Uutiset

AMD julkaisi FidelityFX Super Resolution -skaalausteknologian

Vaikka FSR asettuu monin tavoin kilpailemaan DLSS:n kanssa, se on toteutettu täysin eri periaatteita noudattaen.

AMD julkaisi tänään uudet ajurit, jotka sisälsivät tuen yhtiön FidelityFX Super Resolution -skaalausteknologialle. Myöhemmin tänään teknologia lanseerattiin myös virallisesti.

FSR eli FidelityFX Super Resolution on spatiaalinen skaalain, eli se huomioi vain kulloisenkin ruudun. Markkinoilta löytyy spatiaalisten skaalainten lisäksi myös ns. temporaalisia skaalausteknologioita, joissa hyödynnetään myös aiempien ruutujen dataa. FSR:n tukeminen vaatii työtä myös pelinkehittäjältä, sillä se pitää tulee sijoittaa renderöintipolulle ennen kohinaa kuvaan aiheuttavia jälkikäsittelyefektejä sekä luonnollisesti pelin käyttöliittymää, joka nykypäivänä renderöidään muutoin valmiin kuvan päälle viimeisenä. FSR on toteutettu yhtenä laskentavarjostimena (compute shader), jolla ei ole mitään ulkopuolisia riippuvaisuuksia.

Käyttäjälle on tarjolla neljä eri asetusta: Ultra Quality, Quality, Balanced ja Performance. Yhtiön omien sanojen mukaan Ultra Quality tarjoaa lähes natiivin tasoisen kuvan, kun Performance heikentää kuvanlaatua selvästi ja tulisi käyttää vain tilanteissa, jossa puhdas ruudunpäivitysnopeus on ainut merkitsevä asia. Ultra Quality -resoluutiolla kuvaa skaalataan 1,3-kertaiseksi suuntaansa, Qualityllä 1,5-, Balancedilla 1,7- ja Performancella 2,0-kertaiseksi. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi 4K-resoluutiolla (3840×2160) Ultra Qualityn todellisen resoluution olevan 2954×1662 ja Performancella 1920×1080. FSR tukee myös muuttuvia resoluutioita muuttuvalla skaalauskertoimella ja teoriassa skaalaus voi olla mitä tahansa väliltä 1-4-kertainen suuntaansa, mutta tämän hyödyntäminen on pelinkehittäjien käsissä.

Teknologia on tällä hetkellä tuettuna Godfall-, RiftBreaker-, 22nd Century Racing Series-, Anno 1800-, Evil Genius 2: World Domination-, Terminator: Resistance- ja Kingshunt-peleissä. Lähiaikoina tuki on luvassa puolestaan FarCry 6-, Resident Evil Village-, Forspoken-, Myst-, DOTA 2-, Necromunda: Hired Gun-, Baldur’s Gate 3-, Sordsman Remake-, Farming Simulator 22-, Asterigos-, Vampire: Bloodhunt- ja Edge of Eternity -peleihin. Lisäksi yhteensä 44 kehittäjää tai julkaisijaa on jo ilmoittanut tukevansa FSR-teknologiaa.

AMD:n sisäiset suorituskykytestit on ajettu valitettavasti vertaamalla natiivia vain suorituskykyisimpään Performance-tilaan, jota edes yhtiö itse ei suosittele käytettäväksi, joten komeista luvuista huolimatta niiden käytännön arvo on lähes mitätön. Kolmansien osapuolten ensimmäiset testit tuetuilla peleillä on kuitenkin jo julkaistu ja esimerkiksi keskimäärin laadullisesti hyvän vastaanoton saanut Ultra Quality -asetus tarjoaa tuetuissa peleissä näytönohjaimesta riippuen keskimäärin 25 – 40 % lisää suosituskykyä TechPowerUpin testeissä. FSR on parhaillaan myös io-techin testilaboratorion käsittelyssä.

