Uutiset
ASML:n teknologiajohtaja maalaa synkkää kuvaa seuraavien sukupolvien tuotantoprosessien hinnoista
ASML:n mukaan EUV-skannereita seuraavat high-NA-skannerit tulevat nostamaan hintoja ja käyttökuluja merkittävästi ja niitä seuraavat saattavat olla jo liian kalliita toteuttaa paitsi tuotannon, myös itse skannereiden osalta.

Puolijohdevalmistus käy vuosi vuodelta kalliimmaksi, kun yhä pienemmät valmistusprosessit käyvät toinen toistaan kalliimmiksi valmistaa. Muun muassa NVIDIA on jo ehtinyt julistaa tämän vuoksi Mooren lain kuolleeksi, mutta myös eriäviä mielipiteitä on esitetty.
ASML:n teknologiajohtaja Martin van den Brink on ollut Bits & Chipsin haastateltavana ja maalannut synkän kuvan piirivalmistuksen tulevaisuudesta. Yhtiön roadmapin mukaan nykyisten EUV-prosessien jälkeen seuraava iso muutos on uudet high-NA- eli high numerical aperture litografiaa käyttävät prosessit.
Haastattelun mukaan ensimmäisen high-NA-skannerin odotetaan valmistuvan ensi vuodeksi ja sitä tullaan käyttämään ASML:n ja Imecin yhteisen kehitystyön parissa. Mikäli kehitystyö sujuu suunnitellusti, ASML uskoo pääsevänsä toimittamaan ensimmäisiä skannereita sen asiakkaiden kehityskäyttöön 2024 ja lopulta massatuotantolaitteita päästäisiin toimittamaan asiakkaille 2025. Tällä hetkellä suurin kysymysmerkki aikatauluissa on alaa edelleen vaivaava epävarmuus komponenttitoimituksissa pitkin tuotantoketjua ja yhtiö priorisoi toistaiseksi kovan kysynnän vuoksi EUV-laitteiden tuotantoa tulevan kehityksen kustannuksella. Yhtiö myös luonnollisesti jatkaa EUV-puolen kehitystä hintojen laskemiseksi ja entistä pienempien prosessien mahdollistamiseksi.
Huonot uutiset koskevat puolestaan hintaa, jonka odotetaan kasvavan merkittävästi paitsi itse laitteiden, myös niiden kulutuksen suhteen. High-NA-skannereiden odotetaan kuluttavan enimmillään jopa kaksi megawattia tehoa. Todellinen pommi on kuitenkin sitä seuraava, tällä hetkellä ”hyper-NA” nimeä kantava litografiaprosessi. Van den Brinkin mukaan mikäli hyper-NA:n hinta nousee samaa tahtia kuin high-NA:n, ei edes itse laitteiden tuotanto olisi enää käytännössä mahdollista taloudellisten resurssien puitteissa, itse piirien valmistuksesta puhumattakaan. ASML luonnollisesti tekee jatkuvasti töitä laitteiden ja niiden käytön hinnan alentamiseksi, mutta tällä hetkellä on liian aikaista ennustaa, saadaanko hyper-NA:n hintaa kyllin alas.
Asiasta syvällisemmin kiinnostuneille suosittelemme alkuperäisartikkeliin tutustumista.
Lähde: TechPowerUp, Bits & Chips
ASML:n teknologiajohtaja maalaa synkkää kuvaa seuraavien sukupolvien tuotantoprosessien hinnoista
ASML:n mukaan EUV-skannereita seuraavat high-NA-skannerit tulevat nostamaan hintoja ja käyttökuluja merkittävästi ja niitä seuraavat saattavat olla jo liian kalliita toteuttaa paitsi tuotannon, myös itse skannereiden osalta.
NVIDIA julkaisi beetaversion korjauksesta Windows 11:n 22H2-päivityksen aiheuttamiin suorituskykyongelmiin
Korjaus toimitetaan GeForce Experiencen päivityksenä ja lopullista versiota luvataan myöhemmin tällä viikolla julkaistaviin ajureihin.

Microsoft julkaisi hiljattain Windows 11:n uuden 22H2-päivityksen. Julkaisu on sujunut verrattain hyvin, joskin useat käyttäjät ovat todenneet, ettei päivitystä syystä tai toisesta vielä ole tarjolle heidän kokoonpanoilleen. Isompia murheita on ollut sen sijaan NVIDIAn näytönohjaimia käyttävien leirissä.
