Uutiset

NVIDIA julkisti Grace Hopper GH200 Superchip HBM3e -palvelinalustan

Uuden GH200 HBM3e -version kerrotaan kykenevän käsittelemään jopa 3,5-kertaa nykyistä suurempia tekoälymalleja.

NVIDIAn nahkatakkinen toimitusjohtaja Jensen Huang on pitänyt keynote-esityksensä SIGGRAPH-tapahtumassa. SIGGRAPHista ei irronnut kuluttajille juurikaan uutisia, mutta palvelinpuolelle tuli uutta.

NVIDIA julkaisi tapahtumassa uuden version Grace Hopper Superchip -alustastaan. Uusi GH200 Grace Hopper perustuu edeltäjänsä tavoin Grace-prosessoriin ja GH100-laskentapiiriin. Grace on varustettu tuttuun tapaan 72 Arm Neoverse V2 -ytimellä ja sen parina on edelleen 480 Gt LPDDR5X-muistia ECC tuella. GH200 on niin ikään tuttua kauraa 132 SM-yksiköllään.

Uutta GH200:ssa on Hopperin parina olevat HBM3e-muistit. Aiemmissa malleissa laskentapiirin tukena oli 96 Gt HBM3-muistia, josta 94 Gt oli käytettävissä, mutta uudessa versiossa on käytössä 24 Gt:n HBM3e-pinot, joten muistia 6144-bittisellä muistiväylällä on yhteensä 144 Gt, josta 141 Gt on käytettävissä. Yhtiön mukaan uudet HBM3e-muistit ovat jopa 50 % nykyisiä HBM3-muisteja nopeampia, mutta raakojen lukujen valossa ero on pienempi; 96 Gt:n mallilla muistikaistaa oli 3,9 Tt/s, kun nyt sitä on 5 Tt/s.

NVIDIA markkinoi ensisijaisesti kahden GH200:n konfiguraatiota, joka tarjoaa yhtiön mukaan jopa kolminkertaisesti muistikaistaa nykysukupolven verrokkiin nähden, vaikkei raa’at tekniset ominaisuudet moista lupaakaan. Piirien kerrotaan kykenevän käsittelemään jopa 3,5-kertaa niin suuria tekoälymalleja, kuin nykyversio.

NVIDIAn Grace Hopper GH200 HBM3 -version toimitukset ovat käynnissä parhaillaan. Uuden HBM3e-version luvataan olevan täysin yhteensopiva ainakin NVIDIAn MGX-palvelinalustan kanssa, joten päivitykset nykypalvelimiin ovat mutkattomia. NVIDIAn mukaan se odottaa kumppaneidensa kykenevän aloittamaan GH200 HBM3e -palvelinten toimittamisen ensi vuoden toisella neljänneksellä.

Lähde: NVIDIA

Live: io-techin elokuun pelistriimi (Battlefield 2042)

Elokuun ensimmäisessä pelistriimissä dominoidaan Battlefield 2042 -pelissä.

io-techin toimituksen live-pelit jatkuvat myös tänä vuonna yhteistyössä AOC:n kanssa ja elokuussa rähistään Battlefield 2042 -pelissä.

Pelistriimi alkaa keskiviikkona 9. elokuuta klo 20 ja lopuksi arvomme katsojien kesken AOC:n 24G2SPU/BK-pelinäyttö (Full HD, IPS, 165 Hz).

Tervetuloa mukaan katsomaan pelejä ja keskustelemaan chattiin.

Livestriimi Youtubessa

NVIDIA julkaisi uudet GeForce- ja Studio 536.99 -ajurit

GeForce-ajureiden merkittävin uudistus on tuki Baldur’s Gate 3:lle sekä DLSS2:lle tulevissa The Texas Chain Saw Massacre- ja Gord-peleissä.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 536.99 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien. Samaan syssyyn julkaistiin myös Studio 536.99 -ajurit.

GeForce 536.99 -ajureiden merkittävin uudistus on Game Ready -leima Baldur’s Gate 3:lle. Lisäksi mukana on viimeisimmät päivitykset tuleville DLSS2-teknologiaa tukeville The Texas Chain Saw Massacre- ja Gord-peleille. Voit tutustua päivityksiin tarkemmin Game Ready -blogissa.

