Uutiset
Video: Testissä neljä n. 30€ hintaista prosessoricooleria
Testissä neljä edullista prosessoricooleria AMD:n 6-ytimisellä Ryzen 5 5600X -prosessorilla.

Tällä hetkellä Suomen suosituin prosessori on reilun 250 euron hintainen AMD:n 6-ytiminen Ryzen 5 5600X, jonka mukana toimitetaan vakiocooleri. Tutustumme videolla neljään noin 30 euron hintaiseen 120 millimetrin tuulettimella varustettuun tornicooleriin ja vastaamme kolmeen kysymykseen:
- Kannattaako AMD:n vakiocoolerin tilalle ostaa n. 30 euron hintainen erillinen cooleri?
- Mikä neljästä testissä olevasta coolerista on paras?
- Kannattaako Ryzen 5 5600X:n jäähdytykseen panostaa enemmän rahaa?
Testissä ovat mukana coolerit Alpenföhniltä, Arctic Coolingilta, Cooler Masterilta ja SilentiumPC:ltä sekä verrokkeina AMD:n oma vakiocooleri ja Noctuan vajaan 100 euron hintainen NH-D15. Testit ajettiin käytännönläheisesti asentamalla cooleri prosessorille ja kytkemällä tuuletin Asus ROG Strix B550-F Gaming -emolevyn tuuletinliittimeen. Kaikkia prosessoriytimiä rasitettiin 10 minuutin mittaisella Cinebench R23 -testillä ja pelirasituksesta vastasi Cyberpunk 2077. Tulokset on ajettu prosessori vakiona, PBO-ominaisuus käytössä sekä manuaalisesti 4,7 GHz:n kellotaajuudelle ylikellotettuna.
AMD:n vakiocooleriin verrattuna prosessorin lämpötila putosi Cinebench R23- ja pelirasituksessa parhaimmillaan 14-18 astetta. Koska Boost-algoritmin toiminta on riippuvainen muun muassa lämpötilasta niin SilentiumPC:n Fera 5:llä prosessorin keskimääräinen kellotaajuus oli Cinebench R23:ssa kaikkien ytimien rasituksessa korkeampi ja sen myötä myös suorituskyky parempi. Samoin Cyberpunk 2077 -pelissä kellotaajuus pysy tasasemmin 4650 MHz:n maksimissa.
Testitulosten perusteella Silentium PC:n Fera 5 suoriutui parhaiten. Cooler Masterilla ja Arctic Coolingilla lämpötilat olivat rasituksessa pari astetta lämpimämmät, kun taas Alpenföhn jäi selvästi joukon viimeiseksi, todennäköisesti helppo klipsukiinnitys heikensi kontaktia ja jäähdytystehoa.
Ennen testejä odotukset olivat, että Noctua tulee päihittämään 30 euron erilliscoolerit selvästi. Testien edetessä tulokset alkoivat olla sen verran hämmentäviä, että ajoimme Noctualla tulokset kahteen kertaan ja vielä kahdella eri coolerilla. Ryzen 5 5600X:n kohdalla lämmöntuotto jäi sen verran alhaiseksi ja todennäköisesti prosessorin rakenteesta johtuen siitä ei saada lämpöä ulos niin tehokkaasti, että järeämmästä Noctuasta olisi käytännössä enää mitään hyötyä hintaansa nähden.
Testien perusteella SilentiumPC:n Fera 5 kykenee jäähdyttämään Ryzen 5 5600X -prosessorin vakiona ja ylikellotettuna lähes niin tehokkaasti kuin mahdollista. Jos testiprosessori vaihdettaisiin tehokkaampaan, kuten 105 watin Ryzeneihin tai Intelin Alder Lake Core i9-12900K:hon, niin tilanne oli todennäköisesti täysin erilainen ja Fera 5:n jäähdytysteho loppuisi kesken.
Kerro kommenteissa, mitä pidit hieman erilaisista prosessoricoolereiden testeistä.
Jos pidit videosta niin tilaa io-techin YouTube-kanava ilmaiseksi, kiitos!
Video: Testissä neljä n. 30€ hintaista prosessoricooleria
Testissä neljä edullista prosessoricooleria AMD:n 6-ytimisellä Ryzen 5 5600X -prosessorilla.
