Uutiset
Intelin Raja Koduri kertoi Xe:n tulevista kehitysaskelista ja iGPU-puolen tulevasta loikasta
Gadget 360:n haastatteleman Kodurin mukaan iGPU-puolen suorituskyky olisi voinut mullistua jo aiemminkin, mutta Intelin prosessien viivästyttämä Meteor Laken prosessorisiru on vetänyt jarrusta jo toista vuotta.

Intelin grafiikkaguru Raja Koduri on istunut NDTV:n Gadgets 360 -sivuston kanssa haastattelupöytään Intelin ConnectiON-tapahtumassa Intiassa. Haastattelussa käytiin läpi paitsi Arc-näytönohjaimia ja niiden Xe-arkkitehtuuria, kuten odottaa sopi, myös joitain prosessorikuulumisia.
Heti haastattelun aluksi puheeksi tulee vuosi 2023, jolloin Koduri lupaa ihmisten näkevän lisää Arcia. Kyse ei ole kuitenkaan välttämättä vielä Battlemagesta, eli nykyisen Alchemistin seuraajasta, vaan Kodurin mukaan nykyarkkitehtuurista tullaan näkemään vielä uusia variaatioita tulevana vuonna. Hieman avoimeksi jää, onko kyse nimenomaan Intian tarpeisiin kustomoiduista versioista, vai puhuuko Koduri uusista malleista yleisemmin.
Riippumatta ensi vuoden tarjonnasta, Koduri toisti jälleen aiemmat sanansa luvatusta roadmapista, jossa nykyistä sukupolvea seuraavat ensin Battlemage ja sitten Celestial. Kodurin mukaan Intel ei jää tuleen makaamaan ja päivittämään tarjontaansa pitkähköllä 24-30 kuukauden välillä. Hän kertoo tyhjästä rakennetun GPU:n kehityksen kestävän 3-4 vuotta, mutta nyt kun on valmista, kykenee yhtiö iteroimaan arkkitehtuuria pidemmälle nopeastikin. Kodurin mukaan yksi tavoista, joilla Intel aikoo kiriä kilpailijoitaan, on nimenomaan nopeat kehityssyklit seuraaviin sukupolviin.
Nykyiset Arc-näytönohjaimet on suunniteltu pääasiassa moderneille rajapinnoille, mikä näkyy vanhempien rajapintojen verrattain heikompana suorituskykynä. Intel julkaisi jo uuden natiivin DirectX 9 -ajurin kouralliselle pelejä, joka paransi suorituskykyä parhaimmillaan jopa 80 %. Normaalisti DirectX 9 -pelit pyöritetään Arcilla D3D9on12-käännöskerroksella, mutta uusissa ajureissa mukana on myös DXVK-käännöskerros. Toistaiseksi ei tiedetä, missä tilanteissa DXVK on käytössä, mutta sen tiedetään joissain tapauksissa olevan suorituskykyisempi kuin natiivit DirectX-ajurit myös AMD:n ja NVIDIAn näytönohjaimilla, joten varmasti kohteita löytyy sillekin. Kodurin mukaan myös DirectX 11 -puolelle on luvassa vastaavaa isoa päivitystä, kuin DirectX 9:lle. Hän nostaa esille myös huomion, että useissa DX9-peleissä on edelleen bugeja ja jopa tapauksia, joissa rajapintaa käytetään väärin yksinkertaisesti koska AMD:n ja NVIDIAn ajurit syystä tai toisesta odottivat sitä, ja nyt Intelin on ulkopuolelta tulevana sovitettava omat ajurinsa näihin kaikkiin jälkikäteen.