Windows 11:n 22H2-version myötä useat GeForce-käyttäjät aloittivat raportoimaan normaalia heikommasta suorituskyvystä peleissä. Myös NVIDIA tiedosti ongelman ja toimitti pikaisella aikataululla beetaversion korjauksesta käyttäjille. Korjaus toteutetaan päivittämällä GeForce Experience beetaversioon 3.26.0.131 joko lataamalla sen asennusohejlma tai menemällä nykyisen version asetuksiin ja lisäämällä täppä kohtaan ”Enable experimental features. A GeForce Experience update may be required.”, jonka jälkeen sovellus pitää sulkea ja käynnistää uudelleen. NVIDIAn mukaan sovelluksen olisi oltava suljettuna vähintään 30 sekuntia ennen uudelleenkäynnistystä.
NVIDIAn mukaan lopullinen versio GeForce Experience 3.26:sta tullaan julkaisemaan vielä kuluvan viikon aikana ajuripäivityksen yhteydessä. Tällä hetkellä ei ole tietoa, koskeeko suorituskykyongelmat ja siten niiden vaatima korjaus vain GeForce Experiencen käyttäjiä, vai joutuvatko kaikki korjausta toivovat asentamaan apuohjelman koneelleen.
Lähde: NVIDIA
NVIDIA julkaisi beetaversion korjauksesta Windows 11:n 22H2-päivityksen aiheuttamiin suorituskykyongelmiin
Korjaus toimitetaan GeForce Experiencen päivityksenä ja lopullista versiota luvataan myöhemmin tällä viikolla julkaistaviin ajureihin.
Intelin Arc A700 -näytönohjainten julkaisu lähestyy
Yhtiö on lähettänyt Arc Scavenger Hunt -voittajille pyynnöt osoitteiden vahvistamisesta ja VideoCardzin lähteet vihjailevat korttien arvostelujen julkaisun tapahtuvan jo ensi viikolla.

Intelin Arc-näytönohjainten matka markkinoille on ollut täynnä kuoppia, mutta nyt maali alkaa vihdoin häämöttää edessä. A380 on jo myynnissä joillain markkinoilla ja viimeisimpien huhujen mukaan myös järeämpien mallien julkaisu alkaa olemaan vihdoin käsillä, mahdollisesti jo ensi viikolla ainakin arvosteluiden osalta.
Ensimmäinen viite lähestyvästä julkaisusta saatiin viime viikon lopulla, kun Evan Stenger twiittasi Arc Scavenger Hunt -kisan voittajien saaneen vihdoin Inteliltä viestin näytönohjainten toimitusosoitteiden varmistamiseksi ennen toimituksia. Kisan palkintoina oli sekä Arc A770 -huippumalleja että pykälää hitaampia Arc A750 -malleja, joiden kylkiäisiksi on saa Arc-tilpehööriä sekä Xbox Game Pass -peliaikaa.
VideoCardz puolestaan uutisoi omiin lähteisiinsä perustaen, että Arc A770 -näytönohjainten unboksausvideot saisi julkaista vielä kuluvan kuun puolella 30. syyskuuta ja varsinaiset arvostelut saisi julkaista 5. lokakuuta. Sivusto kuitenkin muistuttaa, ettei sillä ole varmuutta ovatko päivämäärät lopullisia vai eivät.
Intel pitää tänään ja huomenna Innovation-tapahtuman, jonka pääkeynote-esityksen pitää yhtiön toimitusjohtaja Pat Gelsinger. Gelsingerin keynote-esitys alkaa seitsemältä illalla Suomen aikaa ja sen sisältö tullee paljastamaan, voivatko päivämäärät pitää paikkansa vai eivät. Keynote-esitys lähetetään livenä myös netissä.
Lähteet: Tom’s Hardware, VideoCardz
Intelin Arc A700 -näytönohjainten julkaisu lähestyy
Yhtiö on lähettänyt Arc Scavenger Hunt -voittajille pyynnöt osoitteiden vahvistamisesta ja VideoCardzin lähteet vihjailevat korttien arvostelujen julkaisun tapahtuvan jo ensi viikolla.
