Uusi artikkeli: Testissä Intel Z390 -emolevyt (ASRock, Asus, Gigabyte & MSI)

Testissä Intel Z390 -piirisarjaan perustuvat emolevyt ASRockilta, Asukselta, Gigabyteltä ja MSI:ltä.

Tutustumme tässä artikkelissa ASRockin, Asuksen, Gigabyten sekä MSI:n Z390-emolevyihin, jotka edustavat hinnaltaan pääasiassa kunkin valmistajan keskisegmentin ylempää päätä eli 200-300 euron hintaluokkaa. Kultakin valmistajalta on luonnollisesti tarjolla sekä huomattavasti edullisempia, että huomattavasti kalliimpia emolevymalleja, mutta pyrimme tietoisesti rajoittamaan tähän artikkeliin testattavien emolevyjen hintaluokan useammalle kuluttajalle relevanttiin alle 300 € hintaluokkaan.

Mukana ovat ASRock Z390 Taichi, Asus ROG Strix Z390-E Gaming, Gigabyte Z390 AORUS Ultra ja MSI Z390 Gaming Pro Carbon. Artikkelissa käydään läpi emolevyjen ominaisuudet, suhteellinen suorituskyky, virransyöttöjen rakenne, hyötysuhde, lämpötila sekä testataan muistien ylikellotus eri muistikonfiguraatioilla ja emolevyjen ääniratkaisut. Testiprosessorina on 8-ytiminen Core i9-9900K -lippulaivamalli.

Lue artikkeli: Testissä Intel Z390 -emolevyt (ASRock, Asus, Gigabyte & MSI)

Radeon Software Adrenalin 2019 Edition mahdollistaa VR-streamauksen, myös AMD Link uudistui

Älypuhelimiin saatavilla oleva AMD Link mahdollistaa nyt puhekomentojen käytön ajureiden ohjaamiseen ja ReLive puolestaan tuo PC-pelit mobiililaitteisiin ja itsenäisiin, langattomiin VR-laseihin.

AMD julkaisi tänään Radeon Software Adrenalin 2019 Edition -ajuripäivityksen. Itse ajureiden ja Radeon Settings -ohjauspaneelin lisäksi samaan syssyyn päivittyi älypuhelimiin saatavilla oleva AMD Link -sovellus ja ajureihin kuuluva Radeon ReLive. Osa uusista ominaisuuksista on myös vahvasti kytköksissä toisiinsa.

Radeon ReLive on saanut osakseen lukuisia merkittäviä päivityksiä. Uusi uusintaominaisuus mahdollistaa kuva kuvassa -periaatteella (Picture in Picture, PiP) toimivan 5 – 30 sekunnin uusinnan kesken pelin, streamaajille on nyt tarjolla asianmukainen scene-editori ja hauskoista pätkistä peleissä voi kaapata suoraan 5 – 30 sekunnin GIF-animaatioita.

ReLiven streamausasetuksista löytyy nyt tuki aiempaa korkealaatuisemmalle äänelle sekä monikanavaäänille, jonka lisäksi kuvanlaatuasetuksista löytyy aiempaa laajemmat kuvasuhde- ja resoluutiovalinnat.

ReLive mahdollistaa nyt myös pelin streamaamisen langattomasti kaikkiin mobiililaitteisiin. Game Streaming mahdollistaa parhaimmillaan 4K-resoluution kuvan streamaamisen 60 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella ja matalin latenssein.

AMD:n omien testien mukaan Game Streaming -ominaisuuden latenssit peittosivat Steam Linkin 44 %:n erolla. Paikan päällä testatessa ainakaan allekirjoittanut ei noteerannut häiritsevää viivettä ohjaimen vasteessa. AMD Linkin avulla on mahdollista myös käynnistää peli etänä suoraan puhelimesta. Game Streaming tukee Bluetooth-peliohjaimia, mutta sisältää myös virtuaaliset ohjaimet suoraan mobiililaitteen ruudulle. Desktop Streaming puolestaan tuo työpöydän mobiililaitteeseen samalla periaatteella kuin Game Streaming.

Toinen merkittävä ReLive uutuus on mahdollisuus streamata pelejä VR-laseille. Ominaisuus tukee esimerkiksi HTC:n Vive Focusta ja kaikkia Google Daydreamia tukevia laitteita ja streamaus on toteutettu SteamVR:n avulla. Sen maksimiresoluutio on tällä hetkellä 1440×1440 pikseliä per silmä. Ohjelmisto on saatavilla Viveportista sekä Google Playsta.

