Uutiset
Asus esitteli ROG Phone -pelipuhelimen
ROG Phone on varustettu suorituskykyisellä raudalla, 90 hertsin AMOLED-näytöllä ja sen kaveriksi julkaistiin erilliset telakat työpöytä- ja mobiilikäyttöön.

ROG Phonen sisuksista löytyy binnattu eli käsivalikoitu Qualcommin Snapdragon 845 -järjestelmäpiiri, jonka prosessoriytimet toimivat 2,96 GHz:n kellotaajuudella eli 200 MHz korkeammalla kellotaajuudella kuin vakiona. Järjestelmäpiiriä jäähdytetään kuparisella 3D-höyrykammiolla, joka siirtää lämpöä laitteen runkoon. Oikeasta kyljestä löytyy vaakakäyttöä ajatellen kustomoitu liitin, johon voidaan liittää mukana toimitettava tuulettimella varustettu AeroActive Cooler -yksikkö, joka viilentää puhelimen pintaa sekä tarjoaa USB-liittimen ja 3,5 mm:n kuulokeliitännän.
Suorituskykyisen järjestelmäpiirin rinnalla on kahdeksan gigatavua käyttömuistia ja 128 tai 512 gigatavua tallennustilaa (UFS 2.1) sekä 4000 mAh akku. 6. sukupolven Gorilla Glass -lasilla suojattu 6-tuumainen 2160×1080-resoluution AMOLED-näyttö toimii 90 hertsin virkistystaajuudella. Etupuolella on 8 megapikselin kameran ohella eteenpäin suunnatut stereo-kaiuttimet.
Takapuolella on kaksoiskamera, joista toinen on 12 megapikselin perinteisellä linssillä ja toinen 8 megapikselin kamera 120 asteen laajakuvalinssillä. Takapuolella on myös peliteemaan sopiva RGB-valaistu ROG-logo.
Tekniset tiedot
- Ulkomitat: 158,8 x 76,2 x 8,6 mm
- Paino: 200 grammaa
- 6″ AMOLED-näyttö, 18:9-kuvasuhde, 2160×1080 pikseliä, 90 hz, Gorilla Glass 6
- Qualcomm Snapdragon 845
- 8 Gt RAM-muistia
- 128 tai 512 Gt tallennustilaa
- Gigabit LTE
- 802.11a/b/g/n/ac/ad 2×2 MIMO, Bluetooth 5.0, GPS, NFC
- 3,5 mm ääniliitäntä
- 12MP (f/1.8, 1.4um) + 8MP (f/2.0, 1.12um) takakamera
- 8 megapikselin etukamera
- 4000 mAh akku, USB Type-C 2.0, 20 W -pikalataus
- Android 8.1 + ZenUI
ROG Phone saapuu myyntiin kesän aikana, mutta Asus ei vielä kertonut puhelimen hinnoittelua. Puhelimen ohella myyntiin saapuu myös Mobile Desktop Dock- ja TwinView Dock -lisävarusteet, joista Mobile Desktop Dock on runsailla liitännöillä varustettu telakka työpöytäkäyttöön ja TwinView Dock kannettavaan käyttöön tarkoitettu peliohjainmainen telakka toisella näytöllä ja massiivisella 6000 mAh lisäakulla.
Lähde: Asus
Asus esitteli ROG Phone -pelipuhelimen
ROG Phone on varustettu suorituskykyisellä raudalla, 90 hertsin AMOLED-näytöllä ja sen kaveriksi julkaistiin erilliset telakat työpöytä- ja mobiilikäyttöön.
Asus ROG esitteli Computex-mallistonsa: Nestejäähdyttimiä, virtalähde ja kannettavia
Virtalähteet ja AiO-nestejäähdyttimet ovat Asus ROG:lle täysin uusia aluevaltauksia.

Asus on esitellyt Computex 2018 -messujen alla tukun uusia ROG-perheen tuotteita. Uusien ROG-tuotteiden joukkoon mahtuu mukaan myös yhtiölle täysin uusia aluevaltauksia.
