Uutiset

Be quiet! esitteli uuden Pure Loop 2 -valmisnestecoolerin noin 100 euron hintaluokkaan

Nyt myös be quiet!in edullisin AIO-nestecooleri on varustettu ARGB-valoilla.

Be quiet! on esitellyt tänään uuden nestejäähdytteisen Pure Loop 2 -prosessoricoolerin. Kyseessä on seuraaja kolmisen vuotta sitten julkaistulle ensimmäisen sukupolven Pure Loop -mallille ja se on yrityksen edullisin AIO-nestecoolerivaihtoehto, joka asemoituu viime vuonna julkaistun Pure Loop 2 FX -malliston alapuolelle. Uutuusmalli tulee saataville neljässä eri jäähdytinkoossa – 120, 240, 280 ja 360 mm.

Ensimmäisen sukupolven malliin nähden uusina ominaisuuksina Pure Loop 2 -coolerit tarjoavat PWM-ohjattavan (4000 – 5500 RPM) pumpun, blokkiyksikön reunoja kiertävän ARGB-valaistuksen, sekä uudet Pure Wings 3 -tuulettimet. Uusien tuulettimien kerrotaan tuottavan maksimissaan vajaan 37 dBA melutason ja monitoroivan sekä säätävän pyörimisnopeuttaan jatkuvasti niin, että se pysyy tasanopeuksisena olosuhteista riippumatta.

Edeltäjämallin tapaan pumppuyksikkö on sijoitettu letkujen varrelle ja valmistaja on huomioinut suunnittelussa pumpun mahdollisimman hyvän vaimennuksen. Aiempaan tapaan valmistaja toimittaa myös coolerin mukana pienen 100 ml jäähdytysnestepullon sekä mahdollisuuden täydentää nestekiertoa jäähdyttimessä sijaitsevan täyttöliitännän kautta.

Edelliseen sukupolveen nähden hinnat ovat nousseet 5-10 euroa, eli 120 mm versio maksaa 89,90 euroa, 240 mm 104,90 euroa, 280 mm 114,90 euroa ja 360 mm 129,90 euroa. Valmistaja myöntää coolereilleen kolmen vuoden takuun. Pure Loop 2 -mallit ovat yhteensopivia kaikkien nykyisten AMD- ja Intel-kuluttajaprosessorien kanssa.

Lähde: lehdistötiedote, tuotesivut

Cooler Master julkaisi tee-se-itse-henkisen Qube 500 Flatpack -kotelon ja MasterLiquid Atmos -AIO-coolerit

Cooler Master on panostanut kummassakin uutuudessa myös ympäristöystävällisyyteen esimerkiksi pakkauskokoja pienentämällä ja kierrätettyjä materiaaleja käyttämällä.

Pitkän linjan valmistajiin lukeutuva Cooler Master on julkistanut uuden tee-se-itse-henkisen kotelon sekä tuoreimman sukupolven AIO-nestecoolerinsa. Yhtiön Qube 500 Flatpack tekee seuraa In Winin aloittamalle trendille, jossa pilkkomalla kotelo mahdollisimman litteisiin koottaviin osiin voidaan minimoida paitsi toimituskuluja, myös tarvittavan pakkausmateriaalin määrä.

Cooler Master Qube 500 Flatpack 33 litran koossa verrattain pieni ATX-luokan kotelo, joka tukee kuitenkin jopa E-ATX-emolevyjä 296 mm:n leveyteen asti tietyin rajoituksin. Se toimitetaan osiin purettuna, joten tietokoneen kokoaminen saa muutaman lisäaskeleen, mutta samalla sillä on mahdollistettu koteloon uutta kustomoitavuutta. Kotelosta löytyy tuki mm 280 mm:n jäähdyttimille sekä näytönohjaimen pystyasennukselle ja Macaron Edition -version mukana tulee myös teline esimerkiksi peliohjaimen ripustamiseen etupaneeliin. Yhtiö antaa tukensa myös käyttäjien mahdollisuudelle 3D-tulostaa omia kustomoituja osiaan.

