Uutiset
Core Ultra? Intel uudistamassa prosessoreiden mallinimiä
Intel on jo vahvistanut yhtiön päivittävän brändäystään Meteor Lake -prosessoreiden myötä ja ensimmäiset havainnot viittaisivat uuteen Ultra-lisänimeen.

Intel on muuttamassa jo pitkään käytössä ollutta prosessoreiden nimeämiskäytäntöä Meteor Lake -prosessoreiden myötä. Työpöytäprosessorit julkaistaan myöhemmin tänä vuonna ja niiden on odotettu saapuvan myyntiin perinteisesti nimettynä 14. sukupolven Core-prosessoreina. Aiemmin vuotaneissa dokumenteissa Meteor Lakeista suorituskykyisimmät työpöytäprosessorit olisivat vain 65-wattisia i5-malleja.
BoringTextReviews-sivusto löysi kuitenkin Ashes of the Singularity -pelin testitietokannasta Intelin vielä julkaisemattoman prosessorin, joka tunnistuu nimellä Intel Core Ultra 5 1003H. Ensimmäisenä nimessä herättää huomion pitkäaikaisen ”i”-liitteen puutos ja korvautuminen Ultralla.
Yes, we are making brand changes as we’re at an inflection point in our client roadmap in preparation for the upcoming launch of our #MeteorLake processors. We will provide more details regarding these exciting changes in the coming weeks! #Intel
— Bernard Fernandes (@Bernard_P) May 1, 2023
Pelkkä julkaisemattoman prosessorin erikoinen nimi ei sinänsä vielä varmista mitään, mutta Intelin Bernard Fernandes twiittasi ja vahvisti yhtiön työskentelevän parhaillaan brändäysmuutosten parissa. Fernandesin mukaan yhtiön kuluttajatuotteet ovat käännekohdassa tulevan Meteor Laken myötä ja yhtiön tulevan tiedottamaan tulevista muutoksistaan lähiviikkoina.
Lähteet: eTeknix, Bernard Fernandes @ Twitter
Core Ultra? Intel uudistamassa prosessoreiden mallinimiä
Intel on jo vahvistanut yhtiön päivittävän brändäystään Meteor Lake -prosessoreiden myötä ja ensimmäiset havainnot viittaisivat uuteen Ultra-lisänimeen.
MediaTek julkaisi uuden älypuhelinten keskihintaluokkaan suunnatun Dimensity 8020 -järjestelmäpiirin
Dimensity 8020 vaikuttaisi jakavan monin osin yhteiset ominaisuudet parin vuoden takaisen Dimensity 1100 -piirin kanssa.

MediaTek on laajentanut puhelinpiirivalikoimaansa uudella Dimensity 8020 -piirillä. Piirin sisuksista löytyy kahdeksanytiminen prosessori, joka koostuu neljästä Cortex-A78-ytimestä maksimissaan 2,6 GHz:n kellotaajuuksilla ja neljästä Cortex-A55-ytimestä 2 GHz:n kellotaajuudella. Grafiikkapuolesta piirissä huolehtii yhdeksänytiminen Arm Mali-G77.
Sekä prosessoripuoli että grafiikkapiiri ovatkin varsin tutut parin vuoden takaisesta Dimensity 1100:sta. Myös piirin valmistus tapahtuu edelleen pari vuotta vanhoista malleista tutulla TSMC:n 6 nm tekniikalla. RAM-muistin osalta 8020 tukee LPPDR4x:ää 4266 Mbps nopeudella. Maksimissaan RAM-muistia voi olla 16 Gt. Tallennustilan osalta tuettuna on UFS 3.1 -standardi.
Dimensity 8020 tukee maksimissaan Full HD+ -resoluution näyttöjä 144 Hz:n nopeudella tai vaihtoehtoisesti QHD+-resoluution näyttöjä 90 Hz:n nopeudella. Piiri tukee 5G-yhteyksiä, Wi-Fi 6:tta ja Bluetooth 5.2:ta. Kameroiden osalta piirin voi parittaa maksimissaan 108 megapikselin kameroiden kanssa ja videokuvaus on tuettuna 4K-tasolla.
