Uutiset
AMD julkisti FidelityFX Super Resolution 3- eli FSR 3 -teknologian
FSR 3 sisältää DLSS 3:n Frame Generationia ja Reflexiä vastaavat ominaisuudet ja se tulee saataville ensimmäisenä Forspokenissa ja Immortals of Aveumissa, mutta mukana on jo 10 muutakin peliä, 15 studiota ja Unreal Engine.

AMD julkaisi tänään Gamescom-messuilla uudet Radeon RX 7800 XT- ja RX 7700 XT -näytönohjaimet. Niiden lisäksi parrasvaloihin nostettiin odotettu FidelityFX Super Resolution 3 -teknologia, jonka julkaisun piti tapahtua alun perin jo vuoden ensimmäisen puoliskon loppupuolella.
FidelityFX Super Resolution 3 eli tuttavallisemmin FSR 3 on AMD vastine NVIDIAn DLSS 3:lle. Sen vastine DLSS 3:n Frame Generationille on AMD Fluid Motion Frames -teknologia ja mukaan on otettu myös uusi Anti-Lag+ Reflexiä vastaamaan.
AMD:n esimerkissä Forspoken-peli 4K Ultra High RT -asetuksin pyörii natiivina ilman FSR 3:a 36 FPS:n nopeudella ja FSR 3 Performance -asetuksella jopa 122 FPS:n nopeudella. Suorituskyvyn parantuminen sisältää sekä Super Resolution -skaalaimen tuoma suorituskykyparannus että Fluid Motion Framesin lisät. FMF-ominaisuutta voi halutessaan käyttöö kuitenkin myös ilman Super Resolution -skaalausta, jolloin se nostaa Forspokenissa 1440p-resoluutiolla Ultra High RT -asetuksin suorituskyvyn 64 FPS:stä 106 FPS:ään. Anti-Lag+ -ominaisuus vaatii RDNA 3 -arkkitehtuuriin perustuvan näytönohjaimen tai integroidun grafiikkaohjaimen ja tässä vaiheessa on epäselvää toimiiko FMF ilman sitä.
Päivitys: FSR 3 Fluid Motion Frames -ominaisuuksineen toimii mikäli näytönohjain vain tukee vaadittuja ominaisuuksia, joita ei ole tarkemmin eritelty. Virallisesti tuettuja ovat Radeon RX 5700 ja nopeammat sekä Geforce RTX 20 -sarja ja nopeammat, suositeltuja Radeon RX 6000 -sarja ja GeForce RTX 30 -sarja. Ilman MFM-ominaisuutta eli pelkän ylösskaalauksen osalta tuettuja ovat viralliseti Radeon RX 590 uudemmat tai GeForce GTX 10 -sarja, suositeltuja RX 5000- ja RTX 20 -sarjat.
FSR ja FSR 2 ovat käytössä nyt jo yli 300 pelissä, joista osa tosin odottaa vielä julkaisuaan. FSR 3 tulee täydentämään pakkaa ja ensimmäisenä käyttöön Immortals of Aveum- ja Forspoken -peleissä. Myöhemmin tuki on luvassa ainakin Avatar Frontiers of Pandoraan, Cyberpunk 2077:ään, Warhammer 40K: Space Marine II:een, Frostpunk 2:een, Altersiin, Squadiin, Starship Troopers Exterminationiin, Black Myth Wukongiin, Crimson Desertiin sekä Like a Dragon: Infinite Wealthiin. Mukaan on lupautunut tähän mennessä 15 studiota sekä Unreal Engine.
FSR 3:n lisäksi AMD julkisti niin ikään myöhästelleen Hypr-RX -teknologian, joka kytkee kerralla käyttöön Radeon Boost, Anti-Lag+ ja Super Resolution -ominaisuudet. Yhtiön testien mukaan Hypr-RX parantaa FPS:ää 24-48 % samalla kun input lag eli viive laskee suurin piirtein puoleen tai jopa alle. Ominaisuus kytketään päälle ajureista ja toimii laajassa kirjossa pelejä kunhan sitä tukevat ajurit julkaistaan.
