Uutiset

Huippuylikellottaja Juhani Luumi hioi tiensä uuteen 3DMark Port Royal -ennätykseen

Hiomalla grafiikkapiiriä ohuemmaksi on mahdollista paitsi optimoida piirin ja jäähdyttimen välistä kontaktia, myös tuoda jäähdytys aavistuksen lähemmäs itse transistoreja.

Kotimainen huippuylikellottaja Juhani Luumi lienee jo tullut tutuksi io-techin lukijoille ylikellotuskenttien ennätysjahdeista. Viime kertaiset kisailut Port Royalin kärkipaikasta päättyivät australialaisen Escapeen tulosten hylkäämiseen väärennettyinä, mutta kärkikahinoihin on noussut sittemmin mukaan jo useampiakin hyvämaineisia ylikellottajia.

Luumin uusi 3DMark Port Royal -ennätys on 18710 pistettä. Kakkosena listoilla on kreikkailaisylikellottaja OGS 18672 ja kolmantena brasialainen TecLab 18637 pisteen tuloksilla. Kaikilla kolmella on ollut testeissä käytössään Intelin Core i9-10900K -prosessori ja NVIDIAn GeForce RTX 3090 -näytönohjain.

Luumin aiemmat ennätystulokset oli ajettu jo nestemäisellä typellä, mutta usein testiajot päättyvät ennen aikojaan lämpötahnan halkeiluun. Puristaakseen viimeisetkin tipat EVGA:n GeForce RTX 3090 Kingpin -näytönohjaimesta ennen halkeilua Luumi turvautui hiomapaperiin ja lasilevyyn, joka takaisi tasaisen hiomajäljen. Ohentamalla piisirua on mahdollista saada paitsi parempi kontakti sirun ja jäähdyttimen pohjan välille, myös tuoda jäähdytys aavistuksen lähemmäs transistoreja.

Hiotun grafiikkapiirin myötä Luumi sai ylikellotettua RTX 3090 Kingpinin nestemäisellä typellä kyllin vakaana Port Royal -testiajoon peräti 2805 MHz:n kellotaajuudelle, joka yhdistettynä reilun 23,1 Gbps:n nopeudella (1444 MHz) toimiviin muisteihin ja 5403 MHz:n kellotaajudella toimivaan i9-10900K-prosessoriin riitti uuteen ennätystulokseen.

Luumi on hionut ennätysajon jälkeen piiriä vielä lisääkin, mikä on riittänyt Unigine Superposition 8K Optimized -testissä uuteen henkilökohtaiseen ennätykseen. Grafiikkapiiri toimi testissä 2790 MHz:n kellotaajuudella ja muistit reilun 23,3 Gbps:n nopeudella (1462 MHz), mikä piisasi 10966 pisteen tulokseen. Tulos oikeuttaa HWBotin listoilla kirpaisevasti palkintopallin kynnykselle eli neljännelle sijalle.

Keskustelu Luumin ylikellotussessioista käy kuumana TechBBS:n uutiskommenttiketjussa.

Kiinalaiskanava julkaisi Core i9-11900K ES:n arvostelun YouTubessa ennen ensi kuun julkaisua

Intelin tulevan lippulaivamallin Engineering Sample sai vastaansa testeissä AMD:n Ryzen 7 5800X:n ja Ryzen 7 5700G ES:n.

Intel valmistelee parhaillaan uusia 11. sukupolven Rocket Lake -koodinimellisiä prosessoreita julkaistavaksi myyntiin ensi kuun aikana. Kiinalainen YouTube-kanava 二斤自制 on ottanut varaslähdön tulevaan julkaisuun julkaisemalla arvostelun huippumalli Core i9-11900K:n Engineering Sample -versiosta.

Intelin Core i9-11900K on varustettu kahdeksalla Cypress Cove- eli 14 nanometrin prosessille sovitetulla Sunny Cove -ytimellä. Prosessori on ilmeisesti aivan viimeisiä ES-versioita, sillä se tunnistuu jo oikealla nimellään (ES)-lisämerkinnällä ja sen ominaisuudet vaikuttaisivat identtisiltä lopullisen mallin kanssa. Ainut kysymysmerkki on tällä hetkellä Thermal Velocity Boostin läsnäolo, sillä CPU-Z raportoi maksimikellotaajuudeksi 5,2 GHz, ei 5,3 GHz. YouTube-arvostelussa se sai vastaansa AMD:n niin ikään 8-ytimiset Ryzen 7 5800X:n ja vielä julkaisemattoman Ryzen 7 5700G Engineering Samplen.

