Uutiset

Uusi artikkeli: Testissä Intel Core i9-14900K

Testissä Intelin uusi Core i9-14900K -lippulaivaprosessori Raptor Lake Refresh -päivityksellä.

Intelin uudet Raptor Lake Refresh -koodinimelliset 14. sukupolven Core-prosessorit saapuivat myyntiin tänään 17. lokakuuta klo 16 ja samalla päättyy median salassapitovelvollisuus testitulosten osalta. Testasimme io-techissä heti tuoreeltaan suorituskykyisimmän mallin eli 670 euron hintaisen 24-ytimisen Core i9-14900K:n.

Tutustumme artikkelissa uuteen Raptor Lake Refresh -päivitykseen ja 14900K-prosessorin ominaisuuksiin sekä ajamme prosessori- ja pelitestit. Mukana on myös tehonkulutus- ja melumittaukset sekä pikainen kokeilu Intelin uudella AI Assist -ylikellotusominaisuudella.

Lue artikkeli: Testissä Intel Core i9-14900K (Raptor Lake Refresh)

 

Intel julkaisi 14. sukupolven Core -prosessorit

Tänään myyntiin saapuvat Raptor Lake Refresh -prosessorit eivät juuri yllätyksiä tarjoa, koska sirut ovat tuttuja jo viime sukupolvesta. Core i7 -malleille on saatu kuitenkin neljä E-ydintä lisää.

Intel on julkaissut tänään sen kummemmitta fanfaareitta uudet 14. sukupolven Core -prosessorit työpöytätietokoneisiin. Raptor Lake Refresh -koodinimellä tunnetut prosessorit ovat nimensä mukaisesti vain päivitysversioita 13. sukupolven Raptor Lake -prosessoreista.

14. sukupolven Core -mallisto ei tarjoa suuria muutoksia edeltäjiinsä. Itse piisirut ovat samoja vanhoja tuttuja ja Core i9-14900K- ja i9-14900KF -malleissa on täydet 8 P- ja 16 E-ydintä, jotka voivat suorittaa samanaikaisesti yhteensä 32 säiettä. Perus- ja Boost-kellotaajuuksia on saatu viilattua pari sataa MHz, eli P-ydinten perus- ja Boost-kellotaajuudet ovat nyt 3,2 ja 6 GHz ja E-ydinten 2,4 ja 4,4 GHz.

Ainut selvästi edeltäjästään eroavat ovat Core i7-14700K ja i7-14700KF, jotka ovat saaneet neljä E-ydintä lisää viime sukupolveen verrattuna. Prosessoreilla on nyt käytössään siis 8 P-ydintä ja 12 E-ydintä, mikä tarkoittaa yhteensä 28 säiettä. P-ydinten perus- ja Boost-kellotaajuudet ovat 3,4 ja 5,6 GHz, kun E-ytimet kellottavat tauluun 2,5 ja 4,3 GHz.

Siinä missä Core i9:iin oltiin saatu viilattua hertsejä ylös ja i7:aan jopa lisäytimiä, on i5-14600K ja i5-14600KF lähes identtisiä edeltäjiinsä nähden; Ainut ero on 100 MHz korkeampi E-ytimen Boost-kellotaajuus. i5-malleissa on siis käytössä 6 P-ydintä ja 8 E-ydintä eli yhteensä 20 säiettä. P-ydinten perus- ja Boost-kellotaajuudet ovat 3,5 ja 5,3 GHz, kun E-ytimillä ne ovat nyt 2,6 ja 4 GHz. Löydät prosessoreiden oleellisimmat tekniset ominaisuudet alla olevasta diasta.

Vaikka itse prosessoreiden uudistukset ovat maltillisia, on mukaan saatu ohjelmistopuolelta vähän lisätukea. Uusi Intel Application Optimization on yhtiön Dynamic Tuning Technologyn uusi ominaisuus, joka pyrkii parantamaan reaaliajassa järjestelmän resurssien saatavuutta pelien käyttöön. Yhtiön mukaan ominaisuus parantaa suorituskykyä parhaimmillaan 13 % Rainbow Six: Siegessä ja 16 % Metro Exoduksessa.