Tekoälypuolella Koduri nosti esille Arc-näytönohjainten tarjoavan rahaansa nähden erittäin tehokasta kiihdytystä ja niiden suoriutuvan esimerkiksi kuvien luonnista Stable Diffusion -tekniikalla siinä missä NVIDIAn järeimmät kortit. Hän visioi tulevaisuudessa mahdollisuudesta esimerkiksi ottaa verrattain karkeakin mallikuva käyttäjästä, jonka pelit kääntäisivät tekoälykiihdytinten voimin fotorealistiseksi hahmoksi pelissä. Toinen tulevaisuuden visio olisi tekoäly luomassa pyynnöstä esimerkiksi erilaisia tasoja peleihin, jotta joka kerta olisi erilainen.
Haastattelija utelee myös missä Xe:ltä odotetut parannukset integroitujen grafiikkaohjainten suorituskykyyn viipyy, johon Koduri totesi viiveen löytyvän prosessoripuolelta. Hänen mukaansa syynä on Meteor Laken prosessorisirun myöhästely valmistusprosessien viivästymisen ja samojen prosessien käytön pitkittämisen vuoksi. Kodurin uskoo Meteor Laken kaiken myöhästelyn jälkeenkin tulevan mullistamaan iGPU-puolen ja tarjoavan kaikki samat ominaisuudet, mitä erillisnäytönohjaimetkin. Meteor Lakessa tullaan yhdistämään useilla eri Intelin ja TSMC:n prosesseilla valmistettuja siruja yhteen Foveros-pakettiin.
Lähde: Gadgets 360
Intelin Raja Koduri kertoi Xe:n tulevista kehitysaskelista ja iGPU-puolen tulevasta loikasta
Gadget 360:n haastatteleman Kodurin mukaan iGPU-puolen suorituskyky olisi voinut mullistua jo aiemminkin, mutta Intelin prosessien viivästyttämä Meteor Laken prosessorisiru on vetänyt jarrusta jo toista vuotta.
Video: AMD Radeon RX 7900 XTX & 7900 XT unboksaus
Tutustumme videolla uusiin Radeon RX 7900 -sarjan näytönohjaimiin pintapuolisesti.

AMD esitteli marraskuun alussa uudet RDNA 3 -arkkitehtuuriin perustuvat Radeon RX 7900 XTX- ja 7900 XT -näytönohjaimet, jotka saapuvat myyntiin 13. joulukuuta klo 16. io-techin testiin on jo saapunut AMD:n omat mallit, joista testit saa julkaista 24 tuntia aiemmin 12. joulukuuta.
7900 XTX:n veroton suositushinta Yhdysvalloissa on 999 dollaria ja Suomessa 24 % ALV:n kera hintatasoksi odotetaan noin 1280 euroa. 7900 XT:n 899 dollarin suositushinta puolestaan asettuu odotettavasti hieman yli 1000 euroon. Vertailun vuoksi saatavilla olevien NVIDIAn GeForce RTX 4080 -näytönohjaimien hintataso Suomessa on tällä hetkellä 1500 eurosta ylöspäin.
Tänään 8. joulukuuta AMD on antanut medialle luvan julkaista näytönohjaimien unboksausvideot. Otamme videolla ensituntumat näytönohjaimista.
Jos pidit videosta, niin tilaa io-techin YouTube-kanava ilmaiseksi, kiitos!
Video: AMD Radeon RX 7900 XTX & 7900 XT unboksaus
Tutustumme videolla uusiin Radeon RX 7900 -sarjan näytönohjaimiin pintapuolisesti.
MediaTek julkisti Dimensity 8200 -järjestelmäpiirin
Dimensity 8200 tulee aiempien 8100- ja 8000-mallien tavoin sijoittumaan todennäköisesti ylemmän keskihintaluokan puhelimiin.

MediaTek esitteli uuden älypuhelinpiirien lippulaivaksi sijoittuvan Dimensity 9200:n marraskuussa ja nyt valmistaja on laajentanut uuden sukupolven piirivalikoimaansa myös ylempään keskihintaluokkaan suunnatulla Dimensity 8200:lla. Nyt julkaistu 4 nm tekniikalla vamistettava piiri toimii seuraajana aiemmin tänä vuonna esitellyille 5 nm tekniikalla valmistetuille Dimensity 8000:lle ja 8100:lle.
