Live: io-techin tekniikkakatsaus-podcast (12/2020)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä videopodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin viikon tekniikkakatsaus-podcast esitetään tänään perjantaina 20. maaliskuuta normaaliin aikaan noin klo 15 alkaen suorana live-streamina. Tekniikkakatsaus lähetetään suorana YouTubessa. Äänessä ovat tuttuun tapaan Juha Kokkonen ja Sampsa Kurri.

Käymme viikottaisissa tekniikkakatsauksissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon tekniikkakatsaus on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

Microsoft julkaisi uuden DirectX 12 Ultimate -rajapinnan

DirectX 12 Ultimate tulee olemaan käytössä Windowsin lisäksi yhtiön tulevassa Xbox Series X -pelikonsolissa ja se kokoaa yhteen uudet DirectX-ominaisuudet kuten säteenseurannan.

Microsoft on esitellyt tänään netissä pidettävässä DirectX Developer Day 2020 -tapahtumassa uuden version DirectX-rajapinnasta. DirectX 12 Ultimate kokoaa yhteen kaikki DirectX-rajapintaan viime vuosina lisätyt uudet ominaisuudet ja se on käytössä myös yhtiön tulevassa Xbox Series X -konsolissa.

Microsoftin mukaan uuden DirectX 12 Ultimate -brändäyksen takana on ajatus siitä, että kuluttaja tietää jo ennen ostopäätöksen tekemistä paketista löytyvän merkinnän perusteella pelin tukevan kaikkia uuden sukupolven ominaisuuksia. Merkittävimmät rajapinnan uudet ominaisuudet perusmuotoisen DirectX 12:n päälle ovat DirectX Raytracing, Variable Rate Shading, Mesh-varjostimet ja Sampler Feedback. Microsoftin mukaan pelit tulisivat kuitenkin edelleen tuttuun tapaan toimimaan myös vanhemmilla DirectX 12 -näytönohjaimilla ilman uusia ominaisuuksia.

DirectX Raytracing -rajapinta päivittyy DX12 Ultimaten myötä 1.1-versioon. Uusi versio sisältää kolme uutta isoa ominaisuutta: GPU:lla on nyt mahdollisuus luoda itse säteenseurantatehtäviä käymättä prosessorin kautta, tehokkaampi säteenseurantavarjostinten streamaus sekä Inline raytracing, mikä antaa kehittäjille entistä laajemmat vapaudet hallita säteenseurantaa, kun 1.0:ssa rajapintaan rakennetut rutiinit käskyttävät työt automaattisesti.

Variable Rate Shading on puolestaan ominaisuus, jonka avulla varjostuksen tarkkuutta voidaan laskea osassa ruutua. Esimerkiksi taustalla olevan tasavärisen seinän varjostuksissa ei tarvita samaa tarkkuutta, kuin etualalle hyppäävän xenomorphin terävissä hampaissa.

Mesh-varjostimet on suunniteltu antamaan kehittäjille vapaammat kädet geometrian kanssa. Nykyiset verteksivarjostimet antavat verrattain yksinkertaiset työkalut, jotka sinänsä toimivat hyvin, mutta jättävät osan raudan tarjoamasta suorituskyvystä ja mahdollisuuksista käyttämättä. Mesh-varjostinten käyttö muistuttaa Microsoftin mukaan yleisiä laskentavarjostimia (Compute shader).

Sampler Feedback puolestaan parantaa useissa pelimoottoreissa käytettävää streaming-teknologiaa, jossa pelimaailman materiaaleja, varjostimia ja muuta ladataan reaaliajassa. Sampler Feedbackin avulla varjostinohjelma pystyy selvittämään, mikä osa ladatusta tekstuurista olisi todellisuudessa pitänyt ladata oikean tuloksen saamiseksi ja välittämään sen tiedon pelimoottorille, joka voi sitä hyödyntämällä tehdä tarkempia päätöksiä seuraavaksi ladattavasta datasta ja säästää muistia lataamalla vain juuri oikeat osat tekstuureista. Se mahdollistaa lisäksi Texture-space -varjostuksen, mikä mahdollistaa monimutkaisempien ja suorituskykyisempien valaistuslaskujen teon erottamalla objektien varjostamisen ja rasteroinnin toisistaan täysin erillisiksi vaiheiksi.

AMD tulee tukemaan DirectX 12 Ultimate -rajapintaa tulevilla RDNA2-arkkitehtuuriin perustuvilla Navi2X-näytönohjaimillaan. Arkkitehtuuriin perustuvia näytönohjaimia odotetaan markkinoille vuoden jälkimmäisen puoliskon aikana. RDNA2 on käytössä lisäksi joulumarkkinoihin mennessä julkaistavissa PlayStation 5- ja Xbox Series X -konsoleissa. Uutiseen on upotettu AMD:n RDNA2-näytönohjaimella ajettu DXR 1.1 -demovideo.