AMD:n ensi kuussa myyntiin tuleva Ryzen 7 5800X3D testivuodossa
Ensimmäiset testivuodot tulivat Geekbench 5:n tietokannasta, joten valitettavasti pelipuolelle luvattua 15 %:n parannusta ei päästä vielä todentamaan.

AMD julkisti 3D V-Cache -välimuistilla varustetun Ryzen 7 5800X3D:n hiljattain. Myyntiin uutuusprosessori on saapumassa 20. huhtikuuta.
Nyt nettiin on saatu ensimmäiset ulkopuolisten ajamat testit AMD:n uutuusprosessorilla. Benchleaksin löytämissä Geekbench 5:n tulostietokantaan ilmestyneissä testiajoissa prosessori sai tuloksekseen yhdellä ytimellä 1633-1637 ja kaikilla ytimillä 11 198-11 250 pistettä. Tom’s Hardwaren poiminnat Ryzen 7 5800X -verrokkituloksiksi samasta tulostietokannasta olivat 1671 ja 10 333 pistettä, mutta luonnollisesti pitkään markkinoilla olleen prosessorin tuloksissa on runsaasti hajontaa eikä niitä ole ajettu samalla kokoonpanolla, kuin tuoreet 5800X3D-testit.
Koska prosessoreista on poistettu mahdollisuus ydinten ylikellotukseen, myös kellotaajuudet ovat tässä tapauksessa normaalia kiinnostavampia. Ensimmäisessä Geekbench-testiajossa Ryzen 7 5800X3D toimi 4444-4544 MHz:n ja toisessa 4428-4544 MHz:n kellotaajuudella.
Tuloksia ei voida pitää yllättävinä, sillä 5800X3D:n perus- ja Boost-kellotaajuudet ovat jonkin verran matalampia kuin 5800X:llä. AMD mainitsi lisäksi jo ennakkoon, että se odottaa 3D V-Cache -välimuistista olevan kuluttajakäytössä hyötyä yksinomaan peleissä, joihin Geekbench ei luonnollisestikaan kuulu. Kaikkien ydinten testin parempi tulos voi johtua joko paremmasta sirusta, joka kykenee pitämään korkeampia Boost-kellotaajuuksia joka ytimellä 5800X:n tulokseen verrattuna, tai lisävälimuistista, vaikkei sen pitäisikään auttaa pelien ulkopuolella. Kuluttajamaailman ulkopuolella 3D V-Cachesta on nähty hyötyä kuitenkin myös raskaammissa palvelinsovelluksissa.
Lähde: Benchleaks @ Twitter, Tom’s Hardware
AMD:n ensi kuussa myyntiin tuleva Ryzen 7 5800X3D testivuodossa
Ensimmäiset testivuodot tulivat Geekbench 5:n tietokannasta, joten valitettavasti pelipuolelle luvattua 15 %:n parannusta ei päästä vielä todentamaan.
Intel julkaisi ATX 3.0- ja ATX12VO 2.0 -standardit virallisesti
Käyttäjille parhaiten näkyvä muutos uusissa standardeissa on jo aiemmin uutisoimamme 12+4-pinninen PCIe 5.0 12VHPWR -virtaliitin.

Uutisoimme aiemmin PCI Express 5.0:n 12VHPWR-liittimen yhteydessä Intelin päivittäneen ATX-standardin 3.0 -versioon. Nyt yhtiö on julkaissut uuden standardin myös virallisesti. Samalla kertaa päivitettiin myös ATX12VO-standardi versioon 2.0.
ATX 3.0:n ja ATX12VO 2.0:n merkittävimmät uudistukset ovat jo aiemmin esitelty 12VHPWR-liitin, joka mahdollistaa PCIe 5.0 -laitteille jopa 600 watin tehonkulutuksen yhdellä liittimellä. Sen mukana kulkevat lisäpinnit antavat lisäksi virtalähteelle mahdollisuuden kertoa PCIe 5.0 -näytönohjaimelle virtalähteen asettamista tehonkulutusrajoista, joiden myötä näytönohjaimen on mahdollista sovittaa oma kulutuksensa virtalähteelle sopivaksi.
ATX12VO 2.0 saa myös uuden I_PSU% -ominaisuuden työpöydille. Aiemmin kannettavista ja palvelimista tuttu ominaisuus antaa virtalähteelle mahdollisuuden kommunikoida sen hetkinen tehonkulutus prosentteina virtalähteen kapasiteetista. Ominaisuuden myötä järjestelmä voi estää esimerkiksi sammumisen virtalähteen ylikuormittumisen vuoksi, kun virtalähde voi varoittaa rajoilla olemisesta etukäteen ja prosessori sen myötä hidastaa itseään tehonkulutuksen laskemiseksi.
