Uutiset
NVIDIA julkaisi uudet GeForce 430.39 -ajurit näytönohjaimilleen
GeForce 430.39 -ajurit tuovat mukanaan virallisen tuen GTX 1650 -näytönohjaimelle ja Mortal Kombat XI-, Anthem- ja Strange Brigade -peleille, mutta tiputtavat samalla pois tuen 3D Vision -tekniikalle ja Kepler-arkkitehtuuriin perustuville näytönohjaimille.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 430.39 -ajurit ovat ensimmäiset Release 430 -sarjan ajurit ja ne ovat saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmille. Ajurit tukevat yhtiön näytönohjaimia työpöytäpuolella Kepler-arkkitehtuurista lähtien ja mobiilipuolella Maxwell-arkkitehtuurista lähtien.
GeForce 430.39 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat Game Ready -leimat Mortal Kombat XI-, Anthem- ja Strange Brigade -peleille sekä tuki GeForce GTX 1650 -näytönohjaimelle ja GTX 1660- ja 1660 Ti -mobiilinäytönohjaimille. Lisäksi ajureissa on virallinen tuki Windows 10:n May 2019 Update -versiolle ja sen mukana tulevalle DirectX:n omalle Variable Rate Shading -ratkaisulle. Mukana on myös G-Sync Compatible -tuki seitsemälle uudelle näytölle ja mahdollisuus liitää kaksi pystytilassa olevaa näyttöä yhdeksi vaaka-asennossa olevaksi näytöksi.
Tuttuun tapaan ajurit korjaavat jälleen edellisistä ajureista löydettyjä ongelmia. Tällä kertaa korjattujen bugien listalla ovat muun muassa G-Syncin toimimattomuus Pascal-arkkitehtuuriin perustuvilla näytönohjaimilla Surround-konfiguraatiossa, muistivuoto pelien käynnistyksessä sekä työpöydän satunnainen vilkkuminen usean näytön konfiguraatioissa. Tiedossa olevia ongelmia on tällä kertaa mainittu vain yksi: Adaptive Sync (half refresh rate) -asetuksen käyttäminen jumittaa V-Syncin toimimaan vain näytön natiivilla virkistystaajuudella, kunnes järjestelmä on käynnistetty uudelleen.
Release 430 -ajureiden myötä NVIDIA on nyt tiputtanut pois tuen Kepler-arkkitehtuuriin perustuville mobiilinäytönohjaimille sekä 3D Vision -tekniikalle. Voit lukea kaikista ajureiden muutoksista niiden julkaisutiedotteesta.
NVIDIA julkaisi uudet GeForce 430.39 -ajurit näytönohjaimilleen
GeForce 430.39 -ajurit tuovat mukanaan virallisen tuen GTX 1650 -näytönohjaimelle ja Mortal Kombat XI-, Anthem- ja Strange Brigade -peleille, mutta tiputtavat samalla pois tuen 3D Vision -tekniikalle ja Kepler-arkkitehtuuriin perustuville näytönohjaimille.
NVIDIA julkaisi odotetusti edullisen GeForce GTX 1650 -näytönohjaimen
Muun GeForce 16-sarjan edustajien tavoin GeForce GTX 1650 perustuu Turing-arkkitehtuurin versioon, jossa RT-yksiköt ja tensoriytimet on korvattu FP16-CUDA-ytimillä.

NVIDIA on julkaissut jo monessa vuodossakin esiintyneen GeForce GTX 1650 -näytönohjaimen. Näytönohjain perustuu uuteen TU117-grafiikkapiiriin.
GTX 1650:n TU117-grafiikkapiiri perustuu muiden GeForce 16 -sarjan näytönohjainten tavoin Turing-arkkitehtuurin versioon, jossa RT-yksiköt ja tensoriytimet on korvattu FP16-CUDA-ytimillä. TU117 on käytänössä kaksi kolmasosaa isoveljien TU116-grafiikkapiiristä, sillä siinä on yhteensä 1024 CUDA-ydintä, 64 teksturointiyksikköä, 32 ROP-yksikköä ja 128-bittinen muistiväylä. Grafiikkapiiri on kooltaan 200 mm2.