NVIDIA tukee DirectX 12 Ultimate -rajapintaa jo nyt Turing-arkkitehtuuriin perustuvilla RTX-sarjan näytönohjaimillaan. Huhujen mukaan NVIDIA tulisi tukemaan kaikkia vaadittuja ominaisuuksia seuraavassa sukupolvessa edullisimpia mallejaan myöten, eikä Turingin kaltaista GTX/RTX-erottelua olisi enää tulossa. Tästä ei kuitenkaan ole vielä minkäänlaista varmuutta, mutta asiasta kuultaneen lisää kun NVIDIA avaa sanaisen arkkunsa peruutetuista GTC-tuotejulkistuksista. Uutiseen on upotettu NVIDIAn video DirectX 12 Ultimate -rajapinnasta.

Lähteet: Microsoft, AMD, NVIDIA

HMD Global esitteli ensimmäisen 5G-Nokialaisen sekä kolme muuta Nokia-puhelinta

Uutuuspuhelimien ohessa yritys esitteli HMD Connect Global data roaming -palvelun.

HMD Global on julkaissut odotetusti Lontoosta lähetetyssä livelähetyksessä kolme uutta Nokia-älypuhelinta, yhden Originals-sarjan peruspuhelimen sekä HMD Connect -palvelun. Uutuusmallien nimet ovat Nokia 8.3 5G, 5.3, 1.3 ja 5310. Kaikki Android-mallit käyttävät uusinta Android 10 -käyttöjärjestelmäversiota ja niille luvataan kaksi vuotta Android-versiopäivityksiä ja kolme vuotta tietoturvakorjauksia.

Uutuusmalleista edistynein on uusi Nokia 8.3 5G, jonka myötä 8-mallisto hyppää suoraan 8.2-mallinumeron yli. Nokia 8.3 5G:ssä käytetään alumiinista sisärunkoa ja polykarbonaattikomposiittikehystä sekä Gorilla Glass -lasia molemmin puolin. 20:9-kuvasuhteen kamerareiällinen näyttö on peräti 6,8-tuumainen ja tukee lisäksi HDR-materiaalia ja SDR-materiaalin automaattista muuttamista HDR-muotoon.

Nokia 8.3 5G käyttää Qualcommin joulukuussa julkaisemaa Snapdragon 765G -järjestelmäpiiriä, joka sisältää integroidun 5G-modeemin. Sen parina käytetään Qualcommin RF Front-end -moduuleita, joiden avulla puhelin tukee kaikkia maailmanlaajuisesti tarjolla olevia 5G-taajuuskaistoja alle 6 GHz:n alueella. Puhelimesta löytyy myös non-standalone (NSA) ja standalone (SA) -verkkotuki, mutta mmWave-taajuusaluetta ei ole tuettuna.

Kamerapuolella Nokia 8.3 5G tarjoaa neloiskameran, joka rakentuu 64 megapikselin laajakulmaisesta pääkamerasta, 12 megapikselin 16:9-kuvasuhteen sensoria käyttävästä ultralaajakulmakamerasta, makrokamerasta sekä syvyystietokamerasta. Tarjolla on myös OZO Audio -tilaäänitallennus, ultralaajakulmakameran 2,8 mikrometrin ”superpikseleitä” hyödyntävä Low Light -videotallennus sekä Action Cam -tila, jolla voi kuvata erityisen vakaata videokuvaa. Laitteessa on virtapainikkeeseen sijoitettu sormenjälkitunnistin sekä 3,5 mm ääniliitäntä. Akun kapasiteetti on 4500 mAh ja se tukee 18 watin pikalatausta.

Nokia 8.3 5G tekniset tiedot:

  • Ulkomitat: 171,9 x 78,6 x 9 mm
  • Paino: 220 grammaa
  • 6,81” PureDisplay LCD-näyttö, 1080 x 2400, HDR, 20:9-kuvasuhde
  • Qualcomm Snapdragon 765G -järjestelmäpiiri
  • 6 tai 8 Gt LPDDR4X RAM-muistia
  • 64 tai 128 Gt tallennustilaa, microSD-korttipaikka (max. 400 Gt)
  • 5G NSA & SA -yhteydet, DSS, 2,4 Gbit/s latausnopeus
  • LTE Cat.18 -yhteydet (1200/150 Mbit/s), Dual SIM
  • WiFi 802.11 a/b/g/n/ac, BT 5.0, GPS, Glonass, Beidou, NFC
  • FM-radio, 3,5 mm:n kuulokeliitäntä
  • Neloistakakamera (Zeiss):
    • 64 megapikselin sensori, PDAF, f1.89 Zeiss-laajakulmaobjektiivi
    • 12 megapikselin sensori, 1,4 um pikselikoko, 16:9 kuvasuhde, f2.2, 120-asteen ultralaajakulmaobjektiivi, automaattitarkennus
    • 2 megapikselin makrokamera, 3,6 cm tarkennusetäisyys
    • 2 megapikselin syvyystietokamera
  • Etukamera: 24 megapikseliä, f2.0 Zeiss-objektiivi
  • 4500 mAh:n akku, USB Type-C (USB 2.0), 18 W latausteho
  • Android 10 (Android One)

