Uutiset
Uusi artikkeli: Testissä AMD Ryzen 9 7950X & Ryzen 7 7700X
Testissä AMD:n uudet 16- ja 8-ytimiset Zen 4 -arkkitehtuuriin perustuvat Ryzen 7000 -sarjan prosessorit.

AMD:n uudet Ryzen 7000 -sarjan prosessorit saapuvat myyntiin huomenna 27. syyskuuta klo 16, mutta testien salassapitovelvollisuus päättyi tänään 24 tuntia myynninalkua aiemmin. Testasimme io-techissä heti tuoreeltaan suorituskykyisimmän mallin eli 16-ytimisen Ryzen 9 7950X:n ja 8-ytimisen Ryzen 7 7700X:n.
Tutustumme artikkelissa uuteen Zen 4 -arkkitehtuuriin, AM5-kantaan sekä prosessoreiden ominaisuuksiin ja ajamme kattavat prosessori- ja pelitestit eri resoluutioilla. Mukana on myös tehonkulutus- ja melumittaukset sekä pikaiset ylikellotus- ja alivoltitustestit.
Lue artikkeli: Testissä AMD Ryzen 9 7950X & Ryzen 7 7700X
Uusi artikkeli: Testissä AMD Ryzen 9 7950X & Ryzen 7 7700X
Testissä AMD:n uudet 16- ja 8-ytimiset Zen 4 -arkkitehtuuriin perustuvat Ryzen 7000 -sarjan prosessorit.
Video: Samsungin taittuvanäyttöisten puhelinten uudistukset vuodelle 2022
Videolla käymme läpi, mitä uutta Samsungin Galaxy Z Fold4 ja Flip4 tuovat edeltäjiinsä nähden.

Samsungin Galaxy Z Fold4 ja Flip4 saavuttivat tänä vuonna nimiensä mukaisesti jo neljännet sukupolvensa ja se näkyy myös jossain määrin niiden uudistuksissa, sillä ensimmäisten mallien vuosittaisista suurehkoistakin päivityksistä on siirrytty maltillisempiin kehitysaskeliin. Uusimmalla YouTube-videolla käymme puhelinten uudistukset lyhyesti läpi ja pohdimme niiden asemaa nykyisillä älypuhelinmarkkinoilla.
Video pohjautuu aiemmin io-techissä julkaistuihin kirjoitettuihin artikkeleihin:
Jos pidit videosta, niin tilaa io-techin YouTube-kanava ilmaiseksi, kiitos!
Video: Samsungin taittuvanäyttöisten puhelinten uudistukset vuodelle 2022
Videolla käymme läpi, mitä uutta Samsungin Galaxy Z Fold4 ja Flip4 tuovat edeltäjiinsä nähden.
Live: io-techin Tekniikkapodcast (38/2022)
io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin viikottainen Tekniikkapodcast esitetään tänään perjantaina 23. syyskuuta noin klo 15:00 alkaen suorana live-streamina. Tekniikkapodcast lähetetään suorana YouTubessa. Lähetys tulee poikkeuksellisesti Porista ja äänessä ovat tällä viikolla Sampsa Kurri ja Juha Kokkonen.
Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.
io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:
Live: io-techin Tekniikkapodcast (38/2022)
io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.
USB-logopäivitys tekee standardista helposti ymmärrettävän
USB:n logopäivitys helposti ymmärrettävine merkintöineen on tervetullut henkäys raitista ilmaa nimisekoilujen värittämän taipaleen jälkeen.

USB-standardi on aiheuttanut viime vuosina rutkasti vihastusta ja vain vähän ihastusta, kiitos sekavan nimeämispolitiikan. Viimeisin keikaus oli USB4 Version 2.0, joka oli jälleen uusi poikkeama aiemmista tavoista, joskin lopulta ilmeisesti tarkoitettu lähinnä kehittäjille, ei niinkään kuluttajille.
Nyt USB Promoter Group on esittänyt merkkejä järkiintymisestä ja päivittänyt kaikessa hiljaisuudessa EnablingUSB-sivustoa. Logopäivitysten myötä näyttää siltä, että kuluttajan ei tarvitse enää miettiä sekavia eri USB-versioita, vaan logot kertovat kaiken oleellisen helposti ymmärrettävässä muodossa.