AMD:n mukaan FSR-teknologia on testattu virallisesti toimivaksi yhtiön Radeon-näytönohjaimilla Polaris-arkkitehtuurista eli RX 460, 470 ja 480 -näytönohjaimista lähtien sekä kaikilla Ryzen-prosessoreilla, joissa on integroitu grafiikkaohjain. Kilpailevan NVIDIAn leiristä toimiviksi on testattu GeForce GTX 10-, GTX 16-, RTX 20- ja RTX 30 -sarjat.

Vaikka FidelityFX Super Resolution tulee olemaan avoin, se ei ole sitä vielä. Yhtiön mukaan lähdekoodi tullaan julkaisemaan GPUOpen-sivustolla heinäkuun puolivälin tienoilla.

AMD lopettaa ajurituen Windows 7:lle ja kolmelle GCN-sukupolvelle

Käytännössä kolme GCN-sukupolvea tarkoittaa viimeisiä Radeon HD -malleja, R9 Fury- ja Nano -malleja sekä Rx 200- ja 300 -sarjojen näytönohjaimia.

AMD:n julkaistua uudet Radeon Software Adrenalin 21.6.1 -ajurit näytönohjaimilleen monilta meni täysin ohi normaalia lyhyempi tuettujen näytönohjainten listaus. Yhtiö on siirtänyt uusien ajureiden myötä lukuisia GCN-versioita Legacy-tilaan. Myös Windows 7 -tuki sai väistyä.

NVIDIA ilmoitti hiljattain lopettavansa ajurituen Windows 10:ä vanhemmille käyttöjärjestelmille, jonka lisäksi sen on huhuttu siirtävän Kepler-arkkitehtuurin eläkepäiville myös työpöytäpuolella. AMD oli tiputtanut Windows 8(.1) -tuen pois kyydistä jo aiemmin, mutta nyt myös Windows 7 on päässyt yhtiön viikatteen alle.

Näytönohjainpuolella eläkeläisbingoon tuli kerralla tungosta, kun AMD tiputti tuen kolmelle GCN-sukupolvelle kerralla. Käytännössä tämä tarkoittaa Radeon HD 7000- ja 8000 -sarjoja sekä Rx 200- ja 300 -sarjoja, R7 M400 -mobiilimalleja ynnä Fury- ja Nano-näytönohjaimet. Integroitujen näytönohjainten osalta tuki lähti alta kaikilta muilta, kuin Ryzen-sarjojen prosessoreilta.

Lähde: AMD

NVIDIA julkaisi GeForce 471.11 -ajurit näytönohjaimilleen

Ajureissa on Doom Eternalin uuden DLSS-päivityksen Game Ready -leiman lisäksi viimeisimmät päivitykset Lego Builder’s Journeyyn, Rustiin, F1 2021:een sekä Escape from Tarkovin DLSS-päivitykselle.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 471.11 -ajurit ovat saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön mobiilinäytönohjaimia Maxwell- ja työpöytänäytönohjaimia Kepler-arkkitehtuurista lähtien.

GeForce 471.11 -ajureiden merkittävin uudistus on virallinen Game Ready -leima Doom Eternaliin säteenseurannan ja DLSS-tuen tuoneille päivityksille. Lisäksi ajureissa on viimeisimmät päivitykset Lego Builder’s Journey-, Rust- ja F1 2021 -peleille sekä Escape from Tarkovin uudelle NVIDIA Reflex-päivitykselle. Ajureihin on lisätty myös virallinen tuki Windows 10:n May 2021 Update- eli 21H1-päivitykselle.

Tuttuun tapaan ajureissa on liiskattu aiempien julkaisujen bugeja. Tällä kertaa korjattuja ongelmia ovat muun muassa pitkään mukana roikkuneet vilkkumisongelmat World of Warcraft: Shadowlandsissa, Ampere-arkkitehtuurin näytönohjaimilla vääristyneet värit Sharpen Freestyle-filtterillä, joitain HDMI-näyttöjä HDR päällä vaivannut vilkunta sekä Steam VR -pelien nykiminen, jos taustalla pyörii jokin näytönohjaimen tietoja lukeva sovellus. Tiedossa olevia bugeja ovat puolestaan Batman Arkham Knightin kaatuminen, jos Turbulent Smoke -ominaisuus on käytössä, YouTube-videoiden tökkiminen, kun ruutua vieritetään sekä 8-bittisillä väreillä korkeammat DPC-viiveet, kuin 10-bittisillä väreillä. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin NVIDIAn Game Ready -artikkelista ja ajureiden julkaisutiedotteesta (PDF).