Nokia 5.3 on puolestaan tarjokas noin 200 euron hintaluokkaan ja se lainaa etenkin kameramuotoilunsa kalliimmasta sisarmallistaan. Puhelimen runko ja takakuori ovat valmistettu lämpömuotoillusta polymeerikomposiitista. Näyttö on kooltaan 6,55 tuumaa ja tarkkuudeltaan HD-tasoa. Suorituskyvystä vastaa Snapdragon 665 -järjestelmäpiiri, jonka LTE-modeemi on valjastettu vain lähtötason Cat.4-nopeuksille. Muistivaihtoehtoja on useita – lähtötason vaihtoehdossa on 3 Gt RAM-muistia ja 64 Gt tallennustilaa. Neloistakakamera tarjoaa 13 megapikselin pääkameran, viiden megapikselin ultralaajakulmakameran, makrokameran ja syvyystietokameran. 4000 mAh akun luvataan tarjoavan kahden päivän akunkeston.

Nokia 5.3 tekniset tiedot:

  • Ulkomitat: 164,3 x 76,6 x 8,5 mm
  • Paino: 180 grammaa
  • 6,55” LCD-näyttö, 720 x 1600, HDR, 20:9-kuvasuhde, Gorilla Glass 3, 450 nit
  • Qualcomm Snapdragon 665 -järjestelmäpiiri
  • 3, 4 tai 6 Gt LPDDR4X RAM-muistia
  • 64 tai 128 Gt eMMC5.1 -tallennustilaa, microSD-korttipaikka (max. 512 Gt)
  • LTE Cat.4 -yhteydet (150/50 Mbit/s), Dual SIM
  • WiFi 802.11 b/g/n/ac, BT 4.2, aptX, GPS, Glonass, Beidou, NFC
  • FM-radio, 3,5 mm:n kuulokeliitäntä, ilmoitus-LED
  • Neloistakakamera:
    • 13 megapikselin sensori, PDAF, f1.8 laajakulmaobjektiivi
    • 5 megapikselin sensori, 118-asteen ultralaajakulmaobjektiivi
    • 2 megapikselin makrokamera
    • 2 megapikselin syvyystietokamera
  • Etukamera: 8 megapikseliä, f2.0
  • 4000 mAh:n akku, USB Type-C (USB 2.0), 10 W latausteho
  • Android 10 (Android One)

Nokia 1.3 on kolmikon edullisin vaihtoehto ja asemoituu yrityksen älypuhelinvalikoiman alapäähän hiljattain julkaistun ja io-techissäkin testatun Nokia 2.3:n alapuolelle. Laite käyttää Android 10 Go Edition -käyttöjärjestelmää, jonka toimintoja on karsittu ja kevennetty laitteen suorituskyky huomioiden. Nokia 1.3 käyttää Qualcommin lähtötason Snapdragon 215 -järjestelmäpiiriä, joka tarjoaa neljä 1,3 GHz Cortex-A53-ydintä, Adreno 308 GPU:n sekä Cat.4-nopeusluokan X5 LTE-modeemin. 16 Gt:n tallennustilaa on mahdollista laajentaa muistikortilla.

5,71-tuumainen näyttö käyttää modernia 19:9-kuvasuhdetta ja tarjoaa HD-tason tarkkuuden. Etukameran tarkkuus on viisi ja takakameran kahdeksan megapikseliä. Sisäinen akku on kapasiteetiltaan 3000 mAh ja tukee perustason 5 W latausta micro-USB-liitännän kautta.

Nokia 1.3 tekniset tiedot:

  • Ulkomitat: 147,3 x 71,2 x 9,4 mm
  • Paino: 155 grammaa
  • 5,71″ näyttö, 19:9-kuvasuhde, 720 x 1520 pikseliä, 400 nit
  • Qualcomm Snapdragon 215 -järjestelmäpiiri (4 × 1,3 GHz Cortex-A53-ydintä, Adreno 308)
  • 1 Gt LPDDR3 RAM-muistia
  • 16 Gt eMMC 5.1 -tallennustilaa, muistikorttipaikka (jopa 400 Gt)
  • LTE Cat.4 -yhteydet (150/50 Mbit/s), Dual SIM
  • Wi-Fi 802.11 b/g/n, Bluetooth 4.2, GPS, Glonass, Beidou
  • Takakamera: 8 megapikseliä, automaattitarkennus LED-salama
  • Etukamera: 5 megapikseliä, kiinteä tarkennus
  • FM-radio, 3,5 mm ääniliitäntä
  • 3000 mAh akku, Micro-USB 2.0, 5 W lataus
  • Android 10 Go Edition

Originals-mallistoon yritys esitteli uuden Nokia 5310 -peruspuhelimen, jonka toteutuksessa on ammennettu vaikutteita XpressMusic-malleista. Puhelimen varustukseen kuuluu MP3-soitin, FM-radio sekä käyttäjään suunnatut stereokaiuttimet ja yhdellä latauksella 1200 mAh akun luvataant tarjoavan jopa kuukauden verran valmiusaikaa. Sisällä pyörii aiemmasta 3310-mallista tuttu S30+ -käyttöliittymä.