Laitteissa tullaan näkemään pakkauksessa USB Certified -logo nopeusmerkinnällä, itse porteissa yksinkertaistettu nopeuslogo ja laitteen latausportissa sama, mutta pariston sisään kätkettynä.
Latureiden paketoinneissa tulee puolestaan olemaan salamalla varustettu USB Certified -logo, jonka alla lukee joko Charger tai Fast Charger ja vieressä wattilukema. Hauskana yksityiskohtana ja muistona menneestä nimeämislogiikasta esimerkkilogoissa pelkkä Charger tukee 240 watin latausta, kun Fast Chargerissa loppuu löpö 100 watissa.
Kaapeleiden osalta puolestaan näkyy paketoinneissa Certified USB -logo, jonka vierellä on sekä nopeus- että wattimerkinnät tai kaikkein hitaimpien Hi-Speed-kaapeleiden kohdalla pelkkä wattilukema. Itse kaapeleissa
Lähde: EnablingUSB, Reddit
USB-logopäivitys tekee standardista helposti ymmärrettävän
USB:n logopäivitys helposti ymmärrettävine merkintöineen on tervetullut henkäys raitista ilmaa nimisekoilujen värittämän taipaleen jälkeen.
AMD julkaisi uudet AMD Software 22.9.1 -ajurit
Ajureiden ainut merkittävä uudistus on tuki CoD: Modern Warfare II:n avoimelle beetalle, mutta mukana on myös korjaus pitkään vaivanneeseen Enhanced Sync -ongelmaan.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen. AMD Software Adrenalin Edition 22.9.1 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Polaris-arkkitehtuurista lähtien sekä Zen-prosessoreiden integroituja grafiikkaohjaimia.
AMD Software 22.9.1 -ajureiden ainut merkittävä uudistus on virallinen tuki Call of Duty: Modern Warfare II:n avoimelle beetaversiolle. Valitettavasti mukana ei ole mainintoja mahdollisista suorituskykyeroista.
Tällä kertaa korjattuja bugeja on vain yksi, mutta sitäkin isompi: AMD on ajurien julkaisutiedotteen mukaan nitistänyt lopultakin Enhanced Sync -ominaisuutta ikuisuuden vaivanneen ongelman, tai ainakin ison osan sitä. Tarkemmin kyse on Enhanced Syncin aiheuttamista mustista ruuduista pelatessa tai videoita katsellessa, jos käytössä on useampi näyttö Extended-tilassa ja Enhanced Sync kytkeytyy päälle tai pois. Mitään muitakaan Enhanced Synciin tai mustiin ruutuihin liittyviä tiedossa olevia ongelmia ei ole kuitenkaan listattu, eli toivotaan sen episodin olevan nyt taputeltu.
Tiedossa olevia ongelmia uusissa ajureissa ovat esimerkiksi GPU:n käyttöastemittarin mahdollinen jumittaminen 100 %:iin pelistä poistumisen jälkeen, kuvassa mahdollisesti näkyvät hetkelliset artifaktit peli- ja videoikkunoiden välillä vaihdellessa ja RX 6000 -sarjan näytönohjaimilla saattaa esiintyä nettisivuille upotetuissa videoissa frame droppeja näyttämättä jääneitä ruutuja. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa.
AMD julkaisi uudet AMD Software 22.9.1 -ajurit
Ajureiden ainut merkittävä uudistus on tuki CoD: Modern Warfare II:n avoimelle beetalle, mutta mukana on myös korjaus pitkään vaivanneeseen Enhanced Sync -ongelmaan.
AMD julkaisi Ryzen 7020 ”Mendocino” -prosessorit kannettaviin
Kuten AMD:n uusi nimeämiskäytäntö kertoo, 7020-sarjassa on Zen 2 -arkkitehtuurin prosessoriytimet, jotka ovat saaneet rinnalleen LPDDR5-muistit ja RDNA2-grafiikkaohjaimen.

AMD ilmoitti hiljattain uusivansa mobiilipuolen nimeämisen ensi vuodesta alkaen. Ensi vuosi alkoi kuitenkin etuajassa, sillä yhtiö on nyt julkaissut ensimmäiset Ryzen 7020 -sarjan mobiiliprosessorit.
