LIVE: io-techin viikon tekniikkakatsaus (39/2018)

io-techin suorana lähetettävässä videopodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin viikon tekniikkakatsaus esitetään tänään perjantaina 28. syyskuuta klo 13:30 alkaen suorana live-streamina Twitchissä ja Youtubessa. Lähetyksessä äänessä tuttu parivaljakko Sampsa Kurri ja Juha Kokkonen.

Tekniikkakatsauksessa käymme läpi ajankohtaiset IT-alan asiat ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta sekä kerromme, mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti Twitchin keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon tekniikkakatsaus on jälkikäteen katsottavissa:

AMD ja NVIDIA julkaisivat uudet ajurit näytönohjaimilleen

Kummankin valmistajan ajureista löytyy nyt virallinen tuki Assassin’s Creed Odysseylle ja Forza Horizon 4:lle, jonka lisäksi NVIDIA on antanut ajureilleen Game Ready -leiman FIFA 19:lle.

AMD ja NVIDIA ovat kumpikin päivittäneet näytönohjainajurinsa. Radeon Software Adrenalin Edition 18.9.3 -ajurit ovat saatavilla Windows 7- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat kaikkia yhtiön GCN-arkkitehtuuriin perustuvia näytönohjaimia. GeForce 411.70 -ajurit ovat puolestaan saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat NVIDIAn näytönohjaimia Kepler-arkkitehtuurista lähtien.

Radeon Software 18.9.3

AMD:n uusien ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat viralliset tuet Assassin’s Creed Odyssey- ja Forza Horizon 4 -peleille. Ajureiden luvataan lisäksi parantavan suorituskykyä uudessa Assassin’s Creedissä parhaimmillaan 3 % Radeon RX 580 -näytönohjaimella 1080p-resoluutiolla ja 5 % RX Vega 64 -näytönohjaimella 1440p-resoluutiolla. Verrokkina suorituskyvyssä olivat aiemmin tässä kuussa julkaistut 18.9.1 -ajurit.

Ajurit korjaavat tuttuun tapaan edellisten ajureiden ongelmia, kuten stutterointi tietyissä tilanteissa FreeSync-näytöllä, kun ruudunpäivitysnopeus ylittää FreeSyncin ylärajan. Mukana on myös tiedossa olevia ongelmia kuten RX Vega -sarjalla lepotilassa liian korkeille kellotaajuuksille jumittavat muistit. Voit tutustua kaikkiin muutoksiin ajureiden julkaisutiedotteesta.

Lataa AMD:n ajurit täältä

GeForce 411.70

NVIDIAn uudet ajurit tuovat mukanaan Game Ready -leimat Assassin’s Creed Odyssey-, Forza Horizon 4- ja FIFA 19 -peleille. Ajureissa ei ole uusia SLI-, 3D Vision- tai 3D Compatibility Mode -profiileita, mutta Game Ready -leimojen lisäksi mukaan on saatu parannuksia GeForce RTX 20 -sarjan virranhallintaan lepotilassa.

Ajureiden korjattujen bugien lista keskittyy uusiin GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjainten ongelmiin, kuten näytön vilkuntaan PUGB:ssa GeForce RTX 2080:lla ja grafiikan korruptoituminen Adobe Photoshop CC:ssä kuvan suurentamisen jälkeen. Ajureissa on myös tiedossa olevia ongelmia, kuten aiemmistakin ajureista tuttu Final Fantasy XV -testin DLSS-version kaatuminen ohjelman sulkeutuessa, jonka korjaaminen vaatii NGXCoreEtx.dll-tiedoston poistamisen ja ajureiden uudelleenasennuksen. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteesta (PDF).

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

Uusi artikkeli: Testissä Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC (TU102)

io-techin testissä Asuksen ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC -lippulaivanäytönohjain.

Saimme io-techin testiin Asukselta ensimmäisenä Pohjoismaissa yhtiön omaan piirilevysuunnitteluun perustuvan ja omaa jäähdytysratkaisua käyttävän ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC -lippulaivamallin, johon tutustumme tässä artikkelissa. Kyseessä on tällä hetkellä markkinoiden kallein 2080 Ti -malli lähes 1500 euron hinnalla. Suorituskykytestit on ajettu 3820×2160-, 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla ja mukana on myös tehonkulutus, lämpötila ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.