Toinen ohjelmistouudistus on päivitys Intel Extreme Tuning Utilityyn. Core i9-14900K- ja i9-14900KF-malleille saatavilla oleva ennakkoversio päivityksestä hyödyntää Intelin kehittämää tekoälymallia yksilöllisten optimoitujen ylikellotusasetusten löytämiseksi. XTU tarjoaa käyttäjälle helpon käyttöliittymän, jolla takuun vievän ylikellotuksen luvataan onnistuvan myös ilman mitään kokemusta ylikellottamisesta.

Pelisuorituskyvyn osalta prosessori on yhtiön mukaan maailman nopein, peitoten keskimäärin AMD:n Ryzen 9 7950X3D:n yhtiön omissa testeissä. Mukana oleva testipatteristo sisältää runsaasti pelejä ja mukana on myös sellaisia, jossa Intelin uutuus jää tappiolle. Myös Ryzen 7 7800X3D jää taakse suppeammassa pelitestissä useammin kuin on edellä. Myös 99. persentiilin FPS:n luvataan olevan keskimäärin kilpailijoita parempaa. Hyötysovellustesteissäkin Intel kertoo Core i9-14900K:n olevan markkinoiden nopein, mutta verrokkina oli tällä kertaa Ryzen 9 7950 eikä 7950X3D. Myös Core i7-14700K peittoaa Ryzen 9 7950X:n samoissa testeissä useammin, kuin jää jälkeen.

Intelin 14. sukupolven Core -prosessorit tulevat löytymään kauppojen hyllyiltä tänään ja ne sopivat samoille Intelin 600- ja 700-sarjojen emolevyille, kuin 12. ja 13. sukupolvienkin prosessorit. Prosessoreiden suositushinnat ovat identtiset 13. sukupolven vastineiden kanssa.

Lähde: Intel

Live: io-techin Tekniikkapodcast (41/2023)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin Tekniikkapodcast esitetään tänään perjantaina 13. lokakuuta noin kello 14:00 alkavana suorana live-streamina YouTubessa. Äänessä ovat tällä viikolla Juha Kokkonen ja Sampsa Kurri.

Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

Sony julkaisi uudet täyslangattomat Inzone Buds -pelinappikuulokkeet ja H5-headsetin

Täyslangattomille nappikuulokkeille luvataan jopa 12 tunnin akunkestoa, jonka voi tuplata latauskotelon virralla, kun H5 porskuttaa jopa 28 tuntia ja sen jälkeen voi jatkaa menoa perinteisellä 3,5 mm:n liitännällä langallisena versiona itsestään.

Sony on lähentynyt viime vuosina jälleen myös PC-maailman kanssa ja sama meno jatkuu edelleen. Yhtiö on nyt julkaissut esports-joukkue Fnaticin kanssa kehitetyt uudet täyslangattomat Inzone Buds -pelinappikuulokkeet ja H5-headsetin. Lisäksi yhtiö on kertonut julkaisevansa PlayStation 5 -konsolista uusia versioita.

Inzone Buds -täyslangattomat pelikuulokkeet on suunniteltu sekä PC- että konsolipelaajia ajatellen ja ne jaksavat mukana peräti 12 tunnin pelisession kerrallaan. Kuulokkeista löytyy myös sisäänrakennettu mikrofoni, jota hyödynnetään sekä melunvaimennuksessa että puheäänen kaappaamisessa. Kuulokkeet on varustettu 360 Spatial Sound -tekniikalla, jonka luvataan helpottavan äänen suunnan ja etäisyyden paikallistamista, kuten perinteisiin markkinointilupauksiin kuuluu, mutta pinnan alta löytyy myös muuta kuin markkinointia.

Sony tarjoaa myös 360 Spatial Sound Personalizer -sovelluksen älypuhelimille, jonka avulla käyttäjä voi ottaa kuvia korvistaan 3D-mallien rakentamiseksi ääniprofiilin optimointia (Sound Field Optimisation -tekniikka) varten, mikä mahdollistaa käyttäjälle oikean kuuloisen tilaääniprofiilin myös nappikuulokkeilla. Sound Tone Personalization taas mittaa korvakäytävän ominaisuuksia ja auttaa sen myötä rakentamaan vielä tarkemman tilaäänikokemuksen, kunhan analyysistä tuunataan ensin profiili Inzone Hub PC- sovelluksella. Ääntä toistetaan WF-1000XM5-kuulokkeista tutuilla Dynamic Driver X -elementeillä.