Kuten nokkelimmat knikkeknattertonit johtopäättelivät jo nimestä, Mendocino-koodinimellisessä prosessorissa on käytössä Zen 2 -prosessoriytimet, joiden pariksi on saatu RDNA2-arkkitehtuuriin perustuva grafiikkaohjain. Mallistoon kuuluu ainakin tässä vaiheessa neljä prosessoria: Athlon Silver 7120U, Athlon Gold 7220U, Ryzen 3 7320U ja Ryzen 5 7520U. Prosessorit valmistetaan TSMC:n N6-valmistusprosessilla.
Ryzen 3 7320U ja 5 7520U ovat kumpikin neliytimisiä ja ne voivat suorittaa SMT-teknologian avulla maksimissaan kahdeksaa säiettä samanaikaisesti. Athlon Goldissa ytimiä on kaksi, mutta SMT-teknologiaa ei ole kytketty pois käytöstä eli se kykenee suorittamaan samanaikaisesti neljää säiettä. Athlon Silverissä on jätetty vielä SMT pois käytöstä eli se suorittaa vain kahta säiettä samanaikaisesti. Kaikkien neljän prosessorin grafiikkaohjain tottelee nimeä Radeon 610M ja siinä on käytössä kaksi RDNA2 Compute Unit -yksikköä eli 128 Stream-prosessoria. Kaksi CU:ta tarkoittaa käytännössä käyttökelpoisuutta lähinnä mediakulutukseen ja yksinkertaisiin selainpeleihin. Löydät prosessoreiden kellotaajuudet Athlon Silveriä lukuunottamatta uutisen pääkuvasta. Athlon Silver 7120U:n perus- ja Boost-kellotaajuudet ovat 2,4 ja 3,5 GHz.
AMD:n tiedotteen mukaan Mendocino-kannettavia on luvassa ainakin Acerilta, HP:lta ja Lenovolta. Kannettaville tulee olemaan yhteistä ainakin moderni valmiustila, äänikomennolla herättäminen, pikalataustuki ja LPDDR5-muistit. Prosessoreihin on myös integroitu Microsoftin Pluton-tietoturvaprosessori.
Lähde: AMD
AMD julkaisi Ryzen 7020 ”Mendocino” -prosessorit kannettaviin
Kuten AMD:n uusi nimeämiskäytäntö kertoo, 7020-sarjassa on Zen 2 -arkkitehtuurin prosessoriytimet, jotka ovat saaneet rinnalleen LPDDR5-muistit ja RDNA2-grafiikkaohjaimen.
Logitech julkaisi uudet suoravetomoottorilla varustetun G Pro Racing ratin sekä load cell -jarrulliset G Pro Racing polkimet
Logitech G Pro Racing Wheel -ratti kustantaa 1099 euroa ja G Pro Racing Pedals -polkimet puolestaan 389 euroa.

Logitech on julkaissut uudet selvästi aiempia malleja korkeampaan hintaluokkaan sijoittuvat ratin sekä polkimet rattipoljinmallistoonsa. Kyseessä on selvästi valmistajan aiempia rattipoljinsettiä kalliimpi kokonaisuus G Pro Racing Wheelin kustantaessa 1099 euroa ja G Pro Racing Pedalsien maksaessa 389 euroa.
Valmistajan uusi G Pro Racing Wheel tukee parin vuoden takaisesta G923:sta tuttua Trueforce-palautetekniikkaa perinteisen Force Feedbackin lisäksi, mutta rataspohjaisen voimanvälityksen sijaan uutuusratti tarjoaa Direct Drive -suoravetomoottorin, joka yltää jopa 11 newtonmetrin vääntövoimaan. Ratissa on tarjolla näyttö, jonka kautta voi hallita eri käyttötiloja kuten viittä tallennettavaa käyttäjäprofiilia.
G Pro Racing Pedals -polkimet puolestaan tarjoavat kolme poljinta – kaasun, jarrun ja kytkimen. Jarrun Logitech on toteuttanut load cell -tekniikalla. Pedaalien jäykkyyttä on myös mahdollista säätää. Säätö tapahtuu kaasun ja kytkimen osalta jousta vaihtamalla, kun taas jarrussa on vaihdettavia elastomeeripalikoita.
Logitech G Pro Racing -malliston ratti ja polkimet tulevat saataville kahtena eri versiona, joista toinen toimii Playstation 4- ja Playstation 5 -konsoleiden kanssa ja toinen Xbox -konsoleiden kanssa. Molemmat versiot toimivat tietokoneen kanssa. Poljinosa kiinnitetään konsoleiden kanssa suoraan rattiin ja tietokoneen kanssa se puolestaan toimii myös yksinään USB-yhteyden yli.