AMD Link on saanut edellä mainittujen ReLive-ominaisuuksien lisäksi muun muassa aiempaa vakaamman yhteyden ja mahdollisuuden päivittää Radeon Software -ajurit etänä. Kulmakarvoja huvittuneisuudesta Lontoon mediatapahtumassa puolestaan kohotutti mahdollisuus ohjata ajureita puhekomennoilla AMD Linkin avulla. Puhekommenot sisältävät muun muassa mahdollisuuden kuvankaappausten nappaamiseen sekä streamaamisen ja nauhoittamisen aloittamiseen/lopettamiseen, jonka lisäksi ajureita voi pyytää kertomaan kulloisenkin ruudunpäivitysnopeuden, näytönohjaimen lämpötilan ja kellotaajuuden ja niin edelleen.

Lisäksi sovelluksessa on tuki WattManin etähallintaan ja paranneltu suorituskyvyn mittaus.

AMD Link on saatavilla Applen App Storesta ja Googlen Play-kaupasta.

Lataa AMD:n ajurit täältä

MediaTek julkisti Helio P90 -järjestelmäpiirin edistyneemmillä tekoälyominaisuuksilla

13.12.2018 - 16:20 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (6)

MediaTekin uutuuspiiri panostaa tekoäly- ja kameraominaisuuksiin.

MediaTek on julkistanut uuden Helio P90 -järjestelmäpiirin, joka sijoittuu yrityksen mallistossa lokakuun lopulla julkaistun P70-mallin yläpuolelle. P90 valmistetaan samalla TSMC:n 12 nanometrin FinFET-prosessilla, mutta mm. prosessoriytimet, grafiikkasuoritin, kuvasignaaliprosessori ja tekoälyominaisuudet ovat edistyneempiä kuin P70- ja P60-malleissa. Käytännössä kyseessä on ylemmän keskiluokan piiri, joka ei siis kilpaile Qualcommin, HiSiliconin ja Samsungin lippulaivapiirien kanssa samassa luokassa.

P90 sisältää kahdeksan prosessoriydintä, joista kaksi on 2,2 Ghz:n maksimikellotaajuudella toimivia Cortex-A75-ytimiä ja loput kuusi 2,0 GHz:n maksimikellotaajuudella toimivia Cortex-A55-ytimiä. P70- ja P60-piireihin nähden ytimet edustavat uudempaa sukupolvea. Grafiikkasuoritin on puolestaan vaihtunut Imagination Technologiesin PowerVR GM 9446 -malliin, joka toimii 970 MHz:n maksimikellotaajuudella. Piiri tukee kaksikanavaista LPDDR4X-muistia 1866 MHz:n kellotaajuudella kahdeksaan gigatavuun saakka. Tallennustilapuolelta löytyy UFS 2.1 -tuki.

Piiri tukee MediaTekin uutta APU 2.0 -tekoälyarkkitehtuuria, jonka suorituskyvyn kerrotaan olevan yli nelinkertaista edellisen sukupolven P-sarjan piireihin nähden. Sen kerrotaan kykenevän 2,25 TOPS:in (trillions operations per second) suorituskykyyn. Vertailun vuoksi uuden Snapdragon 855 -piirin vastaava lukema on seitsemän TOPS:ia. Edistyneempien tekoälyominaisuuksien myötä piiriä käyttävä laite voi mm. seurata ja analysoida ihmisen liikkeitä ja asentoja, hyödyntää syväoppivaa kasvojentunnistusta, hyödyntää kuvauksessa kohteiden reaaliaikaista tunnistusta sekä käyttää reaaliaikaista laajennetun todellisuuden kiihdytystä.

Kolmois-kuvasignaaliprosessori tulee jopa 48 megapikselin yksittäistä kameraa tai 24 + 16 megapikselin kaksoiskameraa, 14-bittistä RAW-prosessointia sekä 10-bittistä YUV-prosessointia. Piiri pystyy prosessoimaan 48 megapikselin kuvia 30 kappaleen sekuntivauhtia sekä 480 FPS:n HD-hidastusvideokuvaa. Integroitu LTE-modeemi tukee Cat.12/13-luokan nopeuksia (600/150 Mbit/s), 4×4 MIMO:a, kolminkertaista Carrier Aggregationia ja 256QAM-modulointia. Tuettuna ovat myös 802.11ac WiFi sekä Bluetooth 5.0.

