NVIDIA julkaisi näytönohjaimilleen uudet GeForce 456.55 -ajurit

Uudet ajurit tuovat Reflex-tuen uusimpiin Call of Duty -peleihin, viimeisimmät optimoinnit Star Wars: Squadroniin sekä parantavat RTX 30 -sarjan näytönohjainten vakautta.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 456.55 -ajurit ovat saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat kaikkia yhtiön työpöytänäytönohjaimia Kepler- ja mobiilinäytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien.

GeForce 456.55 -ajureiden merkittävin uudistus on virallinen tuki NVIDIA Reflex -teknologialle Call of Duty: Modern Warfare- ja Call of Duty: Warzone -peleissä. Yhtiön sisäisten testien mukaan Reflexin käyttöönotto pienentää pelissä viiveitä näytönohjaimesta riippuen 2–10 millisekuntia. Lisäksi ajureissa on mukana viimeisimmät optimoinnit Star Wars: Squadrons -pelille.

Ajureiden luvataan parantavan myös joidenkin pelien vakautta GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimilla. Tällä viitataan ilmeisesti käyttäjien raportoimiin kaatumisongelmiin ja ainakin väliaikainen ratkaisu on ilmeisesti näytönohjaiden jännitteiden lasku. TechBBS:n käyttäjäraporttien mukaan näytönohjainten jännitekäyrästä olisi viety terävin pykälä pois, minkä lisäksi korkeimmat Boost-kellotaajuudet olisivat jonkin verran matalampia.

Tuttuun tapaan ajurit myös korjaavat aiempien julkaisujen ongelmia. Liiskattujen bugien listalle ovat löytäneet tiensä muun muassa Windows Event Login prosessorikäyttöasteen kasvaminen, GeForce Experiencen Render Latency -asetuksen satunnainen jumittuminen 0:aan Vulkan-peleissä sekä NVIDIA Container -palvelun kaatuminen uni- tai horrostilasta herättäessä. Lisäksi korjattujen ongelmien listassa mainitaan useiden G-Sync Compatible -näyttöjen poistaminen ajureiden sisäiseltä listalta, mutta ei tarkenneta tarkoitetaanko tällä aiempien ajureiden virheellisesti sieltä poistamien näyttöjen palauttamista listalle, vai näyttöjen poistamista listalta.

Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi pelihahmojen nykiminen World of Warcraft: Shadowlands -pelissä yli 60 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella, Fortniten kaatuilu BSOD-ruutuun 4K-resoluutiolla sekä Samsung G9 -näytön pimeneminen 240 hertsin virkistystaajuudella RTX 3080- ja RTX 3090 -näytönohjaimilla. Voit tutustua ajureiden muutoksiin tarkemmin NVIDIAn artikkelissa sekä ajureiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

Käyttäjät raportoivat NVIDIAn GeForce RTX 30 -sarjan kaatuiluongelmista

GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjainten on havaittu kaatuvan noin 2050 MHz:n kellotaajuudella, jonka osa korteista voi saavuttaa jopa tehdasasetuksilla

NVIDIA julkaisi kuun alussa uudet Ampere-arkkitehtuuriin perustuvat GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimet. GeForce RTX 3080:n saapuminen kahta viikkoa myöhemmin myyntiin ei sujunut kuitenkaan ongelmitta varastojen ollessa auttamattomasti liian pienet, mikä sai NVIDIAn varoittamaan RTX 3090:n pienistä varastosaldoista julkaisussa jo ennakkoon.

GeForce RTX 30 -sarjan julkaisun ongelmat eivät kuitenkaan ole rajoittuneet heikkoon saatavuuteen, vaan jokin aika näytönohjainten myyntiin saapumisesta käyttäjät alkoivat huomaamaan näytönohjaintensa kaatuvan tietyissä tilanteissa. ComputerBase koosti artikkelin aiheesta useamman eri keskustelupalstan ketjujen pohjalta, minkä jälkeen aihe on noussut polttavaksi puheenaiheeksi niin mediassa kuin muillakin keskustelupalstoilla. VideoCardzin koostaman aikajanan mukaan Colorful olisi kuitenkin varoittanut joitain medioita asiasta jo selvästi aiemmin, 15. syyskuuta, sekä kutsunut sen myötä arvostelukappaleensa takaisin.