Qube 500 Flatpackin tekniset ominaisuudet:

  • Koko: 380 x 231 x 381 mm (ulkonemat päärungosta lukien 406 x 231 x 415 mm),
  • Materiaalit: Teräs, muovi, karkaistu lasi
  • I/O-liitännät: 2 x USB-A 3.1 Gen 1, 1 x USB-C 3.2 Gen 2×2, 3,5 mm comboliitin
  • Emolevytuki: ITX / microATX / ATX / E-ATX (max 296 mm SFX-virtalähteellä, 273 mm ATX-virtalähteellä)
  • Levypaikat: 4 x 3,5”, 3 x 2,5”
  • Virtalähdetuki: ATX, SFX, SFX-L
  • Näytönohjaimen maksimipituus: 365 mm
  • Prosessoricoolerin maksimikorkeus: 164 tai 172 mm ilman nestecoolerin pidikettä
  • Tuuletinpaikat:
    • Edessä 1-2 x 120/140 mm virtalähteen asennuspaikasta riippuen
    • Katossa 2 x 120/140 mm
    • Pohjassa 2 x 120/140 mm
    • Vasemmassa kyljessä 2 x 120/140 mm
  • Jäähdytintuki:
    • Edessä 120/140 mm tai 240/280 mm virtalähteen asennuspaikasta riippuen
    • Katossa 120/140/240/280 mm (280 mm max 53 mm paksu tuulettimineen)
    • Takana 120 mm
    • Pohjassa 120/140/240/280 mm

AIO-coolereiden puolelle yhtiö julkisti puolestaan MasterLiquid 240 ja 360 Atmoksen. AIO-cooleri käyttää uusittua kaksoiskammiojärjestelmää, jonka luvataan parantavan veden painetta ja optimoivan virtausta prosessorin kuumimmille alueille.  Pumppublokin kansi on kustomoitavissa 3D-tulostetuin omin ideoin ja letkujen hallintaa on helpotettu mukana tulevilla klipsuilla.

MasterLiquid 360 Atmoksen jäähdyttimeen puhaltaa kolme Sickleflow Edge 120 -tuuletinta, jotka toimivat PWM-ohjattuina 690-2500 RPM:n nopeudella. Sickleflow Edge 120:n kerrotaan tuottavan maksimissaan 70,7 CFM:n ilmavirran, 3,61 mmH2O:n staattisen paineen sekä 27,2 dB(A) melua. 240 Atmoksessa tuulettimia on luonnollisesti vain kaksi kappaletta.

Yhtiö on panostanut ympäristöystävällisyyteen kutistamalla paketointia 30 % sekä käyttämällä pumpun kannen valmistamiseen kierrätettyä muovia samalla kun 35 % sen metallista on niin ikään kierrätettyä.

Sekä Cooler Master Qube 500 Flatpack että MasterLiquid 360 Atmos saapuvat myyntiin 19. lokakuuta. Qube 500 Flatpack on hinnoiteltu mustana ja valkoisena 99,90 euroon ja Macaron Edition -versiona 119,90 euroon. Macaron Editionin mukana tulee paitsi edellä mainitut ylimääräiset osat, myös kolmet kuoripaneelit mintun, pinkin ja kerman sävyissä. MasterLiquid 360 Atmos on hinnoiteltu puolestaan 199,99 euroon, kun 240 Atmoksen saa omakseen 179,99 eurolla.

Lähde: Lehdistötiedote (sähköposti)

Video: iPhone 15 -malliston ensituntumat ja uudistukset

25.9.2023 - 19:09 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (2)

Tutustumme videolla uusien iPhone 15 -mallien uusiin ominaisuuksiin. Artikkelit on luvassa myöhemmin.

Apple aloitti uuden iPhone 15 -mallistonsa myynnin viime perjantaina ja myös io-tech sai testikappaleensa käsiin tuolloin. io-techin toimituksessa alkoi testijaksot sekä iPhone 15 -perusmallille että iPhone 15 Max Pro -huippumallille. iPhone 15 Pro tullaan käsittelemään lyhyemmin joko Max-mallin artikkelin yhteydessä tai erillisessä kokeiltua-artikkelissaan.

