt/s:n muistikaistaa. Aiemmin tänään uutisoitu piirilevyvuoto kuitenkin vihjaa, että RTX 3090:ssä olisi lopulta käytössä vain 11 muistisirua, mikä tiputtaisi muistin 11 gigatavuun ja muistikaistan 836 – 925 Gt/s:ssa. Ns. Clamshell-tilassa muistimäärä voidaan kaksinkertaistaa, mutta tällöin kukin muistisiru jakaa muistiväylänsä toisen sirun kanssa eikä kokonaiskaista muutu.

Micron ei ole julkaissut GDDR6X-muisteja vielä virallisesti, vaan oletettavasti se tehdään yhdessä NVIDIAn kanssa GeForce-julkaisutilaisuudessa. Dokumentti asiasta löytyy kuitenkin tälläkin hetkellä yhtiön verkkosivuilta PDF-muodossa. Micronilta on löytynyt myös GDDR6X:n teknistä toteutusta läpikäyvä PDF-dokumentti.

Päivitys:

Yliviivattuun osuuteen viitaten, vaikka vuotaneessa piirilevykuvassa on näkyvissä 11 sirua, on piirilevyn alareunassa tiettävästi yksi piiri mikä on jäänyt peittoon kuvasta.

Lähde: VideoCardz

Live: io-techin tekniikkakatsaus-podcast (33/2020)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä videopodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin viikon tekniikkakatsaus-podcast esitetään tänään perjantaina 14. elokuukuuta noin klo 16:00 alkaen suorana live-streamina. Tekniikkakatsaus lähetetään suorana YouTubessa. Äänessä ovat tuttuun tapaan Juha Kokkonen ja Sampsa Kurri.

Käymme viikottaisissa tekniikkakatsauksissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon tekniikkakatsaus on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

NVIDIA GeForce RTX 3090:ksi väitetyn näytönohjaimen piirilevy vuotokuvassa

Piirilevyn kuva on sensuroitu suurilta osin, mutta näkyvissä on muun muassa 3 x 8-pin PCIe-lisävirtaliittimet, tiiviisti rinnakkain asennetut muistipiirit sekä Turing-sukupolvesta poikkeava NVLink-liitin.

NVIDIA tulee pitämään 1. syyskuuta GeForce-erikoistapahtuman, jossa yhtiön toimitusjohtaja Jensen Huangin uskotaan esittelevän nahkatakissaan uudet Ampere-arkkitehtuuriin perustuvat pelinäytönohjaimet. Nyt nettiin on vuotanut kuvia, joiden väitetään olevan GeForce RTX 3090 -näytönohjaimesta.

VideoCardz ehti löytää Redditiin postatun ketjun, johon vuotaja on ladannut kuvia väitetystä Colorfulin Vulkan-sarjan GeForce RTX 3090 -näytönohjaimen piirilevystä. Itse keskustelu ehdittiin jo kertaalleen poistaa, mutta se on sittemmin palautettu paikoilleen ja on jälleen luettavissa.

Kuvat ovat suurelta osin sensuroitu, mutta näkyviin jätetyt osuudet osoittavat sen olevan ainakin toistaiseksi tunnistamattomasta näytönohjaimesta. Piirilevyn takapuolelta otetussa kuvassa näkyy kolme 8-pinnistä PCI Express -lisävirtaliitintä, NVLink-liittimet sekä muistipiirejä. Colorful on aiemmin käyttänyt myös esimerkiksi RTX 2080 Ti:n Vulkan-huippumallissa kolmea 8-pinnistä lisävirtaliitintä, joten siitä ei voida vielä vetää johtopäätöksiä referenssimallien virransyötöstä.

Huomio kiinnittyy kuvissa ensimmäisenä siihen, että muistipiirit ovat piirilevyn ”väärällä puolella”. Piirilevyn takapuolelle asennetut muistipiirit eivät ole kuitenkaan mikään uusi ilmiö ja niitä käytetään etenkin silloin, kun muistipiirit on asetettu clamshell-tilaan, jossa kaksi muistipiiriä jakaa saman muistiväylän grafiikkapiirille. Myös muissa tilanteissa muistipiirit voidaan asentaa piirilevyn takapuolelle tarvittaessa, vaikka se harvinaista onkin. Muistipiirit ovat lisäksi poikkeuksellisen lähellä itse grafiikkapiiriä ja toisiaan.

Toinen Amperen puolesta puhuva seikka on NVLink-liittimet, jotka poikkeavat Turing-arkkitehtuurissa käytetyistä. Sen sijasta ne muistuttavat NVIDIA EGX A100 -kiihdyttimen liitäntöjä, ainoita kuvissa tähän mennessä nähdyistä Ampere-sukupolven NVLink-liittimistä. Vuotajan mukaan grafiikkapiirin kohdalla piirilevyn takapuolella on lisäksi jokin siru, joka on kuvassa peitetty sensuroidulla Intelin prosessorilla.