Käytännössä ongelmasta on kyse siitä, että osa GeForce RTX 3080- ja RTX 3090 -näytönohjaimista saattaa kaatua 2050 MHz:n kellotaajuudella, joka on saavutettavissa hyvillä korttiyksilöillä jo tehdasasetuksilla. io-techin testaamista näytönohjaimista yksikään ei yltänyt kyseisille taajuuksille vakiona.

Tällä hetkellä ei ole täyttä varmuutta, mitkä kaikki tekijät vaikuttavat kaatumisiin. Muun muassa Igor’s Labin Igor Wallosekin analyysin mukaan piirilevyn takapuolella grafiikkapiirin kohdalla olevat kondensaattorit olisivat kuitenkin ratkaisevassa tai vähintään merkittävässä roolissa kaatumisten osalta. Tälle on saatu myös tukea useamman valmistajan taholta.

RTX 30 -sarjan näytönohjaimissa grafiikkapiirin takana käytetään SP-CAP- ja/tai MLCC-kondensaattoreita, joiden tehtävä on ruokkia grafiikkapiirin välitön tehontarve kulutuspiikeissä. Paikkoja kondensaattoreille on kuusi ja kuhunkin paikkaan menee joko yksi SP-CAP- tai kymmenen MLCC-kondensaattoria. EVGA kuitenkin kertoo huomanneensa omissa testeissään, ettei kuuden SP-CAPin konfiguraatio ollut täysin vakaa. Yhtiöltä ei lähtenyt myyntiin yhtään tällaista näytönohjainta, mutta osa näytönohjainten arvostelijoista sai esituotantomallin, jotka yhtiö tulee vaihtamaan tuotantoversioihin.

Todennäköisimmin kaatumisesta kärsivätkin kuudella SP-CAP-kondensaattorilla varustetut mallit, joita tiedetään olevan ainakin Zotacin Trinity- sekä Gigabyten Gaming-sarjan näytönohjaimet. Suurin osa näytönohjaimista käyttää sen sijasta joko viittä SP-CAPia ja yhtä kymmenen MLCC-kondensaattorin rypästä tai NVIDIAn Founders Edition -mallien tapaan neljää SP-CAPia ja kahta MLCC-rypästä. Asus on vienyt omat mallinsa äärimmäisyyksiin käyttämällä kuutta MLCC-rypästä ilman ainuttakaan SP-CAP-kondensaattoria. Eri malleissa käytettyjen kondensaattoreiden arvot voivat vaihdella.

Zotac on myös tiedostanut jo ongelman, mutta tällä hetkellä ei ole vielä täyttä varmuutta, miten yhtiö tulee näytönohjaimen jo ostaneiden kanssa toimimaan. Yhtiö kehottaa Facebook-viestissä GeForce RTX 3080- ja RTX 3090 -näytönohjaimen jo ostaneita olemaan yhtiöön yhteydessä erillisen kaavakkeen kautta, jonka jälkeen yhtiö tulee olemaan yhteydessä korttien omistajiin henkilökohtaisesti. Gigabyte, jonka Gaming-malleille on listattu niin ikään kuuden SP-CAP-kondensaattorin konfiguraatio, ei ole tiettävästi vielä kommentoinut asiaa. Lisäksi MSI:n tiedetään siirtyneen Gaming X Trio -malleissaan alun perin käytetystä viidestä SP-CAPista ja yhdestä MLCC-ryppäästä neljän SP-CAPin ja kahden MLCC-ryppään konfiguraatioon.

io-tech tulee seuraamaan tilanteen kehittymistä ja jatkaa tutkimuksia asian tiimoilta myös omalla tahollaan.

Tuleva Nokia 7.3 -älypuhelin OnLeaksin renderöintivuodossa

28.9.2020 - 14:51 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (6)

Vuotokuvat eivät paljasta suurempia yllätyksiä.

