Uutiset
OnePlus lanseerasi 10 Pro -huippumallinsa globaalisti – Suomessa kauppoihin 5. huhtikuuta
Kiinassa tammikuussa julkaistu lippulaivamalli tulee vihdoin saataville myös globaalisti.

OnePlus on julkaissut tänään 10 Pro -huippumallinsa myös globaaleille markkinoille. Laite julkistettiin alunperin Kiinassa jo tammikuussa. OnePlussan mukaan syyt globaalin julkaisun viivästymiselle löytyvät ohjelmistopuolelta ja globaaleilla markkinoilla vaadittavista hyväksynnistä.
Teknisesti OnePlus 10 Pro ei tarjoa mitään uutta tammikuiseen julkaisuun nähden. Laitteen 6,7-tuumainen näyttö on päivitetty perustumaan uusimman sukupolven LTPO2-tekniikkaa, jonka myötä tuettuna on adaptiivinen virkistystaajuus 1-120 Hz haarukassa. Lisäksi näytön kerrotaan olevan kalibroitu sekä 100 että 500 nitin kirkkaudella, jonka myötä väritarkkuuden pitäisi olla parempi myös hämärämmissä olosuhteissa.
Sisällä on Qualcommin Snapdragon 8 gen 1 -järjestelmäpiiri, jota jäähdytetään höyrykammioratkaisun avulla. Akun kokoa on kasvatettu 5000 mAh:iin ja latausnopeutta 80 wattiin, jonka myötä akun luvataan täyttyvän tyhjästä runsaassa puolessa tunnissa. Takaa löytyy toisen sukupolven Hasselbladin kanssa toteutettu kamera, joka koostuu 48 megapikselin pääkamerasta, uudesta 50 megapikselin 150-asteisesta ultralaajakulmakamerasta sekä 8 megapikselin telekamerasta. Etukameran tarkkuus on tuplattu 32 megapikseliin Nord 2:sta tutulla Sonyn sensorilla.
Softapuolella käytössä on Android 12 ja OxygenOS 12.1. OnePlus tarjoaa ohjelmistolleen kolme Android-versiopäivitystä ja neljä vuotta tietoturvakorjauksia.
OnePlus 10 Pro tekniset tiedot:
- Ulkomitat: 163 × 73,9 × 8,55 mm
- Paino: 201 grammaa
- Materiaalit: alumiinirunko, Gorilla Glass Victus -etulasi, Gorilla Glass 5 -takakuori, IP54-suojaus
- 6,7” LTPO2 AMOLED-näyttö
- 1440 x 3216 pikseliä, 20,1:9, 525 PPI
- HDR10+, DCI-P3, sRGB
- adaptiivinen 120 Hz, 360 Hz kosketuksentunnistus
- Qualcomm Snapdragon 8 Gen 1 -järjestelmäpiiri
- 8 tai 12 Gt LPDDR5-RAM-muistia
- 128 tai 256 Gt UFS 3.1 -tallennustilaa
- 5G NA & NSA sub-6GHz (1, n2, n3, n5, n7, n8, n20, n25, n28, n30, n38, n40, n41, n48, n66, n71, n77, n78)
- LTE 1170/200 Mbit/s (DL Cat.18/UL Cat.18), 4×4 MIMO, 4CA
- Bluetooth 5.2 (aptX, aptXHD, LDAC, AAC), Wi-Fi 6 2×2 MIMO, NFC
- (A)GPS (L1+L5), Beidou, Glonass, Galileo (E1+E5a)
- Kolmoiskamerajärjestelmä:
- 48 megapikselin pääkamera (Sony IMX789, 1/1,43”, 1,12 um pikselikoko), f1.8, OIS, 23 mm kinovastaava polttoväli, OD-PDAF
- 50 megapikselin ultralaajakulmakamera (Samsung Isocell JN1, 1/2,76″), f2.2, 150 asteen kuvakulma
- 8 megapikselin telekamera, f2.4, 3,3x zoom, OIS
- Videokuvaus: 8K 24 FPS, 4K 30/60/120 FPS,
- 32 megapikselin etukamera (Sony IMX615, 0,8 um pikselikoko), f2.2, kiinteä tarkennus
- stereokaiuttimet, Dolby Atmos
- 5000 mAh akku, USB-C (3.1 gen1), 80 watin Super VOOC -pikalataus, 50 watin Air VOOC -langaton lataus, käänteinen langaton lataus
- Android 12 & OxygenOS 12.1
- Päivitystuki: 3 Android versiopäivitystä ja 4 vuotta tietoturvakorjauksia
OnePlus 10 Pron myynti alkaa Suomessa välittömästi, kauppoihin laite saapuu ensi viikon tiistaina 5. huhtikuuta. 8 & 128 gigatavun muistiversion hinta on 899 euroa ja 12 & 256 Gt version 999 euroa. 19. huhtikuuta mennessä 10 Pron ostaneet saavat kaupan päälle OnePlus Buds Pro -nappikuulokkeet. Värivaihtoehtoja on kaksi – mustanharmaa Volcanic Black sekä vihertävä Emerald Forest.