GTX 1650:n ytimessä sykkii kuitenkin karsittu versio TU117-grafiikkapiiristä. Näytönohjaimessa on käytössä 896 CUDA-ydintä, 56 teksturointiyksikköä ja 32 ROP-yksikköä. 128-bittisen muistiväylän jatkeena on 4 Gt 8 Gbps:n GDDR5-muistia. Referenssiversion peruskellotaajuus on 1485 MHz ja Boost-kellotaajuus 1665 MHz. Näytönohjaimen TDP-arvoksi on asetettu 75 wattia, mikä tarkoittaa, ettei ainakaan referenssikellotaajuuksilla ole tarvetta lisävirtaliittimille.
Näytönohjaimesta ei tule myyntiin NVIDIAn omaa Founders Edition -mallia tai muuta vastaavaa referenssiversiota, vaan näytönohjainvalmistajat tulevat kukin suunnittelemaan vähintään tuuletusratkaisun omatoimisesti.
GeForce GTX 1650:n suositushinta Euroopassa on verottomana 133 euroa. Suomessa näytönohjainten voidaan siis odottaa asettuvan edullisimmillaan 165 euron paikkeille. Näytönohjainten myynti alkaa välittömästi.
NVIDIA julkaisi odotetusti edullisen GeForce GTX 1650 -näytönohjaimen
Muun GeForce 16-sarjan edustajien tavoin GeForce GTX 1650 perustuu Turing-arkkitehtuurin versioon, jossa RT-yksiköt ja tensoriytimet on korvattu FP16-CUDA-ytimillä.
Samsung siirtää taittuvanäyttöisen Galaxy Fold -puhelimen julkaisun myöhemmäksi
Samsungin mukaan se tulee arvostelukappaleista saamansa palautteen perusteella muun muassa vahvistamaan taittuvan näytön suojarakenteita sekä suorittamaan muutoinkin kattavampia testejä, jonka vuoksi Galaxy Foldin julkaisu tulee siirtymään toistaiseksi määrittelemättömään ajankohtaan tulevaisuudessa.

Samsungin ensimmäisen taittuvanäyttöisen älypuhelimen Galaxy Foldin myynnin oli tarkoitus alkaa kevään aikana ja esimerkiksi Suomessa virallinen myyntiintulopäivä oli 3. toukokuuta, kun ennakkotilaukset oli ajoitettu alkamaan 26. päivä huhtikuuta.
Galaxy Fold -puhelinten saatavuus on ollut median testikappaleiden osalta kuitenkin heikkoa ja ne mediat, jotka ovat saaneet puhelimen jo käsiinsä ovat raportoineet useita ongelmia näyttöjen suhteen. Osa vioista oli itse aiheutettuja riittämättömästä ohjeistuksesta johtuneita rikkoutumisia, mutta mukaan mahtui myös käyttäjästä riippumattomia hajoamisia. Voit lukea asiasta lisää aiemmasta uutisestamme.
Nyt Samsung on reagoinut arvostelukappaleiden kanssa törmättyihin ongelmiin ja päättänyt siirtää puhelimen julkaisua myöhemmälle. Yhtiön mukaan se tulee arvioimaan kaiken arvostelijoilta saamansa palautteen tarkasti ja suorittamaan sitten lisää sisäisiä testejä taittuvanäyttöisellä lippulaivapuhelimellaan. Samsung tulee lisäksi parantamaan ainakin taittuvan näytön suojarakenteita sekä merkitsemään myyntikappaleissa selvästi, ettei näytön ulommaista suojakalvoa saa poistaa.
Samsungin mukaan se aikoo kertoa uuden julkaisupäivämäärän lähiviikkojen aikana. Tilannetta voidaan pitää vähintäänkin kiusallisena, sillä puhelinten ennakkomyynti ehti alkaa ainakin Yhdysvalloissa, jossa ennakkomyyntiin varatut erät myytiin hetkessä loppuun. Voit lukea koko tiedotteen alta.
We recently unveiled a completely new mobile category: a smartphone using multiple new technologies and materials to create a display that is flexible enough to fold. We are encouraged by the excitement around the Galaxy Fold.
While many reviewers shared with us the vast potential they see, some also showed us how the device needs further improvements that could ensure the best possible user experience.