Ensimmäiset Asuksen ROG:lle uuteen tuotekategoriaan sijoittuvat tuotteet ovat Ryuo- ja Ryujin-AiO-nestejäähdyttimet. ROG Ryuot tulevat saataville yhden ja kahden 120 millimetrin ja Ryujinit kahden ja kolmen 120 millimetrin tuulettimen konfiguraatioissa. Molempien erikoisuuksiin kuuluu kustomoitavissa oleva pieni OLED-näyttö prosessoriblokissa. Lisäksi Ryujin-sarjan malleissa prosessoriblokki on muotoiltu varsin persoonallisen kulmikkaaksi ja leveäksi. Molemmat sarjat tukevat luonnollisesti Asuksen Aura Sync -RGB-valaistusta. Voit lukea Asus ROG -perheen uusista AiO-nestejäähdytysratkaisuista niiden tuotesivuilta:
Toinen uusi aluevaltaus on virtalähteet. ROG:lle sopivaan tapaan Asuksen uusi Thor-virtalähde on peräti 1200 wattinen ja se on varustettu 80 Plus Platinum -sertifikaatilla. Uusien nestejäähdyttimien tapaan myös virtalähteestä löytyy pieni OLED-näyttö, mutta ilmeisesti se ei ole konfiguroitavissa vaan näyttää vain reaaliaikaisen tehonkulutuksen. Lisäksi Thor 1200W Platinum -virtalähdettä on koristeltu Aura Sync -RGB-valaistuksella ja yhdellä viistetyllä kulmalla, joka luo persoonallisen vaikutelman tyypillisesti kuutiomallisten virtalähteiden meressä.
Kannettavamarkkinoille Asus ROG toi kaksi uutta mallia: Strix Hero II:n ja Strix Scar II:n. Molemmat perustuvat yhteiseen runkoon ja pääosin identtisiin komponentteihin. Prosessoriksi on tarjolla 8. sukupolven Core i5-8300H tai i7-8750H, DDR4-2666-muistia saa maksimissaan 32 Gt ja tallenustilaksi voi valita 128, 256 tai 512 Gt:n M.2 NVMe -SSD-aseman, teratavun SSHD-hybridikiintolevyn tai teratavun kiintolevyn.
Mallien erot löytyvät näytöistä ja näytönohjaimista. Strix Scar II tulee saataville vain 15,6-tuumaisella 144 hertsin FullHD-näytöllä, jolle luvataan 3 ms:n vasteaika, 100 % sRGB-väriavaruudesta ja kiiltämätön pinnoite. Strix Hero II:ssa näytöksi voi valita joko saman kuin Scar II:ssa tai edullisemman 60 hertsin FullHD-näytön, joka tukee niin ikään 100 % sRGB-avaruudesta. Näytönohjaimeksi voi Scar II:lla valita GeForce GTX 1060 6 Gt:n tai GTX 1070:n, kun Hero II tulee saataville vain GTX 1060 6 Gt:lla.
Lisäksi Asus ROG esitteli tapahtumassa uuden Rapture GT-AX11000 -reitittimen ja Delta-headsetin, joista jälkimmäisille ei ole vielä omia tuotesivuja.
Asus ROG esitteli Computex-mallistonsa: Nestejäähdyttimiä, virtalähde ja kannettavia
Virtalähteet ja AiO-nestejäähdyttimet ovat Asus ROG:lle täysin uusia aluevaltauksia.
NVIDIA Computexissa: Seuraavan sukupolven GeForceen menee vielä pitkään
Jensen Huangin esitys keskittyi jälleen pääasiassa tekoälyyn ja NVIDIAn erilaisiin tekoälyyn keskittyviin tuotteisiin.

NVIDIAn esitystä Computexin alla odotettiin mielenkiinnolla etenkin pelaajien rintamalla, sillä yhtiön on odotettu jo pitkään kertovan vihjeitä seuraavan sukupolven peligrafiikkapiireistä. Odotus kuitenkin jatkuu edelleen, sillä NVIDIA keskittyi tapahtumassa lähes yksinomaan erilaisiin tekoälysovellutuksiinsa.