AMD Audio Noise Suppression -teknologia striimaajille on päivittänyt uudella Processor Selection -valinnalla, jossa voi valita onko tekoälypohjainen taustamelun poistaja prosessori- vai grafiikkaohjain kiihdytetty. GPU-kiihdytys vaatii vähintään Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjaimen tai Ryzen 6000 -sarjan prosessorin integroidulla grafiikkaohjaimella.
Lähde: AMD
AMD julkisti FidelityFX Super Resolution 3- eli FSR 3 -teknologian
FSR 3 sisältää DLSS 3:n Frame Generationia ja Reflexiä vastaavat ominaisuudet ja se tulee saataville ensimmäisenä Forspokenissa ja Immortals of Aveumissa, mutta mukana on jo 10 muutakin peliä, 15 studiota ja Unreal Engine.
AMD esitteli Radeon RX 7800 XT- ja 7700 XT -näytönohjaimet – myyntiin 6. syyskuuta
Uutuudet ovat suunnattu pelaamiseen 1440p-resoluutiolla ja kilpailevat NVIDIAn kanssa edullisemmalla hinnoittelulla.

AMD esitteli Gamescom-tapahtumassa uudet Radeon RX 7800 XT- ja 7700 XT -näytönohjaimet, jotka ovat suunnattu ensisijaisesti 1440p-pelaamiseen.
Molemmat näytönohjaimet perustuvat RDNA 3 -arkkitehtuuriin ja Navi 32 -grafiikkapiiriin, mutta siinä missä 7800 XT:ssä on käytössä kaikki grafiikkapiirin laskentayksiköt, 7700 XT on ominaisuuksiltaan hieman leikattu ja toimii alhaisemmalla kellotaajuudella. 7800 XT:ssä on käytössä 60 Compute Unit -yksikköä ja 256-bittisen muistiväylän jatkeena on 16 gigatavua näyttömuistia. 7700 XT:ssä on käytössä 54 CU-yksikköä ja 192-bittisen muistiväylän jatkeena on 12 gigatavua näyttömuistia. 7800 XT:n TBP-arvo on 263 wattia ja 7700 XT:n 245 wattia.
AMD omissa suorituskykytesteissä Radeon RX 7800 XT päihittää 100 euroa kalliimman GeForce RTX 4070:n rasterointisuorituskyvyssä 2-23 % erolla, mutta säteenseuranta käytössä GeForce RTX 4070 on suorituskykyisempi.
Radeon RX 7700 XT puolestaan päihittää noin 50 euroa kalliimmaan GeForce RTX 4060 Ti:n 16 gigatavun version rasterointisuorituskyvyssä 9-31 % erolla, mutta säteenseuranta käytössä GeForce RTX 4060 Ti 16 Gt on suorituskykyisempi.
Molemmat näytönohjaimet tulevat myyntiin 6. syyskuuta ja Radeon RX 7800 XT on hinnoiteltu Suomessa 575 euroon ja 7700 XT:n suomihinta tulee olemaan noin 510 euroa.
AMD esitteli Radeon RX 7800 XT- ja 7700 XT -näytönohjaimet – myyntiin 6. syyskuuta
Uutuudet ovat suunnattu pelaamiseen 1440p-resoluutiolla ja kilpailevat NVIDIAn kanssa edullisemmalla hinnoittelulla.
Uusi artikkeli: Testissä Honor 90
Testissä Honorin keskihintaluokan 90-älypuhelin 200 megapikselin kameralla.

Honorin heinäkuun alussa julkaisema ja paria viikkoa myöhemmin Suomessa myyntiin tullut Honor 90 -älypuhelin piipahti io-techin testattavana kesälomakaudella. Lähtöhinnaltaan 549 euron hintainen puhelin tarjoaa 6,7-tuumaisen 120 Hz AMOLED-näytön, Snapdragon 7 gen 1 Accelerated Edition -piirin, 256 tai 512 Gt tallennustilaa, 200 megapikselin pääkameran sekä 5000 mAh akun 66 watin pikalatauksella. Artikkelissa laitteeseen tutustutaan runsaan viikon mittaisen käyttötestijakson pohjalta.