Lähde: Intel
Intel julkaisi ATX 3.0- ja ATX12VO 2.0 -standardit virallisesti
Käyttäjille parhaiten näkyvä muutos uusissa standardeissa on jo aiemmin uutisoimamme 12+4-pinninen PCIe 5.0 12VHPWR -virtaliitin.
OnePlus julkaisee 10 Pro -huippumallinsa globaalisti 31. maaliskuuta
OnePlussan uusi lippulaiva saapuu vihdoin myös Euroopan, Pohjois-Amerikan ja Intian markkinoille.

OnePlus on ilmoittanut tänään 10 Pro -lippulaivapuhelimensa globaalin julkaisupäivän. Julkaisu tapahtuu 31. maaliskuuta klo 17:00 Suomen aikaa.
OnePlus 10 Pron globaali lanseeraus ei tarjoa tällä tietoa juurikaan mitään uutta, sillä yritys esitteli laitteen Kiinan markkinoille jo tammikuun alussa. Keskeisimpiä teknisiä uudistuksia ovat Snapdragon 8 gen 1 -piiri, uusimman sukupolven LTPO 2.0 -näyttöpaneeli, 5000 mAh akku 80 watin pikalatauksella ja 2. sukupolven Hasselblad-kamera 150 asteen ultralaajakulmalla. Laitteen tarkempiin teknisiin ominaisuuksiin voi käydä tutustumassa edellä linkitetystä uutisesta.
OnePlus Suomi kertoi myös jo laitteen paikallisesta saatavuudesta. 10 Pro tulee ennakkotilattavaksi OnePlussan kotisivuilta sekä virallisten jälleenmyyjien kautta Suomessa 31. maaliskuuta klo 17.20 alkaen. Ennakkotilaajien etuna on langattomat OnePlus Buds Pro -nappikuulokkeet.
OnePlus julkaisee 10 Pro -huippumallinsa globaalisti 31. maaliskuuta
OnePlussan uusi lippulaiva saapuu vihdoin myös Euroopan, Pohjois-Amerikan ja Intian markkinoille.
Glorious PC Gaming Race julkaisi toisen sukupolven GMMK 2 -näppäimistön hot swap -kytkimillä
GMMK2 -näppäimistöt tulevat saataville valmistajan omilla lineaarisilla Glorious Fox -kytkimillä ja kaksoisruiskuvaletuilla näppäinhatuilla 119,99 dollarin hintaan ja ilman hattuja tai kytkimiä 79,99 dollarin hintaan.

Glorious PC Gaming Race on julkaissut uuden GMMK 2 -näppäimistön. Kyseessä on alkuperäisen GMMK:n tavoin pikavaihdettavilla hot swap -kytkimillä varustettu näppäimistö, joka tulee saataville 65 prosenttisella ja massasta erottuvalla 96 prosenttisella näppäinasettelulla. Kyseessä ei ole seuraaja vuoden 2020 lopulla julkaistulle GMMK Pro -mallille, vaan selvästi sitä edullisempi vaihtoehto.
65-prosenttinen näppäimistöasettelu on tuttu monista muista pienemmistä näppäimistöistä, eli mukana ei ole funktionäppäimiä, mutta nuolinäppäimet kuitenkin löytyvät valikoimista samoin kuin myös oikeaan laitaan mahdutetut ohjauspainikkeet kuten page up. 96-prosenttinen malli puolestaan tarjoaa mielenkiintoisesti kutistetun version täysikokoisesta näppäimistöstä, jossa nuolinäppäimet on edelleen mahdutettu aivan kiinni enter-näppäimeen ja numpad-numeronäppäimistökin on lähempänä muita page upin ja muiden ohjauspainikkeiden jäädessä numeronäppäimistön yläpuolelle.
Perusominaisuuksiltaan GMMK2 tarjoaa esiasennettuna valmistajan omat tehtaalla voidellut lineaariset Glorious Fox -kytkimet, kaksoisvaletut ABS-näppäinhatut RGB-valon läpipäästävillä merkinnöillä, USB-C-liitännän tietokoneeseen liittämiseen ja metallisen välirungon. Kytkimet ovat käyttäjän vapaasti vaihdettavissa ja näppäimistöt ovat ostettavissa myös kokonaan ilman kytkimiä.