Lähde: valmistajan tiedote
OnePlus lanseerasi 10 Pro -huippumallinsa globaalisti – Suomessa kauppoihin 5. huhtikuuta
Kiinassa tammikuussa julkaistu lippulaivamalli tulee vihdoin saataville myös globaalisti.
Katsauksessa Intelin Arc Control -hallintasovellus ja uudet ominaisuudet
Arc Control tarjoaa kilpailijoilta tutut ominaisuudet, joskin ylikellotusominaisuudet on kytketty pois mobiilinäytönohjainten osalta.

Intel julkaisi odotetut Arc-näytönohjaimet kannettaviin, mutta valitettavasti tehokkaampaa mallistoa joudutaan odottelemaan kesään saakka. Vaikka suorituskyky ei edullisimmissa malleissa kurkotakaan kuuhun, ovat niiden ominaisuudet samalla tasalla tulevien nopeampien mallien kanssa. Uudet näytönohjaimet osaavat hyödyntää myös kannettavasta valmiiksi löytyvää Intelin integroitua grafiikkaohjainta.
Intelin uusien erillisnäytönohjainten hallintasovelluksen nimi on Arc Control. Pakettiin kuuluu kilpailijoilta tuttuun tapaan ominaisuuksia kuten ajureiden päivitys, ylikellotusominaisuudet, streamausominaisuuksia ja tietenkin yleisiä grafiikka-asetuksia. Mukana on myös pelikirjasto, jonka kautta voi halutessaan käynnistää pelit esimerkiksi Steamin tai Epic Gamesin sijasta.
Arc Control -hallintasovellus on käytettävissä näppäinyhdistelmän kautta vaikka kesken pelin. Sen kautta näkee esimerkiksi telemetriatietoja näytönohjaimesta, järjestelmän rasituksesta, kellotaajuuksista ja niin edelleen. Samat tiedot saa näkymään myös jatkuvasti pelikuvan päällä. Ylikellotusominaisuudetkin paketista löytyy, mutta ne eivät ole käytössä mobiilimalleilla.
Creator Studio -nimen alta löytyy Intelin streamaustyökalut, kuten tuki lähettää pelikuva suoraan suosituimpiin palveluihin. Mukana on myös Intel Virtual Camera, joka hyödyntää tekoälyä taustan sumentamiseen tai muuttamiseen, ruudun keskittämiseen kuvattavan kohteeseen liikkeestä riippumatta ja niin edelleen.
Streamaamisen pitäisi olla myös kannettavan kannalta verrattain kevyttä puuhaa, sillä Deep Linkin alle tippuvan Hyper Encode -ominaisuuden avulla median pakkaamiseen käytetään sekä prosessorin että erillisnäytönohjaimen mediayksiköitä samanaikaisesti. Sama teema jatkuu Hyper Computessa, jossa käytetään tuottavaan työhön kaikkia laskenta- ja kiihdytysyksiköitä molemmista. Kolmas Deep Link ominaisuus on Dynamic Power Share, joka sovittelee näytönohjaimen ja prosessorin TDP:tä kulloiseenkin kuormaan sopivaksi. Deep Link -ominaisuuksien luvataan parantavan suorituskykyä tilanteesta riippuen 24-60 %.
Intelin tuoreimman sukupolven Xe Media Engine tarjoaa alan huippuominaisuuksia, tukien maksimissaan 10-bittisen 8k60 HDR -videon pakkausta ja 12-bittisen 8k60 HDR -videon purkua. Tuettuina ovat VP9, AVC, HEVC ja AV1 sekä luonnollisesti vanhemmat koodekit. Yhtiön mukaan sen AV1-kiihdytys onkin ensimmäinen täysi eli sekä pakkausta että purkua tukeva toteutus markkinoilla ja se tarjoaa Intelin mukaan jopa 50-kertaista nopeutta ohjelmistopohjaiseen pakkaamiseen nähden.