To fully evaluate this feedback and run further internal tests, we have decided to delay the release of the Galaxy Fold. We plan to announce the release date in the coming weeks.
Initial findings from the inspection of reported issues on the display showed that they could be associated with impact on the top and bottom exposed areas of the hinge. There was also an instance where substances found inside the device affected the display performance.
We will take measures to strengthen the display protection. We will also enhance the guidance on care and use of the display including the protective layer so that our customers get the most out of their Galaxy Fold.
We value the trust our customers place in us and they are always our top priority. Samsung is committed to working closely with customers and partners to move the industry forward. We want to thank them for their patience and understanding.
Lähde: Samsung
Samsung siirtää taittuvanäyttöisen Galaxy Fold -puhelimen julkaisun myöhemmäksi
Samsungin mukaan se tulee arvostelukappaleista saamansa palautteen perusteella muun muassa vahvistamaan taittuvan näytön suojarakenteita sekä suorittamaan muutoinkin kattavampia testejä, jonka vuoksi Galaxy Foldin julkaisu tulee siirtymään toistaiseksi määrittelemättömään ajankohtaan tulevaisuudessa.
Samsungin Galaxy Fold -puhelimen näytöt hajoilevat arvostelijoiden käsissä
Galaxy Fold -puhelinten näyttöjä on hajonnut arvostelijoiden käsissä vain päivän tai parin käytön jälkeen. Osassa tapauksia vikana oli arvostelijan poistama suojakalvo, jota Samsung unohti varoittaa poistamasta, mutta toisissa mitään selkeää syytä ei ole vielä löytynyt.

Samsungin taittuvanäyttöisen Galaxy Foldin ennakkomyynti alkaa Suomessa 26. kuluvaa kuuta, eli reilun viikon kuluttua. Median kohdalla tilanne ei ole mennyt yhtä ruusuisesti kuin yleensä, vaan testipuhelimia on alettu jakamaan vasta viime päivinä.
Pian testipuhelinten saavuttua ensimmäisille käyttäjille alkoi myös kuulua ongelmista. Useat käyttäjät raportoivat puhelimen taittuvan näytön hajonneen syystä tai toisesta vain päivän tai parin käytön jälkeen. Vergen toimittajalla testipuhelimen näyttö hajosi kahden päivän käytön jälkeen. Hänen tapauksessaan kyse oli joko viallisesta saranasta tai saranan ja näytön väliin päässeestä roskasta, joka painoi näyttöä alapuolelta.
Twitterissä rikkinäisten näyttöjen kanssa ovat ilmoittautuneet myös muun muassa CNBC:n Steve Kovach, Bloombergin Mark Gurman ja MKBHD YouTube-kanavastaan tuttu Marques Brownlee. Gurmanin ja Brownleen tapauksissa näytön hajoitti huonommin tai paremmin onnistuneet yritykset poistaa näyttöä suojaava kalvo. Testikappaleiden mukana ei ollut tullut varoitusta, jossa kerrotaan kyseisen kalvon olevan osa näyttöä eikä irroitettava, mutta sellainen tullaan lisäämään myyntikappaleisiin.
Myös Samsung on julkaissut nyt asiasta oman tiedotteensa. Yhtiön mukaan se on saanut muutamia ilmoituksia hajonneista näytöistä, jotka se tulee tutkimaan tarkoin. Tämän lisäksi se kertoi muutamien arvostelijoiden yrittäneen poistaa näytön suojakalvon, jota ei ole tarkoitettu poistettavaksi ja tämän hajottaneen näytöt. Voit lukea koko Samsungin tiedotteen alta.
A limited number of early Galaxy Fold samples were provided to media for review. We have received a few reports regarding the main display on the samples provided. We will thoroughly inspect these units in person to determine the cause of the matter.
Separately, a few reviewers reported having removed the top layer of the display causing damage to the screen. The main display on the Galaxy Fold features a top protective layer, which is part of the display structure designed to protect the screen from unintended scratches. Removing the protective layer or adding adhesives to the main display may cause damage. We will ensure this information is clearly delivered to our customers.