Testien mukaan Intelin Core i9-11900K peittosi AMD-verrokit lähes kaikissa synteettisissä testeissä. CPU-Z:ssa eroa 5800X:ään tuli yhdellä ytimelä 9,5 ja kaikilla 10,5 %. 5700G:n ollessa verrokkina 11900K oli yhdellä ytimellä 17,5 ja kaikilla ytimillä 10,3 % nopeampi. Cinebench R15:ssa nähtiin poikkeus, jossa Ryzen 7 5800X oli prosentin 11900K:ta nopeampi yhdellä ytimellä, mutta kaikilla ytimillä Ryzen jäi Coren taakse 7,3 %:n erolla. 5700G:n 11900K peittosi 11,3 ja 12,7 prosentin eroilla.

Cinebench R20 -testissä meno oli saman suuntaista kuin R15-versiossa, mutta 11900K voitti tällä kertaa myös yhden ytimen testissä 5800X:n 1,8 %:n erolla. Kaikilla ytimillä eroa tuli Intelin hyväksi 8,1 %. Julkaisemattoman 5700G-mallin 11900K jätti taakseen 12,5 ja 13,6 prosentin eroin. Cinebenchin tuoreimmassa R23 -versiossa 11900K voitti 5800X:n 5,9 ja 9,3 %:n ja 5700G:n 17,1 ja 16 %:n eroin.

AMD on usein ollut vahvoilla nimenomaan Cinebencheissä, joten kenties hieman yllättävästikin Intelin voittokulku ei jatkunut pelien puolelle. Radeon RX 6900 XT -näytönohjaimella ajetuissa pelitesteissä Intel vei pidemmän korren vain PUBG:ssa AMD:n viedessä 5800X:llä nimiinsä loput kolme. Valitettavasti videolta on haastavaa tunnistaa pelejä varmuudella, mutta allekirjoittaneen silmään yksi peleistä vaikutti olevan Wolfenstein-sarjasta ja yksi mahdollisesti uusi Cyperpunk 2077.

Lähde: VideoCardz

NVIDIA varmisti GeForce GTX 1050 Ti- ja RTX 2060 -näytönohjainten paluun myyntiin

NVIDIAn edustajan mukaan kumpaakaan mallia ei virallisesti poistettu ikinä yhtiön valikoimista, vaikka käytännössä niiden toimitukset olivatkin loppuneet.

Netissä pyöri hiljattain huhuja, joiden mukaan NVIDIA olisi aloittanut toimittamaan näytönohjainvalmistajille uudelleen GeForce RTX 2060 -siruja täyttämään kauppojen tyhjinä ammottavia hyllyjä. Myös vanhemman GeForce GTX 1050 Ti:n nimi on mainittu vastaavien huhujen yhteydessä.

PCWorld on lähtenyt tiedustelemaan NVIDIAn edustajalta huhujen paikkansapitävyyttä ja saanut kenties yllättävästikin myös vastauksen. NVIDIAn edustajan mukaan huhut pitävät sinänsä paikkansa, mutta niiden käyttämät termit ovat teknisesti vääriä.

NVIDIAn mukaan GeForce GTX 1050 Ti- ja RTX 2060 -näytönohjaimet ovat, kuten huhut kertoivatkin, palaamassa kauppojen hyllylle. Huhuissa käytetty terminologia niiden herättämisestä uudelleen eloon on kuitenkin sinänsä väärä, sillä kumpaakaan mallia ei ikinä virallisesti haudattu (EOL, End of Life). Käytännössä niiden toimitukset oli kuitenkin jo lopetettu, GTX 1050 Ti:n kohdalla ilmeisesti jo pari vuotta sitten. Näytönohjainten toimitukset on nyt aloitettu uudelleen yksinkertaisesti täyttämään koronapandemian ennen näkemättömän kovaksi kasvattaman kysynnän tyhjentämiä hyllyjä.