Dimensity 8200:n prosessoripuoli muodostuu neljästä Cortex-A78-ytimestä, joista yksi toimii maksimissaan 3,1 GHz:n kellotaajuudella ja loput 3,0 GHz:n kellotaajuudella ja neljästä 2,0 GHz:n taajuudella toimivasta Cortex-A55-ytimestä. Piiriin arkkitehtuuri on siis tuttu Dimensity 8100 -mallista, mutta kellotaajuudet ovat nousseet korkeammiksi 2,85 GHz:stä. Grafiikkapuolesta Dimensity 8200:ssa huolehtii Mali-G610, joka on tuttu edellismalleista, mutta suorituskyvyn luvataan parantuneen 8 prosenttia Manhattan 3.0 -grafiikkatestissä.
Yhteysominaisuuksien osalta Dimensity 8200:ssa on tuettuna Wi-Fi 6E, 5G ilman mmWave-taajuuksia sekä Bluetooth 5.3. Piiri tukee korkeintaan 120 Hz:n nopeudella toimivia WQHD+-resoluution näyttöjä tai 180 hertsin Full HD+ -näyttöjä. Piiri tukee myös 4K-resoluution AV1-purkua. Kuvausominaisuuksien osalta tuettuna on 4K HDR -videokuvaus ja maksimissaan 320 megapikselin pääkamera.
Ensimmäiset MediaTekin Dimensity 8200 -piiriä käyttävät puhelimet ovat saapumassa markkinoille vielä joulukuun aikana.
Lähde: MediaTek
MediaTek julkisti Dimensity 8200 -järjestelmäpiirin
Dimensity 8200 tulee aiempien 8100- ja 8000-mallien tavoin sijoittumaan todennäköisesti ylemmän keskihintaluokan puhelimiin.
Video: Vuoden 2022 parhaat älypuhelimet
Videolla käymme läpi toimituksemme mielestä parhaat älypuhelimet useasta eri hintaluokasta.

Aiemmista vuosista tuttuun tapaan io-techin toimitus valitsi myös vuodelle 2022 parhaat älypuhelimet. Tällä kertaa puhelimet valikoitiin neljästä eri hintaluokasta – alle 300 €, 300–500 €, 500–1000 € ja yli 1000 €.
Yksittäisten voittajien sijaan valikoimme viime vuodesta tuttuun tapaan useampia suositusten arvoisia laitteita hintaluokkaa kohden. Pelkästään tänä vuonna julkaistujen puhelinten sijaan videolla pyritään myös yleisesti antamaan mahdollisia ostosuosituksia, minkä myötä joukkoon on mahtunut myös viime vuonna julkaistuja laitteita.
Jos tykkäsit videosta, niin tilaa io-techin YouTube-kanava ilmaiseksi, kiitos!
Video: Vuoden 2022 parhaat älypuhelimet
Videolla käymme läpi toimituksemme mielestä parhaat älypuhelimet useasta eri hintaluokasta.
Fractal Designilta puukoristeisella etupaneelilla varustettu North-tietokonekotelo
Northin kylkipaneelivaihtoehdoiksi tarjolla ovat lasi tai rei’itetty mesh-paneeli.

Fractal Design ylläpitää viime aikojen tiheähköä uusien koteloiden julkaisusykliä uuden North-nimeä kantavan kotelon myötä. Maksimissaan ATX-emolevyt sisäänsä mahduttava miditornikotelo tarjoilee nimensä mukaisesti pohjoismaisen muotoilun puisen etupaneelinsa kera.
Puisen etupaneelin lisäksi North tarjoaa metalliset yksityiskohdat kuten virtapainikkeen ja keinonahkaisen pienen lätkän, joka avulla rei’itetyn kattopaneelin irrottaminen tapahtuu helposti. Vasempaan kylkeen tarjolla on joko karkaistu lasi tai vaihtoehtoisesti verkkopaneeli. Värivaihtoehdoiksi tarjolla ovat valkoinen tammisella etupaneelilla tai musta pähkinäpuisella etupaneelilla.