Lähde: MediaTek
MediaTek julkaisi uuden älypuhelinten keskihintaluokkaan suunnatun Dimensity 8020 -järjestelmäpiirin
Dimensity 8020 vaikuttaisi jakavan monin osin yhteiset ominaisuudet parin vuoden takaisen Dimensity 1100 -piirin kanssa.
HMD Globalin seuraava iskunkestävä Nokia-puhelin vuotokuvissa
Nokia XR21:n järjestelmäpiirinä odotetaan olevan Nokia X30:stä tuttu Snapdragon 695

HMD Global julkaisi Nokia XR20 -nimeä kantavan iskun kestävän puhelimen vuonna 2021. Nyt FinFuture on saanut käsiinsä kuvia puhelimen mahdollisesta seuraajasta, jonka nimen odotetaan olevan Nokia XR21. Nimi ei siis odotusten valossa olisi XR30, jollaiseksi sitä olisi viime vuoden Nokia X30 -puhelimen jälkeen odottaa.
Nokia XR21:n järjestelmäpiirinä odotetaan kuitenkin olevan X30:stä tuttu Snapdragon 695, jonka parina olisi 6 Gt RAM-muistia ja 128 Gt tallennustilaa. Puhelimen 6,49-tuumaisen näytön resoluutioksi odotetaan 2400 x 1080 ja virkistystaajuudeksi 120 hertsiä. Näytön suojana olisi vuodon mukaan Corningin Gorilla Glass Victus -suojalasi. Kuten odottaa saattaa puhelimella kerrotaan olevan myös IP68-luokitus. Akun kapasiteetti XR21:ssä on 4800 mAh ja se latautuu 33 watin langallisella pikalatauksella.
Kameroiden osalta Nokia XR21:n odotetaan tarjoavan puhelimen takapuolella Omnivisionin 64 megapikselin sensoria käyttävän pääkameran sekä 8 megapikselin telekameran. Etukameraksi resoluutioksi vuoto puolestaan kertoo 16 megapikseliä. Varsin mielenkiintoisesti Nokia XR21:n käyttöjärjestelmänä uskotaan toimivan edelleen jo huomattavan vanha Android 12. Päivitystuen osalta puhelimelle olisi vuodon mukaan tulossa kuitenkin tietoturvakorjaukset toukokuuhun 2027 saakka ja suuria päivityksiäkin olisi tarjolla toukokuuhun 2026 saakka.
Puhelimen mahdollisesta hintatasosta vuodossa ei ole tietoa, mutta Nokia XR20:n hinta laitteen julkaisun aikaan oli 529 euroa. Puhelimen julkaisuajankohtaankaan vuoto ei ota kantaa, mutta näin kattavan vuodon tapauksessa julkaisun voisi odottaa olevan jo lähellä.
Lähde: WinFuture
HMD Globalin seuraava iskunkestävä Nokia-puhelin vuotokuvissa
Nokia XR21:n järjestelmäpiirinä odotetaan olevan Nokia X30:stä tuttu Snapdragon 695
Live: io-techin Tekniikkapodcast (17/2023)
io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin Tekniikkapodcast esitetään tänään perjantaina 28. huhtikuuta noin kello 15:00 alkavana suorana live-streamina YouTubessa ja äänessä ovat tällä viikolla Oskari Manninen, Juha Kokkonen ja Sampsa Kurri.
Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.
io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:
Live: io-techin Tekniikkapodcast (17/2023)
io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.
Razer julkaisi päivitetyn version BlackShark V2 Pro -pelikuulokkeistaan
BlackShark V2 Pro (2023) -kuulokkeet tarjoavat edeltäjiään pidemmän akunkeston, päivitetyn mikrofonin ja uutena ominaisuutena myös tuen Bluetooth-yhteyksille.