OnLeaks on julkaissut yhdessä IPEEWorld-sivuston kanssa joukon CAD-piirustuksiin pohjautuvia renderöintejä toistaiseksi julkaisemattomasta Nokia 7.3 -älypuhelimesta. HMD Globalin odotettiin julkaisevan 7.3:n viime viikolla järjestetyssä tilaisuudessa, mutta päivänvalon näkivätkin vain edulliset Nokia 2.4 ja 3.4. Huhuttujen Nokia 6.3 ja 7.3 -mallien julkaisut tapahtuvat siis oletettavasti myöhemmin syksyllä.

OnLeaksin renderöinnit paljastavat kamerareiällisellä 6,5-tuumaisella Full HD+ -näytöllä varustetun laitteen, jonka ulkomittojen kerrotaan kasvaneen edeltäjämalli 7.2:een verrattuna noin viidellä millillä pystysuunnassa ja millillä leveyssuunnassa. Kehys näyttää kuvissa metallilta ja takakuoren kerrotaan olevan lasin sijaan muovia. Laitteen yläpäädyssä voi havaita 3,5 mm kuulokeliitännän.

Puhelimen takakuoressa Zeiss-neloiskamera (48 MP pääkameralla) sijaitsee HMD:n viimeaikaisille malleille tyypillisessä pyöreässä kehyksessä. Sormenjälkitunnistin on sijoitettu takakuoreen kameran alapuolelle. Viimeisimpien epävirallisten tietojen perusteella 7.3:n odotetaan käyttävän Snapdragon 690 5G -piiriä sekä 90 hertsin näytön virkistystaajuutta ja sisältävän 18 watin pikalatausta tukevan 4000 mAh akun.

Tämänhetkisen tietojen mukaan Nokia 7.3 julkaistaisiin vuoden viimeisen neljänneksen aikana ja hinta tulisi asettumaan noin 400 euron tuntumaan.

Lähde: IPEEWorld, OnLeaks

Uusi artikkeli: Testissä Xiaomi Mi 10 Lite 5G

io-tech testasi Xiaomin keskihintaisen 5G-puhelimen – Mi 10 Lite 5G:n

Xiaomi lanseerasi Suomessa huhtikuun lopussa 349 euron suositushinnalla varustetun Mi 10 Lite 5G -älypuhelimen, joka toi mukanaan tuen 5G-verkoille kiinalaisvalmistajan alempaan keskihintaluokkaan. Puhelimen keskeisimpiä ominaisuuksia ovat 6,57-tuumainen AMOLED-näyttö Full HD+ -resoluutiolla, Qualcommin Snapdragon 765G -järjestelmäpiiri, 6 gigatavua RAM-muistia ja versiosta riippuen 64 tai 128 gigatavua tallennustilaa. Mi 10 Lite 5G:n neloistakakamera muodostuu 48 megapikselin pääkamerasta, 8 megapikselin ultralaajakulmakamerasta ja 2 megapikselin makrokamerasta sekä syvyystietokamerasta.

Artikkelissa perehdymme puhelimeen hieman täysimittaista testirutiinia lyhyemmin viikon ympärivuorokautisten käyttökokemusten pohjalta.

Lue artikkeli: Testissä Xiaomi Mi 10 Lite 5G

Live: io-techin tekniikkakatsaus-podcast (39/2020)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä videopodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin viikon tekniikkakatsaus-podcast esitetään tänään perjantaina 25. syyskuuta noin klo 15:00 alkaen suorana live-streamina. Tekniikkakatsaus lähetetään suorana YouTubessa. Äänessä ovat tuttuun tapaan Juha Kokkonen ja Sampsa Kurri.

Käymme viikottaisissa tekniikkakatsauksissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon tekniikkakatsaus on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

Galaxin uusi GeForce RTX 3090 Gamer hakee inspiraatiota Legoista

Galaxin uuden GeForcen coolerin kuoret on varustettu Lego-yhteensopivilla nyppylöillä, mikä tuo hauskoja mahdollisuuksia teemakokoonpanoihin.

