Live: io-techin Tekniikkapodcast (12/2024)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin Tekniikkapodcast esitetään tänään perjantaina 22. maaliskuuta noin kello 15:00 alkavana suorana live-streamina YouTubessa. Äänessä ovat tällä viikolla Juha Kokkonen ja Sampsa Kurri.

Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

Qualcomm julkaisi Snapdragon 7+ Gen 3 -alustan älypuhelimiin

22.3.2024 - 02:45 / Petrus Laine Mobiili Kommentit (1)

Tekoäly on vahvasti läsnä myös Snapdragon 7 -perheen uutuudessa, vaikkei tiivistetysti kerrotuissa tiedoissa mitään konkreettista sen puolen edistyksestä paljastunutkaan.

Qualcomm julkaisi hiljattain uuden Snapdragon 8s Gen 3 -järjestelmäpiirin ja heti perään luvassa on uutta yhtä pykälää alempaan kategoriaan. Snapdragon 7+ Gen 3:n kerrotaan olevan luokkansa tehokkain piiri tähän mennessä.

Qualcomm Snapdragon 7+ Gen 3 häivyttää osaltaan rajaa 7- ja 8-sarjojen välillä, sillä sen prosessorikonfiguraatio eroaa 8s Gen 3:sta mitä ilmeisimmin vain kellotaajuuksien osalta. Käytössä on yksi 2,8 GHz:n Cortex-X4-ydin, neljä 2,6 GHz:n Cortex-A720-ydintä ja kolme Cortex-A520-ydintä. Prosessorin kerrotaan olevan 15 % edeltäjäänsä nopeampi, kun GPU:n luvataan olevan jopa 45 % aiempaa tehokkaampi. Peleille lisäpuhtia lupaavat myös Game Post Processing Accelerator ja Adreno Frame Motion Engine 2, joita ei toki kuvailla sen tarkemmin. Koko piirin kenties merkittävin päivitys löytyy muistiohjaimesta, jonka leveys on tuplattu yhteensä 64-bittiin (neljä 16-bittistä LPDDR5X-muistikanavaa).

Modeemin virkaa hoitaa Snapdragon X63 5G RF -järjestelmä, joka tukee myös Wi-Fi 7 -teknologiaa HBS-tilan kera. Mukana on FastConnect 7800, joka tukee 3GPP Release 17 -tason 5G-ominaisuuksia. Kuvaprosessori sisältää mainosdian mukaan kolmen 18-bittisen linjan Cognitive ISP:n ja Snadpragon Low Light Vision -ominaisuuden hämäräkuvia parantamaan.

Snapdragon 7+ Gen 3 tukee 4K-näyttöjä maksimissaan 60 ja 1440p+-näyttöjä maksimissaan 120 hertsin vaihtelevalla virkistystaajuudella. Matalammilla resoluutioilla vaihtelevan virkistystaajuden rajat yltävät 1:stä 240 hertsiin asti.

Qualcommin uusi järjestelmäpiiri tulee löytymään lähikuukausina ainakin OnePlussan, realmen ja Sharpin tulevista puhelimista.

Lähde: Qualcomm

Inworld, NVIDIA ja Ubisoft esittelivät tekoälyn terästämiä NPC-hahmoja peleihin

Inworld Engine tekee pelihahmoista tylsien ohjelmoitujen robottien sijaan aitoja hahmoja aisteineen päivineen, mikäli markkinointipuheita on uskominen.

NVIDIAn kohdalla huomio on keskittynyt luonnollisesti yhtiön omaan GTC-konferenssiin, mutta se on ollut läsnä myös GDC 2024 -messuilla. Myös GDC-tarjonta painottui odotetusti tekoälyyn ja sen mahdollisuuksiin.

