Uutiset

Uusi artikkeli: Testissä Corsair Xeneon 27QHD240 OLED -pelinäyttö

Testissä Corsairin 27-tuumainen ja 240 Hz:n Xeneon 27QHD240 -pelinäyttö, joka on varustettu 1440p-resoluutiolla ja OLED-paneelilla.

io-techin testissä on Corsairin noin 1400 euron suositushintainen 27-tuumainen OLED-pelinäyttö Xeneon 27QHD240, jossa on käytössä sama LG:n paneeli kuin aiemmin testaamissamme Asusksen ROG Swift PQ27AQDM- ja LG:n UltraGear 27GR95QE-B-näytöissä. Tasaisella OLED-paneelilla varustettu näyttö tukee 2560×1440-resoluutiota, 240 Hz:n virkistystaajuutta ja virkistystaajuuden synkronointiin tuettuina ovat AMD FreeSync Premium sekä NVIDIA G-Sync -yhteensopivuus.

Tutustumme tässä artikkelissa näytön ominaisuuksiin ja suoritimme sille kattavat mittaukset ja testit.

Lue artikkeli: Testissä Corsair Xeneon 27QHD240 OLED -pelinäyttö

Samsungin ultraleveä lippulaivanäyttö Odyssey OLED G9 saapui myyntiin

Odyssey OLED G9 tarjoaa peräti 5120×1440-resoluution ja Multi View -toiminnolla sen voi jakaa halutessaan myös kahdeksi näytöksi.

Samsung on julkistanut tämän vuoden lippulaivapelinäyttönsä jo vuoden alkumetreillä, mutta nyt se on saapunut myös myyntiin. Odyssey OLED G9 on erittäin laajakuvainen OLED-näyttö 32:9-kuvasuhteella.

Samsung Odyssey OLED G9 jatkaa siitä mihin G8 jäi leventäen kuvasuhdetta entisestään ja tarjoten käyttäjälle 5120×1440-resoluution 1800R kaarevuudella. Ruudut päivittyvät parhaimmillaan 240 hertsin virkistystaajuudella ja vaihtelevat virkistystaajuudet ovat tarjolla AMD FreeSync Premium Pro -sertifioidusti. Näytölle luvataan DisplayHDR True Black 400 -sertifikaatti ja vaivainen 0,03 millisekunnin GtG-vasteaika.

Odyssey G9 on varustettu uudella Neo Quantum Pro -prosessorilla, joka hyödyntää tekoälyä kuvan analysoimiseksi ja kirkkauden sekä kontrastin parantamiseksi. Näytön sisäänrakennetun skaalauksen kerrotaan olevan jo toisen sukupolven tekoälyskaalain, mutta tarkempia tietoja siitä ei kerrota. Erittäin leveän kuvasuhteen hyödyntämistä on mietitty myös mahdollistamalla näytön jako kahdeksi erilliseksi Multi View -toiminnon avulla. Sisäänrakennettuina ovat myös älytelevision ominaisuudet, mukaan lukien pelien striimauspalveluita.

Samsungin uutuus on varustettu CoreSync- ja Core Lighting+ -ominaisuuksilla, jotka valaisevat näytön taustapuolelta näytön sisällön mukaisesti. Ja jotta kuva myös saadaan näytölle, on tarjolla HDMI 2.1-, micro-HDMI 2.1- ja DisplayPort 1.4 -liittimet.

Odyssey OLED G9:stä tulee myyntiin kaksi eri versiota, joista G95SC on kuvattu yllä ja on heti saatavilla. Näytön suositushinta on 2249 euroa. Myöhemmin vuoden kolmannen neljänneksen aikana myyntiin tulee G93SC-malli, josta on karsittu älytelevisio-ominaisuudet ja Neo Quantum Pro -prosessori. G93SC:n hinta ilmoitetaan myöhemmin.

Lähde: Lehdistötiedote

Live: io-techin Tekniikkapodcast (23/2023)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin Tekniikkapodcast esitetään tänään perjantaina 9. kesäkuuta noin kello 15:00 alkavana suorana live-streamina YouTubessa ja äänessä ovat tällä viikolla Petrus Laine ja Sampsa Kurri.

Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

Ylikellottaja viritti ISA-väylän liki 3,5-kertaiselle nopeudelle #ISADoom25FPS-haasteessa

Haasteessa tavoiteltiin 25 FPS:n suorituskykyä ISA-väyläisellä näytönohjaimella, mihin riitti 12,5 MHz:n väyläkellotaajuus, mutta lopulta testit saatiin pyörimään jopa 25 MHz:n väylätaajuudella.

Nettiin ilmestyy aina silloin tällöin mielenkiintoisia retroprojekteja. Tällä kertaa menneitä parempia aikoja muistelleiden sydäntä lämmittää VswitchZero, joka on lähtenyt testaamaan ISA-väylän rajoja.

VswitchZero on ottanut vastaan CPU Galaxyn #ISADoom25FPS-haasteen ja lähtenyt metsästämään 25 FPS:n rajapyykkiä alkuperäisessä Doomissa ISA-väyläisellä näytönohjaimella. Tavoite kuulostaa ensi alkuun helpolta, mutta äärimmäisen hitaalla ISA-väylällä aikansa nopeatkin näytönohjaimet pääsivät helpolla vain noin 20 FPS:ään.

VswitchZero valitsi haasteeseensa MSI:n emolevyn SiS:n piirisarjalla, johon asennettiin Evergreenin ”päivitysprosessori” AMD:n Am5x86-prosessori, joka on käytännössä nopein mahdollinen 486-luokan prosessori. Prosessoria ajettiin testeissä 150 MHz:n kellotaajuudella (3 x 50 MHz). Näytönohjaimena toimi ATi Mach32. Tallennustilaksi asennettiin VESA Local Busiin sopivalla kortilla ja adapterilla CompactFlash-muistia.

Videolla käydään läpi VswitchZeron matkalla kohtaamia ongelmia muun muassa BIOSin kanssa, sillä oikotie onneen ja 25 FPS:n Doomiin vaati ISA-väylän ylikellotusta, mikä ei onnistunut ensi alkuun. BIOS-päivityksen ja sen muokkaamisen jälkeen VswitchZero sai kuitenkin ylikellotuksen toimimaan ja sen myötä hän pääsi tavoittelemaan sulavaa Doomia.

Vakiona ISA-väylä toimii noin 8 MHz:n kellotaajuudella, mutta tässä tapauksessa vakiona se tippui erillisen kellopiirin myötä 7,16 MHz:iin. Tulostaulukossa se tuotti vaivaisen 18,7 FPS:n suorituskyvyn. 8,33 MHz väylänopeus nosti tuloksen 21,1 FPS:ään ja 10 MHz jostain syystä vain 21,6 FPS:ään. 12,5 MHz:n ISA-väylä tuotti jo parempaa tulosta ja hän saavutti 25 FPS:n tavoitteensa, tarkemmin 25,1 FPS. Kun rauta on kuumaa, sitä kuuluu takoa, ja ylikellotustestit saivat jatkoa. 16,67 MHz:iin ylikellotetulla ISA-väylällä kokoonpano ylti jo 30,4 FPS:ään ja lopulta 25 MHz:n kellotaajuudella jopa 35,7 FPS:n suorituskykyyn. Käytännössä siis ISA-väylän kellotaajuuden noin 3,5-kertaistaminen tuotti kokoonpanolla 90 % paremman suorituskyvyn Doomissa. Lisäksi videolta löytyy Doom-tuloksia eri asetuksilla ja puhtaalla ISA-kokoonpanolla ilman VLB-väyää sekä 3DBench 1.0c -testiohjelman tulokset. Samat kellotukset toivat 3DBenchissä noin 70 % parannuksen.

Lähde: Tom’s Hardware

Aya Neo Next II tuo erillisen GPU:n käsikonsoliluokan tietokoneisiin

Next II on ehtinyt muuttua viime vuoden ensijulkistuksen jälkeen jonkin verran ja nyt prosessoriksi on suunnitteilla Ryzen 7000 -sarjan malli, jonka pariksi tulee vielä nimeämätön erillinen GPU.

Käsikonsolikokoluokan tietokoneita on ollut olemassa jo pidempään, mutta todelliseen nousuun ne lähtivät Valven Steam Deckin myötä. Alalla jo pidempään vaikuttanut Aya Neo on julkistanut nyt seuraavan sukupolven Next II -tietokoneensa.