Lue artikkeli: Testissä Honor 90
Uusi artikkeli: Testissä Honor 90
Testissä Honorin keskihintaluokan 90-älypuhelin 200 megapikselin kameralla.
Live: io-techin Tekniikkapodcast (34/2023)
io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin Tekniikkapodcast esitetään tänään perjantaina 25. elokuuta noin kello 15:00 alkavana suorana live-streamina YouTubessa ja äänessä ovat tällä viikolla Juha Kokkonen ja Sampsa Kurri.
Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.
io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:
Live: io-techin Tekniikkapodcast (34/2023)
io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.
MSI lipsautti julki 14. sukupolven Core -prosessoreiden markkinointivideon: 3 % eroa 13. sukupolveen
Sittemmin yksityiseksi siirretty video oli YouTubessa listaamattomana, mutta syystä tai toisesta linkki siihen pääsi vuotamaan julki.

Intel tekee prosessorilinjastoonsa isompaakin remonttia kannettavien puolella Meteor Lake -arkkitehtuurin uusilla Core Ultra -prosessoreilla, mutta työpöydällä saadaan vielä kerta kiellon päälle 14. sukupolven Core -prosessorit. Raptor Lake Refresh -prosessorit ovat olleet jo muutamissa vuodoissa aiemminkin, mutta tällä kertaa lähteenä on suoraan emolevyvalmistaja.
MSI oli ladannut YouTubeen jo ennakkoon videon uusista 14. sukupolven Core -prosessoreista, mutta pitänyt sen listaamattomana. Kuten odottaa saattaa, linkki videoon vuoti kuitenkin vääriin käsiin ja sen myötä astetta virallisemmat tiedot pääsivät julki. Video on muutettu jo yksityiseksi eikä ole enää katsottavissa.
Diassa, jossa komeilee punaisella teksti ”NDA, do not share!”, kerrotaan uusien 14. sukupolven prosessoreiden olevan keskimäärin noin 3 % nopeampia, kuin vastaavat 13. sukupolven Core -prosessorit. Poikkeuksen tekee i7-14700K, joka neljän lisä-E-ytimen myötä venyttää eron monisäikeisissä testeissä noin 17 prosenttiin. Neljä uutta E-ydintä kasvattaa samalla prosessorin L3-välimuistin määrää.
Uudet prosessorit sopivat nykyisiin LGA1700-emolevyihin, mutta valmistajat ovat parhaillaan esittelemässä ensimmäisiä päivitysversioita nykyisiin 700-sarjan emolevyihinsä. Erot aiempiin versioihin ovat pieniä, mutta esimerkiksi Wi-Fi 7 -tuki löytyy jo useammastakin eri mallista.
Lähde: VideoCardz
MSI lipsautti julki 14. sukupolven Core -prosessoreiden markkinointivideon: 3 % eroa 13. sukupolveen
Sittemmin yksityiseksi siirretty video oli YouTubessa listaamattomana, mutta syystä tai toisesta linkki siihen pääsi vuotamaan julki.
Cherry Xtrfy päivitti K5:n K5V2:ksi uusilla MX2A-kytkimillä
Oletuksena 65 % -kokoluokan näppäimistön mukana tulee MX Red -versiot uusista kytkimistä, mutta se tukee hotswap-ominaisuutta ja kustomointia jo tilattaessa.

Saksan ylpeys, kytkinvalmistajien veteraani Cherry osti ruotsalaisen oheislaitevalmistaja Xtrfyn viime vuoden lopulla. Nyt yhtiö on julkistanut Cherry Xtrfy -brändin alla ensimmäisen uusia MX2A-kytkimiä käyttävän näppäimistön.
Cherry Xtrfy K5V2 on 65 % -kokoluokan näppäimistö, joka perustuu hyvin vahvasti vanhaan tuttuun K5-malliin. Uutta on käytännössä Cherryn uunituoreet kytkimet, joista alkuun saataville tulee MX2A-versiot MX Red -kytkimestä. Näppäimistön kustomointisivujen perusteella ne ovat kuitenkin vaihdettavissa jo tilattaessa toisiin ja joka tapauksessa sen piirilevy tukee hotswap-kytkimiä, joten ne ovat vähintään vaihdettavissa jälkikäteen toisiin.