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

Tulevan Samsung Exynos -järjestelmäpiirin AMD RDNA2 -pohjainen GPU on jopa 30 prosenttia nykyisiä Mali-piirejä nopeampi

Lupaavan suorituskyvyn vastapainona aikaiset testitulokset ovat näyttäneet myös haasteita suorituskyvyn ylläpitämisessä.

Koreasta tulleiden aikaisten testiraporttien perusteella AMD:n RNDA2-pohjainen grafiikkapiiri Samsungin tulevissa Exynos-järjestelmäpiireissä on jopa 30 prosenttia tehokkaampi kuin Galaxy S21 Ultran sisällä sykkivästä Exynos 2100:sta löytyvä Mali-G78.

Toki Mali-grafiikkapiireissäkin ollaan tulevaisuudessa näkemässä jälleen kehitystä uusissa huippumalleissa, mutta seuraavan sukupolven Mali-G710:n lupaa vain 20 prosenttia edeltäjäänsä parempaa suorituskykyä. Näin ollen tulevan RDNA2-piirin pitäisi onnistua päihittämään kilpaileva Mali vielä kohtalaisen selvällä erolla. Lisäksi AMD:n grafiikkapiirin on luvattu tuovan mobiililaitteille tietokoneista ja pelikonsoleista tuttuja teknologioita kuten säteenseuranta ja Variable-Rate Shading.

Valitettavasti testeissä on tullut vastaan myös ongelmia, sillä piirin on havaittu throtlaavan, eli laskevan kellotaajuuksiaan pidemmissä suorituksissa. Toisella testivedolla piirin suorituskyky oli laskenut 20 prosentilla ja kolmannella jo 30 prosentilla alkuperäiseen tulokseen nähden.

Uuden RDNA2-grafiikkapiirin odotetaan löytyvän Samsungin tulevasta Exynos 2200 -lippulaivapiiristä.

Lähde: GSMArena

Uutiskuva: AMD

AMD julkaisi uudet Radeon Software 21.6.1 -ajurit FidelityFX Super Resolution -tuella

FidelityFX Super Resolutionin lisäksi ajureissa on mukana virallinen tuki Dungeons & Dragons: Dark Alliance -pelille ja Radeon RX 6800M -mobiilinäytönohjaimelle.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen. Radeon Software 21.6.1 -ajurit ovat saatavilla Windows 10 -käyttöjärjestelmälle. AMD on tiputtanut julkaisun myötä tuen vanhemmille näytönohjaimilleen ja ajurit tukevat nyt Radeon-näytönohjaimia Polaris-arkkitehtuurista (Radeon RX 400) lähtien.

Radeon Software 21.6.1 -ajureiden merkittävin uudistus on tuki tänään virallisesti julkaistavalle FidelityFX Super Resolution -skaalausteknologialle. Lisäksi ajureissa on virallinen tuki Dungeons & Dragons: Dark Alliance -pelille sekä Radeon RX 6800M -mobiilinäytönohjaimelle. Mahdollisista suorituskykyeroista aiempiin ajureihin verrattuna ei ole mainintaa.