Lähde: PCWorld

Xiaomi Mi 11 Ultran vuotanut esittelyvideo paljastaa kookkaan kamerasaarekkeen erillisellä näytöllä

12.2.2021 - 13:11 / Petrus Laine Mobiili Kommentit (20)

Poikkeuksellisen kookkaasta kamerasaarekkeesta löytyy pienikokoisen näytön ja 50 megapikselin pääkameran lisäksi 48 megapikselin laajakulmaobjektiivi ja 48 megapikselin periskooppikamera.

Xiaomi julkaisi hiljattain Mi 11 -puhelimen myös Euroopan markkinoille, mutta lisää on luvassa. Sarjaan on huhuttu perusmallin lisäksi Lite-, Pro- ja Ultra-malleja, joista viimeinen on päätynyt esiteltäväksi YouTubessa ennen aikojaan.

YouTube-kanava Tech Buff PH julkaisi ennen aikojaan videon, jossa hän esittelee Xiaomi Mi 11 Ultra -puhelinta, tai tarkemmin kahta sellaista. Puhelimet erottaa toisistaan värin lisäksi kamerasaarekkeen teksteistä; Valkoisessa versiossa kamerasaarekkeessa lukee ”120X Ultra Pixel AI Camera”, kun mustassa versiossa lukee ”120X, 12-120mm, 1:1,95-4.1 AI Camera”.

Mi 11 Ultrassa huomio kiinnittyy väkisinkin suorastaan jättimäiseen kamerasaarekkeeseen. Saareke on paitsi erittäin korkea, myös liki koko puhelimen levvyinen. Siihen on upotettu Tech Buff PH:n mukaan 50 megapikselin pääkamera, 48 megapikselin laajakulmaobjektiivi ja 48 megapikselin periskooppirakenteeseen perustuva zoomilla varustettu kauko-objektiivi. Lisäksi kamerasaarekkeesta löytyy pienikokoinen näyttö, joka ainakin vielä tässä vaiheessa peilaa päänäytön sisältöä. Oletettavasti se on tarkoitettu käytettäväksi selfiekuvien kohdistimena takakameran varalta, mikäli 20 megapikselin etukamera ei tuota kyllin laadukkaita kuvia.

Muutoin puhelin on varsin perinteistä lippulaivatason rautaa. Sen sisällä sykkii Qualcommin Snapdragon 888 -järjestelmäpiiri ja puhelimen 6,8-tuumainen OLED-näyttö on varustettu WQHD+-resoluutiolla ja 120 hertsin mukautuvalla virkistystaajuudella. XDA Developers -sivuston mukaan näyttö kaareutuisi neljältä sivulta, mutta tämä on ainakin videon perusteella virheellistä tietoa ja Gorilla Glass Victus -lasilla päällystetty näyttö näyttäisi taipuvan aavistuksen vain sivuiltaan. Lisäksi puhelimesta kerrotaan löytyvän 5000 mAh:n akku, Harman/Kardonin tuunaamat kaiuttimet ja 67 watin pikalataus ja langaton pikalatus sekä tuki 10 watin käänteiselle langattomalle lataukselle. Mi 11 Ultra on lisäksi varustettu vuodon mukaan IP68-suojauksella vettä ja pölyä vastaan.

Tech Buff PH:n video on poistettu jo YouTubesta, mutta löydät XDA Developersin peilaaman, listaamattoman videon ainakin vielä uutista kirjoittaessa lähdelinkin takaa.

Lähde: XDA Developers

Live: io-techin Tekniikkapodcast (6/2021)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin viikottainen Tekniikkapodcast esitetään tänään perjantaina 12. helmikuuta noin klo 15:00 alkaen suorana live-streamina. Tekniikkapodcast lähetetään suorana YouTubessa. Äänessä ovat Sampsa Kurri ja Juha Kokkonen.

Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

AMD julkaisi uudet Radeon Software 21.2.2 -ajurit

Julkaisutiedotteessa ei ole mainittu ainuttakaan merkittävää muutosta bugikorjausten lisäksi, mutta tiettävästi ajureiden pitäisi parantaa suorituskykyä uudessa 3DMark Mesh Shader -ominaisuustestissä.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja grafiikkaohjaimella varustetuille prosessoreilleen eli APU-piireilleen. Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 21.2.2 -ajurit ovat saatavilla Windows 7- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat kaikkia yhtiön integroituja ja erillisiä GCN- ja RDNA-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia.