Ennen testijakson aloittamista otimme tuoreeltaan ensituntumat uusista malleista ja niputimme samaan videoon laitteiden tärkeimmät uudistukset.

Jos pidit videosta, niin tilaa io-techin YouTube-kanava ilmaiseksi, kiitos!

Katso video YouTubessa

OnePlus esitteli Android 14 -pohjaisen OxygenOS 14 -käyttöliittymänsä

25.9.2023 - 18:03 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (1)

OxygenOS 14 tuo uutta visuaaliseen ilmeeseen, tietoturvaominaisuuksiin sekä suorituskykyoptimointeihin.

OnePlus on esitellyt tänään uusimman sukupolven OxygenOS 14 -käyttöliittymänsä kuorrutettuna suurella määrällä ylisanoja ja markkinointitermejä. Vaikka yritys ei asiaa vielä tiedotteessaan erikseen mainostanut, käyttöliittymän alla pyörii Googlen tuleva Android 14 -käyttöjärjestelmäversio. Ylisanoja ei julkaisun yhteydessä juuri säästelty, sillä uusimman version kerrotaan olevan yhteisön palautteeseen pohjaten mm. nopeampi, sulavampi, vakaampi, visuaalisesti hienostuneempi ja tuottavampi.

Visuaalisesti OxygenOS 14:ään lanseerataan päivitetty Aquamorphic Design 2.0 -ulkoasu, jonka kehutaan olevan intuitiivinen ja opastavan käyttäjää tarpeiden mukaan. Ensikokeilun perusteella muutokset eivät vaikuta käytön kannalta mitenkään mullistavilta. Näkyvimpänä uudistuksena on Fluid Cloud -ominaisuus, joka näyttää sovellusilmoituksia näytön yläreunassa käyttäjän mieltymysten ja prioriteettien mukaan kuplien, kapseleiden ja paneeleiden muodossa. Käyttöliittymän väriteeman saa muuttumaan dynaamisesti kellonajan tai sisällön mukaan, animaatioita on uudistettu ja käyttöliittymän äänet on suunniteltu uudestaan. Uusi File Dock -paneeli mahdollistaa tekstin, multimedian ja linkkien keräämisen ja jakamisen sovellusten välillä. OxygenOS 14 -laitteiden välistä yhteistoimintaa on nopeutettu ja helpotettu Multi-Screen Connect 2.0 -versiolla.

Suorituskykypuolelle OnePlus esitteli Trinity Engineksi nimetyn alustan, joka on kuuden, osittain jo aiemminkin käytössä olleen tekniikan yhdistelmä. Se pitää sisällään CPU, RAM- ja ROM
Vitalization -ominaisuudet, joiden kerrotaan keskittyvän suorituskyvyn optimointiin sekä käyttöiän pidentämiseen. HyperRendering-, HyperTouch- ja HyperBoost-tekniikat keskittyvät puolestaan pelikokemuksen optimoimiseen.

Tietoturvapuolella mainostetaan uutta Device Security Engine 3.0 -ominaisuutta, joka perustuu suojattuun TEE-suoritusympäristöön (Trusted Execution Enviroment). Salasanojen suojaukseen on nyt tarjolla Strong Box 4 -suojaus, joka hyödyntää laitteeseen asennettua eSE-salauspiiriä (embedded Secure Element). Käyttäjälle helposti näkyvänä uudistuksena on Tietoturvakeskus, johon on koottu kaikki puhelimen oleellisimmat suojausta ja yksityisyyttä koskevat asetukset. Kuvankaappausten yhteyteen on tuotu Auto Pixelate 2.0 -ominaisuus, joka osaa automaattisesti pikselöidä henkilökohtaiset tiedot, kuten luottokorttitiedot tai yhteystiedot. Android 14:n työkalupakista mukana on nyt mahdollisuus antaa sovelluksille kertaluontoinen käyttöoikeus kuviin ja videoihin.