Huang kertoi esityksessään kuluvan vuoden olevan varsin loistava GeForcelle, viitaten myöhemmin tänä vuonna julkaistaviin Call of Duty: Blackops 4:ään Battlefield 5:een ja Shadow of the Tomb Raideriin, joihin on integroitu yhtiön teknologioita. Lisäksi hän esitteli muun muassa MaxQ-kannettavien ja GTX-sarjan GeForce-näytönohjainten kasvua vuosien varrella: MaxQ-kannettavien määrä on noussut vuodessa 8:sta 26:een ja GTX-sarjan näytönohjainten osuus kaikkien yhtiön näytönohjaimien myynnistä on kasvanut viidessä vuodessa liki kolminkertaiseksi.
Uusia näytönohjaimia odottaville uutiset olivat sitäkin ikävämpiä. Huang kehotti ihmisiä ostamaan GeForce GTX 1080- ja GTX 1080 Ti -näytönohjaimia, nyt kun niiden saatavuus on louhintabuumin hiljennyttyä parantunut. Suoraan kysyttäessä hän vastasi seuraavan sukupolven pelinäytönohjainten olevan vielä kaukana ja että NVIDIA kyllä kutsuisi lehdistön julkaisutilaisuuteen, kun on sen aika. Lisäksi NVIDIA on muuttanut HotChips-esityksensä nimen muotoon ”TBD”, eli esityksen aihe tullaan kertomaan myöhemmin. Lehdistön kysyessä asiasta Huangilta hän kehotti ihmisiä elämään nykyhetkessä ja toisti yhtiön kyllä kutsuvan lehdistön tuotteidensa julkaisutilaisuuksiin.
Tekoälypuolella Huang esitteli jälleen DGX-2:ta ja sen OEM/palvelinversio HGX-2:ta. Lisäksi esillä oli Xavier, eli NVIDIAa lainaten ”World’s First Intelligent Machine Processor”. Järjestelmäpiiri rakentuu 9 miljardista transistorista ja sisältää Volta-arkkitehtuuriin perustuvan grafiikkaohjaimen Tensor-ytimillä, uuden DLA-kiihdyttimen FP16- ja INT8-laskuille, videoprosessorin, lukuisia verkkoliitäntöjä, kuvaprosessorin ja kahdeksan Carmel-prosessoriydintä. Carmel-prosessoriytimet ovat NVIDIAn itse suunnittelemia ARM64-yhteensopivia prosessoriytimiä.
Yhtiön uusi alusta älykkäisiin autoihin on nimeltään Pegasus ja sen ensimmäinen versio sisältää kaksi Xavier-järjestelmäpiiriä ja kaksi GV100-grafiikkapiiriä. Yhtiö valmistelee jo toisen sukupolven Pegasusta, jossa GV100:t on korvattu seuraavan sukupolven grafiikkapiireillä.
Voit tutustua NVIDIAn esityksen antiin laajemmin ja tarkemmin esimerkiksi AnandTechin liveblogissa tai UFD Techin kuvaamassa videossa.
NVIDIA Computexissa: Seuraavan sukupolven GeForceen menee vielä pitkään
Jensen Huangin esitys keskittyi jälleen pääasiassa tekoälyyn ja NVIDIAn erilaisiin tekoälyyn keskittyviin tuotteisiin.
OnLeaks julkaisi renderöinnit seuraavan sukupolven 6,1- ja 6,5-tuumaisista iPhoneista
Vuotaneiden kuvien perusteella vuoden 2018 iPhone-mallit mukailevat viimevuotisen iPhone X:n muotoilulinjoja.

OnLeaks-tiliä Twitterissä ylläpitävä Steve Hemmerstoffer on julkaissut yhteistyössä MySmartPrice-sivuston kanssa renderöityjä kuvia ja videot tulevista 6,1 ja 6,5 tuuman iPhone-malleista. Hemmerstoffer on tullut tunnetuksi luotettavista vuodoistaan ja hän julkaisi esimerkiksi iPhone X:stä vastaavat oikeiksi osoittautuneet renderöinnit vuosi sitten. Renderöinneissä komeilevien laitteiden muotoilu on hyvin lähellä nykyistä iPhone X -mallia. Eroja on lähinnä koossa, yksityiskohdissa ja materiaaleissa.
