Uudelleenjärjestäytynyt Jolla julkaisi tekoälyavustajan ja uuden Sailfish OS -puhelimen

24.5.2024 - 04:01 / Petrus Laine Mobiili Kommentit (32)

Jollyboys Groupin nykyään omistaman Jollan tekoälyavustaja perustuu minitietokoneeseen ja tottelee nimeä Mind2, kun uusi Sailfish-puhelin tunnetaan nimellä Jolla C2 tai Community Phone.

Historiansa aikana monissa tyrskyissä seilannut kotimainen Jolla on noussut jälleen jaloilleen viimeisimmästä aallonpohjasta ja julkaissut kaksi uutta Sailfish OS laitetta. Tarkalleen ottaen paattia ohjaa nykyään Jollyboys Group, joka osti vanhan Jollan liiketoiminnan viime vuonna hankkiutuen samalla eroon aiemmasta venäläisomistuksesta. Liiketoiminnot myös pilkottiin omiin yhtiöihinsä: Jollyboys Oy vastaa yrityksen alkuperäisen tuotteen eli Sailfish OS:n kehittämisestä, kun Seafarix Oy keskittyy autoalan ohjelmistoihin AppSupportin kanssa. Viimeisin tulokas yritysryppääseen on Venho AI, joka kehittää yksityisyyden huomioivia tekoälyratkaisuja.

Venho AI:n ensimmäinen luomus on Jolla Mind2 tekoälyavustaja. Mind2 on minitietokone, joka käyttää Sailfish Core käyttöjärjestelmää ja Jollan omaa Venho.ai tekoälyalustaa. Useimmista tekoälyavustajista poiketen Mind2 säilyttää tiedot itse laitteessa lähettämättä niitä pilveen, jolloin käyttäjällä on koko ajan kontrolli datastaan. Mind2 laitteen voi kuitenkin yhdistää myös haluamiinsa palveluihin.

Mind2 sisältää etukäteen ladattuja AI-agentteja, jotka kykenevät suorittamaan erilaisia tehtäviä. Agenttien avulla voi esimerkiksi analysoida sähköposteja ja asiakirjoja sekä lähettää viestejä eri alustoille tekoälyä hyödyntäen. Käyttö tapahtuu tietokoneen tai puhelimen selaimella verkkoyhteyen välityksellä. Avustajan kanssa voi keskustella kirjoittaen tai puhumalla.

Teknisesti Mind2 rakentuu Rockchip RK3588 järjestelmäpiirin ympärille. Siinä on 16 Gt muistia ja 128 Gt eMMC- sekä 1 Tt SSD-tallennustilaa. Lisäksi tallennustilaa voi laajentaa myös microSD-kortilla. Liitännöistä löytyy gigabitin verkkoliitin ja yksi USB-A- sekä kaksi USB-C-liitintä, joista toinen on käytettävissä vain lataamiseen. Langattomien yhteyksien osalta tuettuna ovat Wi-Fi 6 ja Bluetooth 5.2.

Perinteisempi uutuustuote on puolestaan Jolla Community Phone eli tuttavallisemmin Jolla C2. Kyseessä on hieman vastaava toteutus kuin alkuperäinen Jolla C, sillä Jolla ei itse valmista puhelinta vaan valmistuttaa sen uudella lisensointikumppanilla Reederillä. Alkuun myyntiin tulee rajattu 1000 kappaleen erä mutta valmistusmääriä kasvatetaan tulevaisuudessa tarvittaessa.

Jolla C2:n kaikkia teknisiä ominaisuuksia ei kerrottu vielä tässä vaiheessa mutta laite vaikuttaa olevan uudelleenbrändätty Reeder S19 Max Pro S. Kyseessä on markkinoiden edullisempaa päätä edustava laite, josta puuttuvat muun muassa 5G yhteydet. Jolla C2 on varustettu vielä toistaiseksi julkaisemattomalla Sailfish OS 5.0 käyttöjärjestelmällä.