NVIDIAn uudet GeForce RTX 3090 -näytönohjaimet saapuivat myyntiin eilen. Testasimme io-techissä tuoreeltaan Asuksen, Gigabyten ja MSI:n uutuusmallit ja tulemme testaamaan myös NVIDIAn Founders Editionin heti, kun se saapuu testilaboratorioomme.

Uudet näytönohjaimet noudattelevat pääosin tuttuja jäähydytysratkaisuja, mutta joukkoon mahtuu myös yksi mielenkiintoinen poikkeus. Galaxin GeForce RTX 3090 Gamer on varustettu monille Legoista tutun näköisin pienin pyörein nyppylöin. Yhteneväisyydet eivät jää vain ulkonäköön, vaan ne ovat myös oikeaa kokoa Lego-palikoille.

Expreviewissä julkaistun artikkelin mukaan Galaxin uudessa näytönohjaimessa on Legoille sopivia nyppylöitä sekä coolerin kuorten kyljessä että päällä. Coolerin päällä olevat nyppylät on suojattu läpikuultavin ja irrotettavin laatoin ja kyljessä olevat nyppylät ovat heti käyttövalmiina paljaaltaan. Lisäksi kortin takapuolen suojalevyn takapääty on rei’itetty, mikä mahdollistaisi teoriassa Lego-palikoiden kiinnittämisen myös siihen, mutta alue lienee syytä jättää vapaaksi läpi puhaltavalle tuulettimelle. Tiettävästi kyse ei ole kuitenkaan virallisesta yhteistyöstä, sillä nyppylöistä puuttuu Lego-logot.

Lähde: Expreview

OnePlus 8T:n 120 hertsin näyttö vahvistettu ja mahdollinen hinta vuodettu

OnePlus 8T:n näytön luvataan tarjoavan nopean virkistystaajuuden tueksi erittäin tarkat värit, minkä lisäksi vuodot odottavat suositushinnan asettuvan edeltäjäänsä edullisempaan 599 euroon.

OnePlussan toimitusjohtaja Pete Lau on vahvistanut Techradarille antamassaan haastattelussa tulevaan 8T-älypuhelimeen 120 hertsin näytön, jonka halkaisija on edeltäjämallista tuttu 6,55 tuumaa. Näytön nopeuden lisäksi Lau mainosti puhelimen suunnittelussa keskitytyn erityisesti näytön tarkkuuteen ja kirkkauteen.

Omalla Weibo-tilillään Lau onkin jälkikäteen kertonut tulevan 8T:n paneelin olevan JNCD-arvoltaan (Just Noticeable Color Difference) vain 0,3 OnePlus 8 Pron yltäessä vain 0,4-arvoon. JNCD on nimensä mukaisesti väritarkkuuden mittaamiseen käytetty yksikkö hieman samaan tapaan kuin delta E -arvot. JNCD-asteikolla yhden alapuolella yltäviä näyttöjä pidetään väritarkkuudeltaan todella hyvinä, joten Laun paljastama 0,3 viittaisi OnePlus 8T:n näytön yltävän todella hyviin väritarkkuuksiin.

Lisäksi Lau paljasti Weibo-tilillään 8T:n näytön automaattikirkkauden säätöpisteiden määrän kasvavan 4096:sta 8192:een, minkä lisäksi puhelimeen on lisätty poikkeuksellisesti toinenkin ympäristön kirkkautta tarkkaileva sensori puhelimen takapuolelle perinteisen näytönpuoleisen sensorin kaveriksi.

OnePlus on mainostanut myös latausnopeuksien olevan tulevassa puhelimessa erittäin nopeita, minkä lisäksi valmistaja on julkaissut kuvia, jotka paljastavat puhelimen akun muodostuvan kahdesta erillisestä yksiköstä. Tämä voi viitata siihen, että Oppo Find X2:sta tuttu 65 watin pikalataus voisi löytyä myös tulevasta OnePlus 8T:stä.