Kuten tavallista, vuotokuviin on syytä suhtautua aina varauksella eikä niiden aitoutta voida tässä vaiheessa varmentaa. Pyrimme io-techissä poimimaan uutisoitaviksi vain ne vuodot, joita pidämme todennäköisimmin aitoina.

Lähde: Reddit

Intel Architecture Day 2020: Ohjelmistopuolen uudistukset näytönohjaimille

Intel on uudistanut ohjelmistoaan muun muassa luomalla kokonaan uuden DirectX 11 -ajurin ja lisäämällä videonkaappausmahdollisuuden suoraan Command Center -sovellukseensa

Intel on julkaissut Architecture Day 2020 -tapahtuman tiimoilta nauhoitetun videon sekä joukon dioja. Olemme aiemmin uutisissa käsitelleet jo Intelin valmistustekniikan päivityksiä, Tiger Lake -prosessoriarkkitehtuuria ja tulevia näytönohjaimia. Tässä uutisartikkelissa keskitymme Intelin uusiin näytönohjaimien tueksi tehtyihin ohjelmistopuolen päivityksiin.

Ensimmäisenä ja kenties suurimpana uudistuksen näytönohjaintensa ohjelmistopuolelle Intel esitteli uudistetut ajurit Xe-arkkitehtuurin näytönohjaimille. Ennen Intelin näytönohjainkehitys keskittyi puhtaasti integroituihin näytönohjaimiin, mikä näkyi myös ajurikehityksessä, mutta Xe:n myötä yhtiö on lähtenyt muuttamaan suuntaansa ja pyrkii olemaan myös aggressiivisempi ajureidensa päivityksen suhteen. Uusien pelien optimointien suhteen Intel onkin ottanut uuden suunnan ja Instant Game Tuning -teknologian avulla Intel voikin toimittaa pelikohtaiset ajurioptimoinnit automaattisesti ilman täyttä ajuripäivitystä tai muutakaan toimintaa kuluttajalta. Tätä ajurioptimointia ei kuitenkaan ole pakotettu jokaiselle, vaan kuluttaja voi itse liittyä mukaan palveluun.

Intelin mukaan ajuriuudistukseen sisältyy kolme merkittävää muutosta, joiden tavoitteena on taata Xe-arkkitehtuurin tehokas hyödyntäminen. Ajureiden kääntäjää on kehitetty maksimoimaan raudan ja ohjelmiston välistä tehokkuutta, DirectX 11 -ajuri on kirjoitettu kokonaan uudelleen, jotta ajureiden prosessorirasitus on saatu mahdollisimman pieneksi, ja GPU-Profileria on kehitetty, jotta ohjelmistotasolla GPU:n käyttö olisi aina tilanteeseen nähden optimaalista.

Kuluttajalle kenties näkyvämpänä uudistuksena Intelin uudet näytönohjaimet tukevat Variable Rate Shading -teknologiaa, joka on tuttu myös NVIDIAn tuoreimmista näytönohjaimista ja luvattu myös AMD:n tulevaan RDNA2-arkkitehtuuriin. Käytännössä kyseessä on teknologia, joka mahdollistaa renderöitävän 3D-maailman varjostuksen eri tarkkuuksilla sisällön perusteella. Intel esitteli renderöintitarkkuudet 1×1, 2×2 ja 4×4, jotka ovat tuttuja myös Turing-arkkitehtuurin yhteydessä esitellystä Content Adaptive Shading -tekniikasta.

Kuvanlaadun muokkaukseen Intel on lisännyt ajureihinsa Game Sharpening -ominaisuuden, joka nimensä mukaisesti terävöittää kuvaa. Käytännössä Intelin mukaan ominaisuus on hyödyllisimmillään resoluution skaalausta sisältävissä peleissä, jolloin terävöitystä käyttämällä näytön natiiviresoluutiota alhaisemman resoluution kuvasta voi saada terävämmän näköisen. Intelin terävöitys hyödyntää Perceptual Adaptive -tekniikkaa, minkä tavoitteena on minimoida yliterävöitys ja ringing-artifaktit.

Intel on uudistanut myös Command Center -sovellustaan. Mukaan on liitetty pelikuvan kaappausmahdollisuus samaan tapaan kuin NVIDIAn ShadowPlay tai AMD:n ReLive. Videota on mahdollista suoratoistaa sovelluksesta suoraan Twitchiin tai YouTubeen ja videon enkoodaukseen sovellus käyttää Intelin näytönohjaimiin sisäänrakennettua rautaenkooderia.

Lähde: Intel