Xe Display Engine tukee maksimissaan kahta 8k60-resoluution HDR-näyttöä tai neljää 4k120-resoluution HDR näyttöä. 1080p- ja 1440p-resoluutiolla on tuettuna maksimissaan 360 hertsin virkistystaajuus. Näyttöohjain tukee DisplayPort 1.4a:ta ja on listattu DP 2.0 10G -valmiiksi, mutta hieman erikoisesti HDMI-puolella on tuettuna vain versio 2.0b.
Näyttöohjain tukee VESA:n Adaptive-sync-teknologiaa eli virkistystaajuuden synkronoimista ruudunpäivitysnopeuteen, Speed Synciä joka kiirehtii tuoreinta ruutua latenssien minimoimiseksi ja massasta poikkeava Smooth Sync. Sen sijasta, että Smooth Sync estäisi ruudun repeilyä, se sulauttaa repeämien reunat toisiinsa filtterin avulla peittääkseen ne.
Lähde: Intelin lehdistömateriaalit
Katsauksessa Intelin Arc Control -hallintasovellus ja uudet ominaisuudet
Arc Control tarjoaa kilpailijoilta tutut ominaisuudet, joskin ylikellotusominaisuudet on kytketty pois mobiilinäytönohjainten osalta.
Intel julkaisi Arc-erillisnäytönohjaimet kannettaviin (Alchemist / Xe-HPG)
Ensin saataville tulevat ACM-G11-piiriin perustuvat Arc 3-sarjan A350M ja A370 ja tulevana kesänä kannettaviin ilmestyy Arc 5- ja 7 -sarjojen järeämpään ACM-G10-piiriin perustuvat A550M-, A730M- ja A770M-mallit.

Intel lupasi aiemmin julkaisevansa ensimmäiset Arc-erillisnäytönohjaimet kuluvan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Myöhemmin aikataulu tarkentui vielä tarkoittamaan nimenomaan mobiilimalleja ja nyt yhtiö on täyttänyt lupauksensa.
Intelin Arc-mobiilimallisto jakautuu kolmeen sarjaan: 3, 5 ja 7. Arc 3 -sarjaan kuuluvan A350M ja A370M, 5-sarjaan A550M ja 7-sarjaan A730M sekä A770M. Nyt saataville tulevat Arc 3 -mallit perustuvat pienempään ACM-G11-piiriin (DG2-128) ja kesällä perästä seuraavat Arc 5- ja 7 -mallit kookkaampaan ACM-G10-piiriin (DG2-512). Näytönohjaimet tukevat DirectX 12 Ultimate -rajapintaa kiihdytettyine säteenseurantoineen ja muineen.
Arc A370M:ssa on käytössä täysi grafiikkapiiri 8 Xe-ytimellä ja RT-ytimellä sekä 64-bittisellä muistiväylällä, kun A350M:ssä on leikattu käytöstä kaksi Xe-ydintä ja RT-ydintä. Intelin mukaan sen grafiikkapiirin kellotaajuus skaalautuu kuorman raskauden mukaan ja se on määritellyt grafiikkakellotaajuudekseen keskimääräisessä rasituksessa toteutuvan kellotaajuuden. A350M:n kohdalla se on oletuksena 1150 ja A370M:n kohdalla 1550 MHz, mutta TDP-konfiguraatiosta riippuen se voi olla myös matalampi tai korkeampi. Ero kellotaajuudessa ja laskentayksiköissä näkyy myös TDP:ssä, sillä A350M:n kohdalla se on vain 25-35 wattia ja A370M:n kohdalla 35-50 wattia.
Keskimmäisessä Arc A550M:ssä on käytössä 16 Xe- ja RT-ydintä 900 MHz:n kellotaajuudella sekä 128-bittinen muistiväylä. Näytönohjaimen TDP voidaan konfiguroida 60-80 wattiin. Arc 730M nostaa ydinten määrän 24:ään ja kellotaajuuden 1100 MHz:iin saaden samalla tuekseen leveämmän 192-bittisen muistiväylän. Huippumalli A770M:ssä on käytössä 32 Xe- ja RT-ydintä ja selvästi korkeampi 1650 MHz:n kellotaajuus, joka luonnollisesti riippuu 120-150 watin välille konfiguroitavasta TDP:stä. Myös muistiväylä on kasvatettu 256-bittiseksi. Löydät kaikkien mallien tekniset tiedot uutiseen liitetyistä dioista.