MediaTekin mukaan Helio P90 tullaan näkemään ensimmäisissä kuluttajalaitteissa maailmanlaajuisesti vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä.

Lähde: MediaTek

AMD julkaisi uudistuneet Radeon Software Adrenalin 2019 Edition -ajurit näytönohjaimilleen

Radeon Software Adrenalin 2019 Edition -ajurit sisältävät muun muassa sisäänrakennetun suorituskykymittarin ja sen perusteella muutoksia pelien asetuksiin suosittelevan työkalun sekä automaattiset ylikellotus- ja alivoltitustyökalut.

AMD on julkaissut jokavuotisen ison ajuripäivityksen näytönohjaimilleen. Seuraavan vuoden ajan ajurit tullaan tuntemaan nimellä Radeon Software Adrenalin 2019 Edition. Yhtiö esitteli ajureiden uusia ominaisuuksia medialle Lontoossa viikko sitten, jossa myös io-tech oli paikan päällä.

AMD:n mukaan sen Radeon Software -ajurit ovat alan vakaimmat 93 %:n luotettavuustuloksella, minkä kerrotaan olevan parhaimmillaan 11 % parempi tulos, kuin kilpailijoilla. Tulokset on saatu AMD:n tehtävään palkkaamaan QA Consultantsin tutkimuksesta. Radeon Software -ohjelmiston kautta toteutetussa käyttäjätyytyväisyystutkimuksessa ajureiden kerrotaan saaneen 90 %:n tuloksen 4,5 tähden keskiarvolla.

Radeon Software Adrenalin 2019 Edition 18.12.2 -ajureiden kerrotaan parantavan Radeon RX 570:llä suorituskykyä peleissä keskimäärin 15 % verrattuna alkuperäiseen Adrenalin Edition 17.12.1 -julkaisuun. Suurimmillaan ero on esimerkkipeleistä Battlefield V:ssä, jossa eroa on peräti 39 %, ja pienimmillään Deus Ex: Mankind Dividedissä, jossa ero jää 6 %:iin.

ESports-kokemuksen parantamiseen tähtäävän Project ReSX on puolestaan saanut laskettua 99. persentiilin ruutuaikoja DOTA 2:ssa, Fortinessä ja Player Unknown’s Battlegroundsissa 2 – 7 % ja pelin vasteaikoja Fortnitessä, Overwatchissa ja PUBG:ssa 4 – 20 %. Radeon Chill:n parannukset puolestaan lupaavat parhaimmillaan 20 % aiempaa suurempia tehonkulutussäästöjä.

Ensimmäinen merkittävistä uusista ominaisuuksista ajureissa on Radeon Advisors, joka sisältää kolme eri työkalua helpottamaan käyttäjän elämää. Game Advisor sisältää sisäänrakennetun testin, jolla se analysoi käynnissä olevan pelin suorituskykyä reaaliajassa ja ehdottaa sen perusteella asetusten muuttamista paremman suorituskyvyn tai kuvanlaadun mahdollistamiseksi.

Settings Advisor on puolestaan lähinnä aloittelijoille suunnattu työkalu, joka suosittelee käyttäjälle tiettyjen Radeon Settings -asetusten säätämistä kokoonpanon suorituskyvyn perusteella. Upgrade Advisor puolestaan mahdollistaa oman kokoonpanon vertailun pelien suosituksiin ja tarkastelemaan miltä tulos näyttäisi samalla koneella mutta toisella näytönohjaimella.

Tehokäyttäjille suunnattuja uudistuksia löytyy esimerkiksi Radeon WattManin puolelta. WattMan tarjoaa käyttäjälle yhdellä klikillä toimivan automaattisen grafiikkapiirin ja muistien ylikellotuksen ja automaattisen alivoltituksen. Automaattisten työkalujen kerrotaan olevan erittäin vakaita ja vaikka tietokone saattaakin kaatua, ohjelma muistaa edelliset toimivat kellotaajuudet. Käyttäjälle voi jatkossa säätää käsin haluamansa tuuletin nopeudet lämpötilan mukaan ja RX Vega -sarjan näytönohjainten DPM-tilojen asetukset ovat nyt käyttäjän hallittavissa.