K5V2 sisältää pelaajille elintärkeän RGB-valaistuksen verrattain maltillisesti per näppäin -tasolla kustomoitavin RGB-LEDein. RGB:n kirkkauteen voi vaikuttaa valitsemalla tietokoneesta USB 2- tai 3 -portin; kytkemällä näppäimistö USB 3 -porttiin se loistaa entistä kirkkaampana. Mustassa versiossa ne eivät käytännössä erotu massasta, mutta läpikuultavan valkoisen runko hajottaa loisteen myös ympärilleen. Näppäimistö kytketään tietokoneeseen irrotettavalla USB-C-USB-A-kaapelilla.
K5V2 tulee saataville myöhemmin kuluvan vuoden aikana viidellä eri asettelulla, joista yksi on onneksi Nordic. Yhtiön verkkokaupassa uusi Cherry Xtrfy K5V2 on hinnoiteltu mustana 149 ja läpikuultavan valkoisena 159 eutoon, mutta kustomointimahdollisuudet voivat muuttaa hintaa.
Cherry Xtrfy päivitti K5:n K5V2:ksi uusilla MX2A-kytkimillä
Oletuksena 65 % -kokoluokan näppäimistön mukana tulee MX Red -versiot uusista kytkimistä, mutta se tukee hotswap-ominaisuutta ja kustomointia jo tilattaessa.
Cherry julkaisi uuden mekaanisen MX2A-kytkimen
Yhtiö kuvailee monilta osa-alueilta uusiutuneen MX-luokan kytkimen olevan alan uusi kultastandardi.

Mekaanisten näppäimäistöjen nousua kytkimillään johdattanut saksalainen Cherry on julkaissut uuden kytkimen. Yhtiön mukaan uutuus on selvällä erolla sen paras täyskokoinen MX-luokan kytkin.
Cherryn uusi kytkin tottelee nimeä MX2A. Saksalaisen insinöörityön taidonnäyte lupaa parantaa liki joka osa-alueella ja se on nyt voideltu valmiiksi tehtaalla sen omalla öljypohjaisella voiteluaineella, jonka luvataan vastaavan ominaisuuksiltaan suosittua Krytox GPL 205 Grade 0:aa. Kytkimen rakenteen muutosten luvataan mahdollistavan tyypillisesti alle yhden millisekunnin vasteajan.
Kytkimen varren muotoilua on viilailtu ja sen yläpään ympäriltä löytyvään renkaaseen on lisätty kuusi ohjauspalkkia. Suora jousi on vaihdettu tynnyrimalliseen, jonka luvataan pitävän muotonsa aiempia jousia paremmin nopeatempoisimmissakin tilanteissa ja kytkimen koteloinnin pohjan ”torni” on muotoiltu uudelleen ylöspäin kapenevaksi. Muutokset minimoivat fyysiset kontaktit kytkimen sisällä, mikä on yksi avaimista 100 miljoonan painalluksen elinikään ja pehmeään tuntumaan.
Syystä tai toisesta Cherry on päättänyt ainakin verkkosivujensa perusteella, että uudet kytkimet tulevat markkinoille samoilla vanhoilla nimillä. Ensi alkuun markkinoille tulevat MX Red-, MX Blue-, MX Brown- ja MX Speed Silver -kytkimet. Uudet kytkimet erottaa vanhoista vain 100 miljoonan painalluskerran kestävyydestä. Cherryn aiemmin ostama Xtrfy on nyt valjastettu tuomaan uudet kytkimet ensimmäisenä markkinoille, tai ainakin esille. MX2A tulee löytymään uudesta Cherry Xtrfy K5V2 -näppäimistöstä, joka osuu 65 %:n kokoluokkaan.