Razer on julkaissut uuden vuoden 2023 version alun perin jo vuonna 2020 päivänvalon nähneistä BlackShark V2 Pro -pelikuulokkeistaan. Uudet kuulokkeet pitävät mukanaan alkuperäisestä mallista tutun ulkonäön ja langattoman Razer HyperSpeed Wireless -yhteyden tietokoneeseen. Myös kuuloke-elementit ovat pysyneet ainakin paperilla ennallaan 50 mm:n TriForce Titanium -elementeissä.
Valmistaja kertoo päivittäneensä vuoden 2023 Razer BlackShark V2 Proiden mikrofonia kattamaan entistä laajemman taajuusalueen ja Razerin oman langattoman yhteyden lisäksi uutuuskuulokkeet tukevat myös Bluetooth 5.2:ta. Myös akunkestoon sekä akun lataukseen on tuotu päivitystä ja alkuperäisen mallin 24 tunnin lupauksesta on noustu peräti 70 tunnin akunkestolupaukseen. Latausliitäntä puolestaan on päivitetty Micro-USB:stä USB-C:hen.
Razer BlackShark V2 Pro (2023):n myynti on alkanut välittömästi 229,99 euron suositushintaan.
Lähde: Razer
Razer julkaisi päivitetyn version BlackShark V2 Pro -pelikuulokkeistaan
BlackShark V2 Pro (2023) -kuulokkeet tarjoavat edeltäjiään pidemmän akunkeston, päivitetyn mikrofonin ja uutena ominaisuutena myös tuen Bluetooth-yhteyksille.
AMD julkaisi uudet AMD Software Adrenalin Edition 23.4.3 -ajurit
Ajureiden ainut merkittävä uudistus on tuki Star Was Jedi: Survivor -pelille, mutta samaan syssyyn on saatu liiskattua pari bugiakin.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen. AMD Software Adrenalin Edition 23.4.3 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Polaris-arkkitehtuurista lähtien sekä Zen-prosessoreiden integroituja grafiikkaohjaimia.
AMD Software 23.4.3 -ajureiden ainut merkittävä uudistus on tuki Star Wars Jedi: Survivor -pelille. Mahdollisista suorituskykyeroista ei valitettavasti ole mainintoja.
Tällä kertaa ajureissa on korjattu kaksi tiedossa ollutta ongelmaa: World War Z: Aftermathissa Vulkan-rajapinnalla mahdollisesti näkyvä punainen grafiikan korruptoituminen sekä Last of Us Part 1:n normaalia pidemmät varjostinten kääntöajat (Shader Compilation). Lisäksi AMD kertoo tekevänsä yhteistyötä pelinkehittäjän kanssa korjatakseen joillain Radeon-käyttäjillä esiintyneen veden korruptoitumisongelman Hogwarts Legacyssä. Tiedossa olevia bugeja ajureissa ovat esimerkiksi RuneScape-pelin mahdollinen kaatuilu, Radeon RX 7000 -sarjalla joillain korkean resoluution ja virkistystaajuuden näytöillä esiintyvä normaalia korkeampi lepotehonkulutus sekä odotettua heikompi suorituskyky samoilla näytönohjaimilla joissain VR-sovelluksissa. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa.
AMD julkaisi uudet AMD Software Adrenalin Edition 23.4.3 -ajurit
Ajureiden ainut merkittävä uudistus on tuki Star Was Jedi: Survivor -pelille, mutta samaan syssyyn on saatu liiskattua pari bugiakin.
Intelin sysimusta vuoden ensimmäinen neljännes tuotti ennätystappiot
Yhtiö teki vuoden ensimmäisellä neljänneksellä jopa 2,8 miljardia dollaria tappiota, kun aiemmin heikoin tulos oli vuoden 2017 viimeisen neljänneksen 687 miljoonan dollarin tappiot.

Intel on pitänyt vuoden ensimmäisen osavuosikatsauksen. Vuoden alun kutsuminen mollivoittoiseksi olisi vähättelyä, sillä yhtiö teki historiansa ylivoimaisesti heikoimman tuloksen.