Aya Neo Next II -konseptia esiteltiin jo liki vuosi sitten, jolloin yhtiö kertoi aikovansa tuoda markkinoille ensimmäisen käsikonsolimaisen tietokoneen erillisnäytönohjaimella. Tarjolle oli tarkoitus tulla versioita AMD:n Ryzen 6000 -sarjan prosessoreilla ja Radeon RX 6000M -sarjan näytönohjaimilla sekä Intelin 12. sukupolven Core-prosessoreilla ja Arc-mobiilinäytönohjaimilla.

Alkuperäiset suunnitelmat on sittemmin haudattu, mutta itse konsepti ei kadonnut mihinkään. Kuten alkuperäisessä konseptissa, mukana ovat Steam Deckin inspiroimat kosketustasot D-padin, peukalotattien ja toimintopainikkeiden rinnalla. Kosketustasojen lisäksi laite on saanut lisää mittoja, sillä sen keskiössä on nyt yli 8-tuumainen IPS-näyttö, kun aiemmissa malleissa on ollut suurimmillaan 7” näyttöjä.

Next II aikoo myös täyttää lupauksen ensimmäisestä erillisnäytönohjaimella varustetusta käsikonsoliluokan tietokoneesta. Aiempien suunnitelmien sijasta siitä tulee löytymään AMD:n Ryzen 7000 -sarjan prosessori sekä toistaiseksi nimeämättömäksi jäänyt erillinen grafiikkapiiri. NotebookCheckin mukaan yhdistelmä voisi vaatia suurimmillaan jopa 100 watin edestä tehoa, minkä jäähdyttäminen ei ole etenkään käsikonsoliformaatissa mikään yksinkertainen tehtävä. Aika näyttää, onko kyse vain käännösvirheestä, sillä yhtiön dioissa ei ole mainintaa sen kaltaisista kulutuksista ja julkistuslähetys YouTubessa pidettiin kiinaksi.

Lähde: NotebookCheck

Näytönohjainten myynnit sakkasivat ennätyspieniin lukemiin

Näytönohjainten myynnit ovat olleet viimeksi näin matalalla 90-luvulla, kun niiden myynnit ylipäätään alkoivat nousemaan miljooniin myytyihin kortteihin.

Näytönohjainten myynnit ovat sakanneet kryptolouhinnan suosion romahdettua ja koronakaranteenien loputtua. Vuoden ensimmäinen neljännes toistaa samaa tuttua kaavaa ja myynnit jatkavat edelleen laskuaan.

Erillisnäytönohjainten myynnit laskivat vuoden ensimmäisellä ennätyksellisen alas, vaivaiseen 6,3 miljoonaan näytönohjaimeen. Luku on pienin millekään neljännekselle ainakin sitten vuoden 2006. Neljänneksittäisiä myyntilukuja löytyy nihkeästi tuota aiemmalta ajalta, mutta vuosittaisia toimituksia katsellessa yhtä matalia myyntejä pitänee etsiä jostain 90-luvun alkumetreiltä ajalta ennen 3D-kiihdytystä.

Vuoden ensimmäisen neljänneksen 6,3 miljoonaa toimitettua näytönohjainta on 12,6 % vähemmän, kuin neljännestä aiemmin, ja jopa 38,2 % vähemmän kuin vuotta aiemmin. AMD:n toimitukset laskivat 7,5 % viime neljänneksen nähden ja NVIDIAn 15,2 %. Intelin toimituslukujen muutoksista ei tiedotettu. Markkinaosuuksissa NVIDIAn osuus tippui 86 %:sta 83,7 %:iin, AMD:n pysyi ennallaan 12 %:ssa ja Intelin osuus kaksinkertaistui 4 %:iin.

Myös integroidut näytönohjaimet sisällään pitävissä luvuissa trendi oli sama. GPU-toimitukset laskivat 14 % viime neljänneksestä ja jopa 43 % vuoden takaisesta. Tarkemmin lukua peratessa työpöytänäytönohjainten toimitukset laskivat 40 ja mobiilinäytönohjainten 45 %. Markkinaosuuksissa AMD kasvatti osuuttaan prosenttiyksiköllä 13 %:iin, NVIDIA kahdella 19 %:iin ja Intelin laski vastaavasti kolmella prosenttiyksiköllä 68 prosenttiin.

Lähde: Jon Peddie Research (1), (2)

Applen uusi Game Porting Toolkit tuo Windows-pelit Macille

Game Porting Toolkit perustuu Wineen ja se on tarkoitettu lähinnä pelinkehittäjille helpottamaan pelien kääntämistä, mutta käytännössä sillä voi ajaa jo nyt Windowsin DirectX-pelejä ainakin jollain tasolla.