  • Käyttöjärjestelmä: Sailfish OS 5.0
  • Prosessori: Octa Core (2 x Arm Cortex-A75, 6 x Cortex-A55)
  • Muisti: 8 Gt RAM
  • Tallennustila: 128 Gt + muistikorttipaikka
  • Näyttö: 6,52″, 1600×720
  • Akku: 4000mAh
  • Yhteydet: LTE+ (4.5G), BT 5.0, WLAN 802.11ac
  • Kamerat: 64 megapikseliä, 16 MP, 8 MP
  • Liitännät: USB-C, 3,5 mm audio
  • Mitat: 179x78x8,5 mm

Uutuustuotteiden lisäksi Jolla julkaisi Sailfish OS 4.6 Sauna version early adoptoreille ja paljasti myös Sailfish X:n saapuvan myöhemmin Syksyllä Xperia 10 IV ja V laitteille. Aiemmasta poiketen Sailfish X lisenssi ei ole enää kertamaksullinen vaan kuukausittain jatkuva tilaus 4,99 € / kk hinnalla. Sama koskee myös Jolla C2 puhelinta (sekä Mind2 laitetta hintaan 9,99 euroa per kk). Laitteita voi käyttää edelleen myös ilman lisenssiä mutta silloin lisensoitavat ominaisuudet eivät ole saatavilla.

Sekä Mind2 että Jolla C2 ovat ennakkotilattavissa välittömästi mutta tulevat saatavilla vasta myöhemmin syksyllä. Mind2 laitteen hinta on 699€ mutta 500 ensimmäiselle hinta 489€. Jolla C2:n hinta on 299€. Ennakkotilaajat saavat kaupan päälle myös 6kk (Mind2) tai 12kk (Jolla C2) kuukausimaksut.

Lähteet: Jolla Mind2, Jolla Community Phone Uutispohja on TechBBS-käyttäjä FlyingAnteron koostama ja hänen luvallaan toimituksen tarkistama ja muokkaama.

AMD julkaisi Radeon Anti-Lag 2 -ominaisuuden

Uusi viiveitä vähentävä teknologia pitää integroida peliin ja ensimmäisenä sen Techincal Preview -versiota tukee Counter-Strike 2.

AMD julkaisi viime vuonna Radeon Anti-Lag+ -ominaisuuden vähentämään viivettä peleissä, mutta joutui lopulta poistamaan ominaisuuden ongelmien vuoksi. Moninpelien näkökulmasta se rinnastui toteutuksensa vuoksi huijauksiin.

Nyt yhtiö on julkaissut uuden Radeon Anti-Lag 2 -ominaisuuden Technical Preview -versiona. NVIDIAn Reflexin tapaan Anti-Lag 2 pitää integroida peliin, eikä se toimi universaalisti. Ensimmäisenä pelinä tuki on intregroitu Counter-Strike 2:een. Kun testivaihe on ohi, AMD tulee julkaisemaan Radeon Anti-Lag 2 -ohjelmistokehityskitin GPUOpen-sivustolla.

Peliin integroituna teknologiana se pienentää viiveitä ajuritasolla toimivaa Radeon Anti-Lagia, jota ei tule sekoittaa takaisin vedettyyn Plus-versioon, paremmin. Viiveiden pienentäminen perustuu prosessorin tahdittamiseen, jotta sen näytönohjaimelle syöttämä data on mahdollisimman tuoretta. Löydät yltä yhtiön omat testitulokset ominaisuudelle eri kokoonpanoilla.

Kokeilunhaluiset voivat ladata AMD Software Adrenalin Edition 24.5.1 for Anti-Lag 2 Technical Preview -ajurit. Niiden asentamisen jälkeen Counter-Strike 2:n Advanced Video -asetuksiin ilmestyy mahdollisuus kytkeä ”AMD Anti-Lag 2.0” ominaisuus päälle. Ominaisuus toimii RDNA-arkkitehtuureihin perustuvilla näytönohjaimilla.

Pelin puolella viiveet saa näkyviin Alt+Shift+L-näppäinyhdistelmällä ja sitä toistamalla Latency Monitor -overlay vaihtaa tilaa No metrics, FPS only, FPS and latency (in ms), FPS and latency (in ms and frames), FPS and latency with Legend tilojen välillä. Yhtiö kehottaa käyttäjiä lähettämään ahkerasti bugiraportteja, mikäli teknologian kanssa havaitaan ongelmia.

Lähde: AMD, Lataa AMD Software 24.5.1 for Anti-Lag 2 Technical Preview -ajurit täältä

Samsung julkisti uuden tekoälykannettavansa Galaxy Book4 Edgen

Galaxy Book4 Edge on varustettu Qualcommin lippulaivatason Snapdragon X Elite -järjestelmäpiirillä ja se ottaa ilon irti niin Galaxy AI:sta kuin Microsoftin Copilot+:stakin.