Tuttuun tapaan mukana on myös bugikorjauksia. Jo aiemminkin korjatuksi ilmoitettu GeForce Experiencen Freestyle-filttereiden aiheuttama epävakaus kummittelee edelleen mukana, tällä kertaa korjattuja ovat DLSS3-peleissä ja Battlefield 2042:ssa esiintyneet epävakaudet filttereiden kera. Myös Dead Spacen yleiset vakausongelmat ja Controlin välivideoissa ja -animaatioissa esiintyneet repeilyt ja nykimiset pitäisi olla nyt korjattuja. Tiedossa olevien ongelmien puolella Halo Infiniten suorituskyvyn tiedetään tippuvan Maxwell-arkkitehtuurin näytönohjaimilla merkittävästi, jonka lisäksi DaVinci Resolveen tehdyt vakauskorjaukset aiheuttavat edelleen suorituskykytappioita, jotka on tarkoitus korjata myöhemmin. Voi tutustua kaikkiin muutoksiin ajureiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Studio 536.99 -ajurit ovat saatavilla niin ikään Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille, mutta ne tukevat näytönohjaimia vasta Pascal-arkkitehtuurista lähtien. Ajureissa on mukana viimeisimmät päivitykset esimerkiksi NVIDIA Omniverselle, XSplit Broadcasterille ja Reallusion iClonelle, jonka lisäksi ajurit korjaavat NVIDIA Broadcastin aiheuttamia ääniongelmia Elgato Wave Linkin kanssa. Voit tutustua studio-ajureihin tarkemmin elokuun Studio-blogissa ja ajureiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Muuttunut OnePlus Open uusissa renderöintivuodoissa

8.8.2023 - 07:56 / Petrus Laine Mobiili Kommentit (9)

OnePlussan on huhuttu vaihtaneen näyttövalmistajaa BOE:sta Samsungiin, mikä saattaa selittää myös isot muutokset ulkonäössä.

OnePlus valmistelee parhaillaan ensimmäisen taittuvanäyttöisen puhelimensa julkaisua. Matkan varrella huhuttu nimi on vaihtunut OnePlus V Foldista OnePlus Openiksi ja tuoreen vuodon mukaan myös puhelimen formaatti on muuttunut viime metreillä.

Steve ’OnLeaks’ Hemmerstoffer on tyypillisesti luotettava vuotaja etenkin tulevien puhelinten renderöintien osalta. OnePlussan tuleva taittuvanäyttöinen puhelin näyttäisi päätyvän yhdeksi virheosumista, sillä Hemmerstoffer on nyt julkaissut merkittävästi aiemmasta poikkeavia renderöintejä. Tällä kertaa renderöintien kerrotaan perustuvan yleisten CAD-piirrosten sijasta kuviin esituotantomallista.

Vanha ja uusi renderöinti rinnakkain. Renderöinnit eivät ole samassa skaalassa.

Uusissa renderöinneissä puhelin on menettänyt todella reilusti pituutta ja kamerasaarekkeen alareuna lähentelee puhelimen takakannen puoliväliä. Saareke näyttää myös kasvaneen jonkin verran kokoa ja siinä on nähtävissä aiemmista renderöinneistä tutut kamerasensorit sekä yksi tunnistamaton pieni aukko, jossa saattaisi piillä jonkinlainen etäisyyssensori tai vastaava. Hasselbladin logokin on vaihdettu pelkkään tyyliteltyyn H-logoon.

Kamerasaarekkeen ja pituuden lisäksi muutoksia piisaa muuallakin. Puhelimen ulommaiset kulmat ovat nyt vahvasti pyöristettyjä, kun sisemmät reunat ovat luonnollisesti erittäin suorat sisänäytön vuoksi. Lisäksi kansinäytön kulmat on menty pyöristämään yhtä voimakkaasti rungon ulkokulmien kanssa. Myös sisänäytön selfiekamera on hypännyt vasemmalta oikeaan yläkulmaan, kun puhelin on avattuna pystyasennossa. Myös kaiuttimien sijoittelua on viilailtu.

On mahdollista, että myös aiemmat renderöinnit olivat aikoinaan oikeita, sillä OnePlussan on huhuttu hiljattain hylänneen näyttöjen valmistajaksi valitun BOE:n ja siirtynyt Samsungin näyttöihin. Syyksi on epäilty muun muassa Samsungin BOE:ta kehittyneempiä taittuvia näyttöjä, mutta kyse on tällä haavaa pelkästä arvailusta. Näytön tai näyttöjen vaihto muihin olisi avannut samalla mahdollisuuden muihinkin muutoksiin.