Suorituskyvyn osalta Intel ei valitettavasti kertonut tarkkoja vertailulukuja, mutta Arc A370M:n kehutaan olevan selvä loikkaus integroidun Iris Xe:n yläpuolelle. Siinä missä Iris Xe jää 1080p-resoluutiolla ja Medium- tai High-asetuksilla pelistä riippuen noin 30-50 FPS:n välimaastoon, yltää A370M jokaisessa yli 60 FPS:n suorituskykyyn. Fortnitessä ja GTA V:ssä samalla resoluutiolla Medium-asetuksin luvataan 94 ja 105 FPS:n suorituskykyä ja Rocket Leaguessa sekä Valorantissa High-asetuksilla 105 ja 115 FPS:n suorituskykyä. Hyötysovelluksissa käytössä ovat samanaikaisesti sekä A370M että Iris Xe, mikä nostaa suorituskykyä Handbraken AVC > HEVC -muunnoksen 1,3-kertaisesta Adobe Premiere Pro Scene Edit Detect -toiminnon 2,4-kertaiseksi verrattuna pelkkään Iris Xe:en.
Samsungin Galaxy Book2 Pro saa kunnian olla ensimmäinen Arc-näytönohjaimella varustettu kannettava ja se on saatavilla välittömästi. Myös muilta Evo-partnereilta on kuitenkin luvassa samoin tein omia Arc 3 -näytönohjaimella varustettuja mallejaan.
Tutustumme Arc-näytönohjainten ohjelmistoon, ominaisuuksiin ja arkkitehtuuriin tarkemmin erillisissä uutisissa ja artikkeleissa.
Lähde: Intelin lehdistömateriaalit
Intel julkaisi Arc-erillisnäytönohjaimet kannettaviin (Alchemist / Xe-HPG)
Ensin saataville tulevat ACM-G11-piiriin perustuvat Arc 3-sarjan A350M ja A370 ja tulevana kesänä kannettaviin ilmestyy Arc 5- ja 7 -sarjojen järeämpään ACM-G10-piiriin perustuvat A550M-, A730M- ja A770M-mallit.
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti:n myynti alkoi ja testitulokset julki
24 gigatavun näyttömuistilla varustettu 3090 Ti on pelaajien lisäksi suunnattu vaativaan sisällöntuotantoon.

NVIDIA on vihdoin tuonut myyntiin tammikuussa alunperin esitellyn GeForce RTX 3090 Ti -näytönohjaimen. Yrityksen oli tarkoitus kertoa näytönohjaimesta lisää tammikuun aikana, mutta piti lopulta radiohiljaisuutta lähes neljän kuukauden ajan.
GeForce RTX 3090 Ti on varustettu täydellä GA102-grafiikkapiirillä eli 10752 CUDA-ytimellä ja nopeammilla GDDR6X-muisteilla. GeForce RTX 3090:een verrattuna 3090 Ti:n grafiikkapiirin Boost-kellotaajuutta on nostettu 190 MHz ja 384-bittisen muistiväylän jatkeena muistit toimivat 21 Gbps nopeudella, jonka myötä muistiväylän kaistanleveys nousee yli teratavuun sekunnissa. 4k-resoluutiolla GeForce RTX 3090 Ti tarjoaa peleissä keskimäärin noin 10 % paremman suorituskyvyn kuin RTX 3090.
TGP- eli Total Graphics Power on noussut RTX 3090:n 350 watista 100 watilla jopa 450 wattiin ja 3090 Ti vaatii toimiakseen adapterilla kolme 8-pinnistä PCI Express -lisävirtaliitintä tai 16-pinnisen PCIe Gen 5 -kaapelin.
NVIDIAn ilmoittama suositushinta näytönohjaimelle on 2299 euroa, johon hintaan Proshopissa on listattu muutama malli. Varastosta näytönohjaimia on saatavilla noin 2500 eurosta ylöspäin.
Viivästysten saattelemana GeForce RTX 3090 Ti -näytönohjain saapuu Asukselta io-techin testiin huomenna ja testiartikkeli ja video ovat luvassa loppuviikolla.