Lue artikkeli: Testissä Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC (TU102)

NVIDIAn GeForce RTX 2080 Ti -näytönohjaimen toimitusvaikeudet jatkuvat

Euroopassa osa ennakkotilaajista on saanut sähköpostin, jonka mukaan uusi toimituspäivä on 5. – 9. lokakuuta. Yhdysvalloissa vastaavissa sähköposteissa toimituspäivä on 5. lokakuuta.

Uutisoimme aiemmin NVIDIAn toimitusvaikeuksista uuden lippulaivanäytönohjaimensa GeForce RTX 2080 Ti:n toimitusvaikeuksista. Toistaiseksi ei ole tietoa, mistä toimitusvaikeudet tarkalleen johtuvat.

ComputerBase uutisoi nyt NVIDIAn verkkokaupan lähestyneen useita GeForce RTX 2080 Ti Founders Edition -näytönohjaimen ennakkotilanneita sähköpostilla, jossa ilmoitetaan uusista myöhästelyistä. NVIDIAn Saksan ja Ison-Britannian verkkokauppojen lähettämissä sähköposteissa uudeksi toimitusajaksi ilmoitetaan 5. – 9. lokakuuta ja Yhdysvaltain puolella uuden toimituspäivän kerrotaan olevan 5. lokakuuta.

Alun perin GeForce RTX 2080 Ti Founders Edition -näytönohjainten piti saapua myyntiin ja ennakkotilaajille 20. syyskuuta. Ilmeisesti myöhästymissähköpostia ei ole kuitenkaan lähetetty kaikille tilaajille, joten oletettavasti NVIDIA kykenee toimittamaan osan näytönohjaimista ennakkotilaajille jo aiemmin.

Suomessa tilanne ei näytä juuri sen ruusuisemmalta. Muutamat kaupat listaavat edelleen odottavansa joitain RTX 2080 Ti -malleja varastoon huomiseksi, mutta suurimman osan kohdalla odotetut toimituspäivät ovat lokakuun puolella.

Lähde: ComputerBase

Qualcomm syyttää Applea yrityssalaisuuksien jaosta Intelille

26.9.2018 - 20:49 / Petrus Laine Mobiili Kommentit (8)

Qualcommin näkemyksen mukaan Apple on voinut vaihtaa Intelin modeemeihin vain jakamalla eteenpäin yhtiön teknologioita, joiden avulla kilpailijan modeemin suorituskykyä on voitu optimoida.

Apple ja Qualcomm ovat käyneet jo pitkään erilaisia oikeustaisteluja sekä keskenään että tavalla tai toisella toisiinsa liittyen. Oikeutta käydään parhaillaan useista eri patenttirikkomuksista ja tuoreimpana käänteenä Qualcomm syyttää Applea yrityssalaisuuksien levittämisestä.

Qualcommin tuoreimman haasteen mukaan Apple on levittänyt Intelille yhtiön liikesalaisuuksia. Haasteen mukaan Apple on luovuttanut sopimusten vastaisesti sen modeemien suorituskyvyn parantamiseen liittyviä tietoja, työkaluja ja lähdekoodeja Intelille, jotta näitä voitaisiin soveltaa myös Intelin modeemeihin. Yhtiön mukaan yrityssalaisuuksien jakelu eteenpäin olisi osa Applen vuosia jatkunutta operaatiota siirtyä sen piireistä kilpailijoiden piirien pariin.

Qualcomm pyrkii liittämään tapauksen osaksi toista oikeudenkäyntiä, jonka mukaan Apple ei ole sallinut yhtiölle sopimusten mukaista mahdollisuutta tutkia sen omistaman koodin käyttöä Applen tuotteissa. Qualcommin mukaan yhtiö on kuitenkin valmis ajamaan molempia tapauksia riippumatta siitä, salliiko oikeus niiden yhdistämisen vai ei.