NVIDIA on esitellyt GDC 2024 -messuilla yhteistyössä Inworld AI:n kanssa Covert Protocol -demon, jossa hyödynnetään Inworld Engine -tekoälymoottoria ja NVIDIAn Avatar Cloud Engine- eli ACE-teknologiaa luonnollisten animaatioiden ja puheen tuottamiseen, ymmärtämiseen ja niin edelleen. ACE:n taustalla pyörii NVIDIAn oma NeMo-kielimalli. Covert Protocol -demo on joka kerta erilainen sen pelaajan valinnoista riippuen. Demo on toteutettu Unreal Engine 5 -pelimoottorissa ja se tullaan julkaisemaan myös avoimen lähdekoodin projektina.

Ubisoft on hyödyntänyt niin ikään Inworld AI:n Inworld Engineä ja NVIDIAn ACE-teknologiaa uusissa NEO NPC -hahmoissaan. Ne osaavat markkinointipuheiden mukaan hyödyntää tekoälyn avulla hahmojen kuvitteellisia aisteja kuten näköä ja kuuloa realistisesti. Hahmoilla voi olla myös omat persoonallisuutensa, muistinsa, tavoitteensa ja muita vastaavia ominaisuuksia, jotka vaikuttavat sen käyttäytymiseen pelimaailmassa. Myös Ubisoftin pyrkimykset ovat toistaiseksi demojen asteella, eikä vielä puhuta ominaisuuksien integroimisesta peleihin asti.

Voit lukea lisää NVIDIAn ja Ubisoftin demoista sekä muista ACE-teknologioita hyödyntävistä peleistä ja sovelluksista NVIDIAn blogissa.

Lähde: NVIDIA

Sonyn tulevan PlayStation 5 Pro -konsolin tekniset tiedot vuotokohteena

Aidolta vaikuttavan vuodon mukaan prosessoripuolella ei ole merkittäviä muutoksia, mutta GPU:n kerrotaan olevan noin yleisesti noin 45 % parempi ja säteenseurannassa 2-3, parhaimmillaan jopa 4-kertainen PS5:een verrattuna. Mukana kerrotaan olevan myös PSSR-skaalaimen kaveriksi tarkoitettu AI-kiihdytin.

Nettiin on alkanut vuotamaan hiljattain PlayStation 5 Pro -konsolin väitetyistä teknisistä yksityiskohdista. Useat huhuista ovat pelkkää puppua, mutta Insider Gaming -sivuston julkaisema vuoto vaikuttaa tämän hetken tietojen valossa aidolta. Toisen, riippumattoman tahon mukaan Sony on jo käynnistänyt vuodon tiimoilta sisäiset tutkimukset.

Sonyn odotetaan julkaisevan PlayStation 5 Pro -konsolin kuluvan vuoden loppupuolella. Insider Gamingin haltuunsa saamien tietojen mukaan AMD:n uusi semi-custom järjestelmäpiiri Sonylle pitää sisällään samat kahdeksan Zen 2 -ydintä, kuin nykyistenkin PS5-konsoleiden järjestelmäpiirit, mutta uutena se tukisi ”High CPU Frequency” -tilaa, jossa ydinten kellotaajuus nousisi 3,85 GHz:iin eli 10 % nykyistä korkeammalle.

Siinä missä prosessoriydinten osalta päivitys on jopa odottamattoman maltillinen, GPU-puolella suorituskyky paranee reilummin. Sen kerrotaan sisältävän 30 WGP:tä eli 60 Compute Unit -yksikköä, 66 % alkuperäistä PlayStation 5:sta enemmän. GPU:n kerrotaan olevan noin 45 % alkuperäistä nopeampi rasteroinnissa, mutta säteenseurannassa suorituskyky on parantunut vuodon mukaan 2-3 ja joissain tapauksissa jopa nelinkertaiseksi. Säteenseurantasuorituskyky paranee osaltaan BVH8 traversal -tuen myötä. Arkkitehtuurista ei ole erikseen mainintaa, mutta sen on tulkittu perustuvan RDNA 3- ja 4-arkkitehtuureiden hybridiin. Tällä hetkellä ei ole kuitenkaan selvää, tarkoittaako se samaa, kuin PC-puolelle tuleva ”RDNA 3.5” -arkkitehtuuri.