Tuttuun tapaan ajureissa on myös korjattu aiempien julkaisujen ongelmia. Tällä kertaa liiskattuja bugeja ovat esimerkiksi Anno 1800 -pelin mahdollinen kaatuilu käynnistyksessä DirectX 12 -rajapinnalla, säteenseurannan käyttöönoton aiheuttama kaatuilu Ring of Elysiumissa sekä tietyillä näytönohjaimilla esiintynyt odotettua heikompi suorituskyky Destiny 2 -pelissä. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi Resident Evil Village -pelin kaatuilut Radeon VII -näytönohjaimella pelin ensimmäisessä tehtävässä, Oculus-palvelussa esiintyvä virhe RX 5000- ja RX 6000 -sarjojen näytönohjaimilla, mikä voi estää Oculus Linkin asentamisen, sekä Ryzen 5000 -sarjan mobiiliprosessoreilla esiintyvät odotettua suuremmat akun kulutukset unohtamatta vanhaa tuttua eli liian korkeita muistikellotaajuuksia Radeon Performance Metrics -välilehdellä. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa.

Lataa AMD:n ajurit täältä

Android-puhelinten Google-sovellus kaatuilee useilla käyttäjillä

Ongelmat vaikuttaisivat johtuvan sovelluksen viimeisimmästä päivityksestä.

Useilla Android-käyttäjillä on ilmestynyt ongelmia Android-puhelinten kanssa, sillä laitteiden Google-sovellus on alkanut kaatuilemaan satunnaisesti. Ongelmaa on raportoitu niin ulkomailla Twitterissä kuin myös TechBBS-foorumillakin. Sovelluksen kaatuilua vaikuttaisi tapahtuvan useimmilla Android-puhelimilla kuten esimerkiksi Samsungilla ja Sonyllä.

Ongelmaa näyttäisi aiheuttavan Google-sovelluksen viimeisin päivitys. Aiheesta uutisoinut Android Authority havaitsi ongelman koskevan 12.23.16.23.arm64 ja 12.22.8.23 -versioita, mutta Google Playn tietojen mukaan sovellusversio voi vaihdella puhelimittain, joten ongelmaa voi tulla myös muilla versionumeroilla.

Aiemmin maaliskuussa Googlen WebView aiheutti vastaavia kaatumisia, mutta Android Authority epäilee, ettei tällä kertaa kyse olisi samasta ongelmasta. Google on Twitterissä neuvonut käyttäjiään boottaamaan puhelimensa uudestaan soft reboot -toiminnolla eli pitämällä virtapainiketta pohjassa 30 sekuntia ja osalla käyttäjistä se on auttanut, mutta ei kaikilla. Yksi kokeilemisen arvoinen kikka on Google-sovelluksen viimeisimmän päivityksen poistaminen sovellusasetuksista (asetusvalikko->sovellukset->Google->oikean ylänurkan kolme pistettä->poista päivitykset).

Päivitys 23.06.2021: Google on julkaissut Twitterissä Androidin virallisella kanavalla päivityksen, jonka mukaan yhtiö on tietoinen Google-sovelluksen kaatuilusta ja työskentelee korjatakseen ongelman. Jos käyttäjillä on ongelmia, eikä sovellukselle ole vielä tullut päivitystä, suosittelee Google tyhjentämään Google-sovelluksen tiedot.

Sovellustiedot on mahdollista tyhjentää Android-puhelinten asetuksista sovellukset ja ilmoitukset -osion alta valitsemalla Google-sovellus, jonka tallennus ja välimuisti -osiosta valitaan tyhjennä tallennustila. Asetusten rakenne ja osioiden suomennukset voivat vaihdella puhelimittain eri käyttöliittymämuokkausten myötä. Sovelluksen asetuksiin pääsee ainakin useimmiten myös suoraan sovellusvalikosta pitämällä kuvaketta hetken aikaa pohjassa ja valitsemalla sen jälkeen lisätiedot.

Lähde: Android Authority, Google@Twitter

Lian Li julkaisi kolme eri konfiguraatiota tarjoavan Odyssey X -kotelon

Nestejäähdytykseenkin panostava Odyssey X on O11 Dynamic -sarjan tapaan suunniteltu yhteistyössä saksalaisen ylikellottaja Der8auerin kanssa.