Molemmat GMMK2 -mallit ovat tilattavissa suoraan valmistajan tuotesivuilta 119,99 dollarin hintaan mustana, valkoisena sekä vaaleanpunaisena ja saatavilla on myös ISO Nordic -näppäinasettelu. Barebones -versio ilman näppäinkytkimiä tai -hattuja kustantaa 79,99 dollaria. Toistaiseksi kyseessä on vielä ennakkotilaus, joka on alkanut kaikille avoimena 23. maaliskuuta ja näppäimistöjen toimitukset alkavat huhtikuun aikana.
Lähde: Glorious PC Gaming Race
Glorious PC Gaming Race julkaisi toisen sukupolven GMMK 2 -näppäimistön hot swap -kytkimillä
GMMK2 -näppäimistöt tulevat saataville valmistajan omilla lineaarisilla Glorious Fox -kytkimillä ja kaksoisruiskuvaletuilla näppäinhatuilla 119,99 dollarin hintaan ja ilman hattuja tai kytkimiä 79,99 dollarin hintaan.
Mac Studio iFixitin purkuvideolla – tallennustilaa ei ole juotettu
iFixit huomasi esiasennetun tallennustilan olevan irrotettavissa, minkä lisäksi emolevyltä löytyi paikka myös toiselle asemalle, mutta kyseistä paikkaa ei ainakaan toistaiseksi voi käyttää tallennustilan laajentamiseen.

iFixitin perinteinen purkuvideo paljastaa, kuinka Mac Studion sisuksiin pääsee käsiksi irrottamalla pohjan kumitassun, jonka alta paljastuu neljä pohjaa paikallaan pitävää torx-ruuvia. Laitteen sisältä kenties mielenkiintoisimpana ominaisuutena paljastuu irrotettavissa oleva SSD-asema, eli toisin kuin M1-pohjaisissa MacBookeissa tai edes Mac Minissä ja iMacissa, Mac Studion tallennustila ei ole juotettuna suoraan emolevylle. Lisäksi Mac Studion emolevyllä on myös yksi vapaa tallennustilaportti.
iFixitin testin mukaan tallennustila on mahdollista vaihtaa kahden Mac Studion välillä, ainakin jos tallennusmediat ovat keskenään samankokoisia. Emolevyltä löytyneeseen vapaaseen paikkaan toisen Mac Studion tallennustilan asentaminen ei kuitenkaan vaikuttanut toimivan, vaan tallennusmedian käyttöönottoyritys sai aikaan vain virheilmoituksen.
SSD käyttää Applen omaa liitäntää, jota ei ole käytetty valmistajan aiemmissa tietokoneissa, eli korvaavia tallennusmedioita löytyy ainakin toistaiseksi vain muista Mac Studioista. Huomion arvoisena seikkana tallennustila ei Applen itsensä mukaan ole käyttäjän laajennettavissa.
Lähde: iFixit
Mac Studio iFixitin purkuvideolla – tallennustilaa ei ole juotettu
iFixit huomasi esiasennetun tallennustilan olevan irrotettavissa, minkä lisäksi emolevyltä löytyi paikka myös toiselle asemalle, mutta kyseistä paikkaa ei ainakaan toistaiseksi voi käyttää tallennustilan laajentamiseen.
AMD esitteli FidelityFX Super Resolution 2.0 -teknologian
Useamman ruudun dataa hyödyntävään temporaaliseen skaalaukseen perustuva avoimen lähdekoodin FidelityFX 2.0 saapuu markkinoille vuoden toisella neljänneksellä eli huhti-kesäkuussa.

AMD kertoi viime viikolla AMD Softwaren esittelyn yhteydessä valmistelevansa uutta FidelityFX Super Resolution 2.0 -skaalausteknologiaa. Nyt teknologiasta ja sen toimintaperiaatteesta on julkaistu lisätietoa.
AMD on kertonut parhaillaan käynnissä olevilla GDC-messuilla lisää FSR 2.0 -teknologian teknisestä toteutuksesta. Siinä missä FSR 1.0 oli spatiaalinen skaalain, perustuu uusi 2.0 temporaaliseen skaalaukseen eli se hyödyntää skaalauksessa useamman ruudun dataa paremman lopputuloksen saamiseksi. FSR 2.0 sisältää myös reunojenpehmennyskomponentin sekä valinnaisen RCAS-terävöityksen (Robust Contrast-Adaptive Sharpening). RCASia käytettäessä yhtiö kehottaa kehittäjiä lisäämään mukaan myös käyttäjille mahdollisuuden säätää terävöityksen voimakkuutta.