Inzone Budseille luvataan vähävirtaisen L1-prosessorin ansiosta jo aiemminkin mainittu 12 tunnin akunkesto, jonka saa tuplattua latauskotelon varauksella. Aktiivisen melunvaimennuksen vaikutusta akunkestoon ei ole kerrottu. Kuulokkeille luvataan mukana tulevalla USB-C-liitäntäisellä donglella alle 30 millisekunnin kokonaisviivettä.

Inzone H5 -headset asettuu aiempien H7- ja H9-mallien alapuolelle, kuten nimikin jo kertoo. Headsetin ominaisuuksista ei ole kerrottu ainakaan liikaa, mutta niiden luvataan olevan 260 gramman painolla ja pehmeästi istuvilla korvatyynyillä mukavat pidemmissäkin istunnoissa, käyttävän 2,4 GHz:n langatonta yhteyttä ja tukevan 360 Spatial Sound for Gaming -tilaääniä. Puomimikrofoni kaappaa äänet, joista tekoälypohjainen melunpoisto suodattaa ylimääräiset taustamelut pois ja akun luvataan kestävän jopa 28 tuntia. Mikäli pelisessio venyy tätä pidemmäksi, toimivat kuulokkeet myös perinteisen 3,5 mm:n liitännän kautta langallisina.

Sony Inzone Buds -täyslangattomat pelinappikuulokkeet on hinnoiteltu 250 euroon, kun niin ikään H5-headsetin saa omakseen 180 eurolla. Sekä Budsit että H5 ovat saatavilla mustina ja valkoisina versioina. Samalla saataville tulee myös uusi musta versio aiemmin julkaistusta H9-headsetistä, jonka hinta on 330 euroa.

Lähde: Sony

Corsair M75 Air on yhtiön tähän mennessä kevein langaton pelihiiri

60 gramman painoinen pelihiiri on muotoiltu symmetrisesti, mutta peukalopainikkeiden asettelu kertoo sen olevan suunniteltu oikeakätiseen käyttöön.

Corsair on päässyt julkaisujen makuun ja K70 Core -näppäimistön sekä uusien iCue Link -AIO-coolereiden perään on saatu vielä uutta hiiririntamalle. Uusi M75 Air on yhtiön tähän mennessä kevein pelihiiri.

Corsair M75 Air on symmetrisesti muotoiltu, mutta peukalopainikkeiden vuoksi oikeakätiseen käyttöön suunniteltu langaton pelihiiri. Yhtiön lehdistötiedotteen korusanojen mukaan muoto on suunniteltu täysin puhtaalta pöydältä jokaista kaarta, linjaa ja muuta hioen, kunnes lopputulos saavutti hiirimuotoilun ehdottoman huipun. Pelaajien huipun ohi heilautettiin kuitenkin kunnolla, sillä RGB-valoja hiirestä ei löydy ja mustanpuhuvan ilmeen rikkoo vain rullan keltainen keskiö.

M75 Air ei ole markkinoiden kevein langaton pelihiiri, mutta 60 gramman painollaan se ei joudu varsinaisesti nurkkaan häpeämäänkään. Hiiren silmänä toimii PixArtin PAW3393:een perustuva Corsair Marksman 26k -sensori, joka yltää nimensä mukaisesti maksimissaan 26 000 DPI:n tarkkuuteen. Sensorin luvataan pysyvän kyydissä maksimissaan 650 tuuman sekuntinopeuksissa ja 50 g:n kiihdytyksissä.

Quickstrike Zero Gap -pääpainikkeet yhdessä optisten kytkinten kanssa takaavat viiveettömän klikkaukset, mutta muutoin tarjonta varsin perinteistä: kaksi peukalopainiketta, klikkaava rulla ja pohjassa virta-/yhteyspainike. Pääpainikkeille luvataan 100 miljoonan klikkauksen elinikä.

Langattomat yhteydet on toteutettu oletuksen yhtiön viiveettömäksi kehumalla Slipstream Wireless -yhteydellä, jonka lähetin kulkee kätevästi mukana hiiren pohjassa, mutta tarjolla on myös Bluetooth-vaihtoehto. Akulle luvataan Slipstream-yhteydellä 34 ja Bluetooth-yhteydellä 100 tunnin kestoa ja latausta varten hiirestä löytyy USB-C-liitin.