Elektroniikkajätti Samsung on julkistanut tuoreeseen Galaxy Book4 -kannettavien mallistoonsa tekoälytoimintojen säestämänä Galaxy Book4 Edgen, jota pyörittää uusi Snapdragon X Elite -järjestelmäpiiri. Qualcommin lippulaivatason uutuuspiiriä hyödyntävät myös useat muut valmistajat uusissa tekoälykannettavissaan.

Book4 Edge on Windows 11 -kannettava ja hyödyntää sen puolesta Microsoftin uutta Copilot+-tekoälyä, mutta myös Samsungin omat Galaxy AI -toiminnot on tuotavissa kannettavaan yhteensopivista mobiililaitteista Androidin Link to Windows -toiminnon avulla. Copilot+:n toiminta hoituu niin lokaalisti laitteella Snapdragon X Elite -piirin avulla kuin pilven kauttakin. Tekoälyä voi kannettavalla siis hyödyntää myös ilman nettiyhteyttä.

Esimerkkejä mainostetuista tekoälytoiminnoista ovat Galaxy AI:n puolella muun muassa tutut Circle to Search, jolla voi etsiä yksittäisestä kuvan osasta tietoja Googlella ja Live Translate, joka kääntää vaikkapa videopuheluita englanninkieliseksi tekstiksi reaaliajassa näytölle. Copilot+-ominaisuuksia ovat esimerkiksi Cocreator kuvien luomiseen tekstikomennoilla ja näytöllä näkyvää toimintaa säännöllisesti tallentava Recall, jonka avulla käyttäjä voi selkokielisellä tekstikomennolla etsiä aiempiin toimiinsa liittyviä tietoja ja sisältöjä. Vaikka Recall ei käyttäjän toimintaa pilveen lataakaan, on se silti aiheuttanut esimerkiksi Isossa-Britanniassa tietoturvallisuushuolia viranomaistasolla.

Raudan osalta Book4 Edge on varustettu Snapdragon X Elite -piirin lisäksi 16 gigatavun LPDDR5X-RAM-muistilla ja 512 Gt:n tai 1 Tt:n tallennustilalla. Kannettavan näytössä on mukautuvan 120 hertsin virkistystaajuuden AMOLED-paneeli 2880×1800 pikselin resoluutiolla ja 500 nitin maksimikirkkaudella. Näytössä on myös kymmenen pisteen monikosketustoiminnallisuus eli ”10-Point Multi Touch”. USB-C:n kautta onnistuu 65 watin lataus ja Samsung lupailee lehdistötiedotteessaan Book4 Edgelle ”kokopäiväistä akunkestoa” ja jopa 22 tunnin videontoistoaikaa. Yhteyksien osalta tuettuna on uusi Wi-Fi 7. Kokovaihtoehtoina on 14:n ja 16 tuuman mallit ja myyntipakkauksessa toimitetaan USB-C-malliset laturi ja kaapeli.

Galaxy Book4 Edgen tekniset tiedot:

  • Ulkomitat: 14″: 312,3 mm × 223,8 mm × 10,9 mm / 16″: 355,4 mm × 250,4 mm × 12,3 mm
  • Paino: 14″ 1,2 kg / 16″: 1,6 kg
  • Snapdragon X Elite -järjestelmäpiiri (Adreno GPU & Hexagon NPU)
  • Näyttö: AMOLED, 120 Hz (VRR), 2880×1800 pikseliä (16:10), 500 nitin maksimikirkkaus (HDR), 120 % DCI-P3
  • RAM-muisti: 16 Gt (LPDDR5X)
  • Tallennustila: 512 Gt / 1 Tt
  • Windows 11 Home
  • Wi-Fi 7 (802.11be)
  • 2 MP:n kamera
  • Neljä kaiutinta
  • Akku ja lataus: 14″: 55,9 Wh / 16″: 61,8 Wh, 65 W
  • Liitännät:
    • 14″ & 16″: 2 × USB 4.0 Type-C, 1 × HDMI 2.1, kuuloke-mikrofoni-komboliitäntä
    • 16″: 1 × USB 3.2, MicroSD-korttipaikka

Book4 Edge tulee saataville Yhdysvalloissa ja osissa Eurooppaa kesäkuun puolenvälin tienoilla, mutta saatavuuksista ja hinnoista Suomessa Samsung tiedottaa kuluvan vuoden aikana.