OnePlus aikoo julkaista virallisen OxygenOS 14:n ensin OnePlus 11 5G:lle marraskuun puolivälissä ja tuoda OxygenOS 14:n myöhemmin muihin laitteisiin. OnePlus on myös julkaissut OxygenOS 14 Open Beta -aikataulunsa, joka alkaa lokakuussa Pad, Nord 3, 11R, 10 Pro ja 10T -malleilla.

Lähde: lehdistötiedote, OnePlus Community

Razer julkaisi uudet Huntsman V3 Pro -näppäimistöt

Yhtiön toisen sukupolven optisilla analogikytkimillä varustetut näppäimistöt tulevat saataville täyskokoisena, TKL-versiona sekä 60 %:n Mini-mallina.

Kaikkien pelaajien lifestylebrändiksi julistautunut Razer pitää parhaillaan RazerCon 2023 -tapahtumaa. Erilaisten messuhurvitusten ja pelitapahtumien lisäksi RazerConissa on julkaistu myös uutta rautaa.

Razer julkaisikin siellä kerralla koko linjaston uusia ammattilaisille suunnattuja Huntsman V3 Pro -näppäimistöjä. Saataville tulevat täyskokoinen, TKL-malli sekä 60 % -kokoluokan Mini. Ammattilaisvaatimusten mukaisesti RGB-valaistus on kattavaa ja hohtaa teksturoitujen ja kaksoisvalettujen PBT-näppäinhattujen merkintöjen läpi.

Koko kolmikolle yhteisiä ominaisuuksia ovat yhtiön omat Analog Optical Switches Gen-2 -kytkimet, joissa on sisäänrakennettuna metallinen vakautin. Kytkimen kytkentäsyvyys on säädettävissä 0,1-4,0 mm:n välillä ja ne vaativat 40 g:n painallusvoiman ja se tukee Rapid Trigger -tilaa, jossa kytkin resetoituu heti sen liikahtaessa ylöspäin. Täyskokoisessa ja TKL-mallissa on nuolinäppäinten yläpuolella pieni merkkivalonäyttö profiileja ja suoraan laitteella tehtäviä säätöjä varten, monitoimirulla ja täyskokoisen tapauksessa kolme ja TKL:n kohdalla kaksi ohjelmoitavaa mediapainiketta.

Koko näppäimistöperhe saapuu myyntiin välittömästi ja ne ovat jokainen saatavilla pohjoismaisella asettelulla. Täyskokoisen mallin hinta on yhtiön omassa verkkokaupassa 289,99 euroa, TKL-mallin 249,99 euroa ja Minin 209,99 euroa.

Lähde: Razer

NVIDIA julkaisi uudet GeForce ja Studio 537.42 -ajurit

GeForce-ajureiden merkittävin uudistus on Game Ready -tuki Cyberpunk 2077: Phantom Libertylle ja pelin hyödyntämälle DLSS Ray Reconstruction -teknologialle (DLSS 3.5).

NVIDIA on julkaissut uusia ajureita näytönohjaimilleen. GeForce 537.42 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien. Samaan syssyyn julkaistiin myös Studio 537.42 -ajurit, jotka ovat saatavilla samoille käyttöjärjestelmille, mutta tukevat näytönohjaimia vasta Pascal-arkkitehtuurista lähtien.

GeForce 537.42 -ajureiden merkittävin uudistus on Game Ready -leima Cyberpunk 2077: Phantom Liberty -laajennokselle ja sen tukemalle DLSS Ray Reconstruction -teknologialle (DLLS 3.5). Ajureissa on mukana tuki myös Warhavenille, Witchfirelle ja Party Animalsille. Mahdollisista suorituskykyeroista aiempiin ajureihin verrattuna ei ole mainintaa, mutta voit tutustua pelipäivityksiin tarkemmin Game Ready -artikkelissa.