Nokia 5310 tekniset tiedot:

  • Ulkomitat: 123,7 x 52,4 x 13,1 mm
  • Paino: 88,2 grammaa
  • 2,4″ QVGA näyttö
  • Mediatek MT6260A -järjestelmäpiiri
  • 8 Mt RAM-muistia
  • 16 Mt tallennustilaa, muistikorttipaikka (jopa 32 Gt)
  • GSM 900/1800 tuki, Dual SIM
  • Bluetooth 3.0
  • Takakamera: VGA-tarkkuus, LED-salama
  • FM-radio, 3,5 mm ääniliitäntä, stereokaiuttimet 105 sonin äänenvoimakkuudella
  • irrotettava 1200 mAh akku, Micro-USB 1.1, 550 mA lataus
  • Nokia Series30+

Uusien laitteiden lisäksi HMD Global esitteli uuden HMD Connect -palvelun, joka mahdollistaa maailmanlaajuisen verkkovierailun (roaming service) 9,95 euron gigatavuhintaan. HMD ostaa palvelun kautta käytettävän datan maailmanlaajuisesta operaattorikauppapaikasta ja jokaisessa maassa on käytössä useita verkkovierailupalveluntarjoajia, joita HMD Connect automaattisesti hyödyntää. Palvelun kerrotaan toimivan tällähetkellä yli 120 maassa.

Nokia 8.3 5G tulee saataville kesällä 599 euron globaaliin lähtöhintaan (6 & 64 Gt). 8 & 128 Gt:n versiosta joutuu maksamaan 50 euroa enemmän. Nokia 5.3:n myynti alkaa huhtikuun lopulla 4 & 64 Gt:n mallin 189 euron globaaliin lähtöhintaan. Nokia 1.3:n myynti alkaa huhtikuussa 95 euron globaaliin suositushintaan. Nokia 5310 tulee saataville vielä tässä kuussa 39 euron suositushintaan.

Lähde: HMD Global

NVIDIA julkaisi uudet GeForce 442.74 -ajurit näytönohjaimilleen

Uusien GeForce-ajureiden merkittävin uudistus on virallinen tuki Doom Eternal -pelille.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 442.74 -ajurit ovat saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön työpöytänäytönohjaimia Kepler-arkkitehtuurista ja mobiilinäytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien.

GeForce 442.74 -ajureiden merkittävin uudistus on virallinen Game Ready -leima Doom Eternal -pelille. Yhtiön julkaisemassa Game Ready -artikkelissa kerrotaan myös yhtiön viralliset suositukset Doom Eternal -pelin asetuksille erilaisilla kokoonpanoilla.

Ajurit korjaavat lisäksi edellisissä ajureissa olleen ongelman, jossa Red Dead Redemption 2 -pelistä vaihtaessa työpöydälle (Alt + Tab) ja takaisin, oli edessä vain musta ruutu. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi Doom Eternal -pelin erilaiset ongelmat, joiden joukossa mielenkiintoisena yksityiskohtana mainitaan erikseen, että Steamin FPS-mittarin käyttö aiheuttaa suorituskyvyn tippumista myös muiden valmistajien näytönohjaimilla, Call of Duty: Modern Warfaren valkoinen välkyntä muureja lähestyttäessä ja Forza Motorsport 7:n tietyillä radoilla kanttareissa näkyvät mustat raidat. Voit tutustua kaikkiin ajureiden muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

AMD julkaisi uudet Radeon Software 20.3.1 -ajurit näytönohjaimilleen ja APU-piireilleen

Uusien Radeon Software -ajureiden merkittävimpiä uudistuksia ovat viralliset tuet Doom Eternalille, Half-Life: Alyxille ja Vulkan-rajapinnalle Ghost Recon: Breakpoint -pelissä.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja APU-piireilleen. Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 20.3.1 -ajurit ovat saatavilla Windows 7- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat kaikkia yhtiön GCN- ja RDNA-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia ja APU-piirejä.

Radeon Software 20.3.1 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat viralliset tuet Doom Eternal-, Half-Life: Alyx -peleille sekä Vulkan-rajapinnalle Ghost Recon: Breakpointissa. Doom Eternal -pelissä ajureiden kerrotaan parantavan suorituskykyä parhaimmillaan 5 % 1920×1080-resoluutiolla Ultra Nightmare -asetuksilla RX 5700 XT -näytönohjaimella 20.2.2 -ajureihin verrattuna. Lisäksi ajureihin on lisätty tuet VK_EXT_post_depth_coverage, VK_KHR_shader_non_semantic_info, VK_EXT_texel_buffer_alignment ja VK_EXT_pipeline_creation_cache_control Vulkan-laajennoksille.