Uusi kytkin on tiedotteen mukaan nyt valmistajien tilattavissa, mutta irtokytkinten jälleenmyynnin aloittamisen aikataulusta ei ole vielä tietoa. Cherry Xtrfy K5V2 saapuu myyntiin tämän vuoden aikana.
MX2A-tuotesivut, Lähde: Lehdistötiedote
Cherry julkaisi uuden mekaanisen MX2A-kytkimen
Yhtiö kuvailee monilta osa-alueilta uusiutuneen MX-luokan kytkimen olevan alan uusi kultastandardi.
Samsung julkisti Odyssey Neo G9- ja toisen sukupolven Odyssey Ark -lippulaivanäytöt
Odyssey Neo G9:iä ehdittiin esitellä jo CES-messuilla, mutta ennakkomyyntiin se saapuu vasta nyt. Toisen sukupolven Ark puolestaan mahdollistaa neljän kuvalähteen samanaikaisen näytön.

Saksassa parhaillaan käynnissä olevat Gamescom-messut ovat käynnistäneet syksyn tuotejulkistukset eikä Samsung halunnut jäädä pois juhlista. Yhtiö julkistikin Saksassa jo vuoden alussa CES-messuilla aiemmin esitellyn 57” Odyssey Neo G9- sekä uuden 55” Odyssey Ark -näytön.
Kuten jo tammikuussa saimme tietää, peräti 57-tuumainen Odyssey Neo G9 (G95NC) on varustettu kaarevalla (1000R) DUHD- eli Dual UHD -paneelilla, joka tarjoaa 7680×2160-resoluution ja 240 hertsin virkistystaajuuden. Se vastaa käytännössä kahta vierekkäin asetettua 32-tuumaista näyttöä.
Näytön taustavalaistus on toteutettu Quantum Matrix -teknologialla höystetyin MiniLEDein, jotka mahdollistavat entistä enemmän ja pienempiä FALD-alueita (Full Array Local Dimming). Se yltää VESA DisplayHDR 1000 -sertifikaattiin 1000 nitin maksimikirkkaudellaan ja lupaa toimittaa 1 millisekunnin G2G-vastajan. Vaihteleva virkistystaajuus on tuettu AMD FreeSync Premium Pron voimin.
Odyssey Neo G9 tulee näillä näkymin olemaan maailman ensimmäinen DisplayPort 2.1 -näyttö, jonka lisäksi se tukee HDMI 2.1:tä ja sisältää USB-hubin.
Uusi 55” Odyssey Ark (G97NC) edustaa toista sukupolvea omassa sarjassaan. Näyttö tarjoaa 3840×2160-resoluution kaarevassa (1000R) paneelissa Quantum Matrix MiniLED -taustavalaistuksella. Virkistystaajuus yltää edeltäjän tavoin 165 hertsiin. Vaihtelevasta virkistystaajuudesta ei ole mainintaa, mutta oletettavasti se on tuettuna tavalla tai toisella.
Uutta Odyssey Arkissa on tuki jopa neljälle samanaikaiselle kuvalähteelle kolmen HDMI 2.1- ja yhden DisplayPort 1.4 -portin läpi. Neljästä lähteestä tulevat kuvat jakavat näytön tasaisesti neljään osaan, mutta Pivot- eli ns. Cockpit-tilassa tuki rajoittuu kolmeen samanaikaiseen kuvalähteeseen, jotka pinotaan päällekkäin. Mukana on luonnollisesti myös KVM-kytkin, joka mahdollistaa useamman laitteen hallinnan näyttöön kytketyllä hiirellä ja näppäimistöllä. Näyttöön kuuluu myös Ark Dial -kaukosäädin näytön hallintaan.
Samsungin tiedotteessa ei puhuta hinnoista mitään, mutta edullisista näytöistä ei missään nimessä ole kyse. Odyssey Neo G9:n ennakkotilaukset käynnistyvät Gamescomin aikana ja uuden Odyssey Arkin syyskuussa.
Lähde: Samsung
Samsung julkisti Odyssey Neo G9- ja toisen sukupolven Odyssey Ark -lippulaivanäytöt
Odyssey Neo G9:iä ehdittiin esitellä jo CES-messuilla, mutta ennakkomyyntiin se saapuu vasta nyt. Toisen sukupolven Ark puolestaan mahdollistaa neljän kuvalähteen samanaikaisen näytön.