Näyttöteknologioiden puolella FreeSync 2 HDR:n automaattista sävykartoitusta on AMD:n mukaan paranneltu siten, että standardia tukevien eri näyttöjen kuvat olisivat mahdollisimman identtisiä keskenään. Virtual Super Resolution -ominaisuuteen on lisätty nyt puolestaan tuki 21:9-kuvasuhteen näyttöresoluutioille.

Radeon Overlay on päivittynyt aiemmin mainitun Game Advisorin lisäksi täysin varustelluilla Display Settings- ja WattMan-välilehdillä. Jo aiemmin Overlaysta löytynyttä suorituskykyvälilehteä on paranneltu kustomointimahdollisuuksilla. Esimerkiksi streamaajat voivat sovittaa haluamansa tiedot näytölle haluamallaan värillä, fontilla ja niin edelleen.

Käymme läpi erillisessä uutisartikkelissa ajureiden mukana päivittyvän AMD Linkin ominaisuuksia sekä Radeon ReLiven uudistukset.

Lataa AMD:n ajurit täältä

Uusi artikkeli: Kokeiltua – OnePlus 6T McLaren Edition

13.12.2018 - 13:22 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (6)

Tutustuimme lyhyesti OnePlus 6T:n McLaren -erikoismalliin.

OnePlus julkisti tiistaina kilpa- ja urheiluautovalmistaja McLarenin kanssa yhteistyöversion OnePlus 6T -älypuhelimestaan. Saimme testikappaleen 699 euron hintaisesta McLaren Editionista käsiimme ja vaikka emme normaalisti testaa io-techissä erikseen laitteiden uusia värivaihtoehtoja, päätimme kirjoittaa uutuudesta lyhyen jutun pääosin sen uudesta nopeammasta Warp Charge -lataustekniikasta johtuen.

Varsinaisen io-techin kattavan testiartikkelin OnePlus 6T -puhelimesta voi lukea täältä.

Lue artikkeli: Kokeiltua: OnePlus 6T McLaren Edition

NVIDIA julkaisi näytönohjaimilleen uudet GeForce 417.35 -ajurit

GeForce 417.35 -ajureiden merkittävin uudistus on beetatason tuki DLSS-reunojenpehmennykselle Final Fantasy XV -pelissä.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 417.35 -ajurit ovat saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat Kepler-arkkitehtuuria ja sitä uudempiin arkkitehtuureihin perustuvia GeForce-näytönohjaimia. GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjaimet ovat tuettuja vain Windows 7- ja 10 -käyttöjärjestelmillä.

GeForce 417.35 -ajureiden merkittävin uudistus on beetatason tuki Deep Learning Super Sampling- eli DLSS-reunojenpehmennykselle Final Fantasy XV -pelissä. Tämän pidemmälle tuki tuskin tulee etenemään, sillä Square Enix on ilmoittanut lopettaneensa kaikean pelin PC-versioon liittyvän kehitystyön. Ajureissa on lisäksi uudet tai päivittyneet 3D Vision -profiilit Insurgency Sandstorm- (Not recommended) ja Atlas-peleille (Fair).

Tuttuun tapaan ajurit korjaavat jälleen joukon edeltävien ajureiden ongelmia, kuten Rocket Leaguen käynnistyminen valkoiseen ruutuun ja sen jälkeen kaatuminen ja ilmeisesti kaikilla NVIDIAn mobiilinäytönohjaimilla esiintynyt ongelma, jossa 3D-kiihdytystä käyttävien pelien suorituskyky tippuu epänormaalisti alle 30 FPS:n tasolle. Tiedossa olevat ongelmat ovat tuttuja jo aiemmista julkaisuista ja ajureissa kummittelee edelleen esimerkiksi G-Syncin välkkymisongelmat, kun G-sync-näytön lisäksi on käytössä HDMI-liitäntäinen näyttö, joka ei tue G-sync-teknologiaa. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteesta (PDF).

Intel Architecture Day: Ice Lake -prosessorien ytimet perustuvat uuteen Sunny Cove -arkkitehtuuriin

Intelin Sunny Cove on sen ensimmäinen puhtaalta pöydältä suunniteltu tehoprosessorien arkkitehtuuri sitten vuosikymmen sitten julkaistun Nehalemin. Tulevat Ice Lake -prosessorit perustuvat Sunny Cove -prosessoriytimiin ja Gen11 -grafiikkaohjaimeen.