Vaikka osa hajonneista näytöistä oli selkeitä käyttäjävirheitä, ei näin monien testikappaleiden hajoaminen ole omiaan nostamaan yleisön luottamusta 2100 euron puhelimeen. Myös io-tech tulee testaamaan Galaxy Fold -puhelinta lähitulevaisuudessa.
Lähteet: The Verge (1), (2), Mark Gurman @ Twitter, Marques Brownlee @ Twitter, Steve Kovach @ Twitter
Samsungin Galaxy Fold -puhelimen näytöt hajoilevat arvostelijoiden käsissä
Galaxy Fold -puhelinten näyttöjä on hajonnut arvostelijoiden käsissä vain päivän tai parin käytön jälkeen. Osassa tapauksia vikana oli arvostelijan poistama suojakalvo, jota Samsung unohti varoittaa poistamasta, mutta toisissa mitään selkeää syytä ei ole vielä löytynyt.
Uusi artikkeli: Testissä Huawei P30 Pro
io-tech testasi Huawein uuden P30 Pro -huippumallin.

io-techin pääsiäistä edeltävässä ”herkussa” tutustutaan Huawein uuteen P30 Pro -lippulaivapuhelimeen. Artikkelissa paneudutaan erityisesti laitteen neloistakakameraan, joka tarjoaa mm. erikoisen periskooppiratkaisua hyödyntävän viisinkertaisen optisen zoomin. Muita lähtöhinnaltaan 849 euron arvoisen laitteen keskeisimpiä ominaisuuksia ovat mm. 6,47-tuumainen AMOLED-näyttö, Kirin 980 -järjestelmäpiiri, 6 tai 8 Gt RAM-muistia, 128 tai 256 Gt tallennustilaa sekä 4200 mAh akku tehokkaalla 40 watin pikalatauksella.
Lue artikkeli: Testissä Huawei P30 Pro
Samsung ja TSMC saivat valmiiksi seuraavan sukupolven EUV-prosessien kehitystyöt
TSMC kertoo saaneensa valmiiksi uuden 6 nanometrin valmistusprosessin kehitystyön, kun Samsung nokittaa 5 nanometrillä. Samsung on lisäksi saanut oman 6 nanometrin prosessinsa jo askeleen pidemmälle ensimmäisen tape-outin muodossa.

Puolijohdevalmistajia on jäljellä enää muutama, mutta se ei ole hidastanut yhtiöiden halua kehittää uusia, aiempaa pienempiä prosesseja. Tällä kertaa uusista prosesseistaan ovat ilmoittaneet Samsung ja TSMC.
Samsungin mukaan se on saanut valmiiksi kehitystyön 5 nanometrin FinFET-prosessin tiimoilta ja on valmis aloittamaan asiakaspiirien samplauksen prosessilla. Uusi prosessi hyödyntää EUV-litografiaa (Extreme UltraViolet), mikä mahdollistaa aiempaa pienempien yksityiskohtien valottamisen vähemmillä maskeilla, kuin perinteiset prosessit.
Yhtiön mukaan sen 5 nanometrin prosessi parantaa suorituskykyä 10 % samalla tehonkulutuksella tai tarjoaa saman suorituskyvyn 25 % pienemmällä tehonkulutuksella 7 nanometriin nähden pakaten samalla transistorit 25 % aiempaa pienempään tilaan. 5 nanometrin prosessi käyttää ilmeisesti samoja suunnittelusääntöjä kuin 7 nanometrin prosessi, mikä tekee uusien piirien kehitystyöstä nopeampaa.
Lisäksi Samsung kertoi kehittäneensä kustomoidun 6 nanometrin EUV-prosessin, jolla on onnistuneesti tuotettu jo ensimmäiset sirut.
TSMC on puolestaan esitellyt uuden 6 nanometrin valmistusprosessin. Samsungin 5 nm:n tapaan TSMC:n uusi FinFET-prosessi hyödyntää EUV-litografiaa.
Yhtiön mukaan sen 6N:ksi nimetty uusi prosessi parantaa transistorien tiheyttä 18 %, mutta se ei ole paljastanut mitä prosessilta voidaan odottaa suorituskyvyn ja tehonkulutuksen osalta. 6N-prosessi käyttää samoja suunnittelusääntöjä kuin aiempi 7N+-EUV-prosessi, mikä helpottaa asiakkailta vaadittavaa kehitystyötä uuteen prosessiin siirryttäessä.