Lähde: NVIDIA
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti:n myynti alkoi ja testitulokset julki
24 gigatavun näyttömuistilla varustettu 3090 Ti on pelaajien lisäksi suunnattu vaativaan sisällöntuotantoon.
Intel julkaisi Core i9-12900KS -lippulaivaprosessorin
Intelin tänään ennakkomyyntiin ja 5. huhtikuuta varsinaisesti kauppoihin saapuvan Core i9-12900KS:n maksimi Turbo-kellotaajuus on peräti 5,5 GHz.

Intel on täydentänyt tänään odotetusti 12. sukupolven Core -perheen terävintä kärkeä. Yhtiön nopeimman kuluttajaprosessorin valtikka siirtyy nyt Core i9-12900KS -prosessorille.
Core i9-12900KS perustuu Alder Lake -hybridiarkkitehtuuriin, eli se käyttää sekä tehokkaita P-ytimiä että energiatehokkaita E-ytimiä. Core i9-12900K:n tapaan i9-12900KS on varustettu kahdeksalla P- ja kahdeksalla E-ytimellä. Hyper-Threading-SMT-teknologia on käytössä vain P-ytimillä, joten prosessori kykenee suorittamaan samanaikaisesti 24 säiettä.
Uusi i9-12900KS on käytännössä täysin identtinen prosessori i9-12900K:n kanssa lukuun ottamatta kellotaajuuksia ja siihen liittyen tehonkulutusta. Intel on vääntänyt Special Edition -malleille tuttuun tapaan turboruuvia entistä tiukemmalle niin perus- kuin Turbo-kellotaajuuksienkin kanssa. P-ydinten perus- ja maksimi Boost-kellotaajuus ovat nyt 3,4 ja 5,5 GHz, kun i9-12900K:lla ne olivat 3,2 ja 5,2 GHz. Myös E-ytimistä on puristettu irti hieman lisää ja niiden perus- ja Turbo-kellotaajuudet nousivat 100 MHz:llä 2,5 ja 4 GHz:iin. Korkeampien kellotaajuuksien myötä on kuitenkin kasvanut myös prosessorin kulutus ja TDP-arvo onkin nyt 125 watin sijasta 150 wattia. Maksimikulutuksen raja on kuitenkin edelleen samat 241 wattia, kuin 12900K:llakin.
Intelin Core i9-12900KS -prosessoreiden ennakkomyynti on jo käynnissä ja niiden toimitukset tullaan aloittamaan viikon kuluttua eli 5. huhtikuuta. Prosessorin veroton suositushinta on 739 dollaria ja Suomessa sitä ennakkomyy Jimm’s PC-Store. Jimm’s on hinnoitellut prosessorin jälleenmyyntiversion 899,90 euroon ja pienessä pahvilaatikossa toimitettavan Tray-version 879,90 euroon.
Lähde: Intel
Intel julkaisi Core i9-12900KS -lippulaivaprosessorin
Intelin tänään ennakkomyyntiin ja 5. huhtikuuta varsinaisesti kauppoihin saapuvan Core i9-12900KS:n maksimi Turbo-kellotaajuus on peräti 5,5 GHz.
Uusi artikkeli: Testissä iPhone SE (2022)
Testasimme Applen kolmannen sukupolven iPhone SE -mallin.

Applen kolmannen sukupolven iPhone SE tuo mukanaan uuden A15 Bionic -järjestelmäpiirin, mutta luottaa edelleen iPhone 8:n runkoon, näyttöön ja kameraan. Järjestelmäpiiripäivityksen myötä myös hintaa nostettiin hieman edeltäjämallin 499 eurosta 529 euroon. Nyt uutuus on ehtinyt myös io-techin testipenkkiin kiitos testikappaleen lainanneen DNA:n.
Tässä artikkelissa tutustumme iPhone SE:hen vajaan viikon ympärivuorokautisten käyttökokemusten pohjalta.
Lue artikkeli: Testissä iPhone SE (2022)
Intel esitteli XeSS-skaalausteknologiaa GDC-messuilla
XeSS-skaalain perustuu DLSS:n tavoin neuroverkkoihin, mutta se ei vaadi erillisiä matriisilaskukiihdyttimiä ja toimii FSR 2.0:n tavoin myös kilpailijoiden näytönohjaimilla.