Intel Architecture Day -tapahtumassa esiteltiin paitsi tulevaa grafikka-arkkitehtuuria, myös prosessoripuolen tulevia uudistuksia. Intel tulee tämän hetken tietojen perusteella hylkäämään nykyisen arkkitehtuurien nimeämisen uuden tavan tieltä, kun tehokkaiden ydinten puolella siirrytään ensimmäistä kertaa täysin uuteen arkkitehtuuriin sitten Sandy Bridgen.

Intelin tulevien suorituskykyisten prosessoreiden arkkitehtuurin nimi on Sunny Cove. Arkkitehtuuri on rakennettu alusta asti uudelleen ja sen kerrotaan parantavan paitsi IPC:tä (Instructions per Clock), myös energiatehokkuutta yleisluontoisissa laskentatehtävissä ja tekevän prosessoriytimistä entistä leveämpiä. Arkkitehtuuriin sisältyy uusia tapoja pienentää latensseja ja tuki tekoäly- ja kryptografiasuorituskykyä parantaville SHA-NI- (SHA New Instructions) ja vector-AES-käskylaajennoksille. Arkkitehtuurissa on muun muassa kasavatettu useiden puskureiden ja välimuistien kokoa, minkä kerrotaan hyödyttävän etenkin dataintensiivisissä tehtävissä.

Sunny Coven jälkeen vuorossa on Willow Cove, jossa suunnitellaan välimuistirakenne uudelleen, parannellaan tietoturvaominaisuuksia ja optimoidaan arkkitehtuurin fyysistä rakennetta transistoritasolla. Vuonna 2021 tulee puolestaan Golden Cove, jonka on tarkoitus parantaa yhden säikeen, tekoälyn ja verkkojen suorituskykyä sekä parantaa tietoturvaominaisuuksia entisestään.

Intelin Sailesh Kottapalli esitteli tapahtumassa myös väitettyä Ice Lake -perheen Xeon Scalable -prosessoria, mutta ainakin AnandTechin edustaja epäili, onko kyseessä aito tai ainakaan toimiva esiversio tulevasta prosessorista.

Arkkitehtuurien tarkemmista muutoksista kiinnostuneille suosittelemme lämpimästi AnandTechin syväluotaavampaa katsausta.

Intelin vähävirtainen Atom -prosessorisarja tulee saamaan päivityksiä Core-arkkitehtuuria harvemmin. Ensi vuonna on luvassa yhden säikeen suorituskykyä, akkukestoa ja verkkopalvelinsuorituskykyä parantava Tremont ja vuonna 2021 yhden säikeen suorituskykyyn, vektorisuorituskykyyn ja kellotaajuuksiin parantava Gracemont. Toistaiseksi ”Next mont”- nimellä tunnettu kolmas Atom-uutuus on luvassa 2022 tai 2023 ja se keskittyy yhden säikeen suorituskykyyn, kellotaajuuden kohottamiseen ja uusiin ominaisuuksiin.

Kuten jo todettua, Intel tulee uudistamaan prosessoriarkkitehtuuriensa nimeämistä. Aiemmin prosessoriydinten koodinimi on kattanut prosessorin kokonaisuudessaan, kun jatkossa prosessorilla on oma koodinimensä, prosessoriytimillä omansa ja grafiikkaohjaimella omansa. Esimerkiksi Ice Lake -arkkitehtuurin prosessorit tulevat sisältämään Sunny Cove -prosessoriytimet ja Gen11-grafiikkaohjaimen.

Lähteet: Intel, AnandTech

Intel Architecture Day: Gen11-grafiikkaohjaimet ja erillisnäytönohjainten Xe-arkkitehtuuri

Intelin Ice Lake -sukupolven mukana saapuvat Gen11-grafiikkaohjaimet tukevat jo kauan sitten luvatusti Adaptive-sync-teknologiaa ja arkkitehtuurin GT2-perusmallin luvataan rikkovan teoreettisen laskentatehon osalta teraFLOPSin rajan.