Radeon Software 21.2.2 -ajureissa ei ole mainittu lainkaan merkittäviä uudistuksia ja sen sijasta ajureissa on keskitytty korjaamaan aiempien julkaisujen ongelmia. Tiettävästi ajureiden pitäisi kuitenkin tarjota selvästi aiempaa parempaa suorituskykyä tänään julkaistussa 3DMark Mesh Shader -ominaisuustestissä.

Uusissa ajureissa listataan korjaukset kolmeen aiempien ajureiden ongelmaan: Tiettyjen objektien renderöityminen väärin Blenderissä RX 400- ja RX 500 -näytönohjaimilla, Quake III Arena -pelissä mahdollisesti esiintyvä graafiikan korruptoituminen ja Wolfenstein: Youngblood -pelin odotettua heikompi suorituskyky, kun käytössä on AMD Smart Access Memory eli Resizable BAR -tuki. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi ruudun kirkkauden vilkunta tietyissä peleissä reunattomassa ikkunassa (Borderless Windowed), kun FreeSync on käytössä, FreeSyncin mahdollinen toimimattomuus Forza Horizon 4 -pelissä sekä tiettyjen resoluutioiden puuttuminen Counter-Strike: Global Offensive -pelistä, kun käytössä on 4:3-kuvasuhde. Lisäksi AMD kertoo tutkivansa raportteja Radeon Softawren odotettua korkeammasta prosessorin käyttöasteesta työpöydällä. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa.

Lataa AMD:n ajurit täältä

Tietoturvatutkija tunkeutui suuryritysten verkkoihin avoimen lähdekoodin pakettivarastojen kautta

Tietoturvatutkija Alex Birsan onnistui syöttämään omat tiedostonsa muun muassa Applen, Microsoftin, PayPalin ja Yelpin sisäisiin verkkoihin.

Tietoturvatutkija Alex Birsan on löytänyt mielenkiintoisen tietoturvaongelman, joka koskee useita avoimen lähdekoodin pakettivarastoja (repository, repo) sekä niihin luottavia sovelluksia. Birsan murtautui sen avulla yli 35 suuren teknologiayrityksen verkkoon tutkimustarkoituksessa.

Birsan huomasi aiempaa tutkimusta tehdessään erään PayPalin sisäisesti käyttämän npm-paketin manifestin viittaavan paketteihin, jotka eivät olleet saatavilla julkisesti npm:n pakettivarastosta, vaan vain PayPalin sisäisistä pakettivarastoista. Uteliaana tutkijana Birsan testasi, miten sovellus käyttäytyisi, mikäli saman niminen paketti löytyisikin yksityisen pakettivaraston lisäksi julkisesta jaosta.

Birsan testasi asiaa käytännössä selvittämällä mahdollisimman monien sisäisten pakettien, joita ei olisi jaossa julkisissa pakettivarastoissa, nimiä ja loi omat pakettinsa identtisin nimin asianmukaisiin julkisiin pakettivarastoihin kuten npm:ään, PyPI:hin ja RubyGemsiin. Käytännön testit osoittivat, että useimmissa tapauksissa julkisista varastoista löytyvät tiedostot saivat ohjelmilta prioriteetin sisäisten yli ja esimerkiksi PyPI-paketeissa korkeamman versionumeron sisältävä sai prioriteetin riippumatta siitä, missä paketti sijaitsi.

Birsan sai syötettyä omat tiedostonsa pakettivarastojen kautta ainakin Applelle, Microsoftille, Netflixille, PayPalille, Shopifylle, Teslalle, Uberille ja Yelpille. Hän kutsuu metodiaan ”dependency confusioniksi” eli riippuvaisuushämmennykseksi ja pitää sitä haavoittuvuutena tai suunnitteluvirheenä automaattisissa kääntö- ja asennustyökaluissa. Birsan on tienannut haavoittuvuudella jo yli 130 000 dollaria eri yritysten Bug Bounty -ohjelmien kautta. Voit lukea yritysten kommentteja asiasta Bleeping Computerin artikkelista.