Sisuksiin on mahdollista mahduttaa maksimissaan 355 mm pitkä näytönohjain ja 170 mm korkea prosessoricooleri. Mikäli käytössä on verkkokylkipaneeli ja siinä tuuletinkiinnikkeet laskee maksimikorkeus prosessoricoolerilta 145 millimetriin.
Fractal Design Northin tekniset tiedot:
- Ulkomitat: 447 x 215 x 469 mm
- Paino: 7,6 kg (mesh) / 7,7 kg (TG)
- Yhteensopivat emolevyt: ATX / mATX / Mini-ITX
- 3,5” paikat: 2 kpl (laajennettavissa 3:een)
- 2,5” paikat: 2 kpl
- Laajennuskorttipaikkoja: 7 kpl
- Näytönohjaimen maksimipituus: 355 mm etutuulettimen kanssa (300 mm 360 mm:n nestejäähdyttimen kanssa)
- Prosessoricoolerin maksimikorkeus: 170 mm (mesh-paneelin ja tuuletinpaikan kanssa 145 mm)
- Virtalähdetuki: ATX (max 255 mm)
- Tuuletinpaikat:
- Edessä: 3 x 120 mm / 2 x 140 mm (mukana 2 x Aspect 140 mm PWM)
- Takana: 1 x 120 mm
- Katossa: 2 x 120 mm / 2 x 140 mm
- Mesh-mallin kyljessä: 2 x 120 mm / 2 x 140 mm
- Jäähdytinyhteensopivuus:
- Edessä: 360 mm / 280 mm (max 151 mm leveä)
- Takana: 120 mm
- Katossa: 240 mm
Fractal Design ei totuttuun tapaan ole paljastanut Northin suositushintaa, mutta kotelon myynti on alkanut välittömästi. Kotimaisen Jimm’sin valikoimissa North kustantaa väri- ja kylkipaneelivalinnasta riippumatta 174,90 euroa.
Lähde: Fractal Design
Fractal Designilta puukoristeisella etupaneelilla varustettu North-tietokonekotelo
Northin kylkipaneelivaihtoehdoiksi tarjolla ovat lasi tai rei’itetty mesh-paneeli.
DeepCool julkaisi huomiota herättävän QuadStellar Infinity -kotelon
Kotelo on läheistä sukua 2017 GamerStorm-brändin alla julkaistulle QuadStellar-kotelolle, mutta muutoksiakin on tehty etenkin tallennustilan asennusmahdollisuuksien kannalta.

DeepCool on uudistanut viime vuosina brändinsä ja tunkeutunut varsin onnistuneesti parrasvaloihin etenkin coolereiden saralla. Nyt yhtiö on julkistanut uuden kotelon, joka tulee varmasti varastamaan huomion, oli se sitten hyvässä tai pahassa.
DeepCool QuadStellar Infinity on uusi versio vuonna 2017 GamerStorm-brändin alla esitellystä QuadStellar-kotelosta, mutta matkan varrella on muuttunut paljon muun muassa asennettavissa olevan tallenustilan kannalta. Valitettavasti yhtiön tiedote tai verkkosivut eivät syvenny turhan seikkaperäisesti koteloiden eroihin.
QuadStellar Infinity vangitsee katseen ennen kaikkea epätavallisella rakenteellaan. Kotelo on jaettu neljään ulkomitoiltaan identtiseen ”siipeen” sekä ne yhdistävään keskiöön. Kunkin ”siiven” etupaneeli on oletuksena kiinni, mutta niitä voi avata toisistaan riippumatta muutaman sentin ilmankierron tehostamiseksi. Etupaneelia koristaa RGB-valaistu DeepCoolin logo, josta lähtee siivet toisistaan erottavat valonauhat.