Huhujen mukaan kokovaihtoehdoista keskimmäinen 6,1-tuumainen on malliston edullisin vaihtoehto ja samalla ainoa, joka käyttää LG:n tai JDI:n valmistamaa IPS LCD -näyttöpaneelia. Laitteen runkorakenne on alumiinia, näyttö on iPhone X:n tapaan lähes reunaton ja näytön yläreunassa on X-mallista tuttu suurehko lovi. Laitteen ulkomitoiksi kerrotaan 150,9 x 76,5 x 8,3 mm, eli se on 7,3 mm pidempi, 5,6 mm leveämpi ja 0,6 mm paksumpi kuin iPhone X. Takapuolelta laitteen erottaa iPhone X:stä kameran osalta, sillä kahden sijaan takakuoren ylänurkassa on vain yksi kamera.
6,5-tuumainen malli on puolestaan malliston huippumalli, eli ikään kuin ”iPhone X Plus”. Suuremmasta näytöstä johtuen näyttölovi on kooltaan suhteessa hieman pienempi kuin iPhone X:ssä. Näyttö on edelleen OLED-pohjainen, runko tiettävästi terästä ja kaksoistakakameran sijainti identtinen iPhone X:n kanssa. Ulkomitoiksi kerrotaan 157,5×77,4×7,7 mm, eli laite on noin 14 mm pidempi, 6,5 mm leveämpi ja yhtä paksu kuin iPhone X.
Kaikkien kolmen uuden iPhone-mallin julkaisun odotetaan tapahtuvan tuttuun tapaan ensi syyskuussa. Renderöinneissä esiintyvien mallien lisäksi luvassa on vielä 5,8-tuumainen seuraaja nykyiselle iPhone X:lle.
OnLeaks julkaisi renderöinnit seuraavan sukupolven 6,1- ja 6,5-tuumaisista iPhoneista
Vuotaneiden kuvien perusteella vuoden 2018 iPhone-mallit mukailevat viimevuotisen iPhone X:n muotoilulinjoja.
Roccat esitteli oman mekaanisen Titan-näppäinkytkimen
Roccat on kehittänyt uuden Titan-kytkimensä yhteistyössä kiinalaisen TTC:n kanssa.

Roccat on esitellyt ensimmäisen itse suunnittelemansa mekaanisen näppäinkytkimen, joka kantaa Titan Switch Tactile -nimeä. Kytkimen suunnittelussa on tehty yhteistyötä kytkinvalmistaja TTC:n kanssa. Kyseessä on klikkaamaton tuntopisteellinen kytkin, jonka suunnittelussa on Roccatin mukaan keskitytty erityisesti nopeuteen, kirjoitustuntumaan ja valaistukseen. Kytkimen pohjaamissyvyys on 3,6 mm.
Nopeutta ja herkkyyttä Roccat on parantanut madaltamalla kytkeytymispistettä 1,8 mm:iin ja lyhentämällä kytkimen värähtelyaikaa 20 %:lla firmwaren ja korkealaatuisten komponenttien avulla. Kirjoitustuntumaa on pyritty parantamaan jäykällä rakenteella, joka eliminoi kytkinvarren heilumisen. Läpinäkyvä päällikuori mahdollistaa kurkituksen kytkimen sisuksiin sekä mahdollistaa kytkimeen integroidun RGB-ledin valon tehokkaan kulkeutumisen näppäinkytkimen läpi.
Roccat ei vielä toistaiseksi paljastanut missä tuotteissa se tulee uutuuskytkintään käyttämään.
Lähde: Roccat
Roccat esitteli oman mekaanisen Titan-näppäinkytkimen
Roccat on kehittänyt uuden Titan-kytkimensä yhteistyössä kiinalaisen TTC:n kanssa.
LIVE: io-techin viikon tekniikkakatsaus videopodcast (22/2018)
io-techin suorana lähetettävä videopodcast tekee paluun parin viikon tauon jälkeen. Keskustelemme viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin tämän viikon tekniikkakatsaus esitetään tänään perjantaina klo 15 alkaen suorana live-streamina Twitchissä.
Tekniikkakatsauksessa käymme Sampsan ja Juhan toimesta läpi ajankohtaiset IT-alan asiat ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta. Lisäksi kerromme, mitä juttuaiheita ja päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti Twitchin keskusteluikkunan välityksellä.
io-techin viikon tekniikkakatsaus on jälkikäteen katsottavissa/kuunneltavissa:
LIVE: io-techin viikon tekniikkakatsaus videopodcast (22/2018)
io-techin suorana lähetettävä videopodcast tekee paluun parin viikon tauon jälkeen. Keskustelemme viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.