Ajureissa on korjattu jälleen pitkä liuta aiempien julkaisujen ongelmia. Liiskattujen bugien listalle ovat päässeet muun muassa joukko Radeon ReLive -ongelmia, Red Dead Redemption 2:n satunnainen käynnistyminen tyhjään ruutuun Vulkan-rajapinnalla, Monster Hunter World: Icebornen normaalia heikompi suorituskyky RX 5700 -sarjan näytönohjaimilla tietyillä pelin alueilla sekä Zero RPM -kytkimen toimintaongelmat. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi joissain peleissä esiintyvä nykiminen RX 5000 -sarjan näytönohjaimilla, grafiikan mahdollinen korruptoituminen työpöydällä tai pelissä pitkän ajan kuluessa, jos HDR on käytössä sekä järjestelmän satunnainen kaatuilu katsottaessa Netflixiä Edge-selaimella. Voit tutustua kaikkiin ajureiden muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa.

Lataa AMD:n ajurit täältä

Intelin prosessoripuoli jatkaa kompurointia: Cooper Lake saataville vain rajoitetusti

Cooper Lake piti tuoda markkinoille tämän vuoden ensimmäisen puoliskon aikana, mutta nyt sen saavat käsiinsä vain rajatut partnerit ja vain 4- ja 8-prosessorin järjestelmiin.

Intel on kompuroinut viime vuosina prosessoripuolensa kehitystyön kanssa pääasiassa 10 nanometrin prosessin ongelmien vuoksi. Tällä kertaa pölkylle on kuitenkin joutumassa 14 nanometrin prosessilla valmistettava Cooper Lake.

SemiAccurate vuoti viikonloppuna tiedon, että Intel olisi nyt päätynyt peruuttamaan Cooper Laket ja pian sen jälkeen Intel varmisti arkkitehtuurin kohtalon yksityiskohdat Serve the Home -sivustolle: Prosessoreita ei tulla julkaisemaan laajempaan myyntiin lainkaan, vaan niitä tullaan toimittamaan vain tietyille partnereille. AnandTechin mukaan yksi näistä tahoista on Facebook, jolla on ollut ilmeisesti ES- tai jopa QS-tason Cooper Lake -siruja käytössään jo yli vuoden ajan.

Cooper Laken piti olla uusi 14 nanometrin prosessilla valmistettava Xeon Scalable -sarjan prosessori, joka olisi järeämpi kuin tulevat Ice Lake -palvelinprosessorit ja toimisi samoilla alustoilla. Sen erikoisuus oli tuki bfloat16-standardille, jota hyödynnetään tekoälytehtävissä.

Intel pitää edelleen kiinni aikataulustaan toimittaa Cooper Lake -prosessoreita kumppaneilleen tämän vuoden ensimmäisen puoliskon aikana, mutta alun perin niiden oli tarkoitus tulla kerralla laajempaankin levitykseen. Lisäksi prosessorit tuodaan nyt vain 4 ja 8 prosessorin järjestelmiin, kun tarkoitus oli tukea niitä myös 1 ja 2 prosessorin järjestelmissä. Cooper Laken korvaakin näillä alustoilla hiljattain julkaistut Refresh-versiot Cascade Lake -prosessoreista, kunnes Ice Lake -palvelinprosessorit julkaistaan myöhemmin vuoden loppupuolella.

Suosittelemme asiasta tarkemmin kiinnostuneille sekä AnandTechin että Serve the Homen artikkeleiden lukemista. SemiAccuraten alkuperäisjuttu on maksumuurin takana.

Lähteet: SemiAccurate, Serve the Home, AnandTech

Video: Katsauksessa taittuvanäyttöinen Huawei Mate Xs

19.3.2020 - 11:04 / Sampsa Kurri Mobiili Kommentit (3)

Saimme Huaweilta kokeiltavaksi huhtikuussa myyntiin tulevan 2499 euron hintaisen taittuvanäyttöisen Mate Xs -puhelimen.

Huawei esitteli pari viikkoa sitten taittuvanäyttöisen Mate Xs -puhelimen, joka saapuu Suomessa myyntiin huhtikuussa. Mate Xs on päivitetty versio reilu vuosi sitten lanseeratusta Mate X:stä, mutta järjestelmäpiiri on päivitetty uudempaan Kirin 990:een, joka tuo mukanaan myös 5G-tuen. Lisäksi saranan fyysistä rakennetta ja näytön avausnappian on hieman viilattu. Kiinan ja Yhdysvaltojen kauppasodasta ja Huawein bannista johtuen puhelimesta ei löydy lainkaan Googlen palveluita tai sovelluksia, vaan tarjolla on ainoastaan Huawein oma huomattavasti suppeampi Appgallery-sovelluskauppa.

Videolla käydään läpi Mate Xs  avainominaisuudet ja tutustutaan taittuvan näytön toimintaan. Huawei ei ole kertonut, kuinka monta avausta se lupaa saranan kestävän, mutta kokeilimme itse avata sen 1000 kertaa.

Jos pidit videosta, käy tykkäämässä videosta ja tilaa io-techin YouTube-kanava, kiitos!