PÄIVITYS 30.5.2024:

Samsung on tiedottanut Galaxy Book4 Edge -mallien tulevan Suomessa saataville valittujen jälleenmyyjien kautta 18. kesäkuuta alkaen seuraavin hinnoin:

Galaxy Book4 Edge – 16″ 12 Core Pro (16 Gt / 1 Tt) – 2 099 €
Galaxy Book4 Edge – 16″ 12 Core (16 Gt / 512 Gt) – 1 899 €
Galaxy Book4 Edge – 14″ 12 Core (16 Gt / 512 Gt) – 1 799 €

Lähde: Samsungin lehdistötiedote

NVIDIA takoi jälleen uuden ennätystuloksen tekoälybuumin aallonharjalla

Yhtiön liikevaihto oli jopa 26 miljardia dollaria, mistä jäi kulujen ja muiden jälkeen käteen peräti 14,9 miljardia dollaria.

Omaa fiskaalivuottaan noudattava NVIDIA on julkaissut fiskaalivuoden 2025 ensimmäisen neljänneksen tuloksen. Yhtiön fiskaalivuosi alkoi tammikuun lopulla ja päättyi 28. huhtikuuta.

NVIDIA on odotetusti rikkonut jälleen oman ennätysliikevaihtonsa päättyneellä neljänneksellä. Yhtiön loistavan tuloksen takana on tuttuun tapaan datakeskuspuoli ja vallalla oleva tekoälybuumi. NVIDIAn liikevaihto kohosi nyt jo jopa 26 miljardiin dollariin, mikä on 18 % viime neljännestä enemmän ja jopa 262 % vuoden takaista paremmin. Yhtiön käyttökate oli kalliiden datakeskuspiirien siivittämänä jopa 78,4 % ja tulosta taottiin kulujen jälkeen lähes 14,9 miljardia dollaria.

Osastokohtaisesti datakeskuspuolen liikevaihto oli ylivoimaisesti suurin osa koko liikevaidosta, eli jopa 22,6 miljardia dollaria. Kasvua viime neljännekseen nähden tuli 23 ja viime vuoteen nähden jopa 427 %. Gaming-osastoon on liitetty nyt mukaan myös ”AI PC” -puoli, vaikkei yhtiöllä varsinaista läsnäoloa kyseisillä markkinoilla tällä hetkellä olekaan. Pelipuolen liikevaihto oli 2,6 miljardia dollaria, mikä on 8 % viime neljännestä vähemmän ja 18 % vuoden takaista enemmän.

Ammattilaispuolella liikevaihto jäi 427 miljoonaan dollariin, mikä on sekin 8 % edeltävää neljännestä vähemmän, mutta vuoden takaiseen verrattuna liikevaihto on kasvanut 45 %. Neljäs ja viimeinen eli Automotive and Robotics -osasto sai kokoon 329 miljoonan dollarin liikevaihton, mikä oli 17 % edeltävää neljännestä ja 11 % vuoden takaista neljännestä paremmin.

NVIDIA ilmoitti lisäksi ”splittaavansa” osakekantansa 10:1-suhteella, eli jokainen osakkeenomistaja saa yhdeksän uutta osaketta vanhan rinnalle.

Lähde: NVIDIA, Uutiskuva: App Economy Insights @ X

Google lisää tekoälyvastauksia hakutuloksiin

Toistaiseksi generatiivisen tekoälymalli Geminin suoltamat vastaukset näkyvät vasta Yhdysvalloissa, mutta Googlen on tarkoitus laajentaa saatavuutta laajemmalle tulevaisuudessa.

Generatiivista tekoälyä yritetään liittää paraikaa kaikkiin mahdollisiin ja välillä mahdottomiinkin palveluihin, ohjelmistoihin ja muihin. Generatiivisen tekoälyn kärkinimiin lukeutuva Google on nähnyt tarpeelliseksi lisätä tekoälyä myös hakupalveluunsa aloittaen Yhdysvalloista, mutta muu maailma on seuraamassa myöhemmin perässä.

Google ilmoitti reilu viikko takaperin lisäävänsä generatiivista tekoälyä hakutuloksiinsa oman Gemini LLM-kielimallinsa voimin. Kielimalli lisää hakutulosten alkuun itse tuottamiaan vastauksia hakuun ennen varsinaisia hakutuloksia. Aluksi muutos tuli käyttöön vain Yhdysvalloissa ja englanniksi, mutta tukea tullaan laajentamaan muualle maailmaan ja muille kielille myöhemmin. Yhtiön näkemyksen mukaan Gemini tekee hakemisesta entistä helpompaa ja nopeampaa.