Corsair M75 Air saapuu myyntiin välittömästi. Se on hinnoiteltu yhtiön omassa verkkokaupassa 149,90 euroon. Lisäksi tarjolle tulee rajoitetun 1000 kappaleen painos Launch Edition Bundle -paketteja, joita saa vain suoraan Corsairin verkkokaupasta. Pakettiin kuuluu peukalopainikkeita ja rullan päällistä lukuunottamatta täyskeltainen versio hiirestä, grippiteipit, lasiset vaihtotassut sekä deskmat-kokoluokan hiirimatto. Bundlella on hintaa 199,90 euroa.

Lähde: Lehdistötiedote, tuotesivut

OnePlus julkaisee ensimmäisen taittuvanäyttöisen puhelimensa 19. lokakuuta Intiassa

12.10.2023 - 16:00 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (12)

Viikon päästä julkaistavasta puhelimesta on jo vuodettu markkinointikuvia sekä keskeisimpiä teknisiä tietoja.

OnePlus on tiedottanut tänään ensimmäisen taittuvanäyttöisen älypuhelimensa julkaisuajankohdan. OnePlus Open -nimeä kantavan puhelimen julkaisu tapahtuu 19. lokakuuta, eli ensi viikon torstaina, klo 17 Suomen aikaa Intian Mumbaissa. OnePlus kertoo itsevarmasti uutuuden tulevan mullistamaan nykyiset taittuvanäyttöisten älypuhelinten markkinat.

Valmistajan mukaan Open’ nimi viittaa taittuvan näytön lisäksi OnePlussan avoimuuteen uusille mahdollisuuksille ja potentiaalille. OnePlussan operatiivisen johtajan Kinder Liun mukaan yritys ei halunnut tehdä kompromisseja Openin näytön, kamerateknologian tai muotoilun suhteen.

Openista on tihkunut viime päivinä melko kattavasti tietoja, sillä mm. Saksalainen WinFuture-sivusto julkaisi eilen sekä tuotekuvia että teknisiä tietoja laitteesta. WinFuturen mukaan laitteessa on 7,8-tuumainen BOE:n valmistama taittuva sisänäyttö sekä 6,31-tuumainen ulkonäyttö. Sisällä kerrotaan olevan Snapdragon 8 gen 2 -järjestelmäpiiri, 16 gigatavua LPDDR5X-muistia sekä vähintään 256 gigatavua tallennustilaa. Kamerapuolelta huhutaan löytyvän 48 megapikselin pääkamera, 48 megapikselin ultralaajakulma sekä 64 megapikselin 3x telekamera. Suositushinnan huhutaan olevan Yhdysvalloissa 1699 dollaria, eli 100 dollaria vähemmän kuin Galaxy Z Fold5:llä.

Lähde: OnePlus lehdistötiedote, OnePlus, WinFuture

be quiet! julkaisi kaksi uutta huippupään tornicooleria: Dark Rock Pro 5 ja Elite

Dark Rock Pro 5 on suunnattu enemmän hiljaisuutta arvostaville, kun Elite-malli iskee viimeisimmätkin suorituskykytipat hakeviin paremmin.

Saksalainen monitoimijo be quiet! on julkaissut kerralla kaksi uutta huippupään prosessoricooleria. Uudet Dark Rock Pro 5 ja Dark Rock Elite lupaavat jäähdytystehoa jopa 270 ja 280 watin TDP:n edestä.

be quiet! Dark Rock Pro 5 ja Dark Rock Elite ovat pääosin yhdestä puusta veistettyjä. Kumpikin niistä perustuu samaan kaksoistornirakenteeseen ja erot jäävätkin pelaajat hypnotisoivaan RGB-välkkeeseen ja toisen tuulettimen kokoon, mikä selittää 10 watin eron jäähdytystehossa.

Uusien Dark Rock -coolereiden pohjasta levitetään lämpöä kahteen alumiiniseen jäähdytintorniin seitsemän 6 mm:n lämpöputken voimin ja koko komeus on pinnoitettu keraamisella pinnoitteella, jonka luvataan varmistavan sekä elegantin ulkonäön että optimaalisen lämmönsiirron. Pro 5:n kantena toimii metalliverkko, jonka lävistää kapeahko silta ja keskeltä löytyvä be quiet! -logo, kun Elite-mallissa kapeahkon verkkoreunuksen keskeltä löytyy selvästi kookkaampi saareke logoineen RGB-valonauhalla ympäröitynä.