Lähde: 9to5 Mac

Diavuoto: Intelin Ice Lake myöhästyy palvelinversion tapaan vuoteen 2020

Intelin 10 nanometrin valmistusprosessin ongelmat ovat siirtäneet sille suunniteltuja prosessoreita jo parilla vuodella eteenpäin.

Intelin prosessoripuoli on ollut AMD:n Ryzenin julkaisusta lähtien enemmän tai vähemmän sekaisin. Kilpailun sekoittaman pakan tilannetta ei auta se, että yhtiöllä on suuria ongelmia 10 nanometrin valmistusprosessinsa kanssa ja 14 nanometrin tuotantokapasiteetin riittämättömyyden vuoksi Intel joutuu päivittämään Vietnamissa sijaitsevan testi- ja kokoonpanolaitoksen Copy Exactly! -menetelmällä 14 nanometrin -prosessoreille sopivaksi (PDF).

Ice Lake on Intelin surullisen kuuluisaa Cannon Lakea seuraava arkkitehtuuri. Viimeisimpien tietojen mukaan sen julkaisun olisi pitänyt tapahtua 2019, hieman ennen vuoden 2020 ensimmäisellä puoliskolla julkaistavaa palvelinpuolen Ice Lake-SP -versiota. Suunnitelmat ovat kuitenkin viivästyneet tuoreimpien vuotojen perusteella ja Ice Lake on luvassa kuluttajapuolellekin vasta 2020.

Expreviewin julkaisemien diojen mukaan Ice Laken julkaisu oli ajoitettu vuoteen 2019 vielä tämän vuoden maaliskuussa, mutta jo toukokuussa tilalle saatiin päivitetty roadmap, jossa Ice Lakea ei näy. Vuodet 2018 ja 2019 kattavan roadmapin mukaan ensi vuonna markkinoilla ovat Ice Laken sijasta Coffee Lake-R ja Whiskey Lake.

Lähde: Expreview

NVIDIAn GeForce RTX 2070 saapuu myyntiin 17. lokakuuta

GeForce RTX 2070 perustuu omaan TU106-grafiikkapiiriinsä leikatun TU104:n sijasta.

NVIDIA esitteli GeForce RTX 20 -tuotesarjan viime kuussa ja GeForce RTX 2080- ja RTX 2080 Ti -näytönohjaimet on saatu jo myyntiinkin asti. Esittelyn yhteydessä NVIDIA totesi RTX 2070:n tulevan markkinoille myöhemmin, muttei kertonut sille tarkkaa aikataulua.

Nyt NVIDIA on paljastanut Twitterissä GeForce RTX 2070:n tulevan saataville 17. lokakuuta. Näytönohjaimen Founders Edition -mallin suositushinta on Suomessa 659 euroa ja perusmallin ohjehinta noin 100 euroa halvempi.

GeForce RTX 2070 perustuu TU106-grafiikkapiiriin. Näytönohjaimessa on käytössä koko grafiikkapiirin potentiaali 2304 CUDA-ytimellä, 36 RT-ytimellä, 288 Tensor-ytimellä, 144 teksturointiyksiköllä ja 64 ROP-yksiköllä. Grafiikkapiirin peruskellotaajuus on 1410 MHz ja Boost-kellotaajuus referenssiversiossa 1620 MHz ja Founders Edition -versiossa 1710 MHz. Näytönohjaimessa on 8 Gt 14 Gbps:n GDDR6-muistia 256-bittisen muistiväylän jatkeena.

Ensi kuussa julkaistava Huawei Mate 20 Pro pressikuvavuodossa

24.9.2018 - 22:56 / Petrus Laine Mobiili Kommentit (4)

Huawein Mate 20 Pro sisältää varmuudella Leican kolmoiskameran ja huhujen mukaan näytön alle asennetun sormenjälkilukijan.

Huawei valmistelee lokakuun puolivälissä julkaistaviksi uusia Mate-sarjan puhelimia. Huhujen mukaan Mate 20 -sarjan koodinimet ovat Hima, Laya ja Everest ja kolme eri mallia viitannee edeltävän sukupolven tavoin perusmalliin, Pro-malliin ja Porsche Design -malliin.