NVIDIA takoi ennätystuloksen tekoälybuumin siivittämänä
NVIDIAn fiskaalivuoden 2024 toinen vuosineljännes ylitti odotukset yhtiön liikevaihdon kasvaessa peräti 13,5 miljardiin dollariin, mistä saatiin kaikkien kulujen jälkeen kokoon voittoa jopa 6,1 miljardia dollaria.

NVIDIAn ensimmäinen fiskaalineljännes oli kilpailijoitaan selvästi parempi, kiitos ennen kaikkea tekoälylaskentaan käytettävien piirien räjähtäneen kysynnän. Toiselle vuosineljännekselleen yhtiö ennusti vielä huikeaa kasvua ja nyt julkistettu tulos kertoo senkin olleen aliarvioitu. NVIDIA ei noudata kalenteria vaan nyt on päättynyt yhtiön fiskaalivuoden 2024 toinen neljännes.
NVIDIAn toinen vuosineljännes kasvatti yhtiön liikevaihtoa jopa yli kaksinkertaiseksi viime vuoden toiseen neljännekseen verrattuna ja kasvua edeltäväänkin neljännekseen tuli jopa 88 %. 13,5 miljardin liikevaihdolla taottiin 70,1 %:n kate ja jopa 6,1 miljardin dollarin nettovoitot, kun edeltävällä neljänneksellä voittoa kertyi ”vain” 2 miljardia dollaria.
Yhtiön huipputuloksen takaa löytyy ennen kaikkea datakeskusosasto, jonka 10,3 miljardin liikevaihto oli jopa 141 % viime neljännestä ja 171 % vuoden takaista kovempi. Kovaa tulosta selittää kasvaneen kysynnän lisäksi odotettujen Hopper-arkkitehtuurin laskentapiirien massatoimitusten aloitus.
Pelipuolen 2,48 miljardin liikevaihto peittosi edeltävän neljänneksen 11 %:lla ja ammattilaiskorteissa liikevaihto kasvoi 28 % 379 miljoonaan dollariin. Automarkkinoiden osalta neljännes sujui heikommin, liikevaihto laski 15 % edeltävään neljännekseen nähden, mutta se oli silti 15 % vuoden takaista paremmin. OEM- ja IP-osasto sai kyseenalaisen kunnian olla heikoiten pärjännyt osasto, sillä sen 66 miljoonan dollarin liikevaihto oli 14 % viime neljännestä ja jopa 53 % vuoden takaista pienempi.
NVIDIAn kerrotaan siunanneen huipputuloksen jälkeen suunnitelman ostaa omia osakkeitaan takaisin jopa 25 miljardin dollarin edestä. Yhtiöllä on parhaillaan käynnissä edellinen takaisinostokampanja, jossa on budjettia vielä vajaat 4 miljardia dollaria. Takaisinostokampanja tuo yhtiön omistusta takaisin sen omiin käsiin ja mahdollistaa osakearvon kasvamisen niiden poistuessa julkisilta markkinoilta.
NVIDIA odottaa fiskaalivuotensa kolmannen neljänneksen jatkavan nousukiitoa ja tuottavan noin 16 miljardin liikevaihdon. Yhtiö uskoo myös katteen kasvavan edelleen 71,5 prosenttiin, sillä kasvua odotetaan edelleen nimenomaan korkean katteen datakeskuspiireistä.
Lähteet: NVIDIA, AnandTech, Kuva: App Economy Insights @ X
NVIDIA takoi ennätystuloksen tekoälybuumin siivittämänä
NVIDIAn fiskaalivuoden 2024 toinen vuosineljännes ylitti odotukset yhtiön liikevaihdon kasvaessa peräti 13,5 miljardiin dollariin, mistä saatiin kaikkien kulujen jälkeen kokoon voittoa jopa 6,1 miljardia dollaria.