Logitech julkaisi uudet suoravetomoottorilla varustetun G Pro Racing ratin sekä load cell -jarrulliset G Pro Racing polkimet
Logitech G Pro Racing Wheel -ratti kustantaa 1099 euroa ja G Pro Racing Pedals -polkimet puolestaan 389 euroa.
Katsaus näytönohjainvalmistajien GeForce RTX 40 -mallistoihin
Kolmella suurimmalla valmistajalla on kullakin oman näköisensä mallisto, mutta ehkä hieman odottamattomastikin joukkoon mahtuu vain yksi nestejäähdytetty malli.

NVIDIA on julkaissut pitkän odotuksen ja huhuttujen julkaisupäivien päätteeksi GeForce RTX 40 -sarjan näytönohjaimet. Nahkatakkisen toimitusjohtaja Jensen Huangin keynotessa esille pääsivät yhtiön omat Founders Edition -näytönohjaimet, mutta myös AIB-valmistajilla on jo omat näkemyksensä siitä, millaisia uusien näytönohjainten kuuluu olla. NVIDIAlla on omat mallit RTX 4080 16 Gt- ja RTX 4090 -malleista, mutta RTX 4080 12 Gt on täysin AIB-valmistajien leikkikenttää.
Asus lähtee taistoon ROG Strix- ja TUF Gaming -sarjojen voimin, tuoden jokaiseen sarjaan kaikki kolme uutta GeForcea ja vielä ylikellotusmalleja päälle. ROG Strixin jäähdytin on ainakin RTX 4080 16 Gt:n ja RTX 4090:n osalta identtinen, 3,5-korttipaikkainen järkäle. Coolerin kolme tuuletinta ovat aiempaa kookkaampia ja yhtiöllä on käytössä uusi patentoitu höyrykammio koneistetulla lämmönlevittäjällä. Coolerin kuoret, runko ja taustalevy ovat valettua metallia tukevamman tuntuman takaamiseksi. Komeuden kruunaa RGB-perävalot näytönohjaimen peräpäässä.
TUF Gamingin puolella mennään vielä paksumpaan suuntaan ja näytönohjaimen virallinen vyötärömitta on 3,65 korttipaikkaa. Coolerin kolme tuuletinta ovat Strix-sisaruksen tavoin aiempaa kookkaampia ja ne puhaltavat ilmaa läpi huomattavasti piirilevyään pidemmän alumiinirivaston. Alumiinirivastolle lämpö johdetaan uudelleen suunnitellusta höyrykammiosta yhteensä viiden 8 mm:n ja kolmen 6 mm:n lämpöputken voimalla. Näytönohjaimen RGB-valaistus on maltillista rajoittuen kolmiulotteiseen TUF-logoon.
Gigabyten on esitellyt vasta RTX 4090 -malliston: Aorus GeForce RTX 4090 Master, GeForce RTX 4090 Gaming OC ja GeForce RTX 4090 Windforce. Aorus-mallissa on käytössä uudet Bionic shark -tuulettimet, jonka lapojen pinta imitoi haiden nahkaa peittäviä suomuja. Yhtiön pinnoite parantaa paineentuottoa jopa 30 % ja pienentää melua 3 dB verrattuna tarkemmin määrittelemättömään ”tavalliseen 1800 rpm:n tuulettimeen”. Coolerin alumiinirivaston pinta-ala on kasvanut jopa 30 % Aorus RTX 3090 Masteriin verrattuna. Näytönohjaimen kruunaa sen kyljestä löytyvä pieni näyttö sekä sekä mielenkiintoisena ratkaisuna RGB-valaistus on sijoitettu suoraan itse tuuletinlapojen kärkiin.
Gigabyte GeForce RTX 4090 Gaming OC:sta ei ole tietoa vielä juuri sen enempää, kuin että näytönohjain on arviolta 3,5-korttipaikan korkuinen ja RGB-renkaat on siirretty tuuletinten alle. Windforce-mallista on puolestaan riisuttu RGB-valaistus kokonaan, mutta cooleri on samaa kokoluokkaa.