Lian Lin koteloiden tiet esittelystä kauppojen hyllylle ovat usein kuoppaisia ja täynnä mutkia. Poikkeusta tähän ei tee myöskään Odyssey X, jota esiteltiin alun perin jo vuoden 2019 Computex-messuilla ja uudelleen vuoden 2020 Lian Li Digital Expo -tapahtumassa. Nyt kotelo on vihdoin julkaistu myös myyntiin.

Odyssey X on Lian Lin markkinointiosaston mukaan kolme koteloa yhdessä. Käytännössä tämä tarkoittaa mahdollisuutta paitsi käyttää koteloa kahdessa eri asennossa, myös mahdollisuutta kääntää emolevykelkka toisessa asennoista mahdollistamaan kolme selvästi toistaan eroavaa konfiguraatiota. Lian Li on O11 Dynamic -sarjan tapaan konsultoinut saksalaista huippuylikellottaja Roman ’Der8auer’ Hartungia kotelon toteutuksessa.

Lian Li on panostanut tuttuun tapaansa myös nestejäähdytystukeen. Koteloon on sovitettavissa asennosta ja konfiguraatiosta riippuen kaksi 360 mm:n jäähdytintä tai yksi 280 ja yksi 480 mm:n jäähdytin. Pumpun kiinnikkeet on puolestaan asennettu silmämääräisesti sentin säätövaran mahdollistavalla kelkalla.

Lian Li Odyssey X:n tekniset ominaisuudet:

  • Ulkomitat
    • Dynamic / Dynamic Rotate: 575,5 x 234 x 558,5 mm
    • Performance: 537,1 x 368,6 x 596,7 mm
  • Materiaalit: Alumiini, Teräs, 4 mm:n karkaistu lasi
  • Etupaneelin liitännät: 2x USB-A 3.0, 1x USB-C 3.1, HD Audio
  • Yhteensopivat emolevyt: EEB, E-ATX, ATX, micro-ATX, Mini-ITX
  • 2,5” / 3,5” levypaikat: 3
  • Laajennuskorttipaikat: 8
  • Lisäkorttien maksimipituus: 423 mm
  • CPU-coolerin maksimikorkeus: 170 mm
  • ATX-virtalähteen maksimipituus: 280 mm
  • Tuuletinpaikat:
    • Dynamic:
      • Edessä 3x 120 mm / 2x 140 mm
      • Ylhäällä 3x 120 mm / 2x 140 mm
      • Sivulla 3x 120 mm / 2x 140 mm
    • Dynamic Rotate:
      • Edessä 3x 120 mm / 2x 140 mm
      • Pohjassa 4x 120 mm / 3x 140 mm
    • Performance:
      • Edessä 4x 120 mm / 3x 140 mm
      • Katossa 3x 120 mm / 2x 140 mm
  • Jäähdytinyhteensopivuus:
    • Dynamic:
      • Edessä max 360 mm
      • Sivussa max 360 mm
    • Dynamic Rotate:
      • Edessä max 360 mm
      • Pohjassa max 480 mm
    • Performance:
      • Edessä max 480 mm
      • Katossa max 360 mm

Lian Lin uutuus tulee saataville mustana ja valkoisena versiona. Kotelon ennakkomyynti on jo aloitettu ja se on listattuna Suomessa ainakin Jimm’s PC-Storella 469,90 euron hintaan.

Lähde: Lian Li

NVIDIAn DLSS päivittyi 2.2-versioon ja laajenee Linuxin Protonille

Windows-pelejä Linuxilla pyörittävä Proton saa aluksi DLSS-tuen Vulkan-peleille ja tulevana syksynä DirectX-peleille.

AMD tulee julkaisemaan oman kuvan skaalaukseen suunnitellun FidelityFX Super Resolution -teknologian virallisesti huomenna. NVIDIA ei ole kuitenkaan levännyt laakereillaan DLSS-teknologiansa (Deep Learning Super Sampling) kanssa, vaan on julkaissut uuden artikkelin teknologian tiimoilta. DLSS on myös kaikessa hiljaisuudessa päivittynyt uuteen 2.2-versioon.