1usmus esitteli Radeon Monster Profile -päivityksen Hydra-ylikellotustyökaluun
Ryzen-prosessoreiden ylikellotusta osaltaan mullistanut Yuri ’1usmus’ Bubliyn mukaan RMP-profiililla jopa Radeon RX 6800 XT voi peitota GeForce RTX 3090 Ti:n 3DMark Time Spy -testissä.

Ukrainan lahja Ryzen-ylikellotukselle Yuri ’1usmus’ Bubliy on tullut tutuksi DRAM Calculator for Ryzen-, Clock Tuner for Ryzen- ja Hydra-työkaluistaan. Viimeisin eli Hydra on suunniteltu tarjoamaan joustavampia ylikellotusmahdollisuuksia Ryzen-prosessoreille ja 1.2-versiosta lähtien myös Radeon-näytönohjaimille.
Nyt Bubliy kertoo tuovansa Hydraan uuden Radeon Monster Profile -ylikellotusprofiilin. RMP:n merkittävin ominaisuus on korkeampien kellotaajuuksien pyytäminen kultakin jännitetasolta koskematta kuitenkaan esimerkiksi lämpötila- tai sähkövirtarajoihin. Lisäksi profiili laskee esittelydian mukaan muistien jännitettä kuudella prosentilla, joka pienentää niiden kulutusta vaikuttamatta kuitenkaan muistien kellotaajuuteen tai vakauteen.
Vaikka virta- ja lämpötilarajat ovat ennallaan, RMP:n kerrotaan mahdollistavan jopa 300 MHz korkeammat kellotaajuudet Radeon RX 6800 XT -näytönohjaimella kunhan jäähdytys on kunnossa. Bubliyn mukaan referenssimallit kaipaavat kaverikseen tehokkaampaa jäähdytystä, mutta useimmat AIB-mallit kelpaisivat sellaisenaan. Ilmaiseksi tämä ei kuitenkaan tule, vaan RMP-profiileita tulee saataville eri tehonkulutusrajoille.
300 MHz:n parannus on ilmeisesti RMP 370 -profiililla, joka nostaa näytönohjaimen maksimi tehonkulutuksen 370 wattiin. Bubliyn diojen mukaan RMP 370 -profiili riittäisi nostamaan Radeon RX 6800 XT:n 3DMark Time Spyn grafiikkapisteet vakiokellotaajuuksilla saavutetusta reilusta 19 300 pisteestä jopa lähes 22 000 pisteeseen, mikä riittäisi GeForce RTX 3090 Ti:n peittoamiseen sen vakiotaajuuksilla. Maltillisemman RMP 305 -profiilin, jonka kulutusraja on 305 wattia, piisaa noin 21 450 pisteeseen, mikä jää tipan vajaaksi RTX 3090 Ti:n reilun 21 800 pisteen tuloksesta. Bubliy kuitenkin mainitsee diassaan, että profiileita tullaan viilaamaan vielä ennen lopullista julkaisua, mikä saattaa muuttaa tuloksia odotetuista. Radeon Monster Profile -päivitys julkaistaan syksyn aikana.
Lähteet: Tom’s Hardware, 1usmus @ Twitter
1usmus esitteli Radeon Monster Profile -päivityksen Hydra-ylikellotustyökaluun
Ryzen-prosessoreiden ylikellotusta osaltaan mullistanut Yuri ’1usmus’ Bubliyn mukaan RMP-profiililla jopa Radeon RX 6800 XT voi peitota GeForce RTX 3090 Ti:n 3DMark Time Spy -testissä.
Video: DreameBot D10 Plus siivousrobotin tuotepakkauksen avaus & keskeisimmät ominaisuudet
Tutustumme videolla DreameBot D10 Plus -siivousrobotin tuotepakkauksen sisältöön sekä laitteen keskeisimpiin ominaisuuksiin.

Kaupallinen yhteistyö Dreamen kanssa
Siivoaminen ei liene useimmille mieluisimpia asioita arjen keskellä, joten viime vuosina markkinoille saapuneet robotti-imurit ja siivousrobotit ovat päätyneet varmasti monen harkintalistalle. Dreame tarjosi io-techin YouTube-kanavalle unboksattavaksi ja esiteltäväksi DreameBot D10 Plus -roboaan, joka tarjoaa mm. jopa 4000 Pa imutehon ja 2,5 tunnin siivousajan yhdellä latauksella, moppaustoiminnon, tyhjennysaseman sekä monipuolisen mobiilisovelluksen.