Hakupalvelun uudistumista ei ole otettu monessakaan paikkaa vastaan hymyssä suin, vaan pikemminkin päinvastoin. Kuten kaikki alaa seuraavat tietävät, generatiiviset tekoälymallit ovat edelleen hyvinkin erehtyväisiä ja eri tasoisia mokia, kriisejä ja kohuja on nähty jo moneen kertaan. Googlen hakupalvelu ei ole sekään immuuni ongelmille ja sen kerrotaan esimerkiksi ehdottaneen juomaan virtsaa virtsakivistä eroon pääsemiseksi.

Onneksi vaivaan on myös lääke, kuten sanonta kuuluu, ja Tom’s Hardwaren Avram Piltch kirjoittikin pikavauhdilla Chrome-laajennoksen, joka suodattaa tekoälyn ”vastaukset” pois hakutuloksia pilaamasta. Toinen vaihtoehto olisi joka kerta mennä erikseen verkkohaku-lehdelle ja hakea tuloksia sitä kautta. Kolmas ja kenties paras vaihtoehto ainakin työpöydällä on lisätä selaimen hakumoottorivaihtoehtoihin uusi Google (Web) -vaihtoehto, jossa Oikotieksi (Shortcut) asetetaan google.com ja ”URL, jossa kyselyn tilalla on %s” kenttään lisätään ”{google:baseURL}/search?udm=14&q=%s”, mikä ohjaa haun automaattisesti verkkohakuun. Mobiililaitteilla toteutus vaatii ylimääräistä kikkailua, johon löytyy kätevät ohjeet Tom’s Hardwaren artikkelista.

Lähde: Tom’s Hardware

Huhut NVIDIAn Windows-käyttöön suunnatusta Arm-piiristä saivat vahvistusta

Bloombergin haastattelema Dell vinkkasi haastattelijaa kysymään vuoden päästä uudelleen NVIDIAn asemasta AI PC -markkinoilla ja sai Jensen Huangin komppaamaan ajatusta.

Reuters uutisoi viime vuonna omiin lähteisiinsä perustuen NVIDIAn valmistelevan Arm-prosessoria PC-käyttöön. Nyt väite on saanut tukea Bloombergin tuoreesta haastattelusta, jossa myös nahkatakkinen toimitusjohtaja Jensen Huang oli läsnä.

Bloomberg on haastatellut Dellin toimitusjohtaja Michael Delliä sekä NVIDIAn toimitusjohtaja Huangia. Haastatellussa sivuttiin myös ajankohtaista ”AI PC” -mallia ja sitä, miten NVIDIA suhtautuu kasvavaan uuteen markkinaan. Dell vastasi Bloombergin Ed Ludlowin kysymykseen, että hänen pitäisi palata asiaan ensi vuonna, jota Huang komppasi toteamalla ”Täsmälleen”.

Aiemmin on pidetty todennäköisimpänä, että mikäli NVIDIA lähtisikin PC-prosessorimarkkinoille, se tekisi sen yhteistyössä MediaTekin kanssa, joka on lisensoinut käyttöönsä NVIDIAn GPU-teknologioita. Yhtiöiden yhteistyökuviot vaikuttaisivat kuitenkin keskittyvän automaailmaan Dimensity Auto -piiriperheen muodossa, eikä viitteitä varsinaisesta PC-prosessorista ole siltä suunnalta kuultu. Ottaen huomioon Reutersin aiemman raportin ja tuoreen Bloombergin haastattelun, voidaan nyt pitää todennäköisempänä vaihtoehtona NVIDIAn täysin omaa sirua.

Mikäli NVIDIA todella lähtee PC-markkinoille, jää kysymykseksi millä eväin se aikoo niin tehdä. Yhtiöllä on luonnollisesti hallussaan Arm-lisenssi ja sillä on kokemusta myös omien Arm-ydinten suunnittelusta, mutta viimeisin niistä on jo yli kuusi vuotta vanha ja perustuu vanhaan Armv8-arkkitehtuuriin. Uudemmissa piireissään NVIDIA käyttää Armin suunnittelemia ytimiä, joiden suorituskyky ei tällä hetkellä vaikuta riittävän vastaamaan esimerkiksi Applen omien ydinten tai Qualcommin Oryon-ydinten haasteeseen.