Intelin liikevaihto vuoden ensimmäisellä neljänneksellä oli 11,7 miljardia dollaria, mikä on peräti 36 % vähemmän kuin vuotta aiemmin. Samassa ajassa yhtiön myyntikate on laskenut 50,4 %:sta 16,2 prosenttiyksiköllä 34,2 %:iin. Yhtiön tulos oli jopa 2,8 miljardia tappiollinen, kun vuotta aiemmin voittoa tahkottiin jopa 8,1 miljardia. WCCFTechin vuodesta 1993 asti kaivamien tilastojen mukaan yhtiön tähän mennessä heikoin tulos oli vuoden 2017 viimeinen neljännes, jolloin tappiota tuli 687 miljoonaa dollaria.
Yksittäisiä yksiköitä katsastellessa ainoa nousija oli Mobieye, jonka 458 miljoonan liikevaihto oli 16 % parempi vuotta aiempaan neljännekseen verrattuna. Client Computing (CCG) tuli alas 38, Data Center and AI (DCAI) 39, Network eand Edge (NEX) 30 ja Intel Foundry Services (IFS) 24 % vuoden takaiseen nähden. Plussalle osastoista jäivät CCG ja ja Mobileye, kun IFS jäi 140, NEX 300 ja DCAI jopa 500 miljoonaa dollaria pakkaselle. Analyytikko Ming-Chi Kuon mukaan suurin yksittäinen epäonnistuja olisi Sapphire Rapids, jonka kysyntä on huomattavasti odotettua matalampaa. Esimerkiksi Microsoftin kerrotaan pienentäneen tilauksiaan vuoden toiselle neljännekselle jopa 50-70 prosenttia aiotusta.
Yhtiön kuluva neljännes ei vaikuta juuri sen valoisammalta. Siinä missä nyt tuli tappiota 0,66 dollaria per osake, ennustaa yhtiö päättyvällä neljänneksellä tekevänsä 0,62 dollarin tappiot per osake. Yhtiö odottaa liikevaihtonsa pysyvän 11,5-12,5 miljardin dollarin välimaastossa ja myyntikatteen laskevan entisestään 33,2 %:iin. WCCFTech tosin kertoo analyytikko Raymond Jamesin valavan uskoa etenkin datakeskuspuolen toipumiseen vuoden jälkimmäisellä puoliskolla, joten paremmalla kaukoputkella voi nähdä jo auringon pilkahduksia myrskyn takana.
Intelin johdon mukaan neljännes ei olisi kuitenkaan täysi katastrofi. Yhtiön talousjohtaja David Zinsnerin mukaan yhtiön katastrofituloskin peittosi odotukset ja yhtiön pitäneen tiukkaa kulukulttuuria yllä onnistuneesti. Toimitusjohtaja Pat Gelsinger puolestaan kertoo yhtiön muutoksen etenevän tasaiseen tahtiin ja yhtiön onnistuneen toimittamaan uusia tuotteita ja valmistusprosesseja luvattuun tahtiin, kun Intel asemoi tuotantolaitoksiaan haukkaamaan osansa biljoonan dollarin markkinoista.
Intelin sysimusta vuoden ensimmäinen neljännes tuotti ennätystappiot
Yhtiö teki vuoden ensimmäisellä neljänneksellä jopa 2,8 miljardia dollaria tappiota, kun aiemmin heikoin tulos oli vuoden 2017 viimeisen neljänneksen 687 miljoonan dollarin tappiot.
Qualcomm esitteli oman skaalausteknologiansa nostamaan mobiilipelien resoluutiota
Snapdragon Game Super Resolution -skaalausta tukevia pelejä luvataan saapuvaksi jo kuluvan vuoden aikana.

Qualcomm on esitellyt blogipäivityksessään uuden Snapdragon Game Super Resolution -teknologian (GSR). Kuten nimestä voi päätellä on kyseessä valmistajan pelinavaus skaalausteknologioiden markkinoille tietokonemaailmasta tuttujen NVIDIAn DLSS:n, Intelin XeSS:n ja AMD:n FSR:n tapaan.