Katso video Youtubessa

Sony esitteli PlayStation 5 -konsolin tekniset ominaisuudet

Sonyn PlayStation 5 -järjestelmäpiiri perustuu kilpailevan Xbox Series X -konsolin tavoin AMD:n Zen 2- ja RDNA2-arkkitehtuureihin.

Seuraavan sukupolven pelikonsolit julkaistaan kuluvan vuoden joulumarkkinoille. Microsoft paljasti viikonloppuna oman Xbox Series X -konsolinsa tekniset yksityiskohdat ja tänään Sony vastasi haasteeseen Mark Cernyn johdolla.

Sonyn PlayStation 5 -konsoli perustuu AMD:n semi-custom järjestelmäpiiriin. Se on varustettu kahdeksalla Zen 2 -prosessoriytimellä, 36 Compute Unit -yksikön RDNA2-grafiikkaohjaimella ja vahvasti kustomoidulla I/O-ohjaimella. Järjestelmäpiirin rinnalla on 256-bittisen muistiväylän jatkeena 16 gigatavua GDDR6-muistia, mikä tarjoaa yhteensä 448 gigatavua sekunnissa kaistaa.

Järjestelmäpiirin I/O-ohjain on varustettu Kraken-purkuyksiköllä, välimuistikoherenttiudesta vastaavat yksiköt, erillinen DMA-ohjain, SRAM-muistia sekä kaksi apuprosessoria. Apuprosessoreiden harteilla on muisti- ja SSD-liikenteen hallinta. Pakkauksen käyttö on tehty kehittäjien kannalta läpinäkyväksi ja he voivat käsitellä pelejään aivan kuin ne käyttäisivät pakkamatonta dataa.

PlayStation 5:ssa on keskitytty etenkin SSD:n suorituskykyyn. Se hyödyntää yhtiön omaa Flash-ohjainpiiriä, joka muun muassa tukee uudehko Kraken-pakkausteknologiaa, mikä tarjoaa 10 % tehokkaamman pakkauksen PS4:n käyttämään ZLibiin verrattuna. 12-kanavaisen ohjaimen jatkeena olevat muistipiirit tarjoavat yhteensä 5,5 Gt/s kaistaa yhteensä 825 gigatavun kapasiteettiin. Pakkausteknologioiden avulla kaistaa on kuitenkin efektiivisesti käytettävissä 8 – 9 gigatavua sekunnissa. SSD on yhteydessä järjestelmäpiiriin PCI Express 4.0 -väylän kautta.

Lisää tallennustilaa voidaan lisätä sekä ulkoisilla kiintolevyillä että SSD-asemilla, mutta ne sopivat lähinnä PlayStation 4 -pelien ja vanhempien pelaamiseen. Konsolissa tulee olemaan lisäksi erillinen portti, mihin sopii standardit M.2-liitäntäiset NVMe-asemat. Käytännössä mikä tahansa NVMe-asema ei kuitenkaan käy, vaan sen pitää sopia paikkaan paitsi sen fyysisten rajoitteiden osalta, olla myös tarpeeksi nopea. Yhtiö tulee ilmoittamaan myöhemmin, mitkä SSD-asemat tulevat olemaan yhteensopivia, mutta yksi vaatimuksista tulee olemaan vähintään PCI Express 4.0 -tuki. Cernyn mukaan lista yhteensopivista asemista ehditään julkaisemaan luultavasti vasta itse konsolin jälkeen. Konsolissa tullaan käyttämään 4K UHD BluRay -asemaa.

PS5:n grafiikkaohjain perustuu RDNA2 -arkkitehtuuriin. Se on varustettu 36 RDNA2 Compute Unit -yksiköllä ja tarjoaa maksimissaan 2,23 GHz:n kellotaajuuden, mikä tarkoittaa 10,28 TFLOPSin suorituskykyä. Ilmoitettu kellotaajuus on grafiikkaohjaimen maksimi Boost-kellotaajuus. Grafiikkaohjaimen välimuisteja on kustomoitu erillisillä ohjaimilla, jotka hoitavat välimuistikoherenttiuden yhteistyössä I/O-ohjaimen yksiköiden kanssa. Cernyn mukaan huolimatta AMD:n panostuksesta taaksepäinyhteensopivuuteen loikka konsoleiden välillä on niin iso, että ainakin osa peleistä tulee vaatimaan ilmeisesti erilliset päivitykset yhteensopivuuden takaamiseksi. Yhtiö odottaa suurimman osan sadasta pelatuimmasta PS4-pelistä toimivan PlayStation 5 -konsolilla sen julkaisussa.

Grafiikkaohjain tukee RDNA2-arkkitehtuurin myötä myös säteenseurannan kiihdytystä. Cerny varmisti samalla RDNA2:n säteenseurannan perustuvan aiemmin paljastuneeseen patenttiin, jossa Intersection-kiihdytin on sijoitettu osaksi TMU-kompleksia. Käytännössä varjostinyksiköt lähettävät Intersection-kiihdyttimelle käskyn tarkastaa tietyn säteen osumia yhdellä käskyllä, jonka jälkeen se on käytettävissä mihin tahansa samanaikaisesti, kun Intersection-kiihdytin tekee oman työnsä. Sonyn näkökulmasta uutta on myös tuki primitiivivarjostimille, mutta tässä kohtaa jäi epäselväksi, onko kyse AMD:n jo Vega-sukupolvessa esittelemistä primitiivivarjostimista, vai uudemmista ja monipuolisemmista Mesh-varjostimista.