ARM julkaisi Cortex-A76-prosessoriytimet, Mali-G76-grafiikkaohjaimen ja Mali-V76-videoprosessorin
ARM:n uudet ytimet lupaavat merkittäviä suorituskykyparannuksia kautta linjan kasvattamatta kuitenkaan tehonkulutusta lainkaan tai jopa pienentämällä sitä.

ARM on esitellyt uuden sukupolven Cortex-A76-prosessoriytimen, Mali-G76-grafiikkaohjaimen ja Mali-V76-videoprosessorin. Cortex-A76 on yhtiön ensimmäinen 7 nanometrin prosessille suunniteltu prosessoriydin.
Cortex-A76 on ARM:n uusi suorituskykyinen ydin ja yhtiö kertoo suunnitelleensa koko mikroarkkitehtuurin puhtaalta pöydältä vanhojen ytimien päivittämisen sijasta. Arkkitehtuurin muutosten myötä ARM on muun muassa poistanut useita aiempien arkkitehtuurien pullonkauloja ja puhtaalta pöydältä suunnittelu on mahdollistanut aiempaa paremman suorituskyvyn ja pienemmän tehonkulutuksen käytettyyn tilaan nähden.
Yhtiön mukaan 3 GHz:n kellotaajuudella toimiva Cortex-A76 tarjoaa 35 % enemmän suorituskykyä, 40 % parempaa energiatehokkuutta ja peräti nelinkertaista suorituskykyä koneoppimistehtävissä verrattuna 2,8 GHz:n Cortex-A75:een. Yhden säikeen kokonaislukusuorituskyvyn kellojaksoa kohti kerrotaan kasvaneen 25 %, ASIMD/liukulukusuorituskyvyn kellojaksoa kohti 35 % ja muistikaistaa prosessoriytimillä on käytössään 90 % aiempaa enemmän.
Käytännön testisovelluksissa parannusten kerrotaan näkyvän esimerkiksi 28 % korkeampana Geekbench-tuloksena 35 % nopeampana JavaScript-suorituskykynä. Mikäli ARM:n simuloimat yhden ytimen suorituskykylukemat kääntyvät sellaisenaan todellisiin tuloksiin, saavuttaisi se suorituskyvyssä Applen A10-ytimen suorituskyvyn.
Uudet ytimet tukevat luonnollisesti ARM:n DynamIQ big.LITTLE -teknologiaa ja se on suunniteltu sopimaan paitsi korkean suorituskyvyn laitteisiin, myös keskiluokkaan esimerkiksi yhden tai kahden Cortex-A76- ja kuuden tai seitsemän Cortex-A55-ytimen konfiguraatioissa.
Mali-G76-grafiikkaohjain perustuu tuttuun Bifrost-arkkitehtuuriin ja se on suunnattu yksinomaan korkean suorituskyvyn järjestelmäpiireihin. Viilatun arkkitehtuurin kerrotaan tarjoavan 50 % parempaa suorituskykyä kuin G72-version ja sen suorituskyky per neliömilli on kasvanut 30 %, energiatehokkuus 30 % ja koneoppimissuorituskyky peräti 170 %.
Arkkitehtuuripuolella ARM on tehnyt Bifrostiin merkittäviä muutoksia kasvattamalla kunkin SIMD-yksikön leveyden neljästä kahdeksaan. Itse SIMD-kaistat ovat pysyneet identtisinä, mutta grafiikkaohjain kykenee leveämpien yksiköiden myötä ajamaan kahdeksaa säiettä kellojaksoa kohden per Execution Engine, kun aiemmin raja oli neljässä. Yhtiön mukaan uusi ratkaisu kuluttaa samaan työmäärään saman määrän energiaa kuin ennenkin, mutta mahdollistaa sen suorittamisen nopeammin. Myös teksturointipuolella on päädytty tuplaamaan suoritusyksiköt aiempaan nähden.