Huomio Applen WWDC:ssä keskittyi odotetusti uusiin Maceihin ja niiden prosessoreihin, Vision Pro -XR-laseihin sekä käyttöjärjestelmäpäivityksiin. Tapahtumassa julkaistiin kuitenkin myös muuta mielenkiintoista, kuten Game Porting Toolkit.

Apple Game Porting Toolkit on Wineen perustuva käännöskerros macOS:lle, joka mahdollistaa Windows-pelien kääntämisen Maceille sopivaksi nopeasti ja yksinkertaisesti. Apple käyttää ratkaisussaan CodeWeaversin CrossOver-paketin avointa lähdekoodia, joka perustuu Wineen ja useaan muuhun avoimen lähdekoodin sovellukseen. Lisäksi mukana on uusi Metal Shader Converter, joka kääntää HLSL-varjostimet Metal-rajapinnalle.

Game Porting Toolkit mahdollistaa ns. ”yhden klikkauksen taktiikan” pelien kääntöön suoraan macOS:lle sopiviksi, mitä on testattu jo käyttäjienkin toimesta. Ominaisuus on kuitenkin tarkoitettu pelinkehittäjille, jotta nämä voivat arvioida miten peli pyörii ennen, kuin sitä erikseen lähdetään optimoimaan uudelle arkkitehtuurille ja käyttöjärjestelmälle.

Innokkaimmat ovat ehtineet jo liittyä 80-luvulta lähtien aktiiviseen liikkeeseen, jonka mukaan PC-pelaaminen on kuolemassa heti huomenna. Käytännössä pelkkä pelin kääntäminen macOS-yhteensopivaksi ei kovinkaan pitkälle riitä. Esimerkiksi Applen suorituskykyisin M2 Max -siru pyöritti Redditissä julkaistulla videolla Hogwarts Legacy -peliä 40 FPS:n tuntumassa ja alle, kun käytössä oli Medium-asetukset ilman säteenseurantaa ja 1512×982-resoluutio FSR2 Quality -asetuksilla, jolloin renderöintiresoluutio on 1008×655. PC-puolelta vastaavilla asetuksilla ei löydy valitettavasti verrokkitestejä, mutta yli kolminkertaisesti pikseleitä sisältävällä 1080p-resoluutiolla ajettujen testien mukaan tulosta ei voi pitää mitenkään mairittelevana Applen jättiläismäiselle järjestelmäpiirille. On kuitenkin huomioitavaa, että tällä hetkellä kyse on yksinkertaisesti käännöskerroksen läpi ajamisesta, eikä Hogwarts Legacya tai muita ole optimoitu vielä erikseen macOS:lle tai Applen siruille.

Lähteet: Verge

Apple esitteli macOS Sonoman (macOS 14.0)

Varsinaisia uusia ominaisuuksia Sonomassa ei ole kenties Game Mode -pelitilaa lukuun ottamatta, mutta päivityksiä olemassa oleviin ohjelmiin ja ominaisuuksiin löytyy rutkasti.

Apple esitteli WWDC-tapahtumassaan odotetusti tämän vuoden käyttöjärjestelmäpäivityksiään. Mac-tietokoneiden syksyllä julkaistava käyttöjärjestelmä tottelee nimeä macOS Sonoma, viitaten Kalifornian Sonoma Countyn viinitarhojen täyttämään alueeseen.

Applen uutta macOS Sonomaa ei ole täytetty täysin uusilla ominaisuuksilla, oikeastaan ainoa todella uusi ominaisuus on Game mode -pelitila, joka optimoi suorituskykyä priorisoimalla pelien prosesseja muiden yli. Sen sijasta päivityksiä olemassa olleisiin ominaisuuksiin on reilumminkin.

Ensimmäisenä päivittyneenä ominaisuutena Apple nostaa esiin näytönsäästäjät. Sonomassa on uusia hidastusvideoihin perustuvia näytönsäästäjiä, joissa pyörivät erilaiset kauniit ja näyttävät maisemat ympäri maailman. Kun käyttäjä kirjautuu koneelle takaisin sisään, muuttuu näytönsäästäjä sulavasti käyttöjärjestelmän taustakuvaksi.