Yhtiön piti huhujen mukaan julkaista OnePlus Open tässä kuussa, mutta on tiettävästi joutunut lykkäämään julkaisua myöhemmäksi. Näyttöpaneelien vaihto ja formaatin viilailu selittäisivät helposti myöhästymisen.

Lähde: GSMArena

Live: io-techin Tekniikkapodcast (29-31/2023)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin Tekniikkapodcast esitetään tänään perjantaina 4. elokuuta noin kello 13:00 alkavana suorana live-streamina YouTubessa ja äänessä ovat tällä viikolla Juha Kokkonen ja Sampsa Kurri.

Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

Nothing esitteli CMF by Nothing -sisarbrändin

4.8.2023 - 02:12 / Petrus Laine Mobiili Kommentit (2)

CMF by Nothing tulee keskittymään ajattomiksi suunniteltuihin, emobrändiä edullisempiin tuotteisiin unohtamatta kuitenkaan korkeaa laatua.

OnePlussaakin perustamassa ollut Carl Pei pitää itsensä kiireisenä. Nyt Nothingin toimitusjohtaja on kertonut yhtiön perustavan uuden rinnakkaisbrändin.

CMF by Nothing on Nothingin uusi, edullisempiin puhelimiin keskittyvä sisarbrändi. Pei kertoi uudesta brändistä Community Update -videolla ja lupaa sen keskittyvän ajattomien mallien suunnitteluun hintaluokkaansa paremmalla laadulla. CMF by Nothing -tuotteiden luvataan myös keskittyvän käyttäjäkokemukseen yhtä intohimoisesti, kuin Nothingin pääbrändinkin.

Uusi sisarbrändi ei tule viemään huomiota yhtiön pääbrändiltä, sillä sitä varten on perustettu täysin oma tiiminsä yhtiön sisällä. Ensimmäiset CMF by Nothingin tuotteet tulevat olemaan älykello ja langattomat kuulokkeet, joista yhtiö tulee tiedottamaan enemmän lähikuukausien aikana. Molemmat tullaan kuitenkin julkaisemaan vielä kuluvan vuoden aikana.

Lähde: GSMArena

PowerColor lipsautti Radeon RX 7800 XT:n verkkosivut julki

PowerColorin lipsahdus varmistaa viidestä sirusta rakentuvan Navi 32 -grafiikkapiirin, 60 Compute Unit -yksikköä ja 16 Gt muistia 256-bittisen muistiväylän jatkeena.

AMD:n toimitusjohtaja Lisa Su varmisti hiljattain pidetyssä osavuosikatsauksessa yhtiön tulevan julkaisemaan uusia suorituskykyisiä Radeon RX 7000 -sarjan näytönohjaimia kuluvan neljänneksen aikana. Nyt yksi niistä on lipsahtanut julki ja vaikka valmistaja poistikin sivut linjoilta nopeasti, vahinko ehti tapahtumaan.

PowerColor lipsautti verkkosivuilleen julki Radeon RX 7800 XT Red Devil -näytönohjaimen verkkosivut kuvineen ja teknisine ominaisuuksineen. Kuvat varmistavat näytönohjaimen käyttävän Navi 32 -grafiikkapiiriä. Navi 32 rakentuu isoveljensä tavoin yhdestä GCD-sirusta, mutta MCD-siruja on 256-bittisen muistiohjaimen myötä vain neljä. Se tarkoittaa samalla 64 Mt:n Infinity Cache -välimuistia.

Verkkosivujen mukaan Radeon RX 7800 XT on varustettu 60 Compute Unit -yksiköllä eli 3840 stream-prosessorilla ja 256-bittisellä muistiväylällä, jonka jatkeena on 16 Gt 18 Gbps:n GDDR6-muistia. Grafiikkapiirin Game-kellotaajuus on valitusta BIOSista riippuen 2210 tai 2255 MHz ja Boost-kellotaajuus 2520 tai 2565 MHz.

PowerColorin Red Devil -malli on varustettu kahdella 8-pinnisellä PCIe-lisävirtaliittimellä. Sen cooleria täplittää kolme 100 mm:n tuuletinta, jotka puhkuvat kahdeksan lämpöputken lämmittämän alumiinirivaston läpi. Lämpöputket saavat lämpönsä sekä GPU:n että muistit kattavalta kuparipohjalta.