Intel Architecture Day -tapahtumassa saatiin kuulla odotetusti uutisia Intelin lähitulevaisuuden suunnitelmista esimerkiksi prosessoreiden, näytönohjainten ja paketointiteknologioiden saralla. Alun perin arkkitehtuurinpäivän huhuttiin keskittyvän erillisnäytönohjaimiin, mutta AMD:lta Intelille vuosi sitten hypännyt Raja Koduri toppuutteli huhuja todeten, ettei hänellä ole kyseistä päivää edes kalenterissa. Kalenterimerkintä on kuitenkin sittemmin ilmestynyt paikalleen, sillä myös Koduri nähtiin tapahtumassa lavalla.

Grafiikkaohjainten saralla Intel keskittyi ennen kaikkea Gen11-grafiikkaohjaimiinsa. Grafiikkaohjaimen kerrotaan sisältävän nyt 64 paranneltua Execution Engine -yksikköä, kun Gen9.x-ohjaimilla niitä oli 24. Käytetyt luvut paljastavat Intelin puhuvan grafiikkaohjaimensa GT2:sta eli ns. ”perusmallista”, sillä Gen9-sukupolviin on julkaistu myös tehokkaampia, enimmillään 72 Execution Engineä sisältäviä malleja. Gen10-sukupolvi näyttäisi jäävän lopullisesti välistä, sillä julkaistussa Cannon Lake -prosessorissa grafiikkaohjain on poistettu täysin käytöstä eikä Intel ottanut Gen10:iä mukaan edes dioihinsa.

Gen11-arkkitehtuurin kerrotaan kaksinkertaistavan grafiikkaohjaimen IPC:n (Instructions per Clock) Gen9:ään nähden ja sen myötä grafiikkaohjaimen perusmallin luvataan rikkovan teraFLOPSin teoreettisen suorituskyvyn. Arkkitehtuuritasolla Gen11 on kokenut isoja muutoksia. Se tukee nyt AMD:n ja NVIDIAn tuoreimpien arkkitehtuurien tapaan tiilipohjaista renderöintiä, sen muistijärjestelmää on uudistettu ja L3-välimuistin kokoa kasvatettu 3 megatavuun eli nelinkertaiseksi Gen9:iin nähden, jonka lisäksi arkkitehtuuri tukee NVIDIAn Variable Pixel Shadingin tapaan toimivaa Coarse Pixel Shadingia.

Grafiikkaohjaimeen kuuluu lisäksi uusi mediayksikkö, jossa on rinnakkaisia dekoodereita, HEVC:iä varten alusta asti suunniteltu enkoodausyksikkö ja natiivi tuki HDR-sävykartoitukselle. Toteutusta voidaan lisäksi skaalata tarpeen mukaan sisältämään enemmän tai vähemmän eri yksiköitä. Päivittynyt näyttöohjain tuo mukanaan Intelin jo kauan sitten lupaaman Adaptive-sync-tuen. AnandTech huomasi Intelin kaavioissa myös maininnan USB Type-C -tuesta, mikä viitannee VirtualLink-tukeen.

Gen11-grafiikkaohjaimet tullaan näkemään Ice Lake -sukupolven prosessoreissa.

Intel puhui tapahtumassa lopulta myös tulevista erillisnäytönohjaimistaan ja niiden arkkitehtuurista. Gen12:n paikan yhtiön roadmapissa on ottanut nyt uusi Xe:ksi brändätty arkkitehtuuri. Xe tulee kattamaan yhtiön koko näytönohjainvalikoiman integroiduista grafiikkaohjaimista aina datakeskuksiin saakka. Intelin dioissa eri luokiksi oli listattu datakeskus/tekoäly, tehonäytönohjaimet, keskiluokka sekä integroitu ja edullisimmat mallit sisällään pitävä luokka. Ne tullaan valmistamaan 10 nanometrin valmistusprosessilla.

Lähteet: Intel, AnandTech

Arvonta: Voita HyperX:n ulkoinen Savage EXO -SSD-asema

io-techin ja Hyper X:n joulukuun arvonnassa palkintona on ulkoinen SSD-asema.

Kaupallinen yhteistyö: Arvomme osallistuneiden io-techin käyttäjien kesken HyperX:n 960 gigatavun kokoisen ulkoisen Savage EXO -SSD-aseman.

Asema sopii esimerkiksi tiedostojen siirtoon ja säilyttämiseen PC- ja Mac-tietokoneilla sekä Xbox One- ja Playstation 4 -pelien säilyttämiseen ja asemalta ne myös latautuvat nopeammin. Kyseessä on 56 grammaa painava 3D TLC -NAND-piirejä käyttävä asema, joka käyttää USB 3.1 Gen 2 Type C -liitäntää. Asema on saatavilla 480 ja 960 gigatavun kapasiteetilla ja arvonnan palkintona on isompi malli.