MSI:n jakaa mallistonsa siten, että GeForce RTX 4090:stä tulee saataville Suprim Liquid- ja Gaming Trio -mallit, kun RTX 4080:sta saadaan Suprimit ja Ventukset. Suprim Liquid on varustettu kulmikkaalla kuorella, jonka päältä löytyy yksinäinen Torx 5.0 -tuuletin ja kyljestä reiät AIO-nestekierron putkille. Tässä vaiheessa markkinoiden ainut kahden korttipaikan RTX 4090 on kytketty 240 mm:n AIO-kiertoon blokkiyksikköön integroidulla pumpulla. RGB-valaistus on toteutettu maltillisen tyylikkäästi tuulettimen vieressä olevalla valopalkilla.
Gaming Triossa on kolme Torx 5.0 -tuuletinta, jotka puhaltavat ilmaa läpi loivaan v-muotoon leikattua alumiinirivastoa. Sen mukana toimitetaan myös erillinen tukirauta, jolla kokonaisuuden saa viemään käytännössä jopa viisi tai jopa kuusi korttipaikkaa.
MSI:n RTX 4080 -mallistosta tiedetään vasta vähän. Suprim-mallin cooleri on kuitenkin varustettu samoilla Torx 5.0 -tuulettimilla, kuin 4090-malleissakin, mutta Ventuksessa on vanhemmat Torx 4.0 -tuulettimet. Kumassakin tuulettimia on kolme ja coolerilla lienee paksuutta yli 3 korttipaikkaa.
Katsaus näytönohjainvalmistajien GeForce RTX 40 -mallistoihin
Kolmella suurimmalla valmistajalla on kullakin oman näköisensä mallisto, mutta ehkä hieman odottamattomastikin joukkoon mahtuu vain yksi nestejäähdytetty malli.
NVIDIA esitteli DLSS 3:n ja tulevia RTX-pelejä
DLSS 3 on tuettu vain uusilla GeForce RTX 40 -näytönohjaimilla, mutta sen Super Resolution -skaalainkomponentti on todellisuudessa vanha tuttu DLSS 2.x ja toimii automaattisesti myös vanhemmilla RTX-näytönohjaimilla.

NVIDIAn nahkatakkinen toimitusjohtaja Jensen Huang julkaisi eilen odotetusti Ada Lovelace -arkkitehtuurin ja ensimmäiset GeForce RTX 40 -sarjan näytönohjaimista. Uusien näytönohjainten rinnalla julkaistiin myös uusia teknologioita, joista suurinta huomiota huutaa osakseen DLSS 3.
DLSS:n jokainen suuri versio on merkinnyt isompaa muutosta koko teknologiaan. Alkuperäiset DLSS 1.x -versiot olivat vielä spatiaalisia skaalaimia, jotka vaativat NVIDIAn supertietokoneen jauhamaan dataa opetuskäyttöön joka pelille erikseen. DLSS 2.x -versiot ovat puolestaan temporaalisia skaalaimia, jotka käyttävät geneeristä opetusdataa pelikohtaisen sijasta. DLSS 3.x ei muuta 2.x:n konseptia skaalauksen osalta, vaan nimeää sen nyt Super Resolutioniksi ja lisää sen rinnalle uuden ominaisuuden, Frame Generationin eli ruutujen luonnin.
DLSS Frame Generation käyttää NVIDIAn aiempaa järeämpää Optical Flow Accelerator -yksikköä lukeakseen ruuduista liikedataa pelienginen liikevektoreiden lisäksi. Sen kerrotaan pystyvän seuraamaan kuvasta esimerkiksi heijastuksia ja vastaavia pikselitasolla asti. Esiopetettu neuroverkko rakentaa näistä ongitun datan ja edeltävien ruutujen perusteella tarvittavat tiedot luodakseen täysin itsenäisesti uuden ruudun, mikä parantaa suorituskykyä sekä prosessori- että näytönohjainriippuvaisissa tilanteissa. Teknologia olikin käytössä NVIDIAn uusien näytönohjainten suorituskykygraafeissa osassa pelejä mahdollistamassa lupaukset jopa nelinkertaisesta suorituskyvystä.
Automaattisesti luodut ruudut tarkoittavat kuitenkin samalla käytännössä sitä, etteivät luodut ruudut ota huomioon käyttäjän viimeisimpiä liikkeitä, vaan aiemmat. Osin tämänkin vuoksi DLSS 3 -pelit tukevat automaattisesti myös NVIDIA Reflexiä varmistamaan mahdollisimman pienet viiveet muutoin.