Digital Chat Station -nimellä tunnettu vuotaja julkaisi lähes samanaikaisesti Laun paljastusten kanssa muut OnePlus 8T:n tiedot. Vuoto itsessään ei sisällä juurikaan uusia tietoja aiempiin vuotoihin verrattuna, mutta sitä voidaan pitää lisävahvistuksena järjestelmäpiiriä koskeneille huhuille – OnePlus 8T tulee vuotojen mukaan todellakin sisältämään Snapdragon 865 -piirin tuoreemman 865 Plussan sijaan. Lisäksi vuodossa mukana olleiden hintatietojen mukaan 8 gigatavun RAM-muistilla ja 128 gigatavun tallennustilan varustetun perusmallin suositushinta olisi 599 euroa, eli kyseessä olisi suositushinnaltaan OnePlus 8:a edullisempi puhelin.

OnePlus on jo vahvistanut julkaisevansa OnePlus 8T:n 14. lokakuuta.

Lähde: GSMArena (1), (2)

AMD:n Rembrandt-APU-piiri vuotojen kohteena

Vuotojen mukaan Rembrandt-APU-piiri olisi mahdollisesti Van Goghin seuraaja ja valmistettaisiin 6 nanometrin valmistusprosessilla.

AMD:lla on monta rautaa tulessa sen valmistellessa paitsi uusia prosessoreita, useampia erilaisia APU-piirejä ja grafiikkapiirejä. Nyt nettiin on vuotanut uusia tietoja yhdestä AMD:n tulevista APU-piireistä.

VideoCardz on bongannut viime aikoina muutoinkin vuotorintamalla aktivoituneen Patrick Schurin twiitin, jonka mukaan AMD:n Rembrandt-koodinimellinen APU-piiri tulisi tukemaan DDR5-5200-muisteja, kahta 40 Gbps:n USB4-liitäntää ja sisältäisi 20 PCI Express 4.0 -kaistaa.

Schurin Twiitin myötä aktivoitui myös MebiuW, joka on kesän aikana avannut pala kerrallaan hallussaan olevaa roadmappia. MebiuW kiittää muita vuotajia kyseisen roadmapin tietojen varmistamisesta hänestä riippumattomista lähteistä ja julkaisi sen kunniaksi uuden palasen roadmapista.

Uudessa kuvassa näkyy nimenomaan Rembrandt-koodinimellinen APU-piiri, jonka ominaisuuksiksi listataan Zen 3 -prosessoriytimet, PCI Express 4.0 -tuki, RDNA2-grafiikkaohjain (Navi2), DDR5- ja LPDDR5-tuki CVML sekä 6 nanometrin valmistusprosessi. CVML, jonka epäillään tarkoittavan konenäköä ja -oppimista, vihjaa Rembrandtin olevan mahdollisesti Van Goghin seuraaja. Mielenkiintoisena yksityiskohtana voidaan pitää myös 6 nanometrin valmistusprosessia, sillä AMD ei ole julkisesti kertonut aikovansa käyttää kyseistä prosessia.

Lähteet: Patrick Schur @ Twitter, MebiuW @ Twitter

Galaxin vuotanut dia varmistaa RTX 3080 20 Gt:n ja muita julkaisemattomia malleja

Galaxin dian mukaan RTX 3070 tulisi jäämään jonkin verran RTX 2080 Ti:tä hitaammaksi, mutta sen ja RTX 3080:n väliin olisi mahtumassa vielä nimettömäksi jäänyt malli.

NVIDIA on julkaissut ensimmäiset kolme GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjainta ja saanut niistä myyntiin asti RTX 3080 10 Gt:n ja RTX 3090:n. Gigabyten verkkosivuille lipsahtaneet tiedot kuitenkin vihjasivat yhtiöllä olevan valmisteilla pitkä liuta muitakin RTX 30 -sarjan näytönohjaimia. Myös NVIDIAn oma whitepaper-julkaisu viittaa RTX 3080 -malliin nimenomaan 10 Gt:n versiona, mikä on kyseisissä julkaisuissa poikkeuksellista.