Ajureissa ei ole korjattu peleihin liittyviä ongelmia, mutta hyötyohjelmapuolella Octane Render -renderöijän hidastelut on korjattu, samoin kuin ongelmat samalla renderöijällä TLAS:n kanssa numKeys=2 -asetuksella. Tiedossa olevia ongelmia ovat Halo Infiniten suorituskykyongelmat Maxwell-arkkitehtuurilla sekä DaVinci Resolven suorituskykyongelmat, jotka juontavat juurensa aiempaan ajurikorjaukseen korkean muistinkäytön tilanteiden epävakauteen. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Studio 537.42 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat tuki DaVinci Resolven 18.6 -versiolle NVIDIA TensorRT -tuella sekä Chaos Vantagen DLSS Ray Reconstruction (DLSS 3.5) -päivitykselle. Korjatut ja tiedossa olevat bugit ovat identtiset GeForce-ajureiden kanssa. Voit tutustua ajureihin tarkemmin NVIDIAn Studio-blogissa ja ajureiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

Intel lähtee ydinkilpaan järein asein 288-ytimisellä Sierra Forest Xeonilla

Teoriassa Sierra Forestin ja Granite Rapidsin jakama alusta mahdollistaa kolme Compute-sirua kahden IO-sirun väliin, eli tarvittaessa Intelillä pitäisi olla mahdollisuus julkaista myös 432-ytiminen Sierra Forest.

AMD on Zen-prosessoreiden aikakaudella mennyt heittämällä Intelin ohi mitä prosessoreiden ydinten määrään tulee. Nyt Intel on kuitenkin lähdössä leikkiin mukaan tosissaan.

Intelin toimitusjohtaja Pat Gelsinger julkisti Innovation 2023 -tapahtumassa peräti 288-ytimisen version Sierra Forest -arkkitehtuurista. Yhtiö oli jo aiemmin kertonut tuovansa markkinoille 144-ytimisen Sierra Forestin. Sierra Forest on E-ytimiä käyttävä palvelimiin suunnattu Xeon-prosessori, jonka Compute-sirut valmistetaan Intel 3 -prosessilla. Markkinoille niiden pitäisi ehtiä ensi vuonna.

Teoriassa Intelillä pitäisi olla vielä mahdollisuus 432-ytimiseen versioon, sillä Sierra Forest käyttää samaa maksimissaan kolme Compute-sirua mahdollistavaa alustaa Granite Ridgen kanssa. Compute-sirut jäävät prosessorin paketoinnissa kahden IO-sirun väliin.

Intel varmisti Innovationissa lisäksi tuovansa 5. sukupolven Emeral Rapids -arkkitehtuuriin perustuvat Xeonit markkinoille 14. joulukuuta, samanaikaisesti Meteor Lake -kuluttajaprosessoreiden kanssa. Emerald Rapids on tiettävästi Raptor Cove P-ytimiä hyödyntävä 64-ytiminen palvelinprosessori ja se valmistetaan Intel 7 -prosessilla.

Lähde: Intel, Tom’s Hardware

AMD:n Ryzen Threadripper Pro 7000 -dioja vuoti nettiin

AMD:n mukaan uudet Zen 4 Threadripperit tulevat peittoamaan Zen 3 -arkkitehtuuriin perustuvan 5000-sarjan edustajat jopa 20 % erolla.

AMD:n tulevat Zen 4 Threadripperit ovat olleet jo useammankin vuodon kohteena. Tällä kertaa nettiin on kuitenkin löytänyt tiensä tyypillisistä vuodoista poiketen AMD:n virallista markkinointimateriaalia.

Käyttäjä Underfox on julkaissut viestipalvelu X:ssä kolme osittaista diaa AMD:n tulevista Ryzen Threadripper Pro 7000 -sarjan prosessoreista. Ensimmäisessä luvataan julkaisua kuluvalle syksylle, mikä oli jo muutoinkin odotettavissa.