Qualcomm julkaisi pelikäyttöön suunniteltuja Snapdragon G -järjestelmäpiirejä kolmin kappalein
Yhtiö julkaisi kerralla Snapdragon G1 Gen 1:n, G2 Gen 1:n sekä kiihdytettyä säteenseurantaa tukevan lippulaivamalli G3x Gen 2:n.

Mobiilijärjestelmäpiirijätti Qualcomm on julkaissut uusia järjestelmäpiirejä käsikonsoliluokan Android-laitteisiin. Snapdragon G -sarja jakautuu nyt kolmeen suorituskykyportaaseen ja sen lippulaivamalli tukee myös kiihdytettyä säteenseurantaa.
Qualcomm Snapdragon G -sarjan uudet piirit tottelevat nimiä G1 Gen 1, G2 Gen 1 ja G3x Gen 2. Yhtiön diojen mukaan G1 on suunniteltu striimaamiseen joko pelitietokoneelta tai pilvestä, G2 mobiilipelaamiseen ja G3x tehokkaimpaan luokkaan todellisille alan harrastajille.
Valitettavasti tiedot itse järjestelmäpiireistä ovat ainakin tässä vaiheessa varsin vajavaisia. Kaikille yhteistä on kahdeksan Kryo-prosessoriydintä, mutta niiden tarkemmista konfiguraatioista kuten ydinten tyypeistä ja kellotaajuuksista ei hiiskuta.
G1 Gen 1 on varustettu lisäksi Adreno A11 -grafiikkaohjaimella, Wi-Fi 5- ja Bluetooth 5 -tuilla ja se tukee parhaimmillaan 1080p-näyttöjä 60 hertsin virkistystaajuudella.
G2 Gen 1:ssä GPU on päivitetty A21:ksi ja mukaan on saatu lisättyä FastConnect 6700 -modeemi Wi-Fi 6/6E- ja Bluetooth 5 -tuella. Se tukee FullHD+ -näyttöjä maksimissaan 144 hertsin virkistystaajuudella ja mukana on myös 5G-modeemi mmWave- ja sub-6 -tuilla.
Lippulaiva G3x Gen2:n GPU tottelee nimeä A32 ja se sisältää tuen säteenseurannan kiihdytykselle. Järjestelmäpiiri tukee myös kahta kameraa ja tuoreempaa FastConnect 7800:ta Wi-Fi 7- ja Bluetooth 5.3 -tuilla. Näyttöjen osalta on tuettuna FullHD+ 144 hertsin virkistystaajuudella ja 5G-yhteydet on päivitetty tukemaan myös 300 MHz:n sub-6 -yhteyksiä.
Suorituskykylukemia Qualcomm tarjoili vain huippumalli G3x Gen 2:sta. Yhtiön testien mukaan se tarjoaa noin 40 % parempaa suorituskykyä per watti Genshin Impactissa, 50 % parempaa suorituskykyä Geekbenchin kaikkien ydinten testissä, jopa 150 % parempaa suorituskykyä 3DMark Wildlifessä ja peräti 200 % parempaa suorituskykyä GFX Bench 5.0 AR Vulkan -testissä, kun verrokkina on G3x Gen 1. Suorituskyvyn luvataan lisäksi laskevan selvästi vähemmän pitkässä ja raskaassa rasituksessa.
Tällä hetkellä on tiedossa, että uusia järjestelmäpiirejä käyttäviä laitteita on tulossa ainakin Aya Neolta, Huaqinilta, Inventeciltä ja Thundercommilta. Aya Neo on ehtinyt jo julkistaa ensimmäisen tuotteensa ja kertonut tulevan Aya Neo Pocket S -käsikonsolin käyttävän nimenomaan lippulaivapiiri Snapdragon G3x Gen 2:ta.
Lähteet: Qualcomm, XDA-Developers
Qualcomm julkaisi pelikäyttöön suunniteltuja Snapdragon G -järjestelmäpiirejä kolmin kappalein
Yhtiö julkaisi kerralla Snapdragon G1 Gen 1:n, G2 Gen 1:n sekä kiihdytettyä säteenseurantaa tukevan lippulaivamalli G3x Gen 2:n.