Lähde: VideoCardz, All the Watts @ X

Kiinalainen SMEE aikoo saada 28 nanometrin skannerin valmiiksi vuoden loppuun mennessä

Kyseessä olisi jättimäinen harppaus länsimaiden modernien skannereiden viennin estävien pakkoteiden keskellä, sillä SMEE:n aiemmat skannerit ovat yltäneet parhaimmillaan 90 nanometriin.

Kiinan unelma omavaraisuudesta tietotekniikassa on ottamassa aimo sysäyksen eteenpäin tämän vuoden loppuun mennessä, mikäli kaikki menee suunnitelmien mukaan. Kiinalaiset ovat saamassa valmiiksi kotikutoisen 28 nanometrin piireihin kykenevän skannerinsa.

Shanghai Micro Electronics Equipment Group eli SMEE on Kiinan valtion ohjaaman Global Timesin mukaan valmis esittelemään 28 nanometrin piirien valmistukseen kykenevän kotikutoisen SSA/800-10W -skannerin kuluvan vuoden loppuun mennessä. Raportin mukaan skanneri tulee olemaan valmistettu kiinalaisista komponenteista, optiikka mukaan lukien.

Kyseessä olisi merkittävä harppaus, sillä markkinat ovat tähän asti olleet täysin ASML:n dominoimia japanilaisten Nikonin, Canonin ja Tokyo Electronin täydentäessä loppumarkkinat. Yhdysvaltojen, Japanin ja Alankomaiden asettamat pakotteet estävät EUV-skannereiden lisäksi 14- ja 16 nanometrin tarkkuuksiin yltävät skannerit. SMEE:n aiemmat omat skannerit ovat kyenneet liki antiikkiseen 90 nanometrin tarkkuuteen. Vaikka 28 nanometrin prosessi ei ole uusinta uutta, se on edelleen käytössä monissa moderneissakin piireissä.

Lähde: Tom’s Hardware

AMD:n tulos nousi täpärästi voitolliseksi

AMD:n tulosta painoi etenkin Ryzen-prosessoreiden heikko kysyntä ja vaikkei myyntitulot kuluja kattaneetkaan, riittivät muista lähteistä tulleet voitot nippa nappa kääntämään viimeisen viivan alle jäävän luvun mustaksi.

Myös AMD on pitänyt toisen neljänneksen osavuosikatsauksensa ja noudattaa muutenkin hyvin samankaltaisia pelimerkkejä. Yhtiö jäi pääkilpailijansa tavoin niukin naukin voitolle.

AMD:n liikevaihto tippui vuoden takaisesta 6,6 miljardista 5,4 miljardiin dollariin, mutta se riitti kääntämään viivan alle jäävän tuloksen kaikkineen mustan puolelle 27 miljoonan dollarin marginaalilla. Intelin tapaan varsinaiset myyntitulot eivät riittäneet kattamaan toiminnan kuluja, mutta muut tulot kompensoivat tarpeeksi. Ryzen-prosessoreiden myynti on suorastaan romahtanut ja osaston liikevaihto laski vuoden takaisesta 2,2 miljardista yhteen miljardiin. Romahtanut liikevaihto vei myös osaston tuloksen pakkaselle 69 miljoonaa dollaria. Radeonit ja semi-customit sisältävän Gaming-osaston liikevaihto kutistui 4 % ollen nyt 1,6 miljardia dollaria. Samaan aikaan osaston tulos kuitenkin kasvoi 225 miljoonaan dollariin vuoden takaisesta 187 miljoonasta. Datakeskuksissa liikevaihto laski 11 % 1,3 miljardiin dollariin. Yhtiön mukaan suurin yksittäinen tekijä oli vanhempien 3. sukupolven Epyc Milan -prosessoreiden hidastunut kysyntä, mitä 4. sukupolven Genoan myynnit eivät kyenneet kompensoimaan. Osaston tulos tippui 472 miljoonasta vain 147 miljoonaan dollariin.