Lähde: Tom’s Hardware

Lian Li julkaisi A3-mATX-miditornikotelon monipuolisella mukautettavuudella

Lian Lin mATX-kokoluokan uutuuskotelo tarjoaa esimerkiksi laajan tuuletintuen ja mahdollisuuden asentaa virtalähde joko oikeaan kylkeen tai eteen.

Erityisesti PC-koteloistaan ja -jäähdytystuotteistaan tunnettu Lian Li on julkaissut miditorniluokkaan uuden A3-mATX-nimeä kantavan kotelon, jota mainostetaan pienehkön koon lisäksi laajoilla mukautusmahdollisuuksilla. Erityisesti ilmajäähdytykseen saksalaisen Dan Casesin kanssa suunniteltu kotelo on varustettu verkkomaisilla mesh-paneeleilla sekä katossa että molemmissa kyljissä.

Tilavuudeltaan 26,3-litrainen A3-mATX mahduttaa sisäänsä joko mATX- tai Mini-ITX-emolevyn. Tuuletinpaikkoja kotelossa on 120 millimetrin tuulettimille yhteensä jopa 10, mutta vasemmassa kyljessä, katossa ja pohjassa on vaihtoehtoisesti myös AIO-nestejäähdytinmahdollisuus. Tuuletinten ja jäähdytinten sopiminen kokoonpanoon tosin riippuu komponenttien lopullisesta asettelusta ja koosta.

Näytönohjaimen maksimipituudeksi kerrotaan 415 mm ja prosessorijäähdyttimen maksimikorkeudeksi 165 mm. A3-mATX:ään sopii SFX- ja SFX-L-virtalähteiden lisäksi myös ATX-virtalähteet. Virtalähteen voi asentaa joko eteen tai emolevyn puoleiseen kylkeen ja asettelu vaikuttaa lopulta esimerkiksi näytönohjaimen maksimipituuteen. Etupaneelissa on kaksi USB-A 3.0 -liitäntää ja yksi USB-C 3.1 -liitäntä. 3,5 mm:n mikrofoni- ja audioliitännät ovat etupaneelissa erikseen yhden komboliitännän sijaan.

A3-mATX:n tekniset tiedot:

  • Ulkomitat: 443 mm × 194 mm × 321,5 mm (S × L × K)
  • Tilavuus: 26,3 l
  • Materiaali: Teräs
  • Emolevytuki: mATX, Mini-ITX
  • Virtalähdetuki: SFX, SFX-L, ATX (maksimipituus 220 mm)
  • Tuuletintuki:
    • Katto: 3 × 120 mm / 2 × 140 mm
    • Vasen kylki: 3 × 120 mm / 2 × 140 mm
    • Pohja: 3 × 120 mm
    • Takaosa: 1 × 120 mm
  • Jäähdytintuki:
    • Katto: 360 mm / 280 mm / 240 mm
    • Vasen kylki: 360 mm / 280 mm / 240 mm
    • Pohja: 360 mm (tuulettimet alapuolella) / 240 mm
  • Asemapaikat:
    • Kelkka: 2 × 2,5″ SSD
    • Pohja: 1 × 2,5″ SSD / 1 × 3,5″ HDD
  • Näytönohjaimen maksimipituus: 415 mm
  • Prosessorijäähdyttimen maksimikorkeus: 165 mm
  • Laajennuspaikat: 4
  • Etupaneeli:
    • 2 × USB-A 3.0
    • 1 × USB-C 3.1
    • 3,5 mm mikrofoniliitäntä
    • 3,5 mm audioliitäntä

A3-mATX:n värivaihtoehdot ovat musta ja valkoinen. Erikseen myytäviä lisätarvikkeita ovat lasinen kylkipaneeli ja tarvikesarja näytönohjaimen pystyasennukseen. Tuotteen mukana toimitetaan vaakatasoon asennetun näytönohjaimen roikkumista estävä tukipidike.

Yhdysvalloissa Lian Lin A3-mATX on saatavilla 70 dollarin suositushintaan, mutta saatavuudet ja hinnat Euroopassa selvinevät lähiaikoina.

Lähde: Tuotesivu, TechPowerUp

Uusi artikkeli: Testissä 3DMark Steel Nomad

Testasimme uuden 3DMark Steel Nomad -testin kaikilla GeForce RTX 40- ja Radeon RX 7000 -sarjan näytönohjaimilla.