TSMC:n 6N-prosessi siirtyy riskituotantoon ensi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä.
Samsung ja TSMC saivat valmiiksi seuraavan sukupolven EUV-prosessien kehitystyöt
TSMC kertoo saaneensa valmiiksi uuden 6 nanometrin valmistusprosessin kehitystyön, kun Samsung nokittaa 5 nanometrillä. Samsung on lisäksi saanut oman 6 nanometrin prosessinsa jo askeleen pidemmälle ensimmäisen tape-outin muodossa.
LIVE: io-techin tekniikkakatsaus-podcast (16/2019)
io-techin suorana lähetettävässä videopodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin tekniikkakatsaus-podcast esitetään pääsiäisesta johtuen tällä viikolla poikkeuksellisesti tänään torstaina 18. huhtikuuta noin klo 15 alkaen suorana live-streamina Twitchissä ja Youtubessa. Äänessä ovat tuttuun tapaan io-techin perustajakaksikko Sampsa Kurri ja Juha Kokkonen.
Tekniikkakatsauksessa käymme läpi ajankohtaiset IT-alan asiat ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti Twitchin keskusteluikkunan välityksellä.
io-techin viikon tekniikkakatsaus on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:
LIVE: io-techin tekniikkakatsaus-podcast (16/2019)
io-techin suorana lähetettävässä videopodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.
GeForce GTX 1650:n hinta ja tekniset yksityiskohdat vuotivat nettiin
GeForce GTX 1650 tulee sisältämään vuotaneiden tietojen mukaan 896 CUDA-ydintä. Näytönohjaimen referenssimallin suositushinnaksi on raportoitu 149 dollaria verottomana.

NVIDIA valmistelee parhaillaan julkaistaviksi uusia GeForce GTX 1650 -näytönohjaimia. GTX 1650 perustuu TU117-grafiikkapiiriin, eli Turing-arkkitehtuuriin ilman RT-ytimiä ja tensoriytimet FP16-ytimillä korvattuna.
GeForce GTX 1650 on ehtinyt olla jo monessa vuodossa ja tällä kertaa vuorossa ovat näytönohjainten hintaluokka ja tarkemmat tiedot grafiikkapiirin konfiguraatiosta. WCCFTech ehti nähdä benchmark.pl-sivuston julkaisemat tiedot useasta eri GTX 1650 -variantista ja niiden mukana listatuista teknisistä yksityiskohdista ennen kuin ne poistettiin linjoilta. Myös VideoCardz on varmistanut omilta lähteiltään identtiset tiedot. Sivustojen mukaan GTX 1650 käyttää tarkemmin TU117-300-grafiikkapiiriä, jossa on käytössä 896 CUDA-ydintä ja 128-bittinen GDDR5-muistiohjain. Grafiikkapiirin peruskellotaajuus tulee olemaan sivuston mukaan 1485 MHz, kun Boost-kellotaajuus on 1665 MHz. Muistiohjaimen jatkeena on 4 Gt 8 Gbps:n GDDR5-muistia.
Rasnkalainen VonGuru on puolestaan löytänyt Amazonista listattuna ensimmäiset EVGA:n GeForce GTX 1650 -mallit. Amazonissa näytönohjaimet on hinnoiteltu mallista riippuen 169,99 – 189,99 euroon Ranskan verotuksella. VideoCardzin mukaan NVIDIAn referenssihinta näytönohjaimelle olisi verottomana 149 dollaria.
Lähteet: WCCFTech, VideoCardz, VonGuru
GeForce GTX 1650:n hinta ja tekniset yksityiskohdat vuotivat nettiin
GeForce GTX 1650 tulee sisältämään vuotaneiden tietojen mukaan 896 CUDA-ydintä. Näytönohjaimen referenssimallin suositushinnaksi on raportoitu 149 dollaria verottomana.
Video: Rakensimme vesijäähdytyksen kovilla putkilla
Rakensimme Core i9-9900K -prosessorin sekä Asuksen Z390-emolevyja ja GeForce RTX 2080 Ti -näytönohjaimen ympärille vesijäähdytyksen kovilla putkilla.