Toinen päivittynyt ominaisuus on Widgetit, jotka ovat nyt irtautuneet Notification Centerin rajoittuneesta tilasta ympäri työpöydän. Widgettien hallinta on muutettu muistuttamaan iPadOS:n versiota ja näytölle voi lisätä Continuity-ominaisuuden avulla myös iPhonen widgettejä ilman, että niihin liittyviä sovelluksia tarvitsisi asentaa Maciin. Widgetit himmenevät ja muuttuvat läpinäkyvämmiksi, kun työpöydälle aukeaa ikkuna.

Videopuheluita on päivitetty lukuisin uusin ominaisuuksin. Presenter Overlay mahdollistaa ruudun jakamisen ilman, että jakaja joutuisi jäämään paitsioon valokeilasta. Suuremmassa overlay-versiossa käyttäjä jää uutislukijamaisesti etualalle, kun jaettava sisältö sijoittuu tämän taakse eri kerrokseen. Käyttäjä voi liikkua vapaasti jaettavan sisällön edessä. Pienemmässä overlay-versiossa jakava käyttäjä jää liikuteltavaksi palloksi jaetun sisällön täyttäessä ruudun. Sisältöä on myös aiempaa helpompi jakaa, sillä vasemman ylänurkan pallorivistön vihreä jäsen tarjoaa nyt täyden ruudun ja ruudun vasempaan tai oikeaan laitaan keskittämisen lisäksi vaihtoehdon ”Share on Zoom”. Lisäksi macOS Sonomassa ovat mukana uudet lisätyn todellisuuden efektit, joita käyttäjä voi aktivoida yksinkertaisilla eleillä, sekä mahdollisuus zoomata tai ”kääntää” kameraa siten, että käyttäjä on keskellä kuvaa, kunhan webbikamerana toimii iPhone tai Studio Displayn webbikamera.

Sonoma tuo mukanaan päivityksiä myös Safariin ja salasanojen hallintaan. Safari tukee nyt profiileita, joissa voi olla esimerkiksi toisistaan poikkeavat asetukset, laajennokset ja niin edelleen. Safarin hakutoimintoa on puolestaan päivitetty näyttämään oleellisempia tuloksia helposti ja nopealukuisesti. Esimerkiksi urheiluottelun tulokset voidaan näyttää jo hakuehdotusten päällä, ilman että varsinaista hakua tarvitsee suorittaa. Nettisivut voi myös liittää nyt suoraan Dockiin, jolloin ne toimivat kuin sovellukset omissa ikkunoissaan. Salasanapuolella on tuotu mahdollisuus jakaa salasanoja tietoturvallisesti luotettujen kontaktien kanssa ja Private Browsing -kokemusta on paranneltu blokkaamalla kaikki tunnetut seurantametodit verkkosivuilla ja poistamalla automaattisesti seurantaviitteet URL-osoitteista.

Viestittelyä on paranneltu lisäämällä esimerkiksi ”catch-up arrow” eli nuoli-ikoni, jolla viestiketju hyppää suoraan ensimmäiseen lukemattomaan viestiin sekä parantamalla hakuominaisuuksia. Viestisovellus tukee myös sijainnin jakoa ja kaikenlaiset Live Stickers ”tarrat” ja ”memoji”-emojit löytyvät nyt keskitetysti samasta paikasta. Apple on myös lisännyt mahdollisesti arkaluontoista tai muuten häiritsevää materiaalia sisältäviin kuviin oletuksena voimakkaan sumennuksen, jota käyttäjän pitää klikata nähdäkseen kuvan. Ominaisuus sisältyy sekä Messages-sovellukseen, kolmansien osapuolten sovelluksiin että järjestelmän kaikkiin muihinkin vastaaviin toimintoihin. Näppäimistön automaattista virheenkorjausta on päivitetty lisäämällä korjattuihin sanoihin alleviivaukset, joiden kautta ne on nopea palauttaa käyttäjän kirjoittamaan muotoon. Lisäksi välilyöntiä voi käyttää suoraan kirjoittaessa ilmestyvien ehdotusten hyväksyntään, oli kyse sitten yksittäisestä sanasta tai kokonaisesta lauseesta.

Voit tutustua tarkemmin edellä kuvattuihin uusiin ominaisuuksiin ja mainitsematta jääneisiin päivityksiin Applen verkkosivuilla.