FSR 2.0 on kehitetty yhtiön mukaan täysin puhtaalta pöydältä vuosien työn pohjalta ja se perustuu esimerkiksi DLSS:n neuroverkoista poiketen yhtiön insinöörien kehittämiin algoritmeihin eikä se vaadi erillisiä kiihdyttimiä toimiakseen. Mahdollisista minimivaatimuksista ei ole vielä tietoa, mutta varmuudella tiedetään jo että se tulee toimimaan vähintään AMD:n Polaris- ja NVIDIAn Pascal-arkkitehtuureista lähtien. Teknologia toimii aluksi DirectX 12 -rajapinnalla, mutta Vulkan-tuki tulee seuraamaan perästä.
FidelityFX Super Resolution 2.0 tarjoaa neljä laatuasetusta: Quality, Balanced, Performance ja Ultra Performance, joista viimeinen on valinnainen tila eikä sitä todennäköisesti tulla näkemään ainakaan kaikissa peleissä. Yhtiön dian mukaan Quality tarjoaa vastaavaa tai jopa parempaa laatua kuin natiivi, Balanced tarjoaa kultaisen keskitien ja Performance-tilalle luvataan samankaltaista laatua natiivin kanssa huomattavasti paremmalla suorituskyvyllä. Myös valinnaisen Ultra Performance -tilan kerrotaan yltävän ”natiivin kaltaiseen” kuvanlaatuun. Löydät eri asetusten tarkemmat tiedot yllä olevasta diasta. Vaikka esiasetukset ovat tietyille resoluutioille räätälöityjä, tukee teknologia myös dynaamista resoluutiota.
Suorituskyvyn osalta AMD:lla on tarjota vasta arvioita beetaversioon perustuen, mutta sen mukaan pahimmillaankin puhutaan noin 1,5 millisekunnin lisäyksestä renderöintiaikaan verrattuna lähderesoluutioon ilman FSR 2.0:aa. Useimmissa tapauksissa FSR 2.0 maksaa kuitenkin alle yhden millisekunnin. Kuvanlaadusta päästään paremmin kärryille vasta kolmansien osapuolten testien myötä, mutta AMD on julkaissut nyt maistiaisiksi 155 megatavun edestä 4K-resoluution häviöttömästi pakattuja PNG-kuvia, joissa pääsee vertaamaan natiivia renderöintiä eri laatuasetuksiin. Lataa kuvat täältä.
Kehittäjien kannalta taas mielenkiintoisinta lienee teknologian pelimoottoriin integroinnin haastavuus. AMD:n mukaan helpointa ja nopeinta teknologian integrointi on peleihin, jotka tukevat jo valmiiksi DLSS 2.x -teknologiaa, jolloin integrointiin pitäisi mennä alle kolme päivää. Unreal Engine -peleihin, joissa ei ole vielä säädetty kaikkea kohdalleen temporaalisia skaalaimia varten menee hieman pidempään ja niin edelleen mitä kauemmas optimaalisesta tilanteesta mennään. Pisimpään eli AMD:n arvion mukaan nelisen viikkoa tai yli menee peleissä, joissa ei ole irrotettu renderöinti- ja näyttöresoluutioita toisistaan eikä ole valmiiksi tukea liikevektoreille.
AMD tulee julkaisemaan FSR 2.0:n myös MIT-lisenssin mukaisesti avoimena lähdekoodina. Sen lisäksi saataville tulevat FSR 2.0 -rajapinta, dokumentaatio rajapinnalle, esimerkkitoteutuksia, plugin Unreal Enginelle sekä GDKX-esimerkki Xbox-kehittäjille, mikä samalla varmistaa teknologian rantautuvan myös ainakin Microsoftin konsolille. Yhtiö tulee julkaisemaan myöhemmin tänään videon GDC-messuilta, jossa käydään läpi teknologiaa yksityiskohtaisemmin.
FidelityFX Super Resolution 2.0 julkaistaan vuoden toisen neljänneksen aikana.