Video on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä Asuksen kanssa.
Viime syksynä teimme kaksi videota, joissa rakennettiin ensin vesijäähdytys AMD:n Ryzen Threadripper -prosessorille ja sen jälkeen mukaan vesikiertoon lisättiin GeForce GTX 1080 Ti -näytönohjain. Nyt vuorossa on vesijäähdytyksen rakentaminen kovilla putkilla.
Kokoonpanossa käytetään Kiinasta tilattuja bykskin vesijäähdytysosia, joista näkyvimmässä roolissa on nestesäiliönä toimiva Water Channel Solution- eli vedenjakaja, jonka takapuolelle on integroitu DDC-pumppu. Vedenjakajassa on letkulähdöt sijoitettu niin, että putket saa vedettyä vaakatasossa yhdellä taitoksella yhteensopivilla emolevyillä prosessorille ja näytönohjaimelle. Projektissa käytetään Asuksen ROG Strix Z390-E -emolevyä ja Asuksen ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti -näytönohjainta.
Isoin mutka matkaan tuli näytönohjaimen vesiblokin kanssa, joka oli liian leveä eikä mahtunut Lian Li O11 Dynamic -koteloon. Tästä syystä ostimme Cooler Masterin Vertical Card Holderin, jolla näytönohjaimen saa asennettua pystyyn ja mahtumaan koteloon, mutta samalla vedenjakajan letkulähdöt eivät enää osuneetkaan kohdilleen. Samalla näytönohjain oli niin pitkä, että se peitti letkulähdöt taakseen, joten niitä piti siirtää erillisillä 90-asteisilla kääntyvillä jatkopaloilla. Lopulta pienellä säätämisellä yhdella kahden taitoksen putkella vesikierto saatiin onnistuneesti toteutettua.
Koska vesikierrossa on käytössä vain yksi 360 mm:n jäähdytin, prosessori ja näytönohjain asetettiin toimimaan vakiona. 8-ytiminen Core i9-9900K -prosessori toimi Handbrake x264 -enkoodauksessa 63-asteisena. Battlefield V -pelissä prosessorin lämpötila nousi päälle 70 asteeseen ja GeForce RTX 2080 Ti:n grafiikkapiiri toimi noin 55-asteisena. Veden lämpötila oli rasituksessa 40 asteen tuntumassa riippuen siitä rasitettiinko pelkkää prosessoria vai lisäksi myös näytönohjainta.
Komponenteista ja vesijäähdytystarvikkeista syntyi noin 3600 euron hintainen tietokone ilman näyttöä ja oheistarvikkeita:
- Intel Core i9-9900K prosessori 550e
- Asus ROG Strix Z390-E emolevy 275e
- 16 Gt G.Skill Trident Z RGB DDR4-3200 muistit 200e
- Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti näytönohjain 1440e
- Samsung 970 PRO 512 M.2 SSD 170e
- Lian Li O11 Dynamic kotelo 135e
- be quiet! Straight Power 11 850W virtalähde 170e
Vesijäähdytysosat kustansivat Kiinasta tilattuna ja arvonlisäveroineen noin 650 euroa.
- Bykski Acrylic Board Water Channel Solution
- Bykski CPU Water Block (CPU-XPR-A-MC-V2)
- Bykski Water Block use for ASUS ROG STRIX-RTX2080TI-O11G-GAMING
- Bykski 28mm Thick Copper 360mm Single Row of Radiator
- + kovaputkiliittimiä, 90 asteen kulmapaloja, PETG-muoviputkea,
Videolla käydään läpi kokoonpanossa käytetyt osat ja muoviputkien taivuttaminen sekä vesijäähdytyksen kasausprosessi on kuvattu vaihe vaiheelta.
Jos pidit videosta, käy tykkäämässä videota, tilaa io-techin YouTube-kanava, anna kommenteissa palautetta ja kehitämme videokonseptia lisää, kiitos!
Video: Rakensimme vesijäähdytyksen kovilla putkilla
Rakensimme Core i9-9900K -prosessorin sekä Asuksen Z390-emolevyja ja GeForce RTX 2080 Ti -näytönohjaimen ympärille vesijäähdytyksen kovilla putkilla.