DLSS 2.2:n uudistukset ovat käytännössä täysin arvailujen varassa, sillä NVIDIA ei ole uudesta versiosta hiiskunut julkisesti mitään. Varmaa on tällä hetkellä se, että ensimmäinen DLSS 2.2 -peli on Rainbow Six Siege, joka sai hiljattain tuen NVIDIAn neuroverkkoja hyödyntävälle skaalausteknologialle.

Vaikka virallista muutoslistaa ei ole olemassa, ovat käyttäjät ehtineet jo etsimään eroja aiempiin DLSS 2.x -versioihin vaihtamalla tuen toteuttavan nvngx_dlss.dll-kirjaston tiedostoa päittäin Rainbow Sixin uuden version kanssa. Kaikki DLSS-kirjastot eivät ole automaattisesti yhteensopivia kaikkien DLSS-pelien kanssa, mutta ristiinsopivuus on ilmeisesti ainakin 2.0-versiosta lähtien yleisempää. Näkyvänä erona esimerkiksi Death Stranding -pelissä linnut, jotka jättivät DLSS-teknologian kanssa peräänsä pitkät ”hännät”, ovat jos nyt eivät täysin vapaita hännistään, ainakin todella paljon aiempaa parempia. Samankaltaisia haamukuvien vähenemistä on raportoitu DLSS-kirjaston 2.2-versiolla ainakin Cyberpunk 2077-, NIOH 2- ja No Man’s Sky -peleissä.

NVIDIAn uudessa DLSS-artikkelissa kerrotaan puolestaan uusista peleistä, jotka tulevat saamaan DLSS-tuen lähitulevaisuudessa. Yhteensä DLSS on nyt tuettuna yli 55 pelissä. Hiljattain tuki on lisätty Rainbow Six: Siegelle, No Man’s Skylle ja The Persistencelle, joiden lisäksi jo aiemmin kerrottiin LEGO Builder’s Joyneyn, Doom Eternalin ja Red Dead Redemption 2:n tulevan saaamaan tuen lähiaikoina.

Tänään NVIDIA kertoi DLSS tuen löytyvän välittömästi Necromunda: Hired Gun- ja Chernobylite-peleistä, joiden lisäksi Rust saa oman tukensa 1. heinäkuuta. Kenties merkittävämpää on kuitenkin huomenna julkaistavien uusien Linux-ajureiden mukana tuleva tuki DLSS:lle Vulkan-rajapinnalla Protonia hyödyntävissä peleissä. DirectX-pelien DLSS-tuki Protonilla on yhtiön mukaan tulossa saataville syksyllä. Lisäksi DLSS on tuotu helppokäyttöisenä liitännäisenä (plugin) Unreal Engine 5 -pelimoottoriin. Unity tulee saamaan oman tukensa pelimoottorin 2021.2-version mukana.

Lähteet: NVIDIA, Reddit, Beyond3D

Uusi artikkeli: Testissä Asus Zenfone 8 Flip

io-tech testasi Asuksen lippulaivaksi sijoittuvan kääntyvällä kameraratkaisulla varustetun Zenfone 8 Flipin.

Asus julkisti uuden Zenfone 8 -mallistonsa toukokuun puolessa välissä. Uutuusmallisto koostuu aiemmin io-techin testissä käyneestä pienikokoisesta Zenfone 8:sta ja enemmän vanhempia malleja muistuttavasta kääntyvällä kamerajärjestelmällä varustetusta Zenfone 8 Flipistä, joka on nyt päätynyt io-techin testilaboratorioon.

Zenfone 8 Flip tarjoaa aiempiin malleihin tutustuneille varsin tutunnäköisen pakkauksen, sillä runko on käytännössä identtinen viime vuoden Zenfone 7 ja 7 Pro -malleihin nähden, minkä lisäksi kamerajärjestelmä on periytynyt semmoisenaan edullisemmasta Zenfone 7:stä. 7 Prosta löytyneistä optisista kuvanvakaimista pää- ja telekameroille uutuudessa on siis luovuttu. Kääntyvän kameran mekanismia on kuitenkin valmistajan mukaan kehitetty ja sen pitäisi olla sekä nopeampi että kestävämpi kuin viime vuoden malleissa.