Vaikka kotelon ”siivet” ovat näennäisesti itsenäisiä, ovat oikea alasiipi ja vasen yläsiipi yhtä kammiota, mikä mahdollistaa jopa E-ATX-kokoluokan emolevyjen käytön. Oikea yläsiipi on varattu näytönohjaimelle ja vasempaan alasiipeen on sijoitettu virtalähteen paikka. Etupaneelin I/O, eli yksi USB-C-liitäntä ja audio-komboliitin, löytyy vasemman yläsiiven päältä. Siipien kyljet vasemmalla ja oikealla laidalla sekä kotelon päällä ovat karkaistua lasia.
DeepCool QuadStellar Infinityn tekniset ominaisuudet:
- Ulkomitat ja paino: 540 x 487 x 494 mm (Pituus x Leveys x Korkeus), 14,3 kg
- Materiaalit: ABS-muovi, SPCC teräs, alumiini, karkaistu lasi
- Etupaneelin liitännät: USB-C, audio-komboliitin
- Emolevytuki: mini-ITX, micro-ATX, ATX, E-ATX
- Levypaikat: 3 x 3,5” tai 2,5”
- Laajennuskorttipaikat: 14 (8 + 6)
- Prosessoricoolerin maksimikorkeus: 135 mm
- Näytönohjaimen maksimipituus: 380 mm
- Virtalähdepaikka: ATX (max. 210 mm)
- Tuuletinpaikat:
- Edessä 5 x 120 mm
- Sivuilla 9 x 120 mm
- Takana 1 x 120 mm
- Jäähdytinpaikat
- Edessä 120 / 240 / 360 mm
- Sivulla 120 / 240 / 360 mm
Huom! Kotelon havainnekuvat ja listatut ominaisuudet eivät ole täysin yhteneviä mm. levy-, jäähdytin- ja tuuletinpaikkojen osalta.
DeepCool QuadStellar Infinity saapuu myyntiin joulukuun aikana ja Suomessa yhtiön virallinen edustaja on Jimm’s PC-Store. Kotelon suositushinta on lehdistötiedotteen mukaan veroineen 359,90-369,90 euroa. Kotelolle myönnetään kahden vuoden takuu.
Lähde: Lehdistötiedote
DeepCool julkaisi huomiota herättävän QuadStellar Infinity -kotelon
Kotelo on läheistä sukua 2017 GamerStorm-brändin alla julkaistulle QuadStellar-kotelolle, mutta muutoksiakin on tehty etenkin tallennustilan asennusmahdollisuuksien kannalta.
PCI-SIG kommentoi 12VHPWR-kohua vierittämällä vastuun valmistajille
PCI-SIG pesee kätensä tapauksesta todeten, ettei se ota kantaa laitteiden varsinaiseen suunnitteluun ja että on valmistajien vastuulla varmistaa, että tuotteet ovat läpikotaisin testattuja ja turvallisia kuluttajille.

Uuden 12VHPWR-virtaliittimen alkutaival on ollut vähemmän mairitteleva, kun käyttäjät ovat raportoineet sulaneista virtaliittimistä GeForce RTX 4090 -näytönohjaimilla. Erinäisten teorioiden ja tutkimusten jäljiltä tultiin yleisesti yhteen lopputulemaan: Suurimmassa osassa tapauksia vika on ollut käyttäjän huolimattomuudessa ja liittimet ovat jääneet painamatta pohjaan.
Aihe oletettiin jo haudatuksi NVIDIAnkin todettua käyttäjävirheiden olevan suurin syy heidän tietoonsa tulleissa noin 50 tapauksessa maailmanlaajuisesti. Nyt PCI-SIG on kuitenkin käynyt vielä raottamassa arkun kantta käytännössä heittämällä kaikki muut osalliset rekan alle.