Grafiikkaohjaimen Boost-algoritmi perustuu Cernyn mukaan käyttöasteeseen, mikä tarkoittaa, ettei kuumemmissa ympäristöissä pelaavat joudu kärsimään suorituskyvyssä, vaan kellotaajuus määräytyy sen hetkisen rasituksen perusteella. Erityyppiset tehtävät rasittavat grafiikkaohjainta eri tavoin, joten enemmän virtaa hörppäävissä tilanteissa kellotaajuus laskee jonkin verran matalammaksi. Käytössä on lisäksi AMD:n SmartShift-teknologia, joka siirtää mahdollisuuksien mukaan prosessorille varattua osuutta TDP-budjetista grafiikkaohjaimelle. Myös prosessorilla on käytössä Boost-teknologia ja sen maksimikellotaajuus on 3,5 GHz. Cernyn mukaan sekä prosessori että GPU tulevat joissain tilanteissa tippumaan alle mainostettujen kellotaajuuksien, mutta niiden pitäisi suurimman osaa ajasta pysyä mainituissa luvuissa.

Sonyn uudessa konsolissa on panostettu äänentoistoon erillisen, yhtiön itsensä suunnitteleman Tempest 3D -ääniteknologian kautta. Kyseessä on mielenkiintoinen ratkaisu siinä mielessä, että se perustuu AMD:n tarkemmin määrittelemättömään Compute Unit -yksikköön, jota on muokattu mahdollisimman Cell-prosessorin SPE-yksikön kaltaiseksi. Cernyn mukaan SPE-yksiköt olivat liki täydellisiä äänen prosessointiin ja Tempestin Compute Unit -yksiköstä on esimerkiksi poistettu kaikki välimuistit, koska SPE-yksikötkin toimivat ilman välimuisteja. Sony toivoo lisäksi, että se voisi tulevaisuudessa kustomoida käytettävän HRTF-kartan jokaiselle käyttäjälle erikseen mahdollisimman aidon kokemuksen takaamiseksi.

Koko Cernyn esitys on katsottavissa yllä olevasta videosta.

Apple julkaisi uuden sukupolven iPad Pro -taulutietokoneet

18.3.2020 - 17:17 / Petrus Laine Mobiili Kommentit (20)

Uudet iPad Pro -taulutietokoneet tuovat vanavedessään iPadOS:ään trackpad-tuen tuovan päivityksen, mikä onkin tarpeen uuden Magic Keyboard -suojakuorten kanssa.

Apple on esitellyt verkkosivuillaan uuden sukupolven päivitykset iPad Pro -taulutietokoneisiin ja Macbook Air -kannettaviin. iPad Pron mukana saadaan myös iPadOS:ään tervetullut päivitys trackpad-tuen muodossa.

Uuden sukupolven iPad Pro -taulutietokoneet tulevat saataville tutuun tapaan 11- ja 12,9-tuumaisina versioina. Virkistystaajuutta säätelevällä ProMotion -teknologialla varustetut 120 hertsin IPS-paneeleilla varustetut Liquid Retina -näytöt tarjoavat laajan P3-väriavaruuden, True Tone -teknologian sekä maksimissaan 600 nitin kirkkauden.

Taulutietokoneiden järjestelmäpiirin osalta Apple on päätynyt ainakin allekirjoittaneen mielestä erikoiseen ratkaisuun. Uusimman A13:n jalostamisen sijasta yhtiö on suunnitellut uuden, vanhempaan teknologiaan perustuvan A12Z Bionic -järjestelmäpiirin. Siinä on yhteensä kahdeksan prosessoriydintä (4x Vortex, 4x Tempest) sekä niin ikään kahdeksanytimiseksi kasvanut grafiikkaohjain. Tekoälytehtävistä on vastuussa Applen oma Neural Engine.

 

iPad Pron kaksoiskameraratkaisun muotoilu on tuttu uusimman sukupolven iPhone-puhelimista. Pääkameran sensori on tarkkuudeltaan 12 megapikseliä (f/1.8) ja ultralaajakuvakamera 10 megapikseliä (f2.4, 125° näkökenttä). Kamerakyhmy on suojattu safiirikristallilasilla. Videokuvauksen puolella taulutietokone tukee 4K60-kuvausta sekä pää- että ultralaajakulmakameroilla. Videoita kuvatessa voi napata samalla 8 megapikselin kuvia videokuvauksen häiriintymättä. TrueDepth-selfiekameran tarkkuus on 7 megapikseliä (f/2.2) ja se tukee maksimissaan 1080p60-videokuvausta.

iPad Pron takakameroiden yhteyteen on lisätty uusi LiDAR-skanneri, joka kykenee mittaamaan etäisyyden kohteeseen parhaimmillaan 5 metrin päästä sekä ulko- että sisätiloissa. Mukana olevien kirjastojen avulla sen dataa voidaan hyödyntää myös kameroiden ja liikesensoreiden kanssa. LiDAR hyödyntää järjestelmäpiirin Neural Engine -kiihdytintä.