Qualcommin mukaan GSR on Snapdragon Studiosin kehittämä yhden kierroksen tilatietoinen skaalausteknologia (single pass spatial aware super resolution), jonka tavoitteena on saavuttaa optimaalinen kuvanlaatu mahdollisimman hyvällä suorituskyvyllä ja virransäästöllä. GSR on valmistajan mukaan markkinoiden ensimmäinen yhden kierroksen skaalausteknologia mobiili- ja XR-pelaamisen. Qualcommin mukaan sen avulla on mahdollista säästää mobiililaitteiden akunkestoa pelatessa pelien laskentatehovaatimusten laskiessa.
Teknologia on Qualcommin mukaan yhteensopiva useimpien grafiikkasirujen kanssa, mutta parhaan suorituskyvyn se tulee tarjoamaan Snapdragon-alustoilla. Ensimmäisiä Snapdragon GSR -teknologiaa hyödyntäviä mobiilipelejä voi Qualcommin mukaan odottaa julkaistavaksi myöhemmin kuluvan vuoden aikana. Jo ennakkoon teknologia on markkinoitu saapuvaksi muun muassa Call of Duty Warzone Mobile -peliin sekä Farming Simulator 23 Mobileen.
Lähde: Qualcomm
Qualcomm esitteli oman skaalausteknologiansa nostamaan mobiilipelien resoluutiota
Snapdragon Game Super Resolution -skaalausta tukevia pelejä luvataan saapuvaksi jo kuluvan vuoden aikana.
Ayaneo esitteli uusia käsipelitietokoneitaan ja päivitettyä AyaSpace-käyttöliittymäänsä
Ayaneo 2 ja Geek 1S -käsipelitietokoneet tuovat mukanaan päivityksen AMD:n Ryzen 7000 -sarjan piiriin.

Jo jonkin aikaa käsikonsolimaisia tietokoneita valmistanut Ayaneo on esitellyt jälleen uusia tulossa olevia malleja kilpailemaan kuluttajien suosiosta. Yritys esitteli kaksi uutta mallia, Ayaneo 2S, Ayaneo Geek 1S, sekä puhui jo aiemmin päivänvalon nähneistä ja yhä julkaisuaan odottavista Ayaneo Slidestä sekä Ayaneo Pocket Airista.
Mielenkiintoisena uutuuspalveluna täysin uusien käsipelitietokoneiden lisäksi Ayaneo ilmoitti tuovansa myös uuden emolevyn päivityspalvelun vanhemmille laitteille. Käytännössä kyseisen palvelun kautta on mahdollista päivittää vanhan Ayaneo 2:n tai Geekin rauta tuoreempaan. Käytännön toteutustapaa tai hintaluokkaa Ayaneo ei palvelulta kuitenkaan ole paljastanut.
Ayaneo 2S:n sekä Ayaneo Geek 1S:n toimivat seuraajina vanhemmille Ayaneo 2:lle sekä sen karsitumpana versiona toimineelle Ayaneo Geekille. Molempien sisältä löytyy yrityksen mukaan AMD:n Ryzen 7000 -sarjan piiri. Huhujen mukaan käytössä voisi olla AMD:n Ryzen 7480U, jolle huhujen mukaan myös AMD:n vastikään esittelemä ja Asuksen ROG Ally -koneessaan käyttämä Ryzen Z1 olisi läheistä sukua.
Ayaneo 2S:n sisuksissa on 50,25 Wh:n akku ja sen näytön luvataan olevan entistä kirkkaampi ja värikkäämpi. Laitteiden akunkestosta valmistaja ei ole vielä kertonut mitään, mutta 7000-sarjan piirin kerrotaan kuitenkin säilyvän lämpötiloiltaan vanhoja malleja paremmalla tolalla. Ayaneo 2S:n ja Geek 1S:n myynti alkaa toukokuun aikana ja laitteiden toimitukset kuluttajille alkavat valmistajan mukaan kesäkuun lopulla. Myös valmistajan vanhempi Ayaneo Air Plus tulee saamaan päivityksen Ryzen 7000 -sarjan piireihin.