GPU:n rinnalle on saatu Insider Gamingin tietojen mukaan lisäksi 300 TOPS:n INT8- tai 67 TFLOPS:n suorituskykyyn FP16-tarkkuudella yltävä tekoälykiihdytin. Sonyn kerrotaan käyttävän kustomoitua koneoppimisarkkitehtuuria, mutta vuodosta ei selviä tarkoitetaanko tällä itse kiihdytintä vai ohjelmistopuolta. Niin tai näin, tekoälysuorituskykyä aiotaan hyödyntää PSSR- eli Playstation Spectral Super Resolution -skaalaimen kanssa. Konsoli tulee saamaan ilmeisesti tuen myös 8K-resoluutiolle ainakin jossain vaiheessa elinkaartaan.

Myös järjestelmäpiirin ääniprosessorin kellotaajuutta on hilattu ylöspäin ja tarjolla on jopa 35 % parempaa suorituskykyä, mitä kehittäjät voivat hyödyntää äänimaisemien parantamiseen. Viimeisimpänä muttei vähäisimpänä, PlayStation 5 Pro tulee sisältämään edelleen 256-bittisen muistiväylän, mutta ne toimivat nyt 18 GT/s nopeudella, mikä tuottaa 576 Gt/s muistikaistaa, 28 % PS5:sta enemmän.

Lähteet: Insider Gaming, TechPowerUp

AMD julkisti FidelityFX Super Resolution 3.1:n

FSR 3.1 lupaa parantaa merkittävästi kuvanlaatua, jonka lisäksi se tuo mukanaan tuen esimerkiksi Vulkan-rajapinnalle ja Xbox Game Development Kitille,

AMD on kertonut GDC 2024 -messuilla tuoreimmat kuulumiset FidelityFX Super Resolution -rintamalta. Yhtiön mukaan sillä on parhaillaan kehitteillä uusi FSR 3.1 -versio, joka on kenties pientä versionumeropäivitystä merkittävämpi muutos.

AMD:n mukaan FidelityFX Super Resolution 3.1:n kätkee sisäänsä merkittäviä parannuksia, joista ensimmäisenä luonnollisesti entistä parempi kuvan skaalauslaatu. Uutisen esimerkkikuvat on otettu 1080p-resoluutiolla Performance-asetuksella ja ne löytyvät animoituina lähdelinkin takaa.

Yhtiön mukaan laatua on saatu parannettua laaja-alaisesti esimerkiksi temporaalisen vakauden suhteen, mikä vähentää erilaista vilkuntaa kuvassa, sekä haamukuvien muodostumisen ja yksityiskohtien säilyttämisen osalta. Kuvanskaalaus on nyt myös irrotettu virallisesti ruutujen generoinnista, eli FSR 3.1:n mukaista ruutujen generointia voi käyttää myös muiden skaalainten kanssa.

Lisäksi FSR 3.1 tuo mukanaan kokonaan uuden AMD FidelityFX API -rajapinnan, jonka on tarkoitus helpottaa kehittäjien bugien etsintää ja liiskaamista sekä varmistaa automaattinen tuki tuleville FSR-versioille. Lisäksi mukana on tuki Vulkan-rajapinnalle sekä Xbox Game Development Kitille.

FidelityFX Super Resolution 3.1 tullaan julkaisemaan GPUOpen-sivustolla vuoden toisen neljänneksen aikana. Ensimmäisenä pelinä sitä tulee tukemaan Ratchet & Clank: Rift Apart.

Lähde: AMD

Playtronilta Linux-pohjainen PlaytronOS yhtenäistämään käsikonsolikokoisten tietokoneiden käyttöä

Pienellä henkilöstöllä ja miljoonien joukkorahoituksella kehitetty PlaytronOS tukee useita eri laitteita ja voi jopa emuloida x86-ympäristöä Arm-alustalla.