Dark Rock Pro 5 on varustettu yhdellä 120 mm:n ja yhdellä 135 mm:n Silent Wings PWM -tuulettimella, joista jälkimmäinen on jäähdytintornien välissä. Yhteensopivuutta erikorkuisten muistien kanssa on parannettu korkeussäädettävällä etutuulettimella. Dark Rock Ellitessä kumpikin tuulettimista on 135 mm:n kokoa ja etutuuletin on varustettu voimakkaasti muotoilulla kehyksellä, jonka luvataan parantavan muistiyhteensopivuutta. Mainosmateriaaleissa kehaistaan lisäksi coolereiden olevan yhteensopivia nestemetallin kanssa.

Pro 5:sta kehutaan liki äänettömäksi Quiet-tilassa, jossa sen meluntuotto on maksimissaan 23,3 dB(A). Performance-tilassa maksimi meluntuotto kasvaa 32,3 dB(A):n. 135 mm:n Silent Wings toimii Quiet-tilassa maksimissaan 1300 ja Performance-tilassa 1700 RPM:n nopeudella, kun 120 mm:n version maksimikierrosluvut ovat 1500 ja 2000 RPM.

Elite-mallissa on vastaavat Quiet- ja Performance-tilat, joissa maksimi meluntuotot ovat 25,8 ja 35,4 dB(A). Kumpikin 135 mm:n Silent Wings -tuulettimesta toimii Quiet-tilassa maksimissaan 1500 ja Performance-tilassa maksimissaan 2000 RPM:n nopeudella.

Kaksikolla on kokoa 145 x 136 x 168 mm, kun Pro 5 mittaa vaa’alla 1292 ja Elite 1332 grammaa. be quiet! myöntää niille kolmen vuoden takuun. Kumpikin coolereista saapuu myyntiin 24. päivä kuluvaa kuuta. Dark Rock Pro 5:n suositushinta Euroopassa on 99,90 ja Eliten 114,90 euroa. Coolerit sopivat AMD:n AM4- ja AM5- sekä Intelin LGA115x-, LGA1200- ja LGA1700-kannoille.

Lähde: Lehdistötiedote, Dark Rock -perheen tuotesivut

NVIDIA julkaisi uudet GeForce ja Studio 537.58 -ajurit

Geforce-ajureissa on mukana tuki Call of Duty: Modern Warfare III:n avoimelle beetaversiolle, Forza Motorsportille ja Lords of the Fallenille.

NVIDIA on julkaissut uusia ajureita näytönohjaimilleen. GeForce 537.58 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien. Samassa yhteydessä julkaistiin myös Studio 537.58 -ajurit, joiden näytönohjaintuki alkaa Pascal-arkkitehtuurista.

GeForce 537.58 -ajureiden merkittävin uudistus on Game Ready -leima Call of Duty: Modern Warfare III:n avoimelle beetaversiolle, mutta mukana on tuki myös Forza Motorsportille ja Lords of the Fallenille. Mahdollisista suorituskykyeroista ei ole mainintoja, mutta voit tutustua pelitukiin tarkemmin yhtiön Game Ready -artikkelissa.

Ajureiden korjattujen pelibugien listalle on päässyt tällä kertaa Lies of P:n Game Pass -versiolta uupuneen peliprofiilin lisäys mukaan, mutta yleisemmällä tasolla ajureissa on korjattu myös eri sovellusten ilmoittamat väärät tehonkulutuslukemat GeForce RTX 4060:lle ja kasvaneet DPC-viiveet, kun näytönohjain on yhdistetty näyttöön HDMI 2.1 FRL -yhteydellä 10 tai 12 bitin värisyvyydellä. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan Halo Infiniten selvästi huonompi suorituskyky Maxwell-näytönohjaimilla ja joillain näytöillä esiintyvät satunnaiset mustan näytön vilkahdukset, kun näyttösignaalissa käytetään Display Stream Compression -pakkausta. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Studio 537.58 -ajureiden merkittävin uudistus on tuki Adobe MAX -tapahtumassa julkaistuille uusille sovelluksille ja päivityksille sekä Adobe Premiere Pron, After Effectsin ja Substance 3D:n tekoälyominaisuuksille. Korjattujen ja tiedossa olevien bugien lista on identtinen GeForce-ajureiden kanssa. Voit tutustua ajureihin tarkemmin yhtiön Studio-blogissa ja ajureiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

AMD julkaisi uudet AMD Software 23.10.1 -ajurit (Päivitetty!)