Järjestön tiedotteessa kerrotaan yhden valmistajan raportoineen PCI-SIGille potentiaalisesta turvallisuusriskistä sekä jo vireillä olevasta oikeudenkäynnistä, jossa 16-pinnistä 12VHPWR-liittimen syytetään olevan vakava turvallisuusriski kuluttajille. PCI-SIGin mukaan kaikkien sen jäsenten, jotka valmistavat mitään järjestön hallinnoimiin teknologioihin perustuvia laitteita, on tehtävä kaikki tarpeelliset toimet käyttäjäturvallisuuden takaamiseksi. Esimerkkinä mainittiin myös oikeusjutussa kuvailtujen tapausten testaaminen ja toistaminen.
Varsinainen rekan alle heittäminen tapahtui, kun PCI-SIG muistutti sen toimittavan vain tarpeelliset tekniset tiedot ja ominaisuudet yhteensopivuuden takaamiseksi eikä se ota kantaa itse suunnitteluun, valmistukseen, materiaaleihin ja niin edelleen. PCI-SIG:n mukaan on valmistajien vastuulla varmistaa, että kaikki heidän valmistamansa laitteet ovat turvallisia ja läpikotaisin testattuja kaikilta osa-alueiltaan.
Tiedotteesta raportoinut Tom’s Hardware painotti artikkelissaan vielä, että yllä olevan kaltaisia ulostuloja standardeja hallinoivilta järjestöiltä ei nähdä juuri koskaan. Tiedotteella tehdäänkin selväksi, että PCI-SIG haluaa pestä omat kätensä asiasta täysin ja varmistaa, ettei vastaavaa tapahdu tulevaisuudessa.
Lähde: Tom’s Hardware
PCI-SIG kommentoi 12VHPWR-kohua vierittämällä vastuun valmistajille
PCI-SIG pesee kätensä tapauksesta todeten, ettei se ota kantaa laitteiden varsinaiseen suunnitteluun ja että on valmistajien vastuulla varmistaa, että tuotteet ovat läpikotaisin testattuja ja turvallisia kuluttajille.
Intel julkaisi merkittävän DirectX 9 -päivityksen Arc-näytönohjaimille
Intel on tähän asti luottanut DX9:ssä Microsoftin D3D9on12-käännöskerrokseen, mutta nyt valikoidut pelit ovat saaneet käyttöönsä uuden natiivin DirectX9-ajurin.

Intel on saanut vihdoin ensimmäisen sukupolven Arc-erillisnäytönohjaimet myyntiin ja pelaajien käsiin. Näytönohjainten vastaanotto on ollut osin ristiriitaista, sillä näytönohjainten suorituskyky voi heitellä vielä rajustikin pelistä toiseen ja myös erilaisia bugeja esiintyy vielä kilpailijoita enemmän. Yhtiö parantaa ajureitaan kuitenkin jatkuvasti ja on tehnyt jo merkittäviä loikkia eteenpäin julkaisuajureista.
Uutisoimme Intelin tuoreimmista beeta-ajureista jo lyhyesti, mutta niiden parannuksia sopii ihmetellä hieman tarkemminkin. Erityisesti Intel on keskittynyt uusissa ajureissaan DirectX 9 -peleihin, eikä syyttä. Intelin Arc-näytönohjaimilta on puuttunut ns. natiivi tuki DirectX 9 ja vanhemmille rajapinnoille ja se luottaa niiden pyörittämisessä oletuksena Microsoftin Direct3D9-On-12-käännöskerrokseen.
Intelin uudet ajurit lupaavat parantaa suorituskykyä merkittävästi tietyissä DirectX 9 -peleissä ja tekee sen nimenomaan tuomalla peliin natiivin DirectX 9 -ajurin, mutta rajoituksin. Natiivi ajuri tukee toistaiseksi vain kourallista pelejä ja lopuissa käytetään edelleen D3D9on12-käännöskerrosta. Yhtiö lupaa toimittaa DirectX 9 -päivityksiä myös tulevissa ajureissaan, mutta mitään aikataulua tai edes lupausta ”kaikelle toimivasta natiiviajurista” ei saatu.