Ajoimme io-techin testilaboratoriossa uuden 3DMark Steel Nomad -testin läpi kaikilla uusimman sukupolven GeForce RTX 40- ja Radeon RX 7000 -sarjan näytönohjaimilla. Testi ajetaan 4k-resoluutiolla ja DirectX 12 -rajapinnalla ilman säteenseurantaa.

Tulokset olivat erikoisia, sillä Radeon-näytönohjaimet ovat olleet AAA-peleissä rasterointisuorituskyvyssä vahvempia kuin saman hintaluokan tai jopa hieman kalliimmat GeForcet, kuten myös aiemmassa 3DMark Time Spy Extreme -testissä. Uudessa 3DMark Steel Nomadissa erot tasottuivat ja Radeonien etumatka vaihtui tasatuloksiin kautta linjan.

Lue artikkeli: Testissä 3DMark Steel Nomad (AMD vs NVIDIA)

Uusi artikkeli: Testissä Huawei Watch Fit 3 -älykello

22.5.2024 - 16:07 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (0)

Testasimme Huawein uuden alle 200 euron hintaisen Watch Fit 3 -älykellon.

Huawein toukokuun alussa julkistama Watch Fit 3 päätyi myös io-techin käyttötestiin ja kokemukset ovat nyt luettavissa oheisesta artikkelista. Huawei on vienyt kolmannen sukupolven Watch Fit 3:a entistä älykellomaisemmin muotoiltuun suuntaan ja sen 1,82 tuumainen AMOLED-näyttö on nyt pitkulaisen sijaan entistä neliömäisempi. Lähtöhinnaltaan 159 euron kellossa pyörii Huawein Harmony OS 4.2 -käyttöjärjestelmän kevennetty versio ja kellolle luvataan viikon akunkesto aktiivisemmassakin käytössä.

Lue artikkeli: Testissä Huawei Watch Fit 3 -älykello

Tulevista DDR6- ja LPDDR6-standardeista tihkuu tietoja nettiin

LPDDR6 tulee suunnitelmien mukaan jopa kaksinkertaistamaan nykyisten vähävirtaisten muistien nopeuden, eikä DDR6 aio jäädä pekkaa pahemmaksi.

DDR5-muistit ovat ehtineet pian neljän vuoden ikään, kun mobiilipuolelta löytyvä LPDDR5 elää viidettä vuottaan ja X-päivityskin kolmattaan. Nyt nettiin on vuotanut merkittäviä muutoksia lupaavia tietoja tulevista DDR6- ja LPDDR6-muisteista.

VideoCardz on koostanut Jedeciltä ja Darkmontin Synopsysiltä peräisin olevia tietoja tulevista muististandardeista. LPDDR6 on kehityksessään pidemmällä ja se tulee muistikanavien leveyden nykyisestä 16 bitistä 24 bittiin, jaettuna kahteen 12-bittiseen alakanavaan. Myös muistinopeudet jatkavat kasvuaan ja LPDDR6-muistien nopeudet tulevat lähtemään 10 667 Gbps:stä ja päättymään 14 400 Gbps:ään – ainakin ennen mahdollista X-päivitystä.

Käytännössä muutokset tarkoittavat, että siinä missä nyt nopeimmat LPDDR5(/X/T) muistit yltävät 17,1 tai 19,2 Gbps:ään per kanava, tulee LPDDR6 yltämään aluksi 28,5 Gbps:ään ja lopulta 38,4 Gbps:än asti. Käytännössä ensimmäisten markkinoille saapuvien muistien pitäisi kuitenkin tarjota suoraan minimiä korkeampi 32 Gbps:n nopeus.

DDR6-standardi on tällä haavaa vielä selvästi keskeneräisempi. Standardissa ei ole lyöty lukkoon esimerkiksi sitä, käytetäänkö muisteissa PAM- vai NRZ-signalointia, joskin jälkimmäinen vaikuttaa ainakin tässä vaiheessa todennäköisemmältä. DDR6-standardin ensimmäisen raakaversion pitäisi varmistua tämän vuoden aikana ja 1.0-version noin vuoden kuluttua 2025 toisella vuosineljänneksellä. DDR6-muistien nopeuksiksi on tulossa 8,8-17,6 Gbps ja katon nostamista aina 21 Gbps:ään asti harkitaan vielä. Nykyisten DDR5-muistien suurin virallinen nopeus on 8,4 Gbps.

Lähde: VideoCardz