DreameBot D10 Plus on Suomessa myynnissä Gigantin valikoimissa noin 450 euron hintaan.
Jos pidit videosta niin tilaa io-techin YouTube-kanava ilmaiseksi, kiitos!
Video: DreameBot D10 Plus siivousrobotin tuotepakkauksen avaus & keskeisimmät ominaisuudet
Tutustumme videolla DreameBot D10 Plus -siivousrobotin tuotepakkauksen sisältöön sekä laitteen keskeisimpiin ominaisuuksiin.
Uusi artikkeli: Testissä AMD Ryzen 9 7950X & Ryzen 7 7700X
Testissä AMD:n uudet 16- ja 8-ytimiset Zen 4 -arkkitehtuuriin perustuvat Ryzen 7000 -sarjan prosessorit.

AMD:n uudet Ryzen 7000 -sarjan prosessorit saapuvat myyntiin huomenna 27. syyskuuta klo 16, mutta testien salassapitovelvollisuus päättyi tänään 24 tuntia myynninalkua aiemmin. Testasimme io-techissä heti tuoreeltaan suorituskykyisimmän mallin eli 16-ytimisen Ryzen 9 7950X:n ja 8-ytimisen Ryzen 7 7700X:n.
Tutustumme artikkelissa uuteen Zen 4 -arkkitehtuuriin, AM5-kantaan sekä prosessoreiden ominaisuuksiin ja ajamme kattavat prosessori- ja pelitestit eri resoluutioilla. Mukana on myös tehonkulutus- ja melumittaukset sekä pikaiset ylikellotus- ja alivoltitustestit.
Lue artikkeli: Testissä AMD Ryzen 9 7950X & Ryzen 7 7700X
Uusi artikkeli: Testissä AMD Ryzen 9 7950X & Ryzen 7 7700X
Testissä AMD:n uudet 16- ja 8-ytimiset Zen 4 -arkkitehtuuriin perustuvat Ryzen 7000 -sarjan prosessorit.
Video: Samsungin taittuvanäyttöisten puhelinten uudistukset vuodelle 2022
Videolla käymme läpi, mitä uutta Samsungin Galaxy Z Fold4 ja Flip4 tuovat edeltäjiinsä nähden.

Samsungin Galaxy Z Fold4 ja Flip4 saavuttivat tänä vuonna nimiensä mukaisesti jo neljännet sukupolvensa ja se näkyy myös jossain määrin niiden uudistuksissa, sillä ensimmäisten mallien vuosittaisista suurehkoistakin päivityksistä on siirrytty maltillisempiin kehitysaskeliin. Uusimmalla YouTube-videolla käymme puhelinten uudistukset lyhyesti läpi ja pohdimme niiden asemaa nykyisillä älypuhelinmarkkinoilla.
Video pohjautuu aiemmin io-techissä julkaistuihin kirjoitettuihin artikkeleihin:
Jos pidit videosta, niin tilaa io-techin YouTube-kanava ilmaiseksi, kiitos!
Video: Samsungin taittuvanäyttöisten puhelinten uudistukset vuodelle 2022
Videolla käymme läpi, mitä uutta Samsungin Galaxy Z Fold4 ja Flip4 tuovat edeltäjiinsä nähden.
Live: io-techin Tekniikkapodcast (38/2022)
io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin viikottainen Tekniikkapodcast esitetään tänään perjantaina 23. syyskuuta noin klo 15:00 alkaen suorana live-streamina. Tekniikkapodcast lähetetään suorana YouTubessa. Lähetys tulee poikkeuksellisesti Porista ja äänessä ovat tällä viikolla Sampsa Kurri ja Juha Kokkonen.
Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.
io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:
Live: io-techin Tekniikkapodcast (38/2022)
io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.
USB-logopäivitys tekee standardista helposti ymmärrettävän
USB:n logopäivitys helposti ymmärrettävine merkintöineen on tervetullut henkäys raitista ilmaa nimisekoilujen värittämän taipaleen jälkeen.