Pelien ja teknologioiden kuvanlaatua tutkiva Eurogamerin Digital Foundry on saanut NVIDIAlta luvan julkaista rajatun ennakkokatsauksen teknologiaan jo nyt. Se osoittaa samalla sudenkuoppia teknologiassa, sillä DLSS Frame Generationin luomat ruudut tunnistaa useissa eri skenaarioissa artifakteistaan, jotka puuttuvat DLSS Super Resolutionin skaalaamista ruuduista.
DLSS 3 -teknologia on tuettu vain Ada Lovelace -arkkitehtuuriin perustuvilla GeForce RTX 40 -sarjan näytönohjaimilla. Tuki teknologialle on luvattu nyt jo 35 peliin, joista osan kohdalla kyse on nykyisen tuen päivittämisestä DLSS 3:een. Nykynäytönohjainten omistajien ei kuitenkaan tarvitse vaipua epätoivoon, sillä pelit tukevat automaattisesti myös DLSS 2.x:ää, koska DLSS 3:n Super Resolution -skaalauskomponentti ei ole muuttunut mihinkään.
DLSS:n lisäksi muita ohjelmistopuolen uutuuksia olivat esimerkiksi Portal with RTX, eli säteenseurantaominaisuuksilla päivitetty versio valheellisesta kakusta, Marble-demon henkinen Racer RTX kaahailu radio-ohjattavien kokoluokassa sekä Cyberpunkin RT Overdrive -tila, jossa säteenseurantaefektit on käännetty yhteentoista. Vanhojen pelien modaajille on puolestaan tarjolla työkalut, jotka käytännössä nappia painamalla muuntavat vanhoja pelejä nykyaikaisemmiksi luomalla automaattisesti PBR-materiaaleja (Physically Based Rendering), lisäämällä säteenseurantatuen, terävöittämällä tekstuureja ja niin edelleen.
NVIDIA esitteli DLSS 3:n ja tulevia RTX-pelejä
DLSS 3 on tuettu vain uusilla GeForce RTX 40 -näytönohjaimilla, mutta sen Super Resolution -skaalainkomponentti on todellisuudessa vanha tuttu DLSS 2.x ja toimii automaattisesti myös vanhemmilla RTX-näytönohjaimilla.
OnePlus aloitti Android 13:n jakelemisen 10 Pro -älypuhelimelleen
Android 13 sisältyy mukaan valmistajan tuoreeseen OxygenOS 13 -päivityksen.

OnePlus on aloittanut Android 13:n mukanaan tuovan OxygenOS 13:n jakelun OnePlus 10 Pro -lippulaivapuhelimelleen. Valmistaja on samalla ensimmäinen sitten Googlen, joka ehti tuomaan tuoreimman Android-version laitteilleen.
Android 13:n omien uudistusten ohessa päivitetty OxygenOS 13 -käyttöliittymä tuo mukanaan uuden Aquamorphic Design -teeman ja animaatiot. Käyttöliittymässä käytetään paljon pehmeitä muotoja ja värejä ja valmistajan itsensä mukaan OxygenOS 13 on ottanut ulkonäölliset vaikutteensa luonnosta.
Lisäksi OxygenOS 13 tuo mukanaan myös päivityksiä toiminnallisuuksiin ja muun muassa lukitusnäyttöä on päivitetty. Uusi kehitetty Always on -tila tukee OnePlussan uusimmassa käyttöliittymäversiossa uusia graafisia tyylejä ja integroinnin Spotifyn kanssa, eli omaa musiikkia voi ohjata suoraan Always on -näytön kautta.
Ulkonäkömuutosten lisäksi päivitys tuo mukanaan myös suorituskykyoptimointeja ja parannusta pelikokemukseen uuden HyperBoost GPA 4.0:n myötä. Tarkemmin OxygenOS 13:n mukana tuomiin uudistuksiin voit tutustua lähdelinkkien takaa OnePlussan omasta tiedotteesta ja OxygenOS 13:n tuotesivuilta.
OxygenOS 13 -päivitys tulee saataville ensimmäisenä avoimen beetaversion ladanneille käyttäjille, minkä jälkeen päivitys tulee vähitellen saataville myös muille OnePlus 10 Pron käyttäjille.
OnePlus aloitti Android 13:n jakelemisen 10 Pro -älypuhelimelleen
Android 13 sisältyy mukaan valmistajan tuoreeseen OxygenOS 13 -päivityksen.