Ajureissa on mukana tuki Assassin’s Creed Mirage- ja Lords of the Fallen -peleille sekä Anti-Lag+ -ominaisuudelle Counter-Strike 2:ssa.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen. AMD Software Adrenalin Edition 23.10.1 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat RDNA-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia ja integroituja grafiikkaohjaimia. Ajureista on erillisversio järjestelmiin, joista löytyy sekä RDNA- että Vega- tai Polaris-arkkitehtuurin ohjain.

AMD Software 23.10.1 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat tuki Assassin’s Creed Mirage- ja Lords of the Fallen -peleille, sekä tuki Anti-Lag+ -ominaisuudelle Counter-Strike 2 -pelissä. Mainintoja suorituskykyeroista ei ole, mutta ainakin välissä julkaistut Mirage-ajurit paransivat RX 7900 XTX:n suorituskykyä PCGH:n testeissä merkittävästi.

Tuttuun tapaan ajureissa on korjattu myös aiempien julkaisujen ongelmia. Korjattujen bugien listalla ovat esimerkiksi Starfieldin kaatuilu, ajureiden kaatuilu MSAA tai FSR päällä sekä pelin nykiminen Counter-Strike 2:ssa, EA Sports FC 24:n mahdollinen kaatuminen heti käynnistyksen yhteydessä ja järjestelmän kaatuminen tai musta ruutu RX 6000 -sarjalla videoita toistaessa. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan vanha tuttu Performance Metrics Overlayn FPS-mittarin toimimattomuus joissain peleissä, Forza Motorsportissa mahdollisesti esiintyvä grafiikan korruptoituminen säteenseuranta käytössä ja Total War: Pharaohissa esiintyvä vilkunta pelin valikoissa grafiikka-asetusten muuttamisen jälkeen. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa.

Päivitys: Ajureiden mukana tullut tuki Anti-Lag+ -ominaisuudelle Counter-Strike 2:ssa aiheuttaa VAC-bannit peliin, mikäli ominaisuus otetaan käyttöön Radeon RX 7000 -sarjan näytönohjaimella. AMD on vetänyt ajurit pois jakelusta.

Lataa AMD:n ajurit täältä

Intel julkaisi kauan kadoksissa olleen Arc A580 -näytönohjaimen

Intelin Arc A -sarjan näillä näkymin valmiiksi saattava A580:n suositushinta veroeroineen on noin 210 euroa ja se on suunniteltu 1080p-pelaamiseen.

Intelin Arc-näytönohjainten mallistoon julkistettiin heti alkujaan A3-, A5- ja A7-sarjan mallit. Työpöydällä A5-malleja ei ole kuitenkaan näkynyt ja kuulunut ennen kuin nyt.

Intel on julkaissut Arc A580 -näytönohjaimen jälleenmyyntiin. Näytönohjain perustuu A7-mallien tapaan TSMC:n N6-prosessilla valmistettavaan ACM-G10-grafiikkapiiriin, jonka 32 Xe-ytimestä on A580:n tapauksessa käytössä 24, mikä tarkoittaa 3072 varjostinydintä. XMX-ytimiä on käytössä 384, säteenseurantakiihdyttimiä 24 ja muistiväylä on täydet 256-bittiä leveä.

Intelin ilmoittama ”Graphics Clock” on 1700 MHz, mutta maksimi Boost on selvästi korkeampi 2400 MHz. 8 gigatavua GDDR6-muistia toimii 16 Gbps:n nopeudella eli muistikaistaa on käytössä 512 Gt/s. Yhtiön markkinointimateriaalien mukaan se on suunnattu 1080p-pelaamiseen, mutta ei julkaissut suorituskykyvertailuja kilpailijoihin.

Intel Arc A580 tulee saataville välittömästi ASRockin, Gunnirin ja Sparklen kautta. Sen veroton suositushinta on Yhdysvalloissa 179 dollaria, minkä pitäisi kääntyä noin 210 euroon Suomessa. Eri AIB-valmistajat saattavat hinnoitella korttinsa poikkeavasti.

Lähde: Intel