Kolmas ARM:n uutuus on Mali-V76-videoprosessori. Videoprosessori on suunniteltu 8K-materiaalille ja sen luvataan tarjoavan kaksinkertaista purkusuorituskykyä, vievän 40 % vähemmän tilaa (4k120-materiaalille optimoituna versiona) ja parantavan pakkauslaatua 25 prosentilla samalla bittivirtanopeudella.
Videoprosessori tukee nykyaikaisten standardien mukaisesti HEVC-, H.265-, VP8-, VP9 ja AVS+-koodekkeja, sekä luonnollisesti niitä vanhempia koodekkiversioita. Uutena mukana on tuki 10-bittisten H.264- ja AVS+-materiaalien purulle.
Suosittelemme syvempää ymmärrystä uusista ytimistä hamuaville AnandTechin artikkeleita. Sivustolla on syväluotaavat artikkelit sekä Cortex-A76-prosessoriytemistä, Mali-G76-grafiikkaohjaimesta että Mali-V76-videoprosessorista.
Lähde: ARM
ARM julkaisi Cortex-A76-prosessoriytimet, Mali-G76-grafiikkaohjaimen ja Mali-V76-videoprosessorin
ARM:n uudet ytimet lupaavat merkittäviä suorituskykyparannuksia kautta linjan kasvattamatta kuitenkaan tehonkulutusta lainkaan tai jopa pienentämällä sitä.
AMD julkaisi Radeon Software 18.5.2 -ajurit näytönohjaimilleen
Uudet 18.5.2-ajurit keskittyvät korjaamaan edellisten ajureiden ongelmia eikä niissä ole uusia ominaisuuksia.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. Radeon Software Adrenalin Edition 18.5.2 -ajurit ovat saatavilla Windows 7- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat kaikkia AMD:n GCN-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia.
Radeon Software 18.5.2 -ajurit on julkaistu yksinomaan korjaamaan aiempien ajureiden ongelmia, eikä niissä ole dokumentoituja uusia ominaisuuksia. Korjattujen bugien listalta löytyvät muun muassa Sea of Thievesin satunnaiset kaatuilut käynnistyksen yhteydessä, Shader Cachen toimimattomuus joidenkin pelien kohdalla sekä joidenkin FreeSync-näyttöjen jääminen mustaksi, kun FreeSync otetaan käyttöön pelin sisällä.
Korjattujen ongelmien lisäksi ajureissa on luonnollisesti myös tiedossa olevia bugeja, kuten Radeon Overlaysta joissain tapauksissa puuttuvat ominaisuudet Borderless Windowed -tilassa ja The Witcher 3:n stutterointi. Voit tutustua täyteen muutoslogiin ajureiden julkaisutiedotteessa.
AMD julkaisi Radeon Software 18.5.2 -ajurit näytönohjaimilleen
Uudet 18.5.2-ajurit keskittyvät korjaamaan edellisten ajureiden ongelmia eikä niissä ole uusia ominaisuuksia.
Atari VCS on nyt ennakkotilattavissa ja lopulliset tekniset tiedot selvillä
Atari VCS on pohjimmiltaan Linux-pohjainen tietokone, mutta sille on luvassa myös yksinoikeuspelejä.

Atarin on tiedetty jo hyvän tovin tekevän paluun pelilaitemarkkinoille. Aiemmin Ataribox-nimellä tunnetun tietokoneen lopulliseksi nimeksi valittiin Atari VCS ja nyt sen lopulliset tekniset ominaisuudet on lyöty lukkoon ja laite on saatu ennakkotilattavaksi.
Atari VCS on käytännössä pienikokoinen Ubuntu-pohjaista Linuxia pyörittävä PC. Sen sisältä löytyy kenties monien pettymykseksi astetta vanhempaa rautaa, sillä aiemmin mainostetun semi-custom APU-piirin sijasta laitteen sisällä sykkii Bristol Ridge -arkkitehtuuriin (Excavator-prosessoriytimet, 3. sukupolven GCN-grafiikkaohjain) perustuva A10-sarjan APU-piiri Radeon R7 -grafiikkaohjaimella. Muistia on 4 gigatavua ja MicroSD-kortilla laajennettavaa eMMC-tallennustilaa 32 Gt. Liitinvalikoimaan kuuluvat HDMI 2.0 -ulostulo, neljä USB 3.0 -liitäntää ja gigabitin verkkoliitin. Langallisen verkkoyhteyden lisäksi on tarjolla WiFi-tuki 2,4 ja 5 GHz:n taajuuksilla sekä Bluetooth 5.0 -tuki.