WinFuture on saanut ennakkoon käsiinsä Mate 20 Pro -mallin pressikuvat. Puhelimen etupuolella on nykytrendien mukaisesti lähes koko alan peittävä näyttö, jonka yläreunasta löytyy monien kritisoima lovi. Mate 20 Pron tapauksessa lovi on huomattavan leveä aivan tuoreimpiin kilpailijoihin verrattuna.

Kuvissa näkyy puhelimen takapuolella Leican kanssa yhteistyössä toteutettu kameraratkaisu, joka sisältää kolme kamerasensoria ja salaman aseteltuna neliskulmaiseen ”kamerakyhmyyn”. Sormenjälkilukijan paikka kuvista ei löydy, mikä tukee huhuja näytön alle sijoitetusta sormenjälkilukijasta.

WinFuturen mukaan Mate 20 Pron kolme kamerasensoria sisältäisivät 16 – 80 millimetrin polttovälit ja f/1.8 – f/2.4 -välille sijoittuvat aukkosuhteet, mutta sivusto ei ole saanut käsiinsä tietoja millaista optiikkaa mikäkin sensoreista käyttää. WinFuture kuitenkin mainitsee 16 millimetrin polttovälin viittaavan yhden sensoreista olevan erittäin laajakulmainen.

Huawein uudet lippulaivamallit tulevat käyttämään yhtiön omaa Kirin 980 -järjestelmäpiiriä, joka sisältää kaksi nopeaa 2,6 GHz:n Cortex-A76-ydintä, kaksi maltillisemmalla 1,92 GHz:n kellotaajuudella toimivaa Cortex-A76-ydintä ja neljä vähävirtaista Cortex-A55-ydintä. Kirin 980:n grafiikkaohjaimeksi on valittu ARM:n Mali-G76 MP10. Huawei on myös luvannut Mate 20 Pron sisältävän aiempaa suuremman akun. Huhujen mukaan Pro-mallissa olisi 6,9-tuumainen näyttö ja perusmallissa 6,3-tuumainen.

Lähde: WinFuture

Kiinalainen KaiXian KX-6000 -x86-prosessori lupaa kovaa kilpailua Intelille ja AMD:lle

KaiXian-prosessorit ovat VIA:n ja kiinalaisen Zhaoxinin yhteistyössä suunnittelemia, Kiinan markkinoille suunnattuja x86-prosessoreita.

Uutisoimme vuoden alussa kiinalaisen Zhaoxinin ja VIA:n yhteistyöprojektista, jonka tuloksena on julkaistu jo lukuisia KaiXian nimellä markkinoitavia x86-prosessoreita Kiinan markkinoille. Vuoden alussa yhtiö kertoi KX-5000:n julkaisun yhteydessä julkaisevansa tulevaisuudessa selvästi nopeamman KX-6000:n ja tuo tulevaisuus on täällä tänään.

Zhaoxinin ja VIA:n yhteistyössä suunnittelema KX-6000 on 8-ytiminen x86-64-prosessori, joka valmistetaan TSMC:n 16 nanometrin FinFET-valmistusprosessilla. Uuden valmistusprosessin myötä 28 nanometrillä valmistetun KX-5000:n varsin maltillisista 2 GHz:n kellotaajuuksista on päästy nousemaan suoraan 50 prosentilla ylöspäin 3 gigahertsiin. Prosessoriydinten yhteydestä löytyy yhteensä 8 megatavua L2-välimuistia ja kaksikanavainen DDR4-3200-muistiohjain. Prosessoriin on integroitu myös grafiikkaohjain, joka edeltäjänsä perusteella tukee vähintään DirectX 11.1 -tasoa.

LuiJiaZui:ksi kutsuttu arkkitehtuuri on jatkokehitelmä KX-5000:ssa käytetystä WuDaoKou-arkkitehtuurista. Kyseessä on moderni superskalaari OOOE-arkkitehtuuri (Out-of-Order Execution) ja se tukee ainakin jo edeltäjänsä KX-5000:n tukemia laajennoksia kuten AVX ja SSE 4.2. Prosessorin virtualisointiteknologian kerrotaan olevan yhteensopiva Intelin VT-x:n kanssa.