USB-standardi on aiheuttanut viime vuosina rutkasti vihastusta ja vain vähän ihastusta, kiitos sekavan nimeämispolitiikan. Viimeisin keikaus oli USB4 Version 2.0, joka oli jälleen uusi poikkeama aiemmista tavoista, joskin lopulta ilmeisesti tarkoitettu lähinnä kehittäjille, ei niinkään kuluttajille.
Nyt USB Promoter Group on esittänyt merkkejä järkiintymisestä ja päivittänyt kaikessa hiljaisuudessa EnablingUSB-sivustoa. Logopäivitysten myötä näyttää siltä, että kuluttajan ei tarvitse enää miettiä sekavia eri USB-versioita, vaan logot kertovat kaiken oleellisen helposti ymmärrettävässä muodossa.
Laitteissa tullaan näkemään pakkauksessa USB Certified -logo nopeusmerkinnällä, itse porteissa yksinkertaistettu nopeuslogo ja laitteen latausportissa sama, mutta pariston sisään kätkettynä.
Latureiden paketoinneissa tulee puolestaan olemaan salamalla varustettu USB Certified -logo, jonka alla lukee joko Charger tai Fast Charger ja vieressä wattilukema. Hauskana yksityiskohtana ja muistona menneestä nimeämislogiikasta esimerkkilogoissa pelkkä Charger tukee 240 watin latausta, kun Fast Chargerissa loppuu löpö 100 watissa.
Kaapeleiden osalta puolestaan näkyy paketoinneissa Certified USB -logo, jonka vierellä on sekä nopeus- että wattimerkinnät tai kaikkein hitaimpien Hi-Speed-kaapeleiden kohdalla pelkkä wattilukema. Itse kaapeleissa
Lähde: EnablingUSB, Reddit
USB-logopäivitys tekee standardista helposti ymmärrettävän
USB:n logopäivitys helposti ymmärrettävine merkintöineen on tervetullut henkäys raitista ilmaa nimisekoilujen värittämän taipaleen jälkeen.
AMD julkaisi uudet AMD Software 22.9.1 -ajurit
Ajureiden ainut merkittävä uudistus on tuki CoD: Modern Warfare II:n avoimelle beetalle, mutta mukana on myös korjaus pitkään vaivanneeseen Enhanced Sync -ongelmaan.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen. AMD Software Adrenalin Edition 22.9.1 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Polaris-arkkitehtuurista lähtien sekä Zen-prosessoreiden integroituja grafiikkaohjaimia.
AMD Software 22.9.1 -ajureiden ainut merkittävä uudistus on virallinen tuki Call of Duty: Modern Warfare II:n avoimelle beetaversiolle. Valitettavasti mukana ei ole mainintoja mahdollisista suorituskykyeroista.
Tällä kertaa korjattuja bugeja on vain yksi, mutta sitäkin isompi: AMD on ajurien julkaisutiedotteen mukaan nitistänyt lopultakin Enhanced Sync -ominaisuutta ikuisuuden vaivanneen ongelman, tai ainakin ison osan sitä. Tarkemmin kyse on Enhanced Syncin aiheuttamista mustista ruuduista pelatessa tai videoita katsellessa, jos käytössä on useampi näyttö Extended-tilassa ja Enhanced Sync kytkeytyy päälle tai pois. Mitään muitakaan Enhanced Synciin tai mustiin ruutuihin liittyviä tiedossa olevia ongelmia ei ole kuitenkaan listattu, eli toivotaan sen episodin olevan nyt taputeltu.
Tiedossa olevia ongelmia uusissa ajureissa ovat esimerkiksi GPU:n käyttöastemittarin mahdollinen jumittaminen 100 %:iin pelistä poistumisen jälkeen, kuvassa mahdollisesti näkyvät hetkelliset artifaktit peli- ja videoikkunoiden välillä vaihdellessa ja RX 6000 -sarjan näytönohjaimilla saattaa esiintyä nettisivuille upotetuissa videoissa frame droppeja näyttämättä jääneitä ruutuja. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa.
AMD julkaisi uudet AMD Software 22.9.1 -ajurit
Ajureiden ainut merkittävä uudistus on tuki CoD: Modern Warfare II:n avoimelle beetalle, mutta mukana on myös korjaus pitkään vaivanneeseen Enhanced Sync -ongelmaan.