Käyttöjärjestelmäpuolella on uutta iPadOS:ään lisätty tuki trackpad-hiirille. Se onkin oleellinen, sillä Apple julkaisi iPad Pron kaveriksi uuden Magic Keyboard -suojakuoren, joka on varustettu lisäksi trackpad-hiirellä. Tuettuihin lisävarusteisiin kuuluu luonnollisesti myös Apple Pencil -stylus.

MacBook Airin tapaan myös uudet iPad Pro -taulutietokoneet tulevat saataville välittömästi. Suomessa 11-tuumainen versio on hinnoiteltu alkaen 909 euroon Wi-Fi ja 1079 euroon LTE-versiona, kun 12,9-tuumaisen vastaavat lähtöhinnat ovat 1129 ja 1299 euroa. Värivaihtoehtoja ovat hopea ja tähtiharmaa ja tallennustilan voi konfiguroida 128 gigatavun ja yhden teratavun välille.

Lähde: Apple

Fractal Designilta mini-ITX-kokoinen Era-kotelo

Fractal Designin uudessa ITX-kotelossa on alumiinikuoret ja useita värivaihtoehtoja.

Fractal Design esitteli hetki sitten uuden Era-kotelon, joka on suunniteltu mini-ITX-kokoonpanoille. Ruotsalaisyritys on suunnitellut kotelon yhteistyössä Intelin kanssa. Fractalin mukaan Era yhdistää elegantin muotoilun joustavaan toiminnallisuuteen ja se on suunniteltu toimivaksi intelin 9. sukupolven Core-prosessorien, kahden korttipaikan näytönohjainten sekä nestejäähdytysjärjestelmän kanssa. 16-litraisen kotelon ulkopinnat ovat alumiinia ja kattopaneeli puuta tai karkaistua lasia. Haluttaessa magneettikiinnitteisen kattopaneelin voi korvata verkolla ilmanvaihdon tehostamiseksi.

Emolevy sijaitsee pystyasennossa kotelon sisällä ja virtalähdepaikka on pystyssä kotelon etuosassa. Era on yhteensopiva sekä ATX- että SFX-virtalähteiden kanssa ja virtalähdevalinta vaikuttaa siihen, mitä muita komponentteja kotelon sisään mahtuu. Kotelon mukana toimitetaan kaksi asemakehikkoa, joista kumpaakin voi asentaa yhden 3,5 tuuman tai kaksi 2,5 tuuman asemaa. Pohjalle asemoituva jopa 295 mm pitkä näytönohjain ottaa jäähdytysilmansa kotelon pohjan kautta. Kotelon ilmanvaihdosta vastaa vakiomuodossaan lämmintä ilmaa poistava 80 mm Silent Series R3 -tuuletin, jonka lisäksi kotelossa on neljä tyhjää 120 mm tuuletinpaikkaa. Kotelon kattoon on mahdollista asentaa 240 mm jäähdytin.

Fractal Design Era tekniset tiedot:

  • Ulkomitat: 166 x 310 x 325 mm (L x K x S), tilavuus 16 litraa
  • Paino: 3,97 – 4,17 kg
  • Materiaali: teräsrunko, alumiinipaneelit, lasi-/puukatto
  • Etupaneelin liitännät: 1x USB 3.1 Gen 2 Type-C, 2x USB 3.0 Type-A, 3,5 mm mic+audio
  • Yhteensopivat emolevyt: mini-ITX
  • 3,5 tuuman asemapaikat: max. 2 kpl
  • 2,5 tuuman asemapaikat: max. 4 kpl
  • Laajennuskorttipaikkoja: 2 kpl
  • Näytönohjaimen maksimipituus: 295 mm, kortin paksuus 2 korttipaikkaa (maksimileveys 125 mm, paksuus 47 mm)
  • Virtalähdepaikka: ATX-, SFX-L- tai SFX-virtalähde (SFX-virtalähteellä kaikki asemapaikat käytössä), maksimipituus 200 mm
  • Prosessoricoolerin maksimikorkeus: 120 mm
  • Tuuletinpaikat: 2 x 120 mm katossa, 1 x 80 mm takapaneelissa, 2 x 140 mm pohjalla
  • Jäähdytinpaikat: 120 tai 240 mm katossa (leveys 125 mm, paksuus 67 mm)

Fractal Design Eran suositushinta kaikkina värivaihtoehtoina on 164,99 euroa ja se tulee saataville välittömästi. Värivaihtoehtoja ovat sininen, valkoinen, titaaninharmaa, hiilenmusta ja kulta.

Lähde: Fractal Design