Zhaoxinin mukaan KaiXian KX-6000 vastaisi suorituskyvyltään Intelin 7. sukupolven Core i5 -prosessoreita, mutta se ei ole toistaiseksi julkaissut mitään testejä tueksi väitteilleen. Alkuvuodesta KX-6000:n povattiin kilpailevan lähinnä Gemini Lake -prosessoreiden kanssa.

Lähde: PC Watch, AnandTech

Applen iPhone XS ja XS Max iFixitin purkukäsittelyssä

24.9.2018 - 20:09 / Petrus Laine Mobiili Kommentit (14)

Applen uutuuspuhelimet saivat korjattavuusarvosanakseen 6/10 pistettä. Livenä lähetetyn purkuoperaation taustalla XS Max selvisi upotuksesta parimetriseen olut-putkeen liki viiden tunnin ajan, kun IP68-suojaus lupaa suojan vedeltä vain puoleksi tunniksi.

Purkuvideoistaan ja oppaistaan tuttu iFixit on ottanut käsittelyynsä Applen uudet iPhone XS:n ja XS Maxin. Yhtiö julkisti uudet puhelimensa vajaat kaksi viikkoa sitten ja ne tulivat virallisesti saataville viime viikon perjantaina.

iFixitin purkukäsittely osoittaa nopeasti, että XS:n ja XS Maxin erottaa toisistaan muutkin seikat kuin akun ja näytön koko. XS Maxin suurempi koko on antanut lisää vapauksia piirilevyjen suunnittelussa ja esimerkiksi modeemin ja muut langattomat yhteydet toteuttavat piirit on eritelty kahdelle toistaan erilliselle piirilevylle, kun ne XS:n kohdalla on ahdettu yhdelle pienemmälle piirilevylle. Apple käyttää XS:ssä ja XS Maxissa Intelin valmistamaa modeemia. eSIM-tuki on toteutettu ST Microelectronicsin mikrokontrollerilla jota käytetään samaan myös Applen Watch Series 3 -kelloissa ja Googlen Pixel 2 XL:ssä.

Mielenkiintoisena yksityiskohtana, joka on ainakin allekirjoittaneelta mennyt aiemmin täysin ohi, mainittakoon myös, että Applen uudet kamerasensorit ovat hieman aiempia kookkaampia. iFixit huomasi tämän kasvattaneen jonkin verran takapuolen ”kamerakyhmyä”, mikä tarkoittaa samalla, ettei viime vuoden iPhone X:lle suunnitellut kotelot välttämättä sovi XS:ään huolimatta näennäisesti identtisistä mitoista.

Lisää eroja XS:n ja XS Maxin välillä löytyy akkuosastolta. iPhone XS:ssä on käytössä 10,13 wattitunnin (2659 mAh, 3,81V) L-kirjaimen muotoinen yhden solun akku. XS Maxissa on niin ikään L:n muotoinen akkuratkaisu, mutta se on jaettu kahteen soluun ja fyysisesti erilliseen akkuun. Yhteensä iPhone XS Maxin akkujen kapasiteetti on 12,08 wattituntia (3179 mAh, 3,80V). XS Maxissa on myös hieman XS:ää kookkaampi Taptic Engine, jolla tuotetaan puhelimen värinäefektit.

Applen iPhone XS ja XS Max saivat kumpikin korjattavuusarvosanakseen 6/10. Kiitosta puhelimet saivat muun muassa näytön vaihdettavuudesta vaikuttamatta biometrisiin tunnistusmenetelmiin ja risuja annettiin lasisista kansista. Mainitsemisen arvoisia ovat myös Applen omat pentalobe- ja tri-point-ruuvit.

iFixit toteutti XS Maxin purkuoperaation myös livestream-lähetyksenä, jossa toinen puhelin oli upotettuna parimetriseen putkeen täynnä olutta. IP68-suojaus piti puhelimen turvassa huomattavasti luvattua puolta tuntia pidempään ja lähetyksen loppuessa koko ajan puhelimen näytöllä pyörineessä ajastimessa oli koossa jo liki 4 tuntia ja 55 minuuttia.

Lähde: iFixit