Startup-yhtiö Playtron on julkistanut Linuxiin pohjaavan ja yhtiön mukaan nimetyn PlaytronOS:n, jota se mainostaa kevyeksi pelikäyttöjärjestelmäksi ensisijaisesti käsikonsolien alati kasvavalle kirjolle. Playtronin toimitusjohtaja on CyanogenModista tuttu Kirt McMaster ja joukkorahoitusta hankkeelle on kerätty jo noin 10 miljoonaa dollaria. Hankkeessa on mukana kehittäjiä muun muassa ChimeraOS:n ja Heroic Game Launcherin puolelta.

PlaytronOS voidaan asentaa esimerkiksi Steam Deckiin, Asus ROG Allyyn tai Lenovo Legion Gohon, mutta myös Arm-pohjaiset laitteet ovat tuettuna x86-emulaation avulla. Hankkeella halutaan tehdä käsikonsolipelaamisesta yhtenäisempää ja mutkattomampaa tarjoamalla kevyt ja monia eri digitaalisia kauppa-alustoja tukeva käyttöjärjestelmä, joka toimii eri laitteilla. Vaikka PlaytronOS:stä puhutaan avoimen lähdekoodin projektina, sen asennuksesta pyydetään laitevalmistajilta 10 dollarin tekijänoikeusmaksua, mikä on kirvoittanut keskustelua siitä, suljetaanko käyttöjärjestelmä jossain vaiheessa kokonaan maksumuurin taakse.

PlaytronOS:n on tarkoitus tulla saataville myöhemmin tänä vuonna, ja ensi vuoden aikana Playtron on tuomassa markkinoille myös omaa käsikonsoliaan. Yhtiön suunnitelmissa on tuoda PlaytronOS tulevaisuudessa myös esimerkiksi kannettaviin ja pöytätietokoneisiin, televisioihin ja autoihin.

Lähde: Tom’s Hardware, Playtron

Uusi artikkeli: Testissä Honor Magic6 Pro

21.3.2024 - 01:06 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (8)

Testasimme kattavasti Honorin uuden Magic6 Pro -lippulaivapuhelimen.

Honor esitteli Magic6 Pro -lippulaivamallinsa globaaleille markkinoille MWC:ssä helmikuun lopulla ja laite saapuu Suomessa kauppoihin tänään 1299 euron suositushintaan. Magic6 Pron kärkiominaisuuksia ovat 5000 nitin pistemäisen kirkkauden AMOLED-näyttö, 5600 mAh pii-hiili-litiumpolymeeriakku sekä Falcon-kolmoistakakamera 180 megapikselin telekameralla. Tutustumme testiartikkelissa puhelimeen kattavasti vajaan kolmen viikon käyttötestikokemusten pohjalta.

Lue artikkeli: Testissä Honor Magic6 Pro

AMD julkaisi AMD Software 24.3.1 -ajurit

Ajurit tuovat mukanaan tuen Dragon’s Dogma 2:lle, Horizon Forbidden Westin Complete Edition -versiolle ja Outpost: Infinity Siegelle, sekä lisäävät HYPR-Tuneen tuen joukolle uusia pelejä.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen. AMD Software Adrenalin Edition 24.3.1 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön RDNA-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia. Voit tutustua ajureihin tarkemmin niiden julkaisutiedotteessa.