Intelin omien testien mukaan uudet 3953-ajurit parantavat DX9-suorituskykyä pelistä riippuen 3-79 % 1080p-resoluutiolla ja 4-77 % 1440p-resoluutiolla, kun käytössä on Arc A770 -näytönohjain ja verrokkina 3490-ajurit. Ajureissa suorituskykyä saaneet pelit ovat Guild Wars 2, Payday 2, League of Legends, Starcraft 2, Stellaris ja Counter-Strike: Global Offensive.
Yhtiö on panostanut etenkin Counter-Strike: Global Offensiveen, jossa suorituskyky nousi 1080p-resoluutiolla 79 ja 1440p-resoluutiolla 77 prosenttia. Huomattavasti isompi parannus nähtiin kuitenkin pelin sulavuudessa, eli ruutuaikojen tasaisuudessa. Aiempien ajureiden rajusti heittelevän piikkimeren sijasta Arcin ruutuajat näyttävät nyt siltä miltä pitäisikin, vaikkei vertailua kilpailijoiden kortteihin olekaan tehty. Kuva kertoo tässäkin tapauksessa enemmän kuin tuhat sanaa ja löydät vertailun yltä. Beyond3D-sivuston käyttäjä Dayman1225 on julkaissut myös omat pikatestinsä CS:GO-pelissä todeten, että vaikka myös sisäänrakennetussa suorituskykytestissä oli iso parannus, on ero vielä selvästi merkittävämpi itse pelissä.
Lähde: Intel
Intel julkaisi merkittävän DirectX 9 -päivityksen Arc-näytönohjaimille
Intel on tähän asti luottanut DX9:ssä Microsoftin D3D9on12-käännöskerrokseen, mutta nyt valikoidut pelit ovat saaneet käyttöönsä uuden natiivin DirectX9-ajurin.
Samsung esitteli GDDR7-muistit
Uusien muistien kerrotaan yltävän 36 Gbps:n nopeuksiin ja käyttävän edeltäjistään poiketen PAM3-signalointia.

Samsung julkisti hiljattain GDDR6W-muististandardin, mutta kun yhtiön tämän vuoden Tech Day -tapahtuma on käynnissä ei painella jarruja ja tällä kertaa esittelyvuorossa on GDDR7. Yhteistä molemmille on se, ettei Samsung tai muutkaan ole vielä ehtineet edes vihjaista, milloin tuotteita saattaisi löytyä ihan markkinoilta asti.
GDDR7-muistit tulevat eroamaan nykyisistä GDDR-muisteista ennen kaikkea signalointinsa osalta. Siinä missä lähes kaikki muistit käyttävät NRZ- eli Non-return to Zero -signalointia (jota voisi kutsua myös PAM2:ksi) ja GDDR6X PAM4- eli Pulse Amplitude Modulation 4-level -signalointia, tulee GDDR7 luottamaan PAM3-signalointiin. Signaloinnin eri jännitetasojen määrä vaikuttaa paitsi niiden toteutuksen haastavuuteen, myös siirrettyyn dataan. NRZ siirtää bitin per kellojakso, PAM3 kolme bittiä per kaksi kellojaksoa ja PAM4 kaksi bittiä per kellojakso.
Toistaiseksi GDDR7-muisteista tiedetään kuitenkin vain vähän muuta. Ian Cutressin julkaiseman dian mukaan muistit tulisivat tarjoamaan 36 Gbps:n nopeuden, kun PAM3-signalointiin siirtyminen tiputtaa tehonkulutusta 25 % NRZ-signalointiin verrattuna. Todennäköisesti vertailussa on kuitenkin puhe energiatehokkuudesta per siirretty bitti, jolloin selvästi suuremmat nopeudet nostavat reaalikulutuksen nykymuisteja korkeammaksi.
Lähteet: Samsung, Ian Cutress @ Twitter
Samsung esitteli GDDR7-muistit
Uusien muistien kerrotaan yltävän 36 Gbps:n nopeuksiin ja käyttävän edeltäjistään poiketen PAM3-signalointia.