Toisessa diassa on vuorossa suorituskykyvertailua yhtiön nykyisiin Ryzen Threadripper Pro 5000 -sarjan prosessoreihin verrattuna. Dian mukaan 7000-sarja tulee tarjoamaan jopa 20 % parempaa suorituskykyä, kuin edeltäjänsä. Valitettavasti ennen koko diapaketin julkaisua tarkemmat tiedot vertailusta jäävät mysteeriksi.

Viimeisessä diassa verrataan puolestaan renderöintisuorituskykyä Intelin suorituskykyisimmän työasemaprosessorin eli Xeon w9-3495X:n kanssa. Diasta ei käy ilmi mistä sovelluksesta on kyse, mutta AMD:n 96-ytimisellä Ryzen Threadripper Pro 7000 -prosessorilla menee renderöinnissä aikaa 657 sekuntia, kun Intelin 56-ytiminen Xeon saa kulutettua aikaa peräti 1125 sekuntia.

Lähde: VideoCardz

Microsoftin Xbox-suunnitelmat vuotivat nettiin

Vuodon takana oli Microsoftin oma moka, kun se lähetti FTC:n palvelimille vääriä tiedostoja. Vuodoissa paljastuivat mm. Xbox Series -päivitysversiot ja visiot seuraavan sukupolven konsolista.

Microsoft käy parhaillaan oikeutta FTC:ta vastaan ja siihen liittyen sen on pitänyt lähettää FTC:lle rutkasti dokumentteja. Valitettavasti jokin meni vikaan ja Microsoftilta lähetettiinkin FTC:lle paljon tiedostoja, joita ei oltu sinne tarkoitettu ja ne päätyivät sen myötä myös kenen tahansa nähtäville. Tiedostot on jo poistettu mutta tieto ei netistä katoa. Keskitymme uutisessa vuotojen rautapuoleen.

Microsoft on aiemmin sanonut, ettei se suunnittele puolisukupolven päivitysmalleja Xbox Series -konsoleista. Uusia malleja on kuitenkin tulossa, tai ainakin niitä on suunniteltu, sillä dokumenteissa esiintyi pyöreä Brooklin-koodinimellinen päivitysversio Xbox Series X:stä. Konsoli olisi puhtaasti digitaalinen ja varustettu modernimmin liitännöin, päivittyneellä Wi-Fi- ja BT-tuella sekä 6 nanometrin prosessilla valmistetulla versiolla Anaconda-järjestelmäpiiristä. Brooklinin kanssa oli kilpailemassa Uther-koodinimellinen versio samoin ominaisuuksin, joka olisi kustomoitamissa Xbox Labsin kautta, mutta se on ainakin toistaiseksi jäädytetty projekti.

Kevyempään pelaamiseen on tulossa Ellewood-koodinimellinen Xbox Series S -päivitysversio, jossa oletettavasti on kutistettu Lockhart vastaavasti 6 nanometrin prosessille. Konsolissa on vastaavat päivitykset kuin Series X -päivitykseen ja konsoli olisi edeltäjänsäkin tavoin täysin digitaalinen. Ulkonäöltään Series S -päivitys ei juuri alkuperäisestä poikkea.

Ohjainpuolelle on luvassa ilmeisesti kolmas kategoria uuden ”Core”-ohjainluokan myötä. Muita luokkia ovat ”Premium” ja ”Elite”. Ainakin osaan luokista on tulossa uusia yhteysstandardeja tukevat ohjaimet, mutta vuodot eivät ole yksiselitteisiä siitä mihin kaikkiin.