Game Developers Conference on parhaillaan käynnissä sekä verkossa että San Franciscossa Yhdysvalloissa. AMD ehti jo esittelemään FSR 2.0 -skaalaimen teknistä toteutusta tapahtumassa ja nyt vuorossa on ollut Intel oman Xe Super Sampling- eli XeSS-skaalaimensa kanssa.
Intelin XeSS-skaalain perustuu NVIDIAn DLSS 2.0:n tapaan neuroverkkopohjaiseen skaalaimeen. DLSS:stä poiketen se ei kuitenkaan vaadi matriisikiihdyttimiä kuten tensoriytimiä, vaan toimii myös ilman niitä. XeSS on optimoitu Intelin Arc-näytönohjainten XMX-matriisikiihdyttimille, mutta toimii millä tahansa DirectX 12 -rajapintaa, Shader Model 6.4:ää ja DP4a-käskyjä tukevalla näytönohjaimella. Kehittäjän kannalta riittää eri versioista huolimatta kerran tehty työ, sillä XeSS valitsee XMX-kiihdyttimet tai DP4a-käskyt käytössä olevan näytönohjaimen mukaan automaattisesti. Intel varmisti lisäksi jälleen, että XeSS:n SDK tullaan julkaisemaan avoimena lähdekoodina.
XeSS toimii DLSS:n ja FSR 2.0:n tavoin siten, että se korvaa peliin rakennetun TAA-vaiheen (Temporal Anti-Aliasing) ja sijoittuu siten ennen jälkikäsittelyefektejä, UI:n piirtoa ja muita vastaavia, joiden renderöinti ennen skaalausta heikentäisi lopputuloksen laatua selvästi. Intel kertoo lisäksi panostaneensa erityisen paljon temporaaliskaalainten tyypillisten ongelmien, kuten haamukuvien ja sumeuden poistamiseen lopullisesta kuvasta. Kilpailijoiden tapaan se myös asettaa tietyt vaatimukset pelimoottorille, kuten tuen liikevektoreille. Niin ikään kilpailijoiden tapaan luvassa on suorat plugin-toteutukset ainakin Unreal Engine 4- ja 5 -pelimoottoreille.
DLSS:stä ja FSR 2.0:sta poiketen laatuasetuksia on kuitenkin enemmän: Ultra Quality, Quality, Balanced, Performance ja Ultra Performance. Intelin XeSS Rens Demo -dian mukaan Ultra Qualityn skaalauskerroin on 1,3 suuntaansa, Qualityn 1,5, Balancedin 1,7, Performancen 2,0 ja lopulta Ultra Performancen 2,3. Aiemmin Intel on maininnut Ultra Performancen skaalauskertoimeksi 3,0 suuntaansa ja nytkin mukana oli huomio, että asetukset saattavat vielä muuttua ennen julkaisua. Löydät yllä olevasta diasta myös suorituskykylukemat 4K- ja 1440p-resoluutioilla suhteessa natiiviresoluutioon. Ultra Qualityllä suorituskyky on 1440p:llä 1,21- ja 4K:lla 1,27-kertainen, kun Ultra Performancella suorituskyky paranee 1440p-resoluutiolla 1,97- ja 4K-resoluutiolla jopa 2,53-kertaiseksi. Yhtiö ei kertonut tarkkoja lukuja matriisikiihdytetyn XMX-version ja DP4a-version suorituskykyeroista, mutta silmämääräisesti arvioiden DP4a vie kaksinkertaisen tai jopa hieman yli ajan per ruutu verrattuna XMX-versioon. Kummatkin ovat kuitenkin luonnollisesti selvästi nopeampia vaihtoehtoja, kuin natiiviresoluutiolla renderöinti.
Lähde: Intel
Intel esitteli XeSS-skaalausteknologiaa GDC-messuilla
XeSS-skaalain perustuu DLSS:n tavoin neuroverkkoihin, mutta se ei vaadi erillisiä matriisilaskukiihdyttimiä ja toimii FSR 2.0:n tavoin myös kilpailijoiden näytönohjaimilla.
Lontoon poliisi pidätti kuusi Lapsus$-hakkeriryhmän jäseniksi epäiltyä nuorta
Lapsus$-ryhmän johtohahmoksi epäillään vain 16-vuotiasta teiniä Englannin Oxfordista.