Lähde: Apple

Razer päivitti analogisiin näppäimistöihinsä uuden Rapid Trigger -tilan

Rapid Trigger mahdollistaa erittäin nopeat painallukset, kun resetointipiste on kiinteän sijasta suhteellinen painallussyvyyteen nähden ja vaadittu palautus on määriteltävissä 0,1 mm:n tarkkuudella.

Markkinoilla on useammalta eri valmistajalta näppäimistöjä analogisin kytkimin. Analogisten kytkinten tuomia mahdollisuuksia on kuitenkin hyödynnetty vaihtelevalla menestyksellä, eikä esimerkiksi pelimarkkinoille ole muodostunut yleistynyttä standarditoteutusta.

Razer on lähtenyt kehittämään ulkopuolisista sovelluksista riippumatonta tapaa hyödyntää analogisia kytkimiä Huntsman V2 Analog- ja Huntsman Mini Analog -näppäimistöissään. Tulokseksi synti uusi Rapid Trigger -tila.

Rapid Trigger -tila Razerin analogisissa näppäimistöissä muuttaa merkittävästi näppäinpainallusten toteutusta. Normaalisti kytkimissä on paitsi tietty aktivointipiste, myös erillinen resetointipiste, jonka yli on liikuttava ennen uutta painallusta. Rapid Trigger -tilassa kytkin resetoi painalluksen lähes välittömästi, kun painallus lopetetaan ja kytkin lähtee liikkumaan ylöspäin. Tämä mahdollistaa selvästi aiempaa nopeammat toistuvat näppäinpainallukset. Yhtiön tiedotteen mukaan käyttäjä voi määritellä itse, kuinka pieni liike ylös riittää resetointiin, mutta minimi on 0,1 millimetriä.

Razer Rapid Trigger -tila on saatavilla Huntsman V2 Analog- ja Huntsman Mini Analog -näppäimistöihin välittömästi, kunhan käyttäjä lataa tuoreimman version Synapse-ohjelmistosta.

AMD:n Zen 4c -ydinten salat aukesivat: yli kolmanneksen Zen 4 -ytimiä pienempiä

Zen 4c -ytimet tukevat kaikkea mitä kookkaammat veljensäkin; tilansäästöt haettiin esimerkiksi pienemmillä SRAM-soluilla ja matalammilla kellotaajuuksilla.

AMD valmistelee parhaillaan uusiin Zen 4c -ytimiin perustuvia Bergamo-koodinimellisiä Epyc-prosessoreita. Zen 4c on yhtiön näkemys energiatehokkaammasta ja pienemmästä Zen 4 -ytimestä, jossa on kuitenkin samat ominaisuudet kuin kookkaammissa ytimissä.

SemiAnalysis on saanut AMD:lta käsiinsä yksityiskohtaista tietoa ja kuvia tulevista Bergamo-prosessoreista. Bergamo rakentuu yhteensä kahdeksasta Vindhya-koodinimellisestä CCD:stä, joissa kaksi 8-ytimistä CCX:ää eli yhteensä 16 Dionysus-koodinimellistä ydintä per CCD, sekä Genoasta tutusta Floyd I/O-sirusta. Yhteensä prosessorissa on siis 128 ydintä, 12 DDR5-muistikanavaa ja 128 PCIe Gen 5 -linjaa.

Zen 4c eli Dionysus-ytimet ovat pinta-alaltaan yli kolmanneksen pienempiä, kuin Zen 4 eli Persephone-ytimet, vaikka edes paikallisia välimuisteja ei ole jouduttu leikkaamaan. Suurimmat tekijät kokoeroon ovat matalammat tavoitekellotaajuudet, jotka mahdollistavat yksinkertaisemmat reititykset prosessorin sisällä, vähemmän erillisiä osa-alueita itse ytimessä, mikä mahdollistaa sen pakkaamisen entistä tiiviimmäksi, sekä pienemmät 6T dual-port SRAM-solut, kun Persephonessa oli 8T dual-port SRAM-solut. CCX-tasolla L3-välimuisti on leikattu puoleen eli sitä on nyt 16 Mt kahdeksalle ytimelle. L3-välimuistin vaatimaa tilaa on saatu entisestään karsittua tiputtamalla pois 3D V-Cache -välimuistin vaatimat Through Silicon Via -läpiviennit.

Teknisestä toteutuksestä lähemmin kiinnostuneille suosittelemme SemiAnalysisin syväluotaavaa artikkelia.

Lähteet: SemiAnalysis, Tom’s Hardware