AMD Software 24.3.1 -ajureiden uudet ominaisuudet ja pelioptimoinnit:

  • Tuki Dragons Dogma 2 -pelille
  • Tuki Horizon Forbidden West Complete Edition -pelille
  • Tuki Outpost: Infinity Siege -pelille
  • HYPR-Tuneen lisätyt pelit
    • Dragon’s Dogma 2
    • Diablo IV
    • Ghostrunner 2
    • Suicide Squad: Kill the Justice League

Korjatut bugit:

  • AMD Fluid Motion Frames -ominaisuudella satunnaisesti aiheutuneet suhteettoman suuret nykimiset
  • Helldivers 2:n kaatuilun pitäisi olla ainakin vähentynyt ellei loppunut kokonaan RX 7900 -sarjalla
  • Starcraft 2:n kaatuilu RX 7000 -sarjalla
  • World of Warcraftin huomattavan pitkät latausajat DirectX 12 -rajapinnalla
  • Dying Light 2 Stay Human: Reloaded Editionin purppurat artifaktit Radeon Boost ja säteenseuranta käytössä
  • Cossacks 3:n satunnaiset näkymättömät tai teksturoimattomat hahmot
  • Space Engineersin vilkkuvat valot joissain sisätiloissa
  • Radeon RX 7900 GRE:llä joissain tapauksissa väärin ilmoitettu muistien ylikellotusraja
  • Shader Cache -välimuistin mahdollinen resetoituminen jos Windows-tilin nimessä on tarkkeita
  • FPS Performance Metric voi ilmoittaa väärin arvoja jos peli on minimoituna
  • GPU Acceleration oli disabloituna joillain hybridigrafiikkajärjestelmillä
  • Joissain Topaz AI:n DirectML-kuormissa heikentynyt suorituskyky

Tiedossa olevat bugit:

  • Ajuri tai Helldivers 2 -peli saattaa kaatua satunnaisesti kahden näytön konfiguraatioilla
  • Lords of the Fallen saattaa kaatua tietyille alueille siirryttäessä RX 6000 -sarjalla (korjaus tulossa 24.4.1-ajureissa)
  • SnowRunnerissa voi esiintyä tietyissä mutamaastoissa artifakteja (korjaus tulossa 24.4.1-ajureissa)
  • SmartAccess Video saattaa virheellisesti näkyä saatavilla olevana joillain Parsec Virtual Display Driver -ajuria käyttävillä kokoonpanoilla (korjaus tulossa 24.5.1 -ajureissa)
  • Ääni ja video saattavat mennä epätahtiin pakattaessa videota AV1-koodekilla (korjaus tulossa vuoden kolmannella neljänneksellä)

Lataa AMD:n ajurit täältä

Asus julkisti kaksi uutta ROG Strix -pelinäyttöä IPS-paneeleilla

Uudet ROG Strix -pelinäytöt ovat 27-tuumaisia ja niiden IPS-paneelin vaihtoehtoina on joko 160 hertsin UHD- tai 180 hertsin QHD-resoluutio.

Elektroniikkajätti Asus on julkistanut kaksi uutta ROG Strix -pelinäyttöä XG27UCS ja XG27ACS, jotka tuovat viimeaikaiseen OLED-huumaan vaihtelua tarjoamalla nopean IPS-paneelin 27 tuuman koossa. XG27UCS:n UHD-tarkkuus on 3840×2160 pikseliä ja maksimivirkistystaajuus 160 hertsiä. XG27ACS sen sijaan tarjoaa 2560×1440 pikselin QHD-tarkkuuden 180 hertsin maksimivirkistystaajuudella. Näyttöjen kuvasuhde on perinteinen 16:9 ja GtG-vasteaika yksi millisekunti. XG27ACS:stä on myös valkoinen versio XG27ACS-W.

Molemmat näytöt ovat mukautuvan virkistystaajuuden osalta G-Sync- ja FreeSync-yhteensopivia ja ne tukevat myös Asuksen ELMB (Extreme Low Motion Blur) Sync -ominaisuutta. Näyttöihin sisäänrakennettu Variable Overdrive 2.0 vaihtelee pikseleiden overdrive-asetusta mukautuen näytettävään sisältöön ja sen ruudunpäivitysnopeuteen. Tekoälyllä höystetty Game Plus -ominaisuus analysoi näytöllä näkyvää pelikuvaa ja kykenee säätelemään esimerkiksi tähtäintä tilanteeseen sopivaksi sekä kirkastamaan pimeitä ja varjoisia kohtia näkyvyyden parantamiseksi. Näytöillä on DisplayHDR 400 -sertifikaatti ja DCI-P3-väriavaruus on katettuna XG27UCS:ssä 95-prosenttisesti ja XG27ACS:ssä 97-prosenttisesti.