Hakkeriryhmä Lapsus$ on päässyt viime aikoina otsikoihin useampaan otteeseen hakkeroituaan tiensä useamman suuren profiilin yrityksen verkkoihin. Uhreiksi ovat päätyneet ainakin Microsoft, NVIDIA ja Samsung.
Bloomberg uutisoi myöhään edellisiltana Suomen aikaa, että tietoturvatutkijat olisivat päässeet Lapsus$:n johtohahmoksi epäillyn hakkerin jäljille. Aluksi huhutun brasilian sijasta päätekijän olevan 16-vuotias ”White” ja ”Breachbase” nimimerkkejä käyttänyt teini Englannin Oxfordista. Bloomberg pääsi tekijän jäljille kilpailevien hakkereiden paljastettua hänen henkilötietojaan.
Pian sen jälkeen TechCrunch sai tietoonsa Lontoon poliisin pidättäneen seitsemän ihmistä epäiltynä yhteyksistä Lapsus$-ryhmään. Poliisin antaman lausunnon mukaan se on tehnyt kumppaneineen tutkimuksia selvittääkseen hakkeriryhmän jäsenet. Poliisi kertoi pidättäneensä tutkimusten johdosta seitsemän 16-21 vuotiasta ihmistä, jotka on sittemmin vapautettu tutkinnan ajaksi.
TechCrunch kertoo tietoturvatutkija Brian Krebsin selvittäneen, että 16-vuotias päätekijäksi epäilty teini olisi ostanut muun muassa ihmisten henkilötietojen julkaisuun käytetyn Doxbin-palvelun viime vuonna. Sittemmin hänen kerrotaan luovuttaneen sivuston hallinnan tammikuussa, mutta vuotaneen sen jälkeen koko Doxbinin sisällön. Tämä sai Doxbinin käyttäjät kostamaan tempauksen julkaisemalla paitsi 16-vuotiaan itsensä, myös tämän vanhempien tietoja.
TechCrunchin tietojen mukaan tutkijat pääsivät tekijöiden jäljille näinkin helposti ja nopeasti muun muassa siksi, ettei ryhmällä ole ollut tapana peitellä jälkiään. Lapsus$:n Telegram-kanavalla kerrotaan olevan yli 45 000 tilaajaa ja sen olevan aktiivinen erilaisten yritysten sisäpiiriläisten rekrytoinnissa. Bloombergin mukaan ryhmän jäsenet ovat jopa liittyneet joidenkin uhriksi joutuneiden yritysten Zoom-kokouksiin pilkatakseen niiden työntekijöitä.
Läheet: TechCrunch, Bloomberg
Lontoon poliisi pidätti kuusi Lapsus$-hakkeriryhmän jäseniksi epäiltyä nuorta
Lapsus$-ryhmän johtohahmoksi epäillään vain 16-vuotiasta teiniä Englannin Oxfordista.
Luminous Productions esitteli DirectStoragen hyötyjä Forspoken-pelissä
DirectStoragesta on Forspoken-testien perusteella hyötyä latausajoissa jo nyt ja tulevan GPU-kiihdytetyn tiedostojen purun odotetaan nopeuttavan sitä entisestään.

Microsoft julkaisi hiljattain DirectStorage-rajapinnan ohjelmistokehityskitin virallisesti saataville. Kehittäjien käsissä teknologia on ollut kuitenkin jo pidempään ja Luminous Productions on esitellyt omia tuloksiaan rajapinnalla GDC-messuilla.
Luminous Productions on esitellyt GDC-messuilla DirectStorage-rajapintaa käytännössä Luminous Engineä hyödyntävässä Forspoken-pelissä. Tom’s Hardwaren mukaan demon tilanteissa pyöriteltiin noin 20 000 tiedostoa, jotka vievät tilaa yhteensä noin 4,5 Gt tilaa. Lisäksi studio julkaisi myös raakaa dataa tiedostojärjestelmien nopeuksista eri rajapinnoilla ja laitteilla. Valitettavasti studion testeissään käyttämät kiintolevyt ja SSD-asemat eivät ole tiedossa.