Ayaneo Slide on nähty alun perin jo viime vuonna, eikä valmistaja vieläkään ole paljastanut laitteelle virallista myyntiintuloaikataulua. Ayaneo Pocket Air puolestaan on Android-käyttöjärjestelmää käyttävä pelikonsoli 5,5-tuumaisella näytöllä ja sen massatuotannon valmistaja ilmoitti käynnistyvän heinäkuussa. AyaSpace 2.0 -käyttöliittymän valmistaja kertoo tarjoavan entistä parempaa suorituskykyä.
Lähteet: The Verge, AYANEO__@Twitter, AYANEO@YouTube
Ayaneo esitteli uusia käsipelitietokoneitaan ja päivitettyä AyaSpace-käyttöliittymäänsä
Ayaneo 2 ja Geek 1S -käsipelitietokoneet tuovat mukanaan päivityksen AMD:n Ryzen 7000 -sarjan piiriin.
Brasialaismodaaja päivitti GeForce RTX 3070:n muistit tuplakapasiteetilla
Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun GeForce RTX 3070:n muistit on vaihdettu 8 Gb:n siruista 16 Gb:n siruihin, mutta tervehenkinen modaaminen ansaitsee paikkansa parrasvaloissa.

NVIDIAa on kritisoitu viime sukupolvissa kitsaista muistimääristä useissa eri näytönohjainmalleissa, vaikka parhaimmissa malleissa sitä riittääkin joka pelaajan tarpeeseen ja ylikin. Näytönohjaimia ei ole kuitenkaan välttämättä kahlittu tehtaalta lähtevään muistimäärään, kuten VIK-onin jo yli 2 vuotta sitten tekemä RTX 3070 16 Gt -modi osoitti.
Tällä kertaa GeForce RTX 3070:n 8 Gt:n muistit 16 gigatavuun on vaihtanut brasilialainen Paulo Gomes Jefferson Silvan ja Pedro Chagasin tuella. He korvasivat näytönohjaimen vakiomuistit Samsungin 16 Gb:n eli 2 Gt:n piireillä, jolloin kahdeksan muistipiiriä tuottaa yhteensä 16 Gt muistia. Näytönohjain vaati pelkkien muistisirujen vaihdon lisäksi joidenkin vastusten maadoittamista, jotta suurempi muistimäärä tunnistuu oikein.
Jo vuonna 2021 nähtiin suorituskykyeroja 8 ja modatun 16 Gt:n mallin välillä, vaikka se koskikin luonnollisesti vain osaa peleistä. Kahden vierähtäneen vuoden jälkeen pelien vaatimukset ovat jatkaneet kasvuaan ja modista on hyötyä huomattavasti useammassa pelissä.
Valitettavasti Gomes testasi näytönohjainta ainakin tässä vaiheessa vain yhdessä: Resident Evil 4:n remake-versiossa. Vaikka testipelejä oli vain yksi, oli ero sitäkin dramaattisempi. Keskimääräinen FPS parani maltillisesti 65:stä 76 FPS:ään, mutta minimien puolella tilanne oli toinen. Raportoitu ”Minimi FPS”, minkä tarkka merkitys jäi epäselväksi, nousi 20:stä 65 FPS:ään, huonoin prosentti 1:stä 60 FPS:ään ja huonoin 0,1 % 1:stä 54 FPS:ään.
Lähde: Tom’s Hardware
Brasialaismodaaja päivitti GeForce RTX 3070:n muistit tuplakapasiteetilla
Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun GeForce RTX 3070:n muistit on vaihdettu 8 Gb:n siruista 16 Gb:n siruihin, mutta tervehenkinen modaaminen ansaitsee paikkansa parrasvaloissa.