Atari VCS:n mukana tulee yli 100 alkuperäisen Atari 2600:n peliä. Yhtiö aikoo saada vielä ennen julkaisua valmiiksi yhdessä partnereidensa myös uusintaversioita joistain Atari-klassikoista, jonka lisäksi Atari kertoo ainakin neljäntoista indiekehittäjän jo lupautuneen kehittämään pelejä alustalle, mukaan lukien ainakin joitain yksinoikeuspelejä.
Konsolista tulee saataville vain IndieGoGosta ennakkotilattavissa oleva puulla kortisteltu Day One Collector’s Edition sekä Onyx Edition -niminen perusmalli. Lisäksi tarjolla on perinteitä noudattava Joystick- sekä modernimpi Controller-ohjain.
Edullisimmillaan pelkän Atari VCS:n voi ennakkotilata 199 dollarin hintaan. Joystick on hinnoiteltu 29 dollariin ja Controller 49 dollariin. Puisia koristeita haluavat joutuvat raottamaan kukkaroaan 299 dollarin edestä, mutta hintaan sisältyy yksi Joystick-ohjain. Ennakkotilaukset ovat keränneet reilussa vuorokaudessa kokoon jo yli 2,1 miljoonaa dollaria, kun sen tavoite oli 100 000 dollaria.
Lähde: Atari VCS @ Indiegogo
Atari VCS on nyt ennakkotilattavissa ja lopulliset tekniset tiedot selvillä
Atari VCS on pohjimmiltaan Linux-pohjainen tietokone, mutta sille on luvassa myös yksinoikeuspelejä.
Intel julkaisi Optane DC Persistent Memory -muistit
Intelin uudet muistit sopivat DDR4-muistipaikkoihin ja hyödyntävät 3D XPoint -muisteja, eli ne eivät menetä tietojaan tietokoneen sammuessa.

Intel on julkistanut tänään uudet Optane DC Persistent Memory -muistit. Optane DC -nimen mukaisesti ne on tarkoitettu yrityskäyttöön palvelimissa.
Intelin Optane DC Persistent Memory -muistit perustuvat 3D XPoint -muisteihin, eli samaan muistityyppiin, jota käytetään Intelin Optane-SSD-asemissa. Muistit sopivat DDR4-muistipaikkoihin, mutta ne vaativat ilmeisesti erillisen tuen prosessorin muistiohjaimelta. Intel ei erikseen maininnut toimivuudesta nykyisillä prosessoreilla, mutta suorituskykytesteissä se mainitsi erikseen käyttävänsä seuraavan sukupolven Xeon Platinum -prosessoria.
Intelin esittelyvideon mukaan sitä on tarkoitus käyttää yhdessä Optane DC -sarjan SSD-aseman kanssa välimuistin tapaan varsinaisen DRAM-muistin ja SSD-aseman välissä. Suorituskyvyn pitäisi kuitenkin olla aivan eri luokkaa, kuin M.2-väyläisissä Optane Memory -välimuistiasemissa. Yhtiön omien testien mukaan esimerkiksi Cassandra-tietokantatestissä Optane DC Persistent Memory -muistilla varustettu järjestelmä mahdollisti 9 kertaisen IOPS-suorituskyvyn ja 11 kertaa enemmän samanaikaisia käyttäjiä.
Intel Optane DC Persistent Memory -muistit tulevat aluksi saataville Inteliltä etänä vuokrattavina palvelimina, jonka lisäksi yhtiö tulee toimittamaan niitä tarkoin valikoiduille partnereilleen lähitulevaisuudessa. Laajemmalti muistien odotetaan saapuvan markkinoille ensi vuonna. Muisteja tullaan ainakin aluksi toimittamaan 128, 256 ja 512 gigatavun kampoina.
Lähde: Intel
Intel julkaisi Optane DC Persistent Memory -muistit
Intelin uudet muistit sopivat DDR4-muistipaikkoihin ja hyödyntävät 3D XPoint -muisteja, eli ne eivät menetä tietojaan tietokoneen sammuessa.