Lisa Su kertoi osavuosikatsauksen konferenssipuhelussa yhtiön tekoälypuolen olevan kovassa nosteessa Instinct-kiihdyttimiä hyödyntävien projektien määrän jopa seitsenkertaistuessa yhden neljänneksen aikana. Yhtiön mukaan sen MI300A- ja MI300X-kiihdytinpiirit ovat aikataulussaan; testierät ovat jo suurimpien asiakkaiden käsissä ja myynnit pääsevät toden teolla käyntiin vuoden viimeisellä neljänneksellä. AMD valmistelee lisäksi vientirajoituksien kanssa yhteensopivia uusia kiihdytinpiirejä Kiinan markkinoille. Käytännössä kyse on NVIDIAn tapaan tietyiltä ominaisuuksiltaan pysyvästi leikatuista tutuista piireistä uusilla nimillä. Kuluttajapuolelle Su puolestaan lupasi uusia Radeon 7000 -sarjan näytönohjaimia kolmannen neljänneksen aikana. Tarkkoja malleja ei luonnollisesti mainittu, mutta ”enthusiast” luokkaan viittaaminen yhtiön viime aikaisten luokitusten mukaan puhuu erittäin vahvasti RX 7800 -luokan näytönohjainten puolesta.

AMD:lla on Intelin tapaan varsin maltilliset odotukset vuoden kolmannesta neljänneksestä. Yhtiön ennusteissa povataan tällä hetkellä noin 5,7 miljardin dollarin liikevaihtoa.

Lähde: AMD, kuva: AppEconomyInsights @ X

Intel palasi voitolliseksi

Yhtiön liikevaihto laski 15 % vuoden takaiseen nähden, mutta tulos saatiin käännettyä pakkaselta 1,5 miljardia dollaria plussan puolelle.

Intel on pitänyt toisen vuosineljänneksen osavuosikatsauksensa. Yhtiö on päässyt ainakin toistaiseksi yli pahimmasta kuopastaan ja tulos on palannut plussan puolelle.

Intel teki vuoden toisella neljänneksellä 12,9 miljardin dollarin liikevaihdollaan 1,5 miljardin dollaria voittoa. Toiminnan varsinaiset kulut ylittivät niiden tuottamat tulot, mutta muista lähteistä tulevat muut tulot siivittivät viivan alle jäävän plussalle. Yhtiön liikevaihto kutistui joka osa-alueella vuoden takaiseen nähden, pois lukien Intel Foundry Systems eli piirituotantosiipi, jonka liikevaihto kasvoi jopa 307 % 57 miljoonasta 232 miljoonaan dollariin. Myös osastokohtaiset tulokset laskivat liki kautta linjan, ainut tulostaan parantanut jaosto oli Client Computing Group, joka teki nyt viime vuoden 900 miljoonan sijasta miljardin dollarin tuloksen.

Toimitusjohtaja Pat Gelsinger vahvisti osavuosikatsauksen yhteydessä yhtiön Meteor Lake -prosessoreiden olevan edelleen aikataulussaan vuoden kolmannen neljänneksen julkaisulle. Kyseessä on yhtiön ensimmäinen Intel 4 -prosessia käyttävä prosessori, tosin vain prosessorisirun osalta; muut sirut valmistutetaan TSMC:llä. Sitä seuraava ja työpöydällekin odotettavissa olevan Arrow Laken prosessorisiru valmistetaan puolestaan Intel 20A -prosessilla ja ensimmäisiä testisiruja valmistetaan parhaillaan. Myös Lunar Laken pitäisi Intelin mukaan ehtiä ulos vuonna 2024, joten julkaisuaikataulu tulee olemaan lähitulevaisuudessa erittäin tiivis.

Palvelinpuolella Emerald Rapidsin kerrotaan olevan aikataulussaan vuoden viimeisen neljänneksen lanseeraukselle. Intel 3 -prosessilla valmistettava ja E-ytimiä käyttävä Sierra Forest julkaistaan ensi vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Samaa prosessia hyödyntävä ja P-ytimiä käyttävä Granite Rapids julkaistaan pian sen jälkeen, mutta tarkempaa aikataulua ei ole vielä tarjolla. Intel 18A -prosessin näillä näkymin korkkaava Clearwater Forest on tarkoitus saada markkinoille 2025.

Intel odottaa alkaneen vuosineljänneksen jatkavan hiljaista toipumista ja liikevaihdon pysyvän 12,9-13,9 miljardin dollarin välimaastossa.

Lähde: Intel, kuva: AppEconomyInsights @ X