Vaikka intuitiivisesti voisi ajatella, että tiedostojen I/O-nopeudet olisivat varsin suoraviivaisesti kytköksissä esimerkiksi latausnopeuksiin, on käytäntö ensin SATA-väyläisten ja sitten NVMe SSD-asemien myötä ettei todellisuus ole niin yksioikoista. Tiedostojen I/O-nopeutta mitattaessa tiedostojen purku huomioiden erot ovat selkeitä: Kiintolevy pääsee studion testissä Win32-rajapinnalla 200 Mt/s nopeuteen ja DirectStoragella 185 Mt/s nopeuteen, SATA SSD-asema Win32:lla 912 Mt/s ja DirectStoragella 971 Mt/s nopeuteen ja lopulta M.2 NVMe -asema Win32-rajapinnalla 2862 Mt/s ja DirectStorage-rajapinnalla jopa 4829 Mt/s nopeuteen.
Pelin latausnopeudet eivät kuitenkaan peilaa tätä, vaikka isojakin eroja pääsee syntymään. Perinteinen kiintolevy lataa pelin 22,5 sekunnissa Win32-rajapinnalla ja 21,5 sekunnissa DirectStoragella, vaikka tiedostojen I/O-nopeus olikin rajapinnalla heikompi. SATA-väyläisellä SSD-asemalla latausaika tippuu Win32-rajapinnalla 4,5 sekuntiin ja DirectStorage-rajapinnalla entisestään 3,7 sekuntiin. Myös M.2 NVMe -asemalla saadaan tiristettyä latausaikoja pienemmäksi, vaikkei erot I/O-nopeutta peilaakaan: 2,1 sekuntia Win32-rajapinnalla ja 1,9 sekuntia DirectStoragella. Toisessa kohtaa peliä latausajat olivat DirectStorage-rajapinnalla kiintolevyllä 19,9 sekuntia, SATA SSD:llä 3,2 sekuntia ja M.2 NVMe SSD:llä 1,7 sekuntia, mutta siitä tilanteesta ei ole saatavilla verrokkilukuja Win32-rajapinnalla.
DirectStorage-rajapinta ei tue vielä tiedostojen purkamista näytönohjaimella, minkä odotetaan nopeuttavan rajapintaa tulevaisuudessa.
Lähde: Tom’s Hardware
Luminous Productions esitteli DirectStoragen hyötyjä Forspoken-pelissä
DirectStoragesta on Forspoken-testien perusteella hyötyä latausajoissa jo nyt ja tulevan GPU-kiihdytetyn tiedostojen purun odotetaan nopeuttavan sitä entisestään.
AMD julkaisi AMD Software 22.3.2 -ajurit näytönohjaimilleen ja prosessoreilleen
Ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat tuet Ghostwire: Tokyolle ja Tiny Tina’s Wonderlandsille, joista jälkimmäiselle luvataan samalla jopa yli 20 %:n suorituskykyparannuksia.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja integroidulla grafiikkaohjaimella varustetuille prosessoreilleen. AMD Software Andrenalin Edition 22.3.2 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Polaris-arkkitehtuurista lähtien sekä Zen-prosessoreita integroiduilla grafiikkaohjaimilla.
AMD Software 22.3.2 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat tuet Ghostwire: Tokyo- ja Tiny Tina’s Wonderlands -peleille. Ajureiden luvataan myös parantavan suorituskykyä Tiny Tina’s Wonderlandsissa merkittävästi. Radeon RX 6700 XT:lle luvataan parhaimmillaan 20 %:n parannusta, 6800 XT:lle 21 %:n parannusta ja 6900 XT:lle 23 %:n parannusta, kun käytössä on 4K-resoluution Badass-asetuksin ja verrokkina edeltävät 22.3.1 -ajurit.
Tuttuun tapaan ajureissa on korjattu myös aiempien julkaisujen ongelmia. Tällä kertaa liiskattuja bugeja ovat esimerkiksi Cyberpunk 2077:ssa joitain käyttäjiä vaivanneet liian pimeät sisätilat, Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin- ja Hades-pelien kaatuilut sekä Genshin Impactin nykimiset, kun näytönohjainta käytetään samalla videoiden toistoon tai pakkaamiseen. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi Windows 10:n Aero-läpinäkyvyysefektien katoaminen joillain käyttäjillä, Radeon Super Resolutionin aiheuttamat järjestelmän kaatumiset 2560×1600-resoluution näytöillä jos Scaling Mode on jotain muuta kuin Full Panel. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa.
AMD julkaisi AMD Software 22.3.2 -ajurit näytönohjaimilleen ja prosessoreilleen
Ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat tuet Ghostwire: Tokyolle ja Tiny Tina’s Wonderlandsille, joista jälkimmäiselle luvataan samalla jopa yli 20 %:n suorituskykyparannuksia.