Lähde: Bleeping Computer

Nikkei: Apple kehittää micro OLED -teknologiaa yhteistyössä TSMC:n kanssa

Applen ja TSMC:n projektin kerrotaan edenneen jo ensimmäisiin koe-eriin asti, mutta massatuotantoon odotetaan menevän vielä vuosia.

Applen on huhuttu kehitelleen jo vuosia microLED-teknologiaa käytettäväksi yhtiön näytöissä. Nyt yhtiön kerrotaan aloittaneen kehitystyön uuden micro OLED -teknologian parissa.

Nikkei Asian lähteiden mukaan Apple on aloittanut Taiwanissa sijaitsevassa matalan profiilin kehitysyksikössään yhteistyön TSMC:n kanssa kehittääkseen micro OLED -teknologiaan perustuvia näyttöjä. Ensi alkuun erikoiselta kuulostava kumppani selittyy tulevan näyttöteknologian toteutuksella: lasin sijasta micro OLED -pikselit rakennetaan suoraan piikiekolle. Teknologian kerrotaan mahdollistavan selvästi nykyisiä lasille printattuja näyttöjä ohuemman rakenteen sekä matalamman tehonkulutuksen.

Applen kerrotaan tähtäävän uudella näyttöteknologialla erityisesti virtuaali- ja lisätyn todellisuuden laseihin ja parhaillaan kehitystyön alla olevien näyttöpaneelien kerrotaankin olevan halkaisijaltaan alle tuuman. Nikkein lähteiden mukaan projekti on jo niin pitkällä, että yhtiöt olisivat jo aloittaneet ensimmäisten koe-erien tuotannon. Varsinaiseen massa tuotantoon kerrotaan olevan kuitenkin vielä matkaa useamman vuoden.

Tuotannossa tullaan hyödyntämään uutistoimiston mukaan sekä TSMC:n nykyisiä tuotantoteknologioita, että uusia kokeellisia teknologioita, joita varten on rakennettu tuotantolinjasto Applen kehitysyksikköön. Matalaa profiilia valkoisine logottomine rakennuksineen pitävä kehitysyksikkö sijaitsee Taiwanissa Taoyuanin kaupungin Longtanin teollisuuspuistossa ja Applen tiedetään rekrytoineen sinne tusinoittain alan veteraaneja ainakin AU Optronicsilta. Lisäksi Applen kerrotaan hakevan taiwanilaisessa työnvälityspalvelussa parhaillaan työntekijöitä, joilla on kokemusta esimerkiksi OLED-näyttöjen valmistuksessa käytettävistä laitteista.

Applen lisäksi micro OLED -teknologioita kehittävät parhaillaan ainakin Sony ja BOE, joista jälkimmäinen tekee teknologian tiimoilla yhteistyötä Yuannan North OLiGHTEK Opto-Electronic Technologyn ja Kopinin kanssa.

Lähde: Nikkei Asia

UL Benchmarks julkaisi uuden 3DMark Mesh Shader -ominaisuustestin

Mesh-varjostimet korvaavat perinteisen geometriapolun laskentapohjaisella toteutuksella, mikä mahdollistaa merkittävästi paremman suorituskyvyn.

UL Benchmarksin tiedettiin valmistelevan uuden testiohjelman julkaisua viimeistään kun Intelin Raja Koduri twiittasi kuvankaappauksen Xe-HPG:n ajamasta uudesta 3DMark-ominaisuustestistä. Nyt 3DMark Mesh Shader -ominaisuustesti on julkaistu myös virallisesti.

Mesh-varjostimet ovat DirectX 12 Ultimate -rajapinnan ominaisuus, joka mahdollistaa renderöintiprosessin geometriaosuuden optimointia radikaalisti. Mesh eli polygoniverkko muodostaa 3D-maailman objektit, jotka perinteisessä geometriarenderöinnissä joudutaan laskemaan sarjassa ennen muuta renderöintiä. Mesh-varjostimet korvaavat tämän laskentavarjostimien (Compute shader) joustavuudella ja mahdollistavat polygoniverkon osasten (meshlet) renderöinnin rinnakkain samanaikaisesti. Lisäksi mesh-varjostimiin kuuluvat Amplification-varjostimet, jotka mahdollistavat näkymättömiin jäävien polygonien hylkäämisen (culling) erittäin tehokkaasti. Mesh-varjostimet suoritetaan grafiikkapiirin laskentayksiköillä erillisten geometriayksiköiden sijasta.