Muihin Zenfone 8 Flipin perusominaisuuksiin kuuluvat Snapdragon 888 -järjestelmäpiiri, 8 Gt RAM-muisti, 256 Gt:n tallennustila ja 5000 mAh:n akku.

Tässä artikkelissa tutustumme Asus Zenfone 8 Flipiin runsaan viikon ympärivuorokautisten käyttökokemusten pohjalta.

Lue artikkeli: Testissä Asus Zenfone 8 Flip

Samsung laajensi Odyssey-pelinäyttövalikoimaansa kolmella uudella mallilla

Kaikki kolme uutuusmallia tarjoavat tasaisen näyttöpaneelin.

Samsung on julkistanut tänään kolme uutta näyttöä vuoden 2021 Odyssey-pelinäyttöjen tarjontaan – Odyssey G3 27” ja 24” (G30A), Odyssey G5 27” (G50A) ja Odyssey G7 28” (G70A). Uutuusnäytöt ovat korealaisvalmistajan viimeisimmistä pelinäyttötrendeistä poiketen tasanäyttöisiä kaarevien sijaan.

Kolmikon edullisin malli on uusi Odyssey G3, joka tulee saataville niin 24- kuin myös 27-tuumaisena. G3 tarjoaa Full HD -resoluution, 144 hertsin virkistystaajuuden, AMD FreeSync Premium -sertifikaatin, 1 ms:n vasteajat (MPRT, Moving Picture Response Time) ja 250 cd/m2 kirkkauden. Liitäntöjen osalta Odyssey G3 sisältää yhden Display Port 1.2:n ja yhden HDMI 1.4:n. Näyttö on toteutettu VA-paneelilla.

Odyssey G5 puolestaan tulee tarjolle vain 27-tuumaisena varianttina. Näytön resoluutio on edullisempaa mallia korkeampi 2560 x 1440, minkä lisäksi myös teknologia on vaihtunut IPS:ään ja virkistystaajuus on noussut 165 hertsiin. FreeSync-sertifikaatti on kehittyneempi Premium Pro ja Odyssey G5:llä on myös G-SYNC Compatible -sertifikaatti. Muita edullisemmasta mallista erottuvia ominaisuuksia ovat maksimissaan 350 cd/m2 kirkkaus, 1 ms:n GTG-vasteaika (Gray to Gray) sekä HDR10-tuki. Valmistaja ei kuitenkaan ole ilmoittanut näytölle minkäänlaista VESA DisplayHDR -sertifikaattia. Odyssey G5:n liitännät vastaavat muuten edullisempaa sisarusmallia, mutta HDMI-liitäntä on pykälän kehittyneempi 2.0-malli.

Kolmikon huipulle sijoittuu 28-tuumainen Odyssey G7. G7 tarjoaa 4K-resoluution, 144 hertsin virkistystaajuuden, 300 cd/m2 tyypillisen kirkkauden ja 400 cd/m2 pistemäisen maksimikirkkauden. Tämän myötä kolmikon kalleimmalla mallilla on myös VESA DisplayHDR 400 -sertifikaatti. Muilta ominaisuuksiltaan Odyssey G7 vastaa G5:ttä tarjoten G-SYNC Compatible -sertifikaatin, 1 millisekunnin GTG-vasteajat ja IPS-paneelin. Liitäntöjen osalta Odyssey G7 tarjoaa kolmikon kattavimman kokonaisuuden – yhden Display Port 1.4 -liitännän ja yhden HDMI 2.1 -liitännän lisäksi näyttö tarjoaa myös USB 3.0 jakajan kahdella liitännällä.

Uutuusnäytöt saapuvat tiedotteen mukaan myyntiin välittömästi, mutta hinnoittelua valmistaja ei tiedotteessaan vielä kertonut.

Lähde: Samsung