Nokia 5.3 voi muuttua toimintakyvyttömäksi tehdasasetusten palautuksesta Android 12 -päivityksen jälkeen
Android 12:n jo Nokia 5.3:een ladanneiden käyttäjien ei kannata ainakaan toistaiseksi palauttaa puhelimensa tehdasasetuksia.

HMD Global aloitti parin vuoden takaiselle Nokia 5.3:lle Android 12 -päivitysten jakelun marraskuussa. Valitettavasti päivitys osoittautui bugiseksi ja se on sittemmin vedetty jo pois jakelusta. Päivityksen jo ladanneiden ei kuitenkaan kannata nollata puhelintaan tehdasasetukset palauttamalla, sillä sen on havaittu mahdollisesti ”brickaavan” puhelimia. Laitteiden ohjelmisto on siis mennyt rikki tehden puhelimista käyttökelvottomia.
Ongelman takana on Android-puhelinten päivityksiin mahdollistettu anti-rollback-ominaisuus, jonka tarkoituksena on estää vanhempaan käyttöjärjestelmäversioon palaamista. Vakiona ohjelmistopäivityksiä varten puhelimissa on erilliset A- ja B-osiot, joihin päivitykset latautuvat ja toisesta osiosta voi palauttaa puhelimen edellisen päivitysversion. Nyt Nokia 5.3:n tapauksessa tehdasasetusten palautus pyrkii palauttamaan toiseen osioon jääneen Android 11:n, mikä ei anti-rollbackin myötä ole mahdollista.
Ohjelmiston korjaus ei mitä ilmeisemmin onnistu kotioloissa, vaan ”brickannut” puhelin on vietävä huoltoon.
Vastaavasta syystä tapahtuvia ohjelmiston rikkoutumisia on havaittu aiemmin myös Pixel-puhelimissa ja Googlen virallinen ohjeistus on ollut asentaa Androidin versiopäivitys useaan otteeseen. Tällöin molemmissa osioissa olisi asennettuna tuorein Android eikä anti-rollback siten pääsisi aiheuttamaan ongelmia.
HMD Globalin tapauksessa anti-rollback on käynnistynyt ilmeisesti 14. marraskuuta jakeluun saapuneessa Android 12 -päivityksessä. Jo ennen sitä puhelimiin olisi ollut tarkoitus tulla jo Android 12:n sisältävä päivitys, jonka jakelu on aloitettu 31. lokakuuta. Jostain syystä osa käyttäjistä on kuitenkin mitä ilmeisimmin saanut suoraan tuoreemman päivityksen, josta tehdasasetusten palautus ei ole enää toiminut, sillä anti-rollback on asettunut päälle ja toisella osiolla onkin ollut vanhempi Android 11 -käyttöjärjestelmäversio.
HMD Global on kertonut aiheesta uutisoineelle AndroidWorldille olevansa tietoinen osaa Nokia 5.3 -käyttäjiä koskevasta ongelmasta ja työskentelevänsä sen parissa korjatakseen tilanteen. Toistaiseksi HMD Global kehottaa Nokia 5.3:n omistajia olemaan palauttamatta puhelinta tehdasasetuksiin, jos se toimii Andorird 12:lla.
Kiitokset uutisvinkistä ja kattavasta pohjatyöstä lähteineen TechBBS-foorumin käyttäjälle Flying Antero. Tarkemmin Nokia 5.3:n päivityksen mukanaan tuomiin haasteisiin voi tutustua lähdelinkkien takaa.
Lähteet: Nokia Community, PiunikaWeb, AndroidWorld, Twitter-käyttäjät (1), (2), (3), Android Police, TechBBS
Nokia 5.3 voi muuttua toimintakyvyttömäksi tehdasasetusten palautuksesta Android 12 -päivityksen jälkeen
Android 12:n jo Nokia 5.3:een ladanneiden käyttäjien ei kannata ainakaan toistaiseksi palauttaa puhelimensa tehdasasetuksia.