Sonyn Mark Cerny paljasti ensimmäiset yksityiskohdat seuraavan PlayStation-konsolin raudasta
Seuraavan sukupolven PlayStation-konsolista tulee löytymään kahdeksan AMD:n Zen 2 -arkkitehtuurin prosessoriydintä ja säteenseurantaa tukeva Navi-arkkitehtuuriin perustuva grafiikkaohjain.

Spekulaatio seuraavan sukupolven konsoleiden ominaisuuksista on käynyt jo pitkään vilkkaana eri keskustelualueilla. Seuraavan sukupolven PlayStation-konsolin osalta käytännössä varmana, että sen sisältä tulee löytymään AMD:n rautaa ja nyt asialle on saatu myös virallinen vahvistus.
PlayStation-pääarkkitehti Mark Cerny on antanut Wiredille haastattelun, jossa hän varmistaa useita yksityiskohtia seuraavan sukupolven konsolista. Laitteen sydämenä tulee sykkimään kahdeksan AMD:n Zen 2 -arkkitehtuuriin perustuvaa 7 nanometrin prosessoriydintä sekä Navi-arkkitehtuuriin perustuva grafiikkaohjain. Cerny ei kuitenkaan varmistanut tullaanko konsolissa hyödyntämään pikkupiirejä (chiplet) vai täyskokoista APU-piiriä, jossa kaikki on integroitu yhteen siruun.
Cerny mainitsi myös erikseen konsolin grafiikkaohjaimen tukevan säteenseurantaa. Itsessään lausunto ei vielä kerro kuitenkaan juuri mitään, sillä säteenseurantaa on voitu toteuttaa näytönohjaimilla jo vuosikausia. Keskustelualueilla ehdittiin jo innostua, kun Sonyn Naughty Dog -studion valaistustaiteilija Boon Cotterin twiittasi innoissaan rautakiihdytetystä säteenseurannasta, mutta mies kommentoi ihmisten reaktion huomattuaan uudella twiitillä että kyse on vain hänen olettamuksestaan, ei sisäpiiritiedosta miten säteenseuranta tullaan tulevalla PlayStationilla toteuttamaan.
Konsolista tulee lisäksi löytymään 3D-äänille pyhitetty yksikkö, jonka Cerny uskoo mullistavan äänenkäytön mahdollisuudet peleissä. AMD:n piireistä on aiemmin löytynyt mm. Cadence Tensilican DSP-yksiköitä äänen prosessointiin, mutta viimeisimmässä TrueAudio-sukupolvessa prosessointi siirrettiin grafiikkaohjaimen laskentayksiköille, joten viitteitä Sonyn ääniyksikön toteutuksesta ei voi suoraan johtaa lähihistoriasta.
Yksi asia, missä seuraavan sukupolven PlayStation tulee ottamaan Cernyn mukaan jättiharppauksen on tallennusmedia. Se tulee siirtymään perinteisistä kiintolevyistä SSD-aikaan rytinällä, sillä tulevan konsolin SSD-aseman siirtonopeuksien kerrotaan ylittävän nopeimmatkin nykyisistä PC-käyttöön tarkoitetuista SSD-asemista. Käytännön nopeuden osoitukseksi Cerny esitteli Spider-Man-pelin pikamatkustustoimintoa PS4 Pro -konsolilla ja tulevan sukupolven kehityskitillä, jonka kuvailtiin olevan aikaista, hidasta versiota kehityskitistä. Siinä missä PS4 Pro:lla uuteen sijaintiin siirtyminen vei 15 sekuntia, selvisi uuden konsolin kehityskitti urakasta 0,8 sekunnissa.
Seuraavan sukupolven PlayStationin julkaisuaikataulu on edelleen hämärän peitossa, mutta Wiredin mukaan konsolia on turha odottaa markkinoille kuluvan vuoden aikana.
Lähde: Wired
Sonyn Mark Cerny paljasti ensimmäiset yksityiskohdat seuraavan PlayStation-konsolin raudasta
Seuraavan sukupolven PlayStation-konsolista tulee löytymään kahdeksan AMD:n Zen 2 -arkkitehtuurin prosessoriydintä ja säteenseurantaa tukeva Navi-arkkitehtuuriin perustuva grafiikkaohjain.