Täysin uutta konsolia on luvassa näillä näkymin vuonna 2028. Ainakin nykyisessä näkemyksessä seuraava sukupolvi tulisi olemaan jonkinlainen pilvihybridikonsoli, jossa hyödynnettäisiin myös pilven laskentatehoa Crackdown 3 -visioiden tapaan. Konsolin järjestelmäpiirissä on harkinnassa AMD:n Zen 6 x86-edustajana sekä ARM64 ilman tarkennuksia, mutta oli arkkitehtuuri kumpi tahansa, käytössä tulisi olemaan kahdenlaisia ytimiä (”big/little”). GPU-puolelle arkkitehtuuriksi nähdään tällä hetkellä ”Navi 5” ja tarkemmin joko oman GPU:n suunnittelu yhdessä AMD:n kanssa eli nykymallinen semi-custom-ratkaisu, tai AMD:n IP:n lisensointi ja itse suunnittelu. Järjestelmäpiirissä tulee olemaan myös NPU tekoälyhommiin, mutta tällä hetkellä puntaroidaan vielä, onko geneerinen ja ohjelmoitava tekoälyrauta parempi vaihtoehto, kuin tiettyihin toimintoihin erikoistuneet kiihdyttimet. Tärkeää on myös yhteensopivuus tulevaisuuteen.

Lähteet: The Verge, Linus Tech Tips

Intel esitteli kuluttajaroadmappiaan: Arrow Lake, Lunar Lake ja Panther Lake

Arrow Lake ja Panther Lake tullaan näkemään sekä työpöydällä että mobiilissa, kun Lunar Lake keskittyy Meteor Laken tapaan vain mobiilipuoleen.

Intel julkaisi Innovation-tapahtumassaan Meteor Lake -arkkitehtuurin ja kertoi siihen perustuvien Core Ultra -prosessoreiden julkaisun tapahtuvan 14. joulukuuta. Tapahtuman tarjonta ei kuitenkaan jäänyt missään nimessä Meteor Lakeen, vaan esillä oli muun muassa kuluttajaprosessoreiden roadmappeja ja tulevia prosessoreita.

Meteor Laken perässä seuraa ensi vuonna ensin Arrow Lake ja sitten Lunar Lake. Ensimmäinen, kuten jo ennakkoon tiedettiin, on tulossa sekä kannettaviin että työpöydälle, kun jälkimmäinen on vain mobiilipuolelle tarkoitettu prosessori. Ensi vuonna käynnistyy myös Panther Laken tuotanto, mutta markkinoille se ehtinee vasta 2025 puolella. Panther Lake tulee sekä työpöydälle että mobiiliin ja ennakkotietojen mukaan se tulisi sopimaan samaan kantaan Arrow Laken kanssa, mutta tästä ei ole vielä varmuutta.

Intelin toimitusjohtaja Pat Gelsinger esitteli Innovation-lavalla Arrow Lake -prosessoreiden sirukiekkoja, mutta valitettavasti missään ei eritelty tarkemmin mistä useammasta sirusta rakentuvan osista oli kyse. Arrow Lake tulee polkaisemaan käyntiin Ångström-aikakauden, sillä ainakin osa sen siruista valmistetaan Intelin 20A-prosessilla. Niissä siirrytään käyttämään PowerVia-teknologiaa hyödyntävää transistorien takapuolelle sijoittuvaa virransyöttöä sekä uusia RibbonFET-GAA-transistoreja (Gate-All-Around). Osa Arrow Laken siruista valmistetaan TSMC:n N3-prosessilla.

Arrow Lakea seuraava vähävirtainen Lunar Lake, jota esiteltiin myös livedemossa prototyyppikannettavalla. Ensimmäisessä demossa luotiin Audacity-pluginin avulla tyhjästä kappale imitoiden olemassa olevan artistin tyyliä ja jälkimmäisessä toteutettiin perinteinen Stable Diffusion tekstistä kuvaksi -projekti. Lunar Lake -kannettavien pitäisi ehtiä julki ensi vuoden aikana Intelin kiristäessä julkaisusyklejään aiempien myöhästelyjen paikkaamiseksi. Kysymysmerkiksi jää tällä kertaa kuitenkin millä prosesseilla se tullaan valmistamaan, sillä sen on ollut tarkoitus käyttää osaan siruista Intel 18A -prosessia, joka Intelin itsensä mukaan pääsee edes riskituotantoon vasta ensi vuoden alussa.

Lähteet: Intel @ YouTube, AnandTech, Tom’s Hardware (1), (2)