AMD esitteli FidelityFX Super Resolution 2.0 -teknologian
Useamman ruudun dataa hyödyntävään temporaaliseen skaalaukseen perustuva avoimen lähdekoodin FidelityFX 2.0 saapuu markkinoille vuoden toisella neljänneksellä eli huhti-kesäkuussa.
Video: Samsung Galaxy Tab S8 Ultran ja S22 Ultran hyödyntäminen yhdessä
Tutustumme videolla Galaxy Tab S8 Ultran ja Galaxy S22 Ultran sujuvan yhteiskäytön mahdollistaviin ominaisuuksiin.

Kaupallinen yhteistyö Samsungin kanssa
Samsung esitteli helmikuussa älypuhelin- ja taulutietokonemallistonsa uudet huippumallit. Galaxy Tab S8 -malliston piikkipaikalta löytyy suurikokoisen 14,6-tuumaisen näytön tarjoava Ultra ja Galaxy S22 -puhelinmalliston kärjestä puolestaan Note-malleista tutun S Pen -kynän sisältävä S22 Ultra.
Videolla käydään läpi viisi ominaisuutta, joilla S22 Ultraa ja Tab S8 Ultraa voidaan hyödyntää joustavasti yhdessä One UI 4.1 -käyttöliittymän lisäominaisuuksien ansiosta. Näihin kuuluvat mm. kopioiminen ja liittäminen laitteelta toiselle, puhelimen käyttäminen apuvälineenä piirtosovelluksessa sekä kuulokkeiden sujuva vaihtaminen laitteesta toiseen.
Galaxy Tab S8 Ultran hinnat alkavat Suomessa 1249 eurosta – edullisemman ja pienikokoisemman Tab S8 -perusmallin puolestaan 799 eurosta. Galaxy S22 Ultra -älypuhelimen hinnat lähtevät puolestaan 1299 eurosta ja Galaxy S22 -perusmallin hinnat alkavat 899 eurosta.
Galaxy Tab S8 Ultra -tuotesivut
Jos pidit videosta niin tilaa io-techin YouTube-kanava ilmaiseksi, kiitos!
Video: Samsung Galaxy Tab S8 Ultran ja S22 Ultran hyödyntäminen yhdessä
Tutustumme videolla Galaxy Tab S8 Ultran ja Galaxy S22 Ultran sujuvan yhteiskäytön mahdollistaviin ominaisuuksiin.
NVIDIA julkaisi GeForce ja Studio 512.15 -ajurit näytönohjaimilleen
GeForce-ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat tuki Ghostwire: Tokyolle ja Tiny Tina’s Wonderlandille sekä Choruksen, Jurassic World Evolution 2:n ja No Man’s Skyn DLAA-päivityksille.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 512.15 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien. Samaan syssyyn julkaistiin myös Studio 512.15 -ajurit, jotka tukevat näytönohjaimia Pascal-arkkitehtuurista lähtien.
GeForce 512.15 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat Game Ready -leima Ghostwire: Tokyolle ja tuki Tiny Tina’s Wonderlandille sekä DLAA-tuen lisääville päivityksille Chorukseen, Jurassic World Evolution 2:lle sekä No Man’s Skylle. Mahdollisista suorituskykyparannuksista verrattuna aiempiin ajureihin ei ole mainintoja.
Tuttuun tapaan ajurit korjaavat myös aiempien julkaisujen ongelmia. Tällä kertaa liiskattuja bugeja ovat esimerkiksi DWM-prosessin ylimääräiset rekisterinluvut kun käytössä on G-Sync- ja G-Sync Compatible -näyttö, Enscapen virheellinen varjojen renderöinti sekä GeForce RTX 30 -sarjan kannettavien mahdollinen uudelleenkäynnistyminen, kun kannettava herätetään unesta nostamalla näyttö ylös dGPU-tilassa Advanced Optimus käytössä. Tiedossa olevia onglemia ovat puolestaan jo ominaisuudeksi laskettava Sonic & All-Stars Racing Transformedin mahdollinen kaatuminen veden läpi ajettaessa, Dolby Atmos -äänien katkeilu RTX 30 -sarjan näytönohjaimilla HDMI 2.1 -laitteeseen kytkettynä sekä Club3D CAC-1085 DP-HDMI-sovittimen rajoittuminen 4K-resoluutioon 60 hertsin virkistystaajuudella. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF) ja NVIDIAn Game Ready -artikkelissa.