3DMark Mesh Shader -omainaisuustestissä renderöidään ryhmä geometrisesti yksityiskohtaisia pylväitä ja kamera, joka liikkuu niiden läpi. Sama testiskenaario ajetaan testissä kahteen kertaan: ensin perinteisin metodein ja sitten mesh- ja amplification-varjostimia hyödyntäen. Lisäksi testisovelluksesta löytyy interaktiivinen tila, joka mahdollistaa testin pysäyttämisen ja eri asetusten säätämisen lennossa, mikä auttaa visualisoimaan tekniikoiden eroja.

Mesh Shader -ominaisuustestin tulos muodostuu kummankin osatestin FPS:stä sekä niiden erosta prosentteina. UL Benchmarks ei ole kuitenkaan kertonut, miten tuloksia oikeastaan tulisi tulkita. Ainakin VideoCardzin nopeasti keräämät tulokset ovat omiaan herättämään ihmetystä, sillä harva odottaisi GeForce GTX 1660 Ti:n peittoavan esimerkiksi kaikkia RTX 30 -sarjan ja Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjaimia missään tilanteessa, kuten tulokset kertovat tapahtuvan perinteisen renderöinnin puolella. VideoCardzin tulokset on kerätty sivuston mukaan toimitettujen testitulosten parhaimmistosta, eivätkä ne siten välttämättä kerro tarkkaa kuvaa kunkin mallin suorituskyvystä.

Päivitys:

UL Benchmarksin TechBBS:ssäkin vaikuttava Jarnis on kommentoinut Steamissa, että AMD suosittelee testissä käytettäväksi vielä julkaisemattomia Radeon Software 21.2.2 -ajureita. Yhtiön mukaan tulokset voivat olla aiemmilla ajureilla merkittävästi heikommat.

Päivitys #2:

AMD on julkaissut Jarniksen mainitsemat 21.2.2 -ajurit ja Twitter-käyttäjä Florin Musetoiu on ehtinyt jo julkaisemaan omat testituloksensa uusien ja vanhojen ajureiden suorituskykyerosta. Uudet ajurit paransivat Musetoiun tulosta Radeon RX 6800 XT -näytönohjaimella ja perinteisellä renderöintimetodilla 8,5 %, mutta Mesh-varjostin testissä tulos kasvoi jopa yli 150 % aiempiin ajureihin nähden.

Lähde: UL Benchmarks

Uusi artikkeli: Testissä Asus ROG Flow X13 (AMD Ryzen 9 5980HS)

Testissä AMD:n uudella Ryzen 9 5980HS -mobiiliprosessorilla varustettu Asuksen ROG Flow X13 -kannettava.

AMD esitteli tämän vuoden alussa pidetyillä CES 2021 -virtuaalimessuilla uudet Ryzen 5000 -sarjan mobiiliprosessorit kannettaviin tietokoneisiin ja saimme heti tuoreeltaan testiin suorituskykyisimmällä 8-ytimisellä Ryzen 9 5980HS -prosessorilla varustetun Asuksen ROG Flow X13 -kannettavan.

Tutustumme tässä artikkelissa AMD:n uusiin Ryzen 5000 -sarjan mobiiliprosessoreihin sekä Asuksen ROG Flow X13 -kannettavan ominaisuuksiin. Valitettavasti emme vielä saaneet käsiimme kannettavan kanssa julkaistua ulkoista GeForce RTX 3080:llä varustettua XG Mobile -näytönohjainta, joten ajamme suorituskykytestit ainoastaan prosessorin osalta sekä lisäksi suoritamme lämpötila- ja melumittaukset. Palaamme testeihin ulkosen XG Mobile -näytönohjaimen kanssa myöhemmin.

Lue artikkeli: Testissä Asus ROG Flow X13 (AMD Ryzen 9 5980HS)