Nyt nettiin on vuotanut Galaxin tapahtumassa esitelty diagrammi, jossa on esillä jo julkaistujen näytönohjainten lisäksi kolme vielä julkaisematonta RTX 30 -sarjan jäsentä. Galaxin diassa RTX 30 -sarjan näytönohjaimet on asetettu rinnakkain RTX 20 -sarjan mallien kanssa suhteessa niiden suorituskykyyn.

Dian mukaan GeForce RTX 3070 tulisi jäämään jonkin verran jälkeen GeForce RTX 2080 Ti:stä, vaikka NVIDIA ehtikin jo mainostaa niiden olevan yhtä nopeita. Todennäköisesti NVIDIAn lupaus suorituskyvystä perustuikin vain Minecraft RTX- ja Quake II RTX -suorituskykyyn, kuten lupaus 3080:n kaksinkertaisesta nopeudesta RTX 2080:een nähden.

RTX 3070:n suorituskyvyn lisäksi taulukossa on kuitenkin myös mielenkiintoisia yksityiskohtia. GeForce RTX 3080:sta on listattu 10 Gt:n lisäksi myös 20 Gt:n versio, kuten odotettua, jonka lisäksi RTX 3080:n ja RTX 3070:n väliin on mahtumassa ”PG142 SKU 0”, josta ei ole vielä tarkempaa tietoa. Pakan pohjimmaiseksi listataan RTX 3060, joka tarjoaisi vastaavaa suorituskykyä, kuin GeForce RTX 2080.

Lähde: HXL @ Twitter

AMD:n seuraavan sukupolven Ryzen 7 5700U ensimmäisessä testivuodossa

Tällä hetkellä ei ole vielä varmaa tietoa siitä, onko kyseessä Lucienne eli päivitetty Renoir vai Zen 3 -arkkitehtuuriin perustuva Cezanne.

AMD valmistelee parhaillaan Zen 3 -arkkitehtuuriin perustuvien Ryzen- ja Epyc-prosessoreiden julkaisua, mutta myös APU-rintamalla tehdään töitä uuden sukupolven eteen. APU-piireissä on roadmapeissa Renoirin seuraajaksi on merkitty Cezanne, mutta yhtiöllä tiedetään olevan myös Lucienne-koodinimellisiä päivitysversioita Renoirista.

Tuttu luottovuotaja Tum Apisak on löytänyt ensimmäisen testivuodon vuodon tulevalla Ryzen 7 5700U -APU-piirillä. Testitulos on kolmanneksen parempi, kuin Renoir-arkkitehtuuriin perustuvan Ryzen 7 4800U:n. Molemmat APU-piirit ovat 8-ytimisiä, mutta Ashes of the Singularity ei valitettavasti erittele grafiikkaohjaimen ominaisuuksia.

Itse tulosta mielenkiintoisempi kysymys on itse APU-piiri itsessään. Luciennen on oletettu tähän asti olleen esimerkiksi Googlen Chromebookeille kustomoitu päivitetty versio Renoirista. Cezannen taas tiedetään olevan Zen 3- ja Vega -arkkitehtuureihin perustuva seuraavan sukupolven APU-piiri. MebiuW:n twiitin mukaan Ashes of the Singularity -vuodossa nähty Ryzen 7 5700U ei olisikaan monien odottama Cezanne, vaan nimenomaan Lucienne.

Mikäli MebiuW:n tiedot pitää paikkaansa, se tietäisi kylmää kyytiä AMD:n odotetulle numeroinnin korjaamiselle. Vuotojen mukaan AMD tulisi hyppäämään 4000-sarjan yli työpöytäpuolella, jotta saman sukupolven prosessorit ja APU-piirit olisivat samalla tuhatluvulla. Mikäli kyse on kuitenkin Cezannesta, ei numerointipäivitys korjaisi mitään. Joidenkin huhujen mukaan 5000-sarjassa tulisi olemaan sekä Lucienne- että Cezanne-APU-piirejä.

Lähteet: Tum Apisak @ Twitter, MebiuW @ Twitter