Studio 512.15 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat tuki GTC-tapahtumassa esitellyille uusille ominaisuuksille, kuten Omniversen päivityksille Create-, Machinima- ja Showroom-sovelluksiin, sekä Unreal Engine Omniverse Connectorin beetaversiolle. Lisäksi mukana on tuki esimerkiksi Blender Cycles 3.1 -päivitykselle, Luxion Keyshot 11:lle ja GPU Audio Inc:lle. Voit tutustua Studio-ajureiden muutoksiin tarkemmin niiden julkaisutiedotteessa (PDF) ja NVIDIAn Studio-blogissa.
NVIDIA julkaisi GeForce ja Studio 512.15 -ajurit näytönohjaimilleen
GeForce-ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat tuki Ghostwire: Tokyolle ja Tiny Tina’s Wonderlandille sekä Choruksen, Jurassic World Evolution 2:n ja No Man’s Skyn DLAA-päivityksille.
NVIDIA esitteli Grace ja Grace-Hopper ”superpiirit”
”Grace CPU Superchip” perustuu kahteen prosessorisiruun ja ”Grace-Hopper Superchip” yhteen prosessorisiruun ja GH100-laskentapiiriin.

NVIDIAn GTC-tapahtumassa esiteltiin odotetusti Hopper-arkkitehtuuri ja siihen perustuvat H100-kiihdyttimet. Se ei kuitenkaan ollut tapahtuman ainut mielenkiintoinen julkistus, vaan esille pääsi myös pitkään odotettu Grace-palvelinprosessori, josta yhtiö antoi ensimaistiaisia jo viime vuoden GTC:ssä.
NVIDIA Grace on Armin Neoverse N2 Perseus -alustaan ja Armv9-arkkitehtuuriin perustuva 72-ytiminen palvelinprosessori. N2-ydinten kautta se tukee myös SVE2-laajennoksia ja Memory Tagging -ominaisuutta. Se valmistetaan 5 nanometrin prosessilla ja tuettuina ovat kaikki modernit väylät, kuten PCI Express 5.0, CCIX 2.0 ja CXL 2.0. Prosessorin tukena on yhteensä 512 Gt LPDDR5X-muistia ja 512 Gt/s muistikaistaa.
Sellaisenaan se ei kuitenkaan tule käyttöön ilmeisesti lainkaan, vaan tarjolle tulevat Grace CPU Superchip ja Grace-Hopper Superchip. Ensin mainitussa on samalla alustalla kaksi Grace-prosessoria ja jälkimmäisessä yksi prosessori ja yksi GH100 GPU. Kummassakin tapauksessa piirit keskustelevat uuden, jopa 900 Gbps:n kaistaa tarjoavan koherentin NVLink-C2C-linkin yli. NVIDIA kertoo lisäksi tukevansa hiljattain esiteltyä UCIe-standardia pikkupiirien yhdistämiseen vaihtoehtona NVLinkille, joka tullaan myös avaamaan ulkopuolisten valmistajien käyttöön.
NVIDIA ei kertonut vielä Gracen suorituskyvystä muuta, kuin että Grace CPU Superchip eli kaksi prosessoria olisi jopa 1,5 kertaa nopeampi SPECint-testissä kuin sen nykyisten DGX-asemien käyttämät AMD:n 64-ytimiset Zen 2 -arkkitehtuurin Epyc-prosessorit. Lisäksi yhtiö uhoaa sen tulevan olemaan markkinoiden nopein prosessori, kun se saapuu markkinoille ensi vuoden alkupuolella ja tarjoavan kaksinkertaista suorituskykyä per watti verrattuna nykyisiin palvelinprosessoreihin huolimatta siitä, että kaksi prosessoria ja niiden yhteensä teratavu LPDDR5X-muistia voivat kuluttaa jopa 500 wattia tehoa. Suorituskykyarviot ja puheet energiatehokkuudesta kannattanee kuitenkin ottaa vielä suolan kera, sillä yhtiön mukaan ne perustuvat ohjelmallisesti simuloituun prosessoriin eivätkä edes Engineerin Sample -tason prototyyppisiruun.
Lähde: NVIDIA GTC
NVIDIA esitteli Grace ja Grace-Hopper ”superpiirit”
”Grace CPU Superchip” perustuu kahteen prosessorisiruun ja ”Grace-Hopper Superchip” yhteen prosessorisiruun ja GH100-laskentapiiriin.