Osallistu arvontaan vastaamalla kommentteihin uutisen kommenttilomakkeella tai TechBBS-foorumin kautta, mihin käyttöön asema sinulla menisi?

Osallistumisaika päättyy 26. joulukuuta klo 23:59. Voittajalle ilmoitetaan henkilökohtaisesti profiilista löytyvään sähköpostiosoitteeseen ja yksityisviestillä. Jos arvonnan voittajaa ei tavoiteta kahden viikon kuluessa, arvonta suoritetaan uudelleen.

Onnea arvontaan ja kyseisen ulkoisen SSD-aseman löydät mm. Verkkokauppa.comin valikoimista.

Creative valmistelee Sound BlasterX AE-9 -äänikorttia vaihdettavilla opamp-vahvistimilla

Sound BlasterX AE-9 on suunnattu alan harrastajille, mikä näkyy muun muassa vaihdettavina opamppeina ja mahdollisuutena ohittaa Sound Core3D -äänipiiri täysin.

Äänikorttirintamalla tapahtuu nykypäivänä harvoin ja vähän. Creative Labs ei ole kuitenkaan luovuttanut uusien tuotteiden suhteen, vaan valmistelee nyt julkaistavaksi alan harrastajille suunnattua Sound BlasterX AE-9 -äänikorttia. Harrastajaominaisuudet näkyvät myös tuotteen hinnoittelussa, joka on kuluttajaäänikorttien osalta ehdottomasti kalleinta luokkaa.

Sound BlasterX AE-9:n sydämenä sykkii edelleen vanha tuttu Sound Core3D -äänipiiri. Alan harrastajia ajatellen uusi huippumalli on varustettu vaihdettavilla opampeilla (operational amplifier, operaatiovahvistin) ja digitaalisen äänen muuttaa analogiseksi tarkemmin määrittelemätön ESS:n Sabre 32 -DAC-piiri. Äänikortin signaali-kohina-suhteeksi luvataan 129 desibeliä. Ennakkokatsauksen äänikorttiin tehnyt PCWorld epäilee, että DAC-piiri saattaisi olla pykälää parempi, kuin AE-5-äänikorteissa käytetty ES9016. AE-5:stä poiketen digitaalisen signaalin voi nyt ajaa suoraan DAC-piirille, kun AE-5:ssä kaikki liikenne kulki Sound Core3D:n kautta.

AE-9:n peräpäästä löytyy mielenkiintoinen yksityiskohta, jota ei ole aiemmin nähty äänikorteissa: 6-pinninen PCI Express -lisävirtaliitin. Ilmeisesti virtaliitintä ei kuitenkaan tarvita itse äänikortin tarpeisiin, vaan sen mukana toimitettavaan ulkoiseen liitinyksikköön. Liitinyksikön ja äänikortin välillä käytetään fyysisesti mini-HDMI-liitäntää muistuttavaa liitintä, mutta sen kytkennät tuskin ovat samat kuin oikeassa mini-HDMI:ssä.

Liitinyksikkö on varustettu XLR- ja 3,5 mm:n mikrofoniliitännöillä sekä 3,5 ja 6,3 mm:n kuulokeliitännöillä. Lisäksi siinä on äänenvoimakkuuden säädin, SBX-kytkin ja jonkinlainen säädin korkean impedanssin kuulokkeille. Yksikkö toimii lisäksi 48 voltin phantom power -virtalähteenä XLR-mikrofoneille ja sen takapuolelta löytyy ainakin tässä vaiheessa kaksi RCA-liitäntää.

Äänikortin omasta I/O-paneelista löytyvät optiset TOSLINK-sisään- ja -ulostulot, RCA-liittimillä toteutetut ulostulot vasemmalle ja oikealle kanavalle, 3,5 mm:n liittimet keski-/subwoofer-kanaville sekä takakanaville ja mini-HDMI:tä muistuttava liitin ulkoiselle liitinyksikölle.

Creative Labsin Sound BlasterX AE-9 tullaan julkaisemaan virallisesti vielä tämän kuun aikana ja sen suosituhinta tulee olemaan 299 dollaria.

Lähde: PCWorld