Sekä XG27UCS:ssä että XG27ACS:ssä on liitäntöinä yksi DisplayPort 1.4, yksi HDMI 2.0 ja yksi USB-C sekä kuulokeliitäntä. USB-C tukee DisplayPort Alt Mode -ominaisuutta ja virransyöttöä, mutta Asus ei tarkentanut virransyötön maksimitehoa.

ROG Strix XG27UCS:n ja XG27ACS:n suositushinnat ovat 449 ja 269 dollaria. Saatavuudet ja hinnat Suomessa eivät ole vielä tiedossa.

Lähde: Lehdistötiedote, Tuotesivu (XG27ACS)

Pixel-puhelimet vihdoin virallisesti myös Suomeen? Pixel 8a renderöintivuodossa

Toukokuussa julkaistavaksi ennustettu Pixel 8a -puhelin saatetaan nähdä virallisesti myös Suomen markkinoilla, jos Android Authorityn saamia tietoja on uskominen.

Android Authority -sivusto on julkaissut yksinoikeudella artikkelin tulevan Pixel 8a -älypuhelimen ominaisuuksista, jotka ovat peräisin Googlen sisäiseltä lähteeltä. Kyseessä on seuraajamalli viimevuotiselle keskihintaiselle 7a-mallille, mutta 8a:n kerrotaan parantuvan merkittävästi monellakin osa-alueella ja samalla myös hintojen on huhuttu nousevan lähemmäs kalliimpia Pixel 8 ja 8 Pro -malleja.

Suomalaisittain ehkäpä mielenkiintoisin tieto Android Authorityn jutussa on kuitenkin tieto mahdollisesti laajentuvasta saatavuudesta. Edeltäjämalli Pixel 7a on lanseerattu virallisesti vain 21 maahan, mutta Pixel 8a:n kerrotaan sisältävän elektroniset takuuleimat 10 uudelle Euroopan maalle, joiden joukossa on myös Suomi. Tiedosta ei voi vielä varmaksi päätellä Suomen lanseerausta, mutta esimerkiksi kalliimmissa Pixel 8 -malleissa vastaavat tiedot korreloivat saatavuuden kanssa. Tähän asti Pixel-puhelimet ovat olleet saatavilla Suomessa vain muutaman yksittäisen jälleenmyyjän valikoimissa ns. ”harmaatuontina” ilman Googlen virallista maa- tai huolto-organisaatiota.

Itse puhelimen ominaisuuksista Android Authority mainitsee uuden aiempaa nopeamman 120 hertsin 6,2″ OLED-näytön 1400 nitin pistemäisellä HDR-kirkkaudella, kalliimmista Pixel 8 -malleista tutun Tensor G3 -piirin sekä USB-C-liitännän Displayport-tuen, joka saattaa mahdollistaa tulevan työpöytämäisen tilan ulkoisessa näytössä. Kameroiden kerrotaan pysyvän muuttomattomina – takana 64 megapikselin pääkamera ja 13 megapikselin ultralaajakulma sekä edessä 13 megapikselin etukamera.

Lähes samanaikaisesti OnLeaks on julkaissut Smartprix-sivuston kanssa joukon CAD-renderöintejä tulevasta Pixel 8a:sta. Se muistuttaa ulkoisesti paljon kalliimpia Pixel 8 -malleja ja takakuoren kamerakaistale linssiaukkoineen vaikuttaisi hieman kasvaneen 7a-malliin nähden.

Pixel 8a -puhelimen julkistuksen odotetaan tapahtuvan 14. toukokuuta alkavassa Google I/O -tapahtumassa.

Lähde: Smartprix, Android Authority